• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

Canonicalization چیست؟

doctor.sniff

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
233
لایک‌ها
111
بسیاری از سایت‌ها، همان محتوای HTML یا سایت را می‌سازند که در URL های دیگر وجود دارند. مثلا شما یک سایت لباس فروشی دارید و یکی از بهترین محصولات شما، یک لباس سبز است. صفحه محصول برای این لباس شاید از طریق چندین URL متفاوت قابل دسترسی باشد، مخصوصا اگر شما از تعداد یا سایر پارامترها استفاده کنید:
http://www.example.com/products/women/dresses
http://www.example.com/products?category=dresses&color=green&cruel=no
http://example.com/shop/index.php?p...=green+dress&cat_id=1&sessionid=123&affid=431
http://example.com/dresses/cocktail?gclid=ABCD
http://www.example.com/dresses/greendress.html
برای دسترسی به کنترل بیشتر در نحوه ظاهر شدن URL ها در صفحه نتایج، و برای یکپارچه کردن مشخصات، مثل محبوبیت لینک، گوگل پیشنهاد می‌کند که شما از URL های کانونیکال (منتخب) به عنوان مدل منتخب صفحه خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید تنظیمات و صفحات خود را به روش‌های متفاوت، به گوگل نشان دهید. البته شاید به هیچ کدام از آنها نیاز نباشد (اگر شما یک URL کانونیکال را مشخص کنید، قطعا باید بهترین صفحه خود را به عنوان صفحه کانونی معرفی نمایید). برخی از افراد فایل robots.txt را به عنوان ابزار کانونی‌سازی معرفی می‌کنند که ما این روش را به دلیل حساسیت گوگل اصلاً تأیید نمی‌کنیم.


1. دامنه منتخب خود را تنظیم کنید.
2. لینک کانونیکال برای هر مدل از صفحه را مشخص کنید.
3. از ریدیرکت 301 استفاده کنید.
4. URL کانونیکال (منتخب) خود را با قرار دادن در نقشه سایت مشخص کنید.
5. مشخص کنید که می‌خواهید گوگل، چطور با پارامترهای داینامیک برخورد کند.
6. یک لینک کانونیکال در هدر HTTP خود مشخص کنید.
دامنه منتخب خود را تنظیم کنید
تنظیم کردن نام دامنه منتخب (کانونیکال) به گوگل اعلام می‌کند که کدام مدل نام گذاری برای دامنه (Example Domain یا Example Domain) را ترجیح می‌دهید.
اگر دامنه منتخب خود را Example Domain در نظر بگیرید، گوگل لینک‌های اشاره کننده به Example Domain را به عنوان لینک‌های یکسان (مراجعه کننده) به دامنه منتخب شما در نظر می‌گیرد.
برای تنظیم دامنه منتخب برای سایت، به گوگل وبمستر برود و بر روی Configuration کلیک کرده و سپس گزینه Settings را انتخاب کنید. در بخش Preferred Domain، مدل منتخب را انتخاب کنید.


لینک کانونی برای هر مدل از صفحه را مشخص کنید
اگر شما می‌خواهید http://www.example.com/dresses/greendress.html،URL کانونی در لیست‌های شما باشد، می‌توانید این مسئله را با اضافه کردن عنصر <link> و عنصر rel="canonical" در بخش <head> در صفحات غیر کانونی، به موتورهای جست و جو اعلام کنید. برای این کار، لینکی به شکل زیر بسازید.
<link rel="canonical" href="http://www.example.com/dresses/greendress.html">


این اطلاعات اضافی را به بخش <head> در URL های غیر کانونی اضافه کنید.
http://example.com/dresses/greendress.html?gclid=ABCD
http://example.com/dresses/index.php?product_id=32&highlight=green+dress&cat_id=1&sessionid=123
این کار به گوگل می‌گوید که این URL ها تمامی به صفحه کانونی در http://www.example.com/dresses/greendress.html اشاره می‌کنند.
نکته: گوگل پیشنهاد می‌کند که شما از یک لینک با rel="canonical" برای مشخص کردن URL های منتخب خود استفاده کنید، اما استفاده از این روش در تمامی شرایط احتمالی، امکان پذیر نخواهد بود.


