چه نکاتي را به هنگام خريد Online بايد به خاطر داشت؟
براي انجام يك خريد مطمئن از طريق اينترنت رعايت برخي نكات بسيار مهم است . در اولين مرحله انتخاب يك فروشگاه كه در مورد آن شناخت داريم يا انجام تحقيقات لازم قبل از خريد مي تواند به انتخاب درست كمك كند . فروشگاههاي معتبر عموما آدرس پستي ، تلفن و مشخصات خود را بطور دقيق برروي وب سايتشان معرفي مي كنند . بررسي اين مشخصات و تطبيق آنها با سايتهايي كه داراي فهرستي از ليستهاي شكايت عليه سايتهاي اينترنتي (مانند bbb.org) هستند براي درك وضعيت سايت مي تواند مورد استفاده قرار گيرد . همچنين بررسي گواهي اعتبار سايت كه نشان دهنده همكاري فروشگاه با سايتهاي داراي برنامه حفظ امنيت خريداران مي باشند نيز داراي اهميت است . بعد از انتخاب فروشگاه مطالعه و بررسي دقيق شرايط و تعهدات اطلاعات لازم در مورد نحوه ارسال كالا ،زمان ارسال ، قابليت بازپس فرستان خريد و نحوه محاسبه پول برگشتي ، نحوه تبديل ارز و هزينه هاي مربوطه به آن نيز ضروري است . حتما آدرس پست الكترونيكي و تلفن واحد پشتيباني خريدار را داشته باشيد . بايد دقت شود كه آيا خريد از يك فروشگاه و يا شركت انجام مي گيرد يا از طريق يك فروشنده و يك سايت حراجي. زيرا حقوق شما در قبال خريد از يك فروشنده شخصي و يا يك شركت و فروشگاه متفاوت است . در سيستم پرداخت بوسيله كارتهاي اعتباري صادر كنندگاني مانندMaster card & Visa فروشندگان و پذيرندگان اين كارتهاي اعتباري را ملزم كرده اند كه دارندگان کارت ها را از کليه مسئوليت ها در قبال خريدها مبرا سازند. از امنيت سايتي که اطلاعات كارت خود را در آن وارد مي كنيد كاملا مطمئن شويد . براي اين منظور مي توانيد به شروع آدرس سايت (URL) دقت نمائيد چنانچه اين آدرس با //:https آغاز شده باشد مي توانيد از امنيت ارسال اطلاعات كارت اعتباريتان مطمئن گرديد با اين وجود اگر همچنان احساس امنيت در انتقال اطلاعات كارت خود را نداريد از طريق تلفن يا فاكس جهت ارسال آن اقدام نمائيد . اگر از طريق سايتي كه از شما مي خواهد نام و رمز عبور براي خريد ايجاد نماييد از اين رمز عبور بايد با دقت حفاظت نمائيد و هرگز آن را در اختيار شخص ثالث قرار ندهيد . پس از انجام هر خريد اطلاعات مربوط به خريد و آدرس سايت محل خريد را نگهداري نمائيد . اكثر سايتها بعد از انجام معامله يك نامه الكترونيكي كه در آن جزئيات خريد مانند قيمت ، تعداد و ... درج شده به آدرس الكترونيكي شما خواهند فرستاد اين نامه ها را چاپ کرده و نگهداري نمائيد .
متداول ترين کارتهاي اعتباري کدامند؟
يکي از سريع ترين و بهترين روشهاي پرداخت در دنيا، پرداخت بوسيله کارت اعتباري است. مي توان گفت که از حدود سال ۱۹۴۹ کارتهاي اعتباري ابتدا در قالب هاي محلي و مخصوص موارد خاص جهت پرداخت به کار گرفته شده و سپس به تدريج بصورت جهاني تر و پر کار برد تر در آمده اند تا جايي که امروزه استفاده از کارتها ي اعتباري تقريبا در تمام نقاط دنيا مقدور بوده و در موارد مختلف از پرداخت هزينه رستوران و خريد و پمپ بنزين و... تا دريافت پول توسط خودپردازها به کار گرفته مي شوند.
