• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

Ux چیست؟

academyIT

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2015
نوشته‌ها
63
لایک‌ها
14
سن
39
Ux چیست؟
تجربه احساسی خوب یا بد ما از یک وب سایت می*تواند تعیین کننده استفاده یا عدم استفاده مجدد ما از آن شود. بدیهی است که اهمیت این موضوع در فروش یک محصول یا افزایش مخاطبان به قدری است که به عنوان ارائه دهنده یک سرویس، حتما باید به آن توجه داشت. برداشت کاربر از جنبه*های متفاوت یک سامانه، ایجادکننده خاطره*ای است که از سرویس شما در ذهن او نقش می*بندد.




تجربه کاربری شامل رفتارها، نگرش*ها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از محصول، سامانه یا سرویس خاص است و می*توان آن را نگاه به عملکرد یک محصول، سامانه یا سرویس از دیدگاه مخاطب در نظر گرفت. با توجه به این*که برداشت*های فردی مخاطبان مد نظر قرار می*گیرد، تجربه کاربری امری ذهنی، نظری و درونی است.
بر اساس تعریف استاندارد بین*المللی ارگونومی*های تعامل انسان و سامانه (بخش 210 از استاندارد ISO-9241)، تجربه کاربری برداشت*های یک فرد و واکنش*هایی که از استفاده یا انتظار استفاده وی از یک محصول، سامانه یا سرویس ناشی می*شود را شامل می*شود. تجربه کاربری تمام احساسات، باورها، اولویت*ها، برداشت*ها، واکنش*های جسمی و روانی، رفتارها و دستاوردهای کاربران که پیش از استفاده، در زمان استفاده و پس از استفاده رخ می*دهد را مد نظر قرار می*دهد.



طراحی تجربه کاربری (Ux Design)
در نظر گرفتن تجربه احساسی کاربران در استفاده از سرویس شما، یکی از با اهمیت*ترین مسائلی می*باشد که باید به آن توجه ویژه*ای داشت. هدف طراحی تجربه کاربری، شناختن نیاز و انتظارات کاربران از وب سایت و پیدا کردن راه حل*هایی برای افزایش رضایت آن*ها است. طراحی تجربه کاربری خلق هر چیز معنا دار و به یاد ماندنی است که به وسیله یک سازمان برای مشتریان ایجاد می*گردد. طراح تجربه کاربری در پی بررسی نیازها و مشکلات کاربران در وب سایت از دیدگاه نحوه ارائه محصول، محل قرارگیری عناصر، ارائه کلامی اطلاعات و غیره در جهت دستیابی به بهترین تجربه کاربری است. طراحی ux را می*توان ترکیبی از عناصر زیر دانست.


- طراحی تعاملی (Interaction Design)
برقراری ارتباط انسان با وب*سایت*ها به رویکردی تعاملی و دوطرفه نیاز دارد و نیازمند جلب اعتماد بیشتری نسبت به برقراری رابطه بین دو انسان است. هدف طراحی تعاملی، طراحی به*گونه*ای است که در کنار در نظر گرفتن کاربردپذیری، استفاده از سامانه، سرویس یا وب سایت مورد نظر از دیدگاه کاربر راحت و دلپذیر باشد. طراحی تعاملی جنبه*های گوناگونی از طراحی از جمله طراحی واسط کاربری، طراحی نرم*افزار، طراحی کاربر-محور، طراحی سامانه*های محاوره*ای و غیره را پوشش می*دهد.

- طراحی رابط کاربری (User Interface)
رابط کاربری محیطی است که ارتباط بین کاربر و وب سایت در آن شکل می*گیرد. طراحان رابط کاربری صفحه*ای را طراحی می*کنند که کاربر با آن در ارتباط می*باشد و به نحوه ارائه محصول می*پردازند.رابط کاربری در مهندسی نرم*افزار شامل ویدیوها و تصاویر، متن*ها، جدول و دیاگرام*ها، رنگ، فونت و هر چیزی است که در صفحه نمایش داده می*شود.



دو مفهوم UX و UI معانی کاملا متفاوتی دارند و نباید به جای یکدیگر استفاده شوند. همان*طور که توضیح داده شد، UX به تجربه احساسی کاربر از به*کارگیری سرویس یا سامانه گفته می*شود، در حالی*که UI در حقیقت سیستمی است که کاربر به وسیله آن با وب سایت شما ارتباط برقرار می*کند. در بیانی دیگر می*توان احساس کاربر را UX و هر بخش سرویس را UI نامید.

