Mahdy2021
Registered User
مركز پژوهشهاى مجلس شوراى اسلامى شيوه هاى جذب ناجوانمردانه و مهمترين پيامدهاى اجتماعى فعاليت شركتهاى هرمى گلدكوئيستى را در ايران تشريح كرد.
به نوشته «جوان»، دفتر مطالعات فرهنگى اين مركز با بررسى آثار اجتماعى ناشى از فعاليت شركتهاى هرمى در ايران متذكر شد كه جذب ناجوانمردانه دوستان و اقوام در دستور كار اين شبكه ها قرار گرفته و در روش جذب اين نوع شركتها، به جذب دوستان صميمى در مراحل اوليه تاكيد فراوانى شده است و در جزوه راهنماى جذب خطاب به اعضاى اين شبكهها تاكيد شده است كه ابتدا فهرستى از بهترين دوستان، اقوام و نزديكان خود تهيه كنيد و به آنها براساس سطح سواد، ميزان خطرپذيرى، وقت آزادى كه دارند و مهم تر از همه ميزان اعتمادى كه به شما دارند امتياز بدهيد و براساس اولويتهاى به دست آمده سراغ آنها برويد. هيچ وقت درباره كار، تلفنى با آنها صحبت نكنيد و از پشت تلفن تنها كنجكاوى افراد را برانگيزيد و نامى از شركت نبريد، قرار بگذاريد و طورى وانمود كنيد كه براى كسب منافع شخصى به سراغ او نيامده ايد، محيط را دوستانه جلوه دهيد، تا وقتى كه خود مسلط نشده ايد شخصا اقدام به معرفى كار نكنيد و از ليدر راهنماى خود كمك بگيريد، نام هيچ يك از دوستان خود را از قلم نيندازيد.
همچنين هرگز افرادى را به دليل اينكه خيلى فقير، پولدار، گرفتار، بى تجربه، پير يا جوان هستند از دست ندهيد، تعيين زمان قرار را به عهده او بگذاريد. براى معرفى كار بهترين مكان منزل شما و بدترين مكان منزل دوست شماست، چرا كه در منزل شما تسلط با شماست، بهترين حالت و نتيجه از جلسات تك نفره به دست مى آيد، زيرا انرژى شما صرف يك نفر مى شود. اگر فردى منفى نزد دوست شما حضور داشته باشد به راحتى بر روى ديگران اثر منفى مىگذارد.
مركز پژوهشها در ادامه با افشاى بخش ديگرى از روشهاى جذب ناجوانمردانه شركتهاى هرمى كه به دست اندركاران مربوط آموزش داده شده، پرداخته و افزوده است: به اعضاى شركتهاى هرمى تاكيد شده است كه هميشه خانمها و آقايان متاهل را همراه همسرشان دعوت كنيد، در جلسه معرفى سيگار نكشيد، چرت نزنيد، سر خود را پايين نيندازيد و هيچ كارى جز گوش دادن به سخنان برگزاركننده انجام ندهيد، توضيح اضافه ندهيد. از دوست خود بخواهيد با كسى درباره موضوع صحبت نكند، او فقط با خود شما مشورت كند؛ زيرا ديگران چون اطلاعاتشان ناقص است معمولا ديدى منفى دارند، نخستين اصل اين تجارت صداقت است، همواره به زيردستان خود روحيه بدهيد و آنها را به آرامش دعوت كنيد. بعد از دو روز، عضويت فرد تازه را پيگيرى كنيد. اگر جواب مناسبى براى سوال او نداشتيد، بدون سعى در دادن جواب و دفاع از سيستم، بلافاصله با بالاسرى خود مشورت كنيد و جواب مناسب را جويا شويد. هيچ گاه در مقابل او جبهه گيرى نكنيد. مسائل و مشكلات او را شبيه مشكلات خود در ابتداى كار وانمود كنيد.
هيچ گاه براى خريد به كسى اصرار نكنيد. افرادى را كه در قدم اول به شما جواب منفى مى دهند هرگز از دست ندهيد چون آنها يا كارى را آغاز نمىكنند يا آن را بسيار جدى و پرتلاش و با انرژى دنبال مى كنند. هيچ گاه از طرف مقابل انتقاد نكنيد، در مقابل او قرار نگيريد و نشان دهيد كه همراه وى هستيد. هرگز وارد بحث و جدل نشويد مگر آن كه مطمئن باشيد برنده هستيد، هر نكته مثبت را به زيرگروهها و هر نكته منفى يا ابهام آلود را به ليدرهايتان انتقال دهيد.
