برگزیده های پرشین تولز

معرفی مکان های دیدنی و اقامتی در شیراز

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
h101.jpg


شیراز: مجموعه وکیل
کريمخان زند از سال ۱۱۷۲ تا ۱۱۹۳ هجرى قمرى در ايران حکومت کرد و شيراز را پايتخت قرار داد. در اين شهر بناهايى ساخته شد که به بناهاى وکيل معروف است؛ اين مجموعه شامل مسجد، بازار، حمام، آبانبار و ... است که در محلهٔ درب شاهزاده شيراز واقع شدهاند.

مسجد وکيل داراى صحن بزرگ، سردر مجلل و ايوانهاى بزرگ و وسيع است. اين مسجد با کاشىهاى معرق زيبا همراه با گل و بوته اسليمى و کتيبههاى متعدد تزئين شده است. کاشىکارىها از آثار دورهٔ فتحعلىشاه قاجار است و پس از زلزله ۱۲۴۰ هجرى قمرى مرمت و تکميل شدهاند.

بازار وکيل جنب مسجد قرار دارد و به صورت صليبى شامل يک رشته بازار شمالى - جنوبى و يک راسته شرقى - غربى است. در محل تقاطع بازارها چهارسوق بزرگ و زيبايى قرار دارد که گبند بزرگ و مرتفعى آن را در زمرهٔ شاهکارهاى معمارى قرار مىدهد. اين بازار شامل سراهاى بزرگ و متعددى است.

حمام وکيل در غرب مسجد وکيل قرار دارد و سردر آن مزين به کاشىکارى دورهٔ قاجار است. آبانبار پشت حمام واقع شده و داراى منبعى بزرگ و عميق است. روى آبانبار بادگير مرتفعى است که کار تهويه را انجام مىدهد.

هتل ها و جاذبه های گردشگری شیراز برای مسافران

اردیبهشت عروس ماه های سال است در این ماه زیبایی های کشور چهار فصل ما به اوج خودش می رسد. به قول قدیمی ها اردیبهشت ماه مسافرت است و به راستی که این حرف بسیار هم زیبا و به جاست. در این ماه می توان به کاشان سری زد و در جشن گلاب گیری شرکت کرد یا سری به جنگل های سر سبز شمال ایران زد. اما همه می دانند که اردیبهشت ماه شیراز است.در اردیبهشت سراسر شیراز را بوی بهار نارنج فرا می گیرد، باغ های زیبای این شهر از همیشه سرسبز ترند پس چه بهتر است تا در تعطیلات پیش رو اگر برای سفر برنامه ای دارید شهر شیراز را انتخاب کنید. برای برنامه ریزی این سفر دل انگیز به کمک شما آمده و مطلبی را از پاتوق ها ، رستوران ها و بناهای دیدنی این شهر زیبا را برای شما گردآوری کرده است.
هتل ها و اقامت گاه های شیراز

برای این که سفری خوب را در پیش داشته باشید باید انتخاب مناسبی برای محل اقامت تان در نظر بگیرید.مکانی زیبا و در عین حال راحت که بتواند آسایش و امنیت شما را در طول سفر تامین کند. در شیراز هتل هایی خوب با امکانات عالی وجود دارد که می توانید از آن ها برای اقامت در شهر بهار نارنج استفاده کنید.

هتل هایی مانند هتل هما از هتل های خوب و قدیمی شیراز است که درخيابان مشكين فام ،جنب پارك آزادي که هتلی ۵ ستاره با امکانات عالی و چشم اندازی رویائی به باغ پر گل یا کوه های بلنداست.

و یا هتل پارس نیز یکی دیگر از هتل های قدیمی و نام آشنا شیراز است که در خیابان کریمخان زند در مرکز شهر که آن هم یکی از هتل های لوکس و با امکانات این شهر محسوب می شود.

هتل چمران از هتل های نسبتا نوساز شیراز است که در بلوار چمران واقع شده و نیز یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما است. هتل بزرگ چمران، مرتفع ترین هتل پایتخت فرهنگی - تاریخی ایران در منطقه زیبای قصرالدشت واقع شده و با چشم اندازی بی نظیر از شهر شیراز و باغ های باشکوه اطراف می تواند خاطره ای فراموش نشدنی از سفرتان را برای شما رقم بزند.

جدیدترین هتل شیراز که در همان ابتدای ورود به شهر هتل بزرگ شیراز در کنار دروازه قرآن توجه شما را به خود جلب می کند. هتلی که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت. این هتل با ظاهر کشتی مانند و ارتفاع بلند خود در بدو ورود به شیراز بسیار خود نمایی می کند و از بهترین هتل های شیراز است که می تواند مسافران مشکل پسند را راضی نگاه دارد.


