برگزیده های پرشین تولز

مدیریت کیفیت پروژه

palettewebdesign

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژانویه 2019
نوشته‌ها
54
لایک‌ها
7
سن
29
مدیریت کیفیت پروژه یکی دیگر از پارامترهای مدیریت پروژه می باشد که در استاندارد به PMBOK نیز به عنوان یک حوزه مستقل از حوزه های دهگانه پیشنهادی قرار گرفته است. پایش و سنجش خروجی های فرآیندهای مختلف پروژه در فازهای گوناگون آن یکی از الزامات و نیازهای اساسی مدیریت پروژه می باشد و برای انجام این مهم همواره به ابزار مختلفی نیاز دارد.
مجموعه آفام که تولید سیستم های جامع در حوزه های سه گانه E، P و C پروژه ها را در دستور خود قرارداده و هم اکنون نسخه های مختلفی از نرم افزارهای مدیریت اطلاعات پروژه ها در این سه حوزه را به بازار ارائه نموده است، فرآیندهای مختلفی در پروژه پشتیبانی می گردد که البته در مقاطع مختلف از این فرآیندها سنجش کیفیت و مدیریت آن جزء الزامات می باشد.
در این مقاله سعی می گردد تا قابلیت های این نرم افزارها در تحقق این نیاز تشریح گردیده و برنامه آتی مجموعه جهت تحقق جامعیت در این حوزه تبیین گردد.
مدیریت کیفیت در پروژه ها Quality Management
همان طور که در مقدمه این مقاله اشاره شد، مدیریت کیفیت یا Quality Management یکی از اصلی ترین مقوله های مدیریت پروژه است. در هر فاز از پروژه و در هر بخش از فرآیندها سنجش کیفیت کار و خروجی های مرتبط یکی از مقوله هایی است که باید در هر پروژه مد نظر قرار گیرد.
مقوله کنترل کیفیت یکی از متنوع ترین مباحث در مقوله پروژه است که البته بخش اعظمی از آن به موضوعات فنی بر می گردد که رسالت نرم افزارهای مدیریت اطلاعات پروژه های آفام نمی باشد. در واقع بخش اعظمی از سنجش این کیفیت مرتبط با مقوله های فنی می باشد که سنجش آنها یا نیاز به هوش انسانی دارد یا ابزاری فیزیکی برای کنترل کیفیت آنها مورد نیاز است.
به طور مثال بررسی کیفیت مدارک، تست و بازرسی در مرحله خرید، ساخت و تامین یا تست کیفیت جوش در فاز اجرا همه جزء مواردی هستند که گرچه از حوزه کاری نرم افزارها خارج می باشند اما ثبت این نتایج و تحلیل یا تنظیم گزارش های مختلف از آنها وظیفه ای است که برای انجام آنها می توان از نرم افزا کمک گرفت.
مدیریت کیفیت در سیستم مدیریت اطلاعات آفام
همان طور که در بالا اشاره شد، گرچه سنجش کیفیت کار نیاز به ابزار صنعتی و انسانی دارد، اما در مقول های بسیاری از پروژه می توان از ابزار مکانیزه جهت سنجش و تحلیل بهتر نتایج بهره جست. ماژول های مختلف سیستم مدیریت اطلاعات پروژه های آفام در بخش های مختلف و در فرآیندهای گوناگونی که در این سیستم ها پیش بینی شده است راهکارهایی برای این مهم ارائه می دهد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهد شد.
در فاز مهندسی سنجش کیفیت مدارک Issue شده توسط تیم مهندسی بر عهده شرکت مشاور یا تیم مهندسی پیمانکار است. گرچه سنجش و بررسی این مدارک (شامل نقشه ها، رویه ها، دیتا شیت ها،…) انسانی است اما ثبت نتایج این سنج و سوابق آن در نرم افزار EDMS (کنترل مدارک مهندسی) میسر می باشد. امکان ثبت کامنت شیت ها، علت صدور کامنت، فایل ها و مستندات مرتبط جزء قابلیت هایی است که در نرم افزار وجود دارد. این مورد صرفا یک نمونه از کارکردهای نرم افزارهای آفام در فاز مهندسی در حوزه کنترل کیفیت می باشد. از جمله سایر کارکردهای نرم افزار در فاز مهندسی به شرح زیر می باشد:
  • محاسبه پیشرفت مدارک و مقایسه آنها با وضعیت پیش بینی شده در پلان با توجه به وضعیت آنها و کامنت های صادره
  • امکان ثبت نتایج Issue یا بررسی مدارک تهیه شده
  • امکان بررسی وضعیت کارکرد تیم مهندسی
همچنین در فاز خرید نیز نرم افزار مدیریت اطلاعات پروژه های خرید و تدارکات نیز از این حوزه بی بهره نیست. در زیر به برخی از کارکردهای این ماژول در حوزه مدیریت کیفیت اشاره گردیده است.
  • امکان ثبت فرم های سنجش شرکت ها Prequalification Forms
  • امکان ثبت نتایج سنجش شرکت ها
  • قابلیت ارزیابی شرکت های وندور
  • امکان تشکیل بلک لیست
  • امکان ثبت شفاف سازی و نتایج بررسی پیشنهادهای شرکت های وندور
  • قابلیت ثبت نتایج تست و بازرسی در فاز ساخت و تامین
با این رویکرد نرم افزار مدیریت ساخت و همچنین مدیریت انبار و متریال آفام نیز مدیریت کیفیت را به عنوان یک مقوله اصلی مد نظر قرارداده است. در این فاز و در حوزه مدیریت فرآیندهای عمومی نیز مقول های متعددی وجود دارد که نیاز به کنترل و مدیریت کیفیت وجود خواهد داشت. برخی از موارد به شرح زیر می باشد.
  • امکان ثبت گزارش بازرسی و وضعیت کیفی تحویل اقلام به انبار شامل گزارش های OPI و OSD
  • امکان ثبت گزارش کارکرد پیمانکاران
  • امکان محاسبه پیشرفت واقعی و میزان انحراف آن با پلان
  • امکان ثبت نتایج تست و بررسی و ممیزی کارفرما یا ناظر بر روی فعالیت های انجام شده
  • امکان ثبت و انجام بالانس متریال

خلاصه
همان طور که در این مقاله توضیح داده شد، مجموعه نرم افزارهای آفام شامل ماژول های مختلفی در حوزه های مختلف مهندسی، خرید، متریال و ساخت می باشند که در هر یک از آنها مقوله کنترل و مدیریت کیفیت پروژه مد نظر قرار گرفته است اما تنوع نیازها و خروجی های متعدد در پروژه ها به گونه ای است که پوشش تمامی آنها نیاز به توسعه مکرر این سیستم ها دارد، لذا مجموعه آفام همواره و در توسعه محصولات خود بهبود مستمر در مقوله را مد نظر قرار داده و قطعا در نسخه های آتی از این سیستم ها قابلیت های بیشتری در این حوزه ارائه خواهد داد.
 
بالا