امروزه يکي ديگر از مهمترين کاربردهاي کارتهاي اعتباري امکان انجام پرداحت توسط آنها بر روي سايتهاي اينترنتي مي باشد. فروشگاه هاي بر خط (Online) از طريق پذيرنده هاي (Merchant) گوناگون امکان برداشت از کارتهاي اعتباري را خواهند داشت و هر پذيرنده با توجه به امکانات و سياستهاي خود پذيراي يک يا چند کارت اعتباري خاص خواهد بود.
در حال حاضر کارتهاي اعتباري با عناوين گوناگون و توسط بانکهاي مختلف صادر مي گردد که از معروفترين و معتبرترين با توجه به گستره مشترکين مي توان به Dinners Club, MasterCard ,Visa Amex اشاره نمود که کارتهاي Visa و MasterCard از معتبرترين و مطرح ترين آنها در سطح بين المللي مي باشد.
از معيارهاي انتخاب کارت محل سکونت و ميزان پذيرش کارت در منطقه مي باشد.
اگرچه کارتهاي Visa در آمريکا و کانادا بيشترين آمار مشترکين را در مقايسه با MasterCard به خود اختصاص داده است اما تنوع و ابتکار در شيوه ارايه خدمات MasterCard در اروپا آسيا و خاورميانه موجب گرديده تا سهم قابل توجه تري از بازار اين مناطق به اين کارت اختصاص داده شود و سياست Visa در عدم ارايه خدمات E-Commerce در خاورميانه بوسيله اين کارتها پوشش داده شده است. اما در نهايت آنچه در عمل به عنوان ملاک انتخاب اين کارتها براي امور تجارت الکترونيکي مي باشد آن است که اين دو در ۹۸٪ موارد همزمان پذيرفته مي شوند.
چگونه کالا و يا سرويس مورد نظر خود را در اينترنت بيابيم ؟
چنانچه بخواهيم کالا و يا سرويسي را از طريق اينترنت خرپداري نماييم و سايت خاصي مورد نظر نباشد مي توانيم از طريق جستجوي کالا و يا سرويس مورد نظر در موتورهاي جستجو استفاده کنيم، اما يکي از بهترين راه ها استفاده از سرويس froogle سايت google مي باشد. اين سرويس به هنگام جستجو کليه موارد منطبق و يا نزديک به مورد جستجو را که در سايت ها جهت فروش ارايه شده ليست مي نمايد. از محاسن اين گونه جستجوي کالا و يا سرويس مقايسه قيمت و وجود يک گستره باز درانتخاب مي با شد.
چگونه در فروشگاه هاي الکترونيکي خود پذيراي کارت هاي اعتباري باشيم ؟
براي راه اندازي يك فروشگاه مجازي با قابليت دريافت وجوه از طريق كارتهاي اعتباري نياز به يك Merchant Account وجود دارد ، در واقع Merchant Account حسابي است كه قابليت شارژ ( برداشت ) از كارت اعتباري را به فروشنده مي دهد ، البته بايد توجه داشت كه اينگونه تراكشها ي اينترنتي كه در آن كارت فيزيكي و امضاء خريدار وجود ندارد مانند خريدهايي كه از طريق پست الكترونيكي (mail order) و يا از طريق تلفن ( telephone order ) و بطور كلي MOTO انجام مي گردد داراي ريسك پذيري بالاتري با توجه به قانون ( charge back) مي باشند . داشتن چنين حسابي (Merchant Account) مي تواند به صورت درخواست مستقيم از طريق بانك و يا يكي از شركتهاي Merchant Account Providers باشد ، كه با پرداخت هزينه راه اندازي مي توان از اين سرويس استفاده نمود . البته جهت تهيه اين سرويس توجه به اين نكته لازم است كه بايد از طريق سايتهاي بين المللي اين خدمات اقدام نمود و همچنين نوع فعاليت و اينكه شما درصدد راه اندازي يك فروشگاه كوچك هستيد با يك فروشگاه بزرگ نيز عامل مهمي به شمار مي آيد . البته براي شروع و راه اندازي يك فروشگاه مجازي در ابتداي كار براي كاهش هزينه هامي توان بجاي درخواست Merchant Account به نام خود، از طريق شركتهاي شخص ثالث(Third Party Merchand Service) اقدام نمود ، اين شركتها با داشتن يك Merchant Account و حق و اجاره قبول كارتهاي اعتباري از طرف ديگر فروشندگان مي توانند در اين زمينه بصورت واسطه عمل نمايند . آنها كليه امور ورود كالاي شما ، سبد خريد ، سرويس مشتريان ، صورتحساب و ... را ارائه مي دهند، معمولا شما به وسيله e-mail از دريافت وجه مطلع مي گرديد و پس از آن مي توانيد نسبت به ارائه سرويس يا كالاي مورد نظر به خريدار مربوطه اقدام نمائيد . اين روش هزينه هاي اوليه بسيار پائين تري نسبت به گشايش حساب Merchant Account در بر خواهد داشت ، اما بدليل وجود ريسك براي اين واسطه ها درصد بالاتري را نس به هر فروش از شما مطالبه خواهند كرد . در ضمن شما متعهد به جبران خسارات ناشي از قبول كارتها غير مجاز در برابر واسطه ها خواهيد بود . با تمام اين اوصاف در حال حاضر اين روش تنها روش قابل اطمينان و امتحان شده براي فروشگاههاي ايران كه مصمم به قبول كارتهاي اعتباري بين المللي مي باشند است.
