برگزیده های پرشین تولز

چه کتابی برای ابزار دقیق و یادگیری سنسورهای پیشنهاد میکنید ؟

nabarati

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2017
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
1
سن
34
سلام دوستان ، سال جدید رو پیشاپیش بهتون تبریک میگم
میخواستم ببنیم دوستان چه کتابی رو برای ابزار دقیق و یادگیری سنسورها پیشنهاد میکنند :D
سلام خيلي جالب بود و استفاده کردم اگر دوست داشتين و فرصت کردين حتما از سايت ماهم ديدن کنين مقالات زيادي روي سايت ما هست که شايد بتونه براي شما همکار گرامي مفيد باشه.
خانم ابراهیمی

http://lustreshams.com
 

nabarati

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2017
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
1
سن
34
کتاب "ابزاردقیق (سؤالات مصاحبه استخدامی)"

همانطور که می‌دانید کشور عزیزمان ایران دارای منابع عظیم نفت و گاز بوده و چرخ اقتصادی کشور بواسطه‌ی این منابع به گردش در می‌آید. به همین دلیل، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، و پالایشگاه در ایران به طور پیوسته و مداوم رو به گسترش و پیشرفت بوده و تقاضای نیروی کار جهت اشتغال در اینگونه صنایع همواره وجود دارد. یکی از جذاب‌ترین و کلیدی‌ترین حرفه‌های موجود در صنایع مرتبط با نفت و گاز، تکنسین و کارشناس ابزاردقیق می‌باشد.


یک تکنسین ابزاردقیق وظیفه‌ی تعمیر، نگهداری، کالیبره، تنظیم و نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری صنعتی و تجهیزات ابزاردقیق کنترل‌کننده را بعهده دارد. این افراد در صنایع مختلف به منظور تعمیر و نگهداری تجهیزات الکتریکی و سیستم‌های کنترلیِ در حال اجرا به کار گرفته می‌شوند.

یک تکنسین ابزاردقیق باید بداند که چگونه ولتاژ، جریان، مقاومت و توان با یکدیگر کار می‌کنند. همچنین باید بتواند نقشه‌های شماتیک پیچیده‌ را آنالیز و درک کند. یک تکنسین ابزاردقیق طیف گسترده‌ای از وظایف را بعهده داشته و باید آنها را به انجام برساند. این افراد در یک روز کاری ممکن است یک یا چند یک از وظایف زیر را بعهده داشته باشند:

· مراجعه به کتابچه‌ی راهنمای شرکت سازنده‌ی تجهیز، و همچنین نقشه‌ها و نمودارهای مدار

· بازرسی و تست سیستم‌ها و تجهیزات ابزاردقیق جهت تشخیص خطا

· تعمیر و تنظیم اجزاء سیستم مانند سنسورها، ترانسمیترها، و PLCها

· کالیبره‌ی قطعات و تجهیزات ابزاردقیق

· اجرای تعمیر و نگهداری و تهیه‌ی گزارش تعمیر و نگهداری


یک مهندس کنترل و ابزاردقیق (C&I engineer) مسئولیت طراحی، توسعه، نصب، تعمیر و نگهداری تجهیزات ابزاردقیقی که در سیستم‌های نظارت و کنترل ماشین‌آلات و فرآیندها مورد استفاده قرار می‌گیرند را بعهده دارد. به عبارت دیگر، مهندسان کنترل و ابزاردقیق از عملکرد مؤثر و ایمنی سیستم‌های مانیتورینگ و کنترل ماشین‌آلات و فرآیندها اطمینان حاصل می‌کنند. این افراد معمولاً در شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده‌ی تجهیزات ابزاردقیق و یا برای شرکت‌هایی که از این تجهیزات استفاده می‌کنند مشغول به کار می‌شوند، که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های مربوط به نفت، گاز، پتروشیمی، و پالایشگاه و همچنین شرکت‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدید‌پذیر و نیز شرکت‌های مربوط به محیط زیست را عنوان کرد.

مهندسان کنترل و ابزاردقیق باید از فرآیند عملیاتی کارخانه درک کاملی داشته باشند. این افراد نقشی چند منظوره داشته و همیشه با همکاران خود در بخش خرید و طراحی همکاری نزدیکی دارند.

مهندسان کنترل و ابزاردقیق در یک زمینه‌ی کنترلی خاص همچون کنترل فرآیند پیشرفته (APC)، سیستم‌های کنترلی توزیع شده (DCS)، کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC)، و همچنین نظارت کنترل و جمع‌آوری اطلاعات (SCADA) مهارت‌های خود را افزایش می‌دهند. که البته استفاده از این زمینه‌ی کنترلی به ماهیت شغلی فرد بستگی دارد.

