Tom Clancy's Splinter Cell Conviction
Developer : Ubisoft Montreal
Publisher: Ubisoft
Designer: Maxime Béland
Engine: LEAD (heavily modified Unreal Engine 2.5)
Platform: Microsoft Windows, Xbox 360
Release date: NA February 23, 2010
EU February 26, 2010
AUS February 20, 2010
Genre:Stealth action
Mode: Single-player, Multiplayer
Rating:ESRB: RP OFLC:+MA 15
سری: Tom Clancy's Splinter Cell
Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction هم در کنفرانس یوبی سافت و هم در کنفرانس مایکرو سافت در E3 2009 به نمایش داده شد که طرفداران این سری بازی را هر چه بیشتر بی تاب تر کرد و تشویق شدید حضار را در پی داشت. سپس سازندگان بازی عنوان کردند که راه های بسیاری برای رسیدن به هدف وجود خواهد داشت. بعد از پخش تریلری سینمایی از بازی, دموی بازی به نمایش درامد.
حرف کشیدن با خشونت کامل - سام فیشر در یک توالت در حال حرف کشیدن از یک نفر بود و عنوان می کرد چه کسی دخترم را کشته است اما نه به حالت همیشگی یعنی با فشار دادن گلو که در قسمت های قبلی می دیدیم. قدرت بدنی سام نه تنها تحلیل نرفته بلکه زیاد تر هم شده و شما چهره بسیار خشنی از او می بینید. شما می توانید با هر روش از طرف مورد نظر ذره ذره حرف بکشید. سر طرف را به آینه یا کاسه توالت بکوبید با لگد به صورتش بزنید و کلی روش خشن دیگر که آنطور دیده شده بیشتر بر سر تکیه دارد... در نهایت نفر مورد نظر مجبور به حرف زدن می شود و او نام آندره کوبین را به زبان می اورد.
باز جویی کردن با روشهای مختلف و خشن جایگزین روش آرام در بازیهای قبل شده است.
نمایش اهداف و توصیف آن - در همین حین تصویر همین شخص (کوبین) بر روی محیط به صورت روشن به نمایش درمی آید. توصیف راحت اینکه انگاری پروژکتوری تصویر او را بر روی دیوار توالت نشان می دهد در حالی که سام و آن طرف در مقابل پروژکتور هستند. در حین حرف کشیدن صحنه هایی از پایان ماموریت بعد به نمایش در میاد و دوربین به سرعت به عقب حرکت کرده و پس از نمایش سریع محیط, دوربین به شروع ماموریت سام می رسد. در اغاز کار, بعد از شکستن اینه بقل یک ماشین (علت توضیح داده می شود) و گذر در خیابان مشخص شد که نحوه نمایش اهداف کاملا تغییر کرده به این صورت که شرح اهداف با صورت های لایت سفید در محیط دیده می شود. برای مثال با نزدیک شدن به یک عمارت عنوان "به عمارت نفوذ کنید" به صورت بزرگ روی دیوار عمارت دیده می شود.
مشخص کردن دشمنان - سام بعد از کشتن نگهبان جلوی در ورودی سعی می کند وارد حیاط عمارت می شود. به جای استفاده از دوربین مخصوص (مار شکل) برای دیدن پشت در اینبار سام به کمک همان اینه شکسته که به همراه دارد از زیر در محیط را می بیند. او بر خلاف قسمت های قبلی این امکان را دارد که قبل از ورود به هر بخش محل هر شلیک و ترتیب آن را معین کند تا بعد از وروود شلیک ها (حداکثر دو شلیک) را به صورت خودکار انجام شود. (وام گرفته شده از Rainbow Six Vegas) مثلا سام اول لامپ حیاط رو هدف گرفته و سپس یکی از نگهبانان را هد شات می کند. سپس نگهبان دوم حیاط را از پشت گرفته و با شدت سر او را به لبه سنگی می کوبد. سام تصمیم میگیرد به جای ورود از در اصلی از پنجره وارد عمارت شود. حرکات او هنگام بالا رفتن از دیوار و گرفتن پنجره سریع انجام میشود. پس از گرفتن لبه پنجره باز هم او این امکان دارد که دشمنان را از قبل مشخص کند پس دو دشمن را مشخص و بعد از باز کردن پنجره فوری به انها شلیک می کند و خود را به داخل اتاق می کشد.
