Dragon Age:Origins
سازنده: BioWare
ناشر: Electronic Arts
موتور: Eclipse
پلتفرم: PC(کنسول ها نامشخص)
تاریخ انتشار: Q1 2009
ژانر: Computer Role-Playing
مود: Single-player, Multiplayer
درجه: ESRB:Rating Pending
وب سایت: dragonage.bioware.com
مقدمه
Rpgبازهای قدیمی پلتفرم pc حتماٌ با سبک CRPG)computer role-playing) آشنایی دارند.این ژانر از نظر تکنیکی ژانر متفاوتی نیست و تفاوتش با RPG این است که به صورت کاملاٌ اختصاصی برای کامپیوترهای شخصی طراحی شده است و از امکانات pc نهایت استفاده را می برد(از جمله تکیه ی زیاد بر ماوس).این ژانر که یکی از سبک های فوق العاده پر طرفدار در نزد pc بازها محسوب می شود از اواسط دهه ی آخر قرن 20 تا اواسط دهه ی اول قرن 21 در اوج قرار داشت و استودیوهایی نظیر Bethesda(سازنده ی سری Elder Scrolls) و Black Isle(سازنده ی شماره ی 1 و 2 بازی Fallout) تأثیر بسزایی در به اوج رساندن این ژانر داشتند اما بی تردید این سبک از نقش آفرینی بخش زیادی از موفقیت چشمگیر خود را مدیون یکی از بهترین rpg سازهای تاریخ است:BioWare.
تأسیس BioWare
این که سبک CRPG تا چه اندازه به BioWare مدیون است بر هیچ کس پوشیده نیست.نگاهی به آثار BioWare در CRPG خود گویای همه چیز هست. BioWareدر سال 1995 توسط Ray Muzyka, Greg Zeschuk و Augustine Yip به عنوان زیر مجموعه ای از Interplay تأسیس شد و یک سال بعد اولین بازی خود را تحت عنوان Shattered_Steel که یک بازی اکشن بود و ماجرای آن در قرن 22 می گذشت را توسط Interplay(ناشر تمامی عناوین BioWare تا سال 2001) روانه ی بازار کرد.این بازی با موفقیت چندانی رو به رو نشد و پس از شکست تجاری Augustine Yip از BioWare جدا شد.اما پیامدهای مثبتی که شکست Shattered_Steel برای دنیای بازی های کامپیوتری داشت به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست.
BioWare و CRPG
در اواخر سال 1998 استودیوی BioWare با فاصله گرفتن از سبک بازی اول خود،دومین بازی خود را تحت تأثیر موفقیت چشمگیر بازی Fallout ساخت و دنیای CRPG را بیش از پیش متحول ساخت.این عنوان فوق محبوب Baldur's Gate نام داشت که المان های جدیدی را برای سبک CRPG و Dungeons & Dragons تعریف کرد.بعد از عرضه ی یک اکسپنشن در سال 1999،BioWare دومین شماره ی این بازی را در سال 2000 منتشر کرد و این بار موفقیت بازی با توجه به استفاده از امکانات گرافیکی پیشرفته تر و تجربه ی بیشتر BioWare در ساخت بازی های CRPG چشمگیرتر هم بود.بعد از عرضه ی اکسپنشن Throne_of_Bhaal برای شماره ی دوم بازی،همکاری چند ساله ی BioWare با Interplay به پایان رسید و BioWare از پروژه ی Baldur's Gate جدا شد.بعد از جدا شدن BioWare پروژه ی Baldur's Gate ادامه پیدا کرد و حتی راه این بازی ها به کنسول ها هم باز شد اما این franchise دیگر یک CRPG نبود و بر روی کنسول ها به یک ARPG(اکشن نقش آفرینی) تبدیل شد و حتی استودیوی Black Isle که بعد از BioWare وظیفه ی ساخت ادامه های Baldur's Gate را برعهده گرفته بود نیز نتوانست موفقیت این عنوان را ادامه دهد.
شب های نوروینتر
در سال 2002 بود که BioWare دومین عنوان مهم CRPG خود را این بار توسط Atari منتشر کرد:Neverwinter Nights.بازی NWN در واقع ادامه ی روند موفق BioWare در ژانر CRPG بود.NWN در بسیاری از زمینه ها بازی پخته تری نسبت به Baldur's Gate محسوب می شد.داستان فوق العاده،گرافیک خوب(به لطف استفاده از موتور Aurora که ساخته ی خود BioWare بود و از هر جهت با دوربین ایزومتریک بازی های CRPG تناسب داشت)،گیم پلی روان و استفاده ی مناسب از المان های نقش آفرینی این بازی را به یکی از آثار ماندگار نقش آفرینی بدل کرد.