خطر پذيري در استفاده از کارت اعتباري بر روي اينترنت ؟
اگرچه همواره در ارتباط با خريد توسط کارتهاي اعتباري از اينترنت به عنوان کاري پر خطر ياد ميشود اما تحقيقات نشان ميدهد امکان سرقت پول از جيب يا کيف شما به مراتب بيشتر از سو استفاده از کارت اعتباري در اينترنت ميباشد. توجه به چند نکته ساده ميتواند خطر سو استفاده از کارت شما را تا حد صفر کاهش دهد. يکي از اين نکات توجه به محيط اراپه اطلاعات کارت اعتباري ميباشد. محيط امن محيطي است که مررگر در هنگام ورود به آن هشدار لازم را به کاربر داده و هنگام ورود اطلاعات يک قفل بسته شده در قسمت وضعيت مرورگر به نمايش گزاشته ميشود. توجه کنيد که آدرس شما نيز حتما ميبايست با عبارت https بجاي http شروع شود. اين بدان معني است که مطمئنا اطلاعات شما بدون سو قصد تا مقصد يعني سرور فروشنده ميرسد در غير اينصورت مطمئن باشيد که نسخه هاي زيادي از آنچه شما ارسال ميکنيد در حافظه هاي مياني کليه سرورهايي که در مسير قرار دارند باقي خواهد ماند. شايد در حال حاظر ريسک تبادل اطلاعات کارت اعتباري در اين محيطها بيش از ۸۰ درصد باشد. البته اين امنيت فقط شامل تبادل اطلاعات با فروشنده ميگردد. اما نکته بعدي اطمينان از صحت کار فروشنده ميباشد. به همين دليل موسسات معتبري جهت اراپه مدارک به فروشندگان فعاليت مي نمايند. کافيست در يکي از صفحات امن سايت کليد Certificates را در قسمت Property فشار دهيد، توضيحات کافي در ارتباط با درانده و صادر کننده تاييديه در اين قسمت قابل دسترسي ميباشد. هرگونه هشدار در اين قسمت حايز اهميت بوده و ميبايست به آن توجه شود و بايد توجه داشت که نام سايت با نام مقابل issued to مطابقت کامل داشته و تاريخ تاييديه نيز منقضي نشده باشد. البته چنانچه شما به سايت اطمينان کاملي داشته باشيد مي توانيد از حساسيت در اين موارد صرف نظر نماييد. نکته آخر نيز توجه به شرايط خريد مي باشد. خريد از مراکزي که تمايل به نگهداري اطلاعات کارت شما را براي مراجعات بعدي داشته باشند نسبت به سايتهايي که از اينکار اجتناب مي نمايند به نسبت بيشتر است.
تفاوت کارت اعتباري (Credit) و خود مقدار (Prepaid) اينترنتي چيست ؟
از اختلاف هاي آشکار اين دو گونه مختلف که بگذريم ، تفاوت هاي غير واضح متعددي را نيز مي توان بر شمرد ، از جمله عدم وجود قابليت Charge Back در کارت هاي خود مقدار اينترنتي مي باشد.
