برای شروع باید بگوییم هیچ راه بازیابی مشخص و معینی پس از آپدیت الگوریتم های گوگل وجود ندارد و بیش از 50% وبسایتها به حالت اول باز نمیگردند. این امر نیازمند زمان و تلاش زیادیست، باید صبور باشید.
همانطور که میدانیم پس از آپدیت اخیر گوگل پاندا در 22 ژانویه 2013، وبسایتها و بلاگهای زیادی تحت تاثیر قرار گرفتند. در وبسایتهای مختلف شاهد افزایش و کاهش رتبه کلمات کلیدی بودهایم و این مسئله روی بعضی وبسایتها تنیجه مثبت داشته و برخی را نیز متضرر کردهاست.در این بین آنهایی که رتبهشان بالا رفتهاست به اینکه چطور ترافیک بیشتری از طریق موتوهای جستجوگر کسب کردهاند فکر نخواهند کرد، اما وبسایتهایی که کاهش رتبه داشته از اینکه شاهد کم شدن 50% درصدی ترافیک هستند نگران شده و مطمئنا به دنبال راههایی برای جبران این ضرر خواهند بود.
قبل از ارائه روشها و نکاتی برای بازیابی پس از این آپدیت اخیر، باید دقیقا بدانیم گوگل پاندا چیست و چگونه کار میکند:
الگوریتم گوگل پاندا، در تاریخ 25 مارچ 2011 در آمریکا و خیلی زود بعد از آن در 11 اپریل 2011 در سراسر جهان شروع به کار کرد و هدفش کاهش رتبه وبسایتهای بی محتوا و بیکیفیت و افزایش رتبه سایتهای دارای محتوای با ارزش و با کیفیت، در نتایج جستجو شده گوگل، بود.
این الگوریتم نتایج جستجو شده گوگل را تقریبا 12% تغییر داده و تا کنون 24 نسخه از آن آپدیت شده است. جدیدترین نسخه آن یعنی شماره 24 در تاریخ 22 ژانویه 2013 همهی نتایج جستجو را refresh کرده و حدودا 1.2% درخواستهای جستجو شده انگلیسی را تغییر داده است.اگر این آپدیت وبسایت شما را تحت تاثیر قرار داده و به دنبال راهی برای بازیابی آن هستید، میتوانید از نکات زیر پیروی کنید.
نکاتی برای بازیابی وبسایت پس از آپدیت گوگل پاندا:
مطالب پر محتوا بنویسید و گوگل عاشق شما خواهد شد
ابتدا اطمینان حاصل کنید که مطالب وبسایتتان پر محتوا و سالم باشد. گوگل به مطالب بیکیفیت علاقهای ندارد و اگر چنین است گوگل پاندا شما را مورد هدف قرار خواهد داد. بنابراین اگر وبسایت شما تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفته است، اول از همه، مطالب بی محتوا یا بیکیفیت موجود در وبسایت را پیدا کرده، آنها را حذف کنید و سپس مطالب پر محتوا و با کیفیت را اضافه کنید.
از بهینه سازی زیاد پرهیز کنید
گوگل به بهینه سازی بیش از حد وبسایت با تبعیت از تک تک نقطه نظرات سئو هیچ علاقهای ندارد. شما باید از راهنماییهای خود گوگل پیروی کنید و اگر بخواهید از تکنیکهای black hat سئو استفاده کنید مطمئن باشید هردوی آپدیتهای پاندا و پنگوئن روی کار شما اثر خواهند گذاشت و اگر این اتفاق افتادهاست پس برگردید چک کنید آیا وبسایت خود را بیش از حد بهینه نکردهاید یا از تکنیکهای black hat سئو مثل keyword stuffing، clocking، back link های بد استفاده نکردهاید و یا هر کار دیگری که برای توسعه وبسایت خود انجام دادهاید.
در این صورت سریعا مطالب بیکیفیت را حذف کرده، قانون چگالی کیـورد(keyword density) را بهکار ببرید و back link های خوب و با ارزش برای وبسایتتان ایجاد کنید.
از تکنیکهای white Hat سئو پیروی کنید
فقط از تکنیکهای white hat سئو استفاده کنید، هرچند زمانبر هستند اما بعد از آپدیت شدن الگوریتمهای گوگل با هیچ مشکلی مواجهه نخواهند شد.
نکات کلیدی برای بهینه سازی:
1. مطالب پر محتوا و منحصر به فرد در وبسایت خود قرار دهید.
2. مطالب بیکیفیت و تکراری را از وبسایت خود حذف کنید.
3. قانون keyword density را برای همه صفحههای وبسایت اعمال کنید.
4. برای بخشهای مهم وب پـیج خود تگهای Bold، Italic، H1، H2 اضافه کنید.
5. Back link های با کیفیت ایجاد کنید. تعداد کمی بک لینک خوب بهتر از تعداد زیادی بک لینک بد است.
6. لینکهای خراب را حذف کرده و صفحات بیاستفاده یا حذف شده را به مسیر 404 مناسب ارجاع دهید.
7. نکته مهم: اگر خواهان بازیابی سریعتر هستید، وبسایت خود را با استفاده از شبکههای اجتماعی مثل گوگل پلاس، فیس بوک، توئیتر و… بهینه سازی کنید. تاثیرات آن را خیلی زود خواهید دید.
وبسایت خود را برای تجدید نظر گوگل بفرستید
اگر شما همه این مراحل بازیابی را پشت سر گذاشتهاید سپس کافیست وبسایت خود را برای تجدید نظر در Google Webmaster Toolقرار دهید. این امر زمان بر و کند است اما اگر مسیر درستی برای بازیابی طی کرده باشید مطمئنا وبسایتتان خیلی زود به نتایج جستجو شده گوگل باز خواهد گشت.
