panasonic.ir
Registered User
IP Phoneها اصولا یک کامپیوتر هستند که با تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خاص برای کاربردهای خاص طراحی شده اند. این روزها احتمالا زیاد به این موضوع برخورد می کنید که بسیاری از IP Phoneها از سیستم عامل اندروید یا ویندوز به عنوان سیستم عامل تلفن استفاده می کنند یا حتی در مواردی از تبلت اپل به عنوان IP Phone استفاده می شود.
با این اوصاف باید کمی بیشتر در مورد امکانات سخت افزاری/نرم افزاری IP Phone دقت کرد. امکاناتی که در ادامه به آنها پرداخته می شود، امکاناتی هستند که احتمالا می توانند اختلاف قیمتی ایجاد کنند، در غیر این صورت در مورد بقیه امکانات می توانید مطئن باشید که تولید کنندگان برای ربودن گوی سبقت از دیگر رقبا آنها را به کار گرفته اند.
1.2. تماس تصویری.
مجهز بودن به دوربین داخلی و صفحه نمایش بزرگ امکان تماس تصویری را برای IP Phone ها به وجود می آورد. تلفنی که امکان برقراری تماس تصویری داشته باشد را Video Phone می خوانند. این نوع گوشی های تلفن معمولا به نسبت قیمت بالاتری دارند و موارد کاربرد آنها نیز محدود و کم است.
2.2. دارای دو پورت شبکه ( LAN ).
بیش از ۹۰ درصد IP Phoneها با دو پورت LAN تولید می شوند. دلیل وجود دو پورت LAN روی تلفن این است که کاربر را قادر می سازد که با یک اتصال شبکه ( Node )، هم IP Phone را به شبکه کامپیوتری متصل کند و هم کامپیوتر رومیزی را. برخی از IP Phoneها تنها با یک پورت LAN ساخته می شوند. این نوع طراحی جهت کاهش قیمت نهایی IP Phone انجام می شود و به جز در موارد خاص کاربرد چندانی ندارد.
3.2. امکان رجیستر کردن چند داخلی همزمان.
برخی از کاربرانی که تماس های تلفنی زیادی را در روز پاسخ می دهند و به اصطلاح کاربران پر کار هستند یا در موارد خاصی نظیر زمانی که با یک تلفن به دو شبکه متفاوت متصل می شوید، نیاز است که تلفن قابلیت رجیستر کردن همزمان چند داخلی به همراه دکمه های سخت افزاری جهت سوییچ کردن بین خطوط را داشته باشد.
4.2. امکان اضافه کردن کلیدهای کاربردی اضافه ( Extension Module ).
کاربران پر کار، منشی ها و مدیران نیاز دارند که کلید های میانبر زیادی را روی گوشی تلفن خود داشته باشند. معمولا تلفن ها به خودی خود امکان تعریف کلیدهای میانبر زیادی را ندارند، لذا در این حالت نیاز است که امکان اضافه کردن کلیدهای کاربردی به تلفن وجود داشته باشد. همه تلفن ها این قابلیت را ندارند لذا توجه کنید که اگر چنین قابلیتی را نیاز دارید باید تلفنی را انتخاب کنید که این قابلیت را داشته باشد.
5.2. کیفیت صدای HD و امکان حذف اکو.
تلفن تحت شبکه بر خلاف تلفن های سنتی امکانات بسیاری جهت تنظیم کیفیت صدای ورودی و خروجی تلفن دارد. مهمترین امکاناتی که در این خصوص می توان به آن اشاره کرد کیفیت صدای HD و امکان حذف اکو در این تلفن هاست. معمولا تلفن هایی که قیمت نسبتا گرانتری دارند از این قابلیت ها پیشتیبانی می کنند.
6.2. امکان اتصال Headset.