فارس - مرودشت پاسارگاد

مجموعه تاریخی پاسارگاد یکی از آثار بر جای مانده از دوران هخامنشی است که در منطقه پاسارگاد استان فارس واقع شده است.این مجموعه که هفتمین اثر ثبت شده کشور در فهرست آثار میراث جهانی است در سال ۵۵۰ پیش از میلاد در دوران هخامنشیان بنا نهاده شد.مجموعه تاریخی پاسارگاد که به فرمان کوروش هخامنشی بنا شد ، شامل آرامگاه کوروش ، کاخ انسان بالدار ، کاخ بارعام ، کاخ اختصاصی و بنای معروف به تخت سلیمان است.
تخت جمشید (پرسپولیس)

فارس - مرودشت ۵۰ کیلومتری مرکز شهر

تخت جمشید به وسیله"داریوش اول" سومین شاه سلسله هخامنشی ساخته شد اما تا زمان مگر او این بنا به اتمام نرسیده بود و ساخت و سازها در دوره جانشینان او یعنی "خشایارشا" و"اردشیر اول" هم ادامه پیدا کرد. البته عملیات ساختمانی در تخت جمشید تا پایان دوره هخامنشی تمام نشد ولی اصل ساخت بنایی که در حال حاضر موجود است در زمان همین سه پادشاه انجام شده و به همین دلیل در محوطه تخت جمشید بقایای بناهای نیمه کاره به چشم می خورد. یکی از این بناها دروازه بزرگی است که در ضلع شمال شرقی مجموعه قرار دارد.

پاتوق ها و کافه های شیراز

البته اگر بخواهید، طعم شیرازگردی تان در خاطرتان بماند، باید روزهای بیشتری در شیراز بمانید و حتما سری به پاتوق ها و کافه های این شهر بزنید. مردم شیراز استاد لذت بردن از دقایقشان هستند و این ها را می توان از کافه های سطح شهر و هتلهای شیراز دریافت. کافه ها و پاتوق هایی که برای هر قشری و در هر قسمتی از شهروجود دارند. کافه هایی که می توان در آن ها نشست و ساعت ها شکوفه های بهارنارنج تماشا کرد و از زیبایی آن لذت برد.در اینجا به معرفی چند کافه و پاتوق که در سفر به شیراز حتما باید به آن ها سری بزنید زا معرفی خواهیم کرد.

۱- فالوده شیرازی پشت ارگ

پشت ارگ کریمخان شیرازی

مگر می شود به شیراز رفت و طعم فالوده شیرازی همراه با لیموی تازه و گلاب را نچشید. برای این که بهترین فالوده ی عمرتان را بخورید بهترین جا پشت ارگ کریمخان است. اگر بخت با شما یار باشد همراه با فالوده ی ناب شیرازی برشی لیمو ی تازه نیز نصیبتان خواهد شد که می تواند طعم فالوده را برای شما به یاد ماندنی تر کند. از آن جایی که این ارگ در بافت تاریخی شیراز جای دارد در حین خوردن فالوده می توانید از منظر تاریخی اطراف نیز بهره ببرید.

۲- بستنی فروشی بابا بستنی

شیراز بلوار ارم

اگر مسافر شیراز هستید بهترین بستنی های این شهر را می توانید در بستنی فروشی با صفای بابا بستنی پیدا کنید. منوی این بستنیفروشی به صورت فصلی تغییر میکنه و بنا بر نیاز هر فصل خوراکی های خوشمزه ای رو به مشتری هاش تحویل میده. فالوده ی فصل بهار و شیر کاکائوی داغ زمستان این بستنی فروشی بسیار معروف است.

۳- کافه فروغ

شیراز چهار راه حافظیه ، روبری باغ جهان نما

اگر اهل فرهنگ و ادبیات و محفل های شعر خوانی و شب شعر های شور انگیز هستید به هیچ عنوان کافه فروغ را از دست ندهید. این کافه با وجود فضای کوچیک و دنجی که داره ولی بسیار دلنشینه محیطش بهتون آرامش میده.

۴- کافه بهمن ۵۷

شیراز عفیف آباد ،مجتمع تجاری حافظ، پلاک ۵۷

به گفته ی خیلی ها این کافه بهترین کافه ی شیراز هست.کافه ای دنج با دکوراسیون داخلی عالی که می تونه فضایی گرم و صمیمی رو برای گذروندن یک بعد از ظهر عالی رو در اختیارتون بذاره.

۵- کافه هدایت

شیراز بیست متری سینما سعدی، هدایت غربی، نبش کوچه ۴

کافه هدایت هم یکی از کافه های بی نظیر شهر شیرازه. واسه اونایی که حتی تو سفراشون اهل کافه گردین ، می تونن به این کافه یه سری بزنن و از پاستاهای خوشمزش بی بهره نمونن. کلی عذاهای خوشمزه، دم نوش های گیاهی بی نظیر، دسترسی به اینترنت همه این ها شرایطی رو براتون فراهم می کنه تا از وقت گذروندن در این کافه لذت ببرید.
رستوران های شیراز

شناختن چند رستوران خوب هم در سفر بسیار مهم است. اگر شما قبل از سفر چند رستوران شاخص و مهم را بشناسید مطمئنا می توانید از تلف شدن وقت تان جلوگیری کنید و هم چنین از خوردن غذا لذت ببرید. در شیراز رستوران های بسیار خوبی را می توانید پیدا کنید که غذاخوردن در آن ها خاطره خوب سفر تان را تکمیل می کند و لذتی دوچندان را به شما می بخشد. با چیدانه همراه باشید تا به شما تعدادی از این رستوران ها را معرفی کند.
۱- رستوران بین المللی هفت خوان

