• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یادی از "ژیان"، محبوب کوچک خانواده‌ها (+عکس)

Eddiy

Registered User
تاریخ عضویت
20 جولای 2013
نوشته‌ها
584
لایک‌ها
505
299568_735.jpg
ژیان خودروی فرانسوی کوچک و ارزان قیمتی بود که تولید آن از اواخر دهه 1340 در ایران آغاز شد.

به گزارش ایسنا، سیتروئن ژیان توسط فرانسوی‌ها و در جریان رقابت با فولکس واگن آلمان ساخته شد. تولید ژیان در اروپا از دهه 30 میلادی آغاز و تولید ‌مدل‌های ارتقاء یافته آن سرانجام در سال 1999 میلادی متوقف شد.

ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت زیاد این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.

تولید این خودرو در ایران از اواخر دهه 1340 در شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) آغاز شد. ژیان برای سال‌ها در یک مدل و به صورت سواری هاچ‌بک تولید می‌شد اما پس از سال 1353 بر تنوع مدل ژیان‌های تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام "ژیان مهاری" و "ژیان پیکاپ" (وانت اتاق دار) تولید ‌شد.

این خودرو به نوعی رقیب "پیکان" تولیدی در شرکت ایران خودرو بود. البته ژیان کوچک‌تر از پیکان بوده و به دلیل حجم موتور پایین‌تر، قیمت کمتری نیز نسبت به پیکان داشت. در اوایل تولید این خودروها در ایران، پیکان به قیمت حدود 17 هزار تومان و ژیان به قیمت حدود 12 هزار تومان به فروش می‌رسید.

پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابان‌های سربالایی برخوردار نباشد به همین دلیل خانواده‌هایی که از وضع مالی مناسب‌تری برخوردار بودند پیکان را به ژیان ترجیح می‌دانند به ویژه‌ آنکه ژیان چندان مناسب تردد در جاده‌های بین شهری نبود.

البته یکی از ویژگی‌های مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو بصورت دو استوانه ‌است که در زیر خودرو قرار دارد. درواقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود.

بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، سواری ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه‌های شدید خودرو در جاده‌های ناهموار خبری نبود. ویژگی‌ منحصر به فردی که البته در پیکان تولیدی آن زمان وجود نداشت.

با وجود مزایای ژیان تولید این خودرو پس از سال 1357 به تدریج متوقف شد به‌گونه‌ای که شرکت سایپا رنو 5 را که به نوعی تغییر شکل یافته ژیان بود جایگزین این خودرو کرد. پس از آن نیز پراید جایگزین رنو 5 شد.

گفته می‌شود که در آن زمان مجموعا 5 میلیون دستگاه از مدل‌های مختلف ژیان در جهان تولید شده است.

299565_979.jpg


299566_482.jpg


299567_422.jpg

 

.:smr:.

Registered User
تاریخ عضویت
22 آگوست 2012
نوشته‌ها
3,133
لایک‌ها
4,964
محل سکونت
tehran
آبیه چه با حاله ! خدای امنیته
 

show_man

Registered User
تاریخ عضویت
25 می 2012
نوشته‌ها
461
لایک‌ها
26
محل سکونت
tehran
از چهار دربش یه دونه سفیدشو داشتیم. من الان 23 سالمه. شاید اول دبستان بودم. خعلی باحال بود. لامصب اصلا تو کارش چپ کردن نبود و نیست. بزنین دست قشنگرو!!!:D
 

patteerr

Registered User
تاریخ عضویت
27 مارس 2009
نوشته‌ها
4,016
لایک‌ها
3,140
خاله من داشتن . نارنجی بود . شوهر خالم هم چقدش خیلی بلنده مچاله مینشست پشت فرمون . یادمه دنده هم بغل فرمون بود . خجالت می کشیدیم اون موقع سوار بشیم ولی خالم اینا از ارومیه میومدن با اون خونه ما !
 

Benchmarker

کاربر فعال پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
25 آگوست 2011
نوشته‌ها
5,573
لایک‌ها
31,853
محل سکونت
Sin City
این هم ژیان پلیس


Mihanstar.com-polis-1.jpg
 

payamb

Registered User
تاریخ عضویت
17 ژوئن 2012
نوشته‌ها
1,348
لایک‌ها
434
محل سکونت
تهران..زیر سایه شما
یادم ژیان یه دسته پایین فرمونش داشت که باهاش میشد ارتفاع چراغهای جلوشو تنظیم کنی..ببین لامصب چه تکنولوژی داشته...
 

Alex Fera

Registered User
تاریخ عضویت
12 ژانویه 2012
نوشته‌ها
857
لایک‌ها
127
محل سکونت
طـهـRUNــران
من هنوز هم دوتا میبینم،جفتش هم مال یه نفره،توی یدونشون یه چراغ موشی تعبیه کرده و باقالی میفروشه زمستونا :دی
 

trian

Registered User
تاریخ عضویت
27 فوریه 2011
نوشته‌ها
2,086
لایک‌ها
2,885
تازه سقفشم باز میشد
ژیان ، آریا ، فولکس ، هیلمن یه چیزایی ازشون یادمه، یادش بخیر
 

SixPack

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2013
نوشته‌ها
135
لایک‌ها
154
محل سکونت
اینترتر
اولا خاک بر سر خبرگذاری ایسنا کنم که یذره اطلاعات نداره! استارتر هم ورداشته فرط کپی فرط پیستیده همینطوری:D..........


دوما کی گفته تا 1999 نمونه های بروز شدش تولید شده؟


سوما توسط بیتل ب زیر کشیده شد در دوسوت..CITROEN 2CV با حجم موتور کم ش و از لحاظ امکانات در مقایسه با بیتل حرفی بره گفتن نداشت


چهارما سیتروئن از اون اولشم هیچ*&*& نبود و آرزو ب دل موند ک یک بار بره تو بازار آمریکا!.سیتروئن هیچ کارنامه موفقی نداره


پنجما
j16z9gs18slx7l9xf1ap.gif
 

amir69r

Registered User
تاریخ عضویت
25 ژوئن 2009
نوشته‌ها
246
لایک‌ها
10
محل سکونت
شيراز
يادش بخير داييم داشت دست به درش ميزدي بوق ميزد ميزدي دنده يك عقب ميرفت .... دي
 

asadaga

Registered User
تاریخ عضویت
21 اکتبر 2013
نوشته‌ها
800
لایک‌ها
274
يادمه مى گفتن اون زمونا كه توليد مى شد اگه كسى بتونه چپش كنه جايزه داره

واقعا سالار بود
 

saeedmorida

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 نوامبر 2012
نوشته‌ها
701
لایک‌ها
121
بابام + عموم+دایم توی یه حرکت انقلابی ژیان داشتند!
 

Benchmarker

کاربر فعال پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
25 آگوست 2011
نوشته‌ها
5,573
لایک‌ها
31,853
محل سکونت
Sin City
تنها چیزی که قابل توجه بود سیستم فنربندیش بود خیلی نرم بود
اما در کل اشغالی بیش نبود :general705:
 

paeeizan

Registered User
تاریخ عضویت
21 آپریل 2013
نوشته‌ها
996
لایک‌ها
4,003
سبکی و سیستم تعلیقش عالی بود ...
اما بقیش = فرغون !
 
بالا