معمولا همه تلفن ها از قابلیت اتصال هدست پشتیبانی نمی کنند. از طرفی استفاده از Headset برای کاربرانی که ساعتها با تلفن صحبت می کنند ضروری ست. اپراتورهای تلفنی حتما نیاز به استفاده از هدست دارند. به هر حال در صورتیکه برای چنین کاربرانی نیاز به تلفن دارید حتما به این موضوع توجه کنید.
7.2. پشتیبانی از ***.
8.2. پشتیبانی از POE.
استفاده از شبکه وای فای.
استفاده از Wi-Fi برای سرویس دهی Voice در شبکه سازمان محاسن و چالش های خود را دارد و در صورتیکه شبکه وای فای برای استفاده VoIP طراحی نشده باشد استفاده از آن برای این کاربرد به جای اینکه راهگشا باشد دردسر زاست. قبلا در نوشته ای جداگانه در مورد Voice Over Wi-Fi صحبت کرده ایم.
در صورتیکه شبکه Wi-Fi ( وای-فای ) بر استفاده ویپ ( voice Over Wi-Fi ) طراحی شده باشد، در این صورت می توان از گوشی های هوشمند تلفن همراه با SoftPhone یا از گوشی هایی که صرفا برای استفاده وای-فای و ویپ طراحی شده اند استفاده کرد.
در این دسته سیسکو WIP310 یکی از بهترین نمونه هاست.
استفاده از DECT.
شبکه بی سیم دکت به نسبت شبکه وای فای به لحاظ تعداد و وسعت پوشش محدودیت بیشتری دارد اما در صورتیکه به درستی طراحی و راه اندازی شود قابلیت اطمینان به این شبکه بیشتر از شبکه وای فای است. دلیل عمده این موضوع هم اختصاصی بودن این شبکه است. در این پیوند می توانید محصولات مربوط به راهکار DECT اینوافون را مشاهده کنید. راهکار DECT شرکت گرنداستریم نیز به عنوان نمونه راهکار خوبی ست.
استفاده از تلفن های Cordless سنتی.
استفاده از تلفن های بی سیم سنتی، که پیش از این در خانه ها و ادارات کاربرد فراوانی داشته است نیز می تواند به عنوان یکی از راهکارها برای برآوردن نیاز به تلفن بی سیم مطرح باشد.
برای این منظور می توان از یک دستگاه ATA جهت تبدیل VoIP به تلفن سنتی استفاده کرد و سپس ATA را به تلفن بی سیم معمولی متصل کرد.
باید توجه داشته باشید که تلفن ها Cordless سنتی برد و پوشش محدودی دارند و در صورتیکه نیاز به استفاده از تلفن بی سیم محدود باشد این راهکار پیشنهاد می شود.
4. راهنمای خرید یک IP Phone.
بعد از مطالعه آنچه تا به حال در این نوشته خوانده اید، قصد داریم که یک راهکار ساده فروش IP Phone سیسکو معرفی کنیم. در صورتیکه گام به گام مراحل زیر را انجام دهید در انتها ملاحظه خواهید کرد که انتخاب IP Phone چندان سخت نیست :
گام اول : در حال حاضر از چه سیستم تلفنی یا سرویس VoIP استفاده می*کنید ؟
برای اینکه یک تلفن تحت شبکه کارایی داشته باشد، باید با سیستم تلفنی یا سرویس VoIP شما همخوانی داشته باشد. با ظهور سیستم*های تلفنی کد باز ( open source )، بعضی تصور می*کنند هر تلفن تحت شبکه ای می*تواند با هر سیستم تلفنی یا سرویس VoIP کار کند؛ اما متأسفانه چنین نیست. بنابراین قبل از اقدام به انتخاب تلفن تحت شبکه دربارهٔ پروتکل ها و codecهای پشتیبانی شده در سیستم تلفنی و سرویس VoIP خود آگاهی کسب کنید.
گام دوم : چه کسی از این تلفن استفاده خواهد کرد ؟
نیازها، بسته به موقعیت شغلی کاربر تلفن، متغیر خواهد بود؛ هر فرد نیز به دنبال استفاده خاص خود از تلفن تحت شبکه خواهد بود. اگر امکان صحبت با تک تک کاربران آتی وجود ندارد، می*توانید از پیشنهاداتی که در بخش بالا مطرح شد استفاده کنید و حداقل موقعیت کاری افراد را مشخص کنید.
