طبق قوانين FTC (كميسيون تجارت امريكا) شركتهايي كه در زمينه نتورك ماركتينگ فعاليت مي كنند بايد كالا و خدمات خود را با رعايت شرايط زير به فروش برسانند :
۱) سود شركت بايد از فروش محصولات و يا ارائه خدمات باشد نه از حق عضويتي كه از افراد گرفته مي شود .
۲) قيمت محصولات بايد رقابتى باشد و گرانتر از بازار نباشد.
۳) سود و پاداش اعضا از فروش محصولات باشد.
۴) نياز به سرمايه بالا براى بازاريابى نداشته باشد.
۵) خريد محصول اجباري نباشد.
۶) محصول بايد بيرون از زنجيره شركت هم خريدار داشته باشد.
۷) محصول فقط مخصوص توزيع كننده ها نباشد و بيرون از شركت هم بشود آنرا تهيه كرد.
۸) پلان كارى و سود دهى شركت بايد شفاف و روشن باشد و براى همه قابل فهم باشد.
۹) اگر فردى نتوانست كسى را وارد مجموعه كند به هيچ عنوان ضرر نكند.
۱۰) درصد افرادى كه وارد مى شوند و سود نمى كنند به كسانى كه سود مى كنند اختلاف فاحش نداشته باشد.
۱۱) گاهى ورود افراد به طرح باعث ترك شغل قبلى مى شود ، بنابراين شركت بايد كار آفرينى كند و شغل جايگزين در شركت بوجود آورد.
پيشنهاد FTC به افرادي كه مي خواهند به عضويت اين شركتها درآيند :
* به یاد داشته باشید که تفاوتی نمیکند کالا تا چه حد خوب باشد و تا چه حد یک طرح بازاریابی چندسطحی قابل اعتماد باشد، شما باید به اندازه سود حاصل از سرمایهگذاری، عرق بریزید. (نابرده رنج گنج میسر نمیشود!)
* وقتی فرصت بازاریابیای چند سطحی را ارزیابی میکنید عقل سلیم خود را به کار ببندید و در جلسات یا هرگونه موقعیت تحت فشار ، پولی نپردازید. برای گرفتن زمانی برای تصمیمگیری اصرار کنید و در مورد آن شركت تحقيق كنيد.
* در برخورد با طرحهایی که ادعا میکنند شما با رشد زیرمجموعه خود، یعنی تعداد توزیعکنندگانی که به خدمت میگیرید، پولسازی میکنید "محتاط باشید" و از مورج طرح بخواهيد ادعاهاي خود را ثابت كند.
* مراقب در دام افتادن در طرحهایی که در آن به اعضا پول داده میشود تا در مورد درآمدشان از طرح، اغراق کنند، باشید.
برای طرح شکایت و یا سایر اطلاعات رایگان مخصوص مشتریان، به نشانی اینترنتی www.ftc.gov مراجعه کرده و یا با شماره 1-877-FTC-HELP (1-877-382-4357); TTY: 1-866-653-4261 به صورت رایگان تماس بگیرید. FTC کلیه شکایات مربوط به اینترنت، تجارت تلفنی، دزدی هویت و سایر شکایات کلاهبرداری را وارد Consumer Sentinel میکند که بانک اطلاعاتی ایمن و online برای صدها دفتر اجرای قانون شهری و جنایی در امریکا و خارج آن است.
۱) سود شركت بايد از فروش محصولات و يا ارائه خدمات باشد نه از حق عضويتي كه از افراد گرفته مي شود .
۲) قيمت محصولات بايد رقابتى باشد و گرانتر از بازار نباشد.
۳) سود و پاداش اعضا از فروش محصولات باشد.
۴) نياز به سرمايه بالا براى بازاريابى نداشته باشد.
۵) خريد محصول اجباري نباشد.
۶) محصول بايد بيرون از زنجيره شركت هم خريدار داشته باشد.
۷) محصول فقط مخصوص توزيع كننده ها نباشد و بيرون از شركت هم بشود آنرا تهيه كرد.
۸) پلان كارى و سود دهى شركت بايد شفاف و روشن باشد و براى همه قابل فهم باشد.
۹) اگر فردى نتوانست كسى را وارد مجموعه كند به هيچ عنوان ضرر نكند.
۱۰) درصد افرادى كه وارد مى شوند و سود نمى كنند به كسانى كه سود مى كنند اختلاف فاحش نداشته باشد.
۱۱) گاهى ورود افراد به طرح باعث ترك شغل قبلى مى شود ، بنابراين شركت بايد كار آفرينى كند و شغل جايگزين در شركت بوجود آورد.
پيشنهاد FTC به افرادي كه مي خواهند به عضويت اين شركتها درآيند :
* به یاد داشته باشید که تفاوتی نمیکند کالا تا چه حد خوب باشد و تا چه حد یک طرح بازاریابی چندسطحی قابل اعتماد باشد، شما باید به اندازه سود حاصل از سرمایهگذاری، عرق بریزید. (نابرده رنج گنج میسر نمیشود!)
* وقتی فرصت بازاریابیای چند سطحی را ارزیابی میکنید عقل سلیم خود را به کار ببندید و در جلسات یا هرگونه موقعیت تحت فشار ، پولی نپردازید. برای گرفتن زمانی برای تصمیمگیری اصرار کنید و در مورد آن شركت تحقيق كنيد.
* در برخورد با طرحهایی که ادعا میکنند شما با رشد زیرمجموعه خود، یعنی تعداد توزیعکنندگانی که به خدمت میگیرید، پولسازی میکنید "محتاط باشید" و از مورج طرح بخواهيد ادعاهاي خود را ثابت كند.
* مراقب در دام افتادن در طرحهایی که در آن به اعضا پول داده میشود تا در مورد درآمدشان از طرح، اغراق کنند، باشید.
برای طرح شکایت و یا سایر اطلاعات رایگان مخصوص مشتریان، به نشانی اینترنتی www.ftc.gov مراجعه کرده و یا با شماره 1-877-FTC-HELP (1-877-382-4357); TTY: 1-866-653-4261 به صورت رایگان تماس بگیرید. FTC کلیه شکایات مربوط به اینترنت، تجارت تلفنی، دزدی هویت و سایر شکایات کلاهبرداری را وارد Consumer Sentinel میکند که بانک اطلاعاتی ایمن و online برای صدها دفتر اجرای قانون شهری و جنایی در امریکا و خارج آن است.