برگزیده های پرشین تولز

معرفی سایت آشنایی با برج های خنک کننده

MOSHAII

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 جولای 2016
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
47
آب گرم تولید شده توسط تجهیزات خط تولید و … در برج خنك کننده توسط صورت پاشش از بالاي برج خنک کننده به پائين آن خنك مي شود.به این صورت که قسمتي از آب گرم شده در اين روش تبخير می شود و گرماي آن گرفته و به محيط خارج انتقال پیدا می کند.در کنار اين مكانيسم و عملکرد ساده ی یک سیستم خنک کن، طراحی برج خنک کننده پيچيدگي هاي تكنولوژي زیادی را بدنبال دارد تا بتواند با اشغال فضاي كم و حداقل هدر رفت آب که مایع خنک کننده اصلی است
وظیفه اصلی یک برج خنک کننده این است که حرارت اضافی را از دستگاه ها بگیرد و آن هارا به محیط اطراف منتقل کند و این کار را با دقت عمل تمام انجام دهد.برج خنک کننده که به لاتین cooling tower نامیده می شود عضو حیاتی و اجتناب ناپذیر هر واحد صنعتی به شمار می رود و چنانچه نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد میبایست منتظر عواقب بعدی و آسیب های احتمالی باشیم که حداقل این ضرر آسیب دیدن دستگاه ها و بروز اختلال در خط تولید واحد صنعتی است.در تولید برج خنک کننده باید تمامی موارد فوق به خوبی محاسبه شده و در نتیجه تجهیزاتی تولید و تهیه گردد که نیاز آن واحد صنعتی را به خوب بر آورد کند.
تولید برج خنک کننده
در این بخش قصد داریم تا اطلاعات مهمی در زمینه تولید برج خنک کننده در اختیار شما قرار دهیم.در ادامه با نوین تهویه صنعت همراه باشید. فرایند تولید برج خنک کننده بسیار پیچیده می باشد و نیاز به دقت بالایی دارد.چنانچه در حین تولید ظرافت کار در نظر گرفته نشود

برای خرید برج خنک کننده باید فاکتور های مهمی را در نظر بگیرید.نوع مواد اولیه تهیه شده در ساخت و همچنین مساحت فضا ، و دمای مورد نیاز شما از قبیل فاکتور هایی هستند که در خرید برج خنک کننده مورد نیاز هستند و باید به دقت بررسی گردند.
جهت قیمت گذاری و تعیین برآورد هزینه ساخت یک برج خنک کننده ، میبایست عوامل بسیار مهمی در نظر گرفته شوند که مهم ترین آنها به شرح ذیل می باشند.
نوع مواد اولیه که بر اساس نیاز و بودجه ها تعیین می گردد.
تعداد نیروی کار لازم جهت پیاده سازی پروژه.
مدت زمان پیاده سازی و تولید تجهیزات و نصب آن

