sina86
Registered User
- تاریخ عضویت
- 27 آپریل 2008
- نوشتهها
- 3,309
- لایکها
- 35
بنز مايباخ با موتور 12 سيلندر V شكل
گونه جديد موتور 12 سيلندر آلمانيها كه در نمايشگاه خودروي ژنو به نمايش درآمد، انقلابي جديد در كلاس خودروهاي لوكس به شمار ميرود. توان توليدي 405 كيلووات يا 550 اسب بخار با تورگ توليدي 900 نيوتن متر در دوران 2300 دور در دقيقه به همراه عملكردي كاملاً نرم، مديون وجود يك جفت سيستم توربو شارژر و يك جفت شمع براي هر سيلندر با آرايش سه سوپاپ در هر سيلندر است.
نوآوري به كار رفته در اين موتور ابتدا در نمايشگاه خودروي ژنو در ماه مارس 2002 – پيش از توليد انبوه آن- ارائه شد.
توان بالا، نرمي كاركرد موتور، طول عمر بالاي قطعات و كيفيت موتور مايباخ افسانهاي در سال 1929 سبب ايجاد انگيزه براي تقويت و تشكيل يك تيم مهندسي به منظور كار بر روي گونه جديد آن شد كه شاهكاري تكنولوژيك در موتور خودروها را پديد ميآورد.
قلب تپنده، چيزي جز يك موتور 5/5 ليتري با دو توربو شارژر و حداكثر قدرت 550 اسب بخار و تورگ 900 نيوتن متر نبود كه مايباخ را در موقعيت ويژه و نقطه اطمينان واقعي قرار ميداد چون به ازاي هر 1000 سيسي حجم موتور تواني معادل 100 اسب بخار توليد ميكرد: يك موتور V شكل با زاويه 60 درجه كه بدون دخالت هيچ گونه وزنه تعادل در محور اصلي، نيروي اينرسي و ممانهاي توليدي را به صورت بالانس منتقل ميكند.
ارائه نخستين استاندارد توليد موتورهاي 12 سيلندر در جهان
زاويه 60 در نظر گرفته شده براي موتور جديد درست همان زاويه آرايش سيلندر به كار رفته توسط كارل مايباخ است. از زمان كارل مايباخ موتور 12 سيلندر توليدي در زمره اولين موتورهاي به كار گرفته شده در خودروهاي توليدي توسط آلمانها بود.
بين سالهاي 1929 و 1938 فردريش شافن كمپاني «مايباخ موتورن باو» را تاسيس و 300 موتور شبيه اين موتورهاي افسانهاي را توليد كرد كه هر كدام حجمي برابر 7 ليتر داشتند و 110 كيلووات يا 150 اسب بخار توان را فقط در 2800 دور در دقيقه توليد ميكردند.
شما ميتوانيد نرمي و واكنش توان توليدي اين موتور عظيم و افسار گسيخته را بدون هيچ گونه سر و صداي اضافي و ارتعاشات مزاحم تصور كنيد. اين موارد از جمله دلايل ارتقاي مشخصههاي قدرت در موتور 12 سيلندر جديد به شمار ميرفت.
دو سال بعد در 1931 حجم موتور مايباخ به 8 ليتر و قدرت آن به 147 كيلووات يا 200 اسب بخار افزايش يافت؛ به طوري كه اين موتور، مدل مايباخ زيپلين را به سرعت 170 كيلومتر در ساعت رساند.
توان و تورگ بالا
توان و تورگ موتور-هردو- عياري قابل توجه براي گونه جديد 12 سيلندر بودند كه در سال 2002 ارائه شد. امتياز و مشخصه جفت توربو شارژر استفاده شده، پاسخگويي به هواي موردنياز موتور
«V12» بود. با به كارگيري اين جفت توربو شارژر، راننده امكان استفاده از حداكثر توان اعجابانگيز را حتي در دور پايين پيدا ميكند. حداكثر تورگ 900 نيوتن متر در دوران 2300 دور در دقيقه تا حداكثر قدرت 405 كيلووات يا 550 اسب بخار در دوران 5250 دور در دقيقه قابل دستيابي است.
