• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

18 موومان مهم سینمایی که هر علاقمندی به سینما باید بشناسد

Epitome

Registered User
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2012
نوشته‌ها
1,051
لایک‌ها
1,121
سلام دوستان
چند روز پیش این مطلبو برای یکی از دوستانم ترجمه کردم که گفتم اینجا هم بذارمش تا شاید به درد کاربرای اینجا هم بخوره. امیدوارم براتون مفید باشه.
از وب سایت Taste of Cinema
نویسنده: Anthony Crossland
ترجمه و تخلیص از خودم

یک موومان سینمایی شامل موجی از فیلمهایی می شود که عموما از یک جریان خاص در سینمای دوران خودشان پیروی می کنند. اکثر موومان های محبوب سینما منطقه ای هستند اما بر کل سینمای دنیا تاثیر می گذارند. این دسته از فیلمها دارای ریشه هایی فرهنگی می باشند که از فجایع ملی، فرهنگ توده، یا معضلات اجتماعی تاثیر می پذیرند.
برای ایجاد سبک های نوآورانه فیلمسازی می توان از تکنیک های تجربی (Experimental) استفاده کرد. همچنین به منظور دادن هویتی منحصر بفرد به اینگونه فیلمها، محدودیت های تدوین کنار زده می شوند. چنین فیلمهای نوآورانه ای نه تنها از جنبه تاریخی اهمیت دارند، بلکه برای آینده سینما نیز مهم تلقی می شوند.

1- اکسپرسیونیزم آلمان (German Expressionism)

le-cabinet-du-docteur-caligari-01-650x276.jpg

در جریان جنگ جهانی اول، فیلمهای خارجی در آلمان اجازه نمایش نداشتند؛ این اتفاق منجر به رشد صنعت سینما در این کشور گردید. پس از جنگ در حالی که اقتصاد آلمان در حال دست و پا زدن بود، مردم برای فرار از مشکلات روزمره، به جای گذراندن تعطیلات به سینما می رفتند. مشابه این اتفاق بعد از دوره رکود بزرگ (Great Depression) برای سینمای امریکا رخ داد که منجر به شروع عصر طلایی هالیوود گردید.

فیلمهای اکسپرسیونیستی به تبع زمان ساختشان صامت و سیاه و سفید بودند، اما برخی مواقع فیلمسازان با استفاده از قالب های رنگی مخصوص (مثلا زرد رنگ) حال و هوای فیلمهایشان را عوض می کردند. طراحی هنری، استایل بازیگران و استفاده از سایه ها، ظاهری سوررئال (مشابه نقاشی های سوررئال آن دوران) به فیلمها می بخشید.

اکسپرسیونیزم آلمان با روی کار آمدن **** نازی کنار رفت، اما تاثیر آن همچنان ادامه دارد. فریتز لانگ و فردریش ویلهلم مورنائو که از چهره های شاخص این موومان محسوب می شوند به امریکا گریخته و در هالیوود مشغول به کار شدند. برای مثال رگه هایی از اکپرسیونیزم آلمان را میتوان در فیلمهای نخستین آلفرد هیچکاک مشاهده کرد. همچنین گفته می شود که بسیاری از فیلمهای تیم برتون تجلی مدرنی از اکسپرسیونیزم محسوب می شوند.

چهره های شاخص:
F.W. Murnau
Fritz Lang
G.W. Pabst
Robert Wiene

برخی فیلمهای شاخص:
Nosferatu, a Symphony of Horror ساخته فردریش مورنائو
The Cabinet of Dr. Caligari ساخته رابرت وینه
The Golem: How He Came into the World ساخته کارل بوسه و پاول وگنر
Metropolis ساخته فریتز لانگ
M ساخته فریتز لانگ
Pandora's Box ساخته ویلهلم پابست

2- موج نوی فرانسه (French New Wave)

Screenshot-2.png

در اواخر دهه 50 میلادی، روند یکنواخت فیلمهای سینمایی منتقدان جوان سینما و نویسندگان مجله کایه دو سینما (Cahiers du cinema) را که دانش گسترده ای در زمینه فیلم داشتند، به شدت خسته میکرد. اعضای این گروه که اکثرشان با یکدیگر رفیق بودند، دست به کار شدند و با علاقه خاصی که به ابتکار و نوآوری داشتند در راستای تغییر سینما یکدیگر را یاری دادند. کارگردانان دیگر نیز خیلی زود به این جمع پیوستند.