فارس - شیراز بلوار جدید قرآن، نبش کوچه هفدهم

اینجا یک مجموعه کامل با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و حتی فست فود و کافی شاپ، برای هر نوع ذائقه و سلیقه است. چیدمان و دکوراسیون هر طبقه ای هم مختص نوع غذایی که در اون سرو میشه، تغییر می کنه و فضای آرام بخش و ایده آلی رو برای مهمان های مجموعه فراهم کرده که هر طبقش مختص یه نوع غذاست. اگر مسافر شیراز هستید پیشنهاد می کنیم حتما حتما به این رستوران ۷ طبقه سری بزنید. اگر هم دوست دارید بیشتر راجع این رستوران بدانید قبلا در مطلب بهترین رستوران ها در شهرهای مختلف ایران رستوران ۷ خان را به طور کامل معرفی کرده ایم.

۲- رستوران برنتین

شیراز بلوار ستارخان مقابل ۲۰ متری نمازی ، نبش کوچه ۱۲

درست است که غذاهای این رستوران کمی گرون هست. اما مطمئنا تراس های پر گل و چشم انداز دیدنی و میگو پلوی تند و ته چین بسیار خوشمزه ی این رستوران به قیمت گرون آن می ارزد.

۳- رستوران صوفی

شیراز بلوار ستارخان، رو به روی مسکن و شهرسازی

برای صرف غذا در شیراز، "رستوران صوفی " با فضای سنتی و گرم، می تونه یه پیشنهاد خوب باشه. این مجموعه هم برای تهیه غذا در فضایی خارج از رستوران، خدمات خاص خودش رو داره و همه ی مهمانان این شهر می توانند از خدمات این رستوران بهره و لذت ببرند.
۴- رستوران شاطرعباس

شیراز خیابان خاکشناسی

شاطر عباس از اون رستوران های سنتی شلوغه که خیلی از مشتریاش میگن کیفیت غذاش یه سروگردن از سایر رستوران های شیراز بالاتره. غذاهاشم که نگو، عالین مخصوصا کباباش. حتما اگر اهل کباب هستید در سفر به شیراز به این رستوران سری بزنید و خاطره ای خوب را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

۵- شب چره

شیراز بلوار کریم خان زند، بیست متری
مگه میشه بری شیراز و همبرگرای اینجارو امتحان نکنی ؟! هم فوق العاده خوشمزس هم اینکه قیمتای مناسبی داره. تنها چیزی که ممکنه تو شب چره اذیتتون کنه صف شلوغ و جمعیت زیادشه که ارزش تحمل کردن داره


ارگ کریمخانی

فارس - شیراز خیابان کریم خان

در مرکز شهر شیراز ساختمان چهار گوشی که روی بدنه بیرونی دیوارها و چهار برج آن نقش و نگارهایی ساده و زیبا به وسیله آجر به ارتفاع حدودا ۱۵ متر دیده می شود، نظر هر بیننده ای را نسبت به حکومت پرعظمت کریم خان تغییر می دهد. در این ساختمان که ارگ کریمخان نامیده می شود، خانواده زند زندگی می کردند.قلعه چهار برج دارد که ارتفاع برج ها از دیوار قلعه بیشتر است.در سمت غربی حیاط، تالار اصلی ارگ و منزل رسمی و استراحتگاه کریم خان زند قرار داشته است.

حافظیه

فارس - شیراز بلوار هفت تن، بلوار چهل مقام

خواجه شمس الدین محمد شیرازی، غزل سرای بزرگ، متخلص به حافظ و ملقب به لسان الغیب و ترجمان الاسرار، در آغاز سده هشتم هجری در شیراز متولد و در سال ۷۹۲ ه. ق. در شیراز درگذشت. حافظ ،قرآن را بنابر گفته خود، بر چهارده روایت، از بر بوده و از این رو حافظ خوانده شده است. وی علاوه بر جایگاه بسیار والایی که در شعر فارسی داره، جایگاه بالایی نیز در زمینه ادبیات عرب داره. این مکان به یکی از اصلی ترین جاذبه های تفریحی و توریستی در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازهٔ قرآن معروفه که هم اهالی هم مسافران ساعات خوشی را آنجا تجربه می کنند.

آرامگاه سعدی

فارس - شیراز شهرک سعدی، انتهاى خیابان بوستان

سعدیه ، یا مزار سعدی شیرازی به عنوان یکی از جاذبههای شهر شیراز در طول تاریخ مورد توجه هنر دوستان و اهالی ادب بوده است. این محل که در حال حاضر مزار سعدی است در گذشته خانقاه و محل عبادتهای او و یارانش بوده و این را میتوان از قبرهای متعددی که در کنار مزار او وجود دارد ثابت کرد.این بنای زیبا که تلفیقی است از هنر معماری قدیم و جدید به زیبایی هرچه تمامتر در میان باغی باصفا میزبان مسافران وگردشگرانی است که با دیدن این همه زیبایی و آرامش ساعتی در این مکان توقف میکنند. یکی از جاذبههای این محل حوض ماهی است که نزدیک مزار شیخ قرار دارد و آب آن از چشمهای تامین میشود که از زیر بنا میجوشد.

