• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

چرا سايت‌هاي فارسي در تبليغات ناموفقند؟

mahmoud_mta

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2005
نوشته‌ها
41
لایک‌ها
1
سن
45
نشست بررسي مشكلات و چالش‌هاي تبليغات در سايت‌هاي ايراني با حضور تعدادي از مديران سايت‌ها، وبلاگ نويس‌ها و فعالان اينترنتي در فرهنگسراي «IT» برگزار شد.


در اين جلسه كه به دعوت سايت «آي.تي‌.ايران» تشكيل شده بود، شهرام شريف، مدير اين سايت با اشاره به سابقه تبليغات در سايت‌هاي ايراني گفت: به‌رغم رشد تبليغات آنلاين در جهان سايت‌هاي ايراني از تبليغات بي‌بهره‌اند و حتي در مقايسه با رسانه‌هاي سنتي مثل نشريات نيز قادر به تامين حداقل هزينه‌هاي سايت‌هاي خود از طريق تبليغات نيستند. وي افزود: هنوز بسياري از سايت‌هاي ايراني با هزينه شخصي اداره مي‌شوند و به نظر مي‌رسد هنوز به‌رغم استفاده‌هاي حرفه‌اي كه از سايت‌هاي ايراني مي‌شود، قدرت و تاثير رسانه‌هاي آنلاين ناشناخته مانده است.
وي افزود: اين جلسه شايد نخستين جرقه براي شروع يك حركت مشخص و دقيق‌تر جمعي براي يافتن راه‌هاي عبور از اين بحران و رونق بخشيدن به چرخه اقتصادي سايت‌هاي اينترنتي ايراني باشد و قطعا در آن نه مي‌توان مشكلات اين عرصه را حل كرد و نه حتي راهكاري دقيق براي برون رفت از آن ارائه كرد شايد تنها بتوان در اين زمينه يك طرح بحث مشخص و در آينده دنبال كرد.
در ادامه اين جلسه، عليرضا شيرازي، مدير سايت جست‌و‌جوگر پارسيك www.parseek.com و سرويس‌دهنده بلاگفا www.blogfa.com طي سخناني با اشاره به اين كه هنوز سايت‌هاي ايراني بازاريابي و روش‌هاي آن را بلد نيستند گفت: واقعيت اين است كه بسياري از سايت‌ها هنوز تبليغات اينترنتي و قابليت‌هاي آن را درك نكرده‌اند.
شيرازي همچنين گفت: از طرف ديگر تبليغات در سايت‌هاي ايراني به عنوان يك راه حل مطرح نشده و به طور جدي مورد بحث قرار نگرفته است.
وي با اشاره به اينكه روندي قانوني براي تبليغات اينترنتي در كشور وجود ندارد گفت: هم اكنون براي آنكه يك شركت تبليغي را به يك رسانه ارائه دهد، همه موارد قانوني و مشخص است اما كسي كه به يك سايت ايراني مي‌خواهد تبليغ بدهد نمي‌داند واقعا با چه كسي طرف است و وضعيت قانوني آن نيز چگونه است. در اين جلسه همچنين تابان خواجه نصيري نويسنده، مترجم و روزنامه‌نگار و مدير سايت www.webfaqt.com نيز با اشاره به اينكه براي حضور در فضاي تبليغات اينترنتي نياز به ابزارهاي مؤثر داريم گفت: ما ابتدا بايد با ايجاد بسترسازي و آموزش به نوعي به فرهنگسازي در اين عرصه بپردازيم.
وي افزود: واقعيت اين است كه ما هنوز درزمينه زيرساخت‌هاي مخابراتي مشكل داريم و در حالي كه هنوز به روش‌هاي ابتدايي تبليغات اينترنتي نرسيده‌ايم كه دنيا در حال گذر از روش‌هاي مدرن به روش‌هاي فوق مدرن در اين زمينه است.
خواجه نصيري همچنين با اشاره به اين كه مردم امروزه از تبليغات بيزار شده‌اند و سعي مي‌كنند به تبليغات توجه نكنند و اين موضوع كار در اين صنعت را بسيار دشوار كرده، افزود: شايد برخي راه حل‌ها بتواند در اين زمينه مشكل گشا باشد از جمله به عنوان مثال استفاده از كلماتي مثل «رايگان» و «شما» در تبليغات نتايج اعجاب‌انگيزي به همراه خواهد داشت.
