• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

کلیک ، ضمیمه جام جم : بحث و گفتگو پیرامون مطالب و دانلود هفتگی کلیک

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
در تاريكي مطلق نيز ببينيد
100952107513.jpg

كارشناسان بر اساس فناوري مادون قرمز(IR) موفق به ساخت عينك‌هاي الكترونيكي هوشمندي شده‌اند كه به شما امكان مي‌دهد در تاريك‌ترين فضاها، مسير درست را در مقابل خود پيدا كنيد.

اين عينك هوشمند كه EyeClops Night Vision Goggles گرفته است، اين امكان را فراهم مي‌كند در فضاي كاملاً تاريك و بدون هر گونه روشنايي تا فاصله 50 فوتي خود را به طور واضح مشاهده كنيد.عينك ديجيتالي EyeClops براي تامين انرژي مورد نياز خود به باتري‌هاي قابل شارژ AA مجهز شده كه به كمك پنج عدد از اين باتري‌ها، تا چندين ساعت به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

اين عينك 90 دلار قيمت دارد و در حالي كه به تازگي وارد بازارهاي آمريكا شده، استقبال قابل ملاحظه مردم را پيش رو داشته است.

شركت توليدكننده عينك‌هاي هوشمند EyeClops اعلام كرده است نسخه آتي اين محصول را به گونه اي طراحي خواهد كرد كه امكان تماشاي فضاي پشت موانع نظير ديوار نيز فراهم شود.



@@@


تحولي در دنياي دوربين‌هاي ديجيتال‌
گزارش‌هاي رسيده حاكي از آن است كه شركت توليد كننده تلفن‌همراه سوني‌اريكسون در حال انجام بررسي‌هاي پاياني روي فناوري جديد خود براي تلفن‌هاي همراه است. فناوري جديد شركت سوني‌اريكسون كه automatic zoom نام گرفته است مي‌تواند به صورت خودكار روي تصاوير پخش شده متمركز شود و تصاوير را در اندازه بزرگتر از حد معمول به نمايش بگذارد.
كارشناسان بر اين باورند كه شركت سوني‌اريكسون اين فناوري را براي نخستين بار روي گوشي جديد خود كه به دوربين ديجيتالي 12 مگاپيكسلي مجهز خواهد بود، قرار مي‌دهد. به احتمال قوي اين گوشي تا سال آينده وارد بازار خواهد شد.

اين فناوري جديد كه مربوط به بخش بزرگ‌نمايي دوربين‌هاي ديجيتالي مي‌شود و سرعت اتوفوكوس را افزايش مي‌دهد، به احتمال زياد در سري تلفن‌هاي همراه با دوربين‌هايCyber Shot عرضه خواهد شد. اين فناوري براساس حركت‌هاي فيزيكي دوربين ديجيتالي عمل مي‌كند به‌طوري كه وقتي كاربر دوربين را به سمت شيء مورد نظر نزديك مي‌كند، دوربين به صورت خودكار عمل بزرگ‌نمايي را انجام مي‌دهد و زماني كه دوربين از شيء مورد نظر دور مي‌شود، لنز دوربين به حالت اوليه خود باز مي‌گردد.



@@@


تبديل گرما به الكتريسيته در تلفن همراه‌
بررسي‌هاي انجام شده از سوي محققان، امكان استفاده بهينه از گرماي توليد شده در تلفن‌همراه را براي شركت‌هاي توليد كننده به وجود آورده است. پژوهشگران دانشگاه بركلي ايالت كاليفرنيا و محققان مركز Caltech به تازگي كشف كرده‌اند، گرماي توليد‌شده در باتري تلفن‌هاي همراه و انرژي حرارتي كه در سيم‌هاي سيليكوني باتري تلفن‌همراه توليد مي‌شود، مي‌تواند با استفاده از فناوري خاصي به انرژي الكتريكي تبديل و بازگرداني شود.
به گفته اين محققان، نانوسيم‌هاي سيليكوني درون باتري‌هاي تلفن‌همراه، مي‌تواند با استفاده از فناوري خاصي، انرژي گرمايي توليد شده در باتري را به الكتريسيته تبديل كند. اين روند مي‌تواند تا بيش از 100 بار با استفاده از خمير‌هاي سيليكوني انجام گيرد. در اين روش، با استفاده از نزديك‌كردن دو قسمت جداي باتري، انتقال الكترون‌هاي در سيم انجام مي‌گيرد كه اين سيستم، منجر به توليد جريان الكتريكي مي‌شود. دانشمندان قسمت گرم باتري كه فعاليت‌هاي شيميايي در آن انجام مي‌شود را با استفاده از سيم‌هاي فوق باريك به قسمت بدون استفاده متصل مي‌كنند و به اين ترتيب، جريان الكتريسيته توليد مي‌شود.
100952107630.jpg
نسل جديد كاغذ ديجيتال‌
شركت Delta كاغذ الكترونيكي جديد خود را كه از نسل جديد فناوري Bridgestone موسوم به QR-LPD بهره برده است، توليد كرد. اين كاغذ ديجيتالي جديد قادر است بدون نياز به هرگونه منبع انرژي تصاوير را در خود ذخيره كند.

كاغذ ديجيتالي جديد دلتا براي نمايش متون و تصاوير به نور پس زمينه نيازي ندارد و بر‌اين اساس، عمر مفيد باتري‌ها براي تامين انرژي ديگر مشكلي را براي آن به وجود نخواهد آورد. اين روزها فناوري‌هاي مربوط به كاغذهاي الكترونيكي به صورت گسترده در حال افزايش است و تمايل شركت‌هاي مختلف براي توليد انواع آنها بيشتر شده است. كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند در آينده نزديك كليه كتاب‌ها به كاغذهاي الكترونيكي مجهز شوند و با قيمت معمولي در اختيار علاقه‌مندان به كتاب و كتابخواني قرار بگيرند.



@@@


موقعيت يابي با دقتي به شعاع 20 متر!
افزونه ‌‌‌جديد ‌‌‌فايرفاكس‌
100952108524.jpg

به‌تازگي آزمايشگاه مجازي بنياد موزيلا پيوست (add-on) جديدي را براي مرورگر فايرفاكس خود منتشر كرده است كه مي‌تواند موقعيت مكاني كاربر را تا شعاع 20 متري وي مخابره كند. اين ضميمه جديد كه Geode نام دارد از فناوري جديدW3C استفاده مي‌كند كه به وب سايت‌ها امكان مي‌دهد تا مكان فيزيكي كاربران را دريافت كنند.
در بلاگ آزمايشگاه‌هاي موزيلا براي تشريح مزاياي اين پيوست جديد از روش سنتي نحوه يافتن يك رستوران استفاده شده و آمده است: «فرض كنيد كه به شهر جديد، قاره‌اي جديد و كافي‌شاپي جديد وارد شده‌ايد. واقعا نمي‌دانيد در كجا هستيد و به‌دنبال مكاني خوب براي خوردن غذا مي‌گرديد. لپ‌تاپ خود را بيرون مي‌آوريد، روي فايرفاكس كليك مي‌كنيد، و به وب‌سايت مورد علاقه خود سري مي‌زنيد. با اين كار Geode سريعا موقعيت مكاني شما را به‌دست آورده و پيشنهاداتي بسيار لذيذ در چند خيابان آن طرف‌تر به شما مي‌دهد و مسيرهاي منتهي به اين آدرس‌ها را براي شما ترسيم مي‌كند.»

مايك بلتزنر(Mike Beltzner)، مدير بخش توسعه فايرفاكس، يافتن رستوران را تنها آغازي براي يك دگرگوني جهاني مي‌داند. وي مي‌گويد: «مساله بسيار بزرگتر و مهم‌تر از يافتن رستوران‌هاي دم دست است. شما مي‌توانيد از اين ويژگي موقعيت‌يابي، در جستجوها، اخبار آب و هوا و بسياري ديگر از موارد استفاده كنيد.»

اگر به وب‌سايتي سر زديد كه به W3C مجهز است، Geode پنجره كوچكي را باز مي‌كند كه در آن آمده است: "اين وب سايت تقاضا دارد مكان شما را بداند." در نتيجه شما مي‌توانيد موقعيت دقيق، همسايگي و شهر خود را در پاسخ ارسال كنيد يا در عوض جوابي به اين تقاضا ندهيد. در صورتي‌كه بخواهيد موقعيت مكاني خود را به اشتراك بگذاريد، Geode از سرويس سومي براي بهره‌گيري از سيگنال‌هاي واي‌فاي پيرامون شما استفاده خواهد كرد و به گفته موزيلا سرويس Loki شركت Skyhook در عرض چند ثانيه مي‌تواند موقعيت شما را تا شعاع 20 متري مخابره كند.

هفته آينده، موزيلا ابزاري مشابه Geode را به نسخه آزمايشي فايرفاكس 1.3 اضافه خواهد كرد كه البته از سرويس لوكي استفاده نخواهد كرد. كاربر مي‌تواند در اين ابزار موقعيت خود را به روش‌هايي ديگر، همچون استفاده از ساير سرويس‌ها، نصب دستگاه GPS و يا به‌صورت دستي، وارد سازد. بلتزنر مي‌گويد: «ما نمي‌خواهيم در دراز مدت تنها با يك سرويس‌دهنده در ارتباط باشيم. به هر حال هر سرويس‌دهنده‌اي در زمينه‌‌اي خاص بهتر از سايرين كار مي‌كند.» وي همچنين به كاربران اطمينان مي‌دهد كه نه Geode و نه فايرفاكس 1.3 موقعيت مكاني آنها را بدون كسب اجازه كاربران به اشتراك نمي‌گذارند.

در انتها مي‌توان به اين نكته اشاره داشت كه پنجره مذكور به‌صورت پيش‌فرض در هر نوبت كه به وب سايت مجهز به W3C مراجعه مي‌كنيد، باز مي‌شود. بلتزنر در اين رابطه مي‌گويد: «ما حتي اگر شما بارها و بارها به وب سايت محبوب خود سر بزنيد، آن را بخاطر نمي‌سپاريم. بنابراين اگر به گوگل رفتيد، اين پنجره ظاهر مي‌شود و از شما سوال خواهد كرد و اگر باز هم به گوگل سري بزنيد، باز هم ظاهر شده و از شما سوال خواهد كرد.»



@@@


لينكدوني
فدراسيون‌هاي ‌ايران‌
100952108180.jpg

فدراسيون فوتبال‌

http://www.ffiri.ir

فدراسيون كشتي‌

http://www.iawf.ir

فدراسيون ژيمناستيك‌

http://www.gymnastic.ir

فدراسيون شطرنج‌

http://www.iranchess.ir

فدراسيون جودو

http://www.judo-ref.ir

سازمان تربيت بدني‌

http://www.sport.ir

كميته ملي المپيك‌

http://www.olympic.ir
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
تقويم‌جديد‌ياهو
ياهو به تازگي نسخه جديدي از تقويم مبتني بر وب خود كه Yahoo! Calendar نام دارد را براي گرم نگه‌داشتن بازار رقابت با گوگل منتشر كرده است. در اين نسخه آزمايشي پيشرفت‌هايي را شاهد هستيم كه از آن جمله مي‌توان به سازگارسازي آن با تقويم‌هاي مجاني رقبايي همچون گوگل، اپل، موزيلا و مايكروسافت اشاره كرد.
اين شركت كه مركز آن در شهر ساني‌ويل ايالت كاليفرنيا قرار دارد، ويژگي‌هاي كليدي تقويم جديد را در قابليت بزرگ‌نمايي (Zoom) روز، هفته و ماه و عملكرد drag-and-drop (روش جابجايي فايل، متن يا آيكوني در صفحه رايانه با كليك بر روي شي، نگه‌داشتن كليد ماوس، انتقال اشيا به مكان مورد نظر و سپس آزاد كردن كليد) دانسته است كه امكان مي‌دهد قرارهاي ملاقات به راحتي و بدون نياز به بازيابي (Refresh) صفحه وب انجام گيرد.

از ديگر ويژگي‌هاي اين ابزار مي‌توان به رنگ‌آميزي فعاليت‌ها جهت ردگيري راحت‌تر آنها، تهيه ليست كارها در نوبت (To do list) ، و امكان يادآوري قرارهاي مهم ملاقات از طريق پست الكترونيكي، پيام فوري (Instant Message) يا پيامك اشاره كرد.

شايان ذكر است بر مبناي آماري كه شركت comScore اعلام كرده است، در ماه اوت سال جاري ميلادي Yahoo! Calendar در ايالات متحده 7/3 ميليون بازديدكننده داشت كه نسبت به سال قبل 5 درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه Google Calendar از 4/2 ميليون بازديدكننده برخوردار بوده است كه نسبت به سال گذشته ميلادي 17 درصد رشد را نشان مي‌دهد.



@@@


به‌روز رساني جديد در ‌اپرا و ‌سرانجام اپرا
100952108043.jpg

رقابت مرورگرهاي مختلف اينترنتي بالاخره تاثير خود را بر روي اپرا(Opera) نيز گذاشت و اين شركت را بر آن داشت كه چهارشنبه هفته گذشته خبر از جديدترين به‌روزرساني مرورگر خود دهد. اپرا 6.9 در سرويس ايميل و سرويس هماهنگ‌سازي (Synchronization) ويژه خود كه Opera Link نام دارد تغييرات و پيشرفت‌هايي صورت داده است.

آخرين ويرايش اپرا لينك به كاربران امكان مي‌دهد موتورهاي جستجوگر محبوب، تاريخچه مرورگر، نوشته‌ها، وب سايت‌هاي محبوب و نوار ابزار شخصي خود را با يكديگر هماهنگ كنند. به علاوه، پست الكترونيك جديد اپرا نيز داراي گزينه اي به نام"low-bandwidth mode" يا "وضعيت پهناي باند كم" است كه در زماني‌كه پهناي باند كم باشد مي‌توان با انتخاب اين گزينه راحت‌تر ايميل‌ها را چك كرد. همچنين در اين پست الكترونيكي كهOpera Mail نام دارد، قابليت‌هاي جديدي براي گفتگو از طريق پست الكترونيكي ارائه شده است.

اين مرورگر جديد از لحاظ سرعت عملكرد نيز از پيشينيان خود بسيار چابك‌تر بوده و به آن زبان‌هاي اندونزيايي، اوكرايني، استونيايي، هندي و تاميل نيز افزوده شده است.

همچنين، در نسخه 6.9 قابليتي اضافه گرديده است كه به كاربران اجازه مي‌دهد پيش از آن‌كه سرويس RSS جديدي را مشترك شوند، نمايي از اطلاعاتي (feeds) را كه در آينده براي آنها ارسال خواهد شد، ببينند.

كاربران مي‌توانند Opera6.9 را به‌صورت رايگان از سايت زير دريافت دارند:
www.opera.com



@@@


تحولي چشمگير در فلش 4 CS
موفقيت ‌‌‌در ‌دستان ‌‌ادوب‌
100952107979.jpg

در روز‌‌هاي اخير شركت ‌‌ادوب (Adobe) پس از عرضه موفقيت‌آميز نسخه 3 Creative suite S نسخه نهايي خانواده‌‌ي4 CS را به بازار عرضه داشت. اما در اين ميان، نرم‌‌افزار 4 Adobe Flash CSتحولي چشم‌‌گير در راستاي هر چه بيشتر پيشي‌‌گرفتن از رقباي فلش در بحث (Rich Internet Application) RIA داشته است.
استفاده از موتور جديد فلش‌پلير10 (Flash Player) برگ برنده اصلي اين نرم‌‌افزار است كه در سايه آن ده‌‌ها قابليت جديد در زمينه‌‌هاي متفاوتي همچون بحث سه بعدي‌‌، بهينه‌‌سازي و پشتيباني بهتر از قوانين Html، رفع مشكلات‌‌ Rtl، بهينه‌سازي و افزايش افكت‌‌ها، پشتيباني بهتر از سخت‌افزارهاي سيستمي، استفاده از ‌‌ادوب‌اير و ... به ‌‌ادوب فلش افزوده شده است. از جمله قابليت‌‌هاي جديد در اين نسخه مي‌‌توان به موارد زير اشاره كرد:

- متحرك سازي بر پايه اشيا(Object-base Animation)

ايجاد و اعمال انيميشن‌‌ها به‌صورت مستقيم و مستقل از فريم بر سمبل‌‌ها كه سرعت و سادگي را براي طراحان به ارمغان آورده است.

