کامل بزار
در همین زمان بود که صاحبان صفحات وب به اهمیت جایگاه بالاتر صفحه خود در نتایج موتورهای جستجو و تاثیر ان در میزان آمار بازدیدکنندگان صفحه خود پی بردند. البته استفاده از تکنیکهای SEO از اواسط سال 1997 به طور گسترده مورد توجه صاحبان صفحات وب قرار گرفت و به شکل امروزی در راستای اهداف بازاریابی مورد توجه واقع شد.
الگوریتمهای قدیمیتر موتورهای جستجو بیشتر مبتنی بر اطلاعاتی بود که توسط وب مسترها آماده میشد و در اختیار آنها قرار میگرفت که از میان این اطلاعات میتوان به تعریف کلیدواژه در meta tag اشاره کرد. Meta tag در واقع یک راهنماست که درباره محتوای هر صفحه اطلاع رسانی میکند. البته استفاده از meta data برای نشانه گذاری در صفحات وب همیشه نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت و چندان قابل اطمینان نیست و برخی اوقات ممکن است که وب مسترها از کلیدواژهها و اطلاعاتی غیر واقعی و متفاوت از محتوای صفحه نیز در آنها استفاده کنند. به همین دلیل این اطلاعات ممکن است نادرست، ناقص و متناقض باشند و تنها با هدف بالا بردن جایگاه صفحه در نتایج جستجوها در موتورهای جستجو آماده شده باشند.
با توجه به اینکه تا چندی پیش نتایج در موتورهای جستجو بیش از همه به کلیدواژهها متکی بود که این کلیدواژهها نیز انحصاراً تحت کنترل وب مسترها قرار داشت، نتایج جستجو و چیدمان نتایج در آنها چندان قابل اطمینان نبود. به همین منظور موتورهای جستجو میبایست مطمئن میشدند که صفحات پیشنهادی برای جستجوی کاربران حاوی اطلاعات مورد جستجو توسط آنها باشد و تنها به خاطر چند کلیدواژه بعضاً غیرمرتبط با محتوا نمایش داده نشود.همانطور که میدانید موفقیت و اعتبار موتورهای جستجو مرهون نتایج مناسب و کارآمدی است که برای جستجوی کاربران عرضه میکنند، بنابراین باید از ارائه و نمایش نتایج غیرواقعی و نا مناسب جلوگیری کنند. به همین منظور موتورهای جستجوی امروزی از الگوریتمهای پیچیده تری برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده میکنند که بر مبنای عوامل متنوع و پیچیده تری عمل میکند و وب مسترها دیگر به سادگی قادر به فریب آنها نیستند. در حال حاضر معتبرترین موتور جستجوی جهان، گوگل نیز تمام موفقیت و محبوبیت خود را مدیون الگوریتمهای جستجوی بهینه سازی شده خود است که عوامل متنوعی را هنگام جستجو در نظر میگیرد که از میان آنها میتوان به تاثیر بالای میزان بازدید بالای صفحه در جایگاه نمایش آن در نتایج جستجو اشاره کرد. البته این شرکت در طول سالهای فعالیت خود همواره در حال ارتقا و بهینه سازی الگوریتمهای جستجوی موتور خود بوده است.
با توجه به این مطالب میتوان درک کرد که کار بهینه سازی صفحات در نتایج موتورهای جستجو (SEO) این روزها دیگر به سادگی چند سال پیش نیست و به همین دلیل به یک صنعت جدید تبدیل شده است. به وب که اقدام به کار SEO برای فریب موتورهای جستجو و نمایش نام صفحه برای جستجوهای نامربوط با محتوای صفحه میکنند، SEO کار کلاه سیاه میگویند، پس اگر تصمیم به ورود به این صنعت گرفتید، بهتر است از گروه کلاه سیاهها نباشید!