برگزیده های پرشین تولز

نرم‌افزار جاسوسی Spyware چیست؟

Moein TN

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2017
نوشته‌ها
340
لایک‌ها
52
سن
25
حتما تاحالا برایتان پیش آمده است که در حال کار با اینترنت ناگهان پنجره‌های مختلف زیادی بدون میل شما باز می‌شوند که اصطلاحا popup windows نام دارند و وقت زیادی را باید برای بستن آنها صرف کنید. اگر در آن موقع کم‌حوصله باشید سریعا از کوره در میر‌وید! این مطلب به شما کمک می‌کند که متوجه شوید این پنجره‌های مزاحم از کجا می‌آیند. نرم‌افزار جاسوسی هر نوع فناوری یا برنامه‌ روی کامپیوتر شماست که اطلاعات را بطور پنهانی جمع‌آوری می‌کند. این دیتا سپس به تبلیغ‌کنندگان یا به سایر گروه‌های علاقه‌مند فروخته می‌شود. نوع اطلاعاتی که از کامپیوتر شما جمع‌آوری می‌شود متفاوت است. بعضی نرم‌افزارهای جاسوسی فقط اطلاعات سیستمی شما را ردیابی می‌کنند – مانند نوع اتصال شما به اینترنت و سیستم‌عامل کامپیوترتان . بقیه نرم‌افزارهای جاسوسی اطلاعات فردی را جمع‌آوری می‌کنند ـ مانند ردگیری عادات و علائق شما در هنگام کار با اینترنت و یا گاهی بدتر، با فایلهای شخصی شما سروکار دارند. نرم‌افزار جاسوسی بدون رضایت و اجازه کاربر نصب می‌گردد. (چنانچه به یک شرکت اجازه جمع‌آوری دیتا را بدهید، دیگر نام این عمل جاسوسی نیست، بنابراین همیشه قبل از اجازه دادن، موارد افشای دیتا بصورت آنلاین را با دقت بخوانید). بعضی افراد به جاسوسی عمومی که گرایشات اینترنتی و نرم‌افزاری را ردگیری می‌کند تا جاییکه اطلاعات مشخصه فردی را شامل نشود، اعتراضی ندارند. اما بقیه به هر نوع دیتایی که بدون اجازه از کامپیوترشان برداشته می‌شود، معترض هستند. بهرحال، نرم‌افزار یا ابزاری که این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند، نرم‌افزار جاسوسی نامیده می‌شود.
نصب نرم‌افزار جاسوسی – اسپای وایر روی کامپیوتر
نصب نرم‌افزار جاسوسی روی کامپیوتر شما می‌تواند با مشاهده یک وب‌سایت، دیدن یک ایمیل به فرمت HTML یا با کلیک‌کردن یک پنجره بازشونده (pop-up) آغاز شود. روند دانلود به شما اطلاع داده نمی‌شود، بنابراین شما از اینکه کامپیوترتان پذیرای یک نرم‌افزار جاسوسی شده است، بی‌اطلاع خواهید ماند.

تولد نرم‌افزارهای جاسوسی Spyware
قبل از ظهور نرم‌افزارهای جاسوسی تبلیغ اینترنتی از طریق قرار دادن bannerهایی بود که در صفحات وب قابل مشاهده بود (البته هنوز هم وجود دارند)، و کاربران با کلیک کردن روی آنها از اطلاعات یا خدمات ارائه‌شده به دلخواه آگاهی می‌یافتند. اما بتدریج کاربران از این نحو تبلیغ خسته شده‌بودند و به این ترتیب تبلیغ‌کنندگان در حال ورشکستگی بودند، زیرا میزان درآمد آنها متناسب با میزان کلیک از طرف بازدیدکنندگان بر روی تبلیغاتی بود که بر روی وب‌سایت خود قرار می‌دادند. تبلیغ‌کنندگان دریافتند که اگر همچنان می‌خواهند از طریق اینترنت درآمد داشته باشند، مجبور به تغییر تاکتیکهایشان هستند. بسیاری از آنها دریافت خود را بر اساس میزان واقعی فروش قرار دادند. بقیه به راههای جدید تبلیغ فکر کردند. آنها به روشی تازه رسیدند که به آنها اجازه تبلیغ محصولات را بدون داشتن وب‌سایت یا سرویس‌دهنده می‌داد و به این ترتیب نرم‌افزارهای جاسوسی پدید آمدند. در ابتدا نرم‌افزار جاسوسی در دل برنامه‌های رایگان قرار می‌گرفت، اما بعده‌ها به حقه‌های کثیف‌تری! رو آوردند و آن استفاده از سوءاستفاده‌های هکری برای نصب نرم‌افزار جاسوسی روی کامپیوترهاست. اگر از سیستم‌های عامل رایج استفاده می‌کنید شانس شما برای داشتن نرم‌افزار جاسوسی روی سیستم‌تان بیشتر است. براحتی می‌توان ادعا کرد که بسیاری از کاربران خانگی بر روی کامپیوتر خود جاسوس! دارند.