در این قسمت قصد داریم انواع برج خنک کن را به همراه جزئیات و نحوه کار هر کدام برای شما بیان کنیم.نوین تهویه صنعت مجری نصب و راه اندازی انواع برج خنک کن.بطور کلی برج خنک کننده به 3 نوع خشک،مرطوب و ترکیبی خشک و مرطوب تقسیم می شود.استفاده از هر کدام از تجهیزات و متعلقات آنها بسته به نوع محل و بافت جغرافیایی آن دارد.در تعیین نوع نیز باید نوع واحد صنعتی میزان خنک کنندگی مورد نیاز و همچنین نوع تجهیزات و برخی فاکتور در این قسمت قصد داریم انواع برج خنک کن را به همراه جزئیات و نحوه کار هر کدام برای شما بیان کنیم.نوین تهویه صنعت مجری نصب و راه اندازی انواع برج خنک کن.بطور کلی برج خنک کننده به 3 نوع خشک،مرطوب و ترکیبی خشک و مرطوب تقسیم می شود.
در این قسمت قصد داریم تا مهم ترین عوامل در قیمت برج خنک کننده را برای شما بیان کنیم.در ادامه با نوین تهویه همراه باشید.
نوع ساخت بدنه سیستم نیز می تواند تفاوت بسیاری را در قیمت آن ایجاد کند.هنگام تولید برج خنک کننده تمامی این موارد باید بطور دقیق کارشناسی گردند.به عنوان مثال استفاده از ورق گالوانیزه و یا فایبر گلاس هزینه های تولید را در طیف و بازه ی متفاوتی قرار می دهد.
برج خنک کننده فایبر گلاس نوعی برج خنک کننده با راندمان بالا می باشد و عمر این محصول با توجه به متریال استفاده شده در آن بسیار بالاتر می باشد.استفاده از فلز در ساخت برج خنک کننده بدلیل احتمال زنگ زدگی و پوسیدگی باعث می شود که معضل مهمی برای واحد های صنعتی بوجود بیاید و باز سازی و تعمیرات برج خنک کننده نیازمند صرف زمان و هزینه و اتلاف راندمان آن واحد صنعتی می شود.
مطالب مفید دیگر:
برج خنک کننده تعمیرات برج خنک کننده خرید برج خنک کننده قیمت برج خنک کننده برج خنک کننده فایبر گلاس
انواع برج خنک کن
 
Last edited:

sonweb

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 آپریل 2020
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
6
محل سکونت
tehran
آشنایی با برج خنک کننده
برج خنک‌کننده دستگاهی است که برای خنک‌سازی آب موجود در سیستم‌های تهویه مطبوع و دیگر سیستم‌های خنک کننده، از آن استفاده می شود. برج خنک‌کننده یکی از سیستم‌های پرکاربرد است که نسبت به سیستم‌های دیگر کم هزینه‌تر بوده و با آب کار می‌کند. به طور کلی، برج‌های خنک کننده برای خارج کردن حرارت محیط‌هایی مثل کارخانجات، پالایشگاه‌ها، ادارات سازمانی، آپارتمان‌های بزرگ، و برج‌ها استفاده می‌شود. همچنین، دمای تجهیزات موجود در نیروگاه‌ها، سازمان‌ها، کارخانجات، واحدهای صنعتی، و غیره را نیز می‌توان با کمک برج خنک‌کننده پایین آورد. آبی که گرم شده نیز دوباره به چرخه خنک‌سازی باز می‌گردد تا با تکرار این فرآیند، تمام تجهیزات داخل این فضاها همیشه خنک بماند.
اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده
اجزای تشکیل دهنده برج خنک‌کننده عبارت‌اند از بدنه، فن، پکینگ، تشک، الکتروموتور، اسپرینکلر، گریل، لوور، نازل، و فلوتر قطع کن. در ادامه به اختصار به بررسی برخی از این اجزاء و قطعات می‌پردازیم.
بدنه برج خنک کننده
بدنه برج خنک کننده در جنس‌های مختلفی موجود است؛ از قبیل بتن، گالوانیزه، فایبرگلاس و غیره. به دلیل اینکه فایبرگلاس در برابر نور خورشید مقاوم بوده و استحکام بالایی نیز دارد، بدنه این دستگاه به صورت گسترده و با ابعاد مختلف از جنس فایبرگلاس ساخته می‌شود.
فن برج خنک کننده
برج خنک‌کننده با استفاده از قسمت مهمی به نام «فن» می‌تواند کار خود را انجام دهد. این فن موجب به جریان درآمدن هوا می‌شود. در واقع، حرکت هوا به دو صورت انجام می‌شود؛ حرکت طبیعی و حرکت اجباری. در حرکت طبیعی به دلیل اختلاف دما، هوا از پایین به بالا حرکت می‌کند. ولی در حرکت اجباری، هوا توسط فن به بالا مکیده می‌شود . فن نیروی مورد نیاز خود برای به حرکت درآمدن را از الکتروموتور می‌گیرد.
پکینگ برج خنک کننده
پکینگ بخش مهم دیگر برج خنک کننده است. پکینگ باعث می‌شود هوا بیشتر با آب تماس داشته باشد؛ به این ترتیب که سرعت هوا را در حین برقراری با آب کم می‌کند.