وي يكي از زمينه‌هاي جذب مخاطب را سرعت در اجراي كار و حرفه‌اي بودن ذكر كرد و افزود: ما حتي مي‌توانيم از فضاي تبليغاتي خود به نفع خودمان استفاده كنيم و تبليغات را از خودمان شروع كنيم موضوعي كه اغلب به آن توجه نمي‌شود.
در ادامه اين جلسه پرستو دوكوهكي، وبلاگ‌نويس www.parastood.com و فعال اينترنتي طي سخناني به موضوع فقدان واسطه‌هايي براي جذب آگهي در سايت‌هاي اينترنتي اشاره كرد و گفت: در سايت‌هاي ما اشخاصي كه دقيقا كار جذب آگهي انجام بدهند وجود ندارند و اساسا بسياري از سايت‌هاي ما به درآمدزايي فكر نمي‌كنند.
وي با اشاره به فعاليت در سايت «كاپوچينو» گفت: به عنوان مثال ما در اين سايت صرفا به فكر ايجاد محتوا بوديم و اساسا به تبليغ فكر نمي‌كرديم البته تعداد محدودي تبليغ نيز در اين سايت قرار گرفت كه آنها نيز كار خود سايت نبود بلكه از طرف خود آگهي دهندگان درخواست شد.
مهدي رودكي، مدير سايت www.iranseo.com كه پيشنهاد برگزاري اين جلسه را داده بود در ادامه گفت: ما در مقايسه با سايت‌هاي خارجي از رونق تبليغاتي بسيار ناچيزي برخورداريم و متاسفانه سايت‌هاي ما نيز به اين موضوع اساسي بي‌توجه هستند. رودكي با اشاره به اينكه بسياري از افراد از جمله توليدكنندگان و صاحبان بنگاه‌ها از مطالب و محتواي توليد شده در سايت‌هاي ايراني استفاده مي‌كنند اما در اين چرخه سهمي‌را ايفا نمي‌كنند گفت: متأسفانه از طرفي سايت‌هاي ما نيز صرفا منافع كوچك اطراف خود را نگاه مي‌كنند و به منافع وسيع‌تر كه ديگر سايت‌ها را نيز در بر مي‌گيرد نمي‌انديشند. وي همچنين از رسانه‌هاي پرمخاطب مثل صدا و سيما انتقاد كرد كه در زمينه اينترنت سكوت مطلق در پيش گرفته‌اند و حتي آدرس اينترنتي شركت‌هايي را كه تبليغ مي‌كنند را هم درج نمي‌كنند. در ادامه اين جلسه علي يوسفي معاون فني خبرگزاري ايسنا www.isna.ir نيز به اين موضوع اشاره كرد كه اگر سايت‌هاي ايراني تبليغ چنداني ندارند شايد خيلي هم به آگهي دهندگان مربوط نشود و خود سايت‌ها از نظر محتوايي قوي عمل نكرده اند و به جايي نرسيده‌اند كه آگهي‌دهندگان به دادن تبليغ ترغيب شوند.
وي افزود: من تصور مي‌كنم دوران بلوغ اينترنت در ايران نرسيده و هنوز ما حتي صاحبان صنايع را با اينترنت به خوبي آشنا نكرده‌ايم و به همين دليل تبليغات در اينترنت هنوز سودآور نيست.
يوسفي همچنين خاطر نشان كرد: ما نبايد خودمان را با سايت‌هاي بزرگتر خارجي مثل «گوگل» و «ياهو» مقايسه كنيم و توقع داشته باشيم وقتي وضعيت تبليغاتي آنها اينچنين خوب است ما هم بايد وضعيت خوبي داشته باشيم چون ما گوگل و ياهو نيستيم و هنوز هم اينترنت در كشور ما خيلي رشد نكرده است.
نيما اكبرپور، وبلاگ نويس http://sar.gardoon.com نيز در اين جلسه گفت: من فكر مي‌كنم تبليغات روي اينترنت به توليد محتوا چندان وابسته نيست چون حتي سايت‌هايي وجود دارند كه محتوا توليد نمي‌كنند اما از تبليغات و توجه كافي روي اينترنت برخوردارند.
اكبرپور به نبود متولي متخصص در اين زمينه اشاره كرد و آن را يكي از مشكلات اين عرصه برشمرد. وي افزود: ما هنوز در زمينه تبليغات اينترنتي تحقيقات كاملي انجام نداده ايم و به نظر مي‌رسد حداقل براي فرهنگسازي نياز به تحقيقات در زمينه تبليغات اينترنتي و انتشار مقالات متعدد در اين باره در رسانه‌هاست تا زمينه رشد و آشنايي عمومي‌با قابليت‌هاي اين عرصه فراهم شود. در ادامه اين جلسه‌هادي دارابي مدير شركت اينترنتي كاوش www.kavosh.com نيز طي سخناني رونق تبليغات اينترنتي را نيازمند استفاده از فناوري‌هاي جديد و در نظر گرفتن تقاضاي مخاطبان ذكر كرد.