گام سوم : انتظارات کاربر/موقعیت از تلفن تحت شبکه چیست ؟
بسیاری مردم از تلفن*ها انتظار ارائه امکانات استانداردی مانند انتقال تماس، انتظار در پشت خط ( Call Waiting )، کنفرانس تلفنی، امکان ادامه مکالمه تلفن از طریق سایر دستگاه*های تلفن موجود در سیستم ( Call Parking ) و غیره را دارند. آنچه باید مورد توجه شما قرار بگیرد امکاناتی مانند مجهز بودن تلفن به بلندگو، صفحه نمایش بزرگ، قابلیت Sidecar برای افزایش داخلی ها و ... است.
گام چهارم : کاربر/موقعیت مورد نظر در لحظه چند تماس دریافت می*کند ؟
این پرسش بسیار مهمی است؛ چرا که تعداد داخلی هایی را که یک تلفن تحت شبکه باید پشتیبانی کند، مشخص می*کند. در حالی که یک کارمند متوسط می*تواند با استفاده از 3 تا 5 داخلی نیاز خود را مرتفع کند، اپراتورها، مسئولان اجرایی و مسئولان پذیرش، معمولاً به بیش از 10 داخلی نیاز دارند.
گام پنجم : میزان استفادهٔ شما از تلفن تحت شبکه در چه حدی است ؟
اگر فردی هر روز و در تمام طول روز با تلفن سروکار دارد، به یک تلفن با کیفیت نیاز خواهد داشت. یک تلفن با کیفیت بالا در استفاده طولانی مدت پایداری و دوام بیشتری از خود نشان خواهد داد. بنابراین اگر قصد خرید تلفن برای کاربری با استفاده بالا را دارید، حتماً یک تلفن تحت شبکه با کیفیت عالی خریداری کنید.
گام ششم : آیا نیاز به تلفن تحت شبکه ای با قابلیت مسیریابی( routing ) و سوییچینگ ( switching ) دارید ؟
( تلفن تک پورت یا دو پورت ). در بسیاری از شرکت ها برای هر کارمند تنها یک نود شبکه وجود دارد. اگر این شرایط برای شما نیز صادق است، کامپیوتر رومیزی و دستگاه تلفن تحت شبکه باید به طور مشترک از یک اتصال Ethernet استفاده کنند. در چنین حالتی، به یک تلفن با دو پورت Ethernet RJ45 احتیاج خواهید داشت. اما اگر در شرکت شما مسیر ( route ) جداگانه برای ترافیک شبکه وجود دارد، باید از یک تلفن تک پورت استفاده کنید؛ چرا که دیتای مورد نیاز کامپیوتر شما از مسیر دیگر تأمین می*شود. همچنین دقت کنید که هنگام انتخاب تلفنی که دو پورت دارد باید به سرعت پورت شبکه تلفن نیز نگاهی داشته باشید. برخی از تلفن های تحت شبکه از سرعت 100 مگابیت در ثانیه و برخی دیگر از سرعت 1000 مگابیت پشتیبانی می کنند. اگرچه این سرعت ها در برقراری ارتباط تلفنی تاثیری ندارد، اما هنگامی که می خواهید کامپیوتر رو میزی را از طریق یکی از پورت های تلفن تحت شبکه به شبکه کامپیوتری متصل کنید سرعت پورت شبکه تلفن اهمیت پیدا می کند.