فیلمهایی که در نتیجه این جنبش ساخته شدند از بودجه چندانی برخوردار نبودند، اما به خاطر خصوصیاتی نظیر فیلمبرداری با تجهیزات ریلی، حرکت سریع افق گرد، دوربین روی دست و از همه معروف تر برش پرشی (Jump Cut)، سبک ویژه ای پیدا کرده بودند. موج نوی فرانسه قوانین فیلمسازی و زمان بندی را شکست و به فیلم ها انرژی تازه ای بخشید.

موج نوی فرانسه هرگز از بین نرفت بلکه تکامل یافت.

چهره های شاخص:
Francois Truffaut
Jean-Luc Godard
Eric Rohmer
Claude Chabrol
Jacques Rivette

برخی فیلمهای شاخص:
The 400 Blows ساخته فرانسوا تروفو
Jules and Jim ساخته فرانسوا تروفو
Breathless ساخته ژان گدار
Le beau Serge ساخته کلود شابرول
Sign of Leo ساخته اریک رومر
Paris Belongs to Us ساخته ژاک ریوه

3- هالیوود نو (New Hollywood)

taxi-driver (1).jpg

در دهه 60 میلادی، ایالات متحده دستخوش تغییرات عدیده ای شد؛ سیستم قدیمی استودیوهای هالیوود قوانینی را برای فیلمسازی معین کرده بودند که باعث میشد فیلمهای آن دوران برای جذب تماشاگر حتی در رقابت با کمدی های تلویریونی نیز ناتوان باشند. با وجود جنگ ویتنام و شورش های نژادی، مردم از فیلمهایی مثل اشکها و لبخندها (The Sound of Music) خسته شده بودند. هالیوود ضررهای مالی متعددی را تحمل میکرد. در آن دوران، فیلمسازانی که در زمینه سینما تحصیلات داشتند با تاثر از فیلمای خارجی جنبش هالیوود نو را پایه ریزی نمودند.


به لحاظ فنی استایل منحصر بفردی در کار نبود، بلکه تنها تاثیرات فیلمهای خارجی بر فیلمهای هالیوود نو پدیدار گشته بود. این فیلمها معمولا برای تماشا به همراه خانواده مناسب نبودند؛ روابط جنسی چند طرفه، مواد مخدر و خشونت بخش جدانشدی این گونه فیلما بودند. فیلمها به سبکی تلخ و واقعی ساخته می شدند و زیبایی بصری چندانی نداشتند.

هالیوود نو هیچ وقت از بین نرفت و هر دو سینمای مستقل و سینمای هالیوود را به جلو حرکت داد.

چهره های شاخص:
Martin Scorsese
Terrence Malick
John Cassavetes
Francis Ford Coppola
Mike Nichols
Arthur Penn


برخی فیلمهای شاخص:
Taxi Driver ساخته مارتین اسکورسیزی
Dog Day Afternoon ساخته سیدنی لومت
Easy Rider ساخته دنیس هاپر
The Graduate ساخته مایک نیکولز
Bonnie and Clyde ساخته آرتور پن
Midnight Cowboy ساخته جان شلزینجر
Two-Lane Blacktop ساخته مونت هلمن
Badlands ساخته ترنس ملیک
The Deer Hunter ساخته مایکل چیمینو
The Killing of a Chinese Bookie ساخته جان کازاوتس
The Conversation ساخته فرانسیس فورد کاپولا

4- نئو رئالیسم ایتالیا (Italian Neo-Realism)

Ladri-di-biciclette.jpg

بعد از جنگ دوم جهانی از ایتالیا جز خرابه هایی باقی نمانده بود. با نگرشی نفرت آمیز نسبت به فیلمهای سبکسرانه و الکی خوش هالیوودی، فیلمسازان ایتالیایی شروع به ساختن فیلمهای واقع گرایانه و غمناک کردند. این فیلمها هیچ ابایی از نشان دادن مکانها و صحنه های تکان دهنده واقعی نداشتند. داستانها لزوما پایانی خوش نداشتند. فقر، جرم، خوشی ها و تلخی های ساده و صمیمی به طرز واقع گرایانه ای به نمایش در می آمدند.

