• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

چگونگی تولید محتوا برای سایت های تجارت الکترونیکی

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
75782_orig.jpg

بازاریابی از طریق محتوا، مبحث بسیار مهمی است و همواره به صاحبان کسب و کار تجارت الکترونیکی توصیه شده است محتوای مناسبی در روند خرید سایت خود قرار دهند.
دو رویکرد برای تولید محتوای موثر وجود دارد که به واسطه آن می توانید از شبکه های اجتماعی، کسب و کار و فعالیت های تبلیغاتی خود پشتیبانی کنید:

1- فرآیند تولید محتوا را توسط کارمندان خود انجام دهید.
با نویسندگان حرفه ای یا سازمان ها قرارداد ببندید و تولید محتوا را برون سپاری کنید.
هر دو روش دارای امکانات مثبت و منفی هستند. ممکن است کارمندی نداشته باشید که بتواند پست ها و محتوای جالب توجهی تولید کند اما مطمئنا کارمندان شما تخصص هایی دارند که ممکن است فردی در خارج از شرکت شما دارای این توانایی ها نباشد. در صورت امکان، توصیه می شود این فعالیت در داخل مجموعه شما و توسط کارمندان تان انجام شود. با این روش مطالب خوبی تولید می شود، به علاوه در هزینه های شما صرفه جویی می شود.

چگونگی تولید محتوا برای سایت های تجارت الکترونیکی
این مقاله به شرح روش هایی برای تولید محتوای جذاب- ترجیحا درون سازمانی- می پردازد.

• انواع محتوا

در ذیل فهرستی از انواع محتوای یک سایت تجارت الکترونیکی شرح داده شده است. ممکن است گزینه های دیگری نیز موجود باشد اما می توان گفت لیست زیر نقطه شروع خوبی به شمار می آید.
- محتوای محصولات: تصاویر، ویدیوها، مشخصات، توضیحات فنی، امکانات و گزینه های مرتبط با یک محصول
- محتوای تبلیغاتی: فروش ویژه محصول، حمل رایگان، محصول جدید و آیتم های فصلی