به طور کلی وظایف و مسئولیت‌های یک مهندس کنترل و ابزاردقیق می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • طراحی و توسعه‌ی سیستم‌های کنترلی جدید
  • تست، نگهداری و اصلاح سیستم‌های موجود
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات و استخراج یافته‌ها از گزارشات مکتوب
  • مدیریت عملیات
  • همکاری با مهندسین طراحی، مهندسین بهره‌برداری، تدارکات و دیگر کارکنان داخلی
  • ارتباط با مشتریان، تأمین‌کنندگان، پیمانکاران و مقامات مربوطه (به عنوان مثال، سازمان انهدام هسته‌ای)
  • مدیریت هزینه و زمان پروژه
  • عیب‌یابی و حل مسئله
  • شناخت و تضمین پیروی از مقررات ایمنی و بهداشتی، و همچنین انطباق با استانداردهای کیفیت کشوری که در آن کار انجام می‌شود
  • ارائه‌ی مشاوره و پشتیبانی مشاوره
  • خرید تجهیزات
  • نوشتن نرم‌افزارهای کامپیوتری و مراحل تست
  • ارائه‌ی طرح‌های تجاری جدید
  • پذیرش مسئولت و یک سطح مسئولیت‌پذیری که متناسب با موقعیت و جایگاه سازمانی می‌باشد

شرکت‌های خصوصی و دولتی برای تصدی شغل ابزاردقیق غالباً از میان فارق ‌التحصیلان مهندسی برق با گرایش‌های کنترل، ابزاردقیق، و الکترونیک با برگزاری آزمون کتبی و تخصصی نفرات مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند، اما عموماً استخدام نیروهای با سابقه و البته آزموده در اولویت قرار دارد. یکی از مشکلاتی که فارق التحصیلان دانشگاه‌های ایران با آن مواجه هستند، عدم آشنایی با محیط کار و سؤالات احتمالی قابل طرح در مصاحبه‌های استخدامی می‌باشد. در کتابی که در دست دارید، محتمل‌ترین سؤالاتی که ممکن است در آزمون مصاحبه‌ی استخدامی مطرح شود آمده است. این مجموعه مشتمل بر 444 سؤال به همراه جواب و تصاویر مرتبط می‌باشد که می‌تواند منبع خوبی را در اختیار متقاضیان اشتغال در حرفه‌ی ابزاردقیق قرار دهد.

14295204-b.jpg
سلام خيلي جالب بود و استفاده کردم اگر دوست داشتين و فرصت کردين حتما از سايت ماهم ديدن کنين مقالات زيادي روي سايت ما هست که شايد بتونه براي شما همکار گرامي مفيد باشه.
خانم ابراهیمی

http://lustreshams.com
 

Sensor Experts

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 اکتبر 2018
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
51
کتاب « مرجع کامل سنسورها، ابزار دقیق و سیستم‌های اندازه‌گیری » نوشتة مهدی صنیعی نژاد اخیراً در 920 صفحه و همراه با تصاویر رنگی توسط انتشارات دانش نگار ( ناشر کتب دانشگاهی ) منتشر شده است. در این کتاب که تحت عنوان یک کتاب جامع ( هندبوک ) به نگارش درآمده است، اصول کارکرد حاکم بر انواع سنسورها و تجهیزات و ابزارآلات دقیق اندازه‌گیری و نیز ملاک‌ها و نحوة انتخاب سنسور مناسب برای هر کاربرد ( اعم از کاربردهای مختلف صنعتی و مهندسی، نیروگاهی، نفت و گاز و پتروشیمی، هوانوردی، مکانیک و مکاترونیک و روباتیک، پزشکی و مهندسی پزشکی و بیوتکنولوژی، عمران و محیط زیست، زیست فناوری، نانوفناوری، علوم آزمایشگاهی و تست های مخرب و غیرمخرب، خودرو و قطعات وابسته و غیره ) و نیز نحوة مواجهه با مسائل و مشکلات مرتبط با راه‌اندازی، کاربری و کالیبراسیون سنسورها و تجهیزات اندازه‌گیری مختلف به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مطالعه و فراگیری مطالب مندرج در این کتاب به تمامی مهندسان، کارشناسان علوم پایه، متخصصان آزمایشگاه ها، نیروگاه‎ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، و بالاخص تمام کسانی که به دنبال فراگیری تخصص‌های برتر جهت کسب مشاغل هستند، توصیه می‌شود.کتاب سنسور.jpg
 
بالا