مسجد نصیرالملک

فارس - شیراز گود عربان، در جنوب خیابان لطفعلی خان زند

مسجد نصیر الملک از نظر کاشیکاری و مقرنس کاری از زیباترین مساجد ایران است. مسجد دارای صحن وسیعی می باشد که در سمت شمال آن قرار دارد. در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن با کاشیهای رنگارنگ مزین گشته است.مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است. این مسجد واقعا زیبا و چشم نوازه. توصیه میکنم اگه شیراز رفتید دیدن این مسجد فوق العاده زیبا رو از دست ندین و از تماشایش لذت ببرید.

موزه پارس

فارس - شیراز یابان زند، باغ نظر، نزدیک ارگ کریمخان

موزه پارس موزهای در باغ نظر شیرازه که در اون اشیایی از دوران قبل و بعد از اسلام نگهداری میشه. این موزه در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بنیاد شده. آرامگاه کریم خان زند که مربوط به دوره زنده در این مکان قرار داره. این موزه جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

بازار وکیل

فارس - شیراز محله (درب شاهزاده) جنب مسجد جامع وکیل

کنار مسجد جامع وکیل بازار بزرگی هست که به دستور کریم خان زند و درست وسط شهر شیراز ساخته شده.مسیرهای توی این بازار همدیگه رو قطع می کنن یعنی یه رشته مغازه شمالی – جنوبی و یه رشته حجره شرقی– غربی داره. به همین دلیل درست وسط بازار یه چهار سو یا چهار سوق بلند با پنج تا در بزرگ و ۴ تا کاروانسرا هستش. عریض بودن مسیر بازار به علاوه معماری خیره کنندش و ایجاد امکانات تهویه طبیعی هوا با تاقهای ضربی یه اثر تاریخی دوست داشتنی ساخته. در چهار سوق بازار وکیل، روی یه هشتی بزرگ تاق ضربی خیلی بزرگ و مرتفعی ساخته شده که از شاهکارهای معماری به شمار میره ، نکته جالب در مورد این تاق اینه که با این که بیشتر از دویست سال از عمر اون میگذره، اما کوچکترین شکافی بر نداشته.

حمام وکیل

فارس - شیراز بلوار کریمخان زند، خیابان آیت الله طالقانی

حمام وکیل که بین حمام های تاریخی شیراز از همه معروف تره، نمونه کاملی از پیشرفت معماری حمام در دوره زندیه ست. این حمام دارای فضاهایی مثل رختکن، گرم خانه، خزینه و بخش شاه نشینه که گفته می شه فقط شخص شاه یا شاید دیگر بزرگان ازش استفاده می کردن. سربینه حمام به شکل هشت ضلعیه و هشت ستون رنگی، شقف گنبدی بنا رو نگه می دارن. این سقف به خاطر تصویری آهک بری روی آن نقش بسته، بسیار معروفه و بازدید کنندگان رو مجبور می کنه کمی سر به هوا حرکت کنن. معراج پیامبر، شمایل حضرت علی(ع) و ذوالفقارش، دیدار شیرین و فرهاد و دیدار بیژن و منیژه، از صحنه هایی ست که بر سقف نقش بسته. حمام وکیل در سالیان اخیر به رستوران تبدیل شد، اما چون این کاربری در شان چنین حمامی نبود و دچار آسیب دیدگی شد، به موزه مردم شناسی تبدیلش کردن که در اون می تونیم با فرهنگ و آداب و رسوم مردم استان فارس، به ویژه شیرازی ها آشنا بشیم.
سرای مشیر یا سرای هنر

فارس - شیراز جنب بازار وکیل


کنار بازار وکیل یه سرای فوقالعاده زیباست، پر از کاشیکاریهای نفیس و ریزهکاریهای چوبی با شیشههای رنگارنگ که به «مشیر» معروفه. مرحوم میرزا ابوالحسن مشیرالملک بانی این سرای زیبا بوده اما تعمیر و مرمتی که در سال ۱۳۴۸ انجام شد جون تازهای به این اثر تاریخی داد. الان یه چایخانه توی حوضخانه بینظیر این سرا هست که کاشیکاری و مقرنسکاری عجیبی داره. هنرهای دستی و محلی فارس هم توی اطاقهای سرا نمایش داده میشن، به همین دلیل اینجا به اسم دیگهای به نام «سرای هنر» هم معروفه.

