شاید بتوان ادعا کرد سئو یکی از پیچیدهترین حوزههای بازاریابی مدرن است؛ موتورهای جستجو و تکنیکهای سئو آنقدر سریع تغییر میکنند که همگام ماندن با آخرین پیشرفتها از توان بیشتر فعالان این حوزه خارج است. بااینحال جای امیدواری است که بعضی از اصول اساسی سئو تقریباً ثابت و پابرجا هستند. اما نکته نگرانکننده این است که باوجود حجم بالای مقالات و اطلاعات مفیدی که در این زمینه ارائه میشود، بعضی از اشتباهات رایج سئو، هرروز تکرار میشوند. ازاینرو در ادامه سعی داریم تعدادی از اشتباهات فراگیر را که معمولاً هم دامن مبتدیان این حوزه را میگیرند، باهم بررسی کنیم. بر اساس این لیست مختصر و مفید میتوانیم درباره بهترین روشهای کاربردی سئو بیشتر بحث کنیم.
اشتباه #۱: عنوان و توضیحات بیربط و نامناسب یا اساساً نداشتن عنوان و توضیحات
عنوان و توضیحات صفحات جزء المانهایی هستند که هر متخصص سئویی به اهمیتشان واقف است، بااینوجود نوبت به عمل که میرسد، تهیه توضیحات و عنوانهای خوشفرم، با تمرکز کامل بر روی اصل محتوا، برای بعضی از افراد تقریباً غیرممکن به نظر برسد. انتخاب عنوان مناسب برای هر صفحه، رنکینگ آن را داخل نتایج موتورهای جستجو کاملاً دگرگون میکند؛ ارائه توضیحات مناسب برای محتوای صفحه هم باعث میشود کاربر در میان انبوه نتایج، بهجای بیتوجهی به صفحه، بر روی لینک سایت کلیک کند.
عنوانهای مبهم یا بیهدف معمولاً باعث میشوند رنکینگ صفحه دچار افت شدید شود. توضیحات صفحه هم جزء المانهایی هستند که مدیران سایتها گاهی از قلم میاندازند و همهچیز را به امان گوگل میسپارند تا به صلاح خودش برای صفحه توضیحات مناسبی انتخاب کند که بههیچوجه منطقی نیست.
به کمک این ۳ نکته ساده میتوانیم برای هرکدام از صفحات سایت بهترین عنوان و توضیحات را انتخاب کنیم:
• تگ عنوان و توضیحات را خالی نگذارید؛ هرچند بدیهی به نظر میرسد، بااینحال موارد متعددی پیش میآید که تعدادی از صفحات، عنوان و توضیحات مرتبط ندارند.
• از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید، اما شورش را درنیاورید که به اتهام انباشتن بیشازحد کلمات کلیدی داخل تگها جریمه شوید. تگها را مختصر و مفید نگهدارید و بر اساس علاقهمندی کاربران هدف انتخابشان کنید. کاربران ایده آلتان دنبال چه چیزی هستند؟ چطور میتوانید نیازشان را تأمین کنید؟ بهاینترتیب میتوانید کاربران بیشتری را به سمت محتوای سایت هدایت کنید.
• تأثیر عنوان و توضیحات صفحه را بر روی احساسات کاربران در نظر بگیرید. کلمات کلیدی همهچیز نیستند! همانطور که میدانید، نتایج جستجو اولین محل برخورد جستجو کنندگان با کمپانی و سایت آن هستند. بهتر است تصویری که از برند در ذهن کاربران نقش میبندد را در نظر داشته باشید و پیغامتان را با توجه به آن منتقل کنید.
هرچند انتخاب عنوانهای هدفمند، تصمیم چندان سادهای هم نیست، بااینحال نتیجه نهائی کار ارزش زحماتمان را دارد. بهتر است بهاندازه کافی وقت بگذارید و برای هر صفحه سایت، تگ عنوان و توضیحات مخصوصی در نظر بگیرید. ممکن است چنین پروسهای بهخصوص در مورد پروژههای بزرگتر، بیشازاندازه وقتگیر یا اعصابخردکن به نظر برسد، اما باید قبول کنیم این قبیل ریزهکاریها هستند که یک متخصص حرفهای سئو و یک آماتور را از هم متمایز میکنند.