گام هفتم : آیا از فناوری PoE استفاده می*کنید ؟
اگر در حال حاضر از فناوری PoE ( تأمین برق مورد نیاز از طریق شبکه ) استفاده می*کنید، باید تلفنی تهیه کنید که از این فناوری پشتیبانی می*کند. اما در صورتی که از برق شهری برای روشن کردن تلفن استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید در هر اتاق کار، یک پریز برق برای اتصال تلفن تحت شبکه وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که استفاده از فناوری POE جهت تامین برق مورد نیاز تلفن ها به شما این اطمینان را می دهد که هنگام قطع شدن جریان برق شهری، شما می توانید با تامین برق سوییچ POE شبکه تلفن شرکت یا سازمان را زنده نگهدارید.
گام هشتم : سرور تلفنی ( IP PBX )/سرویس VoIP شما از چه پروتکل ها و codecهایی پشتیبانی می*کند ؟
اکثر تلفن*های تحت شبکه در بازار از SIP و codecهای صوتی اصلی مانند G.711،G.729 و … استفاده می*کنند. هر چند، ممکن است سیستم تلفنی یا سرویس VoIP شما تنها از H.323، MGCP، پشتیبانی کند لذا یک تلفن مطابق با SCCP یا GSM codec نیاز خواهید داشت. هوشیار باشید تلفنی را که سرویس VoIP شما پشتیبانی نمی*کند، خریداری نکنید.
گام نهم : برای خرید تلفن تحت شبکه بودجه ای را مشخص کنید.
قیمت تلفن*های تحت شبکه متغیر است. اگرچه قیمت نباید به عنوان مهمترین فاکتور در خرید تلفن تحت شبکه مطرح باشد، اما لازم است بودجهٔ مشخصی را در نظر گیرید. با این کار علاوه بر رسیدن به دیدگاهی واضح و منطقی در رابطه با هزینه ای که می*خواهید متقبل شوید، با نگاهی دقیق*تر، کارایی و ویژگی*های تلفن تحت شبکه را بررسی خواهید کرد. با استفاده از فیلتر قیمت که در سمت راست صفحه محصولات در سایت تعبیه شده است می توانید بر اساس هزینه ای که مشخص کرده اید تلفن هایی را که در حیطه هزینهء مطلوب شما هستند را مشاهده کنید.
حالا شما یک جدول از قابلیت ها و امکانات مورد نیاز، دارید. هر تلفنی که دوست دارید را با این جدول مقایسه کنید. در صورتیکه تمامی گزینه های این جدول پاسخ مثبت داشته باشند این تلفن می تواند نیاز های شما را برآورده کند.
با این اوصاف باید کمی بیشتر در مورد امکانات سخت افزاری/نرم افزاری IP Phone دقت کرد. امکاناتی که در ادامه به آنها پرداخته می شود، امکاناتی هستند که احتمالا می توانند اختلاف قیمتی ایجاد کنند، در غیر این صورت در مورد بقیه امکانات می توانید مطئن باشید که تولید کنندگان برای ربودن گوی سبقت از دیگر رقبا آنها را به کار گرفته اند.
1.2. تماس تصویری.
مجهز بودن به دوربین داخلی و صفحه نمایش بزرگ امکان تماس تصویری را برای IP Phone ها به وجود می آورد. تلفنی که امکان برقراری تماس تصویری داشته باشد را Video Phone می خوانند. این نوع گوشی های تلفن معمولا به نسبت قیمت بالاتری دارند و موارد کاربرد آنها نیز محدود و کم است.
بیش از ۹۰ درصد IP Phoneها با دو پورت LAN تولید می شوند. دلیل وجود دو پورت LAN روی تلفن این است که کاربر را قادر می سازد که با یک اتصال شبکه ( Node )، هم IP Phone را به شبکه کامپیوتری متصل کند و هم کامپیوتر رومیزی را. برخی از IP Phoneها تنها با یک پورت LAN ساخته می شوند. این نوع طراحی جهت کاهش قیمت نهایی IP Phone انجام می شود و به جز در موارد خاص کاربرد چندانی ندارد.
3.2. امکان رجیستر کردن چند داخلی همزمان.