- پنل اختصاصي ويرايش حركت (Motion Editor Panel)

تجربه بسيار مهيج در كنترل تمامي ‌‌اجزاي حركتي در تك تك فريم‌‌ها به‌صورت مستقل، از قبيل چرخش، تغيير اندازه، تغيير ابعاد، تغيير موقعيت در سه محور، تنظيم فيلترها و ... .

- حركات پيش ساخته (Motion Tween Presets)

ايجاد و اعمال حركات پيش‌ساخته(Pre-Built Animation) روي اشياي مورد نظر جهت افزايش سرعت به‌صورت تساعدي و به اشتراك‌‌گذاري آنها براي طراحي هر چه خلاقانه‌تر.

- طراحي حركات اشيا طبق قوانين فيزيك و كنيماتيك‌

طراحي و شبيه‌‌سازي حركات محور و مفصل با توجه به قوانين فيزيك با استفاده از ابزار Bone Tool .

- سه بعدي سازي‌

ايجاد انيمشن‌‌هاي سه بعدي در بستر اشياي دو‌‌بعدي كه قابليت طراحي و ويرايش در سه محور به دوگونه وابسته و غير وابسته به صفحه را دارا ‌باشد.

- پنل ‌‌ادوب كولر

پنل ‌‌ادوب‌كولر، يكي ديگر از زيبايي‌‌هاي فلش 10 است‌‌ كه در آن كاربر مي‌‌تواند به پايگاه داده بسيار بزرگي از تركيب‌‌هاي رنگي و طراحي پوسته‌‌هاي منتخب جهان دسترسي پيدا كند.

- طراحي نرم‌‌افزار‌‌هاي دسكتاپ (Adobe Air)

قابليت خلق نرم‌‌افزارهاي دسكتاپ با زيبايي‌‌هاي فلش و دسترسي مستقيم به‌ API‌هاي سيستم عامل.

- كتابخانه صوتي فلش‌

فلش در اين نسخه از كتابخانه آماده‌‌ي اصوات پركاربرد در ساخت انيميشن استفاده كرده است كه در منوي Common Library قرار داده شده است.

- پنل عمودي خصوصيات‌

يكي از واضح‌‌ترين تغييرات در فلش، تغيير پنل Properties به‌صورت عمودي است كه اين خود تغييري بسيار مناسب براي دسترسي هر چه سريع‌‌تر به امكانات آن و همچنين افزايش فضاي طراحي براي طراحان به‌خصوص در مانيتورهاي عريض است‌‌.

- پنل جديد پروژه

از قابليت‌‌هاي منحصربه‌فرد در پنل پروژه مي‌‌توان كار همزمان با چند پروژه، اعمال تغييرات در چند فايل به‌صورت همزمان، ذخيره سمبل‌‌هاي طراحي شده در فايل اختصاصي را ذكر كرد.

- ‌‌ادوب مديا انكور با پشتيباني264 H.

انقلابي در فناوري نمايش فيلم در فلش و پشتيباني از فايل‌‌هاي استاندارد264 H. از قبيل.3gp،.mov و نيز افزودن برخي قابليت‌‌هاي نرم‌‌افزارهاي Premier وAfter Effect در سايه حمايت ‌‌ادوب مديا انكور.

- يك پارچگي با ‌‌ادوب Connect Now

اين ابزار به شما امكان به اشتراك‌‌گذاري صفحه طراحي‌تان را به‌صورت آنلاين مي‌‌دهد. همچنين ارتباط بسيار نزديكي با نرم‌‌افزار (Acrobat Connect) نيز دارد.

- ويرايش به وسيله ‌‌ادوب Sound Booth

امكان جديد ديگر براي ويرايش مستقيم فايل‌‌هاي صوتي وارد شده در فلش به‌كمك نرم‌‌افزار فلش و ساوندبوث و اضافه شدن پسوند جديدASND به‌عنوان پسوند مورد تاييد در نرم‌‌افزار فلش و ساوندبوث.

- افزايش قابليت كار با متا ديتا

پنل جديد MXP توان افزودن كردن متاتگ‌‌ها را به فايل‌‌هاي خروجي فلش مي‌‌دهد. اين تگ‌‌هاي اطلاعاتي وسيله‌‌اي براي مديريت بهتر فايل‌‌ها در نرم‌‌افزارهايي هستند كه قابليت خواندن متاتگ‌‌ها را داشته باشند؛ مانند ‌‌ادوب بريج. همچنين متاديتاها ياور موتورهاي جستجو براي گروه‌بندي و شرح بهتر فايل‌‌ها به‌شمار مي‌‌روند.

- همراهي بيشتر با ‌‌ادوب فلكس‌

- وارد كردن كامپوننت‌‌هاي صرفا كدي يا (Code-only ActionScript) SWC توسعه‌يافته در ‌‌ادوب فلكس يكي ديگر از توانمندي‌‌هاي جديد در اين نسخه است.

- ورود XFL

جهشي ديگر در پشتيباني هر چه بيشتر نرم‌‌افزارهاي خانوادگي ‌‌ادوب. امكان وارد كردن فايل خروجي جديدXFL از نرم‌‌افزارهاي Adobe Indesign و Adobe After Effect به فلش.

- پشتيباني از ‌‌ادوبPixel Bender

اين نرم‌‌افزار به شما اجازه طراحي فيلتر مورد نظر و اعمال آن در فايل فلش را به‌صورت Real Time مي‌‌دهد. در واقع با يك بار طراحي فيلتر، مي‌‌توانيد به دفعات از آن در 3 ActionScript فايل‌‌هاي متفاوت استفاده كنيد.

- افزايش فشرده‌‌سازي و كيفيت در فايل‌‌هايJPEG

همان‌گونه كه از عنوان مشخص است، در اين نسخه فلش از فناوري جديد فشرده‌سازي فايل‌‌هاي JPEG با افزايش كيفيت و كاهش حجم چشم‌‌گيري استفاده كرده است كه اين خود به‌تنهايي نويد فايل‌‌هاي فلش كم حجم‌تر را مي‌‌دهد.

- افزايش قابليت‌‌هاي پنل كتابخانه‌

برخي از توانمندي‌‌هاي جديد در اين نسخه عبارت است از جستجو، مرتب‌سازي فايل با روشي جديد، توانايي اعمال تغييرات به‌صورت همزمان در چند فايل، به اشتراك‌گذاري كل كتابخانه و ... .

- محيط جديد طراحي بر اساس4 (Adobe Creative Suite CS

هماهنگ‌سازي بيشتر محيط فلش با خانواده 4 CS و نيز ارتباط خيره‌كننده‌ اين نرم‌‌افزار با ديگر اعضاي خانواده از جمله فتوشاپ از ديگر تغييرات جديد در فلش است.

- ايجاد الگوهاي تزييني به‌كمك ابزار Deco Tool

طراحي الگوهاي (Pattern) ثابت يا متحرك به‌راحتي با جايگزيني يك يا چند سمبل در منوي ويژگي‌ها اين ابزار و نيز ايجاد تغييرات در آن به‌كمك ابزارهايي از قبيلBrush و يا Fill Tool. و ده‌ها قابليت جديد ديگر.



@@@


موبايل
حافظه‌هاي 16 گيگابايتي‌
100952107439.jpg

اگر ديگر كارت حافظه گوشي شما پاسخگوي نياز شما براي ذخيره فايل‌هاي بيشتر نيست، برايتان خبر خوشي داريم. سان ديسك(SanDisk) قصد دارد كارت‌هاي حافظهmicroSD و2 M با ظرفيت 16 گيگا بايت را به بازار عرضه كند. ظرفيت 16گيگابايتي اين كارت‌ها به گوشي‌هاي سازگار با آنها شانس برابري با ظرفيت حافظه آيفون و گوشي‌هاي مشابه آن را مي‌دهد.
هر چند هنوز اطلاعات رسمي در خصوص اين كه كدام مدل از گوشي‌هاي موبايل با اين استاندارد جديد سازگارند وجود ندارد، با اين حال مي‌توانيم اطمينان داشته باشيم كه هر نوع هندستي كه از كارت‌هاي حافظه 8‌گيگا بايتي پشتيباني كند به احتمال قوي از عهده پشتيباني استاندارد جديد (16 گيگا بايت) نيز برمي‌آيد. و جالب‌تر از همه اين كه، عرضه كارت‌هاي جديد 16گيگا‌بايتي موجب كاهش قيمت كارت هاي 8گيگا بايتي مي‌شود.

پيش‌بيني مي‌شود كارت‌‌هاي حافظه microSD با ظرفيت 16‌‌گيگا بايت به قيمت 70يورو (100دلار‌آمريكا) وارد قفسه‌هاي فروشگاه‌ها شوند و كارت‌هاي 2 M نيز به قيمت 90 يورو (130 دلار آمريكا) عرضه خواهند شد.

گوشي تمام لمسي نوكيا
نخستين پيش نمايش نوكيا 5800XpressMusic كه خيلي‌ها چشم انتظار عرضه آن هستند امروز به وقوع پيوست.
اگر چه انتظار نمي‌رود تا قبل از دوم اكتبر شاهد نخستين عرضه رسمي اين هندست باشيم اما ويژگي‌ها و خصوصيات آن تقريبا به طور كامل براي همه آشكار شده است.

نخستين هندست 60S مجهز به فناوري صفحه لمسي (تاچ اسكرين) كه قبلا با نام نوكيا تيوب (Nokia Tube) شناخته مي‌شد بر روي نسخه جديد سيستم عامل سيمبين 0.5 S06 Taco اجرا خواهد شد. نوكيا XpressMusic5800 عليرغم دارا بودن يك صفحه نمايش 2.3 اينچي همراه با رزلوشن وايد(عريض) و هيجان‌انگيز 640 در 360 پيكسل، بيشتر يك گوشي فوق متوسط خواهد بود تا يك وسيله همه كاره عالي.

نوكيا 5800 ابعادي برابر با5.51 111 x 52 x ميلي متر خواهد داشت و ازGSM چهار بانده و 3G با HSDPA پشتيباني مي‌كند. وزن آن نيز كاملا معقول و بالغ بر 109 گرم است. برخي ديگر از خصوصيات آن عبارتند از: GPS، فيش صداي استاندارد 3.5 mm، خروجي تلويزيون و شكاف كارت microSD. بنا بر اظهارات نقدنويس، همانند نوكيا 85 N، يك كارت حافظه 8 گيگا بايتي نيز در بسته (پكيج) خرده فروشي اين هندست گنجانده خواهد شد.



@@@


گوشي‌هاي‌ كشويي‌
100952108993.jpg

امروز قصد داريم به معرفي يكي ديگر از برنامه هاي موبايل كه از سيستم عامل سيمبين3 S06v بهره مي برد بپردازيم . براي اينكه بدانيد گوشي شما از چه سيستم عاملي از سيمبين استفاده مي‌كند، كافيست به سايتSymbian.com رفته و مشخصات گوشي خود را نگاه كنيد. قابل ذكر است كه در اين مقاله به معرفي برنامه‌اي خواهيم پرداخت كه قادر است روي گوشي‌هاي كشويي داراي اين سيستم عامل مديريت داشته باشد و آن ها را نسبت به حركات تنظيم كرده و به انجام دستوراتي وادار نمايد.
SlideHelper نگارش 1.07
اين برنامه كم حجم اما مفيد قادر است مديريتي بر روي كنش هاي گوشي هاي اسلايدي يا همان تاشو داشته باشد تا بر حسب تنظيمات، شما بتوانيد آنها را به واكنش هاي مختلف وادار سازيد. برنامه را دريافت كرده و بعد از ثبت كردن، آن را بر روي گوشي خود نصب نماييد. برنامه داراي گزينه هاي مختلفي است كه آنها را برحسب جزئيات به شما معرفي خواهيم كرد. قابل ذكر است كه اكثر اين منو ها اسم هايي شبيه به هم دارند، اما كاركرد هركدام از آنها متفاوت است. ما براي اين كار از گزينه هاي "منوي اول، منوي دوم و ..." در كنار آنها استفاده خواهيم كرد تا شما عزيزان به راحتي به آنها دسترسي پيدا كرده و سردرگم نشويد.

منوي اول:"On close slider" اين منو براي زماني است كه شما قصد داريد با بستن يا پايين آوردن حالت كشويي تماس را قطع يا به هندس فري منتقل كنيد. همچنين شما مي توانيد براي اين گزينه حالت غير فعال را نيز انتخاب كنيد.

منوي دوم:"On close Slider" اين منو زماني مورد استفاده قرار خواهد گرفت كه شما بخواهيد با بسته شدن حالت كشويي گوشي خود را قفل كنيد يا بلعكس، اين عمل را از او سلب نماييد.

منوي سوم:"Lock messages" اين گزينه به شما كمك خواهد كرد كه پيغام باز يا قفل شدن صفحه كليد گوشي كه به صورت نوشتاري بر روي صفحه ظاهر مي‌شود را توقيف كرده و از نمايش آن جلوگيري كنيد.

منوي چهارم:"On close slider" شما با اين گزينه قادر خواهيد بود كه بعد از بسته شدن حالت كشويي، نور صفحه موبايل خود را خاموش كنيد يا با غير فعال كردن آن از خاموش شدن نور صفحه نمايش جلوگيري كنيد.

منوي پنجم:"On open slider" در اين گزينه شما مي توانيد گوشي را وادار كرده كه بعد از باز شدن حالت كشويي يكي از مواردي همچون باز شدن يا نشدن قفل صفحه كليد را انتخاب كند. همچنين شما قادر خواهيد بود با انتخاب گزينه System default آن را بر اساس حالت پيش فرض تنظيم شده در گوشي هماهنگ كنيد.

منوي ششم: "On open Slider" با استفاده از اين منو قادر خواهيد بود اسكرين سيور (Screen saver) را توقيف يا آن را به حالت پيش فرض در آوريد.

منوي هفتم: "Callback key" شما مي توانيد با تعيين يكي از دكمه هاي گوشي، در مواقعي كه با شما تماس گرفته شده اقدام به قطع و رد تماس مذكور كنيد.

منوي هشتم: "(Open MM slider (call, ring" اين گزينه براي گوشي هايي كاربرد دارد كه داراي 2 حالت كشويي بوده (همانند (96N59, N و قادرند از 2 سمت باز شوند. با استفاده از اين گزينه شما قادر خواهيد بود در موقع تماس يا صحبت كردن با باز كردن حالت كشويي از سمت ديگر حالت بلندگو را به طور اتوماتيك فعال كنيد تا در مواقع ذكر شده صدا از طريق بلندگو پخش شود.

منوي نهم: "(Open MM slider(idle" با اين گزينه شما گوشي خود را موظف مي سازيد كه با باز شدن حالت كشويي از سمت ديگر برنامه اجرا كننده موسيقي را به طور اتوماتيك فعال كند يا اين قابليت را از آن بگيرد.

منوي دهم: "Slider sound" شما با اين منو قادر خواهيد بود كه صدا هايي كه از گوشي در موقع باز و بسته شدن خارج مي گردد، فعال يا غير فعال كنيد. همچنين شما قادر خواهيد بود آن را روي گزينه پيشفرض سيستم تنظيم كنيد.

منوي يازدهم: "Close slider sound" با اين گزينه قادر خواهيد بود صدايي براي بسته شدن حالت كشويي گوشي خود انتخاب كنيد تا اين صدا در هنگام بسته شدن از گوشي شنيده شود.

منوي دوازدهم:"Open Slider sound" با اين گزينه قادر خواهيد بود صدايي براي باز شدن حالت كشويي گوشي خود انتخاب كنيد تا اين صدا در هنگام باز‌شدن از گوشي شنيده شود.

منوي سيزدهم: "Sound volume" همانطور كه از اسم آن پيداست قادر خواهيد بود درجه صداي گزينه يازدهم و دوازدهم را كم يا زياد كنيد.

منوي چهاردهم: "autostart" اين گزينه هم به گوشي شما فرمان خواهد داد كه اين برنامه در ابتداي روشن شدن گوشي به طور اتوماتيك اجرا شده و شما ديگر نيازي به فعال كردن دستي آن نداشته باشيد.