حوضچه برج خنک کننده
با کم شدن دمای آب، آب سرد شده در مکانی به نام حوضچه قرار می‌گیرد. بعد از قرارگیری در حوضچه، دوباره آب برای پمپاژ منتظر می‌شود.

تیغه قطره‌گیر
از آنجایی که جریان هوا در برج خنک کننده زیاد است، زمانی که آب از پکینگ‌ها عبور می‌کند ممکن است سرعت بالایی داشته باشد و مقداری از آب خارج شود. به همین منظور، برای جلوگیری از هدر رفتن آب، تیغه‌های قطره‌گیر در اطراف برج قرار داده می‌شوند تا جلوی خروج آب را بگیرند.
 

sonweb

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 آپریل 2020
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
6
محل سکونت
tehran
انتخاب سیستم تهویه مطبوع از مسائل مهم و بنیادی کیفیت ساخت و ساز به شمار می‌آید که می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک پروژه شود. در حال حاضر انواع مختلفی از سیستم تهویه مطبوع با کاربری متنوع و قیمت متفاوت تولید و عرضه می‌شوند. نوع سیستم تهویه مطبوع می‌تواند بسته به عوامل مختلفی مانند نوع سیستم، تأسیسات سرمایش و گرمایش، و میزان آسایش و مصرف انرژی دستگاه انتخاب شود.

1.jpg


در مجموع انتخاب نوع سیستم تهویه مطبوع باید از بین دو دسته زیر انجام شود:

  1. سیستم تهویه مطبوع مستقل
  2. سیستم تهویه مطبوع مرکزی
یکی از سیستم های تهویه مطبوع مرکزی، سیستم VRF است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

سیستم اسپلیت مرکزی یا VRF عبارت است از یک دستگاه یکپارچه تأمین سرمایش و گرمایش متشکل از دو یونیت خارجی و داخلی که با استفاده از لوله‌های مسی به هم متصل می‌شوند که مایع مبرد در آن جریان دارد. علت نامگذاری اسپلیت مرکزی VRF به این نام این است که مثل اسپلیت‌ها دو تکه هستند.

ادامه مطلب
 

sonweb

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 آپریل 2020
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
6
محل سکونت
tehran
نحوه انتخاب و خرید کولر گازی پرتابل
در کولر گازی پرتابل، کمپرسور در داخل خود دستگاه تعبیه شده است و جداگانه نصب نخواهد شد. همچنین، در این کولرها دو عدد موتور وجود دارد که یکی از بالا عمل انتقال جریان هوای خنک را انجام می دهد و موتور دیگر از پایین و پشت دستگاه عمل خروج جریان گرم ناشی از کمپرسور را انجام می دهد. به همین دلیل است که محلی که در آن کولر گازی پرتابل نصب می شود نیاز به یک دریچه جهت خروج باد داغ ناشی از کمپرسور دارد.

کولر گازی پرتابل هوای گرم اتاق را به درون خود می‌کشد، گرمای آن را می‌گیرد و همچنین رطوبت آن را، اگر دارای عملکرد رطوبت‌زدایی باشد، می‌گیرد و اتاق را با هوای خنک‌تر و خشک‌تر پر می‌کند. ترموستات داخلی آن تضمین می‌کند که دمای اتاق همواره در دمای تنظیم شده بماند.

به دلیل کوچک بودن اندازه آن و حرکت یک جهته هوا، این کولر در تنظیم درجه هوا در فضای مستقیم اطرافش بسیار مفید عمل می‌کند. به عنوان مثال اتاق نشیمن با اتاق خواب شما سایز ایده‌آل برای یک کولر گازی قابل‌حمل را دارد. شما فقط به یک پریز برق و یک پنچره یا دودکش برای هواکشی آن نیاز خواهید داشت.

