• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

22 اصل مهم که برای بهینه سازی سایت نیاز دارید

Moein TN

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2017
نوشته‌ها
340
لایک‌ها
52
سن
26
سئو چیست؟
به زبان ساده، سئو یک اصطلاح کلی است که همه روش های مورد استفاده به منظور حصول اطمینان از دیده شدن سایت و محتوای سایت در نتایج موتورهای جستجو را در بر می گیرد. این روش ها می توانند شامل سئوی داخلی که مربوط به خود سایت و صفحات آن است و سئوی خارجی مانند ایجاد لینک و تبلیغات در رسانه های اجتماعی باشند و در نهایت سبب افزایش بازید وبسایت شوند.
در این مقاله، منظور از "دیده شدن سایت" این است که وبسایت شما در نتایج اصلی (organic results) موتورهای جستجو برای یک واژه کلیدی خاص، در چه جایگاهی قرار می گیرد. نتایج اصلی متفاوت با نتایج خریداری شده (Paid results) قرار دارند و شامل نتایجی هستند که به طور طبیعی در صفحه نتایج جستجو ظاهر می شوند بدون اینکه برای نمایش آن ها در این صفحه، هزینه ای پرداخت شده باشد.
image1%20(2).jpg

چرا به سئو نیاز دارید؟
معماری قوی سایت و ایجاد ناوش واضح (clear navigation) ، کمک می کند تا موتورهای جستجو وبسایت شما را راحت تر و سریع تر ایندکس کرده و در فهرست نتایج خود قرار دهند. اما نکته مهم تر این است که این کار سبب می شود تا بازدید کنندگان تجربه خوبی از وبسایت شما داشته باشند و این تجربه خوب، خود باعث تشویق کاربران به بازدید مجدد خواهد شد. چیزی که اهمیت این مسئله را باز هم بیشتر می کند این است که توجه گوگل به تجربه کاربر روز به روز در حال افزایش است.
در سال 2014، آماری منتشر شده بود حاکی از اینکه 64 درصد از ترافیک وبسایت ها از نتایج جستجو حاصل می شود، در مقابل 2 درصد که از شبکه های اجتماعی می آید، 6 درصد از نتایج پولی جستجو، 12درصد مستقیم و 15 درصد از وبسایت های دیگر. و در سال 2015، از کل ترافیک حاصل از موتورهای جستجو، گوگل بیش از 90 درصد سهم داشته است. بنابراین واضح است که باید حضور قدرتمندی در میان نتایج اصلی گوگل داشته باشید اما سوال این است که چه قدر قدرتمند؟
نتایج بررسی رتبه بندی وبسایت ها نشان می دهد که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل، پنج رتبه اول 67.60 درصد کلیک ها را جذب کرده اند و نتایج 6 تا 10، تنها 73. 7 درصد کلیک های کاربران را به خود اختصاص می دهند. بنابراین واضح است که وبسایت شما باید در بین پنج نتیجه اول قرار بگیرد.
اما چگونه باید به چنین جایگاهی برسید؟ برای این منظور باید توصیه هایی را دنبال کنید که در ادامه در دو بخش "موتورهای جستجو دنبال چه می گردند؟" و "موتورهای جستجو دنبال چه نمی گردند؟" آمده است.
image2.jpg

موتورهای جستجو دنبال چه می گردند؟
1- ارتباط معنایی و موضوعی
عبارتی که در مورد آن جستجو می کنید، ممکن است پاسخش آنقدر ساده باشد که در همان صفحه اول نتایج و بدون نیاز به کلیک بر روی نتایج، پاسخ آن را به دست آورید و ممکن است پیچیده تر باشد و نیاز داشته باشید که بر روی یک یا چند نتیجه جستجو کلیک کنید. اما عبارت مورد جستجو هر چه که باشد، موتورهای جستجو تلاش می کنند تا نتایجی را نمایش دهند که بیشترین ارتباط را با عبارت مورد جستجو دارد.
image3.jpg