موزه تاریخی زینت الملک

فارس - شیراز خ لطفلی خان زند

خانه زینت الملک یا زینت الملوک یکی از آثار تاریخی و معماری دوره قاجار است که ساخت آن حدود ۱۲ سال طول کشیده است. سقف بیشتر اتاق های این خانه چوبی است که با تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته تزئین شده است. این خانه به فاصله یک کوچه از باغ قوام قرار داره و البته به وسیله راهی زیرزمینی به عمارت اصلی باغ قوام متصل می شودو در واقع اینجا محرمخانه و اندرونی باغ قوام به حساب می آمده است. در داخل این خانه مجسمه های مومی از مشاهیر و گذشته شیراز وجود دارد که نمی توان آنهارا ندیده گرفت. سیاوش آریا، پژوهش گر تاریخ و فرهنگ ایران و همچنین فعال میراث فرهنگی بر این باوره که این خانه تاریخی توانایی ثبت در فهرست سازمان جهانی یونسکو رو داره.
مجموعه پاسارگاد
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
نگاهی اجمالی برگردشگری در استان فارس
fafae8e391fde8edce18db97741d7f4e.jpg


استان فارس با بیش از ۲۲۸ چشم انداز و آثار تاریخی یکی از استانهای دیدنی کشور است وجود جاذبه های طبیعی مانند آب و هوای مطلوب ، غار های طبیعی ، تنوع ناهمواری ها ، وجود مناطق ییلاقی و قشلاقی ، دریاچه ها ، رودخانه ها ، چشمه ها ی آب معدنی ، نواحی جنگلی ، پارک های حفاظت شده ، حیات وحش و زیبایی پوشش گیاهی این استان از جمله پدیده هایی محسوب می شوند که می توانند در جذب گردشگران و مسافران به استان موثر باشند که خود می تواند به توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی استان کمک نماید .
مناظر و چشم اندازها علاوه بر جاذبه های طبیعی ، آثار بازمانده از ایران پیش از اسلام که جزء میراث جهانی محسوب می شوند از چنان جاذبه هایی برخوردارند که گردشگران خارجی را از نقاط مختلف دنیا به سوی خود جلب می نمایند . بنابراین حفظ و نگهداری ، جاذبه های طبیعی و میراث های فرهنگی و تاریخی استان که پاره ای از آن جزء میراث های فرهنگی جهانی به شمار می رود بسیار ضروری است .
● جاذبه های گردشگری استان فارس
سرزمین فارس مهد تمدن و فرهنگ ایران ، هم در قبل و بعد از اسلام ، بوده است و همواره اهمیت و اعتبار فراوان داشته است . این خطه نخستین مرکز بسط و گسترش تمدن و فرهنگ پارسی به نقاط مختلف جهان بوده است ، چنان که طرح منشور حقوق بشر برای نخستین بار توسط پارسیان ( کورش هخامنشی ) نوشته شد .
در طلاع فجر اسلام نیز سلمان فارسی ( که گویند از حوالی کازرون برخاسته بود ) از نخستین یاوران حضرت محمد ( ص) و به آن حضرت ایمان آورد . بعد از اسلام بزرگانی چون شیخ روزبهان ، ابن مقفع ، باباکوهی ، ملاصدرا ، سیبویه و عبدالله خفیف در این دیار پرورده شدند و کلام گهربار و مسرور کننده حافظ و سعدی از آسمان همین سرزمین به سراسر عالم طنین انداز شد . زبان فارسی که مردم ایران به آن تکلم می کنند و در ادبیات جهان نیز جایگاه مهمی دارد از همین سرزمین برخاسته و گسترش یافته است .
آثار و ابنیه های کهنی مانند نخت جمشید ، پاسارگاد ، نقش رستم ، شهر استخر ، تخت ابونصر ، بیشاپور ، غار شاپور ، کاخ و آتشکده اردشیر ، قلعه ضحاک ، مجموعه زندیه و صدها اثر و اماکن بازمانده از دوره های مختلف تاریخی که امروزه برخی در قالب مجموعه هتلهای شیراز جلوه خاصی به این استان داده و جهان گردان را از نقاط مختلف دنیا به سوی خود می کشد . علاوه بر این از نظر مذهبی و زیارتی نیز استان فارس جاذبه های خاص خود را دارد .