محیط های تاریک و سرعت مبارزات - جلوتر هدف بعدی برای سام روی یک پرده به نمایش درمی آید که باید خود را به خوابگاه برساند. سام روش متفاوت را انتخاب کرده و سعی می کند با گرفتن از لوله از دیوار بالا رفته و سپس به پشت از سقف اویزان شود در حال که لوله را گرفته است. نحوه نور پردازی بازی کاملا به حالت سه بازی اول این سر برگشته و بخشهای از محیط را کاملا تاریک می بینیم. با شلیک کردن به لوستر بزرگی که روشن بوده هم از دست دشمنانی که زیر آن قرار گرفته اند راحت می شویم و هم محیط را تاریکتر می کنیم اما نگهبانان دیگر از راه می رسند و به دنبال سام می گردند. در تاریکی بر سر یک نگهبان بخت برگشته دیگر فرود امده و به سرعت نگهبانان دیگر را از پا درمیاوریم. مبارازت بسیار سریعتر از گذشته دنبال می شوند و حرکات سام هم روانتر شده است انگار پیر شدن هیچ اثری بر او نذاشته و پخته تر گشته است. کنترل بازی هم بی عیب و نقص دیده می شد.
آخرین حرکت و حرکات سریع - بعد از زدن نگهبان با ویژگی جدیدی به نام آخرین حرکت رو به رو می شویم. به این صورت که تعیین می کنید سام به سرعت به جای که چند ثانیه قبل حضور داشت برگشته و برای مثال نگهبانی را از پای دربیارید. موقع در نظر گرفتن این کار جای قبلی سام به صورت یه هایت لایت سفید که از خودش بر جا مانده نشان داده می شود. از این روش وقتی استفاده شد که نگهبانی به دنبال سام می گشت در حالی که او از لبه ای اویزان بود و سام کمی به سمت راست رفت. هنگام نزدیک شدن دشمن سام فورا به جای قبلی برگشته و دشمن را با کشیدن از لبه پرت می کند. کمی جلوتر سام می توانست پشت یک ستون پنهان شده و محلی را برای حرکت سریع انتخاب کند البته تا نزدیکی. سام یک ستونی که کمی جلوتر بود را انتخاب کرد و به صورت خودکار و سریع حرکت به پشت ستون مقابل انجام شد. کمی جلوتر سام با نارنجک EMP از تعدادی از نگهبانان پذیرایی که هم باعث تاریکی محیط هم باعث گیج شدن نگهبانان شد.
شلیک از در و رسیدن به هدف نهایی - سام خود را به دری رسانده و با کمک آینه متوجه آماده شدن نگهبانان و نزدیک شدن یک نگهبان به در می شود. این بار او به کمک شاتگان در را باز کرده و هم نگهبان را از پا در می آورد. خورد شدن در واقعا زیبا بود. بعد از کشتن نگهبانان اطراف سام از پنجره آویزان شده بعد از گرفتن لبه فوری خود را به سمت راست می رساند البته جلوتر یک انفجار که باعث متلاشی شدن پنجره ای می شود که سام قصد عبور از زیر آن را داشت. صحنه های انفجار هم به زیبایی طراحی شده اند. در نهایت سام به پنجره اخر رسیده و هدف پیدا می کند. در حالی که سعی دارد حرف از او بکشد نیروهای پلیس از راه رسیده و متاسفانه سام تسلیم می شود و با بازداشتش دمو به پایان می رسد. سپس اعلام شد که بازی برای پلفرمهای X360 و PC زمستان امسال منتشر خواهد شد.
منبع:
wikipedia
p30world
IGN
Last edited: