نارنجی - اپل هر سال پرچمدار سال قبلش را با کاهش قیمت، همچنان ارائه می کرد و آن، محصولی بود که ظاهر پرچمدار جدید را نیز در خود داشت. اما سال گذشته اتفاق عجیبی رخ داد که باعث شد امسال اپل آیفون 5 را بکشد!
بله، امسال اپل آیفون 5 را کشت و به عنوان جایگزین آن آیفون 5C را معرفی کرد که دقیقا دارای همان مشخصات سخت افزاری (پردازنده، دوربین و ...) است ولی به جای یک بدنه خوش تراش، باریک و سبک از جنس آلومینیوم، بدنه ای پلاستیکی، زمخت و سنگین دارد.
این حرکت اپل یک بهبود برای آیفون 5 نبود، همچنین آوردن یک طراحی جدید و بهتر به بازار هم نبود، درباره آوردن یک محصول ارزان تر هم نبود (نبود دیگر!)، بلکه فقط برای افزایش فروش آیفون 5S بود و بس. می پرسید چطور؟
پارسال عده زیادی از مردم به جای خرید آیفون 5 به مدل های ارزان تر یعنی آيفون 4 و 4S روی آوردند. آنها با پول توی جیب شان رای دادند که آیفون 5 به اندازه کافی نوآورانه نیست و حتی جنس بدنه دو مدل قدیمی تر را نیز به آن ترجیح می دادند.
اما امسال اپل دست آنها را خواند. پیش تر درباره استراتژی بازاریابی اپل پیرامون پرچمدار جدیدش برای شما نوشتیم، ولی این استراتژی یک بازوی کمکی هم دارد که نامش این است: آیفون 5C. اپل به جای اینکه نوآوری بیشتری (بیشتر از آنچه در آیفون 5S می بینیم) رو کند، از همان طراحی آیفون 5 استفاده و در عوض رای مردم را وتو کرد.
وتوی اپل از این قرار بود که جایگزین آیفون 5 را با طراحی و جنسی کمتر دوست داشتنی عرضه کرد تا این پیام را فرستاده باشد که «شما نمی توانید طراحی پرچمدار فعلی ما را با قیمت پایین تر در اختیار بگیرید!» اینک طراحی نسل ششم آیفون، تنها محدود به آیفون 5S (نسل هفتم) شده و هر کسی محصول ارزان تر می خواهد باید به بدنه پلاستیکی آیفون 5C رضایت دهد.
البته این موضوع بیشتر برای مردم کشورهایی مهم است که آیفون ها را تحت قرارداد اوپراتور نیز می توانند بخرند. برای ما در ایران فقط بیان پیچیدگی رفتار شرکت ها برای شما مخاطبین مان مهم بود، که بدانید آنها همیشه هم صدای مشتری را نمی شوند؛ یا می شنوند و راه خودشان را می روند!
بله، امسال اپل آیفون 5 را کشت و به عنوان جایگزین آن آیفون 5C را معرفی کرد که دقیقا دارای همان مشخصات سخت افزاری (پردازنده، دوربین و ...) است ولی به جای یک بدنه خوش تراش، باریک و سبک از جنس آلومینیوم، بدنه ای پلاستیکی، زمخت و سنگین دارد.
این حرکت اپل یک بهبود برای آیفون 5 نبود، همچنین آوردن یک طراحی جدید و بهتر به بازار هم نبود، درباره آوردن یک محصول ارزان تر هم نبود (نبود دیگر!)، بلکه فقط برای افزایش فروش آیفون 5S بود و بس. می پرسید چطور؟
پارسال عده زیادی از مردم به جای خرید آیفون 5 به مدل های ارزان تر یعنی آيفون 4 و 4S روی آوردند. آنها با پول توی جیب شان رای دادند که آیفون 5 به اندازه کافی نوآورانه نیست و حتی جنس بدنه دو مدل قدیمی تر را نیز به آن ترجیح می دادند.
اما امسال اپل دست آنها را خواند. پیش تر درباره استراتژی بازاریابی اپل پیرامون پرچمدار جدیدش برای شما نوشتیم، ولی این استراتژی یک بازوی کمکی هم دارد که نامش این است: آیفون 5C. اپل به جای اینکه نوآوری بیشتری (بیشتر از آنچه در آیفون 5S می بینیم) رو کند، از همان طراحی آیفون 5 استفاده و در عوض رای مردم را وتو کرد.
وتوی اپل از این قرار بود که جایگزین آیفون 5 را با طراحی و جنسی کمتر دوست داشتنی عرضه کرد تا این پیام را فرستاده باشد که «شما نمی توانید طراحی پرچمدار فعلی ما را با قیمت پایین تر در اختیار بگیرید!» اینک طراحی نسل ششم آیفون، تنها محدود به آیفون 5S (نسل هفتم) شده و هر کسی محصول ارزان تر می خواهد باید به بدنه پلاستیکی آیفون 5C رضایت دهد.
البته این موضوع بیشتر برای مردم کشورهایی مهم است که آیفون ها را تحت قرارداد اوپراتور نیز می توانند بخرند. برای ما در ایران فقط بیان پیچیدگی رفتار شرکت ها برای شما مخاطبین مان مهم بود، که بدانید آنها همیشه هم صدای مشتری را نمی شوند؛ یا می شنوند و راه خودشان را می روند!