همان‌طور كه ملاحظه فرموديد اين برنامه علاوه بر داشتن حجم كم و در عين حال سادگي قادر است قسمتي از گوشي شما را تحت كنترل قرار داده و آن را نسبت به خواسته هاي شما هماهنگ سازد. برنامه علاوه بر اينكه شما را از طي كردن مراحل مختلف براي انجام كاري معاف مي سازد، قادر است در بعضي موارد هم به كم كردن ميزان مصرف باطري در گوشي شما كمك كند. همچنين شما مي توانيد براي دريافت نسخه اي رايگان از اين برنامه از آدرس اينترنتي زير نيز استفاده كنيد:

http://forum.persianmobiles.com/system-tools/10236-slide-helper.html/


@@@


به بهانه انتشار نسخه‌هاي آزمايشي اوبونتو و فدورا
گذر ‌‌به‌‌ دوران ‌‌بلوغ‌
100952109117.jpg

هفته گذشته توسعه‌دهندگان توزيع‌هاي پرطرفدار اوبونتو و فدورا از آماده شدن نسخه‌هاي آزمايشي‌شان خبر دادند. اين بتاها، كه به كاربران اجازه مي‌دهد نگاه زودهنگامي به قابليت‌هاي جديد نسخه‌هاي اصلي بعدي بياندازند، نمايانگر بلوغ نرم‌افزاري سيستم عامل لينوكس‌اند. اوبونتو و فدورا بر طبق قوانين خودشان، قرار است كه هر شش ماه يك بار، نسخه جديدي عرضه كنند.
اوبونتوي 10.8 كه با نام Intrepid Ibex منتشر خواهد شد، تا پايان اكتبر براي استفاده آماده خواهد بود و فدورا 10، با رمز كمبريج(Cambridge) براي استفاده در نوامبر منتشر مي‌شود. اين توزيع‌ها هر دو كمابيش تقويم‌هايشان را بر مبناي تاريخ انتشار محيط ميزكار Gnome تنظيم كرده‌اند و شامل نسخه 24.2 اين مرورگر كه ماه گذشته عرضه شد، مي‌شوند.

نسخه جديد گنوم بهبودهاي قابل ذكري با خود بهمراه دارد، بهبودهايي مانند: امكان استفاده ازTabدر ناتيلوس، سيستم مبتني بر صداي مطابق باFreeDesktop.org و ابزار جديد وضوح صفحه. يكي از ارزشمندترين بهبودهاي گنوم جديد، حضور نرم‌افزار پيغامبر چندپروتكلهEmpathy است. با وجود قابل اعتماد بودن امپتي، اما هنوز از بلوغ كامل رنج مي‌برد و بسياري از منتقدان معتقدند كه هنوز براي استفاده عموم مناسب نيست. فدوراي 10 امپتي را در بسته خود گنجانيده، اما در اوبونتوي 10.8 بعد از بحث و جدل فراوان، ازPidgin به‌خاطر استفاده بيشتر عموم استفاده شد.

چه چيزهايي در اوبونتوي 10.8 جديد است؟
نسخه جديد 10.8 ويژگي‌هاي چشم‌گيري دارد. امكان تغييرسريع كاربر در گنوم در سيستم نشست كاربر مهمان ادغام شده كه به‌صورت موقت يك كاربر موقت ساخته مي‌شود، دسترسي‌اش محدود است و داده‌هايي كه ذخيره مي‌كند دايمي نيست (مانند (Mac OS X اين امكان از پنل جديدي كه تغيير كاربرها را به عهده دارد، مي‌توان فعال كرد.

اوبونتوي 10.8 همچنين پشتيباني از ماژول‌هاي هسته پويا (Dynamic Kernel Module Support) را عملي كرد، DKMS قالبي است كه توسط Dell ايجاد شده و به‌طور خودكار قابليت توليد مجدد نسخه‌هاي جديدتر هسته را روي نسخه قبلي مي‌دهد.

بدين ترتيب راه‌اندازهاي شخص ثالث و نرم‌افزارهاي جانبي ديگر با به‌روزرساني هسته از كار نمي‌افتند. اين ويژگي به‌ويژه براي كاربراني بسيار سودمند است كه نرم‌افزارهاي مجازي‌سازي‌شان به ماژول‌هاي هسته وابسته است.
نسخه جديد اوبونتو امكان «آخرين بوت موفقيت‌آميز» را نيز افزوده است، امكاني كه به كاربران اجازه مي‌دهد تا آخرين تنظيمات سالم هسته (كه به‌كمك آن بالا آمده‌اند) را در ليست استارت‌آپ ببينند.

امكان بسيار مهم براي كاربران موبايل در اوبونتوي 10.8، نسخه جديد مديريت شبكه آن است كه براي مديريت چندين دستگاه همزمان و اتصال3G آماده شده است. بهبود پشتيباني از 3G از ديدگاه مارك شاتلورث، بنيانگذار اوبنتو بسيار مهم بوده و يكي از اهداف اوبونتو براي استفاده بيشتر درnetbook ها است.

چه چيزهايي در فدوراي 10 جديد است؟
فدوراي 10 نيز با بهبودهايي عالي جلو آمده است، يكي از اين بهبودها، نسخه جديد و بي‌نقصPulseAudio ، سرور صداي قدرتمندي كه امكانات پيشرفته‌اي چونNetwork Transparency دارد است. پالس‌آوديو تجربه‌اي جديد از صدا را به محيط لينوكس مي‌آورد، اما مشكلاتي همچون يكپارچه‌سازي، بازدهي و قابليت اطمينان لازم دارد كه ويژگي‌هاي كليدي اين نرم‌افزار را زير سايه خود مي‌برند.

پالس‌آوديو با سرعت بسيار زياد در حال بهبود است و توزيع‌هايش مدام تنظيماتشان را بهتر پيكربندي مي‌كنند و قابليت‌هاي پيشرفته‌اش هر روز بيشتر به چشم كاربر نهايي مي‌آيد. فدوراي 10 شاملPlymouth هم مي‌شود، سيستم بوت گرافيكي‌اي كه جايگزين RHGB شد. پلي‌موث سرانجام تجربه‌اي جديد از استارت‌آپ مهيا كرد كه مشكلاتي كه كاربران با بازدهي و ايرادهايRHGB در نسخه‌هاي قبلي داشتند، را به‌طور كامل پوشش داد. يكي ديگر از بهبودهاي تصويري در فدوراي 10، قالب آيكن اكو است.

اكو مدت‌هاي زيادي است كه تحت توسعه است، اما تا كنون به آن سطح از آمادگي كه بتوان در نسخه‌اي قرارش داد نرسيده بود. اكو به‌زيبايي در فدورا نشسته است. نسخه‌هاي جديد اوبونتو و فدورا كه هر دو توزيع‌هاي برجسته‌اي‌اند و به‌نظرم تمام جريان جامعه مرتبط را به‌جلو مي‌برند، از وب‌سايت‌هاي رسمي اين دو لينوكس قابل دريافت هستند:
http://www.ubuntu.com
http://fedoraproject.org
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مندريواي 2009 منتشر شد
100952109276.jpg

مندريوا لينوكس 2009، نسخه جديد اين توزيع منتشر شد. نسخه 2009 انتشار بزرگي بوده است، چرا كه از 1.4 KDE جديد به‌عنوان ميزكار پيش‌فرض استفاده مي‌كند، نصاب و مركز كنترل خود را به‌طور كامل دوباره طراحي كرده است و ويژگي‌هاي بسيار زياد و جديدي دارد.
از به‌روزآوري‌هاي كليدي و شاخص آن مي‌توان به گنجاندن24.2 Gnome ، 3 OpenOffice.org ،3Mozilla Firefox و هسته 27.6.2 در توزيع خود اشاره كرد. از ويژگي‌هاي كليدي‌ جديد آن مي‌توان به همخواني باnetbook ها، پشتيباني بيشتر از سخت‌افزار و پشتيباني براي ابزارهاي موبايل اشاره كرد.
مونو 2، اجراي نرم‌افزارهاي دات‌نت روي لينوكس‌
مونو (Mono)، پروژه‌اي كه به رهبري ناول در حال پيگيري است و قرار است محيط اجرايي را براي نرم‌افزارهاي نوشته شده به تكنولوژي مايكروسافت، (.Net) مهيا كند، هفته گذشته از انتشار نسخه 2.0 خود خبر داد كه قابليت تطبيق كامل با دات‌نت 2 دارد. مونو 0.2 از0.3 C و LINQ پشتيباني مي‌كند. ده‌ايكازا، مسوول نگهداري پروژه مونو و معاون توسعه سكوي ناول مي‌گويد:‌ «كاربران مي‌توانند نرم‌افزارهاي سرور يا كلاينت خود را كه با ويندوز فرم نوشته‌اند به لينوكس منتقل كنند.» نسخه 2.0 مونو، اما هنوز پشتيباني از‌API ‌هاي0.3 .Net و 5.3 .Net و به‌ويژه WCF،WWF وWPF ندارد. ده‌ايكازا مي‌گويد عدم پشتيباني از اين‌ها به‌خاطر عدم تقاضاي كاربران از تكنولوژي‌هاي لازم بود. وي همچنين گفت كه اين بخش‌ها هنوز نوشته نشده‌اند و پشتيباني ازWCF براي سال آينده برنامه‌ريزي شده است.
هسته جديد از راه رسيد
كمي ديرتر از آن‌چه قرار بود، لينكوس نسخه 27.6.2 را منتشر كرد. 27.6.2 (در ميان بسياري چيزهاي ديگر) شامل پشتيباني براي بررسي يكپارچگي در لايه بلاك‌ها، شبكه‌بندي چندصفي، سيستم ردگيريftrace ، حافظه پنهان بدون قفل هر صفحه، تغيير جاي بسياري از فرم‌ورها مي‌شود. همچنين چندتايي فراخوان سيستمي جديد نيز اضافه شده است. براي اطلاعات بيشتر به اين وب‌سايت مراجعه كنيد:


@@@

Netbook‌ها، بازارجديد لينوكس‌
با ورود لپ‌تاپ‌هاي بسيار كوچك و قابل‌حمل،‌ و نيز در دسترس قرار گرفتن اينترنت پرسرعت/نامحدود براي مردم، هجوم كاربري‌هاي اينترنتي، استفاده از نرم‌افزارهاي وب 0.2 و همچنين، شبكه‌هاي تحت وب بسيار زياد شده است.
نت‌بوك‌ها در اين ميان، با هدف گرفتن چنين بازاري مدام و هر روزه خود را به‌روز مي‌كنند. نت‌بوك‌ها، بسيار سبك، ارزان و قابل‌حمل هستند و براي تامين بيشتر نيازهاي روزمره كاربران كه مرورگرهاي اينترنت محبوب‌ترين نرم‌افزارشان است بسيار مناسب‌اند. از همين‌رو، ويژگي‌هاي سيستم عامل‌هاي لينوكسي، كه مديريت فضاي بهتر، نياز كمتر به منابع و همچنين رايگان بودن آن بر ويژگي‌هاي نت‌بوك‌ها منطبق است، باعث شده كه هر چه بيشتر از لينوكس در نت‌بوك‌ها به‌عنوان سيستم عامل استفاده شود.

ناول اعلام كرده كه شركت ميكرواستار اينترنشنال تايوان (MSI) روي نت‌بوك‌هاي خود از توزيع SUSE اين شركت استفاده خواهد كرد. اوبونتو نسخه جديد موبايلي براي استفاده نت‌بوك‌ها آماده كرده است و بيشتر توزيع‌هاي لينوكس در نسخه‌هاي جديدشان، به‌طور جدي از سكوي موبايل پشتيباني مي‌كنند.

اين براي مايكروسافت، كه در زمينه سيستم عامل كند است و انعطاف پذيرنيست، باعث شده تا تنها رقيبي كه براي عرضه مي‌تواند داشته باشد، ‌ويندوز XP باشد. مزيت استفاده از ويندوز XP، پشتيباني بهتر از نرم‌افزارها و سادگي نسبي آن است، اما قاعده بازي در نت‌بوك‌ها فرق مي‌كند. چه كسي مي‌خواهد روي نت‌بوكي كه 8 گيگابايت حافظه فلش دارد، ويندوز و آفيس نصب كند؟ نت‌بوك براي مرور در اينترنت است و براي بيشتر مردم، حتا كاربران بسيار ساده و مبتدي هم تفاوتي نمي‌كند كه از كدام سيستم عامل به مرورگر اينترنت خود برود.

اما براي ايجاد چنين تصويري، نياز به كمي زمان احساس مي‌شود. مشتريان نهايي نت‌بوك‌ها، با ديدن ورودي لينوكس جا مي‌خورند و بسياري از آن‌ها نت‌بوك‌هاي خود را بر مي‌گردانند تا نت‌بوك‌هاي ويندوزي بگيرند. جري‌كار، مدير بازاريابي كانونيكال، (شركت پشتيبان اوبونتو) مي‌گويد: «ما از همان ابتدا هم بر اين عقيده بوديم كه نبايستي چيزي شبيه ويندوز ايجاد كرد، چرا كه ويندوز با وجود آن سابقه و آن حس آشنايي، قطعا گزينه قابل تامل كاربران است. در اوبونتوي موبايل تلاش كرده‌ايم به شيوه جديدي نيازها را برطرف كنيم و طبيعي است كه كاربران مايل نباشند چيز جديدي ياد بگيرند. براي همين، همواره نياز به زمان هست كه ويژگي‌هاي كليدي اين محصول، جايگزين ويندوز شود.»

با ايجاد اين تاثير موجي در جامعه اوپن سورس، مايكروسافت هنوز سيستم عاملي براي اين كامپيوترهاي بسيار قابل حمل ارايه نكرده و به‌نظر مي‌رسد، در صورت باقي ماندن مايكروسافت با ويندوزXP در چرخه رقابت، به‌زودي شاهد از دست دادن بسياري از سهم بازار نت‌بوك‌ها براي اين شركت باشيم.



@@@


يك فن
استفاده از Wildcard درbash
براي جستجو و راحت‌تر كردن كارها در bash، مي‌توان از وايلدكاردها استفاده كرد، مثال‌هاي زير را ببينيد:
$ ls *.jpg
تمام فايل‌هاي JPEG ليست مي‌شوند
ls ?.jpg $
تمام فايل‌هاي JPEG با 1 كاراكتر ليست مي‌شوند
rm ]A-Z[ *.jpg $
تمام فايل‌هايي كه با حرف بزرگ شروع مي‌شوند پاك مي‌شوند.



@@@


انتخابي ‌‌به‌‌ دور ‌از تعصب
100952109483.jpg

پس از اين‌كه با نحوه كار كامپايلر و اجزاي آن آشنا شديد، نوبت به آن مي‌رسد كه با يك زبان برنامه‌نويسي و يك كامپايلر به برنامه‌نويسي و تمرين بپردازيد و به اين ترتيب هر چه را كه مي‌خواهيد رايانه برايتان انجام دهد، خودتان از او درخواست كنيد.
البته اين امكان وجود ندارد كه هركس براي تمام كارهاي مورد نيازش، خودش دست به كار شده و برنامه مربوطه را بنويسد. زيرا اين كار بسيار زمانبر و عملا غيرممكن است، اما مي‌توان طرح‌ها، ايده‌ها و برنامه‌هايي را كه معادل آنها تاكنون طراحي نشده است و يا نياز ما را به شكل مطلوب پاسخ نمي‌دهند، خودمان با استفاده از يكي از همين زبان‌ها پياده‌سازي كنيم و در كنار رفع نياز كاربري، از اين‌كه خودمان به رايانه فرمان انجام كاري را داده‌ايم لذت ببريم.
اگر قصد آغاز برنامه‌نويسي را داريد توصيه مي‌شود از يك زبان سطح بالا و ساده و در عين حال توانمند آغاز كنيد تا علاوه بر اين كه بسادگي آن را فرا مي‌گيريد، بتوانيد از قدرت آن نيز در برنامه‌هاي خود بهره‌ برده و نرم‌افزارهاي كارا توليد كنيد.

ما سعي مي‌كنيم از اين پس به برخي جنبه‌هاي كلي برنامه‌نويسي و مفاهيم مرتبط با آن بپردازيم تا ديدگاه برنامه‌نويسي را تكميل كرده و كاربران را در مسير طراحي و ساخت نرم‌افزارهاي كارا و اصولي قرار دهيم. البته بايد توجه داشت كه طي مسير به عهده خود كاربر است و نمي‌توان در اينجا به آموزش گام به گام و ترفندهاي برنامه‌نويسي پرداخت.