فیلمسازان نئو رئالیست به کار خود ادامه دادند و بعدها همکاری هایی نیز با فیلمسازان موج نوی فرانسه انجام دادند. نئو رئالیسم ایتالیا نقش الهام بخشی بر سینمای موج نوی فرانسه ایفا کرد.


چهره های شاخص:
Federico Fellini
Roberto Rossellini
Vittorio De Sica
Luchino Visconti

برخی فیلمای شاخص:
Rome, Open City ساخته روبرتو روزلینی
The Bicycle Thieves ساخته ویتوریو دسیکا
I Vitelloni ساخته فدریکو فلینی
Umberto D ساخته ویتوریو دسیکا
La Terra Trema ساخته لوکینو ویسکونتی
 

Epitome

Registered User
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2012
نوشته‌ها
1,051
لایک‌ها
1,121
5- سینما نگاه (Cinema du look)

Leon-Promotional-stills-leon-leon-the-professional-24523779-460-306.jpg

در دهه 80 میلادی شاهد تغییرات بسیاری در زمینه فرهنگ بودیم. بازیهای رایانه ای، فشن، تبلیغات و موزیک ویدیوها عناصر مهم فرهنگ توده دهه 80 و اوایل دهه 90 تلقی میشدند. حتی با وجود حمایت های دولتی از سینما، فیلمسازان فرانسوی کار سختی را برای رقابت با موزیک ویدیو ها و تبلیغات صاحب سبک و رنگارنگ آن دوران در پیش رو داشتند. سه کارگردان صاحب سبک فرانسوی شروع به ساختن فیلمهایی کردند که بعد ها منتقدین آن را جنبش سینما نگاه نامیدند.

این فیلمها با استفاده از سبک های خاص جلوه و ظاهر زیبایی داشتند. اکثر فیلمها مثل تبلیغات و موزیک ویدیوها ظاهر رنگارنگی داشتند. فیلمسازان این جنبش میخواستند که فیلمهایشان ظاهر جذابی دشته باشند، در حالیکه موومان های گذشته بر داستان تمرکز بیشتری داشتند.


چهره های شاخص:

Jean-Jacques Beineix
Luc Besson
Leos Carax

برخی فیلمهای شاخص:
Betty Blue ساخته ژاکوس بینکس
Les Amants du Pont-Neuf ساخته لئو کاراکس
Leon ساخته لوک بسون
La Femme Nikta ساخته لوک بسون

6- دوگما 95 (Dogma 95)

m-the-idiots.jpg

دوگما 95 از معدود موومان هایی است که دارای قوانینی رسمی و ثبت شده در یک مانیفست می باشد. این مانیست توسط کارگردانان لارس فون تریه و توماس وینتربرگ نوشته و امضا گردید. کلمه دوگما نشان دهنده مجموعه قوانین و 95 نشانگر سال شروع این جنبش می باشد. این مانیفست نسخه جدیدی از یکی از مقالات فرانسوا تروفو در سال 1954 می باشد. تمام فیلمهایی که میخواستند جزو دوگما 95 محسوب شوند می بایست اول مورد تایید قرار بگیرند. اگرچه دوگما 95 در دانمارک شروع شد اما یک جنبش جهانی محسوب می شود. سبک فیلمسازی تابع قوانینی بود که با نام سوگند پاکدامنی شناخته می شدند. یکی از قوانین اولیه این بود که فیلمسازان می بایست فقط از فیلم های 35 میلیمتری استفاده کنند که بعد ها به نوارهای ویدیو تغییر یافت. فیلمها با استفاده از دوربین رودست و بدون فیلتر ساخته می شدند. طبق قوانین، فیلمبرداری می بایست در محل انجام شود؛ بدون صدا، نور و لوازم اضافی؛ اگرچه این قوانین در مواردی شکسته می شدند. این موارد باعث شدند که فیلمهای این جنبش حالتی مستند وار به خود بگیرند.

