mahmoud_mta
کاربر تازه وارد
- تاریخ عضویت
- 6 ژانویه 2005
- نوشتهها
- 41
- لایکها
- 1
- سن
- 45
نشست بررسي مشكلات و چالشهاي تبليغات در سايتهاي ايراني با حضور تعدادي از مديران سايتها، وبلاگ نويسها و فعالان اينترنتي در فرهنگسراي «IT» برگزار شد.
در اين جلسه كه به دعوت سايت «آي.تي.ايران» تشكيل شده بود، شهرام شريف، مدير اين سايت با اشاره به سابقه تبليغات در سايتهاي ايراني گفت: بهرغم رشد تبليغات آنلاين در جهان سايتهاي ايراني از تبليغات بيبهرهاند و حتي در مقايسه با رسانههاي سنتي مثل نشريات نيز قادر به تامين حداقل هزينههاي سايتهاي خود از طريق تبليغات نيستند. وي افزود: هنوز بسياري از سايتهاي ايراني با هزينه شخصي اداره ميشوند و به نظر ميرسد هنوز بهرغم استفادههاي حرفهاي كه از سايتهاي ايراني ميشود، قدرت و تاثير رسانههاي آنلاين ناشناخته مانده است.
وي افزود: اين جلسه شايد نخستين جرقه براي شروع يك حركت مشخص و دقيقتر جمعي براي يافتن راههاي عبور از اين بحران و رونق بخشيدن به چرخه اقتصادي سايتهاي اينترنتي ايراني باشد و قطعا در آن نه ميتوان مشكلات اين عرصه را حل كرد و نه حتي راهكاري دقيق براي برون رفت از آن ارائه كرد شايد تنها بتوان در اين زمينه يك طرح بحث مشخص و در آينده دنبال كرد.
در ادامه اين جلسه، عليرضا شيرازي، مدير سايت جستوجوگر پارسيك www.parseek.com و سرويسدهنده بلاگفا www.blogfa.com طي سخناني با اشاره به اين كه هنوز سايتهاي ايراني بازاريابي و روشهاي آن را بلد نيستند گفت: واقعيت اين است كه بسياري از سايتها هنوز تبليغات اينترنتي و قابليتهاي آن را درك نكردهاند.
شيرازي همچنين گفت: از طرف ديگر تبليغات در سايتهاي ايراني به عنوان يك راه حل مطرح نشده و به طور جدي مورد بحث قرار نگرفته است.
وي با اشاره به اينكه روندي قانوني براي تبليغات اينترنتي در كشور وجود ندارد گفت: هم اكنون براي آنكه يك شركت تبليغي را به يك رسانه ارائه دهد، همه موارد قانوني و مشخص است اما كسي كه به يك سايت ايراني ميخواهد تبليغ بدهد نميداند واقعا با چه كسي طرف است و وضعيت قانوني آن نيز چگونه است. در اين جلسه همچنين تابان خواجه نصيري نويسنده، مترجم و روزنامهنگار و مدير سايت www.webfaqt.com نيز با اشاره به اينكه براي حضور در فضاي تبليغات اينترنتي نياز به ابزارهاي مؤثر داريم گفت: ما ابتدا بايد با ايجاد بسترسازي و آموزش به نوعي به فرهنگسازي در اين عرصه بپردازيم.
وي افزود: واقعيت اين است كه ما هنوز درزمينه زيرساختهاي مخابراتي مشكل داريم و در حالي كه هنوز به روشهاي ابتدايي تبليغات اينترنتي نرسيدهايم كه دنيا در حال گذر از روشهاي مدرن به روشهاي فوق مدرن در اين زمينه است.
خواجه نصيري همچنين با اشاره به اين كه مردم امروزه از تبليغات بيزار شدهاند و سعي ميكنند به تبليغات توجه نكنند و اين موضوع كار در اين صنعت را بسيار دشوار كرده، افزود: شايد برخي راه حلها بتواند در اين زمينه مشكل گشا باشد از جمله به عنوان مثال استفاده از كلماتي مثل «رايگان» و «شما» در تبليغات نتايج اعجابانگيزي به همراه خواهد داشت.