شاید هیچ وقت کاملاً مشخص نشود که الگوریتم های موتورهای جستجو چطور این نتایج را برای نمایش دادن انتخاب می کنند، اما اساس فاکتورهایی که این نتایج را تحت تاثیر قرار می دهند، این مرتبط بودن نتایج با چیزی است که مورد جستجو قرار گرفته است.
2- کیفیت محتوا
آیا محتواهایی که در وبسایت خود منتشر می کنید مفید و کاربردی هستند؟ آیا در هنگام تولید محتوا به جای صرفاً در نظر گرفتن موتورهای جستجو، مخاطب انسانی را در نظر می گیرید؟ باید هم همین طور باشد. پژوهش اخیر Searchmetrics در مورد فاکتورهای رده بندی نشان می دهد که امروزه محتواهای طولانی تر که نیاز کاربر را به طور کلی برآورده می کنند نسبت به محتواهایی که صرفاً کلمات کلیدی پراهمیت را در خود جای داده اند، بیشتر مد نظر گوگل هستند.
بنابراین بهتر است دیگر نگران کلمات کلیدی نباشید و بیشتر بر روی تجربه کاربر تمرکز کنید.
3- تجربه کاربری
برای ایجاد بهترین تجربه کاربری، سئو می تواند بسیار سودمند باشد. برای این منظور وبسایت شما باید ناوش آسان داشته و به سادگی قابل مرور کردن باشد. به لینک های داخلی و محتوای مرتبط نیز نیاز دارید. همه این ها در نهایت نه تنها باعث می شود که بازدید کنندگان در سایت شما بمانند بلکه سبب اشتیاق بیشتر آن ها برای بازدید از بخش های مختلف وبسایت شما نیز خواهد شد.
4- سرعت سایت
سرعت بارگذاری صفحات وب، کم کم به یک فاکتور مهم برای موتورهای جستجو تبدیل می شود. گوگل هم اکنون در حال برچسب گذاری نتایجی است که بر اساس پلتفرم Accelerated Mobile Page که بطور خلاصه AMP گفته می شود و صفحات موبایلی شتاب یافته است و این ممکن است همان "موبایگدون" سال 2016 باشد که پیش از این در مورد آن توضیح داده بودیم.
5- سازگاری وبسایت با نمایشگرهای مختلف
آیا وبسایت شما و محتوای آن با نمایشگرهای مختلف سازگار است؟ در نظر داشته باشید که گوگل اعلام کرده است که طراحی ریسپانسیو (responsive design) بهترین روش بهینه سازی وبسایت ها برای گوشی های تلفن همراه است.
6- لینک دهی داخلی
معمولاً نویسندگان و ویرایشگران در هنگام انتشار یک مقاله، از لینک های داخلی نیز استفاده می کنند. استفاده از لینک های داخلی کمک می کند تا ترافیک وبسایت شما در صفحات مختلف وبسایت پراکنده شود و این سبب افزایش اعتماد گوگل به سایت شما خواهد شد.
لینک دهی داخلی چندین مزیت دارد:
  • گزینه ای برای مطالعه بیشتر را در اختیار مخاطبان شما قرار می دهد.
  • به بهبود رتبه بندی شما در مورد کلمات کلیدی خاص کمک می کند.
  • گوگل این لینک های داخلی را بررسی نموده و سایت شما را ایندکس می کند.
7- اعتبار
یک وبسایت معتبر، وبسایتی است که مورد اعتماد کاربران، صنعت مرتبط، سایر وبسایت های مشابه و موتورهای جستجو باشد. معمولاً داشتن یک لینک در یک سایت معتبر بسیار ارزشمند است. هرچقدر لینک هایی که در سایت های معتبر دارید بیشتر باشد و هرچقدر محتواهای تولیدی شما با کیفیت تر باشد، احتمال اینکه وبسایت شما نیز به یک وبسایت معتبر تبدیل شود بیشتر است.
8- تگ توضیحات و تگ عنوان
داشتن تگ توضیحات لزوماً باعث بهبود رتبه شما در نتایج جستجو نخواهد شد اما می تواند به افزایش کلیک کاربران بر روی وبسایت شما (به عنوان نتیجه جستجو) کمک کند.
image4.jpg

تگ عنوان، به صورت مختصر و مفید به موتورهای جستجو و بازدید کنندگان می گوید که وبسایت شما عمدتاً در مورد چیست. اگر کلمات مورد جستجو با کلمات تگ عنوان شما یکی باشد، در زمان نمایش نتایج جستجو این کلمات به صورت برجسته نمایش داده می شوند. شما باید از چند کلمه کلیدی و نام برند خود در تگ عنوان استفاده نموده و موضوع وبسایت خود را به بهترین نحو برای دیگران توصیف کنید.
9- طرحواره مارک آپ (Schema markup)
برای جذاب تر کردن وبسایت خود در نتایج جستجو، می توانید از یک طرحواره مارک آپ در نسخه HTML وبسایت خود استفاده کنید. به این منظور به سایت schema.org مراجعه کنید.
image5.jpg

