برگزیده های پرشین تولز

مشاهده رفتار کاربر در کمپین تبلیغاتی

3rdoor

Registered User
تاریخ عضویت
29 اکتبر 2011
نوشته‌ها
223
لایک‌ها
15
محل سکونت
مشهد
001-Data-Analytics.jpg
مارکتینگ هدفمند نیاز به جمع‌آوری اطلاعات کافی درباره کمپین‌های مارکتینگ را برای بهینه نمودن هزینه تبلیغات افزایش داد و بهمین دلیل اهمیت یکپارچه نمودن این داده‌ها برای تحلیلشان نیز روشن شد. یکی از بهترین ابزار در دسترس برای جمع آوری اطلاعات درباره رفتار کاربران استفاده از سرویس آنالیزور گوگل یا همان Google Analytics است که به وبسایت‌ها و افراد این قدرت را می‌دهد تا بتوانند ضمن جمع‌آوری اطلاعات پیش و پا افتاده‌ای مثل تعداد بازدید صفحات به اطلاعات دقیقی از جمله موقعیت جغرافیایی و زمان و مدت بازدید از صفحه وب و رفتار آنها در وبسایت و بسیاری دیگر را از طریق آن مشاهده کنید. در سال‌های اخیر با یکپارچه شدن ابزار مدیران سایت گوگل (‌Google Webmaster Tools‌) از طریق کنسول جستجوی گوگل (‌Google Search Console‌) در این ابزار توانایی‌های آن چند برابر شده و آشنایی با آنرا الزامی نموده است.
001-Google-Tag-Manager.jpg
پیشتر نیز درباره استفاده از سرویس‌های کوتاه‌کننده لینک برای بهرمندی از امکانات مشابهی صحبت نموده بودیم، اما تفاوت این سرویس با سایرین در اطلاعات دقیق و سازمان یافته آن است که می‌تواند با استفاده از سیستم مدیریت تگ گوگل (‌Google Tag Manager‌) امکان مدیریت کمپین‌ها را برای شما فراهم آورد. همچنین نرم‌افزار‌های داده‌کاوی بمانند مایکروسافت بیزنس اینتلیجنس (‌BI) این شانس را بشما می‌دهد تا با ترکیب داده‌های آنالیزور گوگل با سایر داده‌ها به اطلاعات درستی دست پیدا بکنید. با این تفاسیر در لزوم استفاده از چنین سرویسی دیگر شبه‌ای وجود نخواهد داشت، پس ما در این مطلب تلاش می‌کنیم تا امور ساده‌ای بمانند رهگیری لینک را به شما معرفی کنیم.

نحوه عملکرد سرویس آنالیزور گوگل

در صورتیکه پیشتر کد سرویس را در وبسایت خود قرار داده باشید با استفاده از سرویس‌های تغییر آدرس اینترنتی قادر به استفاده از آن برای آنالیز اطلاعات خواهید شد. یکی از ساده‌ترین تکنیک‌های تفکیک داده‌ها در آنالیزور گوگل علامت گذاری لینک‌ها با استفاده از تگ است. آنالیزور گوگل از پنج نوع تگ برای دسته‌بندی بازدید‌کننده‌ها بهره می برد که همگی حول محور کمپین‌های تبلیغاتی تعریف می‌شوند، اما از میان این تگ‌ها منبع کمپین تبلیغاتی، بستر آن و نام کمپین بیشترین اهمیت را دارند. هر تگ شامل عبارت utm می‌شود که به اختصار به کمپانی سازنده آنالیزور گوگل (‌Urchin Tracking Module‌) اشاره دارد و در ادامه عبارتی نوع تگ را مشخص می‌سازد. برای مثال تگ utm_campaign به نام کمپین تبلیغاتی شما اشاره دارد که در صورتیکه شما کمپین ایمیل مارکتینگ بهمن ماه خود را با تگ utm_campaign=newsletterbahman94 مشخص کرده باشید در زمانیکه کاربر بر روی لینک ایمیل کلیک نماید با مراجعه به آدرس به وبسایت مربوطه می‌گوید که این لینک مربوط به کمپین ایمیل مارکتینگ می‌باشد، پس بایستی داده مربوط به آنرا در این کمپین نیز ذخیره نماید.