طبق قوانين حاکم بر کارت هاي اعتباري ، صادر کنندگان اين کارت ها ، در صورت عدم رضايت مشتريان خود مي توانند موارد مورد نظر در صورتحساب مشتريان را تا ۶ ماه مرجوع نمايند ، در اين صورت فروشنده موظف به باز پرداخت کل مبلغ برداشت شده از کارت مشتري مي باشد ، اما اين قابليت بر روي کارت هاي اينترنتي وجود ندارد.
هرچند عدم وجود اين قابليت در ابتدا جزو معايب اين کارت ها به شمار مي رود اما در واقع حذف قابليت فوق در راستاي سهولت خريد هاي اينترنتي صورت گرفته و سبب گرديده تا فروشندگان اينترنتي بدون در نظر گرفتن مليت يا شخصيت پرداخت کننده و با حداقل حساسيت ممکن ، پرداخت کارت ها را صورت دهند ، هرچند کماکان حقوق پيگيري قضايي براي دارندگان کارت ها محفوظ است. همچنين اين قابليت باعث گرديده تا صدور اين کارت ها در کشور هايي که قوانين اقتصادي آنها ، با قوانين بين المللي کارت هاي اعتباري و حقوقي مربوطه مطابقت ندارد نيز امکان پذير گردد.
اگرچه هم اکنون بسياري از فروشندگان از اين قابليت کارت هاي خود مقدار اينترنتي با خبر نمي باشند و يا اصولا امکان تشخيص اين کارتها براي آنان در مرحله اول وجود ندارد ولي چنانچه در پرداخت خود به فروشنده اي دچار مشکل شديد ، مي توانيد با عنوان مسئله ، اطمينان را حل نماييد. به هر جال بهتر است عنوان اين مسئله راه حل آخر شما باشد تا با نگراني از امکان Charge Back ، فروشنده ، خدمات يا کالاي خود را با بهترين کيفيت ارائه نمايد.
کيف پول ياهو (Yahoo Wallet) چيست ؟
کيف پول ياهو (Yahoo Wallet) يک سرويس مطمئن و امن جهت ذخيره اطلاعات کارت اعتباري و آدرس صورتحساب و آدرس پست مي باشد. اين سرويس باعث مي شود که در هر پرداخت براي سيستم ياهو و يا سايت هاي مرتبط ، احتياجي به تايپ مجدد اين اطلاعات نباشد.
محل استفاده از کيف پول ياهو بسيار گسترده بوده و مي توان در بيش از ده هزار فروشگاه اينترنتي در ياهو يا زيرمجموعه هاي آن استفاده کرد. براي اين منظور بايد ابتدا اقدام به ايجاد يک Wallet در ياهو نمود. اين کار براي کساني که در ياهو داراي پست الکترونيکي رايگان هستند بسيار آسان مي باشد. مراحل ساخت Wallet به شرح زير مي باشد :
- به آدرس http://wallet.yahoo.com مراجعه نماييد
- با کلمه عبور صندوق پستي خود وارد شويد
- در صورت نياز به Security Key ، آن را وارد نماييد
- گزينه " ورود اطلاعات کارت اعتباري جديد " را انتخاب نماييد
- اطلاعات کارت خود را به دقت وارد نماييد
دقت کنيد که اين اطلاعات ، با اطلاعات زمان ساخت صندوق پست الکترونيکي تان همخواني داشته باشد ، همچنين از ثبت مجدد کارت هايي که در Wallet هاي ديگر ياهو ثبت نموده ايد ، خودداري کنيد. (ياهو با کارت هاي اعتباري با آدرس ايران مشکل ندارد)
پس از طي مراحل فوق ، کيف پول شما آماده است و مي توانيد از کليه فروشگاه هاي موجود در http://shop.yahoo.com خريد هاي خود را انجام دهيد. در اين سايت ها نيازي به وارد کردن مجدد اطلاعات کارت اعتباري نيست و فقط کافيست در صندوق پست الکترونيکي خود وارد (Login) شده باشيد. کيف پول ياهو محل امني براي اطلاعات کارت شما و روشي آسان براي پرداخت هاي شما مي باشد.
