• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

معرفی آثار برونو بزتو، کارگردان و انیماتور بزرگ ایتالیایی

Hamid2day

مدیر ارشد بازنشسته
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,296
لایک‌ها
20,173
محل سکونت
اوهایو - دیتون
برونو بوزتو (Bruno Bozzetto ) متولد 1938 در شهر میلان ايتاليا، اولین انیمیشن کوتاه خود Tapum, the weapons' history را در سال 1958 در سن 20 سالگی خلق کرد. این انیمیشن در فستیوال کن توجهات را به خود جلب کرد و ملاقات با نورمن مک لارن، استاد انیمیشن کانادا و John Halas یک تهیه کننده انگلیسی، که به او پیشنهاد همکاری داد را برای بوزتو ممکن کرد.

در سال 1960 کمپانی فیلم برونو بوزتو در میلان تاسیس شد. این کمپانی به تولید فیلم، تبلیغات و تلویزیون مشغول شد و همکاری بسیار فعالی با تیمی از طراحان، انیماتورها و نویسنده های فیلمنامه را آغاز کرد که از بین آنها می توان به Guido Manuli ، Giuseppe Lagana ، Giovanni Mulazzani و Maurizio Nichetti اشاره کرد.

bruno-bozzetto1.jpg


یکی از مشهورترین مخلوقات بوزتو شخصیت خنده داری است که به اسم "آقاي روسي" (Mr. Rossi ) شناخته شده است و در بسیاری از انیمیشن های کوتاه و 3 فیلم بلند برای سینما و تلویزیون ایفای نقش کرده است.

در سال 1965 برونو بوزتو تنها انیماتور ایتالیایی بود که انیمیشن بلند ساخت. از آن جمله می توان به انیمیشن بلند West and Soda که بعد از آن vip my brother superman در سال 1968 و نیز Allegro non Troppo ساخته 1976 که پاسخ انیماتور ایتالیایی به انیمیشن مشهور فانتازیای والت دیزنی بود، اشاره کرد. این فیلم خیلی پیش از نمایش فیلم در ایتالیا یا اروپا توسط منتقدان آمریکایی تحسین شد و به نمایش درآمد.

در دهه 70 برونو بوزتو خود را وقف کمیک های ابتدایی خود نمود و کمیک استریپ های رنگی براساس ماجراهای جدید vip my brother superman و West & Soda طراحی نمود که در پشت جلد هفته نامه مشهور Corriere dei piccolo چاپ می شدند. این فعالیتها همزمان شد با وقتی که بوزتو آغاز به امتحان فیلمسازی زنده با ساخت سریالهای Oppio per oppio ، La Cabina Sandwich نمود. در اواسط دهه 80 او نخستین فیلم زنده خود را با عنوان Under the Chinese restaurant با بازی نانسی بریلی، آماندا سندرلی و برنارد بلیر تولید کرد.

بوزتو همیشه ادعا می کرد که انیمیشن مفاهیم سنگین علمی را برای مخاطب عام قابل فهم تر می کند. و در حقیقت با همکاری سرسخت Piero Angela حدود 100 انیمیشن کوتاه برای برنامه علمی تلویزیونی QUARK تهیه کرد.

در طول زندگی حرفه ای خود او انیمیشن های کوتاه فراوانی تهیه کرد که در سراسر دنیا اکران شده و به فروش رفتند و برای چندی از آنها جوایزی دریافت کرد از جمله جایزه خرس طلایی برای Mr. Tao در فستیوال فیلم برلین و نامزدی جایزه اسکار برای Grasshoppers در سال 1991.

در سال 1995 انیمیشن Help! بخشی از پروژه What a cartoon! ساخته Hanna & Barbera گشت.

برونو بوزتو در فستیوالهای فراوانی در سراسر دنیا عضو هیات داوران بین المللی بوده و کارهایش موضوع بیش از 10 پایان نامه در حیطه مطالعات انیمیشن بوده است.