انواع نرم افزارهای جاسوسی Spyware
همانطور که گفته شد، نرم افزار جاسوسی هر نوع نرم افزاری است که اطلاعات را از یک کامپیوتر بدون آگاهی کاربر بدست میاورد. انواع زیادی از این نوع نرم افزارها در اینترنت فعال هستند اما میتوان آنها را به دو گروه عمده تقسیم کرد:
نرم‌افزار جاسوسی خانگی (Domestic Spyware)
نرم‌افزاری است که معمولا توسط صاحبان کامپیوترها بمنظور آگاهی یافتن از تاثیرات اینترنت برروی شبکه های کامپیوتری خودشان، خریداری و نصب می گردد. مدیران از این نرم افزار برای آگاهی از فعالیتهای آنلاین کارمندان استفاده می کنند. بعضی افراد نیز برای اطلاع از فعالیتهای سایر اعضاء خانواده استفاده می کنند (مانند مشاهده محتویات اتاقهای گفتگو توسط والدینی که کودکانشان در آنها شرکت می کنند) یک شخص ثالث نیز می تواند نرم‌افزار جاسوسی را بدون آگاهی صاحب کامپیوتر نصب کند. مجریان قانون از نرم افزارهای جاسوسی برای آگاهی یافتن از فعالیت مجرمانی استفاده میکنند که این مجرمان خود از همین نرم افزارهای جاسوسی برای حصول اطل (Commercial اعات از کامپیوترهااست
نرم افزار جاسوسی تجاری Spyware)
این نرم‌افزار که بعنوان adware نیز شناخته می‌شود، نرم‌افزاری است که شرکتها برای تعقی

ب فعالیتهای وبگردی کاربران اینترنت استفاده می کنند. این شرکتها اغلب اطلاعات حاصل را به بازاریابان می فروشند و آنها کاربران را با تبلیغات خاص مورد هدف قرار می‌دهند – منظور تبلیغاتی است که با علائق کاربر مطابقت دارد و به احتمال زیاد برای وی جذاب است. بدست آوردن اطلاعات به این سادگی موجب خوشحالی تبلیغ‌کنندگان می‌شود. سابقا، بازاریابان برای فهمیدن علائق افراد باید آنها را از طریق برگزاری مسابقات یا موارد مشابه تطمیع می کردند. آن روشهای کسب اطلاعات شخصی هنوز وجود دارد، اما در آن روشها قدرت خواندن و اطلاع از سرنوشت اطلاعات شخصی و پذیرفتن یا نپذیرفتن آنها توسط افراد وجود دارد. بهرحال، اطلاع از سلیقه‌های شما بصورت پنهانی با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی بسیار آسانتر است و تصویر بسیار کاملتری به صنعت بازایابی ارائه می کند. در کل می توان ادعا کرد که نرم افزارهای جاسوسی همه جا هستند.