مركز پژوهش ها در بخش ديگرى از بررسى خود با اشاره به اينكه همه اين جملات از يك جزوه چندين ده صفحه اى انتخاب شده و برگرفته از روشهاى روان شناختى جذب افراد به گروه است مىافزايد: ملاحظه مى شود كه اين شركتها چگونه روحيه سودجويانه و رياكارانه خود را با سوء استفاده از بهترين دوستان يك فرد كه به وى اعتماد كامل دارند به او القا مى كنند كه اين روابط اجتماعى در ادامه نه به عنوان شناخت رو در رو و متعامل بين دو انسان، بلكه به رابطه سودجويانه يك فرد در شناخت طرف مقابل و استفاده از وجوه ضعف و قوت شخصيتى و نيازهاى واقعى و آرمانى تبديل مى شود و اين شناخت نيز نه تنها رشد فرد مقابل را دربرندارد كه تنها به واسطه منافع مالى دوستان و نزديكانش در جلسات حاضر مى شود و به نوعى هركس تنها حكم تامين كننده منافع جمع ميزبانش را دارد.
دفتر مطالعات فرهنگى مركز پژوهشها تاكيد كرده است: آنچه در اين شركتها به عنوان رفاقتهاى ايجاد شده در شبكه مطرح است هيچ تناسبى با آموزه هاى دينى ندارد كه دوست خوب را كسى مى داند كه انسان را به ياد خدا بيندازد، زيرا در شبكههاى هرمى دوستيها بر اساس نفع شخصى و در پيوند با حمايتهاى دوطرفه به ظاهر دوستانه است و چون ريشه در فطرت و حقيقت آدمى ندارد، حداكثر وابستگى متقابل ناميده مى شود. اين افراد همچنين ممكن است دوستان خوبى را به علت مخالفتشان با اين مساله و دلخوريهاى پيش آمده حاصل از آن از دست بدهند.
مركز پژوهشها در پايان لزوم آگاه سازى جامعه را از ترفندهاى اين شبكه ها خاطرنشان كرده و افزوده است: اگرچه آثار اقتصادى اين پديده را مىتوان با قانونگذارى و نظارتهاى قضايى به حداقل رساند ولى آثار فرهنگى و اجتماعى، بس بلندمدت و كندتر از آنند كه توسل به ابزارهاى نظارتى بتواند آنها را رفع كند و به همين دليل به نظر مىرسد تنها ابزار موثر براى مقابله با آثار نامطلوب پديده شركتهاى هرمى در بين جامعه و به ويژه جوانان، افزايش سطح آگاهيهاى اجتماعى از يك سو و توجه به فرهنگ و اجزاى آن در نهادهاى متولى از سوى ديگر باشد. واكنشهاى نخبگان، دانشگاهيان و مراجع عظام تقليد به اين پديده اگرچه نشان دهنده آستانه بالاى حساسيت در جامعه فرهنگى ايران است اما حضور محتاطانه و كم رمق دستگاههاى مسئول در پاسخ به اين آثار و تبعات نشان از ضرورت توجه جدىتر به آثار فرهنگى اين گونه پديدههاى غيرفرهنگى دارد.
----------------------------
مسولیت این خبر با سایت بازتاب می باشد
به نوشته «جوان»، دفتر مطالعات فرهنگى اين مركز با بررسى آثار اجتماعى ناشى از فعاليت شركتهاى هرمى در ايران متذكر شد كه جذب ناجوانمردانه دوستان و اقوام در دستور كار اين شبكه ها قرار گرفته و در روش جذب اين نوع شركتها، به جذب دوستان صميمى در مراحل اوليه تاكيد فراوانى شده است و در جزوه راهنماى جذب خطاب به اعضاى اين شبكهها تاكيد شده است كه ابتدا فهرستى از بهترين دوستان، اقوام و نزديكان خود تهيه كنيد و به آنها براساس سطح سواد، ميزان خطرپذيرى، وقت آزادى كه دارند و مهم تر از همه ميزان اعتمادى كه به شما دارند امتياز بدهيد و براساس اولويتهاى به دست آمده سراغ آنها برويد. هيچ وقت درباره كار، تلفنى با آنها صحبت نكنيد و از پشت تلفن تنها كنجكاوى افراد را برانگيزيد و نامى از شركت نبريد، قرار بگذاريد و طورى وانمود كنيد كه براى كسب منافع شخصى به سراغ او نيامده ايد، محيط را دوستانه جلوه دهيد، تا وقتى كه خود مسلط نشده ايد شخصا اقدام به معرفى كار نكنيد و از ليدر راهنماى خود كمك بگيريد، نام هيچ يك از دوستان خود را از قلم نيندازيد.
همچنين هرگز افرادى را به دليل اينكه خيلى فقير، پولدار، گرفتار، بى تجربه، پير يا جوان هستند از دست ندهيد، تعيين زمان قرار را به عهده او بگذاريد. براى معرفى كار بهترين مكان منزل شما و بدترين مكان منزل دوست شماست، چرا كه در منزل شما تسلط با شماست، بهترين حالت و نتيجه از جلسات تك نفره به دست مى آيد، زيرا انرژى شما صرف يك نفر مى شود. اگر فردى منفى نزد دوست شما حضور داشته باشد به راحتى بر روى ديگران اثر منفى مىگذارد.