از دهه 90 به این سو علاقه او به ابداعات تکنولوژیک و تکنیک انیمیشن دوبعدی او را تشویق به پخش انیمیشنEurope and Italy ، اولین و محبوبترین انیمیشن پخش شده در وب کرد. این انیمیشن توسط او با ماکرومدیا فلش تولید شد.

بعد از آن او با تکنیک مشابه انیمیشن های دیگری ساخت از جمله Yes &No ، The World's history for those who are in a hurry ، To bit or not to bit ، Adam ، Life و Neuro ، Olympics و Otto in 17 که با حضور Otto ، یک شخصیت جدید کمدی با چند ویژگی عمده که بازیگر عمده فاز جدید انیمیشنی او شد.

در دسامبر 2000 براي جشن گرفتن 40 سال فعاليت او در صنعت سينما، يك نمايشگاه از كارهاي او درموزه "پرتا رومانا" در شهر ميلان بر پا شد و سپس اين نمايشگاه درفوريه 2001 به تئاتر سوشيال برگامو انتقال يافت.

درسال 2001، "اروپا و ايتاليا" برنده جایزه بهترين انيميشن كوتاه بين المللي در تهران و در فستيوال فيلم آنيما موندي (Anima Mundi ) برزيل شد.


در سال 2007 انیمیشن کوتاه Freedom به تهیه کنندگی کنسولگری Bergamo از شصت سال آزادی تنها در یک دقیقه تجلیل به عمل آورد. وی همچنین یک سریال تلویزیونی به نام Spaghetti Family به کارگردانی جوزپه لاگانا و به تهیه کنندگی RAI را تولید کرد. این سریال جایزه Pulcinella را برای بهترین سریال تلویزیونی برای طیف وسیع مخاطبین در سال 2003 از آن خود کرد.

او برای کنسول ایالتی برگامو انیمیشن آموزشی کوتاه Sport or Spork را که بر ضد بد آموزي ورزش توسط والدين و رسانه هاي گروهي بود تولید کرد. در سالهای بعد این کنسول ماموریت ساخت دو انیمیشن دیگر را نیز به او واگذار کرد Baby Scanner و I am the Law که هر دو توسط استودیوی Alienatio ساخته شدند. بوزتو باز هم به ابتکار کنسول و با حمایت مالی آن انیمیشن آموزشی دیگری با عنوان Weapons on the road را با حمایت کامل استودیوی جدیدش Studio Bozzetto & Co. و استودیو Alienatio درباره حوادث غم انگیز تصادفات جاده ای تولید کرد.

باز هم با همکاری نزدیک با باند انیمیشن بوزتو روی طرح چند دقیقه ای فیلم بلند Mammuk به تهیه کنندگی RAI CINEMA کرد. در سال 2002، آنتونيو وينچنزو بوسكارينو (Antonio Vincenzo Boscarino ) زندگينامه برونو بوزتو با عنوان ‌"L'estetica di Bruno Bozzetto " را نوشت و تلويزيون استان ميلان فيلم آن را به صورت مستند در برنامه "مردم ميلان" به نمايش گذاشت. علاوه بر اين او برنده جايزه "Premio delle Mura " درفستيوال بين الملل فيلم برگامو شد. کار بعدی او با عنوان "زندگی" در سال 2003 درباره آفرينش يك جهان داراي عيب و نقص يعني كره زمين است.

در سال 2004 برونو فيلم فلش ديگري به نام "نورو" ("Neuro ") را ساخت كه يك روز معمولي را در يك مجتمع آپارتماني نمايش مي دهد. در پاييز همان سال، فستيوال فيلم هاي فلش ميستر (Flashmeister Films Festival ) جايزه ويژه ژوری را براي كيفيت و ناب بودن موضوع فيلم های فلش به برونو عطا كرد.

در سال 2005 سینما تک میلان یک DVD گردآوری شده از محبوب ترین کارهای تلویزیونی استودیو بوزتو در دهه 60 و 70 منتشر کرد. در همین زمان بوزتو با کارگردانی فیلم Looo مشغول کشف دنیای انیمیشن سه بعدی بود. این انیمیشن کوتاه تولیدات سه بعدی ایتالیایی را با تقلید کاملش از تکنولوژِی کاملاً پیشرفته آمریکایی به استهزا گرفت.