در پايان مطالعه اين سري مقالات نمي‌توان گفت كه شما مي‌توانيد با يك زبان خاص برنامه بنويسيد. براي برنامه‌نويسي عملي كتاب‌هاي گوناگوني گردآوري يا ترجمه شده‌اند كه مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد و پا به پا با آن پيش رفته تا در نهايت برنامه خود را توليد كنيد. چيزي كه شما از اين مقالات خواهيد آموخت، نحوه صحيح نگرش به برنامه‌سازي و گام‌هاي اساسي و مفاهيم موجود در اين شاخه از علم رايانه است. از آن پس مي‌توانيد با هر زباني، برنامه‌نويسي را آغاز كرده و با ديدگاه جامعي كه كسب مي‌كنيد به سرعت در آن پيشرفت كنيد.

انتخاب برحسب نياز
گاهي افراد به طور كامل نمي‌دانند كه چه انتظاري از برنامه مورد نظر خود دارند و اين آگاهي را ندارند كه مي‌خواهند با زبان برنامه‌نويسي به چه هدفي دست يابند و در نهايت چه نرم‌افزاري توليد كنند. هنگامي كه شخص به اين مرحله از آگاهي نرسيده باشد نياز دارد كه امكانات و زمينه‌هاي فعاليت دنياي رايانه را بررسي كرده و از بين آنها، زمينه مورد علاقه خود را پيدا كند و به اين ترتيب دامنه انتخاب‌هاي خود را كوچك‌تر كرده تا بتوانند در نهايت به انتخاب صحيح خود دست يابد. هنگامي كه فرد هدف خود را از برنامه‌نويسي تعيين و انتظارات خود را از يك زبان مشخص كرد آن‌گاه از بين گستره وسيع زبان‌‌هاي برنامه‌نويسي، به يك مجموعه كوچك‌تري از زبان‌ها مي‌رسد كه مي‌تواند با بررسي امكانات و توانايي‌هاي هر كدام از آنها با سرعت بيشتري به انتخاب نهايي خود برسد.

بنابراين قدم اول در انتخاب زبان مناسب شما، تعيين اهداف و انتظاري است كه از آن داريد. پس از آن فاكتورهاي ديگري مطرح خواهند شد كه شما را به مقصود نزديك‌تر مي‌كند.

توانايي و سادگي
هر يك از زبان‌هاي برنامه‌سازي به هدف خاصي طراحي شد‌ه‌اند. زبان‌هاي بسياري هم هستند كه همه‌منظوره بوده و پاسخگوي گستره وسيع‌تري از نيازهاست. اما اين بدان معنا نيست كه هر آنچه كه در فكر شماست مي‌تواند همگي با يك زبان پياده‌سازي شوند. بنابراين اگر به دنبال زباني هستيد كه توانايي انجام همه كارها را داشته باشد خوب است بدانيد كه چنين زباني هنوز طراحي نشده است. البته منظور ما از توانايي، قابليت به همراه سادگي است وگرنه پيش از اين نيز گفته بوديم كه زبان اسمبلي قابليت توليد همه نوع نرم‌افزار با هر نوع كاركردي را دارد. اما نه به سادگي!‌ شايد نوشتن يك برنامه كه با يك زبان برنامه‌نويسي سطح بالا تنها به يك دقيقه زمان نياز دارد، در اسمبلي به هفته‌ها و ماه‌ها زمان نياز داشته باشد. بنابراين از اين پس مفهوم توانايي انجام كار را، توانايي همراه با سادگي عمل در نظر بگيريد. پس از آن بايد از بين نيازهاي خود و اولويت آنها، با توجه به توانايي زبان‌ها به انتخاب درست برسيد.
اصلاح ديدگاه‌
بايد توجه داشت كه در انتخاب زبان يا زبان‌هاي مورد نياز خود نبايد به قضاوت‌ها و برداشت‌هاي غيرعلمي، جانبدارانه و تعصبي توجه كرد. بعضي از افراد به علت‌آن كه پاسخ نيازهاي خود را به راحتي از يك زبان گرفته‌اند، شيفته آن زبان شده و روي آن زبان تعصب پيدا مي‌كنند.

به همين دليل به ضعف‌هاي احتمالي آن زبان را ناديده گرفته يا توانايي‌هاي زبان‌هاي ديگر را درمقابل زبان محبوب خود كمرنگ جلوه مي‌دهند. اين‌گونه افراد معمولا نمي‌‌توانند راهنماي خوبي براي مبتديان در انتخاب زبان باشند.
زيرا ديدگاه و نيازهاي افراد با يكديگر متفاوت بوده و ممكن است مسائلي را كه آنها به علت محبوبيت زبان خود ناديده مي‌گيرند براي شما مساله مهمي باشد.

اين را به خاطر داشته باشيد كه زبان‌هاي مطرح دنيا توسط يك نفر طراحي و توسعه نيافته‌اند و تيمي مجرب و كار كشته آنها را حمايت مي‌كنند. هر يك از اين تيم‌ها يا شركت‌ها براي محبوب كردن محصول و جهت راضي نگه‌داشتن مخاطبين خود، همواره در جهت بهبود‌ آن تلاش مي‌كنند و با علم روز و فناوري‌هاي نوين در اين زمينه پيش مي‌روند. بنابراين صحيح نيست كه با ديدگاه جانبدارانه توانمندي‌‌هاي يكي و نقاط ضعف ديگري را پررنگ جلوه داد. وقتي كه دو يا چند زبان در زمينه‌اي خاص، بين همه زبان‌هاي ديگر در دنيا مطرح و محبوب مي‌شوند بدون شك همگي توانايي‌هاي خاص خود را داشته‌اند كه توانسته‌اند پا به پاي ساير رقبا حركت كنند. بنابراين بهتر است به طور دقيق آنها را بررسي كنيم و پس از يك مطالعه از نقاط ضعف و قوت هر يك، با توجه به انتظار خود به قضاوت بپردازيم و ابزار خود را انتخاب كنيم.

به هنگام مطالعه در مورد زبان‌ها حتما توجه داشته باشيد كه منبع مورد استناد شما موثق باشد. هيچ منبعي به اندازه سايت سازنده يك زبان يا ابزار نمي‌‌تواند موثق باشد. پس از آن مي‌توان به مقالات علمي و تحليل كارشناسان بدون تعصب استناد كرد. گاهي در تالارهاي گفتگو كه جاي بسيار مناسبي براي مطرح كردن سوالات و اشكالات است، بحث‌هايي مطرح مي‌شود كه به دليل كافي نبودن اطلاعات برخي افراد شركت‌كننده در بحث، به هيچ عنوان قابل استناد نيستند، چه بسا مسائلي بيان مي‌شوند كه به كلي اشتباه بوده و حتي عكس آن صحيح است. برخي از افراد نيز دو زبان ارائه شده توسط يك شركت و حتي در يك بسته نرم‌افزاري را با يكديگر مقايسه كرده و يكي را به ديگري ترجيح مي‌دهند. در حالي كه برتري زبان‌ها بايد به طور موردي و در زمينه خاص و با توجه به هدفي كه دنبال مي‌كنند، آن هم توسط كارشناس فن تعيين شود.

ضعف يكي قوت ديگري‌
هر چه زبان برنامه‌نويسي دست كاربر را براي تغييرات جزيي‌تر و دسترسي‌هاي سطح پايين‌تر بيشتر باز گذاشته باشد، برنامه‌نويسي با آن مشكل‌تر خواهد بود و در مقابل هر چه زبان ساده‌تر شده باشد، جزييات بيشتري از ديد كاربر پنهان شده و آن زبان نسبت به اعمال جزيي از انعطاف كمتري برخوردار خواهد بود.

به عنوان مثال زباني همچون‌ VB (Visual Basic) در بسياري از موارد و زمينه‌ها، كار را بشدت براي برنامه‌نويس ساده كرده‌اند. به گفته طراحان اين زبان در مايكروسافت، علت طراحي اين زبان نيز همين بوده است. چراكه ابزار و زبان ديگري از همين شركت به نام++ Visual C ارائه شده است كه از نظر قابليت انجام كار زبان توانمندي است، اما در آن كمتر به سادگي كار توجه شده است و اين به خاطر افزايش اختيارات برنامه‌نويس بوده است. شايد اگر قرار باشد معادل برنامه‌اي را كه درVB با چند خط دستور نوشته مي‌شود، در++ VC بازنويسي كنيم به ده‌ها خط كد نياز داشته باشيم. در مقابل ممكن است دست برنامه‌نويس++ VC در نوشتن برنامه‌هاي سيستمي و نزديك به سخت‌افزار، نسبت به برنامه‌نويسVB بازتر باشد. اين وظيفه شماست كه انتظارات خود را تعيين كنيد و در صورت انتخاب صحيح، زبان برنامه‌نويسي وظيفه دارد كه آن انتظارات را تامين كند. ما در اين مقالات هدف آموزش يك زبان برنامه‌نويسي خاص را دنبال نمي‌كنيم، بلكه به دنبال بيان مفاهيم موجود در اين شاخه از علم رايانه و كسب ديدگاه در اين زمينه هستيم، پس از آن كه اطلاعات شما در اين راستا به حد لازم رسيد مي‌توانيد زبان دلخواه خود را انتخاب كنيد.

براي بيان مفاهيم و پيشروي در برنامه‌نويسي در موارد مورد نياز زبان دلفي (پاسكال شيء‌گرا)‌ را انتخاب كرده‌ايم و پايه بيان اصول و مفاهيم را براساس اين زبان بيان خواهيم كرد و در موارد لازم، براي درك بهتر برخي مسائل، گريزي به زبان‌هاي ديگر ازجمله++ C، زبان‌هاي تحت وب و... نيز خواهيم زد.

هيچ منبع و مرجعي بيشتر از سايت ارائه‌كننده يا سازنده يك ابزار يا زبان نمي‌تواند موثق و قابل استناد باشد.



@@@


يك ‌‌زبان ‌‌براي‌ توصيف ‌‌داده‌ها
100951512930.jpg

زباني كه پس از HTML توانست تاثير چشمگيري در دنياي وب داشته باشد و آن را متحول سازد زبان XML بود كه شايد هنوز جا و فرصت زيادي دارد كه بتواند تاثير خود را در وب به نمايش بگذارد و بسياري از افراد نيز هنوز آثار اين زبان را به طور كامل حس نكرده‌اند تا بتوانند آن را از جمله تاثيرگذارترين زبان‌هاي وب برشمارند.

عده‌اي تصور مي‌كنند كه XML نسخه پيشرفته زبان HTML است كه آن را كامل مي‌كند. اين كهXML به توسعه برنامه‌هاي تحت وب كمك زيادي كرده است و مي‌تواند كامل‌كننده زبان‌هاي تحت وب باشد درست است، اما اين‌كه بتوان آن را جايگزيني براي HTML تصور كرد اشتباه است. در واقع به دليل آن‌‌كه اين دو براي اهداف متفاوتي طراحي شده‌اند بايد در كنار هم استفاده و به كار گرفته شوند و هيچ‌يك نمي‌تواند جايگزين ديگري شود. در واقع HTML و XML با هم دنياي وب را متحول كرده‌اند و روش دسترسي به اطلاعات را تغيير داده‌اند.
XML چيست؟
اين كلمه بر گرفته از حروف عبارت language extensilble markup و به معناي زبان نشانه‌گذاري قابل توسعه است. بسياري از فناوري‌هاي امروزي از قبيل فيدها، سرويس‌هاي وب، گرافيك برداري (SVG) ، RFD و ... بدون وجودXML قابل استفاده و پياده‌سازي نخواهند بود و با استفاده از قدرت اين زبان، وجود خود را اعلام كرده‌اند.

XML زباني مشابهHTML نيست. همچنين يك زبان برنامه‌نويسي هم نمي‌تواند باشد. اين زبان، تنها ابزاري براي نشانه‌گذاري اطلاعات به منظور توصيف آنهاست و هدف آن در وهله اول ساخت‌يافته كردن اطلاعات به منظور دسترسي قانونمند به آنها در اينترنت است. اين زبان متن‌ها و داده‌ها را به شكلي دسته‌بندي و شاخص‌گذاري مي‌كند كه هم توسط انسان قابل درك باشد و هم برنامه‌ها بتوانند بسادگي و به طور مستقيم از آن استفاده كنند.
ضمن اين‌كه هم از يونيكد پشتيباني مي‌كند و هم با پروتكل‌هاي مختلف اينترنت و وب سازگار است.

اهميتXML در خلق و نمايش انعطاف‌پذير و قابل گسترش داده‌هاست. بر خلاف اسنادHTML كه در آنها از تگ‌هاي از پيش تعيين شده استفاده مي‌كنيم در اسناد XML تمامي تگ‌ها و برچسب‌ها را خودمان انتخاب و نامگذاري مي‌كنيم. بنابراين تگ‌هاي متعدد و بي‌شماري در يك سندXML قابل تعريف و به‌كارگيري است. هنگامي كه يك سند توسط ‌ XMLتوصيف و بر چسب‌گذاري شد بايد برنامه‌اي وجود داشته باشد كه بتواند از آن متن ساخت‌يافته استفاده و آن را پردازش كند. گاهي مي‌توان براي اين كار از نرم‌افزارهاي از پيش طراحي شده استفاده كرد و گاهي بايد نرم‌افزاري را كه مي‌خواهيم، خودمان طراحي كنيم.

زبان نشانه‌گذاري قابل توسعه
همان‌طور كه گفتيم،‌ XML به معناي زبان نشانه‌گذاري قابل توسعه است. اما خوبست كه به واژه‌هاي به كار رفته در اين عبارت توجه بيشتري كنيم. زبان به مجموعه‌اي از كلمات معني‌دار و با مفهومي گفته مي‌شود كه افراد از آنها براي بيان خواسته‌هاي خود استفاده مي‌كنند. بنابراين مي‌توان از اين مفهوم نتيجه گرفت كه زبان نشانه‌گذاري به مجموعه‌اي از كلمات معني‌دار و با مفهوم گفته مي‌شود كه توسط شخص يا گروهي انتخاب مي‌شود تا ساختار خاص و قانونمندي را به يك متن ببخشدHTML . نمونه‌اي از زبان نشانه‌گذاري است كه براي اين كار از تگ‌ها استفاده مي‌كند. افرادي كه از اين زبان استفاده كرده‌اند به خوبي مفهوم تگ و نشانه‌گذاري را در آن لمس كرده‌اند.

يك زبان قابل توسعه يا بسط‌پذير. به زباني گفته مي‌شود كه مكانيزم لازم براي افزودن كلمات را، به‌گونه‌اي كه توسط ساير استفاده‌كنندگان قابل فهم باشد، دارد. البته بايد توجه داشت كه در زبان‌هاي طبيعي محاوره‌اي بين انسان‌ها، هرگز شاهد چنين وضعيتي نخواهيم بود. به عبارتي اين امكان وجود ندارد كه ما يك واژه با معني مورد نظر خود به زبان بيفزاييم و ساير استفاده‌كنندگان نيز آن واژه را در همان مفهوم به كار ببرند. در واقع اين كار عملي است، اما ممكن است به مدت زمان زيادي نياز داشته باشد.

موارد كاربرد
XML يك قالب ذخيره‌سازي مناسب براي داده‌هاست كه با جود آن كه ماهيت متني دارد، مي‌تواند حجم فايل‌هاي آن زياد باشد. از اين زبان مي‌توان براي مبادله اطلاعات بين برنامه‌هاي نامتجانس بهره برد. فرض كنيد برنامه مستقل تحت ويندوزي داريد كه قرار است يك سري خروجي براي استفاده در وب توليد كند يا از وب، داده‌هايي را به عنوان ورودي گرفته و آنها را پردازش كند. براي اين كار مي‌توانند تبادل داده‌هاي خود را با استفاده از قالب XML انجام دهند. همچنين XML امكان فعال كردن مدلي براي نمايش اطلاعات يكسان روي دستگاه‌هاي متفاوت، با اهداف و خوانندگان گوناگون را فراهم مي‌آورد.