وي گفت: تبليغات اينترنتي بخشي از بستر گسترده تجارت الكترونيك در كشور است كه بايد در كشوركامل شود و بدون كامل شدن اين چرخه نمي‌توان چندان انتظاري از آن داشت. همچنين عزيزي مدير شركت تبليغات كلك خيال نيز در اين جلسه به مشكلات تبليغات در سايت‌هاي اينترنتي در برابر رسانه‌هاي ديگر پرداخت و گفت: واقعيت اين است كه مدياي اينترنت اساسا وارد جدول رسانه‌اي شركت‌هاي تبليغاتي نشده است.
وي با اشاره به حجم بالاي گردش مالي تبليغات در رسانه‌اي مثل تلويزيون گفت: تنها يك درصد تبليغات در رسانه اي مثل تلويزيون مبلغي بالغ بر چند ميليارد تومان مي‌شود كه مي‌تواند تحول عمده‌اي در صنعت تبليغات اينترنتي ايجاد كند. وي حجم گردش مالي تبليغات اينترنتي در ايران را چيزي در حد صفر دانست و گفت: تبليغات اينترتي در سايت‌هاي ايراني با مشكلات متعددي روبه روست در حالي كه تبليغات در رسانه‌هاي ديگر هم وضعيت مشخصي دارد و هم درصد و سهم شركت‌هاي تبليغاتي از بابت آن بالاتراست براي همين اين شركت‌ها كمتر به فكر تبليغات اينترنتي مي‌افتند.
وي با اشاره به اينكه تبليغات اينترنتي نيازمند كار تخصصي است به سايت‌هاي ايراني پيشنهاد كرد كه جلساتي را با انجمن صنفي شركت‌هاي تبليغاتي برگزار كنند و به نوعي براي شكستن فضاي خلائي كه در اين ميان وجود دارد پيش قدم شوند.
وي همچين افزود: تبليغات اينترنت در اران نسبت به ميزان توجهي كه جامعه به اين رسانه مي‌كند بسيار عقب تر است. در اين جلسه همچنين رضا ‌هاشمي ‌يكي از مديران سرويس‌دهنده پرشين‌بلاگ www.persianblog.com نيز با اشاره به اين كه بازار تبليغات در ايران كوچك و محدود است گفت: كارگزاران تبليغات اينترنتي بايد از درون اينترنت بيرون بيايند چراكه آنها هم اين فضا را مي‌شناسند و هم بر ابزارهاي آن تسلط دارند.
هاشمي ‌افزود: جمع كردن و يك جا كردن بازار اينترنتي نيز مي‌تواند يك نسخه مناسب براي وضعيت فعلي تلقي شود تا حداقل حجم و اندازه‌هاي اين بازار بزرگ و قابل توجه شود. در اين جلسه همچنين وبلاگ نويسان و مديران و مسوولان سايت‌هاي متعددي نيز شركت كرده بودند كه با پرسش‌ها و نظرات خود به پيش برد اين بحث پرداختند. از جمله پرويز زاهد نويسنده وبلاگ آچار فرانسه http://weblog.shaar.com نيز به اين موضوع اشاره كرد كه بهتر بود براي موضوعي مثل تبليغات از متخصصان اين رشته نيز براي حضور در جلسه دعوت به عمل مي‌آمد.
وي همچنين با اشاره به اين كه نبايد همه مشكلات را به گردن رسانه‌هاي ديگر مثل صدا و سيما انداخت گفت: صاحبان سايت‌ها آنقدر شيفته ساخته‌هاي خود هستند كه نمي‌توانند نقادي كارشان را تحمل كنند. همچنين خانمي ‌از مجموعه سايت‌هاي ما www.tehranema.com نيز اين پرسش را مطرح كرد كه آيا من مي‌توانم به عنوان يك صاحب صنعت درآمد و تاثير تبليغات اينترنتي را نسبت به ديگر رسانه دريابم و آيا راهي وجود دارد كه من به كساني كه مي‌خواهند در اينترنت تبليغ بدهند به سادگي ثابت كنم كه از چه مزيت‌هايي برخوردار خواهند بود؟ اين جلسه با تأكيد حاضران بر پيگيري موضوعات مطرح شده پايان يافت و بسياري نيز بر برگزاري جلسات مشابه در آينده تأكيد كردند.