شروع به ساخت عناوین کنسولی و فاصله گرفتن از CRPG
بعد از عرضه ی دو اکسپنشن برای NWN در سال 2003،BioWare کم کم از CRPG فاصله گرفت و با ساخت عناوینی چون Star Wars: Knights of the Old Republic(معروف به KOTOR) برای xbox در سال 2003 و Jade Empire در سال 2005 برای xbox وارد عرصه ی ساخت بازی برای کنسول xbox شد(بعداٌ هر دوی این بازی ها برای pc پورت شدند).در این بین BioWare در سال 2004 اعلام کرد که یک CRPG دیگری را در دست ساخت دارد به نام Dragon Age.اما کار سنگین BioWare برای ساخت Jade Empire و بعد از آن Mass Effect(برای Xbox 360) سبب شد که مراحل ساخت این بازی به کندی پیش برود و در عرض 2 سال تنها چند تصویر و پیش نمایش کوتاه از بازی منتشر شود و از اواسط 2005 بود که دیگر خبری از این بازی شنیده نشد و این پروژه به تعلیق در آمد.BioWare پیشتر خود را از پروژه ی NWN 2 نیز کنار کشیده و تنها قبول کرده بود که سومین و آخرین اکسپنشن NWN را در 2005 بسازد.بدین ترتیب Atari که امتیاز سری NWN را از BioWare خریده بود ساخت Neverwinter Nights 2 را به obssidan سپرد و نتیجه اگرچه خوب بود اما نه به خوبی Neverwinter Nights که BioWare سازنده ی آن بود.بین BioWare و CRPG فاصله ی زیادی ایجاد شده بود.
خرید BioWare توسط EA و آغاز سیاست Multi-Platforming
در ماه اکتبر 2007 یعنی یک ماه پیش از انتشار Mass Effect بر روی کنسول Xbox 360،کمپانی الکترونیک آرتز،استودیوی BioWare و استودیوی Pandemic(سازنده ی Mercenaries) را از VG Holding(که رابطه ی بسیار خوبی با مایکروسافت داشت) خریداری کرد.این خبر برای مایکروسافت فوق العاده تکان دهنده بود چرا که EA با تمایل Multi Platform ایش مایکروسافت را از عناوینی که BioWare در آینده می توانست برایش به صورت اختصاصی بسازد(و یک سال بعد برای pc پورت کند) محروم ساخت و از طرف دیگر این ذهنیت را در بین هواداران CRPG به وجود آورد که Dragon Age به روی کنسول ها هم خواهد رفت.نتیجه ی خریداری BioWare توسط EA در ابتدا آن بود که Mass Effect کمی بعد از انتشار بر روی Xbox 360 برای pc نیز announce شد و چند ماه بعد برای pc انتشار یافت و قرار است شماره ی دوم آن نیز به صورت همزمان برای xbox 360 و pc منتشر شود(حتی شایعاتی مبنی بر انتشار سه گانه ی Mass Effect بر روی ps3 نیز شنیده می شود).
Dragon Age Origins_بازگشت BioWare به خانه
اما خبر مهمی که در فاصله ی زمانی انتشار Mass Effect برای pc شنیده شد این بود که Ray Muzyka اعلام کرد که ساخت Dragon Age بعد از عرضه ی Mass Effect برای pc از سر گرفته می شود.این خبر موجب ایجاد موجی از خوشحالی در بین هواداران CRPG شد چون پیش از آن اینگونه به نطر می رسید که ساخت Dragon Age کنسل شده است اما اینطور که پیداست BioWare می خواهد پس از غیبتی 6 ساله در ژانر CRPG(البته بدون احتساب اکسپنشن های NWN) با Dragon Age بازگشت شکوهمندانه ای به این ژانر داشته باشد.در اوایل July(تقریباٌ یک ماه بعد از عرضه ی Mass Effect بر روی BioWare (pc در سایت DragonAge.com تیزری را قرار داد که به شکل شبهی سیاه رنگ از یک عکس(که احتمال داده می شد لوگوی این بازی باشد) بود و در پایین درج شده بود که اطلاعات بیشتری در روز نهم July منتشر خواهد شد.در ساعات انتهایی نهم July ظاهر سایت تغییر کرد و عنوان Dragon Age:Origins روی صفحه ی این سایت نمایش داده شد که نشان دهنده ی این بود که نام بازی از Dragon Age به Dragon Age:Origins تغییر پیدا کرده است و بالاخره پس از 3 سال سکوت خبری،اطلاعات جدیدی از گیم پلی بازی و همچنین چند تصویر از محیط بازی انتشار یافت.پس از انتشار اطلاعات اولیه ی بازی،Ray Muzyka از پروژه ی Dragon Age(که قرار است در چند شماره عرضه شود) ابراز رضایت کرد:"از اینکه BioWare به ریشه اش،CRPG بازمی گردد فوق العاده خشنودیم."