مركز پژوهشها در ادامه با افشاى بخش ديگرى از روشهاى جذب ناجوانمردانه شركتهاى هرمى كه به دست اندركاران مربوط آموزش داده شده، پرداخته و افزوده است: به اعضاى شركتهاى هرمى تاكيد شده است كه هميشه خانمها و آقايان متاهل را همراه همسرشان دعوت كنيد، در جلسه معرفى سيگار نكشيد، چرت نزنيد، سر خود را پايين نيندازيد و هيچ كارى جز گوش دادن به سخنان برگزاركننده انجام ندهيد، توضيح اضافه ندهيد. از دوست خود بخواهيد با كسى درباره موضوع صحبت نكند، او فقط با خود شما مشورت كند؛ زيرا ديگران چون اطلاعاتشان ناقص است معمولا ديدى منفى دارند، نخستين اصل اين تجارت صداقت است، همواره به زيردستان خود روحيه بدهيد و آنها را به آرامش دعوت كنيد. بعد از دو روز، عضويت فرد تازه را پيگيرى كنيد. اگر جواب مناسبى براى سوال او نداشتيد، بدون سعى در دادن جواب و دفاع از سيستم، بلافاصله با بالاسرى خود مشورت كنيد و جواب مناسب را جويا شويد. هيچ گاه در مقابل او جبهه گيرى نكنيد. مسائل و مشكلات او را شبيه مشكلات خود در ابتداى كار وانمود كنيد.
هيچ گاه براى خريد به كسى اصرار نكنيد. افرادى را كه در قدم اول به شما جواب منفى مى دهند هرگز از دست ندهيد چون آنها يا كارى را آغاز نمىكنند يا آن را بسيار جدى و پرتلاش و با انرژى دنبال مى كنند. هيچ گاه از طرف مقابل انتقاد نكنيد، در مقابل او قرار نگيريد و نشان دهيد كه همراه وى هستيد. هرگز وارد بحث و جدل نشويد مگر آن كه مطمئن باشيد برنده هستيد، هر نكته مثبت را به زيرگروهها و هر نكته منفى يا ابهام آلود را به ليدرهايتان انتقال دهيد.
مركز پژوهش ها در بخش ديگرى از بررسى خود با اشاره به اينكه همه اين جملات از يك جزوه چندين ده صفحه اى انتخاب شده و برگرفته از روشهاى روان شناختى جذب افراد به گروه است مىافزايد: ملاحظه مى شود كه اين شركتها چگونه روحيه سودجويانه و رياكارانه خود را با سوء استفاده از بهترين دوستان يك فرد كه به وى اعتماد كامل دارند به او القا مى كنند كه اين روابط اجتماعى در ادامه نه به عنوان شناخت رو در رو و متعامل بين دو انسان، بلكه به رابطه سودجويانه يك فرد در شناخت طرف مقابل و استفاده از وجوه ضعف و قوت شخصيتى و نيازهاى واقعى و آرمانى تبديل مى شود و اين شناخت نيز نه تنها رشد فرد مقابل را دربرندارد كه تنها به واسطه منافع مالى دوستان و نزديكانش در جلسات حاضر مى شود و به نوعى هركس تنها حكم تامين كننده منافع جمع ميزبانش را دارد.
دفتر مطالعات فرهنگى مركز پژوهشها تاكيد كرده است: آنچه در اين شركتها به عنوان رفاقتهاى ايجاد شده در شبكه مطرح است هيچ تناسبى با آموزه هاى دينى ندارد كه دوست خوب را كسى مى داند كه انسان را به ياد خدا بيندازد، زيرا در شبكههاى هرمى دوستيها بر اساس نفع شخصى و در پيوند با حمايتهاى دوطرفه به ظاهر دوستانه است و چون ريشه در فطرت و حقيقت آدمى ندارد، حداكثر وابستگى متقابل ناميده مى شود. اين افراد همچنين ممكن است دوستان خوبى را به علت مخالفتشان با اين مساله و دلخوريهاى پيش آمده حاصل از آن از دست بدهند.
مركز پژوهشها در پايان لزوم آگاه سازى جامعه را از ترفندهاى اين شبكه ها خاطرنشان كرده و افزوده است: اگرچه آثار اقتصادى اين پديده را مىتوان با قانونگذارى و نظارتهاى قضايى به حداقل رساند ولى آثار فرهنگى و اجتماعى، بس بلندمدت و كندتر از آنند كه توسل به ابزارهاى نظارتى بتواند آنها را رفع كند و به همين دليل به نظر مىرسد تنها ابزار موثر براى مقابله با آثار نامطلوب پديده شركتهاى هرمى در بين جامعه و به ويژه جوانان، افزايش سطح آگاهيهاى اجتماعى از يك سو و توجه به فرهنگ و اجزاى آن در نهادهاى متولى از سوى ديگر باشد. واكنشهاى نخبگان، دانشگاهيان و مراجع عظام تقليد به اين پديده اگرچه نشان دهنده آستانه بالاى حساسيت در جامعه فرهنگى ايران است اما حضور محتاطانه و كم رمق دستگاههاى مسئول در پاسخ به اين آثار و تبعات نشان از ضرورت توجه جدىتر به آثار فرهنگى اين گونه پديدههاى غيرفرهنگى دارد.
----------------------------
مسولیت این خبر با سایت بازتاب می باشد