برخی از کاربرانی که تماس های تلفنی زیادی را در روز پاسخ می دهند و به اصطلاح کاربران پر کار هستند یا در موارد خاصی نظیر زمانی که با یک تلفن به دو شبکه متفاوت متصل می شوید، نیاز است که تلفن قابلیت رجیستر کردن همزمان چند داخلی به همراه دکمه های سخت افزاری جهت سوییچ کردن بین خطوط را داشته باشد.
4.2. امکان اضافه کردن کلیدهای کاربردی اضافه ( Extension Module ).
کاربران پر کار، منشی ها و مدیران نیاز دارند که کلید های میانبر زیادی را روی گوشی تلفن خود داشته باشند. معمولا تلفن ها به خودی خود امکان تعریف کلیدهای میانبر زیادی را ندارند، لذا در این حالت نیاز است که امکان اضافه کردن کلیدهای کاربردی به تلفن وجود داشته باشد. همه تلفن ها این قابلیت را ندارند لذا توجه کنید که اگر چنین قابلیتی را نیاز دارید باید تلفنی را انتخاب کنید که این قابلیت را داشته باشد.
5.2. کیفیت صدای HD و امکان حذف اکو.
تلفن تحت شبکه بر خلاف تلفن های سنتی امکانات بسیاری جهت تنظیم کیفیت صدای ورودی و خروجی تلفن دارد. مهمترین امکاناتی که در این خصوص می توان به آن اشاره کرد کیفیت صدای HD و امکان حذف اکو در این تلفن هاست. معمولا تلفن هایی که قیمت نسبتا گرانتری دارند از این قابلیت ها پیشتیبانی می کنند.
6.2. امکان اتصال Headset.
معمولا همه تلفن ها از قابلیت اتصال هدست پشتیبانی نمی کنند. از طرفی استفاده از Headset برای کاربرانی که ساعتها با تلفن صحبت می کنند ضروری ست. اپراتورهای تلفنی حتما نیاز به استفاده از هدست دارند. به هر حال در صورتیکه برای چنین کاربرانی نیاز به تلفن دارید حتما به این موضوع توجه کنید.
7.2. پشتیبانی از ***.
8.2. پشتیبانی از POE.
استفاده از شبکه وای فای.
استفاده از Wi-Fi برای سرویس دهی Voice در شبکه سازمان محاسن و چالش های خود را دارد و در صورتیکه شبکه وای فای برای استفاده VoIP طراحی نشده باشد استفاده از آن برای این کاربرد به جای اینکه راهگشا باشد دردسر زاست. قبلا در نوشته ای جداگانه در مورد Voice Over Wi-Fi صحبت کرده ایم.
در صورتیکه شبکه Wi-Fi ( وای-فای ) بر استفاده ویپ ( voice Over Wi-Fi ) طراحی شده باشد، در این صورت می توان از گوشی های هوشمند تلفن همراه با SoftPhone یا از گوشی هایی که صرفا برای استفاده وای-فای و ویپ طراحی شده اند استفاده کرد.
در این دسته سیسکو WIP310 یکی از بهترین نمونه هاست.
استفاده از DECT.
شبکه بی سیم دکت به نسبت شبکه وای فای به لحاظ تعداد و وسعت پوشش محدودیت بیشتری دارد اما در صورتیکه به درستی طراحی و راه اندازی شود قابلیت اطمینان به این شبکه بیشتر از شبکه وای فای است. دلیل عمده این موضوع هم اختصاصی بودن این شبکه است. در این پیوند می توانید محصولات مربوط به راهکار DECT اینوافون را مشاهده کنید. راهکار DECT شرکت گرنداستریم نیز به عنوان نمونه راهکار خوبی ست.
استفاده از تلفن های Cordless سنتی.
استفاده از تلفن های بی سیم سنتی، که پیش از این در خانه ها و ادارات کاربرد فراوانی داشته است نیز می تواند به عنوان یکی از راهکارها برای برآوردن نیاز به تلفن بی سیم مطرح باشد.
برای این منظور می توان از یک دستگاه ATA جهت تبدیل VoIP به تلفن سنتی استفاده کرد و سپس ATA را به تلفن بی سیم معمولی متصل کرد.