نرم‌افزارهايي كه از XML استفاده مي‌كنند، يك تحليلگر دارند كه يك سند XML را خوانده و براساس نشانه‌هاي موجود، آن را به بخش‌هاي مختلف تقسيم كرده و در حافظه مستقر مي‌كند تا در مراحل بعد بتوان به سادگي از آنها استفاده كرد. كساني كه قصد توسعه برنامه‌هاي تحت وب را دارند شايد در مراحل پيشرفته‌تر، به‌كارگيري XML را اجتناب‌ناپذير احساس كنند. در حقيقت به دليل آن كه XML آمده است تا كاستي‌هاي HTML را جبران كند، نه مي‌تواند جايگزين HTML شود و نه مي‌توان استفاده از آن را ناديده گرفت. بنابراين بايد فراگيري اين زبان را به عنوان يك الزام در آينده در برنامه آتي خود گنجاند.



@@@


خانواده‌اي از ابزارهايXML
100952109389.jpg

زبان XML يك خانواده از زبان‌ها را شامل مي‌شود و به علت قابليت‌ها و توانايي‌هايي كه دارد ابزارهاي بسياري براي آن طراحي شده است كه كار با آن را تسهيل كرده و به روند امور برنامه‌ها سرعت مي‌بخشد.
در اينجا قصد معرفي يك نرم‌افزاري را داريم كه مجموعه نرم‌افزارهايي را در بردارد كه همگي به XML مرتبط هستند و از جانب يك شركت عرضه شده‌اند. موسسه نرم‌افزاري Progress Soflware بخشي به نام Stylus Studio دارد كه فعاليت آن روي XML و نرم‌افزارهاي مرتبط متمركز شده است. شما با مراجعه به سايت www.StylusStudio.com مي‌توانيد شرح كاملي از نرم‌افزارهاي عرضه شده توسط اين شركت را مشاهده كرده و در صورت نياز آنها را دريافت و آزمايش كنيد و در صورت نياز آنها را خريداري كنيد. البته نسخه‌هاي Crack شده محصولات محبوب و معروف اين شركت در اينترنت موجود است.
Stylus Studio
نرم‌افزار2008Stylus Studio، معروف‌ترين و جامع‌ترين نرم‌افزار اين گروه است كه در واقع يك IDE قدرتمند براي زبان XML است و هرگونه كار با اين زبان و كليه زبان‌هاي مرتبط و زيرمجموعه آن را سرعت بخشيده و به خوبي پشتيباني مي‌كند.

همان‌طور كه مي‌دانيد فناوري‌هاي بسياري بر پايهXML در دنياي وب معرفي شده‌اند كه نرم‌‌افزار 8002Stylus Studio ، مجموعه جامعي از ابزارهاي مرتبط با اين فناوري‌هاي را گردهم آورده است. XML و فناوري‌هاي برپايه آن روز به روز در حال گسترش و توسعه هستند و به همين دليل، به ابزارهايي نياز است كه بتواند پا به پاي اين فناوري‌ها پيشروي كرده و با به روز رساني مستمر، گستره پشتيباني خود را از اين فناوري‌ها افزايش دهد. گروه Stylus Studio يكي از پيشروهاي اين شاخه هستند كه كل فعاليتشان برXML و فناوري‌‌هاي مرتبط متمركز شده است و سعي دارد همواره در صدر نرم‌افزار‌هاي به روز و توانمند اين فناوري قرار داشته باشد.

مي‌توان گفت اين نرم‌افزار ازجمله كامل‌ترين و قوي‌ترين نرم‌افزارهايXML است كه كليه فناوري‌هاي زير شاخهXML از جملهXSLT ، XSL:FO ، XQuery، Xpath، DTD، Web Services، EDI، XML Pipeline و... را پشتيباني مي‌كند.

يكي از مهم‌ترين معيارهاي انتخاب يك نرم‌افزار، محيط كاربرپسند و سادگي كار با آن است. نرم‌افزار Stylus Studio با اين كه ابزارها و امكانات متعددي دارد، توانسته است محيطي جذاب و كاربرپسند با كاربري آسان را براي مخاطبين فراهم آورد. اين نرم‌افزار توصيه اول اهل فن براي XML است و قابليت‌هاي آن به اندازه‌اي هست كه ديگر نياز به نرم‌افزار ديگر در اين زمينه احساس نشود.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
ويندوز: ويستا در‌برابرXP
100952110109.jpg

با انتشار زودهنگام ويندوز ويستا به‌نظر مي‌رسد مايكروسافت در‌صدد ايجاد تغييرات بنيادين و جالبي در Group Policy است. به عنوان راهبر و مشاور در امر Active Directory و Group Policy در 6 سال گذشته، اين تغييرات بسيار چشمگير به نظر مي‌رسد.
قابليت‌هاي ديگر اضافه شده به ويستا شامل Network Location Awareness و تمهيدات جديد در مورد قالب‌هاي ADM است.
تنظيمات جديدGroup Policy در ويستا
در مقايسه با 2 Windows XP SP، ويندوز ويستا فيلدهاي بسياري در Group Policy اضافه كرده است. حدود 2400 نوع تنظيم درGroup Policy Object براي كامپيوتر با ويندوز ويستا ساخته شده است.

ويستا تنها حدود 800 تنظيم اضافه مي‌كند كه در مقايسه با ويندوز2 XP Service Pack به ميزان نصف اضافه شده است. تعداد زيادي از اين تنظيمات براي پاسخ به نيازهاي كاربران به وجود آمده اند و بقيه براي پشتيباني قابليت هاي جديد ويندوز ويستا اضافه شده‌اند. بعضي از مهمترين اين تغييرات در زير بررسي مي‌شود.

مديريت توان
(Power Management)
مهم‌ترين خواسته كاربران از زمان به وجود‌آمدن Group Policy همواره قابليت كنترل توان Power Management بوده است.

بالاخره مايكروسافت اين قابليت را در ويندوز ويستا اضافه كرد. از آن جا كه مايكروسافت و EPA آزمايش و گزارش كرده‌اند كه مي‌توان با تنظيم توان كامپيوترهاي روميزي به ازاي هر كامپيوتر در سال 50% صرفه جويي كرد؛ كنترل توان مي‌تواند در مورد شركت‌ها سريعا مؤثر واقع شود. بسيار ساده است! لزومي ندارد كامپيوترها هميشه با تمام توان (Full Power) كاركنند، در حالي كه كارمندان اصلا در محل كار حضور ندارند. قبل از ويستا، شركت‌ها بايد از محصولات Desktop Standard و Full Armor استفاده مي‌كردند تا بتوانند توان را براي ويندوز XP و 2000 بهينه كنند.

كنترل‌هاي نصب لوازم‌
(Device Installation Controls)
متخصصانIT كه در زمينه امنيت در شركت‌ها مشغول به فعاليت اند، در مورد لوازم ذخيره سازي قابل جابجايي (Removable Media Devices) بسيار حساسند.

به طور كلي اين لوازم باعث ايجاد خطر جدي براي كامپيوترهاي روميزي و شبكه مي‌شوند. بدون كنترل روي نصب و استفاده از اين وسايل، كاربران مي‌توانند باعث ورود ويروس، كرم و نرم‌افزارهاي آسيب‌رسان با استفاده از اين وسايل شوند. ويستا شامل تنظيماتي براي كنترل و نصب درايوهايUSB،CD-RW ، DVD-RW و لوازم قابل جابجايي ديگر نيز است.

تنظيمات امنيتي‌
(Security Settings)
در ويستا، مايكروسافت دو تكنولوژي امنيتي مرتبط را با هم ادغام كرده استFirewall و IPSec استفاده از IPSec با Firewall براي مراقبت از كامپيوترها بسيار مفيد خواهد‌ بود. ارتباط server-to-server روي اينترنت، كنترل سطوح دسترسي كامپيوترها به منابع شبكه با توجه به سلامت آن‌ها و استفاده از منابع با توجه به درخواست‌هاي متداول، از جمله كاربردهاي اين نوع مراقبت است. از آن‌‌جايي كه اين تنظيمات امنيتي براي هر كامپيوتر مهم است، منطقي به نظر مي‌رسد كه در Group Policy جايي براي آن باز شده باشد.
مديريت چاپگرها با توجه به موقعيت در شبكه‌
مي‌توان گفت مديريت چاپگر، كابوس‌ همه مديران شبكه است. با وجود شركت‌هاي داراي كامپيوترهاي قابل حمل و حركت كاربران از ساختماني به ساختمان و از محلي به محل ديگر، مديريت چاپگر سخت‌تر هم شده است. ويستا اين مسئله را با تنظيم چاپگر با توجه به سايت Active Directory كه كامپيوتر به آن تعلق دارد حل كرده است. از آن‌جا كه سايت‌هاي Active Directory معمولا منطبق بر توپولوژي جغرافيايي ويا فيزيكي شبكه است، اين روش راه حل كاملي براي ارسال اسناد به چاپگر به وسيله كامپيوترهاي قابل حمل ارائه مي‌دهد. قبل از ويستا شركتها بايد براي كنترل چاپگرها در ويندوز 2000 و XP از برنامه‌هاي شركتهايي مثل Desktop Standard و Full Armor استفاده مي‌كردند.
طراحي مجدد قالب‌هاي ADM
قالب‌هايADM اولين بار با ويندوز 4 NT و در قالب زبان نشانه گذاري (markup) براي تعريف و انجام تغييرات در رجيستري ظاهر شدند. با ظهورGroup Policy ، وجه استفاده از ADM تغييري نكرد اما قابليت‌هاي جديدي به آن اضافه شد.

قالب‌هاي ADM راه حلي براي تغيير ارزش‌هاي رجيستري به شمار مي‌روند اما داراي مشكلاتي هستند، از جمله:
- حجيم شدن ADM كه دليل آن زياد شدن قالب‌هاي ADM در هر GPO است.

- ناسازگاري نسخه قالب ADM، كه به‌دفعات به‌دليل نصب service pack هاي جديد روي يك يا چند كامپيوتر رخ مي‌دهد.

- سردرگمي در سياست‌ها يا ارجحيت‌هاي اعمال شده كه بستگي به اين دارد كه كدام قسمت رجيستري دستكاري شده باشد.

- ناتواني در كنترل كردن ارزش‌هاي دودويي (binary) يا چند رشته‌اي (multi-string) در رجيستري‌
Network Location Awareness
Group Policy و برنامه‌هاي مرتبط با تنظيم Group Policy Object به اندازه سرعت ارتباط دسترسي به شبكه (Network Availability) وابسته اند. ويستا قابليت‌هاي جديدي در مورد آگاهي از شبكه (Network awareness) ارائه داده است كه باعث كم شدن زمان بالا آمدن كامپيوتر و اعتبار بيشتر اعمال سياست‌ها مي‌شود.

حوزه‌هاي زير كه در ارتباط با آگاهي از شبكه است در ويندوز ويستا مورد توجه قرار گرفته اند.

زماني را كه كامپيوتر در هنگام بالا آمدن ، صرف اعمال سياستها مي‌كند، فارغ از اين كه شبكه قابل دسترس نيست، مي‌تواند قابل توجه باشد. ويستا نشانگرهايي براي شناسايي وضعيت NIC قرارداده است.

اين نشانگرها وضعيت NIC را در حالتهاي فعال يا غير فعال مشخص مي‌كند. همچنين اين نشانگرها مي‌توانند دسترسي به شبكه را نيز مشخص كنند.

ويستا به Client ها اين امكان را مي‌دهد كه در دسترس بودن و يا در دسترس ‌آمدن يك كنترل‌گر دامنه را پس از مدتي كار در وضعيت خارج از خط (offline) تشخيص دهد. اين يك وضعيت ايده‌آل براي ارتباطات Remote Access مثل dial-up يا *** به وجود مي‌آورد. ديگر احتياجي به ICMP (PING) براي تشخيص سرعت اتصال كامپيوتر نيست. اين براي شبكه‌هاي با سرعت پايين نياز بود، اما اگر ICMP به دلايل امنيتي غير فعال شده باشد، كامپيوتر به بسته‌هاي ارسالي PING پاسخ نمي‌دهد و باعث بروز خطا در اعمال Group Policy مي‌شود.

اما اكنون Network Location Awareness عمل تعيين پهناي باند را انجام مي‌دهد و باعث مي‌شود تازه‌سازي (refresh) سياست‌ها با موفقيت صورت پذيرد.

نگراني‌هاي مهاجرت به ويستا
مشكلات سازگاري موجب شده است كه برخي از اشخاصي كه قصد مهاجرت به ويستا را دارند، در مورد آن بيشتر فكر كنند، اداره هواپيمايي فدرال آمريكا به دليل چنين نگراني‌هايي تنها بخشي از 45 هزار رايانه و لپ‌تاپ خود را از اكس‌پي به ويستا ارتقا مي‌دهد و سازمان حفظ محيط زيست و ديگر بخش‌هاي دولتي آمريكا نيز درگير مشكل مذكورند. اما مقامات مايكروسافت مي‌گويند اين قبيل مشكلات معمولي است و تاثيري به فروش ويستا در بازار آمريكا ندارد، زيرا اطمينان دارند كه سازمان‌ها و ادارات آمريكا ظرف چند سال آينده به استانداردهاي لازم در مورد ويندوز ويستا دست مي‌يابند.

در اين ميان ظهور رقباي جديدي مانندDell كه نسخه‌اي از لينوكس را به‌جاي ويستا در رايانه‌هاي خود عرضه مي‌كند انتخاب‌هاي جديدي را براي كاربران فراري از مشكلات ويستا به وجود آورده كه ممكن است مايكروسافت را با عدم بازگشت دائمي آنها به ويندوز مواجه كند. يكي از مهم‌ترين تفاوت‌هاي ويستا نسبت به xp ماجولار بودن اين سيستم عامل است كه خود اين امر دوام طولاني نداشته و باعث مي شود مايكروسافت نسخه هاي اصلاحي زيادي را جهت به‌روزرساني اين امر ايجاد كند.



@@@


لغتنامه
Data
تلفظ صحيح اين لغت «دَتا» است كه به علت شباهت اين لغت به date به معناي تاريخ آن را به اشتباه «ديتا» تلفظ مي‌كنند و اين تلفظ نيز بين مردم جا افتاده است.
data جمع كلمه datus است و بهتر است آن را «داده‌ها» ترجمه كنيم، اما در عمل هم به عنوان اسم مفرد و هم اسم جمع به كار برده مي‌شود.

datus در لغت به معناي يك جزء اطلاعاتي است.

Data Point
به هر كدام از زوج‌هاي مقادير عددي گفته مي‌شود كه در يك نمودار رسم مي‌شوند.
Data Projector
اين عبارت كه پروژكتور داده‌ها ترجمه مي‌شود وسيله‌اي است كه خروجي تصويري يك رايانه را روي يك صفحه، نمايش مي‌دهد.
Data structure
به معناي ساختار داده‌اي و در اصطلاح نرم‌افزار به ساختاري گفته مي‌شود كه براي تسهيل تفسير داده‌ها و انجام عمليات روي آنها به كار گرفته مي‌شوند. ركوردها، آرايه‌ها، ليست‌هاي پيوندي و ... از جمله ساختارهاي داده‌اي هستند.
Data path
Path به معناي مسير است و data path در اصطلاح رايانه به مسيري گفته مي‌شود كه يك سيگنال، حين انتقال در يك شبكه طي مي‌كند تا به مقصد برسد.
Data mart
به نسخه‌اي از يك بانك اطلاعات بزرگ در مقياس كوچك گفته مي‌شود كه آن را به گونه‌اي تغيير داده باشيم كه تنها محتوي اطلاعات مورد استفاده يك گروه خاص باشد.
Data Source
در اصطلاح ارتباطات به بخشي از يك پايانه داده‌‌اي (DTE) گفته مي‌شود كه داده‌ها را ارسال مي‌كند و در حقيقت مبدا يا منبع داده‌هاست، اما در اصطلاح ديگر در علوم رايانه به منبع داده‌هاي رايانه‌اي گفته مي‌شود كه معمولا از يك دستگاه آنالوگ يا ديجيتال گردآوري مي‌شود.
Data Sink
در اصطلاح ارتباطات در مقابل عبارت Data Source به كار مي‌رود و به بخشي از DTE گفته مي‌شود كه داده‌هاي ارسالي را دريافت مي‌كند، اما در اصطلاح ديگر به هرگونه رسانه ذخيره‌سازي گفته مي‌شود كه بتوان داده‌ها را تا زمان نياز در آن ذخيره كرد.