10- تصاویری که برچسب مناسب دارند (تگ Alt)
هنگام استفاده از تصاویر، هرگز از تگ Alt غافل نشوید. زیرا گوگل نمی تواند تصاویر شما را ببیند ولی می تواند متن تگ Alt را بخواند. بنابراین توصیف کامل و دقیق تصویر در تگ Alt، شانس نمایش آن تصویر در نتایج جستجوی تصویر را افزایش می دهد.
image6.jpg

11- محتواهایی که همواره مورد توجه هستند
به جای انتشار تعداد زیادی از محتواهایی که می توانند به یکباره و برای مدت کوتاهی بازدید سایت شما را بالا ببرند، سعی کنید محتواهایی را منتشر کنید که مفیدتر بوده و حاوی پیشنهادات عملی باشند و بتوانند در مورد تنوعی از کلمات کلیدی رتبه وبسایت شما را در نتایج جستجو بهبود دهند.
12- نام دامنه
بهتر است بجای استفاده از زیردامنه ها (sub-domain)، از زیرشاخه ها (sub-directory) استفاده کنید. مثلا web24.ir/seo از seo.web24.ir بهتر است.
بهتر است در نام دامنه از دش (-) استفاده نکنید. مثلا web-24.ir

در مورد پسوند دامنه بر .com و .ir تمرکز کنید و تا جای ممکن سراغ پسوندهای دیگر نروید. اگر مخاطبان و مشتریان هدف شما در ایران هستند، استفاده از دامنه .ir در نتایج گوگل می تواند بی تأثیر نباشد، هرچند آنقدرها هم عامل موثر و قدرتمندی نیست.

وجود کلمات کلیدی در نام دامنه خوب است اما باعث می شود گوگل روی محتوای سایت حساس تر شود و اگر کیفیت محتوا خوب نباشد، بیشتر ضرر می کنید.

دقت کنید که سایت شما فقط با www. و یا بدون www. نمایش داده شود. یعنی اگر صفحات شما با www. نمایش داده می شود و آدرس را بدون www. وارد کنید، دوباره به حالت نمایش با www برود. در غیر اینصورت، گوگل آن ها را دو سایت مختلف در نظر می گیرد و این در سئو به ضرر شما تمام می شود.