وي يكي از زمينههاي جذب مخاطب را سرعت در اجراي كار و حرفهاي بودن ذكر كرد و افزود: ما حتي ميتوانيم از فضاي تبليغاتي خود به نفع خودمان استفاده كنيم و تبليغات را از خودمان شروع كنيم موضوعي كه اغلب به آن توجه نميشود.
در ادامه اين جلسه پرستو دوكوهكي، وبلاگنويس www.parastood.com و فعال اينترنتي طي سخناني به موضوع فقدان واسطههايي براي جذب آگهي در سايتهاي اينترنتي اشاره كرد و گفت: در سايتهاي ما اشخاصي كه دقيقا كار جذب آگهي انجام بدهند وجود ندارند و اساسا بسياري از سايتهاي ما به درآمدزايي فكر نميكنند.
وي با اشاره به فعاليت در سايت «كاپوچينو» گفت: به عنوان مثال ما در اين سايت صرفا به فكر ايجاد محتوا بوديم و اساسا به تبليغ فكر نميكرديم البته تعداد محدودي تبليغ نيز در اين سايت قرار گرفت كه آنها نيز كار خود سايت نبود بلكه از طرف خود آگهي دهندگان درخواست شد.
مهدي رودكي، مدير سايت www.iranseo.com كه پيشنهاد برگزاري اين جلسه را داده بود در ادامه گفت: ما در مقايسه با سايتهاي خارجي از رونق تبليغاتي بسيار ناچيزي برخورداريم و متاسفانه سايتهاي ما نيز به اين موضوع اساسي بيتوجه هستند. رودكي با اشاره به اينكه بسياري از افراد از جمله توليدكنندگان و صاحبان بنگاهها از مطالب و محتواي توليد شده در سايتهاي ايراني استفاده ميكنند اما در اين چرخه سهميرا ايفا نميكنند گفت: متأسفانه از طرفي سايتهاي ما نيز صرفا منافع كوچك اطراف خود را نگاه ميكنند و به منافع وسيعتر كه ديگر سايتها را نيز در بر ميگيرد نميانديشند. وي همچنين از رسانههاي پرمخاطب مثل صدا و سيما انتقاد كرد كه در زمينه اينترنت سكوت مطلق در پيش گرفتهاند و حتي آدرس اينترنتي شركتهايي را كه تبليغ ميكنند را هم درج نميكنند. در ادامه اين جلسه علي يوسفي معاون فني خبرگزاري ايسنا www.isna.ir نيز به اين موضوع اشاره كرد كه اگر سايتهاي ايراني تبليغ چنداني ندارند شايد خيلي هم به آگهي دهندگان مربوط نشود و خود سايتها از نظر محتوايي قوي عمل نكرده اند و به جايي نرسيدهاند كه آگهيدهندگان به دادن تبليغ ترغيب شوند.
وي افزود: من تصور ميكنم دوران بلوغ اينترنت در ايران نرسيده و هنوز ما حتي صاحبان صنايع را با اينترنت به خوبي آشنا نكردهايم و به همين دليل تبليغات در اينترنت هنوز سودآور نيست.
يوسفي همچنين خاطر نشان كرد: ما نبايد خودمان را با سايتهاي بزرگتر خارجي مثل «گوگل» و «ياهو» مقايسه كنيم و توقع داشته باشيم وقتي وضعيت تبليغاتي آنها اينچنين خوب است ما هم بايد وضعيت خوبي داشته باشيم چون ما گوگل و ياهو نيستيم و هنوز هم اينترنت در كشور ما خيلي رشد نكرده است.
نيما اكبرپور، وبلاگ نويس http://sar.gardoon.com نيز در اين جلسه گفت: من فكر ميكنم تبليغات روي اينترنت به توليد محتوا چندان وابسته نيست چون حتي سايتهايي وجود دارند كه محتوا توليد نميكنند اما از تبليغات و توجه كافي روي اينترنت برخوردارند.
اكبرپور به نبود متولي متخصص در اين زمينه اشاره كرد و آن را يكي از مشكلات اين عرصه برشمرد. وي افزود: ما هنوز در زمينه تبليغات اينترنتي تحقيقات كاملي انجام نداده ايم و به نظر ميرسد حداقل براي فرهنگسازي نياز به تحقيقات در زمينه تبليغات اينترنتي و انتشار مقالات متعدد در اين باره در رسانههاست تا زمينه رشد و آشنايي عموميبا قابليتهاي اين عرصه فراهم شود. در ادامه اين جلسههادي دارابي مدير شركت اينترنتي كاوش www.kavosh.com نيز طي سخناني رونق تبليغات اينترنتي را نيازمند استفاده از فناوريهاي جديد و در نظر گرفتن تقاضاي مخاطبان ذكر كرد.
