در مرحله اول خواسته مشتری را بصورت کلی و بعد هر قسمتی که هزینه کار را بیشتر میکنه بصورت جزئی تری ازش می پرسید
حالا یا مشتری میتونه بگه چی میخواد یا زیاد تجربه نداره و شما بهش میگی چی براش خوبه نهایت این گفتگو به هزینه کار ختم میشه که همون اول کار به توافق برسید مگرنه جلوتر نرید ...
مرحله دوم درصورت نیاز قرار داد ببندید (این درصورت نیازش را بعدا میفهمید جریانش چیه چون یکسری کارها هست که بعدا بدون قرار داد هم انجام میشه یا شما دیگه حالشو نداری قرارداد ببندی مشتری اگه خواست میاد میگیره میره)
در مرحله قرار داد منافع خودتون را دقت کنید و تعهدی که میدید هم در نظر بگیرید ! اصولا طراح وبی تو ایران نیست (خیلی کمیابه) که سر وقت کارشو تحویل بده یا به عبارت دیگه شما تحویل هم بدی کارتو هنوز یکسری جزئیات هست که مشتری میخواد تغییر بده پس سر زمان تحویل و جریمه دیرکرد کار حتما دقت کنید.
حتما در مورد مشتری های غیر اشنا 30% را پیش از شروع کار و 90% را زمان تحویل در نظر بگیرید و 10% را هم حسن انجام کار و تحویل نهایی
درمورد سورس پروژه تکلیفش را مشخص کنید ، درمورد پشتیبانی تکلیفش را مشخص کنید. در مورد هاست و دامنه تکلیفش را مشخص کنید درمورد اختلاف های احتمالی که بین شما و مشتری حل نمیشه حتما وجود یک کارشناس سوم را که عقلش برسه و بین شما حل اختلاف کنه در نظر بگیرید و شرایط انصراف از قرار داده که باید به منافع شما بخوره
در مورد قالب سایت پیش از نهایی شدن باید با مشتری هماهنگ کنید و در این مورد باهاش راه بیاید تا به نتیجه مطلوب برسه
در مورد امکانات و میزان جزئیات و غیره طبق تعریف پروژه که در قرارداد هم پیوست شده رفتار کنید و با درنظر گرفتن تعریف پروژه تحویل بدید...
نهایتا با حضور مشتری یا با تائید مشتری بدون مشکل تحویل بدید تا وضعیت کار و تحویلش بصورت سالم مورد تائید صاحب کار باشد.