اشتباه #۲: خرید بک لینک
لینک سازی هم جزء آن دسته از فعالیتهای رایج در حوزه سئو است که ذهن بسیاری از افراد را به خودش مشغول کرده است؛ سؤالهایی مثل: “می تونی برای سایتم یه تعداد لینک دستوپا کنی؟” یا “چطور محتوای ویروسی بنویسم که بتونه بقیه سایتها رو وسوسه کنه تا به سایتم لینک بدن!” بهخوبی نشان میدهند صاحبان وبسایتها تا چه حد درگیر فعالیتهای لینک سازی شدهاند؛ درنتیجه معمولاً با ارزیابی وضعیت بک لینکها، به عمق ماجرا پی میبریم؛ لینکهای بیکیفیت عموماً درنتیجه معامله با دلّالهای لینک و یا خریداری لینک از طریق سایتهای بدنامی مثل fiverr به دست میآیند. مشکل اینجاست که چنین فعالیتهایی درنهایت به اعمال پنالتی از طرف گوگل منجر میشوند.
نکته این است که: بهتر است در سال ۲۰۱۴ فکر خرید بک لینک را ازسرتان بیرون کنید، همین و بس! اگر پولتان اضافه کرده و دربهدر به دنبال لینک سازی هستید، بهتر است بهجای فعالیتهای غیرقانونی به این روشهای جایگزین فکر کنید:
• یک نویسنده زبردست استخدام کنید؛ کسی که استعداد نویسندگی خوبی داشته باشد و بتواند بهجای دور ریختن پولتان، برایتان محتوای جذاب آماده کند و در کنار آن به اصول بازاریابی هم آشنا باشد و بتواند کپی را به صورتی بنویسد که فروش محصولات را دوچندان کند. در این صورت مطمئناً تعداد بسیار زیادی لینک جمع میکنید و با محتوای مرتبط و قدرتمندتان به گوگل بهانه خوبی میدهید تا به صفحه رنکینگ خوبی بدهد.
• یک کارشناس مرتبط استخدام کنید تا برایتان محتوای دستاول و تأثیرگذار تهیه کند؛ محتوایی شبیه به گرافیک جالبتوجه یا اپلیکیشن های کاربردی که بتواند به نیاز کاربران پاسخ بدهد، واقعاً استحقاق لینک گیری و کسب رنکینگ مناسب را دارد. سعی کنید حوزه کاریتان و کاربرانی که محتوای تهیهشده را به اشتراک میگذارند را بهخوبی تحلیل کنید. درصورتیکه بهصورت صحیح قدم بردارید، بهزودی در اقیانوسی از لینکهای ورودی غرق میشوید.
• یک بازاریاب حرفهای خبره استخدام کنید تا دو مورد قبل را سروسامان بدهد و از بین مجموعه محتوای تهیهشده، بهترینها را انتخاب و منتشر کند؛ درصورتیکه بتواند محتوا هم تهیه کند که چهبهتر!
بهتر است فکر روشهای سریع و ارزان را ازسرتان بیرون کنید و فعالیتهای بازاریابی را واقعاً جدی بگیرید تا موفقیت کمپانی و بازگشت سرمایه آن در بلندمدت تضمین شود.
