برگزیده های پرشین تولز

مقدمه ای بر HTML5

novinhost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 آپریل 2016
نوشته‌ها
13
لایک‌ها
4
سن
33
از آنجاییکه اینترنت در دهه 90 میلادی محبوب شد، HTML (زبان نشانه گذاری متن فوق العاده) زبان استاندارد برای ساختار، شبکه و ارائه محتوای کراس پلت فرم در وب جهانی است. از زمان انتشار 4.01 اکتبر در دسامبر 1999، توسعه نسخه های بعدی اساسا بر روی مشعل عقب گذاشته شد. اما اینترنت به هیچ وجه چنین کندی را تجربه نکرده است. امروزه مرور وب امروز تجربه بسیار متفاوت از دوران هزاره است. علاوه بر متون و تصاویر، عناصر چند رسانه ای آنچه را که امروزه اینترنت را ایجاد می کنند، می کند. محبوبیت روزافزون استفاده از تلفن همراه را پر می کند و به سرعت مشخص می شود که امروزه تغییر چشم انداز اینترنت از مدتها پیش رشد زبان نشانه گذاری قرن گذشته را تجربه کرده است.



این توسعه دستگیر شده وب سایت ها را مجبور به تکمیل مجموعه ای متنوع از پلاگین ها برای کمک به آنها در برآوردن خواسته های برنامه نویسان، ناشران و مصرف کنندگان کرده است. یک اثر جانبی این راه حل موقت این است که شکاف در امنیت و ناسازگاری ها به یک رویداد فزاینده تبدیل شده است. نسخه پنجم HTML باید به این ناراحتی ها پایان دهد. در اکتبر 2014، کنسرسیوم جهانی وب (W3C) چارچوب اساسی HTML5 را نشان داد که به عنوان زبان اصلی برای WWW خدمت می کرد. اما هر کس آخرین نسخه را قبول نکرده است. بخش بزرگی از اپراتورهای وب سایت هنوز سایت های خود را در نسخه های قدیمی اجرا می کنند و یا به مصالحه هایی مانند XHTML رفته اند. این همه به زودی به اندازه کافی تغییر خواهد کرد.



HTML5 در حال توسعه
بر خلاف سلف خود، نسخه پنجم زبان نشانه گذاری فوق العاده، محصولی از دو گروه مختلف از توسعه دهندگان است. تصمیم W3C به تعویق انداختن توسعه مداوم HTML 4.01، در عوض تصمیم به ادامه XHTML، بسیاری از سازمان ها را در دست کم بر حرکت کمیته استاندارد قرار داد. این توسعه عقب افتاده از استانداردهای وب جدید ثابت شده است که در کنار شرکت های نرم افزاری و توسعه دهندگان مرورگر قرار دارد. به دنبال آن، ایجاد یک گروه کاری جدید، گروه کار فناوری کاربرد وب Hypertext Application (WHATWG) بود که هدف آن ادامه توسعه استانداردهای HTML و تمرکز بیشتر بر برنامه های جاسازی بود. در سال 2004 WHATWG نسخه اول خود را از HTML5 ارائه داد. این به اندازه کافی برای متقاعد کردن W3C بود تا گروه کاری را با هدف ادامه توسعه HTML5 بر اساس نسخه WHATWG قرار دهد. در سال 2009، W3C تصمیم خود را مبنی بر متوقف ساختن XHTML اعلام کرد و به جای آن با ویژگی های HTML5 همراه با WHATWG تمرکز کرد.



چرا HTML5؟
در طول روزهای اولیه اینترنت، اکثر وبسایتها به تنهایی برای نمایش محتوا بودند. از آن زمان، هدف آنها بر روشی است که بر تعامل با پیشنهادات آنلاین تمرکز دارد. روزهایی است که بازدیدکنندگان وب سایت خود را به عنوان تنها گیرندگان محتوا دیدند. آنها هم اکنون می خواهند به عنوان کاربران فعال قدردانی شوند. صاحبان سایت با ارائه یك فرم تماس تعاملی، عملكرد نظر یا ادغام رسانه های اجتماعی می توانند این نیاز را برآورده كنند. بازی های آنلاین که به طور مستقیم به مرورگرها بارگذاری می شوند، نمونه های بیشتری هستند. با استفاده از HTML 4.01، این تنها با استفاده از افزونه های خارجی امکان پذیر بود.



این جایی است که HTML5 واقعا می تواند عضلات خود را انعطاف دهد: علاوه بر تگ های HTML تراز زاویه، چارچوب HTML5 شامل برچسب های مشخص شده (نگاه کنید به زیر)، عناصر چند رسانه ای و همچنین رابط کاربر برنامه های بی شماری (رابط برنامه نویسی کاربردی، API) ترکیب با جاوا اسکریپت پلاگین های اختصاصی از ارائه دهندگان خصوصی، مانند Adobe Flash، به زودی چیزی از گذشته خواهند بود. برنامه نویسان HTML5 قادر به کار مستقل از شرکت های نرم افزاری هستند که به آنها امکان می دهد وبسایت های ایمن و بدون مانع را توسعه دهند. در زیر یک مرور کلی از بعضی از عناصر HTML مرکزی ارائه می شود.
 
بالا