- طراحی بصری (Visual Design)
طراحی بصری به زیبایی وب سایت و ارتباط آن با نحوه پیاده*سازی تصاویر، رنگ*ها، فونت*ها و عناصر دیگر اشاره دارد. یک طراحی بصری موفق در جهت ارائه بهتر محتویات صفحه است؛ تناقضی با هدف وب سایت ندارد و به افزایش جذب کاربر و اعتمادسازی کمک شایانی می*کند. طراحی لوگو و بنرهای تبلیغاتی تنها بخش کوچکی از طراحی گرافیک وب سایت را تشکیل می*دهند. در حقیقت خلق یک وب سایت خوب زمانی ممکن است که طراحی گرافیک در کنار برنامه*نویسی وب به میزان کافی بااهمیت شمرده شود.



- تایپوگرافی (Typography)
تایپوگرافی هنر حروف*چینی برای نمایش زبان است و طراح با تغییر عناصر متن مانند اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف*بندی و غیره، تلاش می*کند تا زبان بصری مناسبی برای تایپ به وجود آورد. طراحی مناسب تایپوگرافی یک هنر طراحی سایت محسوب می*شود.
نوع تایپ انتخاب شده باید با دستگاه*های مختلف سازگار و در تمام اندازه*ها جلوه مناسبی داشته باشد. برخی از فونت*ها جزئیات زیادی دارند و در دستگاه*های بزرگ زیبا هستند اما در دستگاه*های کوچک*تر مانند موبایل، ناخوانا و باعث افت کیفیت رابط کاربری می*شوند.



- کاربردپذیری (Usability)
در نظر گرفتن امکانات کافی و مورد نیاز کاربر در جهت افزایش کیفیت خدمت، قابلیت استفاده وب سایت را مشخص می*کند. بر اساس تعریف سازمان بین*المللی استاندارد، کاربردپذیری به میزان استفاده ممکن از یک محصول در جهت رسیدن به هدفی خاص در ضمن اثربخشی، کارایی و فراهم کردن رضایت کاربران گفته می*شود.


بدیهی است که تنها وجود ماژول*ها در وب سایت، برای استفاده مناسب از آن*ها کافی نیست و نحوه دسترسی (Accessibility) کاربر از اهمیت ویژه*ای برخوردار است. در نظر گرفتن ابزارهای پیمایشی مناسب در جهت فراهم کردن دسترسی آسان کاربر به قسمت*های مختلف، یکی از مهم*ترین اصول طراحی تجربه کاربری است. کاربر باید بتواند در کمترین زمان و بدون نیاز به تفکر یا تمرکز زیاد، به ماژول مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند.



- عملکرد (Functionality)
برای تعریف مهم*ترین جنبه لازمه عملکرد یک وب سایت، کافی است از خود بپرسید که هدف سایت چیست؟. هدف وب سایت مشخص*کننده وظیفه*ای است که باید انجام دهد و کیفیت عملکرد (functionality) آن با چگونگی اجرای وظیفه مورد نظر تعریف می*شود.

- معماری اطلاعات (Information Architecture)
نظم خاص و هدفمند روند قرار دادن اطلاعات، باعث انسجام منطقی محتویات و هدایت آسان*تر کاربر به اطلاعات فراهم شده در وب سایت می*شود. معماری اطلاعات هنر و علم سازماندهی اطلاعات در وب سایت*ها، اینترانت*ها، نرم*افزارها و واسط*های کاربر است. معماران اطلاعات، با طراحی چارچوبی برای چیدمان اطلاعات، امکان افزایش کاربردپذیری و دسترسی آسان*تر به اطلاعات را فراهم می*سازند.



- استراتژی محتوا (Content Strategy)
استراتژی محتوا فرآیند تولید، ذخیره و توزیع محتوا بر اساس برنامه*ای سازمان*یافته در جهت هدفی خاص با کاربران مشخص است. افزایش کیفیت محتوا با در نظر گرفتن گرایش وب سایت تاثیر به*سزایی در افزایش کاربران و در نتیجه سئوی سایت دارد. در فرآیند استراتژی محتوا، متن*ها، تصاویر، ویدیوها و غیره بر اساس هدف وب سایت بیان می*شوند. واضح است که در طراحی وب سایت نیز کیفیت برتر از کمیت است و حجم بالای مطالب کم ارزش تاثیری در جذب مخاطب ندارد.
 
بالا