اشتباه #۳: نداشتن تمرکز
یکی دیگر از مشکلات همهگیر کمپینهای سئو، نداشتن تمرکز است؛ هیچوقت نباید یک صفحه خاص را بهصورت همزمان با تعداد زیادی کلمه کلیدی هدفگذاری کنید. باید در ضمن ساختن صفحات سایت، هدفتان را هم در گوشه ذهن داشته باشید؛ بخشهای مختلف را مطابق با آن تنظیم کنید تا صفحهای که در اختیار موتورهای جستجو قرار میگیرد واقعاً ارزش رنکینگ داشته باشد. نمیتوانیم یک صفحه خاص را هم برای سگ و هم برای گربه وارد رنکینگ کنیم؛ منطقی نیست. بهتر است در ضمن ساخت صفحات، محتوای تهیهشده و کل سایت را مورد ارزیابی قرار بدهید تا درصورتیکه حس کردید بعضی از صفحهها تمرکز اصلیشان را ازدستدادهاند، بتوانید بلافاصله طبقهبندی جدیدی ایجاد کنید و تاپیک های پراکنده را پوشش بدهید. مطمئن باشید کمپین سئوی مجموعه بهطورقطع موفق میشود و تمام نگرانیهایتان برطرف میشوند. قول میدهم…
اشتباه #۴: توقعات بیجا
بهاحتمالزیاد این مورد جزء مهمترین مشکلاتی است که گریبان گیر صاحبان وبسایتها شده است. اینکه واقعبین باشیم، با توجه به ظرفیتهای مجموعه توقعات منطقی داشته باشیم و احساساتمان را در کار دخیل نکنیم، چندان هم ساده نیست. درواقع نتیجهبخش بودن فعالیتهای سئو مستلزم تلاش مستمر و زحمتهای شبانهروزی است. باید مجموعه زحماتی را که برای کمپین کشیدهایم، با فعالیتهای سایر رقبای کاریمان مقایسه کنیم تا مشخص شود سایتمان در وضعیت کنونیاش استحقاق رنکینگ بهتر از سایتهای رقیب را دارد یا خیر. هرچند صداقت داشتن در چنین مواقعی کمی سخت است، اما چاره دیگری نداریم!
درصورتیکه طراحی سایتمان افتضاح باشد، قیمتها خیلی بالا باشند، محتوای بهدردبخوری تهیه نکرده باشیم و وضعیت رقبا را بهصورت مستمر تحلیل نکرده باشیم، باید بدون معطلی دستبهکار شویم و اشکالات را برطرف کنیم؛ تنها در این حالت است که سئو میتواند به مجموعهمان کمک کند و میزان فروش را افزایش بدهد.
درصورتیکه مرتکب این قبیل اشتباهات رایج نشوید، میتوانید کمکم خودتان را از خیل مبتدیان این حوزه جدا کنید و راهتان را برای ساختن یک کسبوکار آنلاین سودآور هموار کنید.
اشتباه #۱: عنوان و توضیحات بیربط و نامناسب یا اساساً نداشتن عنوان و توضیحات
عنوان و توضیحات صفحات جزء المانهایی هستند که هر متخصص سئویی به اهمیتشان واقف است، بااینوجود نوبت به عمل که میرسد، تهیه توضیحات و عنوانهای خوشفرم، با تمرکز کامل بر روی اصل محتوا، برای بعضی از افراد تقریباً غیرممکن به نظر برسد. انتخاب عنوان مناسب برای هر صفحه، رنکینگ آن را داخل نتایج موتورهای جستجو کاملاً دگرگون میکند؛ ارائه توضیحات مناسب برای محتوای صفحه هم باعث میشود کاربر در میان انبوه نتایج، بهجای بیتوجهی به صفحه، بر روی لینک سایت کلیک کند.
عنوانهای مبهم یا بیهدف معمولاً باعث میشوند رنکینگ صفحه دچار افت شدید شود. توضیحات صفحه هم جزء المانهایی هستند که مدیران سایتها گاهی از قلم میاندازند و همهچیز را به امان گوگل میسپارند تا به صلاح خودش برای صفحه توضیحات مناسبی انتخاب کند که بههیچوجه منطقی نیست.
به کمک این ۳ نکته ساده میتوانیم برای هرکدام از صفحات سایت بهترین عنوان و توضیحات را انتخاب کنیم:
• تگ عنوان و توضیحات را خالی نگذارید؛ هرچند بدیهی به نظر میرسد، بااینحال موارد متعددی پیش میآید که تعدادی از صفحات، عنوان و توضیحات مرتبط ندارند.