به خانه ات خوش آمدی BioWare!
داستان
Ray Muzyka در توصیف DA:O این چنین گفته است:"با یک بازی خیالی تاریک رو به رو خواهید بود که به بازیباز اجازه می دهد که داستانی کاملاٌ شخصی و مجزای از دیگر بازیبازها برای بازی خلق کند."اما این بدین معنی نیست که در بازی با یک داستان منسجم رو به رو نیستیم چرا که نقطه ی قوت بازی های BioWare،داستان آنهاست.بازی در دنیایی رخ می دهد که در آن گروه برگزیده ای از جنگجویان به نام Grey Warden ها با Blight که هجوم شر ناشی از وجود یک هیولای اهریمنیست مبارزه می کنند.هنوز اطلاعات بیشتری از داستان بازی فاش نشده است.
تم اصلی داستان بازی چندان ناآشنا نیست.شما عضو گروه خیر هستید و باید علیه شر دست به کار شوید
ساخت کارکتر
مثل تمامی آثار نقش آفرینی BioWare،در ابتدای بازی می توانید کارکتر مورد علاقه ی خود را بسازید.با گذشت زمان کارکتر شما توانایی های ویژه ای نظیر انواع جادو،talent و مهارت به دست می آورد.
محیط بازی
محیط بازی تکمیل کننده ی سخنان Ray Muzyka است.با نگاه به تریلر و عکس های بازی به خوبی متوجه می شوید که جو تاریکی بر بازی حکمفرماست.در واقع دیگر آن چنان از رنگ های شادی که در بسیاری از بخش های Neverwinter Nights می دیدیم خبری نیست و رنگ پردازی بازی متمایل به تیره است.مکان هایی که بازی در آن رخ می دهد نیز متنوع است:از جنگل های انبوه گرفته تا سیاهچاله های تاریک.
سیستم مبارزه و گیم پلی
سیستم مبارزه ای بازی وابسته به مبارزه ی گروهی است که از این جهت شبیه سایر آثار BioWare در این ژانر است.سیستم مبارزه ای DA:O بر یک سیستم ابداعی مبتنی است که بر اساس آن،بازیباز با میدان های نبرد وسیعی رو به رو می شود و باید بیشتر با اتکا به توانایی های ویژه(special abilities)ی خود و همراهانش،تعداد فراوانی دشمن ریز و درشت را از بین ببرد.نکته ی بعدی در سیستم مبارزه ی بازی استفاده از سیستم pause & play است.این سیستم به بازیباز اجازه می دهد که در هنگام مبارزه بازی را نگه دارد و دستورات لازم را به همراهان خود بدهد و همچنین اسلحه،تجهیزات و جادوهای مناسب را انتخاب نماید.کار تیمی و حملات هماهنگ نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد و پر رنگ تر از گذشته خواهد بود.
تأثیر جادوها در بازی نسبت به آثار پیشین BioWare قویتر شده است.وارد کردن تلفات عظیم به دشمنان از پیش لذت بخش تر شده چرا که به گفته ی BioWare بازیباز می تواند چندین spell را با هم ترکیب کند و spell combo بسازد!
انتخاب ها نیز از تنوع بسیاری برخوردار است و این کاملاٌ بر عهده ی شماست که عده ای را دوست خود قرار دهید و دشمن عده ای دیگر باشید.به بیان دیگر انتخاب های بسیار شما،دوستان و دشمنان بسیاری برای شما ایجاد خواهد کرد.در هنگام مکالمه نیز به طور معمول 3 آپشن پیش روی شماست که مربوط به مکالمه ی دوستانه،معمولی و بی ادبانه است که شبیه به سایر بازی های BioWare و علی الخصوص Mass Effect است.
دوربین
بازی دارای دو دوربین است.حالت اول شبیه آن چیزی است که در Mass Effect و KOTOR می بینیم،یعنی دوربین از نمای سوم شخص و حالت دوم شبیه Baldur's Gate و آثار کلاسیک CRPG که به شما اجازه می دهد که زوم را به حداقل رسانده و بازی را به صورت ایزومتریک دنبال کنید که قطعاٌ لذت بخش تر خواهد بود چرا که کنترل بهتری روی همراهان خود خواهید داشت.
