ورود به نسل جدید کنسول ها سبب پیشرفت های متعددی در بازی ها نیز شده است و باعث شده به مقوله ی داستان و شخصیت پردازی عناوین جدید به طور جدی تر پرداخته شود. نسخه ی چهارم سری Thief که قرار است در سال جاری میلادی عرضه شود نیز از عناوینی است که داستان پردازی در آن نقش زیادی دارد.
سازندگان این عنوان اعلام کرده اند که برای نوشتن داستان این بازی از منابع مختلف به ویژه ادبیات الهام گرفته اند. مدیر تولید استدیو Eidos Montreal آقای Joseph Khoury در این رابطه توضیح می دهد :
داستان نسخه ی جدید تا حد زیادی از نسخه های قبلی این سری الهام گرفته است . این برای ما خیلی با ارزش است که مخاطب بازگردد و بگوید که از چه چیزی الهام گرفته اید و ما نیز با افتخار بگوییم الهام بخش ما این و آن و غیره بوده است. من فکر می کنم زمانی که بازی نیز منتشر شود شما چیزی از زبان ما نخواهید شنید و برای اطمینان می توانید با ما درباره ی منابع الهام بخش داستان بازی گفت و گو کنیم و فکر می کنم این یک امتیاز بزرگ برای مخاطبان است تا درباره ی یک داستان با خالقانش صحبت کنند.
همانطور که گفته شد بازی Thief توسط شرکت Eidos Montreal ( سازندگان بازی Deus Ex: Human Revolution ) ساخته می شود و Square Enix هم ناشر آن می باشد. این بازی چهارمین نسخه از سری بازی های Thief می باشد که برای سه پلتفرم اصلی نسل بعد یعنی Xbox One ، PS4 و Microsoft Windows عرضه می شود. این بازی در ابتدا در سال ۲۰۰۹ با نام Thief 4 معرفی شد، اما در مارس ۲۰۱۳ به طور رسمی در مجله ی Game Informer معرفی و به عنوان یک ریبوت بر سری بازی های Thief اعلام شد.
بازی در یک محیط باز و استیم پانک اتفاق می افتد. Garrett، شخصیت اصلی بازی که یک دزد مشهور است، بعد از مدتی طولانی دور از وطن خود زندگی کردن بالاخره به شهر خود یعنی ’ The City ‘ باز می گردد. بازگشت Garrett همزمان با حکومت مستبد شخصی به نام ”بارون ( Baron ) ” رقم می خورد. همچنین در دوران حکومت این مرد بد ذات نوعی طاعون در شهر پخش می شود که مردم عادی و رعیت شهر گرفتار آن می شود. Garrett که در دزدی چیره دست می باشد ، تصمیم می گیرد که به مقابله با حکومت برود و مردم بیگناه را نجات دهد.