نویسنده : مهسا ستودگان
منبع : میهن سئو
همانطور که میدانیم پس از آپدیت اخیر گوگل پاندا در 22 ژانویه 2013، وبسایتها و بلاگهای زیادی تحت تاثیر قرار گرفتند. در وبسایتهای مختلف شاهد افزایش و کاهش رتبه کلمات کلیدی بودهایم و این مسئله روی بعضی وبسایتها تنیجه مثبت داشته و برخی را نیز متضرر کردهاست.در این بین آنهایی که رتبهشان بالا رفتهاست به اینکه چطور ترافیک بیشتری از طریق موتوهای جستجوگر کسب کردهاند فکر نخواهند کرد، اما وبسایتهایی که کاهش رتبه داشته از اینکه شاهد کم شدن 50% درصدی ترافیک هستند نگران شده و مطمئنا به دنبال راههایی برای جبران این ضرر خواهند بود.
قبل از ارائه روشها و نکاتی برای بازیابی پس از این آپدیت اخیر، باید دقیقا بدانیم گوگل پاندا چیست و چگونه کار میکند:
الگوریتم گوگل پاندا، در تاریخ 25 مارچ 2011 در آمریکا و خیلی زود بعد از آن در 11 اپریل 2011 در سراسر جهان شروع به کار کرد و هدفش کاهش رتبه وبسایتهای بی محتوا و بیکیفیت و افزایش رتبه سایتهای دارای محتوای با ارزش و با کیفیت، در نتایج جستجو شده گوگل، بود.
این الگوریتم نتایج جستجو شده گوگل را تقریبا 12% تغییر داده و تا کنون 24 نسخه از آن آپدیت شده است. جدیدترین نسخه آن یعنی شماره 24 در تاریخ 22 ژانویه 2013 همهی نتایج جستجو را refresh کرده و حدودا 1.2% درخواستهای جستجو شده انگلیسی را تغییر داده است.اگر این آپدیت وبسایت شما را تحت تاثیر قرار داده و به دنبال راهی برای بازیابی آن هستید، میتوانید از نکات زیر پیروی کنید.
نکاتی برای بازیابی وبسایت پس از آپدیت گوگل پاندا:
مطالب پر محتوا بنویسید و گوگل عاشق شما خواهد شد
ابتدا اطمینان حاصل کنید که مطالب وبسایتتان پر محتوا و سالم باشد. گوگل به مطالب بیکیفیت علاقهای ندارد و اگر چنین است گوگل پاندا شما را مورد هدف قرار خواهد داد. بنابراین اگر وبسایت شما تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفته است، اول از همه، مطالب بی محتوا یا بیکیفیت موجود در وبسایت را پیدا کرده، آنها را حذف کنید و سپس مطالب پر محتوا و با کیفیت را اضافه کنید.
از بهینه سازی زیاد پرهیز کنید
گوگل به بهینه سازی بیش از حد وبسایت با تبعیت از تک تک نقطه نظرات سئو هیچ علاقهای ندارد. شما باید از راهنماییهای خود گوگل پیروی کنید و اگر بخواهید از تکنیکهای black hat سئو استفاده کنید مطمئن باشید هردوی آپدیتهای پاندا و پنگوئن روی کار شما اثر خواهند گذاشت و اگر این اتفاق افتادهاست پس برگردید چک کنید آیا وبسایت خود را بیش از حد بهینه نکردهاید یا از تکنیکهای black hat سئو مثل keyword stuffing، clocking، back link های بد استفاده نکردهاید و یا هر کار دیگری که برای توسعه وبسایت خود انجام دادهاید.
در این صورت سریعا مطالب بیکیفیت را حذف کرده، قانون چگالی کیـورد(keyword density) را بهکار ببرید و back link های خوب و با ارزش برای وبسایتتان ایجاد کنید.
از تکنیکهای white Hat سئو پیروی کنید
فقط از تکنیکهای white hat سئو استفاده کنید، هرچند زمانبر هستند اما بعد از آپدیت شدن الگوریتمهای گوگل با هیچ مشکلی مواجهه نخواهند شد.
نکات کلیدی برای بهینه سازی:
1. مطالب پر محتوا و منحصر به فرد در وبسایت خود قرار دهید.
2. مطالب بیکیفیت و تکراری را از وبسایت خود حذف کنید.
3. قانون keyword density را برای همه صفحههای وبسایت اعمال کنید.
4. برای بخشهای مهم وب پـیج خود تگهای Bold، Italic، H1، H2 اضافه کنید.
5. Back link های با کیفیت ایجاد کنید. تعداد کمی بک لینک خوب بهتر از تعداد زیادی بک لینک بد است.
6. لینکهای خراب را حذف کرده و صفحات بیاستفاده یا حذف شده را به مسیر 404 مناسب ارجاع دهید.
7. نکته مهم: اگر خواهان بازیابی سریعتر هستید، وبسایت خود را با استفاده از شبکههای اجتماعی مثل گوگل پلاس، فیس بوک، توئیتر و… بهینه سازی کنید. تاثیرات آن را خیلی زود خواهید دید.
وبسایت خود را برای تجدید نظر گوگل بفرستید
اگر شما همه این مراحل بازیابی را پشت سر گذاشتهاید سپس کافیست وبسایت خود را برای تجدید نظر در Google Webmaster Toolقرار دهید. این امر زمان بر و کند است اما اگر مسیر درستی برای بازیابی طی کرده باشید مطمئنا وبسایتتان خیلی زود به نتایج جستجو شده گوگل باز خواهد گشت.
نویسنده : مهسا ستودگان
منبع : میهن سئو