انیمیشن I Cosi نیز به دنیای سه بعدی تعلق داشت. این سریال تلویزیونی برای کودکان با همکاری مشترک Rai Fiction و باند انیمیشن بوزتو تهیه شد. در آوریل همان سال جایزه یک عمر دستاورد هنری Pulcinella در سال 2006 به طور مشترک به برونو بوزتو و روی ادوارد دیزنی، پسر برادر دیزنی اختصاص یافت.

در ژوئن 2006 بنیادGulglielmo Marconi جایزه کالامایو را برای نوآوری بیان به بوزتو اهدا کرد. در سال 2007 دانشگاه برگامو یک دیپلم افتخاری در رشته تئوری، تکنیک و مدیریت هنرهای نمایشی را به وی اعطا کرد.

از سال 2008 بوزتو به طور پیوسته روی تکنیک فلش دوبعدی و انیمیشن سه بعدی کار کرده است و یک سریال دوبعدی با نام Bruno the Great را برای پخش جهانی به تهیه کنندگی استودیو والت دیزنی ایتالیا و با همکاری استودیو بوزتو به تولید رساند. همچنین یک سریال سه بعدی با نام Psicovip را که برگرفته از Vip my brother superman را به تهیه کنندگی Rai Fiction کارگردانی نمود.

بوزتو گاهي وقت ها اوقات فراغت خود را به کشیدن تصاویری براي مجله هايي چون "Donna Moderna " ، "Valore " ، "Qui Bergamo " و کوریره دلاسرا اختصاص مي دهد.

در 19 دسامبر 2008 نمایشگاهی از برونو بوزتو با عنوان Dal Bozzetto al Pixel در کنسول برماگو برگزار شد.

در حال حاضر کمپانی مولتی مدیا سن پائولو سه فیلم بلند بوزتو را روی DVD آماده پخش نموده است. همین کار برای تمام فیلمهای Mr. Rossi به زبان ایتالیایی در حال انجام است.

bruno-bozzetto2.jpg




فیلم شناسی:

Wolfgango Amedeo – 2008
Weapons on the Road – 2008
Psicovip – 2008
Bruno the Great – 2008
Se* 'N' Fun – 2007
Things – 2006
Mister Otto in 17 – 2006
The Beauty of Difference – 2006
Travellers and Travellers – 2006
The Jungle of Signs – 2006
One Spot for Super Quark "Alla Pompa di Benzina" – 2006
One Spot for Super Quark 'Schiavi per L'energia" – 2006
Four Spot for Farmindustria – 2006
Freedom – 2005
I am the Law – 2005
Beltrami – 2005
Looo – 2004
Neuro – 2004
Female & Male – 2004
Baby Scanner – 2003
Spaghetti Family – 2003
Life – 2003
Olympics – 2003
Adam – 2002
Cycling in Europe and Italy – 2002
Mammuk – 2002
Sport or Spork – 2002
Ten Christmas Spots for LA7 Channel – 2002
Yes & No – 2001
Monsters-War-Horror-Far West – 2001
History of the World for Those in a Hurry – 2001
Theatre – 2000
To Bit or not to Bit – 2000
Things – 2000
Cartoni dello zecchino d'oro,I – 1999
Tony e Maria – 1999
Europe &Italy – 1999
Point of View – 1998
Spaghetti Family – 1996
Help? – 1995
Drop – 1993
Welcome to Cinema 5. We were waiting for you – 1993
Bad Manners in the Mountains – 1993
WWf – 1992
Tulilem – 1992
Ski Love – 1991
Dancing – 1991
Big Bang – 1990
Grasshoppers – 1990
Man and His World – 1990
Mister Tao – 1988
Mini Quark – 1988
Under the Chinese Restaurant – 1987
Baeus – 1987
Spider – 1986
Quark Economy – 1986
Eldorado – 1985
Moa Moa – 1984
The Black Pirate – 1984
The Pill – 1983
Quark 6 films for a total of 62' – 1983
Milano Zero – 1983
Sigmund – 1983
Nel Centro del Mirino – 1983
Tennis Club – 1982
Quark 8 films for a total of 75' – 1982
Sporting – 1982
Homo Technologicus – 1981
Automatic Yellow – 1980
How Do They Make them so Beautiful? – 1980
Lilliput-put – 1980
Sam Black the Detective – 1980
Sandwich – 1980
Happy Birthday – 1979
Baby Story – 1978
Striptease – 1977
Mister Rossi's Holidays – 1977
Mister Rossi's Dreams – 1977
Mister Rossi Looks for Happiness – 1976
The Swimming Pool – 1976
Allegro non Troppo – 1976
Mister Rossi's Sporting Feats – 1975
Self Service – 1974
Il Signor Rossi at Venezia – 1974
The Cabin – 1973
Opera – 1973
The Houshold Drug – 1972
Mister Rossi at the Photo Safari – 1972
Gulp - 1972
Campaign Against Smoking - 1971
Pickles – 1971
Mister Rossi at Camping – 1970
Ego – 1969
Vip My Brother Superman – 1968
Life in a Tin – 1967
Man an His World – 1967
Mr. Rossi Buys a Car – 1966
West and Soda – 1965
Mr. Rossi at the Seaside – 1964
Mr. Rossi Goes Skiing – 1963
Two Castles – 1963
Alfa Omega – 1961
How to Make a Cartoon – 1961
An Award for Mr. Rossi – 1960
The History of Inventions – 1959
Tapum! The History of Weapons – 1958