كپي رايت محفوظ به نقل از سايت بازتاب
 

Mashaheer

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2003
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
17
سن
43
محل سکونت
UAE
بحث خيلي جالبي هست. دستتون درد نكنه كه اينجا هم نوشتيد.

به نظر من هم هنوز براي يك ايراني كه در ايران زندگي ميكنه (البته نه تنها ايرانيها بلكه كشورهاي جهان سوم - اكثريت كشورهاي خاورميانه و ....) هنوز جا نيافتاده كه از طريق آنلاين خريد كنند به همين خاطر كمتر به تبليغات سايتها توجه دارند....
 

mahmoud_mta

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2005
نوشته‌ها
41
لایک‌ها
1
سن
45
به نقل از Mashaheer :
بحث خيلي جالبي هست. دستتون درد نكنه كه اينجا هم نوشتيد.

به نظر من هم هنوز براي يك ايراني كه در ايران زندگي ميكنه (البته نه تنها ايرانيها بلكه كشورهاي جهان سوم - اكثريت كشورهاي خاورميانه و ....) هنوز جا نيافتاده كه از طريق آنلاين خريد كنند به همين خاطر كمتر به تبليغات سايتها توجه دارند....




اميدوارم كه ما به اين فرهنگ و اين سطح از تكنولوژي برسيم كه نه تنها اين كارا رو از طريق اينترنت انجام بديم

بلكه نذاريم حق هموطناني همچون حسين رضا زاده به خاطر ضعف تكنولوژي ما از بين بره !!!

به اميد آن روز !!!

:blush: :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: :blush:
 

Azemati

کاربر فعال
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
18 فوریه 2003
نوشته‌ها
3,366
لایک‌ها
4
محل سکونت
wp-config.php

mahmoud_mta

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2005
نوشته‌ها
41
لایک‌ها
1
سن
45
به نقل از azemati :
البته به سعي و تلاش خود سايت هم بستگي داره.
من تقريبا هر وقت كه خواستم تونستم از جاهاي مختلف تبليغ بگيم!



ولي در حالت كلي ناموفق بودن !!!