جهت مطالعه ادامه این مطلب به آدرس زیر مراجعه نمائید
منبع :
براي انجام يك خريد مطمئن از طريق اينترنت رعايت برخي نكات بسيار مهم است . در اولين مرحله انتخاب يك فروشگاه كه در مورد آن شناخت داريم يا انجام تحقيقات لازم قبل از خريد مي تواند به انتخاب درست كمك كند . فروشگاههاي معتبر عموما آدرس پستي ، تلفن و مشخصات خود را بطور دقيق برروي وب سايتشان معرفي مي كنند . بررسي اين مشخصات و تطبيق آنها با سايتهايي كه داراي فهرستي از ليستهاي شكايت عليه سايتهاي اينترنتي (مانند bbb.org) هستند براي درك وضعيت سايت مي تواند مورد استفاده قرار گيرد . همچنين بررسي گواهي اعتبار سايت كه نشان دهنده همكاري فروشگاه با سايتهاي داراي برنامه حفظ امنيت خريداران مي باشند نيز داراي اهميت است . بعد از انتخاب فروشگاه مطالعه و بررسي دقيق شرايط و تعهدات اطلاعات لازم در مورد نحوه ارسال كالا ،زمان ارسال ، قابليت بازپس فرستان خريد و نحوه محاسبه پول برگشتي ، نحوه تبديل ارز و هزينه هاي مربوطه به آن نيز ضروري است . حتما آدرس پست الكترونيكي و تلفن واحد پشتيباني خريدار را داشته باشيد . بايد دقت شود كه آيا خريد از يك فروشگاه و يا شركت انجام مي گيرد يا از طريق يك فروشنده و يك سايت حراجي. زيرا حقوق شما در قبال خريد از يك فروشنده شخصي و يا يك شركت و فروشگاه متفاوت است . در سيستم پرداخت بوسيله كارتهاي اعتباري صادر كنندگاني مانندMaster card & Visa فروشندگان و پذيرندگان اين كارتهاي اعتباري را ملزم كرده اند كه دارندگان کارت ها را از کليه مسئوليت ها در قبال خريدها مبرا سازند. از امنيت سايتي که اطلاعات كارت خود را در آن وارد مي كنيد كاملا مطمئن شويد . براي اين منظور مي توانيد به شروع آدرس سايت (URL) دقت نمائيد چنانچه اين آدرس با //:https آغاز شده باشد مي توانيد از امنيت ارسال اطلاعات كارت اعتباريتان مطمئن گرديد با اين وجود اگر همچنان احساس امنيت در انتقال اطلاعات كارت خود را نداريد از طريق تلفن يا فاكس جهت ارسال آن اقدام نمائيد . اگر از طريق سايتي كه از شما مي خواهد نام و رمز عبور براي خريد ايجاد نماييد از اين رمز عبور بايد با دقت حفاظت نمائيد و هرگز آن را در اختيار شخص ثالث قرار ندهيد . پس از انجام هر خريد اطلاعات مربوط به خريد و آدرس سايت محل خريد را نگهداري نمائيد . اكثر سايتها بعد از انجام معامله يك نامه الكترونيكي كه در آن جزئيات خريد مانند قيمت ، تعداد و ... درج شده به آدرس الكترونيكي شما خواهند فرستاد اين نامه ها را چاپ کرده و نگهداري نمائيد .
متداول ترين کارتهاي اعتباري کدامند؟
يکي از سريع ترين و بهترين روشهاي پرداخت در دنيا، پرداخت بوسيله کارت اعتباري است. مي توان گفت که از حدود سال ۱۹۴۹ کارتهاي اعتباري ابتدا در قالب هاي محلي و مخصوص موارد خاص جهت پرداخت به کار گرفته شده و سپس به تدريج بصورت جهاني تر و پر کار برد تر در آمده اند تا جايي که امروزه استفاده از کارتها ي اعتباري تقريبا در تمام نقاط دنيا مقدور بوده و در موارد مختلف از پرداخت هزينه رستوران و خريد و پمپ بنزين و... تا دريافت پول توسط خودپردازها به کار گرفته مي شوند.