مزایای کولر گازی پرتابل
از مهمترین مزایای کولر گازی پرتابل ایجاد سرمایش مطلوب و بدون رطوبت می باشد. همچنین کولرهای گازی از ورود هوای آلوده بیرون به داخل جلوگیری می کند و مانند کولرهای آبی، گرد و غبار و آلودگی های هوا را از محیط بیرون به محیط داخل انتقال نمی دهد. در بعضی از مکان ها که امکان نصب کمپرسور در بیرون وجود ندارد، از کولر گازی پرتابل استفاده می کنند. از دیگر مزایای این کولرها می توان به سهولت در نصب اشاره کرد. کولر گازی پرتابل نیاز به نصب تخصصی ندارد و تنها کافیست پریز آن را به برق متصل کرد و لوله انعطاف پذیری که جهت خروج هوای داغ کمپرسور در نظر گرفته شده است را از محیط داخل به محیط بیرون خارج کرد.

اغلب واحدهای تهویه مطبوع ثابت هستند و امکان جابه‌جایی آن‌ها نیست یا اینکه به آسانی قابل جابه‌جایی نیستند. اما این محدودیت در کولر گازی پرتابل وجود ندارد و به سادگی با چرخ‌هایی که در زیر دستگاه گذاشته شده است می‌توان آن را تغییر وضعیت داد تا در زاویه و محل مورد نظر قرار گیرد. ظرفیت کولر گازی پرتابل معمولا از ۱۵ هزار BTU فراتر نیست و مناسب برای اتاق‌های کوچک هستند.
 

sonweb

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 آپریل 2020
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
6
محل سکونت
tehran
انواع دستگاه تصفیه هوا
انواع دستگاه های تصفیه هوا بر اساس نوع قرارگیری در محل به چهار دسته تقسیم می شوند :
دستگاه تصفیه هوا رومیزی : این دستگاه در ابعاد کوچک تا بزرگ براحتی قابل استفاده در تمام نقاط منزل می باشد.
دستگاه تصفیه هوا ایستاده : این دستگاه با توجه به داشتن سایز بزرگتر نسبت به رومیزی بیشتر برای مصرف در شرکت ها ، ادارات و .. کاربرد دارد.
دستگاه تصفیه هوای همراه : شما میتوانید با به همراه داشتن این دستگاه (انداختن دور گردن) همواره از تنفس هوای پاکیزه در محیط اطرافتان لذت ببرید.
دستگاه تصفیه هوای اتومبیل : این دستگاه با وصل شدن به فندک ماشین و یا داشتن باطری قلمی کار میکند و به شما این امکان را می دهد هوای داخل اتومبیل را بدون آلودگی تنفس کنید تا حتی در شرایط جوی آلوده نیز براحتی به کارهای روزمره تان رسیدگی کنید.
اطلاعات بیشتر در زمینه انواع تصفیه هوا
 

sonweb

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 آپریل 2020
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
6
محل سکونت
tehran
استفاده از برف و یخ برای خنک‌سازی، فرآیندی است که از دوره‌های ماقبل تاریخ رواج داشته است. جمع‌کردن یخ‌ در طول زمستان و ذخیره آن برای فصل تابستان، کسب‌و‌کاری بود که در اواخر قرن هفدهم میلادی بسیار رایج گردید. این کسب‌وکار اما به مرور زمان و با ظهور ماشین‌آلات مکانیکی ساخت یخ، متحول گردید.

به گفته‌ بسیاری از محققان، شکل‌گیری مفهوم تهویه مطبوع به مصر باستان باز می‌گردد. مصریان باستان با مرطوب کردن ساقه‌های نی و آویزان کردن آن‌ها از پنجره، فضای اطراف‌شان را خنک می‌کردند. این کار همچنین باعث مرطوب شدن هوای اطراف می‌شد که با توجه به بیایانی بودن منطقه، بسیار مطلوب بود. رومیان باستان نیز با عبور دادن آب قنات از دیوار خانه‌های‌شان به دنبال خنک کردن محیط اطراف بودند. از دیگر شیوه‌های خنک سازی، استفاده از بادگیرهاست که در بین ایرانیان بسیار رایج بوده است.

