xalerebvar
Registered User
دوستان سلام
این پست رو اختصاص دادم به کار با اشیا در .NET
اول یه کم در مورد اشیا صحبت کنم:
"هر موجودیت مستقل که با مشخصات و رفتارش قابل شناسایی باشد را یک شی گویند"
کلاس٬ وهله
کلاس(class): الگوی ایجاد شی ٬ که مشخصات و رفتارهای آنرا توصیف می کند.
وهله(instance): یک شی واقعی که از روی الگوی(کلاس) ایجاد شده است .کلاس فقط یکی ست
در حالیکه اشیا(یا وهله) میتواند متععد باشد.
خاصیت٬ متد٬ رویداد
خاصیت(property ): اسمی ست که برای توصیف مشخصات شی بکار می رود.
متد(method ) : فعلی ست که برای توصیف رفتار و عملکرد شی بکار می رود.
رویداد(event): مشخص می کند که شی در مقابل محرکهای بیرونی چه رفتاری انجام می دهد.
اشیا در .NET
هر چیزی که در .NET وجود دارد(حتی متغیر ها) شی هستند.
چرا از اشیا استفاده می کنیم
مدل برنامه نویسی شی گرا امکانات متنوعی را پیش روی برنامه نویسان قرار داده است . مدل برنامه نویسی شی گرا بر چهار اصل استوار است:
Abstraction, Encapsulation, Polymorphism, Inheritance
تجرید(abstraction): پنهان کردن ساز و کار داخلی شی و پیچیدگیهای آن از دنیای خارج . مثلا ٬ برای تماشای تلویزیون لازم نیست که سازوکار آنرا بدانید کافیست آنرا روشن کنید.
کپسوله کردن(encapsulation): هر شی باید تمم چیزهای لازم برای عملکرد صحیح را در خود داشته باشد٬ و برای کار به دنیای خارج وابسته نباشد.مثلا یک ماشین رو در نظر بگیرید برای اینکه ماشین بطور اصولی و صحیح حرکت کند باید اشیای خود نظیر چرخ و دنده و... غیره را در خود داشته باشد.
پلی مورفیسم(polymorphism): این کلمه همیشه من رو به یاد فیلم ماتریکس می آره . منظورم مورفیوس ه .بگذریم – اشیا ی مختلف می توانند عملکرد مشابهی داشته باشند ولی اینکار رو با اصول و روشهای مختلفی انجام دهند برای مثال من با vb.net کار می کنم و ممکنه شمایی که این مطلبو می خونی با c# کار کنی اما هدف هر دوی ما شاید یکی باشه و اینکار رو با روشهای مختلفی انجام دهیم.
وراثت(inheritance): به ارث بردن مشخصات و صفات یکی از مهمترین راهها برای تولید ویژگی های جدید است.مثلا فردی رو در نظر بگیر که بعد از فوت باباش ارثیه ی باباش به اون می رسه و اونم ازش نهایت لذت رو می بره. اینجا هم همینطوریه. وقتی یک زیر کلاس(subclass ) (c# های عزیز می دونند منظورم چیه) ایجاد می کنید٬ معمولا تمام ویژگی های کلاس اصلی رو نیز به اون می دید. مثلا آقای احمدی نژاد و جناب بوََ ش همگی از کلاسی به نام انسان استفاده می کنند و از انسان مشتق شده اند که ضمن ویژگی های منحصر به فرد خود٬ (این و اونو از صحنه روزگار برداشتن!(رجوع شود به سخنان آقای احمدی نژاد در مورد اسراییل) مشخصات مشترکی (نفس کشیدن ٬ حرفهای جنجالی گفتن) نیز دارند. مهمترین ویژگی وراثت امکان استفاده مجدد از کارها ی قبلی و ایجاد هماهنگی بین آنهاست.
تعریف کردن اشیا در VB.NET
برای تعریف یک شی جدید در VB.NET قبل از هر چیز باید یه کلاس براش بسازیم
Public class “class name”
بعد از تعریف کردن کلاس بنا بر توضییح اینکه هر کلاس باید یک متد سازنده داشته باشد ٬ که آنرا آماده سازی میکند و نام این سازنده همیشه new () می باشد
Public sub new ()
End sub
در اینجا نوبت می رسه به تعریف متغیرها٬ این متغیرها متدی هستند که به هر شی داده می شوند
Dim “variable name” as “type of variable”
حالا باید property برای شی ای که درست می کنیم مشخص می کنیم
Public property “name of property” as “type”
بخش property شامل دو قسمت get و set می باشد
در بخش get مشخص می کنیم که چه متغیری را بگیره و در بخش set مقداری را به این متغیر ربط می دهیم
Get
Return “name of variable”
End get
Set (byval value as “type of variable has difined in top”)
”variable name”=value
End set
بعدا باید یه متغیری رو در بخش page load از نوع کلاسی که درست کردیم تعریف کنیم
Dim myclass as new “classname”
منتظر مطالب شما هم هستم
این پست رو اختصاص دادم به کار با اشیا در .NET
اول یه کم در مورد اشیا صحبت کنم:
"هر موجودیت مستقل که با مشخصات و رفتارش قابل شناسایی باشد را یک شی گویند"
کلاس٬ وهله
کلاس(class): الگوی ایجاد شی ٬ که مشخصات و رفتارهای آنرا توصیف می کند.