امروزه يکي ديگر از مهمترين کاربردهاي کارتهاي اعتباري امکان انجام پرداحت توسط آنها بر روي سايتهاي اينترنتي مي باشد. فروشگاه هاي بر خط (Online) از طريق پذيرنده هاي (Merchant) گوناگون امکان برداشت از کارتهاي اعتباري را خواهند داشت و هر پذيرنده با توجه به امکانات و سياستهاي خود پذيراي يک يا چند کارت اعتباري خاص خواهد بود.
در حال حاضر کارتهاي اعتباري با عناوين گوناگون و توسط بانکهاي مختلف صادر مي گردد که از معروفترين و معتبرترين با توجه به گستره مشترکين مي توان به Dinners Club, MasterCard ,Visa Amex اشاره نمود که کارتهاي Visa و MasterCard از معتبرترين و مطرح ترين آنها در سطح بين المللي مي باشد.
از معيارهاي انتخاب کارت محل سکونت و ميزان پذيرش کارت در منطقه مي باشد.
اگرچه کارتهاي Visa در آمريکا و کانادا بيشترين آمار مشترکين را در مقايسه با MasterCard به خود اختصاص داده است اما تنوع و ابتکار در شيوه ارايه خدمات MasterCard در اروپا آسيا و خاورميانه موجب گرديده تا سهم قابل توجه تري از بازار اين مناطق به اين کارت اختصاص داده شود و سياست Visa در عدم ارايه خدمات E-Commerce در خاورميانه بوسيله اين کارتها پوشش داده شده است. اما در نهايت آنچه در عمل به عنوان ملاک انتخاب اين کارتها براي امور تجارت الکترونيکي مي باشد آن است که اين دو در ۹۸٪ موارد همزمان پذيرفته مي شوند.
چگونه کالا و يا سرويس مورد نظر خود را در اينترنت بيابيم ؟
چنانچه بخواهيم کالا و يا سرويسي را از طريق اينترنت خرپداري نماييم و سايت خاصي مورد نظر نباشد مي توانيم از طريق جستجوي کالا و يا سرويس مورد نظر در موتورهاي جستجو استفاده کنيم، اما يکي از بهترين راه ها استفاده از سرويس froogle سايت google مي باشد. اين سرويس به هنگام جستجو کليه موارد منطبق و يا نزديک به مورد جستجو را که در سايت ها جهت فروش ارايه شده ليست مي نمايد. از محاسن اين گونه جستجوي کالا و يا سرويس مقايسه قيمت و وجود يک گستره باز درانتخاب مي با شد.
چگونه در فروشگاه هاي الکترونيکي خود پذيراي کارت هاي اعتباري باشيم ؟
براي راه اندازي يك فروشگاه مجازي با قابليت دريافت وجوه از طريق كارتهاي اعتباري نياز به يك Merchant Account وجود دارد ، در واقع Merchant Account حسابي است كه قابليت شارژ ( برداشت ) از كارت اعتباري را به فروشنده مي دهد ، البته بايد توجه داشت كه اينگونه تراكشها ي اينترنتي كه در آن كارت فيزيكي و امضاء خريدار وجود ندارد مانند خريدهايي كه از طريق پست الكترونيكي (mail order) و يا از طريق تلفن ( telephone order ) و بطور كلي MOTO انجام مي گردد داراي ريسك پذيري بالاتري با توجه به قانون ( charge back) مي باشند . داشتن چنين حسابي (Merchant Account) مي تواند به صورت درخواست مستقيم از طريق بانك و يا يكي از شركتهاي Merchant Account Providers باشد ، كه با پرداخت هزينه راه اندازي مي توان از اين سرويس استفاده نمود . البته جهت تهيه اين سرويس توجه به اين نكته لازم است كه بايد از طريق سايتهاي بين المللي اين خدمات اقدام نمود و همچنين نوع فعاليت و اينكه شما درصدد راه اندازي يك فروشگاه كوچك هستيد با يك فروشگاه بزرگ نيز عامل مهمي به شمار مي آيد . البته براي شروع و راه اندازي يك فروشگاه مجازي در ابتداي كار براي كاهش هزينه هامي توان بجاي درخواست Merchant Account به نام خود، از طريق شركتهاي شخص ثالث(Third Party Merchand Service) اقدام نمود ، اين شركتها با داشتن يك Merchant Account و حق و اجاره قبول كارتهاي اعتباري از طرف ديگر فروشندگان مي توانند در اين زمينه بصورت واسطه عمل نمايند . آنها كليه امور ورود كالاي شما ، سبد خريد ، سرويس مشتريان ، صورتحساب و ... را ارائه مي دهند، معمولا شما به وسيله e-mail از دريافت وجه مطلع مي گرديد و پس از آن مي توانيد نسبت به ارائه سرويس يا كالاي مورد نظر به خريدار مربوطه اقدام نمائيد . اين روش هزينه هاي اوليه بسيار پائين تري نسبت به گشايش حساب Merchant Account در بر خواهد داشت ، اما بدليل وجود ريسك براي اين واسطه ها درصد بالاتري را نس به هر فروش از شما مطالبه خواهند كرد . در ضمن شما متعهد به جبران خسارات ناشي از قبول كارتها غير مجاز در برابر واسطه ها خواهيد بود . با تمام اين اوصاف در حال حاضر اين روش تنها روش قابل اطمينان و امتحان شده براي فروشگاههاي ايران كه مصمم به قبول كارتهاي اعتباري بين المللي مي باشند است.