وي گفت: تبليغات اينترنتي بخشي از بستر گسترده تجارت الكترونيك در كشور است كه بايد در كشوركامل شود و بدون كامل شدن اين چرخه نميتوان چندان انتظاري از آن داشت. همچنين عزيزي مدير شركت تبليغات كلك خيال نيز در اين جلسه به مشكلات تبليغات در سايتهاي اينترنتي در برابر رسانههاي ديگر پرداخت و گفت: واقعيت اين است كه مدياي اينترنت اساسا وارد جدول رسانهاي شركتهاي تبليغاتي نشده است.
وي با اشاره به حجم بالاي گردش مالي تبليغات در رسانهاي مثل تلويزيون گفت: تنها يك درصد تبليغات در رسانه اي مثل تلويزيون مبلغي بالغ بر چند ميليارد تومان ميشود كه ميتواند تحول عمدهاي در صنعت تبليغات اينترنتي ايجاد كند. وي حجم گردش مالي تبليغات اينترنتي در ايران را چيزي در حد صفر دانست و گفت: تبليغات اينترتي در سايتهاي ايراني با مشكلات متعددي روبه روست در حالي كه تبليغات در رسانههاي ديگر هم وضعيت مشخصي دارد و هم درصد و سهم شركتهاي تبليغاتي از بابت آن بالاتراست براي همين اين شركتها كمتر به فكر تبليغات اينترنتي ميافتند.
وي با اشاره به اينكه تبليغات اينترنتي نيازمند كار تخصصي است به سايتهاي ايراني پيشنهاد كرد كه جلساتي را با انجمن صنفي شركتهاي تبليغاتي برگزار كنند و به نوعي براي شكستن فضاي خلائي كه در اين ميان وجود دارد پيش قدم شوند.
وي همچين افزود: تبليغات اينترنت در اران نسبت به ميزان توجهي كه جامعه به اين رسانه ميكند بسيار عقب تر است. در اين جلسه همچنين رضا هاشمي يكي از مديران سرويسدهنده پرشينبلاگ www.persianblog.com نيز با اشاره به اين كه بازار تبليغات در ايران كوچك و محدود است گفت: كارگزاران تبليغات اينترنتي بايد از درون اينترنت بيرون بيايند چراكه آنها هم اين فضا را ميشناسند و هم بر ابزارهاي آن تسلط دارند.
هاشمي افزود: جمع كردن و يك جا كردن بازار اينترنتي نيز ميتواند يك نسخه مناسب براي وضعيت فعلي تلقي شود تا حداقل حجم و اندازههاي اين بازار بزرگ و قابل توجه شود. در اين جلسه همچنين وبلاگ نويسان و مديران و مسوولان سايتهاي متعددي نيز شركت كرده بودند كه با پرسشها و نظرات خود به پيش برد اين بحث پرداختند. از جمله پرويز زاهد نويسنده وبلاگ آچار فرانسه http://weblog.shaar.com نيز به اين موضوع اشاره كرد كه بهتر بود براي موضوعي مثل تبليغات از متخصصان اين رشته نيز براي حضور در جلسه دعوت به عمل ميآمد.
وي همچنين با اشاره به اين كه نبايد همه مشكلات را به گردن رسانههاي ديگر مثل صدا و سيما انداخت گفت: صاحبان سايتها آنقدر شيفته ساختههاي خود هستند كه نميتوانند نقادي كارشان را تحمل كنند. همچنين خانمي از مجموعه سايتهاي ما www.tehranema.com نيز اين پرسش را مطرح كرد كه آيا من ميتوانم به عنوان يك صاحب صنعت درآمد و تاثير تبليغات اينترنتي را نسبت به ديگر رسانه دريابم و آيا راهي وجود دارد كه من به كساني كه ميخواهند در اينترنت تبليغ بدهند به سادگي ثابت كنم كه از چه مزيتهايي برخوردار خواهند بود؟ اين جلسه با تأكيد حاضران بر پيگيري موضوعات مطرح شده پايان يافت و بسياري نيز بر برگزاري جلسات مشابه در آينده تأكيد كردند.