توربينهاي اين جفت توربو شارژر در مانيفولد دود به گونهاي قرار گرفتهاند كه راندمان را به حداكثر ميرسانند. جريان هواي فشرده شده از توربو شارژرها، از ميان سيستم خنككن مياني
(Inter Cooler) عبور ميكند و سبب بهينه شدن درجه حرارت و دانسيته هواي ورودي به محفظه سيلندر-به طور همزمان- ميشود.
تكنولوژي سه سوپاپ براي هر سيلندر و توليد جريان الكتريكي متغير براي سيستم جرقهزني در شمعها
درست شبيه موتورهاي پيشرفته 6 ، 8 و 12 سيلندر مرسدس بنز، در موتور 12 سيلندر مايباخ هم از نوآوري جرقهزني جفت شمعها و تكنولوژي سه سوپاپ براي هر سيلندر به طور پيوسته استفاده شده است.
تكنولوژي سه سوپاپ يكي براي خروج دود و دو تا براي ورود هوا و سوخت، كاتاليست كنورتور سريع گرم شونده كه توانسته است محدوده هاي استاندارد دشوار يورو 4 را در همه شرايط پاس كند، از ويژگيهاي اين موتور است. جريان متغير جفت شمعها كه توسط جريان يونها اندازهگيري ميشود به منظور تشخيص و جلوگيري از نشتي جريان نه تنها پروسه احتراق را بهبود ميبخشد بلكه افزايش فشار ناگهاني در سيلندر را كاهش ميدهد كه تاثير بسزايي در ايجاد نويز دارد. ولتاژ 32000 ولت خود يك ركورد براي اين موتور به شمار ميرود. اين سيستم جرقهزني قوي و قابل اطمينان حتي در دورهاي پايين نيازي مهم است كه به همان سالهاي 1929 در كمپاني مايباخ موتور باو برميگردد. براي رفع اين نياز در موتور جديد دو سيستم جرقهزني جداگانه با سيستم زمانبندي متغير استفاده شد كه يك نوآوري محسوب ميشود.
طراحي پيشرفته موتور سبك
موضوع سبكي وزن در طراحي موتور يكي از موارد مهم براي مهندسان مايباخ موتور باو بود. براي رسيدن به نسبت قدرت به وزن دلخواه (hp/kg) كارل مايباخ تصميم گرفت از آلياژ آلومينيم ريختهگري شده براي ساخت پوسته موتور و سرسيلندر استفاده كند. در صورتي كه مهندساني كه درصدد تكميل و توسعه اين موتور جديد بودند، آلياژي از آلومينيم را كه به روش دايكست ايجاد ميشد، براي ساخت پوسته سيلندر موتور انتخاب كردند. (به اين ترتيب استحكام بالاتر و كيفيت بهتري حاصل ميشود) اين بار به منظور كاستن از سر و صدا و ارتعاشات ناخواسته در قسمت انتهاي محفظه ميل لنگ در پوسته موتور تركيبي از آلومينيم و بستري از صفحات پايه چدن خاكستري در محل ياتاقان بندي استفاده شد. تركيب چدن خاكستري در محل قرار گرفتن ياتاقان بندي و وجود آلياژ آلومينيم دايكست در كل پوسته سبب استحكام بالا و مقابله با ارتعاشات طولي در بلوكه سيلندر ميشد. پوشش سرسيلندر نيز ازجنس منيزيم دايكست شده و جداره سيلندر از جنس سبك آلومينيم سيليكون كم اصطكاك درنظر گرفته شد.
بازگشت اتومبيل افسانهاي پس از 60 سال غيبت
در پي تصميم احياي دوباره اين اتومبيل لوكس با مارك مايباخ، گروه دايملر كرايسلر اين مدل را در پاييز سال 2002 به نمايش گذاشت.
با امتيازات ويژهاي از جمله جاداربودن و به كارگيري آخرين تكنولوژي و مهندسي در آن، اين خودروي سوپرلوكس دنباله رو گونه افسانهاي مايباخ قديمي شد. بر اين اساس همكاري مشتركي بين شركت خواهر يعني مرسدس بنز با كمپاني دايملر كرايسلر شكل گرفت كه متعاقب آن مايباخ در بخشهاي ايمني، راحتي، قابليت اطمينان و طول عمر بالا از هدايتها و نوآوريهاي اين شركت بهرهمند شد.
مايباخ جديد تمامي تكنولوژيهاي جديد به كار رفته در مرسدس بنز را جمعآوري كرده است.