خطر پذيري در استفاده از کارت اعتباري بر روي اينترنت ؟
اگرچه همواره در ارتباط با خريد توسط کارتهاي اعتباري از اينترنت به عنوان کاري پر خطر ياد ميشود اما تحقيقات نشان ميدهد امکان سرقت پول از جيب يا کيف شما به مراتب بيشتر از سو استفاده از کارت اعتباري در اينترنت ميباشد. توجه به چند نکته ساده ميتواند خطر سو استفاده از کارت شما را تا حد صفر کاهش دهد. يکي از اين نکات توجه به محيط اراپه اطلاعات کارت اعتباري ميباشد. محيط امن محيطي است که مررگر در هنگام ورود به آن هشدار لازم را به کاربر داده و هنگام ورود اطلاعات يک قفل بسته شده در قسمت وضعيت مرورگر به نمايش گزاشته ميشود. توجه کنيد که آدرس شما نيز حتما ميبايست با عبارت https بجاي http شروع شود. اين بدان معني است که مطمئنا اطلاعات شما بدون سو قصد تا مقصد يعني سرور فروشنده ميرسد در غير اينصورت مطمئن باشيد که نسخه هاي زيادي از آنچه شما ارسال ميکنيد در حافظه هاي مياني کليه سرورهايي که در مسير قرار دارند باقي خواهد ماند. شايد در حال حاظر ريسک تبادل اطلاعات کارت اعتباري در اين محيطها بيش از ۸۰ درصد باشد. البته اين امنيت فقط شامل تبادل اطلاعات با فروشنده ميگردد. اما نکته بعدي اطمينان از صحت کار فروشنده ميباشد. به همين دليل موسسات معتبري جهت اراپه مدارک به فروشندگان فعاليت مي نمايند. کافيست در يکي از صفحات امن سايت کليد Certificates را در قسمت Property فشار دهيد، توضيحات کافي در ارتباط با درانده و صادر کننده تاييديه در اين قسمت قابل دسترسي ميباشد. هرگونه هشدار در اين قسمت حايز اهميت بوده و ميبايست به آن توجه شود و بايد توجه داشت که نام سايت با نام مقابل issued to مطابقت کامل داشته و تاريخ تاييديه نيز منقضي نشده باشد. البته چنانچه شما به سايت اطمينان کاملي داشته باشيد مي توانيد از حساسيت در اين موارد صرف نظر نماييد. نکته آخر نيز توجه به شرايط خريد مي باشد. خريد از مراکزي که تمايل به نگهداري اطلاعات کارت شما را براي مراجعات بعدي داشته باشند نسبت به سايتهايي که از اينکار اجتناب مي نمايند به نسبت بيشتر است.
تفاوت کارت اعتباري (Credit) و خود مقدار (Prepaid) اينترنتي چيست ؟
از اختلاف هاي آشکار اين دو گونه مختلف که بگذريم ، تفاوت هاي غير واضح متعددي را نيز مي توان بر شمرد ، از جمله عدم وجود قابليت Charge Back در کارت هاي خود مقدار اينترنتي مي باشد.