اماکن متبرکه ای مانند مرقد حضرت احمد بن موسی (ع) و حضرت سید علاءالدین حسین (ع) و سید میر محمد (ع) و نیز مساجد تاریخی چون مسجد جامع عتیق ( که توسط عمرولیث صفاری ساخته شده ) و مسجد نو که اتابکان فارسی ساخته اند و مسجد وکیل که توسط کریم خان زند ساخته شد ، زائران بسیاری را از سایر استان ها و حتی برخی کشورهای مسلمان به خود جذب می نماید . با توجه به مطالب ذکر شده ، استان فارس از توان قابل توجهی جهت گردشگری برخوردار است و چنانچه مسئولان امر به برنامه ریزی صحیح و توجه خاص به معیارهای اسلامی و اتخاذ تدابیر مختلف ، گردش گری فارس را مورد توجه قرار دهند کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد بود .
●● جاذبه های فرهنگی و تاریخی
● پاسارگاد :
کورش بنیان گذار سلسه ی هخامنشی در سال ۵۴۶ ( ق . م ) پایتخت جدید خود را در ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز کنونی به نام پاسارگاد بنا نهاد . از پاسارگاد جز مقبره کورش ، که اکنون در سه کیلومتر غرب جاده شیراز – اصفهان واقع شده است ، اثری باقی نیست . از حفاری های به عمل آمده چنین بر می آید که در بنای پاسارگاد ترکیبی از معماری های آناتولی و بین النهرین و ایران به طور ماهرانه به یکدیگر تلفیق شده است . محلی را که آمگاه کورش درآن واقع شده است مشهد مرغاب می نامند .
● نقش رستم :
نقش رستم در شش کیلومتری شمال غرب تخت جمشید واقع شده است و در آن نقش های مختلفی ، از دوران پیش از هخامنشی تا دوران اسلامی ، در دامنه کوه مشاهده می شود .
● شهر استخر :
خرابه های شهر استخر در هفت کیلومتری شمال تخت جمشید واقع شده است . آتشکده آناهید در این شهر بوده است .
● کاخ و آتشکده اردشیر :
نخستین بنای طاق دار سبک ایرانی است که از دوران ساسانی به جا مانده و در فیروز آباد قرار دارد .
● بیشاپور و غار شاپور :
این شهر که بقایای آن امروزه در نزدیکی کازرون ، کنار رودخانه شاپور ، قرار دارد . دارای نقش هایی از شاپور ساسانی است که تسلط وی را بر والریانوس ، امپراتور روم ، نشان می دهد .
● تخت ابونصر :
در شش کیلومتری شیراز واقع شده و دارای آثاری از دوره اشکانیان و ساسانیان می باشد . اکنون ویرانه های آن باقی است .
● قلعه ضحاک در فسا :
این قلعه در مجاورت ویرانه های ماقبل از تاریخ ساخته شده است و مربوط به عهد ساسانی است . در کتیبه های هخامنشی ، نام فسا پسله یا پیشی بوده که نشان دهنده تاریخ باستانی این شهر است .
● مجموعه زند :
این مجموعه عبارت است از ارگ کریم خان زند ، بازار وکیل ، حمام وکیل ، آب انبار وکیل ، مسجد وکیل ، باغ نظر یا موزه پارس که به عمارت کلاه فرنگی معروف است .
● ارگ کریم خان :
بنای افراشته ارگ کریم خان نظر هر تازه واردی را به خود جلب می کند . چهار برج و باروی نسبتا بلند ، با دیوارهای ستبر ختنه ی کریم خان زند را در بر گرفته اند . بخش داخلی ارگ با اتاق ها و ایوانهای نقاشی شده ، نیز آبنما ها و باغچه ها از زیبایی و ظرافت ویژه ای برخوردار است.
بازار وکیل شیراز
بازار وکیل شهر شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار که به فرمان کریم خان زند (۱۱۷۲- ۱۱۹۳ ه.ق) ساخته شده اکنون در مرکز شهر شیراز (شرق میدان شهدا) قرار گرفته است.
مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند. معماری این بنا برگرفته از بازار قیصریه لا رو همچون بازارچه بلند اصفهان ساخته شده در دوره شاه عباس است، اما عرض بازار وکیل بیش از سایر بازارهاست هم چنین ۷۴ دهانه طاق ضربی بازار با ارتفاع بیش از ۱۱ متر مرتفع تر از طاق سایر بازارهاست.
این بازار که از نظر معماری دارای سه فضای عبور و مرور (فضایی برای گذر مشتریان) حریم مغازه (به ارتفاع تقریبی ۲پله بالا تر از سطح زمین) فضای مغازه (محل فروش) است دارای پنج در بزرگ است که در چهار سوی آن قرار گرفته است.
هم چنین شامل دو رشته شمالی- جنوبی و شرقی - غربی است که چون صلیبی یکدیگر را قطع می کنند در تقاطع این دو رشته چهارسوق قرار گرفته است که بر روی یک هشتی قرار دارد این چهار سوق دارای طاق بزرگ ضربی محکمی است و در پای طاق نیز چند ترنج آجر کاری شده است.