- محتوای صفحه نخست: محتوای جالب توجه در صفحه نخست سایت خود قرار دهید. لازم است محتوای این صفحه هرازچندگاهی، به روز رسانی شود. می توانید بر روی محصولات و آیتم های فصلی تمرکزکنید. به این نکته توجه کنید که تصاویر در این صفحه تاثیر بیشتری نسبت به متن خواهدداشت.
- محتوای تجاری: توضیحات طبقه بندی ها و صفحات فرودی مربوط به پیام های بازرگانی و تبلیغاتی
- بلاگ: پست های مربوط به محصولات، مشتریان، کارمندان، سازمان و موفقیت های کسب شده می تواند در این بخش قرار گیرد. دقت کنید که طول هر مطلب می بایست بین 200 تا 500 کلمه باشد.
- خبرنامه: خبرنامه ها می توانند به پست های موجود در بلاگ لینک شوند. این خبرنامه ها باید کوتاه و مرتبط باشند، در عین حال می توانید از تصاویر و ویدیوها برای زیباترشدن آنها استفاده کنید.
- توییتر: می توانید از توییتر برای مواردی از قبیل خدمات مشتریان، تبلیغات و همچنین معرفی محصول جدید استفاده کنید. می توانید تقریبا از 140 کاراکتر برای درج توضیحات استفاده کنید. به علاوه امکان درج تصاویر را نیز خواهیدداشت. در صورت امکان در گفت وگوها شرکت کنید و از هشتگ ها (hashtags) برای دسته بندی شدن توییت ها استفاده کنید.
- پینترست: صفحه ای در پینترست ایجادکنید و به معرفی محصولات و طرز کار آنها بپردازید.
- فیس بوک: در ارتباط با محصولات پست هایی درج کنید و تصاویری نیز به آن اضافه کنید. در گفت و گوها با دنبال کننده ها مشارکت کنید. زمانی که توضیحات زیادی برای درج کردن ندارید 140 کاراکتر به نظر مناسب می آید اما در صورت لزوم می توانید مطالب طولانی تری نیز اضافه کنید.
- تامبلر: این گزینه جایگزینی برای بلاگ به حساب می آید. می توانید از تصاویر در این پلتفرم استفاده کنید چرا که تامبلر نیز مانند پینترست حالت بصری دارد.
- تبلیغات: تبلیغات متنی PPC (Pay Per Click)، تبلیغات فیس بوک و تبلیغات بصری همگی نوعی از محتوای یک سایت محسوب می شوند. پیام تبلیغاتی ثابتی داشته باشید و از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.
از انجای که شبکه های اجتماعی بیشتر با تصاویر و ویدیو هم درامیخته هستند بد نیست به مطلب وب سایت بازاریاب آنلاین در رابط با تولید محتوای تصویری و تاثیر آن در بازاریابی محتوا اشاره کنیم:
همیشه می‌گویم که برای شرکت خود وبلاگی تاسیس کنید و در آن بنویسید. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش مدیوم‌های مختلف مدتیست که می‌گویم در آن تولید محتوا کنید. این تولید محتوا می‌تواند شامل متن، ویدئو، پادکست، اینفوگرافی و .. باشد.
یکی از کانال‌هایی که به‌شدت می‌تواند موثر و مفید باشد، استفاده از محتوای تصویری است. از قدیم می‌گویند تصاویر هزاران بار بیشتر از متون می‌توانند مفهوم و منظور را برسانند. حال چه خوب است که ما هم در برنامه‌های بازاریابی اینترنتی خودمان که تولید محتوا یکی از آنهاست، از محتوای تصویری یا Visual Content استفاده کنیم. به‌همین جهت من در این نوشته، ۱۵ ایده ساده برای تولید چنین محتواهایی را با شما به اشتراک می‌گذارم.
به مشتریانتان با راهنماهای تصویری کمک کنید
یک فلوچارت از فرایند فروش برای مشتریانتان آماده کنید تا در یک نگاه ببینند که چند مرحله تا خرید محصول مد نظرشان فاصله دارند. سعی کنید از حقایق (Fact) های جذاب و سرگرم‌کننده استفاده کنید تا بتوانید از حداکثر پتانسیل این تصاویر استفاده کنید.
یک دیاگرام از شیوه کار محصولاتتان آماده کنید.
راهنمای استفاده از محصولات را به صورت تصویری آماده کنید! باور کنید من خودم همیشه ترجیح می‌دهم به صورت تصویری ببینم که چگونه از یک محصول می‌شود استفاده کرد تا این که بنشینم و چندین صفحه متن خشک و خالی را بخوانم.
اشتباهات مشتریان در استفاده از محصول هم می‌تواند به اندازه شیوه استفاده صحیح جذاب باشد! باز هم اگر خودم را بخواهم مثال بزنم، اگر چنین تیتری در سایتی ببینم (حتی اگر مشتری آنها هم نباشم) حتما جذبش می‌شوم.
بخش پرسش‌های متداولتان را به ویدئو تبدیل کنید؛ این که شما به عنوان کارمند آن شرکت وقت بگذارید و به صورت ویدئویی در مورد مشکلات اصلی و سوالات مهم کاربران صحبت کنید حتما به مشتریانتان اطمینان می‌دهد که شما برای آنها وقت می‌گذارید و با اطمینان بیشتری از شما خرید می‌کنند.
کسب اعتبار بیشتر با انتشار اطلاعات واقعی در مورد صنعتتان
قطعا به اشتراک گذاشتن حقایقی در مورد صنعتی که در آن هستید توجه خیلی‌ها را جلب می‌کند. پس:

یک اینفوگرافیک در مورد صنعتی که در آن کار می‌کنید منتشر کنید. چه شرکت‌هایی هستند، شما کجای این صنعت هستید و حقایقی از این قبیل.
مشتریان شما چه جنسیتی دارند؟‌ در کجا زندگی می‌کنند؟ چه علایقی دارند؟ از این اطلاعات که (حتما) در دست دارید برای ساخت یک اینفوگرافیک به‌شدت جذاب استفاده کنید.
نقل قول‌ها را با تصویری ترکیب کنید و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. ترکیب یک متن با یک تصویر می‌تواند صدها بار بیشتر نظر کاربران را به نسبت یک متن خالی جلب کند.
از مشتریان بخواهید به صورت ویدئویی در مورد محصول شما بگویند. مشتریان با دیدن یکی که مثل خودشان است بیشتر به خرید محصول شما اعتماد می‌کنند تا این که بخواهند چند خطی که همان مشتری برای شما نوشته است را بخوانند.
محصول خود را به صورت تصویری با یک یا چند محصول رقیب مقایسه کنید! یادتان باشد که دست شما به شدت باز است تا محصول خود را به طرز عجیب‌تری بهتر و کاربردی‌تر از رقیبان نمایش دهید :)