چون خريد آنلاين ما در ايران نداريم ؟؟؟؟ :( :( :(
 

daftarekhaterat

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2003
نوشته‌ها
4,989
لایک‌ها
58
سن
42
محل سکونت
در قلب پاك او
شما حسابتون از بقيه جداست. :happy:
در ضمن كسي كه يكي دو تا تبليغ بتونه بگيره راه ميافته و بقيه تبليغ دهندگان هم بهش اعتماد ميكنن.
اميرجان دست ما رو بگير :) ;)
 

mahmoud_mta

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2005
نوشته‌ها
41
لایک‌ها
1
سن
45
به نقل از daftarekhaterat :
شما حسابتون از بقيه جداست. :happy:
در ضمن كسي كه يكي دو تا تبليغ بتونه بگيره راه ميافته و بقيه تبليغ دهندگان هم بهش اعتماد ميكنن.
اميرجان دست ما رو بگير :) ;)


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
 

Azemati

کاربر فعال
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
18 فوریه 2003
نوشته‌ها
3,366
لایک‌ها
4
محل سکونت
wp-config.php
مخلصيم آقا :lol:

ما رو چه به اين حرفا :cool:
 

mahmoud_mta

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2005
نوشته‌ها
41
لایک‌ها
1
سن
45
به نقل از azemati :
مخلصيم آقا :lol:

ما رو چه به اين حرفا :cool:



شكسته نفسي ميفرماييد !!!!

شما كارتون درسته !!!
:blush: :blush: :blush: :blush:
 

Mashaheer

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2003
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
17
سن
43
محل سکونت
UAE
بهتره به جاي اين حرفها به فكر راه حلها باشيم كه چگونه ميشه ما هم اعتماد ديگران را جذب كرد تا تبليغات هم در سايتهاي فارسي داده بشه.
 

mahmoud_mta

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2005
نوشته‌ها
41
لایک‌ها
1
سن
45
به نقل از Mashaheer :
بهتره به جاي اين حرفها به فكر راه حلها باشيم كه چگونه ميشه ما هم اعتماد ديگران را جذب كرد تا تبليغات هم در سايتهاي فارسي داده بشه.


اول بايد مشكل فرهنگي اين كار رو حل كرد !!!!
 

ParsEDU.Com

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 فوریه 2005
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
به نقل از SherlockHolmes :
تا وقتي پول الكترونيك نباشه!تا وقتي يه عده زي شعور مدير باشند!اوضاع بهتر از اين نميشه! :happy:

زي شعور نيستن ولی امکانات خیلی کمه یا گرونه !
 

FARGO

Registered User
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2003
نوشته‌ها
960
لایک‌ها
0
به نقل از mahmoud_mta :
نشست بررسي مشكلات و چالش‌هاي تبليغات در سايت‌هاي ايراني با حضور تعدادي از مديران سايت‌ها، وبلاگ نويس‌ها و فعالان اينترنتي در فرهنگسراي «IT» برگزار شد.
.
.
.
در اين جلسه همچنين وبلاگ نويسان و مديران و مسوولان سايت‌هاي متعددي نيز شركت كرده بودند كه با پرسش‌ها و نظرات خود به پيش برد اين بحث پرداختند. از جمله پرويز زاهد نويسنده وبلاگ آچار فرانسه http://weblog.shaar.com نيز به اين موضوع اشاره كرد كه بهتر بود براي موضوعي مثل تبليغات از متخصصان اين رشته نيز براي حضور در جلسه دعوت به عمل مي‌آمد.
وي همچنين با اشاره به اين كه نبايد همه مشكلات را به گردن رسانه‌هاي ديگر مثل صدا و سيما انداخت گفت: صاحبان سايت‌ها آنقدر شيفته ساخته‌هاي خود هستند كه نمي‌توانند نقادي كارشان را تحمل كنند.
.
.
.
[/URL]

ايول عمو پرويز معروف به شار
عمو اينجا نيستي پس اونجايي. ;)
 
بالا