انواع و اهداف نرم‌افزارهای جاسوسی مختلف
نرم‌افزار جاسوسی هرچه نباشد، حداقل یک عامل آزاردهنده است که سرعت کامپیوتر را کم می‌کند، هارددیسک سیستم را بی‌جهت پر می‌کند و کامپیوتر شما را به هدفی برای تبلیغ‌کنندگان تبدیل می‌کند. فراتر از آگاهی از اطلاعات خصوصی شما، نرم‌افزار جاسوسی می‌تواند بعنوان ابزاری برای جرائمی مانند تقلب در شناسایی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه لیستی از انواع مختلف نرم‌افزارهای جاسوسی و هدفشان ارائه می‌شود.
*ثبت‌کنندگان نشانی‌های وب و صفحات نمایش
ثبت‌کنندگان نشانی‌های وب، وب‌سایتها و صفحات دیده‌شده را ردیابی می‌کنند. ثبت‌کنندگان صفحه‌نمایش می‌توانند یک تصویر سیاه‌وسفید کوچک (برای کم‌کردن حجم تصویر) از صفحه پیش‌روی شما در هر زمان بگیرند و این تصاویر را بدون اطلاع شما ذخیره یا ارسال کنند. این روشها برای جاسوسی‌های خانگی متداول هستند.
*ثبت‌کنند‌گان چت و ایمیل
این ثبت‌کنندگان یک کپی متنی از تمام ایمیلهای واردشونده و خارج‌شونده و چتها تهیه می‌کنند. یک جاسوس‌ خانگی به کرات از این روش استفاده می‌کند.



*ثبت‌کنندگان کلید و کلمات عبور
هنگامی که شما مشغول کار با کامپیوتر هستید، یک نفر بالای سر شما ایستاده است و اعمال شما را نظارت می‌کند! ثبت‌کننده کلمه عبور این کار را می‌کند یعنی کلمات عبور تایپ‌شده را ردگیری می‌کند. اما ثبت‌کننده کلید تمام آنچه را که تایپ می‌شود، ثبت می‌کند.
*حشرات وبی!
حشرات وبی بعنوان جاسوسان تبلیغ‌کننده یا نرم‌افزارهای تبلیغ شناخته می‌شوند. هنگامی که شما چنین نرم‌افزاری روی کامپیوتر خود دارید، بعد از انجام بعضی کارها، مانند تایپ کردن عبار

یافت می‌کنید. این تبلیغات حتی گاهی می‌توانند زمانی که به اینترنت متصل نیستید، بر روی صفحه شما ظاهر شوند. اگر بطور پیوسته زیربار صفحات تبلیغاتی قراردارید، احتمالا یک حشره وبی بر روی کامپیوتر شما نصب شده است.
*مرورگر ربایان!
بعضی‌ها کامپیوتر شما را برای استفاده خودشان بخدمت می‌گیرند ـ کاربران نرم‌افزارهای جاسوسی می‌توانند اتصال شما را برای ارسال اسپم‌هایشان از طریق سرویس‌دهنده‌اینترنت شما، بربایند!!! به این معنی که یک اسپم‌ساز انگل می‌تواند هزاران ایمیل اسپمی را از طریق اتصال کامپیوترتان به اینترنت و آدرس ISP شما، ارسال کند. دسترسیهای با سرعت و حجم بالا به اینترنت معمولا هدف این نوع کاربران قرار می‌گیرند. اغلب قربانیان متوجه نمی‌شوند که از اعتبار آنها سوءاستفاده شده است، تا اینکه به خاطر شکایت علیه اسپم‌ها، سرویس‌دهنده‌اینترنت اتصالشان را قطع کند.
*مودم ربایان!
اگر برای اتصال به اینترنت از یک مودم و خط تلفن استفاده می‌کنید، یک فرد بی‌مرام! ممکن است قادر باشد یک شماره‌گیر آنلاین برای برقراری یک اتصال جدید اینترنت بر روی کامپیوتر شما نصب کند. این اتصال ممکن است یک اتصال راه دور با هزینه بالا باشد. هنگامی که قبض تلفن بدستان میرسد، به شما شک وارد خواهد شد. این نرم‌افزارهای جاسوسی اغلب داخل اسپم و ایمیلهای مربوط به امور جنسی قرار دارند. بازکردن ایمیل میتواند بصورت سهوی باعث آغاز نصب شماره‌گیر شود. این افراد بدذات! که پی‌گیریشان کار آسانی نیست، روی این حقیقت حساب می‌کنند که شما قبض تلفن را قبل از اینکه فرصت پیگیری داشته باشید، پرداخت می‌کنید.

