• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

CMS چیست؟!

news

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
23 آپریل 2012
نوشته‌ها
44
لایک‌ها
17
سیستم های مدیریت محتوا یا Content Management System عبارت است از سیستمی که بتوان به وسیله آن سه عمل اصلی : ایجاد، مدیریت وسطح بندی اطلاعات را انجام داد .
سیستم های مدیریت محتوا، دارای قابلیت های زیادی بوده و بسته به نوع محتوا و طراحی سایت آنها کاراییشان نیز فرق می کند. به عنوان مثال اگر محتوای شما تصویر یا فیلم باشد، برای مدیریت و سطح بندی آن نیازهای متفاوت تری نسبت به محتوای متنی دارید یا اگر محتوای شما صوتی باشد، این امر کاملاً متفاوت خواهد شد.

تاریخچه :
اولین cms دنیا در سال 1995 در سازمانی به نام CNET طراحی شد. CNET ؛ شرکتی بود که مطالب زیادی از طریق وب سایتش منتشر می کرد و نیاز شدیدی به یک CMS داشت. CNET ؛ این نرم افزار را با نام Vignette منتشر کرد. Vignette ، به شما اجازه می داد تا قالبی برای نمایش سایت خود ایجاد کنید. در سال 1998 شرکت مشاوره ای Pencom Web Works سیستم Metaphoria Data Transformation Server را معرفی کرد که به برنامه نویسان جاوا این اجازه را می داد که نرم افزارهایشان، محتوا را به صورت خروجی در کانال های مختلف به این سرور بفرستند. این محصول در آینده با استقبال خوبی مواجه نشد و امروزه واژه cms برای سیستم های نشر مطلب در سایت ها یا Website Publishing system و سیستم های مدیریت محتوا در طراحی تم به کار می رود.
کاربرد عمده سیستم های مدیریت محتوا به ترتیب کاربرد و اهیمت محتوا به سه بخش کلی زیر تقسیم می شود :

  1. محتوای متنی (Text Content) : این محتوا شامل اخبار، مقالات ، کتب و سایر محتواهای متنی و از این قبیل می باشد، که خود حجم عظیمی از اطلاعات را بر روی وب تشکیل می دهند.
  2. محتوای چند رسانه ای (Multi Media Content) : این محتوا شامل صوت، تصویر و فیلم می شود که برای مدیریت آن از استانداردهای خاصی استفاده می شود. به همین دلیل سیستم های مدیریتی در این بخش کاملاً تخصصی بوده و عمدتاً کاربرد عمومی ندارد.
محتوای فایلی (File base Content) : این محتوا شامل فایل های فشرده ، فایل های اجرایی و کتب الکترونیک می باشد که عمدتاً برای نگهداری و مدیریت آن، لازم است از استانداردهای خاصی استفاده شود، این نوع محتوا نیز به اندازه محتوای چند رسانه ای کاملاً تخصصی بوده و برای مدیریت آن کمتر از سیستم های مرسوم استفاده می شود.
 
بالا