در جامعه صنعتی امروز با آلودگی روز افزون شهرها، تنفس هوایی پاک و عاری از آلاینده‌های مضر، برای سلامتی افراد و شادابی محیط مسکونی یا محل کاری که در آن هستیم، جزء نیازهای اساسی انسان محسوب می‌شود. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت این است که در بسیاری از مواقع، ممکن است کیفیت هوای داخل ساختمان، به مراتب بدتر ار کیفیت هوا در فضای باز باشد. در واقع، با وجود تمام گازهای سمی تولید شده توسط کارخانه‌ها، ماشین‌آلات و خودروها در فضای بیرون از ساختمان، هنوز هم می‌شود تا حدی به یاری برخی از عوامل طبیعی پاکسازی هوا دلگرم بود. به‌طور مثال، عواملی از قبیل حرکت دائمی هوا، رعد و برق الکتریکی، اشعه ماورای بنفش خورشید کمک می‌کنند که هوا در محیط‌های باز، پاکیزه‌تر از هوای داخل ساختمان‌ها باشد. اما سؤالی که ممکن است به ذهن شما برسد این است که تکلیف هوای داخل خانه چیست؟ مشکلی که ممکن است در بسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌های مسکونی وجود داشته باشد این است که هوای داخل خانه خصوصاً اگر در و دیوار ساختمان، کاملاً عایق‌بندی شده باشد، نه تنها راکد و بدون حرکت است، بلکه به‌طور مداوم با آلاینده‌های مختلف آلوده‌تر می‌شود. از این‌رو وجود یک دستگاه تصفیه هوای مناسب یک راه حل بسیار کاربردی و مفید برای این معضل است تا ضمن به جریان درآوردن هوای راکد، آلاینده‌های آن را جذب کند. لذا در بسیاری از فضاهای مسکونی و کاری، کیفیت هوای داخل، بدون یک سیستم تهویه مطبوع مناسب اصلاً نمی‌تواند از استاندارد لازم برقرار باشد.
دستگاه تصفیه هوا دستگاهی مکانیکی برقی است که نوع خوب آن تا 10 سال عمر می‌کند. این دستگاه انواع مختلفی دارد که شیوه‌های متفاوتی دارند؛ اما مکانیسم اصلی آن چرخش هوا و استفاده از فیلتر برای تصفیه هوای داخلی است.
اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه‌های تصفیه هوا را می توانید در مجله وندادتجهیز مطالعه کنید.
 

فایل های ضمیمه

  • 1598335596337.gif
    1598335596337.gif
    43 بایت · نمایش ها: 0

sonweb

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 آپریل 2020
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
6
محل سکونت
tehran
برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کننده با معادل انگلیسی cooling tower یکی از تجهیزات سرمایشی و تأسیساتی ساختمان است که از آن در کاهش و دفع حرارت در کارخانجات ، پالایشگاه ها ، سازمان ها ، آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ استفاده می شود. برج خنک کننده با برقراری تماس بین آب و هوا در نقش یک مبدل حرارتی عمل کرده و باعث خنک شدن آب گرم می شود. از این رو، رایج است که برای دفع گرما از طریق سیستم های سرمایشی، تهویه مطبوع و فرآیند صنعتی از برج خنک کننده استفاده می شود. ذکر این نکته لازم است که نرخ مصرف آب در یک برج خنک کننده تنها در حدود 5% نرخ مصرف آب در یک سیستم با جریان آب طبیعی است. در نتیجه، برج خنک کننده کم هزینه ترین سیستمی است که با مصرف آب کار می کند. به علاوه، میزان اتلاف آب گرم شده در برج خنک کننده بسیار کم بوده و همین امر باعث می شود تا اثرات سوء زیست محیطی این وسیله تا حد زیادی کاهش یابد. نکته دیگر این که در برج خنک کننده می توان آب را تا حدود 2 الی 3 درجه سانتیگراد خنک کرد. دمای هوای مرطوب بسته به میزان رطوبت هوا، معمولاً خیلی کمتر از دمای خشک محیط است.