این موومان در سال 2005 پایان یافت، اما فیلمسازانی که از جای جای دنیا در این جنبش مشارکت داشتند همچنان به کار خود ادامه می دهند. نورپردازی طبیعی، فیلمبرداری روی دست و سبک مستند گونه همچنان از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. نکته مهمی که دوگما 95 به ما آموخت این بود که یک داستان خوب بدون بودجه کافی نیز می تواند دوام بیاورد، چیزی که برای فیلمسازان تازه کار و حرفه ای الهام بخش است.

چهره های شاخص:

Lars von Trier
Thomas Vinterberg

برخی فیلمهای شاخص:
Dogma 1 The Celebration ساخته توماس وینتربرگ
Dogma 2 The Idiots ساخته لارس فون تریه
Dogma 4 The king is Alive ساخته کریستین لورینگ
Dogma 6 Julien Donkey-Boy ساخته هارمونی کورین

7- موج نوی هنگ کنگ (Hong Kong New Wave)

A7658975-14.jpg

در حالیکه اکثر فیلمها در چین به گویش چینی ماندارین و در صحنه نمایش ساخته می شدند؛ تعدادی از فیلمسازان هنگ کنگی کانتونی زبان که به فیلمهای اروپایی مسلط بودند، تصمیم گرفتند که خود را از جریان اصلی جدا کنند. فرهنگ و تاریخ هنگ کنگ نسبت به بقیه چین بسیار متفاوت است و این فیلمسازان بخوبی آن را نشان می دهند.

فیلمسازان موج نو فیلمهایشان را به سبکی تلخ و واقع گرایانه و در گویش محلی خودشان می ساختند. این فیلمسازان به دنبال هویتی مستقل هستند. آنها با تاثر از سینمای ایتالیا و فرانسه فیلمهایشان را در لوکیشن های واقعی ضبط می کردند. بسیاری از فیلمها جنایی اند و درباره مافیای چین یا هنرهای رزمی ساخته شدند؛ آنهایی هم که در ژانرهایی متفاوت مثل کمدی یا عاشقانه ساخته می شدند مانند فیلمهای اکشن از انرژی زیادی برخوردار بودند.

این جنبش نیز مانند خیلی های دیگر هرگز از بین نرفت؛ سینمای هنگ کنگ در حال حاضر یکی از بزرگترین سینماهای دنیاست و همواره الهام بخش فیلمهای زیادی در سراسر دنیا می باشد. بدون این موومان، هنگ کنگ قادر نبود فیلمهایی بخوبی فیلمهای امروزش بسازد، فیلمهایی که برای فیلمسازی مانند تارانتینو منبع الهام می باشتد.

چهره های شاخص:
Wong Kar-Wai
John Woo
Ann Hui
Tsui Hark

برخی فیلمهای شاخص:
Boat People ساخته ان هویی
Days of Being Wild ساخته وونگ کار وای
A Better Tomorrow ساخته جان وو
The Butterfly Murders ساخته سویی هارک

8- بی موج (No Wave)

stranger-in-paradise.jpg

بی موج جدا از یک موومان سینمایی، جنبشی بود در موسیقی و هنر که شروع کنندگان آن جوانانی مبتکر بودند که در بخش جنوب شرقی شهر نیویورک سکونت داشتند. جیب هایشان خالی بود اما افکارشان آزاد.

فیلمسازان اکثرا از فیلمهای 8 یا 16 میلیمتری استفاده می کردند. با الهام از موج نوی فرانسه، فیلمها بصورت چریکی و با داستانهایی هنجارشکن و شخصیت های یاغی ساخته می شدند. این موومان نقش بسزایی در پیشرفت سینمای مستقل امریکا ایفا کرد.

چهره های شاخص:
Amos Poe
Jim Jarmusch

برخی فیلمهای شاخص:
Rome 78 ساخته جیم جارموش
Subway Riders ساخته آموس پو
Stranger Than Paradise ساخته جیم جارموش

9- سینمای نوی مکزیک (Nuevo Cine Mexicano)

ytumama.jpg

سینمای نوی مکزیک موجی است از فیلم ها و فیلمسازان مکزیکی که از اوایل دهه 90 میلادی شروع شده است. این فیلمها خود را از جو رایج مواد مخدر (Narcoculture) جدا کرده و بیشتر از سینمای امریکا و اروپا تاثیر گرفته اند. فیلمهای سینمای نو بیشتر بر ابرازات شخصی تاکید دارند و لابه لای آنها می توان ردپای فرهنگ مکزیک، رئالیسم و رومانتیسیزم را پیدا کرد. در نتیجه این جنبش، سینمای مکزیک هم اکنون یکی از سینماهای جدی و مهم دنیا به حساب می آید.