در دهههاي 20 و 30 خودروهاي مايباخ و مرسدس بنز بهترين خودروها در جهان بودند كه توسط شركتهاي آلماني ساخته ميشدند. وجود توانايي بالاي تكنيكي، كيفيت عالي ساخت و زيبايي بينظير در طراحي آنها كافي بود كه مايباخ و بنز در جهان نام و نشاني براي خود به دست آورند. از سال 1930 از جمله مدلهاي سرآمد مايباخ زيپلين بود؛ با طول 5/5 متر. اين مارك معتبرترين خودروي آلماني تا آن هنگام به شمار ميرفت. اولين مرسدس، مرسدس 35 اسبي و در حقيقت تصور خيالپردازانه ويلهم مايباخ بود؛ دوست قديمي گوتليب دايملر و مدير دايملر موتور گسلشافت.
اين مدل در واقع الگوي واضحي براي خودروهاي سواري بعدي بود. در سال 1909 مايباخ تصميم گرفت موتوري با قابليت بالا و ايمن براي كشتي هوايي زيپلين بسازد. در سال 1919 پسران كارل توسعه خودروهاي لوكس خود را آغاز كردند و دو سال بعد اولين مدل را بيرون دادند. در سال 1941 حدود 1800 خودرو در جهان داراي مارك مايباخ بودند.
نمايش عملكرد يك توربو شارژر
مدل جديد 2002 مدل قديمي 1938-1929
گرفتن
سه سوپاپ دو سوپاپ تعداد سوپاپها براي هر سيلندر
سيستم الكترونيكي با خنككن دو كاربراتور دوبل سيستم تغذيه
مياني و دو توربو شارژر
باتري 12 ولت باتري 12 ولت سيستم جرقه
سيستم تشخيص و جلوگيري از نشتي جرقه 12 سيلندر با زاويه 60 درجه 12 سيلندر با زاويه 60 درجه تعداد سيلندرها و ترتيب قرار 87/82 100/92 و از سال 1931 به بعد 100/86 قطر و كورس پيستون 550 اسب در 5250 150 اسب در 2800 و از سال توان خروجي 1931 به بعد 150 اسب در 2300 9 به 1 3/6 به 1 و از سال 1931 به بعد 5/6 به 1 نسبت تراكم
گونه جديد موتور 12 سيلندر آلمانيها كه در نمايشگاه خودروي ژنو به نمايش درآمد، انقلابي جديد در كلاس خودروهاي لوكس به شمار ميرود. توان توليدي 405 كيلووات يا 550 اسب بخار با تورگ توليدي 900 نيوتن متر در دوران 2300 دور در دقيقه به همراه عملكردي كاملاً نرم، مديون وجود يك جفت سيستم توربو شارژر و يك جفت شمع براي هر سيلندر با آرايش سه سوپاپ در هر سيلندر است.
نوآوري به كار رفته در اين موتور ابتدا در نمايشگاه خودروي ژنو در ماه مارس 2002 – پيش از توليد انبوه آن- ارائه شد.
توان بالا، نرمي كاركرد موتور، طول عمر بالاي قطعات و كيفيت موتور مايباخ افسانهاي در سال 1929 سبب ايجاد انگيزه براي تقويت و تشكيل يك تيم مهندسي به منظور كار بر روي گونه جديد آن شد كه شاهكاري تكنولوژيك در موتور خودروها را پديد ميآورد.
قلب تپنده، چيزي جز يك موتور 5/5 ليتري با دو توربو شارژر و حداكثر قدرت 550 اسب بخار و تورگ 900 نيوتن متر نبود كه مايباخ را در موقعيت ويژه و نقطه اطمينان واقعي قرار ميداد چون به ازاي هر 1000 سيسي حجم موتور تواني معادل 100 اسب بخار توليد ميكرد: يك موتور V شكل با زاويه 60 درجه كه بدون دخالت هيچ گونه وزنه تعادل در محور اصلي، نيروي اينرسي و ممانهاي توليدي را به صورت بالانس منتقل ميكند.
ارائه نخستين استاندارد توليد موتورهاي 12 سيلندر در جهان
زاويه 60 در نظر گرفته شده براي موتور جديد درست همان زاويه آرايش سيلندر به كار رفته توسط كارل مايباخ است. از زمان كارل مايباخ موتور 12 سيلندر توليدي در زمره اولين موتورهاي به كار گرفته شده در خودروهاي توليدي توسط آلمانها بود.
