متن صفحه
قرار می گیرد و مستقیما قادر به کپی body متن نمايان صفحه آن چیزی است که بین دو تگ
کردن آن از مرورگر و انتقال آن به يک ويرايشگر متن می باشید .
اين متن را بیننده مي بیند، مي خواند و سپس كاري در سايت انجام مي دھد. ديدن و خواندن
مطالب براي تمام صفحات اينترنتي اتفاق مي افتد اما كاري كه پس از اين ديدن و خواندن انجام
مي شود مشخص نیست.
ممكن است بیننده با خواندن يك متن به خواندن مطالب بعدي ترغیب گردد .ھمچنین ممکن است
با خواندن چند خط آن به طور کلی از سايت خارج شود.
موتورھای جستجوگر به طور مداوم تگھايي مورد تاکید خود را تغییر می دھند و شما نمی توانید
دقیقا عنوان کنید که در حال حاضر بر چه چیزی تمر کر دارند. اما رويه اصلی آنھا ھمواره ثابت
است: آنھا متن را می خوانند و لینک را دنبال می کنند .
به ھمین دلیل بی نھايت مھم است که شما کلمات کلیدی خود را در متن نمايان صفحه قرار
دھید تا مطمئن شويد که موتور جستجوگر آنھا را می خواند و با خود می برد .
نكات كلیدي
•متن بايد حرفي براي گفتن داشته باشد.
•از نظر قواعد املايي و نگارش نقص نداشته باشد.
•به شكلي جذاب و ترغیب کننده تنظیم گردد.
•به قصد اطلاع رساني و كمك به ديگران نوشته شده باشد و نه برای اغفال و بزرگ نمايي .
•جملات متن طولاني نباشد.
•اگر متن طولانی است و بايد در يک صفحه نمايش داده شود، حتما پاراگراف بندی شود.
اگر حرفي براي گفتن نداريد، كسب رتبه ھاي بالا برايتان مفید فايده نخواھد بود. اگر بیننده بیايد و
چیزي در سايت شما نیابد آنگاه چه؟ خیلي واضح است، با خواندن گزيده اي از متن صفحات،
تصمیم خود را برای ترك سايت مي گیرد. در يكي از كتابھاي بازاريابي خواندم كه:
"يك خريدار راضي، تجريه اش را به 3 نفر منتقل مي كند اما يك خريدار ناراضي آنرا به 10 نفر
منتقل مي كند"
جدا به محتواي صفحات دقت كنید. اگر خودتان نمي توانید از ديگران بخواھید تا اين كار را برايتان
انجام دھند. ھیچوقت سعي نكنید كه متن ھاي طولاني را در يك صفحه بگنجانید بلکه آنرا به چند
بخش كوتاه تقسیم كرده، در صفحات مختلف ارايه دھید. با اين كار ھم به بینندگانتان فرصت فكر
كردن داده ايد و ھم اينكه شانس خود را در كسب رده ھاي مناسب افزايش داده ايد: به جاي يك
صفحه اكنون چند صفحه داريد!
1/ اگر يك متن را به 3 قسمت تقسیم كنیم، از ديدگاه يك موتور جستجوگر مھم ترين بخش آن 3
بالاي صفحه است. لذا سعي كنید واژه ھاي كلیدي را در اين قسمت به كار ببريد.(و نه رديف
كنید)
Spider
نرم افزاري است كه كار جمع آوري اطلاعات از صفحات مختلف را بر عھده دارد.
Crawler
نرم افزاري كه مسیر حركت اسپايدر را مشخص مي كند.
Directory
فھرست. نوعي از موتورھاي جستجوگر كه پايگاه داده آن توسط ويراستاران تكمیل مي گردد.
Keyword
به واژه ھا ي مھم (کلیدی) ھر صفحه گفته مي شود. اما غالبا" منظور كلماتي است كه
دوست داريم با آنھا رتبه ھاي مناسبي كسب كنیم.
Keyword Density
چگالي كلمه، منظور تعداد دفعات تكرار واژه ھای كلیدي در مقايسه با ساير كلمات متن
است.
Keyword Staffing
تكرار يك كلمه به دفعات و پشت سر ھم به منظور بالا بردن چگالی کلمه. اين کار تقلب
محسوب می شود.
Tinny Text
نوشتن متن با اندازه ھای بسیار کوچک و ریز به گونه ای که کلمات بسیاری بدین ترتیب در
یک خط قرار داده می شود و به سختی نیز در صفحه قابل رویت ھستند. نوشتن مطالب به اين
صورت، تقلب محسوب است.
Invisible Text
متن نامرئی. منظور استفاده از متن ھاي ھمرنگ با پس زمینه صفحه است. متن ھايی که از
ديد کاربران مخفی می ماند. به عنوان مثال اگر پس زمینه يك صفحه سیاه است، متن صفحه
نیز با رنگ سیاه نوشته می شود تا ديده نشود . اين نوع متن ھا از مصاديق تقلب می باشند.