چهره های شاخص:
Alejandro Gonzalez Inarritu
Alfonso Cuaron
Carlos Reygadas
Guillermo del Toro

برخی فیلمهای شاخص:
Danzon ساخته ماریو نووارو
The Devil’s Backbone ساخته گیلرمه دل تورو
Amores Perros ساخته الخاندرو ایناریتو
Battle in Heaven ساخته کارلوس ریگاداس
Y Tu Mama Tambien ساخته آلفونسو کوارون
Biutiful ساخته الخاندرو ایناریتو
Japan ساخته کارلوس ریگاداس

10- موج نوی کره جنوبی (South Korean New Wave)

Oldboy.jpeg

در سال 1998، سینماهای کره جنوبی شروع به فروختن بلیت های بیشتر برای فیلمهای داخلی کردند. این اتفاق به نوبه خود منجر به پیشرفت سینما در این کشور گردید. در سالهای اخیر فیلمهای کره ای طرفداران بسیاری پیدا کرده اند.

چیزی که فیلمهای کره ای را متفاوت می کند فرهنگ این کشور است. در خیلی از فیلمهای این کشور می توان تاثیر همسایه شمالی و تهدیدات آن را مشاهده کرد. فیلمهای کره ای همچنین شیوه روایی سیاه و تلخی دارند و از کنار زدن و رد شدن از مرز ها و محدودیت ها ترسی ندارند.

فیلمها نه تنها از فیلمهای موج نوی غربی و ژاپنی تاثیر می پذیرند، بلکه از پانسوری نیز که یک شیوه خاص و بومی از روایت و قصه گویی می باشد، بهره می گیرند. فیلمهای کره ای داستان های غنی ای دارند، اما گهگاه به خاطر زیاده روی در نمایش خشونت و وحشت مورد انتقاد قرار می گیرند.

چهره های شاخص:
Park Chan-wook
Ki-duk Kim
Kim Jee-Woon
Bong Joon-ho

برخی فیلمهای شاخص:
Memories of Murder ساخته بونگ ژون هو
A Tale of Two Sisters ساخته کیم ژی وون
Oldboy ساخته پارک چان ووک
Mother ساخته بونگ ژون هو
Pieta ساخته کیم کی دوک
Secret Sunshine ساخته لی چانگ دونگ
Samaritan Girl ساخته کیم کی دوک

11- موج نوی ژاپن (Japanese New Wave)

Annu_Mari_and_Jo_Shishido_in_Branded_to_Kill.jpg

بعد از اشغال ژاپن توسط امریکا در پی جنگ جهانی دوم، صنعت فیلمسازی در ژاپن به شدت قوت گرفت. تا حدی که فیلمهای سامورایی بعد ها الهام بخش فیلمهایی نظیر سری جنگ ستارگان شدند. ملودرام های اوزو بر فیلمهای غربی تاثیر میگذاشتند. فیلمهای کاجیو (هیولایی) و علمی تخیلی که کنایه ای از نابودی ژاپن در جریان جنگ بودند، اعتبار بین المللی پیدا کرده و باعث رونق صنعت اسباب بازی نیز شدند. این یک عصر طلایی برای سینمای ژاپن محسوب می شد، اگرچه فیلمسازان در پی آن بودند تا با استفاده از آزادی های پیش آمده بهتر بتوانند افکار خود را بیان کنند. در نتیجه این حرکت، موج نوی سینمای ژاپن آغاز شد.