دوربین ایزومتریک_سایه پردازی ها عالیست.به گرافیک برقی که ناشی از اجرای یک spell توسط یکی از کارکترهاست نیز توجه کنید
گرافیک
با نگاهی به گرافیک بازی متوجه می شوید که از این نظر DA:O، یک سر و گردن بالاتر از سایر آثار CRPG است.البته به هیچ وجه نباید گرافیک DA:O را با آثار قدیمی CRPG مثل Baldur's Gate مقایسه کرد چرا که فاصله ی زمانی زیادی بین آنها وجود دارد.اما با نگاه به گرافیک 2 NWN(عرضه شده در اکتبر 2006) و مقایسه ی آن با DA:O متوجه می شوید که BioWare تمامی تلاش خود را برای عرضه ی گرافیکی مناسب به کارگرفته است و دیگر خبری از گرافیک شطرنجی و ضعیف نیست.سایه پردازی ها فوق العاده زیباست و همان طور که پیشتر به آن اشاره شد گرافیک به طور کامل در خدمت داستان است و به پررنگ تر کردن جو سیاه آن کمک می کند،مسئله ای که در دیابلو 3 نمی بینیم و به شدت مورد اعتراض هواداران سری دیابلو واقع شده است(جریان petition آنلاین علیه طراحی هنری دیابلو 3).
تصویری زیبا از Dragon Age:Origins_اگرچه عکس هیچگاه معیار خیلی خوبی برای نمره دادن به گرافیک یک بازی نیست اما هیچکدام از عکس های NWN 2 نیز ظاهری به زیبایی این عکس ندارند.به ماه نیز دقت کنید
صداگزاری
به گفته ی مقامات BioWare تجربه ی صداگزاری بازی Mass Effect در Dragon Age نیز تکرار خواهد شد.Mass Effect از این نظر یکی از بهترین های 2007 بود و استفاده از گویندگان مطرح نقش بسزایی در باورپذیرتر کردن این بازی داشت.به این ترتیب باید منتظر صداگزاری فوق العاده بر روی شخصیت های DA:O باشیم.
و کنسول؟
Greg Zeschuk در E3 2008 به این موضوع اشاره کرد که بازی یک franchise مهم برای pc و در آینده برای کنسول ها خواهد بود.البته به نظر نمی رسد که عناوین Dragon Age برای کنسول ها شبیه pc باشد چرا که ساخت عناوین CRPG که به شدت مبتنی بر اشاره-کلیک است بر روی کنسول ها کار بسیار دشواریست و نمی توان انتظار داشت که به خوبی pc باشد مگر اینکه تغییرات عمده ای برای نسخه های کنسولی لحاظ شود.البته ناگفته نماند که دوربین سوم شخص بازی می تواند بر روی کنسول ها به خوبی جوابگو باشد اما دوربین ایزومتریک نه.
وقتی BioWare سازنده ی یک بازی باشد هیچ گاه نباید انتظار یک بازی بد و یا حتی متوسط را داشته باشیم.از این نظر خیلی ها BioWare را شبیه بلیزارد می دانند.Baldur's Gate , Neverwinter Nights , KOTOR , Jade Empire و Mass Effect بازی هایی نیستند که بتوانیم به راحتی از نام آنها بگذریم.Ray Muzyka گفته Dragon Age:Origins حاصل یک دهه تجربه ی BioWare در بازی های نقش آفرینی خواهد بود.همه چیز حکایت از آن دارد که با یک شاهکار رو به رو خواهیم بود.
منابع مورد استفاده: Eurogamer ,IGN ,Wikipedia ,videogaming247
تصاویر بازی:
http://i38.tinypic.com/s18ar5.jpg
http://i35.tinypic.com/33d8igh.jpg
http://i35.tinypic.com/35ndmvs.jpg
http://i33.tinypic.com/2lb2lhf.jpg
http://i38.tinypic.com/2ywihl4.jpg
http://i38.tinypic.com/fkqj2a.jpg
http://i36.tinypic.com/2lbmc6p.jpg
http://i34.tinypic.com/16ll81t.jpg
......
Debut trailer
HD با حجم 22.77 مگابایت
SD با حجم 7.31 مگابایت
Exclusive trailer
HD با حجم 22.02 مگابایت
SD با حجم 7.77 مگابایت
منبع مطالب