از ریدایرکت‌های 301 استفاده کنید
اگر چندین راه متفاوت برای دسترسی به صفحه وجود دارد (برای مثالhttp://example.com/home، http://home.example.com، یا Example Domain بهتر است شما یکی از این URL ها را به عنوان مقصد منتخب (کانونی) انتخاب کرده و از ریدیرکت 301 برای فرستادن ترافیک از سایر URL ها به URL منتخب استفاده کنید. یک ریدایرکت 301 سمت سرور، بهترین راه برای اطمینان از این مسئله است که کاربران و موتورهای جستوجو به صفحه درست ارجاع داده می‌شوند. کد وضعیت 301 بدین معناست که صفحه به طور دائم به موقعیت جدیدی منتقل شده است.
به منظور اجرای یک ریدایرکت 301 برای وب سایت‌هایی که در سرورهای آپاچی هاست شده‌اند، شما باید به فایل .hataccess سرور دسترسی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله نحوه ساخت ریدایرکت ۳۰۱ مراجعه کنید. اگر سایت شما در سرورهایی به غیر از آپاچی ارائه شده است، جزئیات بیشتر را از وب هاست خود جویا شوید.


URLهای منتخب (کانونی) خود را با قرار دادن در نقشه سایت مشخص کنید
یک URL کانونی (منتخب) را برای هر صفحه محصول انتخاب کنید. سپس بوسیله ثبت این URL های کانونی در نقشه سایت، این مسئله را به گوگل اعلام کنید.
گوگل استفاده از URLهای ثبت شده در نقشه سایت را تضمین نمی‌کند، اما ثبت URL، روشی مفید برای اعلام این نکته به گوگل است که کدام صفحات در سایت شما، اهمیت بیشتری دارند.
مشخص کنید که می‌خواهید گوگل، چطور با پارامترهای داینامیک برخورد کند
از Parameter Handling استفاده کرده و به گوگل در مورد هر پارامتری که می‌خواهید نادیده گرفته شود، توضیح دهید. نادیده گرفتن پارامترهای خاص می‌تواند باعث کاهش محتوای تکراری در شاخص‌های گوگل شود. این به معنای قابلیت کراولینگ بیشتر سایت شماست. برای مثال، اگر شما مشخص کنید که پارامتر sessionid باید نادیده گرفته شود، گوگل http://www.example.com/dresses/green.htm?sessionid=273749 را دقیقا مثل http://www.example.com/dresses/green.htm در نظر خواهد گرفت.


لینک کانونی را در هدر HTTP مشخص کنید
اگر شما می‌توانید تنظیمات سرور را تغییر دهید، بهتر است از هدرهای HTTP rel="canonical" استفاده کنید. بدی‌ وسیله شما URL کانونی برای داکیومنت‌های HTML و فایل‌های دیگر مثل PDF را مشخص می‌کنید. با نوشتن کدی مثل زیر، اعلام می‌کنید که سایت شما PDF را از طریق URL متفاوت (برای مثال، به خاطر توانایی ردیابی) در دسترس کاربران قرار می‌دهد:
http://www.example.com/downloads/white-paper.pdf
http://www.example.com/downloads/partner-1/white-paper.pdf
http://www.example.com/downloads/partner-2/white-paper.pdf
http://www.example.com/downloads/partner-3/white-paper.pdf
در این مورد، شما می‌توانید از هدر rel="canonical" HTTP برای مشخص کردن URL کانونی فایل‌های PDF در گوگل استفاده کنید:
Link: <http://www.example.com/downloads/white-paper.pdf>; rel="canonical"
گوگل در حال حاضر، از این نوع عناصر لینک هدر، تنها در جستوجوی اینترنتی (صفحات وب) حمایت می‌کند.




منبع: دیجی سئو - Canonicalization چیست
دریافت فایل پی دی اف: http://fsnet.ir/home/1/files/canonicalization چیست.pdf
 

rezashirazim

Registered User
تاریخ عضویت
23 دسامبر 2010
نوشته‌ها
250
لایک‌ها
161
سلام

استفاده از canonical نکته مهمی هست که متاسفانه یا اکثر سایت ازش استفاده نمیکنن یا اینکه به اشتباه استفاده میشه. من قبلا یک مقاله در مورد اشتباهات راجع استفاده از کنونیکال نوشتم روی سایتم که فکرمیکنم برای دوستان مفید باشه:

5 اشتباه رایج و مهلک در زمان استفاده از rel=canonical
 

svb93

Registered User
تاریخ عضویت
29 آگوست 2012
نوشته‌ها
432
لایک‌ها
138
ممنون
میشه برای تگ ها از کد 301 استفاده کرد تا به مطلب اصلی هدایت بشه یا این کار برای سایت ضرر داره؟
 
بالا