این فیلمسازان از هنجار های موجود تخطی کرده و فیلمهایشان چهره ای واقعی تر و تلخ تر به خود گرفت. آنها در فیلمهایشان تابوها را می شکستند و موضوعات چالش برانگیز را روی پرده می آوردند. یاکوزا (مافیای ژاپن) به سینما راه پیدا نمود و بعد ها تاثیر بسزایی بر سینمای جنایی هنگ کنگ گذاشت. نمایش تابوها همچنین نقش موثری بر پیشرفت فیلمسازانی نظیر جیم جارموش و تارانتینو و همچنین موج نوی کره جنوبی ایفا کرد.

چهره های شاخص:
Seijun Suzuki
Nagisa Oshima
Shohei Imamura
Hiroshi Teshigahara
Masahiro Shinoda

برخی فیلمهای شاخص:
Branded to Kill ساخته شیجون سوزوکی
Tokyo Drifter ساخته شیجون سوزوکی
Intentions Of Murder ساخته شوهی ایمامورا
The Face of Another ساخته هیروشی تاشیگاهارا
Japanese Summer: Double Suicide ساخته ناگیشا اوشیما
Double Suicide ساخته ماساهیرو شینودا

12- سینمای موازی هند (Parallel Cinema)

Pather-Panchali-006.jpg

هند دومین بازار بزرگ فیلم دنیاست. بزرگترین بخش سینمای هند را همیشه بالیوود تشکیل داده است: فیلمهای هندی زبانی که در بمبئی ساخته می شوند و اساسشان بر حماسه های تاریخی، داستانهای کهن سانسکریت و موزیکالهای پارسی یا هالیوودی بنا شده است. سینمای هند را با سکانس های رقص فراوان و آهنگ های عاشقانه می شناسند. به ندرت می توان واقع گرایی را در این فیلمها پیدا کرد. اگرچه تعداد اندکی فیلم رئال نیز مثل فیلم Neecha Nagar ساخته شده اند؛ این فیلم ها نزد کارگردانان بنگال غربی بسیار محبوب هستند. فیلمسازان بنگالی تحت تاثیر ادبیات بنگال و نئورئالیسم ایتالیا از جریان اصلی سینمای هند نفرت داشتند. موج نوی سینمای هند از این منطقه شروع شد و به دیگر نقاط این کشور سرایت کرد.

چهره های شاخص:

Satyajit Ray
Ritwik Ghatak
Mrinal Sen

برخی فیلمهای شاخص:
Aparajito ساخته ساتیاجیت رای
The Rat Trap ساخته آندور گوسپلکریشنان
Parama ساخته آپارنا سن
Ajantrik ساخته ریتویک گاتاک
Akaler Sandhane ساخته مرینال سن
Do Bigha Zamin ساخته بیمال روی
Do Aanken Barah ساخته شانتارام
 
Last edited:

Epitome

Registered User
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2012
نوشته‌ها
1,051
لایک‌ها
1,121
13- موج نوی ایران (Iranian New Wave)

www.amar-tafti.blogfa.com 66.jpg

ایران سینمای بسیار منحصر بفرد و متفاوتی دارد. اگرچه قدمت زیادی دارد، اما صنعت سینمای ایران با نمایش فیلم گاو آغاز به کار کرد. سانسور دولتی در سینمای ایران بسیار سخت گیرانه است، اگرچه اخیرا دولت اختیارات بیشتری به فیلمسازان داده است. تعداد کمی فیلم غربی به ایران راه پیدا می کنند، اما اینترنت این فرصت را برای ایرانیان فراهم کرده تا بتوانند فیلمهای ممنوعه غربی را تماشا کنند.

فیلمهای ایرانی با این پیشفرض که قرار است سانسور شوند ساخته می شوند. فیلمنامه ها قبل از ساخت به دولت تحویل داده می شوند؛ فیلمسازان می بایست پیام های سیاسی را مخفی کنند. زن ها اجازه ندارند بدون پوشش نشان داده شوند و در نتیجه آن به ندرت زنی را تنها و در کنار خانواده خود مشاهده می کنیم. روابط جنسی و برهنگی هرگز اجازه پخش پیدا نمی کنند. بسیاری از فیلمهای موج اول کاملا ممنوع اعلام شده و اجازه پخش پیدا نکردند؛ تنها تعداد اندکی از آنها بعد از تدوین های سنگین مجاز به نمایش شدند.