13- عنوان صفحات و پیوندهای یکتا
اگر می خواهید عنوان مقاله هایتان به طور کامل در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شود، باید آن ها در کمتر از 55 کاراکتر خلاصه کنید. این 55 کاراکتر را به زیباترین و جذاب ترین شکل ممکن نوشته و سعی کنید در آن کل مقاله را توصیف کنید (البته غالباً چنین کاری غیر ممکن است). از نوشتن سرفصل ها با هدف جذب کلیک کاربران خودداری کنید و هیچ وقت چیزی را که با محتوای مقاله نامرتبط است به عنوان سر فصل ننویسید.
اگر از عنوان مقاله در URL هم استفاده می کنید، دقت کنید که لزومی ندارد همه عنوان در لینک وجود داشته باشد. گوگل هم اظهار داشته که در permalink می توانید از سه یا چهار کلمه استفاده کنید بنابراین باید کلمات کلیدی مهم تر را به کار ببرید. البته ما استفاده از این نوع URL ها را در زبان فارسی توصیه نمی کنیم.
14- نظرات
سامانه ثبت نظرات وبسایت خود را غیر فعال نکنید. داشتن یک مجموعه فعال از کاربرانی که در مورد پست های شما اظهار نظر می کنند و آن را مفید یا غیرمفید می دانند، نشان دهنده این است که کاربران به قدر کافی به محتوای سایت شما توجه دارند. در هر صورت، حداقل فایده آن این است که سایر کاربران این نظرات را می خوانند. اما در استفاده از سیستم نظرات خیلی هشیار باشید! زیرا ممکن است طعمه استفاده اسپمرها قرار بگیرید و لینک ها مخرب زیادی را در قسمت نظرات شما درج کنند. یک راه حل برای جلوگیری از این خطر این است که لینک های قسمت نظرات را nofollow کنید.
15- سئو محلی
امروزه گوگل نتایج را بر اساس محل استقرار کاربران به آن ها ارائه می دهد. این مسئله به ویژه در مورد کسب و کارهایی که در دنیای واقعی وجود دارند و لازم است اطلاعات آن ها در لحظه برای کاربران نمایش داده شود؛ اهمیت دارد. مثلاً هنگامی که فردی در خیابان در حال قدم زدن است و با استفاده از گوشی تلفن همراه خود، به دنبال رستورانی برای خوردن ناهار می گردد.
به منظور بهره مند شدن از سئوی محلی، باید در Google My Business ثبت نام نموده و اطلاعات خود را تکمیل کنید. اطلاعات شما باید دقیق و به روز باشد. مثلاً اطلاعات تماس با شما، ساعات ارائه خدمات توسط شما و ... . البته این موضوع در حال حاضر در دسترس ایرانی ها نیست و شاید هنوز تأثیر چندانی هم در نتایج گوگل در زبان فارسی نداشته باشد، اما می توان پیش بینی کرد که بزودی امکان پذیر و تأثیرگذار می شود.
16- رسانه های اجتماعی
بازاریابی در شبکه ها اجتماعی یکی از راه های غیرمستقیم سئو است. باید در همه رسانه های اجتماعی مرتبط با موضوع وبسایت خود، حضور داشته باشید. زیرا مخاطبان شما نیز احتمالاً در این رسانه ها حضور دارند. نکته دیگر اینکه حضور شما در این رسانه ها نباید صرفاً شامل انتشار محتواهای مورد نظرتان باشد بلکه باید به عنوان یک کاربر واقعی در این رسانه ها حضور داشته باشید و با مردم تعامل کرده رفتاری دوستانه و متقابل داشته باشید.
موتورهای جستجو به دنبال چه چیزهایی نمی گردند؟
روش های تقلب آمیز زیادی وجود دارد که ممکن است روش های ساده و آسانی باشند و به نظر برسد که رتبه بندی وبسایت شما را به طور لحظه ای بهبود می بخشند. اما بهتر است از این روش دوری کنید. زیرا در صورت استفاده از این روش ها، گوگل ممکن است سایت شما را جریمه کند. برخی از این روش ها را که به روش های کلاه سیاه نیز معروفند، در نکات پایانی این مطلب مرور می کنیم؛
17- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن ها
استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در صفحات وبسایت، به ویژه وقتی که این کار خواندنی بودن متن را ضایع می کند، یکی از این روش ها است. در مورد این که آیا گوگل هنوز هم از کلمات کلیدی به عنوان فاکتوری برای رده بندی استفاده می کند یا نه، بحث و اختلاف نظر وجود دارد. اما شک نکنید که استفاده بیش از حد و غیرعادی از کلمات کلیدی، برای سئو مضر است.
18- خرید لینک یا تبادل بیش از حد لینک
به اخذ لینک های بسیار زیاد از سایت های دیگر فکر نکنید! این کار ارزشی ندارد. با ارزش ترین لینک های شما آن هایی هستند که در سایت های معتبر قرار دارند.
19- تبلیغات مزاحم
هر چیزی که بیش از حد تکرار شود و آرامش خاطر خواننده محتوا را خدشه دار کند و یا باعث کاهش سرعت سایت شود.
20- نرم افزار های واسطه برای گوشی های تلفن همراه
اگر بازید گنندگانی که بوسیله گوشی تلفن همراه به سایت شما آمده اند، با یک آگهی تمام صفحه برای دانلود اپلیکیشن شما مواجه شوند، گوگل دیگر وبسایت شما را یک سایت سازگار با موبایل در نظر نخواهد گرفت.
image7.jpg

21- محتواهای کپی شده
اگر گوگل یک قطعه محتوای مشابه را در دو جا بیابد؛ خواه در سایت خود شما باشد و خواه در جای دیگری که شما از آن بی اطلاع باشید، برای اعتبار شما خوب نیست. باید حواستان به سایت هایی که به طور اتوماتیک محتوای شما را می دزدند و آن را عیناً منتشر می کنند، باشد.
22- متن ها و لینک های مخفی
این ها روش هایی برای تغییر رتبه بندی است که هرچند کاربر اصلاً آن ها را نمی بیند اما احتمال دارد که گوگل آن ها را پیدا کرده و شما را به خاطر استفاده از آن ها، جریمه کند.
از نوشتن متن سفید در زمینه سفید، قرار دادن متن در خارج از صفحه نمایش، استفاده از فونت با سایز صفر، پنهان کردن لینک در یک علامت مانند کاما یا نقطه، خودداری کنید.

منابع: 118فایل
web24
radzad
 
بالا