لينك ها و اطلاعات تماس:
وب سايت رسمي
پروفايل IMDb
پروفايل ويكيپيديا
ايميل: [email protected]
 

Hamid2day

مدیر ارشد بازنشسته
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,296
لایک‌ها
20,173
محل سکونت
اوهایو - دیتون
مصاحبه از ایشون

- از چه کسانی بیشترین تاثیر را گرفته ای

- در زمان کودکی از والت دیزنی، ولی وقتی تازه تصمیم گرفته بودم انیمیشن بسازم به شدت تحت تاثیر Blinkity Blank نورمن مک لارن، U.P.A و جان هالبی، جورج دانینگ، ریچارد ویلیامز، Dusan Vukotic (و فیلم زاگرب) قرار گرفته بودم. بهرحال تحت تاثیر کوبریک، فلینی و ژاک تاتی نیز بودم.

- تو در شيوه هاي مختلفی کار کرده ای: طراحی با مداد، آبرنگ، گرافیک کامپیوتری و غیره. از اینها کدام را ترجیح می دهی؟

- همزمان هیچ کدام و همه آنها. این بستگی به این دارد که در فیلم چه می خواهم بگویم.

- چقدر زمان می برد تا یک فیلم را به اتمام برسانی؟

- از یک هفته (فیلم کوتاه) تا دو سال (فیلم بلند). وقتی به تنهایی کار می کنم زمان بیشتری صرف نوشتن داستان می کنم تا ساختن فیلم.

- راز ساختن یک فیلم خوب چیست؟

- داشتن یک داستان خوب.

- فرهنگ ایتالیایی چقدر الهام بخش تو در فیلم سازی بوده است؟

- نمی دانم ولی فکر نمی کنم که روی فیلم سازی من تاثیر گذاشته باشد. فیلمهای من بر پایه داستان، جامعه و طنز می باشند و همیشه یک موضوع جهانی را مطرح می کنند.

Storyboard.jpg


بخشي از استوري بورد فيلم "ملخها"

- - چه شد که نام Rossi را برای شخصیت آن مجموعه انیمیشن انتخاب کردی؟

- Rossi معمولترین نام در ایتالیاست و آقای Rossi مردی معمولی است که من این نام را به او دادم. در ابتدا او تمام عادات ما (مثل اسکی، رفتن به مسافرت و رانندگی و غیره) را به سخره می گرفت و این مجموعه مختص بزرگسالان بود. در حقیقت به جز چند فیلم باقی فیلمهای من به جوانان و بزرگسالان مربوط می شود چون فکر می کنم کارتونهای مربوط به کودکان بیشمارند.