كپي رايت محفوظ به نقل از سايت بازتاب
در اين جلسه كه به دعوت سايت «آي.تي.ايران» تشكيل شده بود، شهرام شريف، مدير اين سايت با اشاره به سابقه تبليغات در سايتهاي ايراني گفت: بهرغم رشد تبليغات آنلاين در جهان سايتهاي ايراني از تبليغات بيبهرهاند و حتي در مقايسه با رسانههاي سنتي مثل نشريات نيز قادر به تامين حداقل هزينههاي سايتهاي خود از طريق تبليغات نيستند. وي افزود: هنوز بسياري از سايتهاي ايراني با هزينه شخصي اداره ميشوند و به نظر ميرسد هنوز بهرغم استفادههاي حرفهاي كه از سايتهاي ايراني ميشود، قدرت و تاثير رسانههاي آنلاين ناشناخته مانده است.
وي افزود: اين جلسه شايد نخستين جرقه براي شروع يك حركت مشخص و دقيقتر جمعي براي يافتن راههاي عبور از اين بحران و رونق بخشيدن به چرخه اقتصادي سايتهاي اينترنتي ايراني باشد و قطعا در آن نه ميتوان مشكلات اين عرصه را حل كرد و نه حتي راهكاري دقيق براي برون رفت از آن ارائه كرد شايد تنها بتوان در اين زمينه يك طرح بحث مشخص و در آينده دنبال كرد.
در ادامه اين جلسه، عليرضا شيرازي، مدير سايت جستوجوگر پارسيك www.parseek.com و سرويسدهنده بلاگفا www.blogfa.com طي سخناني با اشاره به اين كه هنوز سايتهاي ايراني بازاريابي و روشهاي آن را بلد نيستند گفت: واقعيت اين است كه بسياري از سايتها هنوز تبليغات اينترنتي و قابليتهاي آن را درك نكردهاند.
شيرازي همچنين گفت: از طرف ديگر تبليغات در سايتهاي ايراني به عنوان يك راه حل مطرح نشده و به طور جدي مورد بحث قرار نگرفته است.
وي با اشاره به اينكه روندي قانوني براي تبليغات اينترنتي در كشور وجود ندارد گفت: هم اكنون براي آنكه يك شركت تبليغي را به يك رسانه ارائه دهد، همه موارد قانوني و مشخص است اما كسي كه به يك سايت ايراني ميخواهد تبليغ بدهد نميداند واقعا با چه كسي طرف است و وضعيت قانوني آن نيز چگونه است. در اين جلسه همچنين تابان خواجه نصيري نويسنده، مترجم و روزنامهنگار و مدير سايت www.webfaqt.com نيز با اشاره به اينكه براي حضور در فضاي تبليغات اينترنتي نياز به ابزارهاي مؤثر داريم گفت: ما ابتدا بايد با ايجاد بسترسازي و آموزش به نوعي به فرهنگسازي در اين عرصه بپردازيم.
وي افزود: واقعيت اين است كه ما هنوز درزمينه زيرساختهاي مخابراتي مشكل داريم و در حالي كه هنوز به روشهاي ابتدايي تبليغات اينترنتي نرسيدهايم كه دنيا در حال گذر از روشهاي مدرن به روشهاي فوق مدرن در اين زمينه است.
خواجه نصيري همچنين با اشاره به اين كه مردم امروزه از تبليغات بيزار شدهاند و سعي ميكنند به تبليغات توجه نكنند و اين موضوع كار در اين صنعت را بسيار دشوار كرده، افزود: شايد برخي راه حلها بتواند در اين زمينه مشكل گشا باشد از جمله به عنوان مثال استفاده از كلماتي مثل «رايگان» و «شما» در تبليغات نتايج اعجابانگيزي به همراه خواهد داشت.
وي يكي از زمينههاي جذب مخاطب را سرعت در اجراي كار و حرفهاي بودن ذكر كرد و افزود: ما حتي ميتوانيم از فضاي تبليغاتي خود به نفع خودمان استفاده كنيم و تبليغات را از خودمان شروع كنيم موضوعي كه اغلب به آن توجه نميشود.