وهله(instance): یک شی واقعی که از روی الگوی(کلاس) ایجاد شده است .کلاس فقط یکی ست
در حالیکه اشیا(یا وهله) میتواند متععد باشد.
خاصیت٬ متد٬ رویداد
خاصیت(property ): اسمی ست که برای توصیف مشخصات شی بکار می رود.
متد(method ) : فعلی ست که برای توصیف رفتار و عملکرد شی بکار می رود.
رویداد(event): مشخص می کند که شی در مقابل محرکهای بیرونی چه رفتاری انجام می دهد.
اشیا در .NET
هر چیزی که در .NET وجود دارد(حتی متغیر ها) شی هستند.
چرا از اشیا استفاده می کنیم
مدل برنامه نویسی شی گرا امکانات متنوعی را پیش روی برنامه نویسان قرار داده است . مدل برنامه نویسی شی گرا بر چهار اصل استوار است:
Abstraction, Encapsulation, Polymorphism, Inheritance
تجرید(abstraction): پنهان کردن ساز و کار داخلی شی و پیچیدگیهای آن از دنیای خارج . مثلا ٬ برای تماشای تلویزیون لازم نیست که سازوکار آنرا بدانید کافیست آنرا روشن کنید.
کپسوله کردن(encapsulation): هر شی باید تمم چیزهای لازم برای عملکرد صحیح را در خود داشته باشد٬ و برای کار به دنیای خارج وابسته نباشد.مثلا یک ماشین رو در نظر بگیرید برای اینکه ماشین بطور اصولی و صحیح حرکت کند باید اشیای خود نظیر چرخ و دنده و... غیره را در خود داشته باشد.
پلی مورفیسم(polymorphism): این کلمه همیشه من رو به یاد فیلم ماتریکس می آره . منظورم مورفیوس ه .بگذریم – اشیا ی مختلف می توانند عملکرد مشابهی داشته باشند ولی اینکار رو با اصول و روشهای مختلفی انجام دهند برای مثال من با vb.net کار می کنم و ممکنه شمایی که این مطلبو می خونی با c# کار کنی اما هدف هر دوی ما شاید یکی باشه و اینکار رو با روشهای مختلفی انجام دهیم.
وراثت(inheritance): به ارث بردن مشخصات و صفات یکی از مهمترین راهها برای تولید ویژگی های جدید است.مثلا فردی رو در نظر بگیر که بعد از فوت باباش ارثیه ی باباش به اون می رسه و اونم ازش نهایت لذت رو می بره. اینجا هم همینطوریه. وقتی یک زیر کلاس(subclass ) (c# های عزیز می دونند منظورم چیه) ایجاد می کنید٬ معمولا تمام ویژگی های کلاس اصلی رو نیز به اون می دید. مثلا آقای احمدی نژاد و جناب بوََ ش همگی از کلاسی به نام انسان استفاده می کنند و از انسان مشتق شده اند که ضمن ویژگی های منحصر به فرد خود٬ (این و اونو از صحنه روزگار برداشتن!(رجوع شود به سخنان آقای احمدی نژاد در مورد اسراییل) مشخصات مشترکی (نفس کشیدن ٬ حرفهای جنجالی گفتن) نیز دارند. مهمترین ویژگی وراثت امکان استفاده مجدد از کارها ی قبلی و ایجاد هماهنگی بین آنهاست.
تعریف کردن اشیا در VB.NET
برای تعریف یک شی جدید در VB.NET قبل از هر چیز باید یه کلاس براش بسازیم
Public class “class name”
بعد از تعریف کردن کلاس بنا بر توضییح اینکه هر کلاس باید یک متد سازنده داشته باشد ٬ که آنرا آماده سازی میکند و نام این سازنده همیشه new () می باشد
Public sub new ()
End sub
در اینجا نوبت می رسه به تعریف متغیرها٬ این متغیرها متدی هستند که به هر شی داده می شوند
Dim “variable name” as “type of variable”
حالا باید property برای شی ای که درست می کنیم مشخص می کنیم
Public property “name of property” as “type”
بخش property شامل دو قسمت get و set می باشد
در بخش get مشخص می کنیم که چه متغیری را بگیره و در بخش set مقداری را به این متغیر ربط می دهیم
Get
Return “name of variable”
End get
Set (byval value as “type of variable has difined in top”)
”variable name”=value
End set
بعدا باید یه متغیری رو در بخش page load از نوع کلاسی که درست کردیم تعریف کنیم
Dim myclass as new “classname”
منتظر مطالب شما هم هستم