طبق قوانين حاکم بر کارت هاي اعتباري ، صادر کنندگان اين کارت ها ، در صورت عدم رضايت مشتريان خود مي توانند موارد مورد نظر در صورتحساب مشتريان را تا ۶ ماه مرجوع نمايند ، در اين صورت فروشنده موظف به باز پرداخت کل مبلغ برداشت شده از کارت مشتري مي باشد ، اما اين قابليت بر روي کارت هاي اينترنتي وجود ندارد.
هرچند عدم وجود اين قابليت در ابتدا جزو معايب اين کارت ها به شمار مي رود اما در واقع حذف قابليت فوق در راستاي سهولت خريد هاي اينترنتي صورت گرفته و سبب گرديده تا فروشندگان اينترنتي بدون در نظر گرفتن مليت يا شخصيت پرداخت کننده و با حداقل حساسيت ممکن ، پرداخت کارت ها را صورت دهند ، هرچند کماکان حقوق پيگيري قضايي براي دارندگان کارت ها محفوظ است. همچنين اين قابليت باعث گرديده تا صدور اين کارت ها در کشور هايي که قوانين اقتصادي آنها ، با قوانين بين المللي کارت هاي اعتباري و حقوقي مربوطه مطابقت ندارد نيز امکان پذير گردد.
اگرچه هم اکنون بسياري از فروشندگان از اين قابليت کارت هاي خود مقدار اينترنتي با خبر نمي باشند و يا اصولا امکان تشخيص اين کارتها براي آنان در مرحله اول وجود ندارد ولي چنانچه در پرداخت خود به فروشنده اي دچار مشکل شديد ، مي توانيد با عنوان مسئله ، اطمينان را حل نماييد. به هر جال بهتر است عنوان اين مسئله راه حل آخر شما باشد تا با نگراني از امکان Charge Back ، فروشنده ، خدمات يا کالاي خود را با بهترين کيفيت ارائه نمايد.
کيف پول ياهو (Yahoo Wallet) چيست ؟
کيف پول ياهو (Yahoo Wallet) يک سرويس مطمئن و امن جهت ذخيره اطلاعات کارت اعتباري و آدرس صورتحساب و آدرس پست مي باشد. اين سرويس باعث مي شود که در هر پرداخت براي سيستم ياهو و يا سايت هاي مرتبط ، احتياجي به تايپ مجدد اين اطلاعات نباشد.
محل استفاده از کيف پول ياهو بسيار گسترده بوده و مي توان در بيش از ده هزار فروشگاه اينترنتي در ياهو يا زيرمجموعه هاي آن استفاده کرد. براي اين منظور بايد ابتدا اقدام به ايجاد يک Wallet در ياهو نمود. اين کار براي کساني که در ياهو داراي پست الکترونيکي رايگان هستند بسيار آسان مي باشد. مراحل ساخت Wallet به شرح زير مي باشد :
- به آدرس http://wallet.yahoo.com مراجعه نماييد
- با کلمه عبور صندوق پستي خود وارد شويد
- در صورت نياز به Security Key ، آن را وارد نماييد
- گزينه " ورود اطلاعات کارت اعتباري جديد " را انتخاب نماييد
- اطلاعات کارت خود را به دقت وارد نماييد
دقت کنيد که اين اطلاعات ، با اطلاعات زمان ساخت صندوق پست الکترونيکي تان همخواني داشته باشد ، همچنين از ثبت مجدد کارت هايي که در Wallet هاي ديگر ياهو ثبت نموده ايد ، خودداري کنيد. (ياهو با کارت هاي اعتباري با آدرس ايران مشکل ندارد)
پس از طي مراحل فوق ، کيف پول شما آماده است و مي توانيد از کليه فروشگاه هاي موجود در http://shop.yahoo.com خريد هاي خود را انجام دهيد. در اين سايت ها نيازي به وارد کردن مجدد اطلاعات کارت اعتباري نيست و فقط کافيست در صندوق پست الکترونيکي خود وارد (Login) شده باشيد. کيف پول ياهو محل امني براي اطلاعات کارت شما و روشي آسان براي پرداخت هاي شما مي باشد.
جهت مطالعه ادامه این مطلب به آدرس زیر مراجعه نمائید
منبع :