@@@


جستاري برالگوريتم ژنتيك‌
100952110029.jpg

منشان ديگ جستجو از جوش / تا رگي هست در تنت ، مي‌كوش (اوحدي‌)
كاوش در آفرينش‌
بسياري از انديشمندان و دانشمندان، ميل به تكامل را مهم‌ترين عامل پيشرفت دستگاه آفرينش و انسان مي‌دانند. از اين ديدگاه هر پديده‌اي را كه بنگريد، يك مساله جست‌وجو است. انسان همواره مي‌كوشد تا به تكامل برسد. از اين‌رو مي‌انديشد، مي‌پژوهد، مي‌كاود، مي‌سازد، مي‌نگارد و همواره مي‌كوشد تا باقي بماند. حتي مي‌توان گفت كه ميل به زادن فرزند، گامي در برآوردن اين نياز انسان و البته ديگر جانداران است. مي‌توان اين تلاش در راه رسيدن به تكامل را يك مساله جستجو تعبير كرد.

كوشش يك موسسه اقتصادي يا توليدي كه تابعي براي تبديل داده‌ها به ستادهاست براي كمينه كردن هزينه‌ها و بيشينه كردن سود، يك مساله جستجو است. تلاش يك **** در حال جنگ، براي وارد آورد بيشترين آسيب به دشمن با از دست دادن كمترين نيرو و جنگ‌افزار، يا كوشش يك دانش‌آموز براي دست يافتن به بالاترين نمره، سعي يك موسيقيدان يا نگارگر براي خلق زيباترين اثر هنري، تلاش يك كانديدا براي به‌دست آوردن بيشترين راي، طراحي يك نجار براي ساختن راحت‌ترين صندلي، تلاش و نقشه‌چيني ورزشكاران و مربيان براي يافتن راه‌هاي پيروزي بر حريف و ... همگي جستجويي در فضاي يك مساله براي يافتن نقاط يا ناحيه بهينگي (بيشينه يا كمينه) هستند و همين امر موجب پيشرفت تمدن، فرهنگ و آفرينش شده است.

جستجوي ديجيتال‌
در دانش كامپيوتر و فناوري اطلاعات هم «جستجو» يكي از مهم‌ترين مسايل است. تنها كافيست كه حجم اطلاعات قرار گرفته بر حافظه‌هاي گوناگون و اينترنت را در نظر بگيريم تا جايگاه ويژه آن را دريابيم.

تاكنون روش‌هاي بسياري توسط طراحان الگوريتم‌ها براي انجام جستجو بر داده‌هاي ديجتالي ارايه شده است.
روش‌هايي به‌نام جستجوي سريع1 و جستجوي دودويي2، از ساده‌ترين الگوريتم‌هايي هستند كه دانشجويان گرايش‌هاي مهندسي كامپيوتر در نخستين سال‌هاي دوره كارشناسي فرامي‌گيرند، اما اين الگوريتم‌هاي ساده، هنگامي كه با حجمي گسترده از داده‌ها روبرو شوند، كارايي ندارند و حتي الگوريتم‌هاي پيشرفته‌‌تر، مانند جستجوي سخت‌سازي شبيه‌سازي‌شده3 و الگوريتم عميق‌شونده تكراري4 نيز در هنگام رويارويي با مسايل ابرفضا5 از يافتن راه‌حل يا ناحيه دلخواه درمي‌مانند. در اين ميان، يك روش جادويي وجود دارد كه مسايل بزرگ را به‌سادگي و به‌گونه‌اي شگفت‌انگيز حل مي‌كند و آن الگوريتم ژنتيك6 است.

نظريه تكامل طبيعي‌
الگوريتم ژنتيك بر خلاف ديگر روش‌هاي جستجو، كه توسط طراحان نگاشته مي‌شوند، در حقيقت به‌دست دستگاه آفرينش پديد آمده و پس از شناخت نسبي دانشمندان از اين روش، به‌صورت مساله‌اي رياضي فرموله شده و وارد دانش مهندسي كامپيوتر و علوم مرتبط گرديده است. در يكي دو دهه گذشته كه اين الگوريتم در علوم مهندسي به‌كار گرفته شده، ناباورانه چنان دست‌آوردها و نتايج شگفت‌آوري داشته كه نگاه بسياري از دانش‌پژوهان علوم گوناگون فني و مهندسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي را به خود جلب كرده است.

الگوريتم ژنتيك كه مي‌توان آن را جستجوي تصادفي يا پردازش تكاملي نيز ناميد، در اصل برگرفته از روش تكامل ژنتيكي موجودات زنده و نظريه تكامل طبيعي داروين7 است. بنا بر اين نظريه، همه موجودات - از آغاز آفرينش كه حيات آغازين به‌صورت تك‌سلولي پديد آمده تا هم‌اكنون كه گونه‌هاي پرشمار جانداران، سراسر زمين را فرا گرفته‌اند و انسان اشرف و سرآمد آنها به‌شمار مي‌آيد، در چارچوب بي‌نظمي و تصادف نهفته در يك نظم والاتر، به تكامل نزديك مي‌شوند. از اين ديدگاه، تكامل طبيعي موجودات زنده و جهان آفرينش نيز يك جستجو براي رسيدن به بهترين جواب (تعالي و تكامل نهايي و غايي) به‌شمار مي‌آيد.

قانون جنگل‌
بر پايه اين نظريه، نخستين موجودات تك‌سلولي، كه يك ساختار ژنتيكي ساده ويژه داشته‌اند، بر اثر تركيب (آميزش) يا جهش ژنتيكي8، كه بر اثر برخورد پرتوهاي كيهاني (به‌ويژه پرتوهاي ايكس و گاما) يا عوامل زميني ديگر و يا تصادف محض رخ مي‌دهد، موجوداتي تازه با ساختار ژنتيكي جديد مي‌زايند؛ كه البته بسياري از اين موجودات كه توان تطابق با شرايط محيطي و هم‌آوردي با رقيبان را ندارند، منقرض مي‌شوند و بنابراين گونه‌هاي قدرتمندتر و هوشمندتر باقي مي‌مانند، كه صد البته اين دو فرآيند (انقراض و بقا) قطعي نيست و با يك تابع احتمال برآوردپذير است. براي نمونه مي‌توان گفت كه در ميان يك گله گرگ با افراد داراي ژن‌هاي9 گوناگون، گرگي احتمال بقاي بالاتر را دارد كه قوي‌تر از ديگران است و بنابراين هم امكان بيشتري براي جفت‌گيري و گسترش ژن خود را دارد و هم بيش از گرگ‌هاي ضعيف‌تر به شكار دست يافته، زنده مي‌ماند. در يك گله گوزن نيز وضع به‌همين شكل است: گوزن ضعيف‌تر هم كمتر امكان توليدمثل مي‌يابد و هم زودتر توسط درندگان گرفتار مي‌آيد.

اين مساله ساده راز تكامل در آفرينش است، اما در جوامع انساني امري نكوهيده، گناه و به‌دور از اخلاق به‌شمار مي‌آيد. مانند اين است كه ما افراد معلول يا كم‌توان را كنار بگذاريم، تا قوي‌ترها رشد كنند. خوشبختانه وجود عاملي به‌نام انديشه و خرد در وجود انسان، نياز به زور و سلطه براي بقا را كم‌رنگ مي‌كند و عاملي ديگر به‌نام فرهنگ و شرافت انساني مانع ضعيف‌كشي مي‌شود.

الگوريتم ژنتيك‌
در مسايلي كه به‌كمك كامپيوتر و به‌روش الگوريتم ژنتيك حل مي‌شوند، معمولا يك جمعيت اوليه10 تشكيل شده از نخستين عضوهاي گروه وجود دارد. اين جمعيت يا به بيان ديگر كروموزوم‌هاي گروه، ممكن است واژگان يك زبان، ملودي‌ها يا تم‌هاي موسيقايي، چيدمان‌هاي گوناگون مهره‌ها بر صفحه شترنج، مقادير مواد خام به‌كار رفته در ساخت يك تركيب شيميايي به‌خصوص يا انبوهي ديگر از اشياي11 اين‌چنيني باشند. هريك از اعضاي اين جمعت اوليه اطلاعات و ساختار ژني منحصر به خود را دارند: حروف و آواهاي يك خط و زبان، نت‌هاي موسيقي، مهره‌هاي شترنج، مواد و عناصر خام شيميايي ممكن است اين ژن‌ها را تشكيل دهند.

در الگوريتم ژنتيك، تبديل و فرموله كردن يك عناصر يك مساله در قالب كروموزوم‌هاي گروه يكي از كارهاي مهم به‌شمار مي‌آيد و اغلب، جنسيت اعضاي گروه در نظر گرفته نمي‌شود. با هر زاد و ولدي، عضوي به اين گروه، افزوده خواهد شد و در هر لحظه يكي از افراد، بهترين ساختار ژنتيكي را دارد و او پاسخ مساله تا آن هنگام است. الگوريتم ژنتيك تا آنجا ادامه مي‌يابد كه اين بهترين فرد، انتظارات طراحان مساله را برآورده سازد.

يك تابع برازندگي12 (يا تابع ارزياب13)، امكان و احتمال مشاركت در توليد مثل14 و پيدايش نسل بعدي را برآورد مي‌كند. تخمين و تهيه تابع برازندگي در حقيقت مشكل‌ترين و بااهميت‌ترين كار در الگوريتم ژنتيك است. در طبيعت زور يا هوش موجودات زنده، همان مقادير تابع برازندگي آنهاست، اما در مسايل كامپيوتري اين مقادير بايد به‌كمك تابعي برآورد شوند. درجه زيبايي يك آهنگ، چيدمان بهتر مهره‌هاي شترنج (كه به پيروزي نزديكتر باشد)، استحكام، مقاوت، كشساني، ضربه‌پذيري، قابليت تركيب يا ديگر خواص مورد انتظار از يك ماده شيميايي تركيبي ممكن است مقادير خروجي تابع برازندگي باشند.

پس از انتخاب برخي از اعضا (كه احتمال گزينش آنها بر پايه تابع برازندگي تصادفي است) آنها در توليد نسل آينده مشاركت مي‌كنند. كروموزوم فرزندان تركيبي از ساختار ژني والدين است. چگونگي انتخاب هر يك از ژن‌هاي والدين و تركيب آنها براي ساختن ژن فرزندان معمولا توسط يك تابع تصادفي انجام مي‌شود. از اين رو هر فرزند تا اندازه‌ايx) درصدx: عددي تصادفي است) شبيه والد يكم و تا حدودي00-x) 1درصد) شبيه والد دوم خواهد بود.

نسل جديد پيش از آن‌كه به نسل كنوني افزوده شود، در معرض جهش ژنتيكي قرار مي‌گيرد؛ بدين ترتيب كه به احتمال (0» p»1 ) p يك يا چند ژن آنها به‌صورت تصادفي تغيير مي‌كند و بنابراين ممكن است فرزند جديد در برخي از صفات خويش هيچ شباهتي با والدينش نداشته باشد. اكنون نسل جديد به جامعه افزوده مي‌شود و تابع برازندگي، از نو مرغوبيت يا شايستگي كليه افراد جامعه را برآورد مي‌كند و توليد مثل ادامه مي‌يابد تا دست‌كم يكي از اعضا به شايستگي دلخواه برسد و از بابت داشتن توانايي‌هاي مورد نياز، شروط مساله را ارضا كند.

در شماره آينده، الگوريتم زنتيك را با نمايش چند مثال كاربردي ادامه خواهيم داد.

پانوشت‌ها:
Quick Search .1
Binary Search. 2
Simulated Annealing.3
Iterative Deepening .4
Hyper Space.5
Genetic Algorithm (GA).6
s. Darwin”. Evolutionary Theory.7
Mutation. 8
9. واژه ژن در زبان‌هاي اروپايي، برگرفته از واژه اوستايي «ژن »jan/، به‌معناي زاينده است و واژه` «زن» و مصدر «زايش» و «زندگي» در فارسي امروزي نيز از همان ريشه است. در گويش كردي هنوز «زن» به‌همان صورت باستاني «ژن» خوانده مي‌شود.
Population.10
Objects.11
Fitness Function.12
Evaluation Function.13
Reproduction.14

براي دريافت اطلاعات بيشتر ر.ك. به:

Stuart J. Russell And PeterNorvig, -
Artificial Intelligence:A Modern Approach,
.1994 Prentice-Hall International Inc,
Steven L. Tanimoto, The Elements of-
Artificial Intelligence Using Common Lisp,
.1995 nd Edition,2Computer Science Press,
Mitchel T. M., Machine Learning,
.1997 McGraw-Hill,-
http://en.wikipedia.org/-
wiki/Search-algorithm


@@@


چگونه امنيت سيستم ها را ارزيابي كنيد
اگه ‌‌مي‌توني ‌‌هكم ‌كن
100952110603.jpg

در شماره‌هاي گذشته با بخش‌هاي اصلي برنامه nmap آشنا شديد و در اين شماره با ديگر گزينه‌هاي بخش Scan آشنا خواهيد شد.
گزينه UDP Scan : اين گزينه براي اسكن كردن پورت‌هايUDP به‌كار مي‌رود و براي اين‌كار يك بسته UDP به پورت‌هاي سيستم هدف مي‌فرستد تا متوجه شود كه آيا پورت‌هايUDP در آن سيستم باز است يا خير. پروتكلUDP پروتكل قابل اطميناني نيست و بر عكسTCP قابليت Handshake سه طرفه را ندارد ولي براي سرويس‌هايي مثلReal Player و برنامه‌هايي كه به تبادل آهنگ و فايل‌هاي تصويري و صوتي در شبكه مي‌پردازند و به سرعت بيشتر از امنيت احتياج دارند اين پروتكل انتخاب اول است. براي كساني كه قصد دارند پورت‌هايUDP يك سيستم را براي امتحان امنيت سرويس‌هاي نصب شده بر روي كامپيوتر كه از پورت‌هايUDP استفاده مي‌كنند، اين گزينه مفيد است.

گزينهIP Protocol Scan ACK Scan : اين گزينه براي اسكنينگ آي‌پي‌ها و مشخص كردن آي‌پي‌هاي فعال و دادن اطلاعاتي در مورد هر IP به‌كار مي‌رود كه تقريبا اين گزينه همان كار گزينهping Sweep را انجام مي‌دهد ولي گزينه Ack Scan بيشتر براي تشخيص فايروال‌ها استفاده مي‌شود و طرز كار آن به اين صورت است كه يك بسته با كد بيت ACK را به تمام پورت‌هاي موجود در سيستم قرباني مي‌فرستد و امكان فيلتر كردن بسته‌ها را در اتصال‌هاي برقرار شده مي‌دهد و نتايج بدست آمده اطلاعات ارزشمندي را در اختيار هكر قرار مي‌دهد از جمله ليستي از پورت‌هايي كه به اتصال‌هاي برقرار شده اجازه ورود به شبكه را مي‌دهند كه در نهايت به آنها كمك مي‌كند تا روترها و فايروال‌هاي يك سرور را پيدا كنند.

گزينه Window Scan : اين نوع اسكن تقريبا مثل اسكنACK است ولي براي فهميدن باز يا بسته بودن پورت روي چندين سيستم عامل، روي اندازهTCP ويندوز تمركز مي‌كند و كلاً اين نوع اسكن كامل‌تر از پويشACK است.

گزينه List Scan RCP Scan: اسكن از نوع ليست اسكن تقريبا همان كار اسكنping Sweep را انجام مي‌دهد ولي به‌صورت مخفيانه‌تر و شما مي‌توانيد با استفاده از اين قابليت يك اسكنNmap TCP را از يك سرورFTP كه خود نيز خبر ندارد عبور بدهيد تا مبدا حمله را مخفي كنيد ولي اسكن از طريقه RCP يكي از كاملترين نوع اسكنينگ است و سرويس‌هايRPC را اسكن مي‌كند و براي فرستادن دستورهاي خود از تمام پورت‌هايTCP وUDP باز در سيستم قرباني استفاده كرده و در نهايت مي‌فهمد كه آيا يك برنامهRPC در حال گوش دادن به پورت است يا خير. در هر صورت اين نوع اسكن براي هكرهاي حرفه‌اي خيلي مفيد است، براي كساني كه كاملاً با برنامه‌هايRPC آشنايي دارند و با اين نوع اسكن مي‌شود از نقطه‌‌ضعف‌هاي امنيتي اين برنامه‌ها اطلاع پيدا كرد و سپس از طريقه اين حفره‌هاي امنيتي به يك سرور نفوذ كرد.