در ادامه اين جلسه پرستو دوكوهكي، وبلاگنويس www.parastood.com و فعال اينترنتي طي سخناني به موضوع فقدان واسطههايي براي جذب آگهي در سايتهاي اينترنتي اشاره كرد و گفت: در سايتهاي ما اشخاصي كه دقيقا كار جذب آگهي انجام بدهند وجود ندارند و اساسا بسياري از سايتهاي ما به درآمدزايي فكر نميكنند.
وي با اشاره به فعاليت در سايت «كاپوچينو» گفت: به عنوان مثال ما در اين سايت صرفا به فكر ايجاد محتوا بوديم و اساسا به تبليغ فكر نميكرديم البته تعداد محدودي تبليغ نيز در اين سايت قرار گرفت كه آنها نيز كار خود سايت نبود بلكه از طرف خود آگهي دهندگان درخواست شد.
مهدي رودكي، مدير سايت www.iranseo.com كه پيشنهاد برگزاري اين جلسه را داده بود در ادامه گفت: ما در مقايسه با سايتهاي خارجي از رونق تبليغاتي بسيار ناچيزي برخورداريم و متاسفانه سايتهاي ما نيز به اين موضوع اساسي بيتوجه هستند. رودكي با اشاره به اينكه بسياري از افراد از جمله توليدكنندگان و صاحبان بنگاهها از مطالب و محتواي توليد شده در سايتهاي ايراني استفاده ميكنند اما در اين چرخه سهميرا ايفا نميكنند گفت: متأسفانه از طرفي سايتهاي ما نيز صرفا منافع كوچك اطراف خود را نگاه ميكنند و به منافع وسيعتر كه ديگر سايتها را نيز در بر ميگيرد نميانديشند. وي همچنين از رسانههاي پرمخاطب مثل صدا و سيما انتقاد كرد كه در زمينه اينترنت سكوت مطلق در پيش گرفتهاند و حتي آدرس اينترنتي شركتهايي را كه تبليغ ميكنند را هم درج نميكنند. در ادامه اين جلسه علي يوسفي معاون فني خبرگزاري ايسنا www.isna.ir نيز به اين موضوع اشاره كرد كه اگر سايتهاي ايراني تبليغ چنداني ندارند شايد خيلي هم به آگهي دهندگان مربوط نشود و خود سايتها از نظر محتوايي قوي عمل نكرده اند و به جايي نرسيدهاند كه آگهيدهندگان به دادن تبليغ ترغيب شوند.
وي افزود: من تصور ميكنم دوران بلوغ اينترنت در ايران نرسيده و هنوز ما حتي صاحبان صنايع را با اينترنت به خوبي آشنا نكردهايم و به همين دليل تبليغات در اينترنت هنوز سودآور نيست.
يوسفي همچنين خاطر نشان كرد: ما نبايد خودمان را با سايتهاي بزرگتر خارجي مثل «گوگل» و «ياهو» مقايسه كنيم و توقع داشته باشيم وقتي وضعيت تبليغاتي آنها اينچنين خوب است ما هم بايد وضعيت خوبي داشته باشيم چون ما گوگل و ياهو نيستيم و هنوز هم اينترنت در كشور ما خيلي رشد نكرده است.
نيما اكبرپور، وبلاگ نويس http://sar.gardoon.com نيز در اين جلسه گفت: من فكر ميكنم تبليغات روي اينترنت به توليد محتوا چندان وابسته نيست چون حتي سايتهايي وجود دارند كه محتوا توليد نميكنند اما از تبليغات و توجه كافي روي اينترنت برخوردارند.
اكبرپور به نبود متولي متخصص در اين زمينه اشاره كرد و آن را يكي از مشكلات اين عرصه برشمرد. وي افزود: ما هنوز در زمينه تبليغات اينترنتي تحقيقات كاملي انجام نداده ايم و به نظر ميرسد حداقل براي فرهنگسازي نياز به تحقيقات در زمينه تبليغات اينترنتي و انتشار مقالات متعدد در اين باره در رسانههاست تا زمينه رشد و آشنايي عموميبا قابليتهاي اين عرصه فراهم شود. در ادامه اين جلسههادي دارابي مدير شركت اينترنتي كاوش www.kavosh.com نيز طي سخناني رونق تبليغات اينترنتي را نيازمند استفاده از فناوريهاي جديد و در نظر گرفتن تقاضاي مخاطبان ذكر كرد.