بين سالهاي 1929 و 1938 فردريش شافن كمپاني «مايباخ موتورن باو» را تاسيس و 300 موتور شبيه اين موتورهاي افسانهاي را توليد كرد كه هر كدام حجمي برابر 7 ليتر داشتند و 110 كيلووات يا 150 اسب بخار توان را فقط در 2800 دور در دقيقه توليد ميكردند.
شما ميتوانيد نرمي و واكنش توان توليدي اين موتور عظيم و افسار گسيخته را بدون هيچ گونه سر و صداي اضافي و ارتعاشات مزاحم تصور كنيد. اين موارد از جمله دلايل ارتقاي مشخصههاي قدرت در موتور 12 سيلندر جديد به شمار ميرفت.
دو سال بعد در 1931 حجم موتور مايباخ به 8 ليتر و قدرت آن به 147 كيلووات يا 200 اسب بخار افزايش يافت؛ به طوري كه اين موتور، مدل مايباخ زيپلين را به سرعت 170 كيلومتر در ساعت رساند.
توان و تورگ بالا
توان و تورگ موتور-هردو- عياري قابل توجه براي گونه جديد 12 سيلندر بودند كه در سال 2002 ارائه شد. امتياز و مشخصه جفت توربو شارژر استفاده شده، پاسخگويي به هواي موردنياز موتور
«V12» بود. با به كارگيري اين جفت توربو شارژر، راننده امكان استفاده از حداكثر توان اعجابانگيز را حتي در دور پايين پيدا ميكند. حداكثر تورگ 900 نيوتن متر در دوران 2300 دور در دقيقه تا حداكثر قدرت 405 كيلووات يا 550 اسب بخار در دوران 5250 دور در دقيقه قابل دستيابي است.
توربينهاي اين جفت توربو شارژر در مانيفولد دود به گونهاي قرار گرفتهاند كه راندمان را به حداكثر ميرسانند. جريان هواي فشرده شده از توربو شارژرها، از ميان سيستم خنككن مياني
(Inter Cooler) عبور ميكند و سبب بهينه شدن درجه حرارت و دانسيته هواي ورودي به محفظه سيلندر-به طور همزمان- ميشود.
تكنولوژي سه سوپاپ براي هر سيلندر و توليد جريان الكتريكي متغير براي سيستم جرقهزني در شمعها
درست شبيه موتورهاي پيشرفته 6 ، 8 و 12 سيلندر مرسدس بنز، در موتور 12 سيلندر مايباخ هم از نوآوري جرقهزني جفت شمعها و تكنولوژي سه سوپاپ براي هر سيلندر به طور پيوسته استفاده شده است.
تكنولوژي سه سوپاپ يكي براي خروج دود و دو تا براي ورود هوا و سوخت، كاتاليست كنورتور سريع گرم شونده كه توانسته است محدوده هاي استاندارد دشوار يورو 4 را در همه شرايط پاس كند، از ويژگيهاي اين موتور است. جريان متغير جفت شمعها كه توسط جريان يونها اندازهگيري ميشود به منظور تشخيص و جلوگيري از نشتي جريان نه تنها پروسه احتراق را بهبود ميبخشد بلكه افزايش فشار ناگهاني در سيلندر را كاهش ميدهد كه تاثير بسزايي در ايجاد نويز دارد. ولتاژ 32000 ولت خود يك ركورد براي اين موتور به شمار ميرود. اين سيستم جرقهزني قوي و قابل اطمينان حتي در دورهاي پايين نيازي مهم است كه به همان سالهاي 1929 در كمپاني مايباخ موتور باو برميگردد. براي رفع اين نياز در موتور جديد دو سيستم جرقهزني جداگانه با سيستم زمانبندي متغير استفاده شد كه يك نوآوري محسوب ميشود.