Spam
تقلب، به تمام تلاش ھايي گفته مي شود كه به كمك آن سعي مي شود از راه ھاي غیر
معمول، رتبه ھاي بالايي كسب شود. يا در اختیار گذاردن اطلاعاتي كه موتورھاي جستجوگر
آنرا دوست ندارند (اطلاعات ناخواسته) مانند تكرار يك كلمه به دفعات و پشت سر ھم، استفاده
از متن ھاي ھم رنگ زمینه و ...
Created By Kayvanita
www.irsat.org
ALT tag
محتواي این شناسھ، متني است كھ یك عكس را توضیح مي دھد.
Deep Crawl
بھ معناي این است كھ موتور جستجوگر، مي تواندصفحات زیادي از یك سایت را در پایگاه داده اش قرار دھد.
موتور جستجوگر ھرچھ پایگاه داده اش بزرگتر باشد، صفحات بیشتري از یك سایت را می تواند در پایگاه داده
اش قرار دھد. ھمھ موتورھاي جستجوگر داراي این ویژگي نمي باشند.
Robots.txt
با این فایل متني و ساده، میزان دسترسي موتور جستجوگر بھ محتواي یك "سایت" را مي توان كنترل كرد.
META robots tag
بھ كمك این شناسھ میزان دسترسي موتور جستجوگر بھ محتواي یك "صفحھ" را مي توان كنترل كرد.
Link
پیوند. در واقع پلی بین دو صفحھ است. بھ کمک آن می توان از یک صفحھ بھ صفحھ دیگر رفت.
Link Popularity
مقصود این است کھ چھ تعداد از سایت ھاي دیگر بھ سایتي مشخص لینك کرده اند یا اینكھ از چند سایت دیگر
می توان بھ کمک پیوندھا بھ سایتی مشخص رفت.
Link Reputation
اشاره بھ این دارد كھ سایر سایتھا درباره سایتي كھ بدان لینك داده اند، چھ مي گویند. عموما در این موارد
عنوان، متن لینك و كلمات اطراف لینك در سایت مقصد، بررسي مي شوند.
Learn Frequency
بعضي از موتورھای جستجوگر مي توانند تشخیص دھند كھ محتواي صفحات پس از چھ مدتی تغییر مي كند) بھ
روز می گردد) و بعد از آن مدت بھ آن صفحات مراجعھ می کنند.
URL-Uniform Resource Locator
بھ آدرس منحصر بھ فرد ھر منبع موجود در اینترنت گفتھ می شود .این منبع می تواند یک صفحھ وب، یک
فایل متنی و... باشد
Stop Word
the, a, an, web بھ کلماتی گفتھ می شود کھ در کل اینترنت از آنھا بسیار استفاده شده است. کلماتی نظیر
و ... www, home page,
Meta tags
بھ كمك این شناسھ ھا، اطلاعاتي از صفحھ در اختیار بینندگان (موتور جستجوگر، مرورگرھا و ...) قرار داده
مي شود.
META Keywords
به كمك آن، كلمات کلیدی صفحه در اختیار موتورھاي جستجوگر قرار داده می شود.
META Description
به كمك آن، توضیحي مختصر از صفحه در اختیار موتورھاي جستجوگر قرار داده می شود.
Stemming
به معناي اين است كه موتور جستجوگر مي تواند صورت ھاي مختلف يک كلمه را جستجو كند.
نیز مي swimming ، swimmer موتور جستجوگر به دنبال swim به عنوان مثال با جستجوي
گردد .ھمه موتورھاي جستجوگر داراي اين ويژگي نمي باشند.
Rank
رتبه يك صفحه در نتايج جستجو است زماني كه جستجويي مرتبط با محتواي آن صفحه انجام
مي شود.
Spamdexing
است. منظور طراحی و معرفي صفحاتي به موتورھاي جستجوگر spam indexing مختصر شده
است كه كیفیت نتايج جستجو را پايین مي آورند. موتورھای جستجوگر تمايل دارند که كاربران
بارھا و بارھا به آنھا مراجعه كنند و كیفیت بالاي نتايج مي تواند اين روند را تضمین كند. لذا آنھا
ھركدام به نوعي سعي در تشخیص صفحاتي دارند كه كیفیت نتايج جستجو را پايین مي آورد.
برخی از اين موارد عبارتند از: ساختن صفحاتي كه ھمگي داراي محتواي يكساني اند، تكرار يك
كلمه بیش از حد و...
Comment
مي گنجانند تا برای فھمیدن HTML توضیحاتي است كه طراحان سايت در لا به لاي كدھاي
در مراجعات آتی نیازی به صرف وقت بسیار نداشته HTML وظیفه بخش ھاي متفاوت كدھای
باشند.