- آیا برای آقای Rossi مدل زنده داشتی؟

- قد، سبیل و بینی آقای Rossi کاریکاتور مدیر یکی از فستیوالها بود که من الان ترجیح می دهم نام وی را نبرم!

امروزه سریالهای کارتونی اروپایی نیز در پروسه ای تولید می شوند که کار در بخشهای متعددی تقسیم شده است. یک نفر که فیلمنامه را می نویسد، یکی دیگر استوری بورد را انجام می دهد، یک استودیو مسوول طرح و یکی در آن سوی دنیا نقاشی و طراحی را انجام می دهد و به همین ترتیب كار ادامه پيدا مي كند. به همین دلیل خالق آن سریال (مگر اینکه از نظر مالی مشکلی نداشته باشد) به ندرت شانس این را دارد که کنترل تمام کار را داشته باشد. تولید سریال انیمیشن در دهه 70 به چه صورت بود؟

- در دهه 70 این کار بسیار ساده تر بود و افراد زیادی درگیر کار نبودند به همین دلیل نظارت بر تمام کار آسانتر بود. این کار عمدتاً توسط دو همکار خوبم انجام می شد: Guido Manuli و Maurizio Nichetti که بعدها کارگردان فیلم شد.

- نظر شما درباره کارتونهای مشهور دهه 90 از سیمپسونها گرفته تا بیویس و باتهد و همچنین رن و استیمپی و البته ساوت پارک چیست؟

- از بین اینها که نام بردی سیمپسونها و رن و استیمپی را ترجیح می دهم. هنوز ساوت پارک را ندیده ام. قسمتهای کمی از بیویس و باتهد را دیده ام و اصلا خوشم نیامده است.

- درباره انیمه ژاپنی چه نظری دارید؟

- فیلمهای ژاپنی یا بسیار عالی هستند یا خیلی بد. بعضی از این سریالها خیلی بدند و داستان افتضاحی هم دارند ولی برخی از فیلمهای بلند آنها فوق العاده هستند. فکر می کنم اینکه همه را از یک دیدگاه بررسی کنیم غیرممکن است.

- خواهش می کنم چند نمونه از سریالهای ایتالیایی معاصر را نام ببرید. درباره آنها چه فکری می کنید؟ در ایتالیا دید عموم به انیمیشن چطور است؟ در دهه 70 سریال Rossi جایگاه انیمیشن را برای والدین بالاتر برد چون کیفیت کار بالا بود. خوشبختانه کودکان نیز این سریال را دوست داشتند.

خود شما چه گروه سنی را در نظر داشتی؟

- جدیدترین سریال ایتالیایی Lupo Alberto به کارگردانی Silver و کاری از انیمیشن باند (که من هم عضوی از آن هستم) می باشد. این سریال بسیار جالب و خنده دار است. در ایتالیا وضعیت انیمیشن چندان جالب نیست. در اینجا همکاران بسیار کم، بروکراسی زیاد و علاقمندان اندک است. فقط در این چند وقت اخیر RAI علاقمند به نظر می رسد که مشغول تهیه چند سریال جدید است که از بین آنها Cocco Bill ساخته Jacovitti و یک سریال از خود من به اسم The Spaghetti Family را می توان نام برد.
Signor Rossi برای تلویزیون و کودکان ساخته شد. ولی فراموش نکردم که هجو زندگی روزانه را که همیشه به آن علاقه داشته ام را در آن بگنجانم. فکر کنم به همین دلیل مخاطبین او را دوست دارند چون ما را سرگرم کرده و در ضمن چیزهای مفیدی به ما می آموزد.

- به نظر شما امروزه ساخت سریالی مانند Signor Rossi با آن دیدگاه سیاسی و نقد اجتماعی ممکن است؟

هنگام ساخت آن با مقاومتی روبرو نشدید؟


- به نظر من که ساخت چنین سریالهایی ممکن است، به سیمپسونها و موفقیت آنها توجه کنید. در ساخت آن نیز به مشکلی برنخوردم.

Bozzetto and Mr. Rossi.jpg


منبع : صفحه اصلي
 
بالا