وي گفت: تبليغات اينترنتي بخشي از بستر گسترده تجارت الكترونيك در كشور است كه بايد در كشوركامل شود و بدون كامل شدن اين چرخه نميتوان چندان انتظاري از آن داشت. همچنين عزيزي مدير شركت تبليغات كلك خيال نيز در اين جلسه به مشكلات تبليغات در سايتهاي اينترنتي در برابر رسانههاي ديگر پرداخت و گفت: واقعيت اين است كه مدياي اينترنت اساسا وارد جدول رسانهاي شركتهاي تبليغاتي نشده است.
وي با اشاره به حجم بالاي گردش مالي تبليغات در رسانهاي مثل تلويزيون گفت: تنها يك درصد تبليغات در رسانه اي مثل تلويزيون مبلغي بالغ بر چند ميليارد تومان ميشود كه ميتواند تحول عمدهاي در صنعت تبليغات اينترنتي ايجاد كند. وي حجم گردش مالي تبليغات اينترنتي در ايران را چيزي در حد صفر دانست و گفت: تبليغات اينترتي در سايتهاي ايراني با مشكلات متعددي روبه روست در حالي كه تبليغات در رسانههاي ديگر هم وضعيت مشخصي دارد و هم درصد و سهم شركتهاي تبليغاتي از بابت آن بالاتراست براي همين اين شركتها كمتر به فكر تبليغات اينترنتي ميافتند.
وي با اشاره به اينكه تبليغات اينترنتي نيازمند كار تخصصي است به سايتهاي ايراني پيشنهاد كرد كه جلساتي را با انجمن صنفي شركتهاي تبليغاتي برگزار كنند و به نوعي براي شكستن فضاي خلائي كه در اين ميان وجود دارد پيش قدم شوند.
وي همچين افزود: تبليغات اينترنت در اران نسبت به ميزان توجهي كه جامعه به اين رسانه ميكند بسيار عقب تر است. در اين جلسه همچنين رضا هاشمي يكي از مديران سرويسدهنده پرشينبلاگ www.persianblog.com نيز با اشاره به اين كه بازار تبليغات در ايران كوچك و محدود است گفت: كارگزاران تبليغات اينترنتي بايد از درون اينترنت بيرون بيايند چراكه آنها هم اين فضا را ميشناسند و هم بر ابزارهاي آن تسلط دارند.
هاشمي افزود: جمع كردن و يك جا كردن بازار اينترنتي نيز ميتواند يك نسخه مناسب براي وضعيت فعلي تلقي شود تا حداقل حجم و اندازههاي اين بازار بزرگ و قابل توجه شود. در اين جلسه همچنين وبلاگ نويسان و مديران و مسوولان سايتهاي متعددي نيز شركت كرده بودند كه با پرسشها و نظرات خود به پيش برد اين بحث پرداختند. از جمله پرويز زاهد نويسنده وبلاگ آچار فرانسه http://weblog.shaar.com نيز به اين موضوع اشاره كرد كه بهتر بود براي موضوعي مثل تبليغات از متخصصان اين رشته نيز براي حضور در جلسه دعوت به عمل ميآمد.
وي همچنين با اشاره به اين كه نبايد همه مشكلات را به گردن رسانههاي ديگر مثل صدا و سيما انداخت گفت: صاحبان سايتها آنقدر شيفته ساختههاي خود هستند كه نميتوانند نقادي كارشان را تحمل كنند. همچنين خانمي از مجموعه سايتهاي ما www.tehranema.com نيز اين پرسش را مطرح كرد كه آيا من ميتوانم به عنوان يك صاحب صنعت درآمد و تاثير تبليغات اينترنتي را نسبت به ديگر رسانه دريابم و آيا راهي وجود دارد كه من به كساني كه ميخواهند در اينترنت تبليغ بدهند به سادگي ثابت كنم كه از چه مزيتهايي برخوردار خواهند بود؟ اين جلسه با تأكيد حاضران بر پيگيري موضوعات مطرح شده پايان يافت و بسياري نيز بر برگزاري جلسات مشابه در آينده تأكيد كردند.
كپي رايت محفوظ به نقل از سايت بازتاب