شما می‌توانید به هر لینک چندین تگ اضافه نمایید، اما افزودن این تگ‌ها با استفاده از علامت & ممکن می‌شود، پس در صورتیکه عبارت مشابهی در لینک شما وجود داشته باشد بایستی آنرا با کد & جایگزین نمایید تا در زمان مراجعه به لینک بتوانید از تگ‌ها بدرستی بهرمند شوید. البته ابراز مناسب برای افزودن تگ‌ها به لینک‌ها وجود دارد که مهمترین آن سرویس لینک ساز گوگل است، اما دانش بر نحوه استفاده از تگ‌ها می‌تواند از بروز برخی مشکلات جلوگیری نماید. بعنوان مثال شما تبلیغات خود را به یک وبسایت داخلی می‌سپارید و می‌خواهید بازدید‌هایی که از این وبسایت به سوی شما می‌آیند را شناسایی نمایید، پس با نوشتن نام مرتبط با آن وبسایت در مقابل تگ utm-source می‌توانید کاربرانی که از طریق این لینک به شما مراجعه می‌کنند را شناسایی نموده و اطلاعات آنها را آنالیز نمایید. حال در صورتیکه وبسایت مورد بحث تبلیغات کلیکی و بومی شما را پذیرفته باشد می‌توانید برای تفکیک این دو لینک از تگ utm_medium بهره می‌بریم و یکی را cpc نامگذاری می‌کنیم و نام دیگری را native می‌گذاریم.

حال بیایید فرض کنیم که شما در موتور جستجوگری بجز گوگل بمانند پارسی‌جو برای عبارات «مارکتینگ» سفارشی‌سازی شده‌اید، پس بمنظور رهگیری کاربرانیکه از این طریق به وبسایت شما راهنمایی می‌شوند می‌توانید عبارت مارکتینگ را با استفاده از کدگذاری اسکی آدرس‌های اینترنتی (‌ASCII URL Encoding‌) تفسیر نموده و معادل آنرا در تگ utm_term آدرس درج نمایید. در نهایت اگر بخواهید در یک صفحه مشخص لینک‌های بخش‌های متفاوت صفحه را از یکدیگر تفکیک کنید استفاده از تگ utm_content می‌تواند به شما اجازه دهد تا تصاویر را از لوگو و لینک متنی متمایز نمایید.

نحوه استفاده از سرویس آنالیزور گوگل

توضیحات ذکر شده شاید همیشه در ذهن شما نمانند و حتی تبدیل کلمات فارسی به کد اسکی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشند ولیکن گوگل برای از میان برداشتن پیچیدگی‌های فنی ابزار لازم برای ایجاد لینک‌هایی با تگ مناسب فراهم نموده است که بسیاری از مصائب پیش روی شما را از میان برمیدارد. استفاده از ابزار لینک ساز گوگل بسیار ساده می‌باشد و شما می‌توانید با قرار دادن هر یک از پارامتر‌ها در جایگاه مناسب خود اقدام به ساختن لینک حاوی تگ‌های مناسب بنمایید. برای ساختن لینک حاوی تگ شما می‌بایست پس از ورود به صفحه لینک ساز گوگل به فرم پایین صفحه مراجعه نموده و از دستورات هر مرحله پیروی نمایید. در مرحله اول (‌Step 1‌) از شما خواسته می‌شود تا در قسمت Website URL آدرس لینک خود را درج نمایید، سپس در مرحله دوم از شما نام تگ مبدا لینک یا همان utm_source خواسته می‌شود که باید در بخش Campaign Source وارد شود. ادامه مرحله دوم شامل افزودن نام بستر تبلیغاتی می‌شود که بایستی در بخش Campaign Medium افزوده شود و به تگ utm_medium اشاره دارد.

در نهایت شما پس از تعیین مقدار تگ utm_term با کلمه کلیدی جستجوگر در بخش Campaign Term و همچنین مشخص نمودن نوع محتوای تبلیغاتی در بخش Campaign Content به قسمت نامگذاری کمپین (‌Campaign Name‌) می‌رسید که تگ utm_campaign را تعریف می‌کند. حال تنها کافیست بر روی دکمه GENERATE URL کلیک نمایید تا لینک ساخته شده در زیر آن بنمایش در آید، که با ارائه آن به شرکت تبلیغاتی طرف قرارداد خود قادر به رهگیری بازخورد عملکرد ایشان از طریق سرویس آنالیزور گوگل خواهید شد.

برای بررسی نتیجه کار می‌توانید پس از ورود صفحه گزارش‌های (‌Reporting‌) سرویس آنالیزور گوگل به بخش آمار لحظه به لحظه (‌Real Time‌) رفته و کلیک بر روی عبارت منبع ترافیک اینترنتی یا همان Traffic Sources قادر به مشاهده منبع ترافیک بصورت تفکیک شده خواهید بود. در این بخش هر نوع از ترافیک رنگ مخصوص بخود را دارد، که کمپین‌ها با رنگ آبی مشخص شده‌اند. اکنون شما توانسته‌اید که جزئیات ترافیک وارده به هر آدرس را تفکیک نموده و آنها را شناسایی نمایید و همین موضوع با ترکیب شدن سایر روش‌های آنالیز داده می‌تواند به مدیریت استراتژی کمپین‌های شما کمک بسیاری بنماید.
 
بالا