ضلع شمالی -جنوبی بازار از دروازه اصفهان شروع می شود و تا کوچه جنوبی سرای مشیر ادامه می یابد.
در دو طرف این راسته هر قسمت ۴۱ جفت (۸۲ باب) مغازه وجود دارد که درجلوی هر یک سکویی از قطعات سنگی بزرگ که بر روی آن ترنجهایی برجسته حجاری شده است.
در این بازار برای مصونیت از رطوبت، مغازه ها را در حدود یک متر فراتر از سطح زمین ساخته اند. مغازه ها اغلب دارای پستو بوده و در دو طبقه طراحی شده اند.
قسمت شرق چهارسوق که آن را بازار علا قه بندان می نامند دارای ۱۹ جفت مغازه است که هم اینک مرکز فرش است و مغازه های عطاری نیز در این قسمت قرار دارد.
ضلع شمالی - جنوبی بازار از دروازه اصفهان شروع می شود و تا کوچه جنوبی سرای مشیر ادامه می یابد.
قسمت غربی چهار سوق که آن را بازار ترکش دوزها می نامند و دارای ۱۰ جفت مغازه است هم اینک مرکز فروش فرش های ایرانی است.
با گردش در این بازار می توانید تعداد زیادی گردشگران خارجی را ببینید که از صنایع دستی ایران سوغات به کشور خود می برند.
در شمال شرقی این بازار چند کاروانسرای قدیمی به نام های روغنی، گمرک و احمدی ساخته شده است که بازار ترمه فروش هاست و البته شبیه برخی هتلهای شیراز هر یک از این کاروانسرها دارای چندین حجره هستند. راسته شمالی - جنوبی را بازار بزازان نیز نامیده اند - سرای مشیر مجرای چارسوها سرای مشیر یا سرای گلشن از آثار دوره قاجاریه در شیراز است که در انتهای جنوبی بازار وکیل در گوشه شرقی آن قرار گرفته است این سرا که دارای طرح و نقشه ای دایره ای (هشت گوش) است توسط میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک احداث شده است.
سر در ورودی سرای مشیر دارای دو طبقه کاشی کاری شده است که در زیر آن کتیبه ای کاشی کاری شده با زمینه لا جوردی و خط نستعلیق عبارت سرای گلشن بنای مرحمت پناه حاجی میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی را نشان می دهد.
حجره های طبقه یا اشکوب اول، تودرتو می باشد و به وسیله راهرویی به حیاط متصل می شوند.
این حجره ها دارای درهای چوبی منبت و مشبکی هستند که از چوب ساج ساخته شده اند.
در وسط حیاط حوض بزرگ هشت ضلعی قرار دارد که لبه و پاشویه آن از سنگ های مختلف یکپارچه ساخته شده است و در آن سه فواره وجود دارد در چهار طرف این حوض باغچه هایی وجود دارد کف پوش سرای مشیر قطعات کوچک سنگ هستند در ضلع شرقی و غربی حیاط مغازه ها و راهروهایی وجود دارد که در مغازه ها همگی ارسی های چوبی است که با شیشه های رنگی تزیین شده است. معماری این بنا بر گرفته از معماری کاروانسرای صفوی است.
این بنا با رنگ زرد و طرح های گلدانی معرف سبک اختلاط است که در زمان قاجاریه رایج شده بود.
درهشتی نیز مغازه هایی چهارگوش در دوطبقه وجود دارد در ضلع جنوبی چهار سوق در موازات با بازار ترکش دوزها بازار دیگری قرار دارد که مدخل آن در جلوی سر در مسجد وکیل است و به بازار شمشیرگرها معروف است.
این بازار نیز دارای ۱۱ جفت مغازه است در زیر چهار سوق حوض بزرگی از سنگ مرمر قرار داشته که آب آن از مجرایی که از زیر بازار ترکش دوزها می گذشته تامین می شده است.
این مجرا به صورت طاق ضربی است و از آجر و ساروج ساخته شده است و هم اینک نیز وجود دارد اما حوض مرمری به علت بالا آمدن کف بازار از بین رفته است سیستم تهویه هوا به علت ارتفاع زیاد سقف طاق و تویزه ای بازار کامل بوده این امر به وسیله بادگیرهایی ساده انجام می گرفته همچنین دریچه ها و روزنه هایی به نام جامخانه یا هورنور در زیر سقف تعبیه شده بود.
هوا و نور کافی را به بازار می رسانند اما هم اینک پس از مرمت این روزنه ها بسته شده اند هم اینک در بالا ی مغازه ها مشبک هایی جهت تهویه هوا و روشنایی وجود دارد.
سازمان میراث فرهنگی بازار وکیل را در تیر ماه ۱۳۱۵ با شماره ۹۲۴ به ثبت رسانده است.