اين تمام گزينه‌ها و انواع اسكن‌ها در برنامه Nmap و در قسمتMode در قسمت اسكن بود ولي در بخش اسكن يك گزينه ديگر به اسم Scan Option هم وجود دارد كه از كل گزينه‌ها فقط اولين گزينه آن براي ما كارايي دارد و مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

بخش اسكنOption و گزينهPort Range : شما با انتخاب كردن اين گزينه و فعال كردن آن مي‌توانيد‌Range ‌پورت‌هايي كه مايل هستيد در آن سيستم اسكن شود را بدهيد تا پورت‌هاي باز در آن سيستم و در آن Range پورت را به شما نشان بدهد و اگر اين قسمت را شما خالي بگذاريد در آن سيستم‌هايي كه در Host آيپي‌هاي آنها را نوشتيد تمام پورت‌ها اسكن مي‌شود و اگر فقط يك شماره پورت در اين قسمت بدهيد فقط آن پورت در آن سيستم اسكن خواهد شد و اگر هم يك Range مثل 80 - 2000 بدهيد تمام پورت‌هايي كه بين اين 2 رنج هستند اسكن خواهد شد. پورت‌هاي مبدا‡ 25 يا 80 انتخاب خوبي براي شماره پورت ابتدايي بشمار مي‌روند زيرا پورت‌هاي وب سرور و سرويسSMTP ميل سرور هستند و ترافيك حاصل از اسكن، سرور را گمراه مي‌كنند و سرور گمان مي‌كند كه اين ترافيك از يك وب سرور كه از http استفاده مي‌كند مي‌آيد.
در شماره آينده با ديگر بخش‌هاي اصلي برنامه Nmap آشنا خواهيد شد.

بهروز كماليان‌



@@@

چيزي‌ فراتر ‌از ‌تل‌نت‌
در هفته‌هاي گذشته با پروتكل و برنامه Telnet به عنوان ابزاري براي دسترسي به سيستم ديگر از راه دور آشنا شديم. معمولا به همراه سيستم‌عامل‌ها نرم‌افزار Telnet نيز عرضه مي‌شود.
ويندوز نيز به طور پيش‌فرض يك نسخه نرم‌افزار تل‌نت را همراه خود دارد كه مي‌توان با وارد كردن دستور Telnet در خط فرمان به آن دسترسي پيدا كرد. اين نرم‌افزار از تمامي فرامين و امكانات استاندارد تل‌نت پشتيباني مي‌كند؛ اما ممكن است كاربران به امكانات بيشتري در اين زمينه نياز داشته باشند كه برنامه پيش‌فرض سيستم‌عامل پاسخگوي نيازهاي آنها نباشد.

به همين دليل نرم‌افزار ديگري به نام Absolute telnet وجود دارد كه مي‌تواند به عنوان نرم‌افزار پيش‌فرض تل‌نت در ويندوز به كار گرفته شود و علاوه بر امكانات استاندارد موجود در تل‌نت ويندوز، بسياري از تسهيلات و قابليت‌هاي ديگر را نيز در اختيار كاربران قرار دهد.

Absolute telnet
اين نرم‌افزار، يك ترمينال توانمند و انعطاف‌پذير براي پروتكل‌هاي تل‌نت و‌ SSH(Secure shell) است. اين نرم‌افزار سريع از اتصالات1 ssh،2 ssh، ارتباط از طريق خط تلفن‌ (TAPI dialup) و همچنين ارتباط مستقيم از طريق درگاه سريال com و اتصالاتtc پشتيباني مي‌كند. با استفاده از اين نرم‌افزار مي‌توانيد اتصالات امني بين دو سيستم برقرار كرده و داده‌هاي خود را پس از رمزنگاري و همچنين فشرده‌سازي با سيستم راه دور رد و بدل كنيد.

الگوريتم‌هاي رمزنگاري به كار گرفته در اين نرم‌افزار از جمله قوي‌ترين روش‌هاي موجود در اين زمينه است كه با وجود آنها مي‌توان مساله سرقت داده‌ها را به طور كامل منتفي دانست. اين نرم‌افزار با سيستم‌عامل و پلتفرم‌هاي متعددي از جمله ويندوز، لينكوس، Solaris، freeBSD، AIX,HPUX.Pyramid ,AT‌ِ‌T ,DEC ,SGI ,Sequent, VMS و ... سازگار بوده و آزمايش شده است. نسخه آزمايشي اين نرم‌افزار را مي‌توانيد از سايت رسمي آن يعني
www.celestialsoftware.net دريافت كنيد.


@@@


تكثير‌‌ را‌‌ به‌‌ من‌‌ بسپار
100952111186.jpg

هفته گذشته در مورد تكثير ديسك‌هاي ليزري صحبت‌هايي داشتيم.
تكثيركننده‌هاي ديسك‌هاي ليزري با توجه به توانايي رايت نوع ديسك، CD Duplicator ، DVD Duplicator و Duplicator Blu-ray نام دارند.
نوعي از تكثيركننده‌ها كه هفته گذشته در مورد آن صحبت كرديمTower Duplicator يا Manual Duplicator نام دارند. علت نامگذاري اين دستگاه به برج تكثيركننده، شباهت آن به برج است. زيرا در اين دستگاه تعدادي رايتر معمولي به صورت طبقه طبقه و مانند برج روي هم قرار مي‌گيرند.
علت نامگذاري آنها به Manual Duplicator نيز به دليل عملكرد دستي آنهاست. به اين معني كه كاربر بايد به تعداد لازم، ديسك درون درايوها قرار دهد و پس از آن‌كه عمل رايت پايان يافت، ديسك‌ها را به طور دستي تك‌تك خارج كرده و در صورت تمايل به ادامه كار، سري بعدي از ديسك‌هاي خام را درون درايوها قرار دهد؛ اما آيا اين امكان وجود دارد كه اين كار به صورت خودكار انجام شود؟ محصولي كه در ادامه به معرفي آن خواهيم پرداخت پاسخگويي اين نياز خواهد بود.
Automated Duplicator
حسن تكثيركننده‌هاي برجي يا دستي به آن است كه تكثير را به صورت موازي يا همزمان انجام مي‌دهند و به اين ترتيب سرعت كار بالا خواهد بود، اما زحمت آن نيز نسبتا زياد است. زيرا تعويض ديسك‌ها بايد به طور دستي انجام شود، اما طريقه كارAutomated Duplicator ها به اين شكل است كه يك بازوي مكانيكي خودكار به همراه يك بانك ديسك وجود دارد. بسته به نوع و مدل دستگاه مثلا مي‌توان تا 400‌ديسك خام درون بانك ديسك قرار داده و دكمه شروع را فشار دهيم.

ديسك‌ها به صورت خودكار و موازي رايت مي‌شوند و نسبت به نوع قبلي زمان كمتري صرف مي‌شود و مي‌توان دستگاه را به حال خود رها كرده و بدون كوچك‌ترين زحمتي، پس از مدت زمان مشخص مثلا 400، DVD رايت شده را از دستگاه تحويل گرفت. افراد و موسساتي كه قصد تكثير محصولات خود را دارند مي‌توانند با توجه به زمان، نيروي انساني و نياز خود، دستگاه موردنظر خود را تهيه كرده و از آن بهره‌مند شوند.





 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
موسيقي هنگام شنا
اگر شما جزو آن دسته از كاربراني هستيد كه علاقه زيادي به دستگاه‌هاي قابل حمل پخش موسيقي داريد و نمي‌توانيد حتي هنگام شنا كردن از آنها دور شويد، دستگاه جديد ساخت شركت 20H مي‌تواند اين مشكل را براي شما حل كند.
شركت 20 H كه تاكنون تجهيزات الكترونيكي ضدآب فراواني را عرضه كرده، دو محصول جديد را با نام‌هاي Surge و Amphibx وارد بازار كرده است تا هنگام شنا هم بتوانيد موسيقي گوش دهيد.

اين دستگاه‌هاي جديد در اصل قاب‌هاي ديجيتالي با نمايشگرهاي لمسي هستند كه روي دستگاه قابل حمل پخش موسيقي شما نصب مي‌شوند و آن را ضدآب مي‌كنند. اين دستگاه‌ها هم اكنون سه مدل دارند كه با قيمت‌هاي 88، 97 و 115 دلار در آمريكا فروخته مي‌شوند و از ابتداي ماه آينده وارد بازارهاي جهاني خواهند شد.



@@@


جواهر خوش حافظه‌
100952111047.jpg

در حالي كه اين روزها علاقه مردم به خريد اجناس تزييني بسيار افزايش يافته است برخي كاربران ترجيح مي‌دهند اين قبيل اجناس را با فناوري‌هاي كوچك و كاربردي در اختيار بگيرند.
يك شركت آمريكايي براي پاسخگويي به اين نياز حافظه فلش جديدي با نام Pretec i-Disk Vogue عرضه كرده كه شبيه به يك گردنبند بسيار زيبا طراحي شده و مي‌تواند كارايي زيادي داشته باشد. سطح بيروني اين گردنبند با طلا پوشانده شده و روي آن تعدادي الماس ارزان قيمت به كار رفته تا به زيبايي آن بيفزايد.

اين حافظه فلش زيبا قادر است 4گيگابايت اطلاعات را در خود ذخيره كند و از طريق وروديUSB به رايانه يا ديگر دستگاه‌هاي ديجيتالي متصل شود تا امكان انتقال اطلاعات براي كاربران فراهم آيد.



@@@


يكي زيرآب و ديگري در اوج آسمان‌
شركت ژاپني Plaza Create موفق به ساخت دوربين ديجيتالي ضدآبي شده است كه هماهنگي فراواني با قوانين حمايت از محيط زيست دارد و كليه قطعات آن قابل بازيافت است.اين دوربين ديجيتالي ECO Digi Mode نام گرفته است و با حسگر سه مگاپيكسلي خود مي‌تواند تصاوير با كيفيتي را براي شما تهيه كند.
اين دوربين به يك نمايشگر 4/2 اينچي و يك حافظه فلش نيز مجهز شده است. اين دوربين مي تواند تا عمق سه متري با شما زير آب بيايد و با حافظه داخلي خود، 50 عكس از دنياي زير آب تهيه كند. براي آنكه مشكلي براي تصاوير تهيه شده پيش نيايد، هر عكسي كه كاربر مي گيرد به صورت خودكار روي سي‌دي ذخيره مي‌شود. كليه قطعات اين دوربين قابل بازيافت است و اين قطعات، نمايشگر و فلش آن در ديگر دوربين‌ها مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

دوربين ديجيتالي ECO Digi Mode هم اكنون با قيمت 1980 ين (حدود 18 دلار) در بازارهاي ژاپن فروخته مي‌شود. از سوي ديگر دوربيني به نام Skyros به بازار عرضه شده است كه به شما امكان مي‌دهد از بالاي آسمان و بر فراز منظره مورد نظر عكسبرداري كنيد.

اين دوربين، لنز باكيفيت و گران قيمتي ندارد ولي نخستين دوربين ديجيتالي در جهان محسوب مي‌شود كه قابليت پرواز و گرفتن عكس‌هاي آسماني را دارد.

دوربين ديجيتالي Skyros مي‌تواند به ارتفاع 120 فوت از زمين فاصله بگيرد و پس از ثابت شدن در هوا، بخش متحرك خود را به حركت بيندازد تا عكس‌هاي زيبايي از شما گرفته شود.

اين دوربين در هر بار پرواز مي‌تواند از فاصله‌ها و زواياي مختلف از شما عكس بگيرد و سپس به زمين بازگردد.حسگر هوشمندي كه در سيستم پروازي اين دوربين كار گذاشته شده به دوربين امكان مي‌دهد به صورت خودكار به سمت كاربر كه روي زمين قرار گرفته است، بچرخد. البته بايد توجه داشته باشيد كه هم اكنون فقط مدل مفهومي از اين دوربين طراحي شده و نمونه عملي آن هنوز به توليد انبوه نرسيده است.



@@@


بازي بلندپروازانه ويل رايت تكميل شد
كارخانه جانورسازي‌
100952111922.jpg

كم پيش مي‌آيد كه در دنياي بازي‌هاي رايانه‌اي، كلي وعده و وعيد در مورد يك بازي با ايده خلاقانه بشنويم و محصول نهايي همان چيزي باشد كه ادعا مي‌شد. اسپور يكي از اين معدود دفعات است. با اين‌كه به فكر خلاق ويل رايت و گروه فوق‌العاده حرفه‌اي او اعتماد داشتيم، باز هم تا پيش از ارايه نسخه نهايي شك و ترديد وجود داشت. اما ويل‌رايت نشان داد كه واقعا مي‌شود به او اعتماد كرد.
كمتر كسي پيدا مي‌شود كه اهل بازي‌هاي رايانه‌اي باشد و در دو سال اخير چيزي از بازي اسپور نشنيده باشد.
اسپور قرار است به شما اجازه دهد تا به اعماق روياهايتان برويد و چيزهايي را از دوران كودكي‌تان بيرون بكشيد كه تا نسل قبل از شما،‌ هميشه همان‌جا در حال خاك خوردن بوده‌اند. اسپور را بايد چندين بار بازي كرد تا از بزرگي آن متحير شد. اگر بخواهيد به ساخت يك موجود و پيشرفت دادن آن در طول دوره‌هاي مختلف تكاملش بسنده كنيد، تنها يك‌صدم از بازي اسپور را ديده‌ايد. برخلاف چيزي كه در اديتور Spore Creature Creator ديديم، از همان اول نمي‌شود موجود دلخواه را طراحي كرد. اصولا در ابتداي كار بازي فقط از شما يك چيز مي‌خواهد: تعيين نوع گوشتخوار يا گياهخوار بودن جانور. در مراحل اوليه بقا، موجود شما از چند سلول كوچك تشكيل شده و در اعماق يك محيط آبي شناور است.

در اين فاز همه هدف شما فرار كردن از چنگال موجودات بزرگتر و استفاده از منابع غذايي موجود در محيط است. سبك بازي در اين فاز شبيه با FlOw است كه آن را در پلي‌استيشن 3 و PSP بازي كرده‌ايم. با اين تفاوت كه در اسپور، جانور شما با رشد، به سطوح بالاتر آب مي‌آيد. گرافيك در اين فاز واقعا زيباست و روند تكراري و يكنواخت بازي را جبران مي‌كند.

با رشد تدريجي و گشت‌وگذار در محيط، مي‌توانيد قطعات مختلفي تكاملي براي موجودتان پيدا كنيد كه در قالب تكه‌هاي شهاب سنگي كه به سياره برخورد كرده، در مراحل پخش شده‌اند. با اين قطعات كه در مراحل اوليه بسيار محدود هم هستند،‌ مي‌توانيد ساختار بيولوژيكي جانورتان را پيچيده‌تر كنيد. پس از رسيدن به مرحله خاصي از پيچيدگي، موجود شما از آب بيرون مي‌آيد و به خشكي مهاجرت مي‌كند. سبك بازي از اينجا به بعد تبديل به يك استراتژي همزمان مي‌شود.

تا پيش از پيچيده شدن مغز جانور شما، امكان ارتباط برقرار كردن با هم‌نوع‌ها وجود ندارد و بايد يك تنه اطراف را براي پيدا كردن قطعات تكاملي بگرديد. با از بين بردن يا دوستي با موجودات همسايه، موجود شما كم‌كم رشد مي‌كند و مغزش پيچيده‌تر مي‌شود. روند تكامل همين‌طور با سرعت ادامه دارد و با كشف شدن آتش به نوع قبيله‌اي تبديل مي‌شود. از اينجا به بعد فازهاي مختلف تكامل بيشتر در مورد روابط اجتماعي و سرزمين‌گشايي هستند.

يكي از نكات جالب اسپور اين است كه قطعات تكاملي را به‌تدريج در اختيار شما مي‌گذارد و به همين نسبت، موجود شما هم به‌تدريج تغيير ظاهر مي‌دهد. هر چند وقت يك بار براي تغيير نژاد، بايد به صفحه اديتور برويد.
پس از اعمال تغييرات مورد نظر، موجودات شما در نسل بعد (يعني پس از بيرون آمدن از تخم) تغيير ظاهر پيدا مي‌كنند. شايد براي خود شما هم محسوس نباشد، اما پس از مدتي كه از بازي كردن گذشت،‌ ناگهان مي‌بينيد كه موجودتان از آن حالت كرم مانند تك سلولي، تبديل به يك موجود چند پا يا چند چشم پيچيده شده كه اگر خودتان بخواهيد هم نمي‌توانيد مثل آن را دوباره درست كنيد.