باید توجه داشته باشید که تلفن ها Cordless سنتی برد و پوشش محدودی دارند و در صورتیکه نیاز به استفاده از تلفن بی سیم محدود باشد این راهکار پیشنهاد می شود.
4. راهنمای خرید یک IP Phone.
بعد از مطالعه آنچه تا به حال در این نوشته خوانده اید، قصد داریم که یک راهکار ساده فروش IP Phone سیسکو معرفی کنیم. در صورتیکه گام به گام مراحل زیر را انجام دهید در انتها ملاحظه خواهید کرد که انتخاب IP Phone چندان سخت نیست :
گام اول : در حال حاضر از چه سیستم تلفنی یا سرویس VoIP استفاده می*کنید ؟
برای اینکه یک تلفن تحت شبکه کارایی داشته باشد، باید با سیستم تلفنی یا سرویس VoIP شما همخوانی داشته باشد. با ظهور سیستم*های تلفنی کد باز ( open source )، بعضی تصور می*کنند هر تلفن تحت شبکه ای می*تواند با هر سیستم تلفنی یا سرویس VoIP کار کند؛ اما متأسفانه چنین نیست. بنابراین قبل از اقدام به انتخاب تلفن تحت شبکه دربارهٔ پروتکل ها و codecهای پشتیبانی شده در سیستم تلفنی و سرویس VoIP خود آگاهی کسب کنید.
گام دوم : چه کسی از این تلفن استفاده خواهد کرد ؟
نیازها، بسته به موقعیت شغلی کاربر تلفن، متغیر خواهد بود؛ هر فرد نیز به دنبال استفاده خاص خود از تلفن تحت شبکه خواهد بود. اگر امکان صحبت با تک تک کاربران آتی وجود ندارد، می*توانید از پیشنهاداتی که در بخش بالا مطرح شد استفاده کنید و حداقل موقعیت کاری افراد را مشخص کنید.
گام سوم : انتظارات کاربر/موقعیت از تلفن تحت شبکه چیست ؟
بسیاری مردم از تلفن*ها انتظار ارائه امکانات استانداردی مانند انتقال تماس، انتظار در پشت خط ( Call Waiting )، کنفرانس تلفنی، امکان ادامه مکالمه تلفن از طریق سایر دستگاه*های تلفن موجود در سیستم ( Call Parking ) و غیره را دارند. آنچه باید مورد توجه شما قرار بگیرد امکاناتی مانند مجهز بودن تلفن به بلندگو، صفحه نمایش بزرگ، قابلیت Sidecar برای افزایش داخلی ها و ... است.
گام چهارم : کاربر/موقعیت مورد نظر در لحظه چند تماس دریافت می*کند ؟
این پرسش بسیار مهمی است؛ چرا که تعداد داخلی هایی را که یک تلفن تحت شبکه باید پشتیبانی کند، مشخص می*کند. در حالی که یک کارمند متوسط می*تواند با استفاده از 3 تا 5 داخلی نیاز خود را مرتفع کند، اپراتورها، مسئولان اجرایی و مسئولان پذیرش، معمولاً به بیش از 10 داخلی نیاز دارند.
گام پنجم : میزان استفادهٔ شما از تلفن تحت شبکه در چه حدی است ؟
اگر فردی هر روز و در تمام طول روز با تلفن سروکار دارد، به یک تلفن با کیفیت نیاز خواهد داشت. یک تلفن با کیفیت بالا در استفاده طولانی مدت پایداری و دوام بیشتری از خود نشان خواهد داد. بنابراین اگر قصد خرید تلفن برای کاربری با استفاده بالا را دارید، حتماً یک تلفن تحت شبکه با کیفیت عالی خریداری کنید.