:: جلوگیری از نفوذ برنامه های جاسوسی و مخرب ::
امروزه اکثر کاربران برای حفظ و نگهداری سیستم در مقابل ویروس ها و برنامه های جاسوسی

اقدام به نصب نرم افزار های مختلفی می کنند. برنامه های جاسوسی علاوه بر ربودن اطلاعات شخصی باعث کندی و ایجاد اختلال در کار سیستم نیز می شوند. برای از بین بردن این گونه مشکلات نیاز به نرم افزار های حفاظتی و پاک کننده برنامه های جاسوسی و ویروس ها دارید. این گونه نرم افزار ها با نظارت بر فایل ها و سایت های اینترنتی که به ویروس ها قصد نفوذ از آن را دارند مانع از انتشار آن ها در کامپیوتر می شوند. در این مطلب یکی از معروف ترین این برنامه ها که در زمینه مبارزه با برنامه های جاسوسی ( Spyware ) است را به شما معرفی می کنیم.
SpyRemover نام یکی از برترین برنامه ها در زمینه مبارزه با برنامه های جاسوسی و نفوذگران

می باشد. این برنامه با توجه به محتوای فایل ها و سایت ها و مطابفقت آن ها با پایگاه داده های خود در صورت وجود برنامه مخرب وشناسایی آن ، از ورود برنامه جلوگیری می کند.

. همچنین این نرم افزار با عملیات اسکن سیستم در صورت وجود هر نوع برنامه جاسوسی و ویروس آن را از بین می برد.

از ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ی و نابودی انواع برنامه های جاسوس دزدی هویت و …
– نحوه استفاده آسان و در عین حال قدرتمند
– دارای پایگاه داده های پیشرفته و وسیع در باره انواع ویروس ها
– نظارت همیشگی بر سیستم
– استفاده مناسب از فضای حافظه سیستم بر خلاف برنامه های مشابه که موجب کاهش سرعت سیستم می شوند

:: معرفي نرم افزار ضد جاسوسي قدرتمند! ::Eliminator 4.0 ،
طبق آمارهاي گوناگون بيش از ۹۰ % كامپيوتر ها به يكي از انواع Spyware ها آلوده هستند. كندي سيستم و نرم افزارهاي آن مخصوصا Internet Explorer و Explorer, ظاهر شدن پيغام ها و Pop-up هاي مختلف , عملكرد ضعيف سيستم و نرم افزارها و به سرقت رفتن اطلاعات مهم شخصي از پيامدهاي ورود اين گونه نرم افزارها به سيستم شما مي باشد ! Spyware Eliminator يكي از قدرتمند ترين ضد جاسوس هاي دنيا از شركت Aluria Software از برترين هاي اين زمينه و مورد اعتماد بيش از ۳۵ ميليون كاربر در سراسر جهان است . مجهز به بخش هاي مختلف براي جلوگيري از ورود و كشتن و نابود كردن انواع و اقسام جاسوسهاي شناخته شده و ناشناس ، شامل Trojan و malicious spyware, adware, keylogger و Hijacker ها و … با تمامي نسخه هاي ويندوز سازگاري كامل دارد .



نصب پنهانی نرم‌افزارهای جاسوسی بر روی سيستم
Bruce Edwards با شكايت كاربران درباره كارآيی ضعيف و افزايش تبليغات pop-up متوجه شد كه برنامه‌های جاسوسی (SPYware) چيزی بيشتر از يك مشكل كامپيوتری برای آنها می‌باشد. وی پس از بررسی تمامی كامپيوترهای شركت مشكل را به طور كامل درك كرد.
Edwards كه به عنوان مدير شبكه در Administrative Office of the courts در Little Rock كار می‌كند در اين باره می‌گويد، ايستگاه‌های كاری مشتری من واقعا از كار افتاد. تمامی دوي

از اين نوع را اجرا می‌كردند.
اين برنامه‌ها بدون اطلاع كاربران در پس زمينه اجرا شده و اطلاعاتی درباره فعاليتهای جستجوی وب كاربران را download و تبليغات را upload می‌كردند. هنگامی كه تعداد برنامه‌های فوق افزايش يافت آنها شروع به استفاده ازمنابع سيستم و پهنای باند شبكه نمودند. تعدادی از كاربران كه از وجود اين همه تبليغات خسته شده بودند، شروع به دريافت كردن برنامه‌های مسدود كننده تبليغات نمودند كه اينكار سبب نصب تعداد بيشتری نرم‌افزار جاسوسی بر روی سيستم شد.

منبع: 118فایل
http://mag-iran.com
 
بالا