در موج دوم، فیلمسازان نه تنها از نئو رئالیسم بلکه از مستندها الهام گرفتند. به طور مثال بعضی مواقع شاهد آن هستیم که کارگردانان هنگامی که بازیگر عصبانی شده و متن خود را نمی گوید، به ضبط ادامه داده اند، یا برخی مواقع صدای کارگردان در پس زمینه شنیده میشود. برخی از فیلمها بازسازی اتفاقات واقعی هستند که بعضا توسط افرادی که آنها را تجربه کرده اند اجرا می شوند.

این موج همچنان ادامه دارد، اما ممکن است به خاطر سانسور از بین برود. برخی فیلمها به اجبار در خارج از ایران ساخته می شوند، و برخی فیلمسازان با تهدیداتی مثل بازداشت مواجه هستند. مارتین اسکورسیزی بارها این فیلم ها و سازنده هایشان را تحسین کرده است.

سبک مستند گونه فیلمهای ایرانی بارها الهام بخش مستندهای امریکایی بوده است.

چهره های شاخص:
عباس کیارستمی
جعفر پناهی
محسن مخملباف

برخی فیلمهی شاخص:
گاو ساخته داریوش مهرجویی
آفساید ساخته جعفر پناهی
ده ساخته عباس کیارستمی
نون و گلدون ساخته محسن مخملباف
جدایی ساخته اصغر فرهادی
این یک فیلم نیست ساخته جعفر پناهی

14- سینمای نوی آلمان (New German Cinema)

tindrum.jpg

در بیست و هشتم فوریه سال 1962 میلادی، بیست و شش کارگردان جوان آلمانی مانیفست اوبرهوسن را امضا کردند. تحت تاثیر موج نوی فرانسه، آنها میخواستند فیلمهایی بیانگر و رسا بسازند؛ چیزی که استودیوها اجازه آن را نمی دادند.

این فیلمسازان فیلمهایی با بودجه کم و هنری ساختند که مسائل سیاسی آلمان غربی را منعکس می کرد. با اینکه فیلمها همگی متعلق به یک موومان بودند، هر کارگردان سبک مخصوص به خود را دنبال می کرد. این فیلمها تماشاگران و اعتبار زیادی را به خود جلب کردند و باعث تغییر کل سینمای آلمان شدند.

چهره های شاخص:
Rainer Werner Fassbinder
Werner Herzog
Wim Wenders
Volker Schlondorff

برخی فیلمهای شاخص:
Paris, Texas ساخته ویم وندرز
The Tin Drum ساخته فولکر اشلوندروف
Ali: Fear Eats the Soul ساخته ورنر فاسبیندر
Stroszek ساخته ورنر هرزوگ

15- موج نوی تایوان (Taiwan New Wave)

Yi-Yi-6201.jpg

در دهه 80 میلادی در تایوان، بازار نمایش خانگی رونق زیادی گرفت، اما اکثر فیلمهای موجود در تایوان هنگ کنگی بودند. به منظور دستیابی به بازار بزرگتر، موسسه مرکزی فیلم بودجه کافی را برای فیلمسازان جدید فراهم آورد تا هم سینمای تایوان رونق بگیرد و هم بتواند با فیلمهای هنگ کنگی رقابت کند.

این فیلمسازان با تاثیر از نئو رئالیسم، شروع به ساختن فیلمهای گویا و هنری کردند و درپی آن موج اول سینما آغاز شد. موج دوم سینمای تایوان در دهه 90 شروع شد. این بار هم فیلمها جنبه هنری خود را حفظ کردند، منتها دیگر تمایل چندانی به رقابت با فیلمهای پرفروش سینمای جهان نشان نمی دادند.

چهره های شاخص:
Edward Yang
Hou Hsiao-Hsien
Tsai Ming-Liang
Ang Lee

برخی فیلمهای شاخص:
Eternal Summer ساخته لاست چن
Three Times ساخته هو سیو سین
Vive L’amour ساخته سای مین لیانگ
Taipei story ساخته ادوارد یانگ
Prince of Tears ساخته یوفان
A City of Sadness ساخته هو سیو سین
Yi Yi ساخته ادوارد یانگ
Pushing Hands ساخته انگ لی

16- موج نوی بریتانیا (British New Wave)

Richard-Harris-in-a-scene-001.jpg

سینمای بریتانیا سینمای قدرتمندی بود؛ والت دیزنی سود حاصل از گیشه های بریتانیا را در فیلمهای دیزنی بریتانیایی سرمایه گذاری کرده بود. استنلی کوبریک به همراه همسرش به انگلیس مهاجرت کرده بود و فیلمهایش را آنجا می ساخت.