برج خنک کننده صنعتی



اساس کار یک برج خنک کننده بر پایه جذب و دفع گرما در یک فرآیند تهویه مطبوع است. در واقع، برج خنک کننده، با جذب گرما از یک فرآیند و دفع آن به فضای بیرون از راه تبخیر، عمل خنک سازی را انجام می دهد. از آنجا که آب موجود در فرآیند خنک سازی در مدار برج خنک کننده برگشت یا اصطلاحاً سیرکوله می شود، غلظت مواد معدنی در آن در اثر تبخیر تدریجی آب افزایش می یابد. بنابراین لازم است تا آبی که به برج خنک کننده وارد می شود، تحت عنوان آب جبرانی برج خنک کننده یا Make Up توسط یک دستگاه تصفیه آب، سختی موجود در آن گرفته شود تا بازدهی و عملکرد برج خنک کننده کاهش نیابد. بر این اساس بسیاری از افراد خرید برج خنک کننده را با خرید دستگاه سختی گیر تکمیل می کنند.


برج خنک کننده در صنعت


انواع برج خنک کننده

از لحاظ شکل ظاهری، برج های خنک کننده به دو دسته برج خنک کننده مکعبی و برج خنک کننده مدور یا مخروطی تقسیم می شوند و معمولاً بر اساس نوع عملکرد آنها طبقه بندی زیر را خواهیم داشت:


  1. برج خنک کننده مدار باز: در این نوع برج خنک کننده، آب توسط یک پمپ به بالای آن منتقل می شود و توسط نازل ها بر روی سطوح خنک کننده پاشیده می شود. هوایی که از پایین برج به داخل برج خنک کننده وارد می شود، توسط مجموعه فن و الکتروموتور که در بالای برج قراردارد، از میان سطوح خنک کننده عبور کرده و به سمت بالا مکیده می شود. بدین ترتیب بر اثر تماس مستقیم آب و هوا، بخشی از آب تبخیر می شود. تبخیر آب یک فرآیند گرماگیر است و گرمای مورد نیاز را از جریان آب داخل برج خنک کننده جذب می کند. این نوع برج خنک کننده برای محیط هایی که از رطوبت نسبی کمی برخوردار است یا به اصطلاح هوا خشک است، بسیار مناسب است. عمده ترین عیب این نوع برج خنک کننده هدررفت بیش از حد آب در اثر تبخیر است.
  2. برج خنک کننده مدار بسته: تفاوت اصلی که این نوع برج خنک کننده با نوع باز دارد این است که در این نوع برج خنک کننده هیچ تماس مستقیمی بین آب و هوا برقرار نمی شود و عملکرد این نوع برج خنک کننده به این صورت است که آب یا هر سیالی که قرار است در برج خنک کننده سرد شود از داخل یک کویل عبور می کند. هوا نیز توسط مجموعه فن و الکتروموتور از پایین به بالا مکیده می شود و در اثر برخورد هوا با سطح بیرونی کویل، حرارت از کویل و در نتیجه از سیال داخل کویل جذب و توسط جریان هوا به محیط اطراف منتقل می شود. این نوع برج خنک کننده برای خنک کردن آب با دمای بالا و یا محیط با هوای سرد بسیار مناسب است.
  3. برج خنک کننده هیبریدی: این نوع برج خنک کننده در واقع، حاصل ترکیب دو نوع برج خنک کننده مدار باز و مدار بسته است. در این نوع برج خنک کننده، آب یا سیال خنک شونده از داخل کویل حرکت می کند و بر روی کویل توسط مجموعه نازل آب پاشیده می شود. مزیت این نوع برج خنک کننده بهینه سازی مصرف آب است؛ چرا که در شب یا روزهایی که دمای هوا پایین است، برج خنک کننده فقط به صورت خشک کار می کند ولی در ساعاتی که هوا گرم است، آب بر روی کویل پاشیده می شود و هر دو نوع روش انتقال نهان و محسوس جهت سرمایش سیال خنک شونده مورد استفاده قرار می گیرد.