طراحي پيشرفته موتور سبك
موضوع سبكي وزن در طراحي موتور يكي از موارد مهم براي مهندسان مايباخ موتور باو بود. براي رسيدن به نسبت قدرت به وزن دلخواه (hp/kg) كارل مايباخ تصميم گرفت از آلياژ آلومينيم ريختهگري شده براي ساخت پوسته موتور و سرسيلندر استفاده كند. در صورتي كه مهندساني كه درصدد تكميل و توسعه اين موتور جديد بودند، آلياژي از آلومينيم را كه به روش دايكست ايجاد ميشد، براي ساخت پوسته سيلندر موتور انتخاب كردند. (به اين ترتيب استحكام بالاتر و كيفيت بهتري حاصل ميشود) اين بار به منظور كاستن از سر و صدا و ارتعاشات ناخواسته در قسمت انتهاي محفظه ميل لنگ در پوسته موتور تركيبي از آلومينيم و بستري از صفحات پايه چدن خاكستري در محل ياتاقان بندي استفاده شد. تركيب چدن خاكستري در محل قرار گرفتن ياتاقان بندي و وجود آلياژ آلومينيم دايكست در كل پوسته سبب استحكام بالا و مقابله با ارتعاشات طولي در بلوكه سيلندر ميشد. پوشش سرسيلندر نيز ازجنس منيزيم دايكست شده و جداره سيلندر از جنس سبك آلومينيم سيليكون كم اصطكاك درنظر گرفته شد.
بازگشت اتومبيل افسانهاي پس از 60 سال غيبت
در پي تصميم احياي دوباره اين اتومبيل لوكس با مارك مايباخ، گروه دايملر كرايسلر اين مدل را در پاييز سال 2002 به نمايش گذاشت.
با امتيازات ويژهاي از جمله جاداربودن و به كارگيري آخرين تكنولوژي و مهندسي در آن، اين خودروي سوپرلوكس دنباله رو گونه افسانهاي مايباخ قديمي شد. بر اين اساس همكاري مشتركي بين شركت خواهر يعني مرسدس بنز با كمپاني دايملر كرايسلر شكل گرفت كه متعاقب آن مايباخ در بخشهاي ايمني، راحتي، قابليت اطمينان و طول عمر بالا از هدايتها و نوآوريهاي اين شركت بهرهمند شد.
مايباخ جديد تمامي تكنولوژيهاي جديد به كار رفته در مرسدس بنز را جمعآوري كرده است.
در دهههاي 20 و 30 خودروهاي مايباخ و مرسدس بنز بهترين خودروها در جهان بودند كه توسط شركتهاي آلماني ساخته ميشدند. وجود توانايي بالاي تكنيكي، كيفيت عالي ساخت و زيبايي بينظير در طراحي آنها كافي بود كه مايباخ و بنز در جهان نام و نشاني براي خود به دست آورند. از سال 1930 از جمله مدلهاي سرآمد مايباخ زيپلين بود؛ با طول 5/5 متر. اين مارك معتبرترين خودروي آلماني تا آن هنگام به شمار ميرفت. اولين مرسدس، مرسدس 35 اسبي و در حقيقت تصور خيالپردازانه ويلهم مايباخ بود؛ دوست قديمي گوتليب دايملر و مدير دايملر موتور گسلشافت.
اين مدل در واقع الگوي واضحي براي خودروهاي سواري بعدي بود. در سال 1909 مايباخ تصميم گرفت موتوري با قابليت بالا و ايمن براي كشتي هوايي زيپلين بسازد. در سال 1919 پسران كارل توسعه خودروهاي لوكس خود را آغاز كردند و دو سال بعد اولين مدل را بيرون دادند. در سال 1941 حدود 1800 خودرو در جهان داراي مارك مايباخ بودند.
نمايش عملكرد يك توربو شارژر
مدل جديد 2002 مدل قديمي 1938-1929
گرفتن
سه سوپاپ دو سوپاپ تعداد سوپاپها براي هر سيلندر
سيستم الكترونيكي با خنككن دو كاربراتور دوبل سيستم تغذيه
مياني و دو توربو شارژر
باتري 12 ولت باتري 12 ولت سيستم جرقه
سيستم تشخيص و جلوگيري از نشتي جرقه 12 سيلندر با زاويه 60 درجه 12 سيلندر با زاويه 60 درجه تعداد سيلندرها و ترتيب قرار 87/82 100/92 و از سال 1931 به بعد 100/86 قطر و كورس پيستون 550 اسب در 5250 150 اسب در 2800 و از سال توان خروجي 1931 به بعد 150 اسب در 2300 9 به 1 3/6 به 1 و از سال 1931 به بعد 5/6 به 1 نسبت تراكم