• از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید، اما شورش را درنیاورید که به اتهام انباشتن بیشازحد کلمات کلیدی داخل تگها جریمه شوید. تگها را مختصر و مفید نگهدارید و بر اساس علاقهمندی کاربران هدف انتخابشان کنید. کاربران ایده آلتان دنبال چه چیزی هستند؟ چطور میتوانید نیازشان را تأمین کنید؟ بهاینترتیب میتوانید کاربران بیشتری را به سمت محتوای سایت هدایت کنید.
• تأثیر عنوان و توضیحات صفحه را بر روی احساسات کاربران در نظر بگیرید. کلمات کلیدی همهچیز نیستند! همانطور که میدانید، نتایج جستجو اولین محل برخورد جستجو کنندگان با کمپانی و سایت آن هستند. بهتر است تصویری که از برند در ذهن کاربران نقش میبندد را در نظر داشته باشید و پیغامتان را با توجه به آن منتقل کنید.
هرچند انتخاب عنوانهای هدفمند، تصمیم چندان سادهای هم نیست، بااینحال نتیجه نهائی کار ارزش زحماتمان را دارد. بهتر است بهاندازه کافی وقت بگذارید و برای هر صفحه سایت، تگ عنوان و توضیحات مخصوصی در نظر بگیرید. ممکن است چنین پروسهای بهخصوص در مورد پروژههای بزرگتر، بیشازاندازه وقتگیر یا اعصابخردکن به نظر برسد، اما باید قبول کنیم این قبیل ریزهکاریها هستند که یک متخصص حرفهای سئو و یک آماتور را از هم متمایز میکنند.
اشتباه #۲: خرید بک لینک
لینک سازی هم جزء آن دسته از فعالیتهای رایج در حوزه سئو است که ذهن بسیاری از افراد را به خودش مشغول کرده است؛ سؤالهایی مثل: “می تونی برای سایتم یه تعداد لینک دستوپا کنی؟” یا “چطور محتوای ویروسی بنویسم که بتونه بقیه سایتها رو وسوسه کنه تا به سایتم لینک بدن!” بهخوبی نشان میدهند صاحبان وبسایتها تا چه حد درگیر فعالیتهای لینک سازی شدهاند؛ درنتیجه معمولاً با ارزیابی وضعیت بک لینکها، به عمق ماجرا پی میبریم؛ لینکهای بیکیفیت عموماً درنتیجه معامله با دلّالهای لینک و یا خریداری لینک از طریق سایتهای بدنامی مثل fiverr به دست میآیند. مشکل اینجاست که چنین فعالیتهایی درنهایت به اعمال پنالتی از طرف گوگل منجر میشوند.
نکته این است که: بهتر است در سال ۲۰۱۴ فکر خرید بک لینک را ازسرتان بیرون کنید، همین و بس! اگر پولتان اضافه کرده و دربهدر به دنبال لینک سازی هستید، بهتر است بهجای فعالیتهای غیرقانونی به این روشهای جایگزین فکر کنید:
• یک نویسنده زبردست استخدام کنید؛ کسی که استعداد نویسندگی خوبی داشته باشد و بتواند بهجای دور ریختن پولتان، برایتان محتوای جذاب آماده کند و در کنار آن به اصول بازاریابی هم آشنا باشد و بتواند کپی را به صورتی بنویسد که فروش محصولات را دوچندان کند. در این صورت مطمئناً تعداد بسیار زیادی لینک جمع میکنید و با محتوای مرتبط و قدرتمندتان به گوگل بهانه خوبی میدهید تا به صفحه رنکینگ خوبی بدهد.