برج خنک کننده مخروطی


برج خنک کننده و جبران هدر رفت آب
 

sonweb

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 آپریل 2020
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
6
محل سکونت
tehran
آشنایی با ایرواشر
در میان تجهیزات تأسیساتی ساختمان یکی از شاخه های مهمی که نقش پرکاربردی در آسایش و رفاه ساکنین یک ساختمان مسکونی، اداری یا صنعتی دارد، شاخه تهویه مطبوع ساختمان است. در این میان برخی از تجهیزات هم کاربرد سرمایشی دارند هم گرمایشی. یکی از این تجهیزات، دستگاه ایرواشر است که در ادامه به مطالعه آن می پردازیم.

ایرواشر (Air Washer) که به آن هواشور نیز گفته می‌شود یک دستگاه تهویه مطبوع دومنظوره است که برای تولید سرمایش و گرمایش به کار می رود. دستگاه ایرواشر هم در فصل زمستان و هم در فصل تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایرواشرها مثل دستگاه زنت و کولر آبی برای سرمایش از تبرید تبخیری بهره می‌گیرند. اما برای تولید گرمایش باید از پکیج یا دیگر سیستم‌های گرمایشی استفاده کنند. ایرواشر دارای قابلیت فیلتر نمودن آلودگی، گردوغبار، بو و غیره از جریان هوا است.

کاربرد ایرواشر
همان طور که قبلاً اشاره شد، ایرواشرها یا هواشورها برای تولید سرما مانند کولر آبی عمل می‌کنند. این دستگاه‌ها علاوه بر تولید سرمایش، میزان رطوبت محیط را نیز بالا می‌برند. به همین خاطر این تجهیزات صرفاً برای آب‌وهوای گرم و خشک مناسب‌ هستند. با توجه به اینکه ایرواشر نقشی در کاهش رطوبت هوا موجود در فضای مد نظر ندارد (و حتی می‌تواند آن را افزایش دهد)، برای مناطق مرطوب گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. این دستگاه‌های تولید سرمایش و گرمایش، در ابعاد مختلف بزرگ و کوچک و در انواع افقی و عمودی برای مصارف صنعتی و مسکونی تولید می‌شوند.

بدنه اصلی ایرواشر چهار دریچه دارد که هرکدام عملکرد خاص خود را دارند:

  • یک دریچه که مخصوص عبور هوای تازه است.
  • دو دریچه انتقال هوای رفت‌وبرگشت، که به کانال متصل می‌شوند.
  • یک دریچه برای خروج هوای برگشتی از محفظه ایرواشر است.
همچنین، روی بدنه اصلی ایرواشر سوراخ‌هایی تعبیه شده است که لوله‌های آب در آنها قرار می‌گیرند و نقش ارتباط پمپ و نازل پخش آب را بر عهده دارند.

اجزای ایرواشرها عبارت‌اند از:

  • بدنه
  • الکتروموتور
  • فن
  • فیلتر تصفیه هوا
  • نازل
  • پمپ آب
  • تشتک
  • پخش‌کننده هوا
  • کویل آب گرم
  • تیغه قطره گیر آب
دستگاه ایرواشر مجهز به دمپر است که کارش تنظیم میزان جریان هوای تازه، هوای برگشتی و خروجی برگشتی است. دمپر باید در صورت نیاز هوابندی را به‌درستی انجام دهد. می‌توان در ایرواشرها از فیلتر جذب ذرات هوا استفاده کرد و آلاینده‌های هوا را جذب و بسته به نوع فیلتر استفاده شده جدا نمود. بیشترین کارایی این فیلترها برای فصل زمستان است. به‌طور کلی کاربرد ایرواشرها را می‌توان این‌گونه برشمرد:

  1. از بین بردن گردوغبار و بوگیری
  2. از بین بردن آلودگی هوا
  3. رطوبت زنی
  4. رطوبت زدایی
  5. خنک سازی محیط از طریق سرمایش تبخیری
طرز کار ایرواشر
 
بالا