هر چند فیلمهایی که ساخته می شد از هالیوود تقلید می کردند و چهره رئالیستی نداشتند. موج نوی فرانسه و رئالیسم موجود در تئاتر، رمان و تلویزیون بریتانیا منبعی الهام بخش برای فیلمسازانی بود که فیلمهایشان را به شیوه سینما وریته (Cinéma vérité) می ساختند.

فیلمهای ساخته شده کمک فراوانی به پیشرفت سینمای بریتانیا کردند، اما این موومان زمانی پایان یافت که فیلمهای پرفروش هالیوودی در جذب تماشاگر گوی سبقت را از این گونه فیلمها ربودند؛ منتها ایده آل های موج نو را همچنان می توان در سینمای بریتانیا مشاهده کرد.

چهره های شاخص:
Ken Loach
Tony Richardson
Lindsay Anderson
Richard Lester
Karel Reisz

برخی فیلمهای شاخص:
This Sporting life ساخته لیندسی اندرسون
The Loneliness of the Long Distance Runner ساخته تونی ریچاردسون
if… ساخته لیندسی اندرسون
Kes ساخته کن لوچ
A Hard Day’s Night ساخته ریچارد لستر
Saturday Night and Sunday Morning ساخته کارل ریز
The L-Shaped Room ساخته برایان فوربس
Tom Jones ساخته تونی ریچاردسون

17- اکستریمیزم نوی فرانسه (New French Extremity)

irreversible.jpg

فیلمسازان فرانسوی میخواستند که فیلمهایشان در عین هنری بودن و هنجارشکنی، تماشاگر را شوکه کرده و ترس و خشونت را به حد اعلا برسانند. همه این فیلمها جزو ژانر وحشت نیستند، اما در نشان دادن صحنه های افراطی سک-س، قتل و تجاوز کوتاهی نمیکنند.

چهره های شاخص:
Gaspar Noe
Xavier Gens
Pascal Laugier

برخی فیلمهای شاخص:
Frontier ساخته ژاویه ژن
Martyrs ساخته پاسکال لوژیه
High Tension ساخته الکساندر آژا
Irreversible ساخته گاسپار نو
Pola X ساخته لئو کارا
Trouble Every Day ساخته کلر دنیس

18- موج نوی رومانی (Romanian New Wave)

TALES-articleLarge.jpg

فیلمسازان جوان با احساساتی دوگانه نسبت به کاپیتالیسم، موج نوی رومانی را آغاز کردند. برای سالهای طولانی، رومانی تحت حکومت نیکلای چائوشسکو هیچ سینمایی نداشت. در سال 2004، فیلم کوتاهی به نام Trafic به کارگردانی کاتالین میتولسکو جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه را از آن خود کرد؛ این موفقیت برای دیگر فیلمسازان رومانی الهام بخش بود.

بسیاری از فیلم های رومانیایی درباره تاثیرات مخرب کمونیزم در این کشور یا درباره آینده این کشور بعد از سقوط دیوار برلین ساخته شده اند. فیلمها کمدی های سیاه رئال هستند و به سبکی مینیمالیستی ساخته شده اند.

این موومان با تولید هرچه بیشتر فیلمها همچنان ادامه دارد.

چهره های شاخص:
Cornellu Porumboiu
Cristian Mungiu
Cristi Pulu

برخی فیلمهای شاخص:
Tales from the Golden Age ساخته کریستین مونگیو و کارگردانان دیگر
The Death of Mr. Lazarescu ساخته کریستی پولو
12:08 East of Bucharest ساخته کورنلو پورومبیو
4 Months, 3 Weeks and 2 Days ساخته کریستین مونگیو
California Dreamin ساخته کریستی نمسکو
Child’s Pose ساخته پیتر نتزر
 
Last edited:
بالا