کمی در مورد پشت صحنه شرکتتان بگویید
مشتریان به هیچ‌عنوان با شرکت‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند، بلکه با افراد ارتباط برقرار می‌کنند. هرچه شما راه بیشتری برای آنها باز بگذارید که با شما ارتباط برقرار کنند و خو بگیرند، بیشتر و بهتر می‌توانید بفروشید. از ایده‌های زیر استفاده کنید تا به کارمندهایتان امکان برقرار ارتباط با مشتریان را بدهید:
یک تایم‌لاین برای شرکتتان ایجاد کنید. برای این که راحت‌تر این مسئله را درک کنید، صفحه درباره شرکت Moz را ببینید.
تصاویر جشن‌هایی که در شرکت برگزار می‌کنید را به اشتراک بگذارید! باور کنید کاربران بیشتر به شرکت شما علاقه‌مند می‌شوند.
رویدادی برگزار می‌کنید؟ در مورد تجربیاتتان در برگزاری آن بنویسید و حتی‌الامکان بیشتر از تصاویر استفاده کنید.
در وبسایت شرکتتان صفحه‌ای برای آشنایی افراد با تیم و کارمندان ترتیب بدهید.
از کارتون‌ها استفاده کنید! خیلی نیازی نیست سخت بگیرید. مشتریان شما با کمی سرگرم بودن مشکلی ندارند و اتفاقا خوشحال هم می‌شوند.

واقعیتی که باید در مورد محتوای تصویری بدانید
برای ایجاد محتواهای تصویری برای وبلاگتان باید کمی فراتر از وضعیت فعلی شرکتتان فکر کنید. باید با مشتریان/کاربرانتان آشنا شوید، ببینید که به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند و چه نیازهایی دارند تا بتوانید در کنار رفع نیازهای مشتریان، محصولات خود را نیز به فروش برسانید.
مهم‌تر از هرچیزی در مباحث تولید محتوا و بازاریابی محتوا این است که «شما» صحبت کنید نه برندتان. یعنی کارمندان، مدیر، مسئول تولید محتوا و .. صحبت کنند و از آنها نام برده شود تا کاربران حس کنند که با انسان‌ها طرف هستند نه یک شخص حقوقی که صرفا قصدش فروش محصولاتش به آنهاست.

• از کجا شروع کنیم
نکته اول، توجه به چگونگی استفاده از انواع مختلف محتوا است. باید به محصولات هنگامی که در چرخه خرید هستند، توجه ویژه ای شود. اگر شما در تلاش برای تحقق خرید از طریق انگیزه ای تبلیغاتی هستید، ممکن است مشتریان بالقوه را فراموش کنید. در حالی که لازم است برای به فعالیت واداشتن این مشتریان، در انها انگیزه ایجاد شود.

اگر مشتریان عضو خبرنامه های تبلیغاتی هستند، به ارایه پیشنهادات تبلیغاتی بپردازید که در عین اختصار بر پس انداز و صرفه جویی در هزینه ها تمرکز دارند.
اگر چشم اندازی مرتبط با فعالیت در شکبه های فیس بوک یا توییتر دارید، ممکن است تلاش شما به فروش منجر نشود. محتوای تولیدشده در این شبکه های اجتماعی می بایست خلاقانه و مفید باشد. به ارایه توضیحات مختصر اکتفا کنید و تصاویر را نیز در پست ها درج کنید. سعی کنید افراد را در جهت اشتراک گذاری مطالب خود، تشویق کنید و از این طریق احتمال دستیابی به هدف خود را افزایش دهید.
خبرنامه ها می توانند به روش های گوناگونی استفاده شوند. بدین منظور می بایست ایمیل های خود را دسته بندی کنید. این دسته بندی می تواند شامل عناوین متعددی از جملع معرفی محصول جدید، تبلیغات، تجربیات مشتریان در رابطه با محصولات و اخبار سازمانی باشد. پس از آن شما قادر خواهیدبود مطالب خود را مورد توجه قرار دهید.
از وبلاگ برای شرح تجربیات استفاده کنید. به علاوه می توانید صدا و تخصص خود را به اشتراک بگذارید. این کار به ارتباط قوی تر با مشتریان می انجامد.
هنگامی که ایده ای در ذهن دارید، به قریحه خود اجازه بارورشدن دهید. معمولا شما اطلاعات زیادی در ارتباط با محصولات و سازمان خود دارید و قاعدتا اطلاعات شما نسبت به مشتریان تان بیشتر است. همچنین می توانید دلیل انتخاب محصول یا برند خاصی را بیان کنید و توضیحات کاملی راجع به ویژگی های مثبت و امکانات آن ارایه دهید.
در ارتباط با مواردی که حس خوبی نسبت به آن دارید، تلاش به نوشتن کنید.

منبع :
هفته نامه عصر ارتباط
بازاریاب آنلاین
 
بالا