گام ششم : آیا نیاز به تلفن تحت شبکه ای با قابلیت مسیریابی( routing ) و سوییچینگ ( switching ) دارید ؟
( تلفن تک پورت یا دو پورت ). در بسیاری از شرکت ها برای هر کارمند تنها یک نود شبکه وجود دارد. اگر این شرایط برای شما نیز صادق است، کامپیوتر رومیزی و دستگاه تلفن تحت شبکه باید به طور مشترک از یک اتصال Ethernet استفاده کنند. در چنین حالتی، به یک تلفن با دو پورت Ethernet RJ45 احتیاج خواهید داشت. اما اگر در شرکت شما مسیر ( route ) جداگانه برای ترافیک شبکه وجود دارد، باید از یک تلفن تک پورت استفاده کنید؛ چرا که دیتای مورد نیاز کامپیوتر شما از مسیر دیگر تأمین می*شود. همچنین دقت کنید که هنگام انتخاب تلفنی که دو پورت دارد باید به سرعت پورت شبکه تلفن نیز نگاهی داشته باشید. برخی از تلفن های تحت شبکه از سرعت 100 مگابیت در ثانیه و برخی دیگر از سرعت 1000 مگابیت پشتیبانی می کنند. اگرچه این سرعت ها در برقراری ارتباط تلفنی تاثیری ندارد، اما هنگامی که می خواهید کامپیوتر رو میزی را از طریق یکی از پورت های تلفن تحت شبکه به شبکه کامپیوتری متصل کنید سرعت پورت شبکه تلفن اهمیت پیدا می کند.
گام هفتم : آیا از فناوری PoE استفاده می*کنید ؟
اگر در حال حاضر از فناوری PoE ( تأمین برق مورد نیاز از طریق شبکه ) استفاده می*کنید، باید تلفنی تهیه کنید که از این فناوری پشتیبانی می*کند. اما در صورتی که از برق شهری برای روشن کردن تلفن استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید در هر اتاق کار، یک پریز برق برای اتصال تلفن تحت شبکه وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که استفاده از فناوری POE جهت تامین برق مورد نیاز تلفن ها به شما این اطمینان را می دهد که هنگام قطع شدن جریان برق شهری، شما می توانید با تامین برق سوییچ POE شبکه تلفن شرکت یا سازمان را زنده نگهدارید.
گام هشتم : سرور تلفنی ( IP PBX )/سرویس VoIP شما از چه پروتکل ها و codecهایی پشتیبانی می*کند ؟
اکثر تلفن*های تحت شبکه در بازار از SIP و codecهای صوتی اصلی مانند G.711،G.729 و … استفاده می*کنند. هر چند، ممکن است سیستم تلفنی یا سرویس VoIP شما تنها از H.323، MGCP، پشتیبانی کند لذا یک تلفن مطابق با SCCP یا GSM codec نیاز خواهید داشت. هوشیار باشید تلفنی را که سرویس VoIP شما پشتیبانی نمی*کند، خریداری نکنید.
گام نهم : برای خرید تلفن تحت شبکه بودجه ای را مشخص کنید.
قیمت تلفن*های تحت شبکه متغیر است. اگرچه قیمت نباید به عنوان مهمترین فاکتور در خرید تلفن تحت شبکه مطرح باشد، اما لازم است بودجهٔ مشخصی را در نظر گیرید. با این کار علاوه بر رسیدن به دیدگاهی واضح و منطقی در رابطه با هزینه ای که می*خواهید متقبل شوید، با نگاهی دقیق*تر، کارایی و ویژگی*های تلفن تحت شبکه را بررسی خواهید کرد. با استفاده از فیلتر قیمت که در سمت راست صفحه محصولات در سایت تعبیه شده است می توانید بر اساس هزینه ای که مشخص کرده اید تلفن هایی را که در حیطه هزینهء مطلوب شما هستند را مشاهده کنید.
حالا شما یک جدول از قابلیت ها و امکانات مورد نیاز، دارید. هر تلفنی که دوست دارید را با این جدول مقایسه کنید. در صورتیکه تمامی گزینه های این جدول پاسخ مثبت داشته باشند این تلفن می تواند نیاز های شما را برآورده کند.