• یک کارشناس مرتبط استخدام کنید تا برایتان محتوای دستاول و تأثیرگذار تهیه کند؛ محتوایی شبیه به گرافیک جالبتوجه یا اپلیکیشن های کاربردی که بتواند به نیاز کاربران پاسخ بدهد، واقعاً استحقاق لینک گیری و کسب رنکینگ مناسب را دارد. سعی کنید حوزه کاریتان و کاربرانی که محتوای تهیهشده را به اشتراک میگذارند را بهخوبی تحلیل کنید. درصورتیکه بهصورت صحیح قدم بردارید، بهزودی در اقیانوسی از لینکهای ورودی غرق میشوید.
• یک بازاریاب حرفهای خبره استخدام کنید تا دو مورد قبل را سروسامان بدهد و از بین مجموعه محتوای تهیهشده، بهترینها را انتخاب و منتشر کند؛ درصورتیکه بتواند محتوا هم تهیه کند که چهبهتر!
بهتر است فکر روشهای سریع و ارزان را ازسرتان بیرون کنید و فعالیتهای بازاریابی را واقعاً جدی بگیرید تا موفقیت کمپانی و بازگشت سرمایه آن در بلندمدت تضمین شود.
اشتباه #۳: نداشتن تمرکز
یکی دیگر از مشکلات همهگیر کمپینهای سئو، نداشتن تمرکز است؛ هیچوقت نباید یک صفحه خاص را بهصورت همزمان با تعداد زیادی کلمه کلیدی هدفگذاری کنید. باید در ضمن ساختن صفحات سایت، هدفتان را هم در گوشه ذهن داشته باشید؛ بخشهای مختلف را مطابق با آن تنظیم کنید تا صفحهای که در اختیار موتورهای جستجو قرار میگیرد واقعاً ارزش رنکینگ داشته باشد. نمیتوانیم یک صفحه خاص را هم برای سگ و هم برای گربه وارد رنکینگ کنیم؛ منطقی نیست. بهتر است در ضمن ساخت صفحات، محتوای تهیهشده و کل سایت را مورد ارزیابی قرار بدهید تا درصورتیکه حس کردید بعضی از صفحهها تمرکز اصلیشان را ازدستدادهاند، بتوانید بلافاصله طبقهبندی جدیدی ایجاد کنید و تاپیک های پراکنده را پوشش بدهید. مطمئن باشید کمپین سئوی مجموعه بهطورقطع موفق میشود و تمام نگرانیهایتان برطرف میشوند. قول میدهم…
اشتباه #۴: توقعات بیجا
بهاحتمالزیاد این مورد جزء مهمترین مشکلاتی است که گریبان گیر صاحبان وبسایتها شده است. اینکه واقعبین باشیم، با توجه به ظرفیتهای مجموعه توقعات منطقی داشته باشیم و احساساتمان را در کار دخیل نکنیم، چندان هم ساده نیست. درواقع نتیجهبخش بودن فعالیتهای سئو مستلزم تلاش مستمر و زحمتهای شبانهروزی است. باید مجموعه زحماتی را که برای کمپین کشیدهایم، با فعالیتهای سایر رقبای کاریمان مقایسه کنیم تا مشخص شود سایتمان در وضعیت کنونیاش استحقاق رنکینگ بهتر از سایتهای رقیب را دارد یا خیر. هرچند صداقت داشتن در چنین مواقعی کمی سخت است، اما چاره دیگری نداریم!
درصورتیکه طراحی سایتمان افتضاح باشد، قیمتها خیلی بالا باشند، محتوای بهدردبخوری تهیه نکرده باشیم و وضعیت رقبا را بهصورت مستمر تحلیل نکرده باشیم، باید بدون معطلی دستبهکار شویم و اشکالات را برطرف کنیم؛ تنها در این حالت است که سئو میتواند به مجموعهمان کمک کند و میزان فروش را افزایش بدهد.
درصورتیکه مرتکب این قبیل اشتباهات رایج نشوید، میتوانید کمکم خودتان را از خیل مبتدیان این حوزه جدا کنید و راهتان را برای ساختن یک کسبوکار آنلاین سودآور هموار کنید.