● مسجد وکیل :
مسجد وکیل از مساجد دو ایوان است که ایوان شمالی آن به طاق مروارید معروف است . در طرفین ایوان چندین رواق با سقف های عرقچین به رواق های ممتد ، اضلاع غربی و شرقی متصل می شوند .
● مسجد جامع عتیق :
بنای اولیه و قدیم مسجد جامع عتیق توسط عمرولیث صفاری در ۲۸۱ ( هـ . ق ) گذاشته شد . زلزله های مکرر و مخرب شیراز بنای اولیه را تقریبا از میان برد ، تجدید بنای این مسجد در زمان صفویه انجام گرفت .
● مسجد شهدا :
این مسجد به وسیله اتابکان ساخته شده است ، و یکی از مساجد قدیمی ایران محسوب می گردد . مسجد شهدا ، مانند مسجد عتیق ، تاکنون دو بار بر اثر زلزله ویران شده است .
● مسجد نصیر الملک :
از ساختارهای دوران قاجاریه ( ۱۳۰۵ هـ . ق ) است . سر در ورودی ، راهروها ، طاق ها ، کتیبه ها ، مقرنس ها ، دیوارها ، ، جرزها و خلاصه گوشه به گوشه ی بنا از کاشی کاری های متنوع و نفژسی پوشیده شده است که دلالت بر سلیقه و استعداد هنرمندان کاشی کار گذشته ایران دارد . ستون های سنگی شبستانهای مسجد از جلوه و شکوه ویژه ای برخوردار است .
استان فارس از دیدگاه زیارتی نیز بقاع متبرکه ی منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است که مهمترین آنها عبارتند از :
● آستان مقدس احمدی (ع) ( شاهچراغ ) :
این آستان مرقد مطهر حضرت سید میر احمد برادر حضرت امام رضا (ع) است . آن حضرت در زمان خلافت مامون عباسی به هنگام عزیمت به طوس درگذر از شیراز به دست عوامل حکومت به دست عوامل حکومت به درجه شهادت رسید . قبر حضرت بعدها در زمان امیر عضدالدوله ی دیلمی ، کشف و بقعه ای بر آن بنا شد و در قرون گذشته نیز مرتبا مرمت گردیده است .
● حرم حضرت سید میر محمد (ع) :
بقعه ی مطهر حضرت سید میر محمد (ع) برادر حضرت سید میر احمد (ع) شاه چراغ در دویست متری شرق بقعه ی شاه چراغ واقع است .
● حرم حضرت سید علاء الدین حسین (ع) :
از دیگر بقاع متبرکه و مقدس شیراز آستانه سید علاءالدین حسین (ع) واقع در خیابان آستانه است . حضرت میرعلاءالدین حسین (ع) در اواخر قرن دوم هجری هنگامی که برای دیدار برادر خود امام رضا (ع) از راه شیراز عازم طوس بود در شهر شیراز شهید شد . بنای بقعه در اوایل دوره صفویه ساخته شده است .
● حرم حضرت علی بن حمزه (ع) :
بقعه ی حضرت میر علی حمزه (ع) برادر حضرت سید میر احمد (ع) شاه چراغ در خیابان حافظ جنب شمالی پل اصفهان واقع است .
از دیگر آثار دیدنی شیراز که زیارتگاه ادب دوستان و اهل دل است آرامگاه دو شاعر گرانمایه ی ایران و جهان مصلح الدین سعدی و خواجه شمس الدین محمد حافظ است.
از دیگر اماکن مورد علاقه گردش گران ایرانی و خارجی باغ های زیبای شیراز می باشد ، که معروف ترین این باغها عبارتند از :
● باغ ارم :
باغ ارم که یکی ازباغ های بی نظیر ایران است به علت سرونازهای زیبایش شهرت یافته و امروزه به نام باغ ارم یا باغ گیاه شناسی معروف است.
● باغ دلگشا :
این باغ در شرق شیراز و تقریبا نزدیک به آرامگاه سعدی بنا شده و به سبب نارنجستان زیبا و بزرگ و آب نماهای دیدنی اش شهرت یافته است .
● باغ عفیف آباد :
این باغ بزرگ و زیبا در انتهای خیابان عفیف آباد بنا شده است . از سبک معماری آن بر می آید که مربوط به دوره قاجاریه باشد ، و باغ عفیف آباد در حال حاضر موزه اسلحه شناسی ایران است . از دیگر باغهای دیدنی شیراز می توان باغ گلشن در غرب ، باغ خلیلی در شمال غربی و باغ تخت را در شمال شهر نام برد .
یکی دیگر از بناهای شیراز که توجه هر تازه واردی را که از جاده اصفهان – شیراز به شهر در آید ، به خود جلب می کند دروازه قرآن است . این دروازه که در شهرهای ایران کم نظیر است بنایی است ساده و در عین حال زیبا که در آن قرآنی نگهداری می شود و به همین علت دروازه قرآن نامیده شده است . اندیشه احداث این دروازه گویا مبتنی بر این سنت اسلامی است که به موجب آن مستحب است فرد مسلمان هنگام عزیمت به سفر یا بازگشت از سفر ، از زیر قرآن عبور کند .
یکی از ویژگی های مهم استان فارس وجود مکان های مذهبی در آن است که علاوه بر مسجد و حسینیه ها تعداد ۸۳۵ بقعه را نیز شامل می شود ، که حدود ۱۳۵ مورد آن دارای امکانات جهت جذب و پذیرایی زائران می باشد .
● مدرسه خان :
این مدرسه از بناهای قدیمی شیراز است و جزئی از حوزه ی علمیه شیراز می باشد که طلاب علوم دینی در آن درس می خوانند . در یکی از حجره های این مدرسه ملاصدرای شیرازی درس می خوانده و اکنون به حجره ملاصدرا معروف است . مدرسه خان دارای کاشی کاری های زیبایی می باشد که مورد توجه بازدید کنندگاه قرار می گیرد .
● نقش رجب :
۴ نقش برجسته بازمانده از دوره ی ساسانی درون شکاف صخره ای در نقش رجب نزدیک تخت جمشید به چشم می خورد . که یکی از آن شاپور اول شاه ساسانی را که سوار بر اسب جنگی خویش نشسته است ، نشان می دهد.
 
بالا