از ديگر نكات بسيار خوب اسپور مي‌شود به اين موضوع اشاره كرد كه پس از پشت سر گذاشتن هرفاز، ديگر لازم نيست آن را براي موجودات مختلف تكرار كنيد. يعني هر وقت خسته شديد، مي‌توانيد به اديتور سري بزنيد و يك موجود جديد با ظاهر جديد بسازيد. البته سازنده و ميليون‌ها نفر بازي‌كننده در سراسر دنيا هر روز در حال آپلود كردن جانورهايشان هستند و مي‌شود از آنها هم ايده گرفت و استفاده كرد.

اسپور را نمي‌شود در ژانرها فعلي بازي‌هاي رايانه‌اي جاي داد زيرا سبك خاص خودش را دارد. كساني كه اهل بازي‌هاي اكشن و پر زد و خورد هستند احتمالا از اسپور خوششان نخواهد آمد. اين بازي احتمالا نمي‌تواند حتي طرفداران بازي‌هاي استراتژي را هم راضي كند. براي اسپور بازي كردن بايد صبر و حوصله داشته باشيد و عاشق خلق كردن چيزهاي جديد باشيد.



@@@


اخبار
DS جديد در راه است؟
100952111977.jpg

تعدادي از مطبوعات ژاپني پيش‌بيني كرده‌اند كه نينتندو به‌زودي يك نوعDS جديد را به بازار مي‌فرستد. البته شايعه ساخته شدن مدل‌هاي جديد DS مدت‌هاست كه در سايت‌ها وجود دارد و هر ماه از منبع جديدي روايت مي‌شود. هفته گذشته سايت خبريNikkei Net ژاپن در مقاله‌اي گفت كه به‌زودي خبر توليدDS ‌هاي جديد را از نينتندو خواهيم شنيد.
كنسول‌هاي دستي جديد نينتندو شامل خصوصيات جديدي مانند دوربين، قابليت پخش موسيقي و امكانات وايرلس پيشرفته‌تر خواهند بود. به گفته نيكه‌يي‌نت قيمت اين محصول چيزي در حدود 180 دلار مي‌شود. خبر مشابهي هفته گذشته توسط رويترز هم منتشر شد.
بازي فوق مخفي سوني‌
مجله رسمي پلي‌استيشن (Official Playstation Magazine) در شماره آخر خود نوشته كه سوني يك بازي فوق مخفي دارد كه آن را در نمايشگاه بازي توكيو رو خواهد كرد. اين اولين باري است كه خبري در مورد چنين بازي‌اي پخش مي‌شود اما از آنجا كه منبع در مجله رسمي پلي استيشن است، بايد آن را كاملا جدي گرفت. به گفته اين خبر بسيار كوتاه، مجله OPM آماده است كه به‌محض اعلام شدن اين بازي در توكيو، جزييات اين بازي هيجان‌انگيز را براي خواننده‌ها فاش كند. منتظر TGS باشيد!
وارهد با همراهDRM
سايتnegativegamer از توزيع آنلاين كرايسيس وارهد در استيم (سيستم توزيع آنلاين والو) خبر داد. به گفته اين سايت، الكترونيك‌آرتز يك نسخه از SecurROM كذايي خودش را روي اين نسخه گذاشته و كساني كه آن را از استيم دانلود كنند بايد اين نرم‌افزار مديريت حقوقي ديجيتالي (Digital Rights Management) را به‌زور نصب كنند. اين در حالي است كه خود استيم يك نوع DRM مخصوص به‌خود در نسخه‌هاي آنلاين بازي‌هايش دارد و در حال حاضر الكترونيك‌آرتز به‌دليل يك شكايت چند ميليون دلاري به‌خاطر DRM بازي اسپور، يك پايش در دادگاه است.
ايكس‌باكس اسليم‌
هفته گذشته در تعداد زيادي از سايت‌هاي بازي، خبر ساخته شدن ايكس‌باكس اسليم منتشر شد. منبع همه اين خبرها يك سايت نه‌چندان معروف بود كه ادعا مي‌كرد در طي مراسم اخير مايكروسافت در دهلي هند از دهن يكي از سران اين شركت شنيده است. پس از اين‌كه تقريبا همه اين خبر را منتشر كردند، معلوم شد كه ايكس‌باكس‌اسليم به‌هيچ وجه واقعي نيست و اصولا مايكروسافت در هند هيچ مراسمي نداشته! جالب اينجاست كه بلافاصله تصاويري هم از يك ايكس‌باكس‌اسليم در اينترنت پخش شد.



@@@


بازي موبايل
هيجان خالص‌
100952113149.jpg

نسخه كنسولي بازي پيور(Pure) براي پلت‌فرم‌هاي مختلف به بازار آمده و مورد استقبال خوبي هم قرار گرفته است. بازي موبايل پيور همانند نسخه‌هاي كنسولي بازي جالب و هيجان‌انگيزي است. برخلاف ديگر بازي‌هاي مسابقه‌اي موبايل، بازي پيور به‌صورت چپ به راست انجام مي‌شود. يعني براي گاز دادن و ترمز گرفتن با جهت‌هاي راست و چپ را بزنيد.
سبك بازي موتور سواري در بيابان‌هاي وحشي است. با زدن كليد بالا مي‌توانيد حركات نمايشي را آغاز كنيد. هدف انجام هر چه بيشتر حركات پشت سر هم آكروباتيك است. با انجام موفقيت‌آميز پرش‌ها و حركات نمايشي خطBoost موتور پر مي‌شود. وقتي كليد 5 را روي زمين بزنيد، موتور از بوست جمع‌شده استفاده كرده و با سرعت حركت مي‌كند. از نظر كنترل پيور هيچ مشكلي ندارد و به‌خوبي حال و هواي نسخه‌هاي سه بعدي را القا مي‌كند.
گرافيك زيباي پيور هم در بين بازي‌هاي مسابقه موبايل قابل توجه است. اين بازي هم با فرمت BREW هم و J2ME قابل استفاده است.



@@@


سونيك هم به دنياي نقش آفريني وارد شد
پيمان ‌تاريك‌
100952111863.jpg

بازي‌هاي سونيك در چند سال اخير افت و خيز زيادي داشته‌اند. خيلي‌ها معتقد هستند كه سونيك به يك تحول بزرگ در سبك و سياق بازي هايش نياز دارد. به‌شدت منتظر انتشار بازي نقش‌آفريني سونيك بوديم كه توسط بايووير و همان تيمي كه بازي شواليه‌هاي جمهوري كهن ( Knights of the Old Republic) را ساخت، طراحي شده است. اين بازي پيمان تاريك ( Sonic Chronicles: Dark Brotherhood) نام دارد و فقط براي كنسول دستي DS به بازار آمده.
نخستين چيزي كه در بازي توجه شما را جلب مي‌كند، واسط كاربري و منوهاي ساده آن است. همه چيز با استفاده از استايلوس انجام مي‌شود و تقريبا به فشردن هيچ كدام از دكمه‌هاي روي كنسول احتياجي نداريد.
استفاده از استايلوس براي حركت كاراكترها، مبارزه‌ها، انجام حركات ويژه و انتخاب منوها كاربرد بسيار خوب و دقيقي دارد. البته منوهاي اين بازي برخلاف نقش آفريني‌هاي ديگر خيلي پيچيده نيستند.

به‌طور كلي پيمان تاريك اصلا بازي پيچيده‌اي نيست. شايد اگر سبك آن را ماجرايي با مبارزه‌هاي نوبتي بدانيم، بهتر باشد. زيرا هيچ چيزي كه در بازي وجود ندارد كه نشان دهد مشغول يك بازي نقش‌آفريني هستيد. شخصيت‌ها از پيش تعيين شده‌اند، كلاس‌ها تغيير نمي‌كنند، خط داستان كاملا سرراست است و شما كوچكترين تاثيري بر روند آن نمي‌توانيد بگذاريد. تعدادماموريت‌هاي جانبي فوق‌العاده كم است و در حد آوردن چيزي از جايي باقي مي‌مانند.

مبارزه‌ها به‌صورت نوبتي طراحي شده‌اند. شما مي‌توانيد با چهار كاراكتر در مبارزه‌ها شركت كنيد. اگر تا به‌حال يك بازي نقش‌آفريني با مبارزه‌هاي نوبتي بازي كرده باشيد، از عهده نبردهاي سونيك هم بر خواهيد آمد. اگر نه، پيمان تاريك شروع خوبي براي ورود به دنياي مبارزه‌هاي نوبتي است. براي راحتي كار شما، ميزان جان باقي مانده دشمن‌ها و ترتيب اجراي فرمان كاراكترها نشان داده مي‌شود.

با وجود سيستم نقش‌آفريني به‌شدت ساده شده سونيك، دشمنان كمي نامتعادل به‌نظر مي‌رسند. در سه منطقه ابتدايي بازي با موجوداتي روبرو مي‌شويد كه پس از K.O. شدن در پايان هر دور، دوباره زنده مي‌شوند. يعني بايد طوري برنامه‌ريزي كنيد كه همه را باهم بكشيد اگر نه تلاشتان بي‌فايده خواهد بود و مرده‌ها دوباره زنده مي‌شوند. در بدو ورود به متروپليس هم دشمن‌هاي فوق‌العاده قدرتمندي به سراغتان مي‌آيند كه با چند حركت مي‌توانند افراد شما را از پا دربياورند.

مبارزه‌ها به‌صورت اتفاقي نيستند. يعني دشمن‌ها را در نقشه مي‌بينيد كه راه مي‌روند و اگر به شما برسند وارد حالت مبارزه مي‌شويد. نقشه‌ها طراحي بسيار خوبي دارند. حلقه‌هاي معروف سونيك واحد پول بازي هستند و در جاهاي مختلف هر نقشه پخش شده‌اند. براي رسيدن به گوشه و كنار بايد از توانايي‌هاي ويژه هر كدام از شخصيت‌ها استفاده كنيد. مثلا تيلز مي‌تواند مسافت زيادي را پرواز كند يا نكلز از ديوار بالا مي‌رود. گشت‌و‌گذار در نقشه‌ها و پيدا‌كردن راه‌هاي مخفي جزو بخش‌هاي بسيار خوب پيمان تاريك است.

بزرگترين نقطه قوت پيمان تاريك بي‌شك گرافيك زيباي آن است. مراحل به‌صورت ايزومتريك هستند و طراحي كارتوني زيبايي دارند. كاراكترها مثل هميشه رنگارنگ و بامزه طراحي شده‌اند. داستان در برخي از قسمت‌ها به‌صورت ميان پرده‌هاي سه‌بعدي پخش مي‌شود كه براي طرفداران سونيك بسيار باارزش است.

به‌طور كلي اگر از طرفداران سونيك و دوستانش باشيد از پيمان تاريك حتما لذت خواهيد برد. اما اگر به هدف بازي كردن يك بازي نقش‌آفريني سراغ اين بازي مي‌رويد، با يك بازي بسيار ساده و ابتدايي طرف هستيد كه اصلا با نام و آوازه بايووير نمي‌خواند.



@@@


بازي هفته
اوضاع خوب است!
هفته گذشته حال و روز گيمرها خوب بود! هر كسي در هر پلتفرمي و در هر ژانري كه بخواهد، مي‌تواند يك بازي خوب پيدا كند.
اگر ايكس‌باكس داريد بازي‌هايي مثل Brothers in Arms ، فيفا 2009، 2 Warrior Orochi و بازي مسابقه‌اي Baja را مي‌توانيد در بازار پيدا كنيد. اگر هم به لايو وصل باشيد بد نيست به سراغ مگامن 9 و دوك ناكم برويد. سايلنت هيل 5 هم در راه است.
براي PC هم فعلا چيزي داغ‌تر از فيفا 2009 نيست. البته اسپور و كرايسيس وارهد را نبايد فراموش كنيد. اگر كنسول دستيDS داشته باشيد كه انتخاب‌هايتان خيلي زياد هستند. بهترين بازي اين هفته‌ Time Hollow است. سبك بازي ماجرايي است و توسط كونامي ساخته شده. بازي‌ 2 Linerider هم براي‌DS و هم برايPC قابل دانلود است. البته DS باز هم يك شاهكار ديگر به نام كسلوانيا را هم در راه دارند.


 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
ساعت بادي
100952113427.jpg

برخلاف ساعت‌‌هاي موجود در بازار كه با باتري كار مي‌كنند، اين ساعت با هواي فشرده كار مي‌كند. طريقه كار و نمايش زمان نيز كاملا ابتكاري است و به‌شيوه ساعت‌‌هاي معمول نيست.
با مشاهده تصوير مربوط مي‌توانيد متوجه روش كار آن شويد.


@@@


رايانه پيانويي‌
100952113553.jpg

اين دستگاه كهPCano نام دارد ويژه اشخاصي است كه هم به نواختن پيانو علاقه دارند و هم به كار با رايانه علاقه‌مندند، ضمن اين‌كه از خلاقيت نيز استقبال مي‌كنند.

@@@

سگ يا روبوت


اين روبوت كه توسط ژاپني‌ها طراحي شده است، بسياري از رفتارها و حركات سگ را بسيار نزديك به حالت طبيعي تقليد مي‌كند.

@@@

تلويزيون كودكان
100952113789.jpg

اين وسيله هم صندلي است و هم يك تلويزيون كه مي‌توان آن را در حالت خوابيده مشاهده كرد.

در دو پايه اين صندلي دو بلندگو قرار دارد كه با قرار گرفتن در مقابل گوش‌ها، پخش استريو را به بهترين نحو، ممكن مي‌سازد.


@@@


حلقه يادآور
100952113730.jpg

اين حلقه ازدواج، يك حلقه معمولي نيست. مي‌تواند يك روز پيش از سالگرد ازدواج افراد، اين واقعه را به صاحب خود يادآوري كند.
اين حلقه اين كار را با گرم كردن انگشت شخص تا حدود 50 درجه سانتيگراد و به مدت 10 ثانيه انجام مي‌دهد. اين عمل در آن روز در هر ساعت تكرار مي‌شود. قيمت اين حلقه 760 دلار است.



@@@


نقطه كور
100952113638.jpg

به‌هنگام رانندگي نقاطي هستند كه درون هيچ‌يك از آينه‌ها نمي‌‌‌توان آنجا را ديد و وجود خودروهاي ديگر در آن نقاط اغلب باعث بروز تصادف مي‌شود.
شركت فورد در يك سيستم جديد، وجود اتومبيل در نقطه كور را با روشن كردن يك چراغ قرمز در آينه به اطلاع راننده مي‌رساند.


@@@


این هم لینک دانلود این شماره ( که تو صفحه ی قبل در ابتدای مطالب این شماره هم هست )

كليك شماره 209- يكشنبه 28 مهر 1387

دانلود حجم 1.1MB
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مطالب شماره 210 برای دوستان عزیز :


حداد عادل در جشن ثبت يكصد هزارمين نام دامنه.ir
بايد از خط و زبان فارسي پاسداري كنيم‌
100952716592.jpg

در جشن ثبت يكصد و هزارمين نام دامنه .ir كه روز دوشنبه 29 مهرماه در فرهنگسراي نياوران با حضور تني چند از مسوولان و مديران دولتي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، غلامعلي حداد عادل، بر لزوم گسترش و پاسداري از خط و زبان فارسي در فضاي مجازي و محيط اينترنت تاكيد كرد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، حداد عادل در سخنراني خود در اين جشن، ايرانيان ملتي كهن و داراي زبان كهن برشمرد و بيان كرد كه در طول تاريخ ايرانيان با آن‌كه فراز و نشيب بسياري داشته‌اند، اما زبان خود را حفظ كرده‌اند و حتي عجيب است با وجود آن‌كه در برابر اعراب قوم مغلوب بوده‌اند و علاقه‌ بسياري هم به اسلام داشته‌اند و خدمات پرشماري به آن رسانيده‌اند، باز هم زبان خود را حفظ كرده‌اند و اين مساله معلوم مي‌كند كه زبان فارسي در بافت و نسج فرهنگ ايرانيان تنيده شده است. پس ما بايد از تاريخ عبرت بگيريم اين راه را ادامه دهيم، زيرا اگر روزي زبان ما از دست برود، كشور ما از دست خواهد رفت.

وي همچنين افزود: با وجود گويش‌ها و زبان‌هاي محلي، همه ايرانيان به زبان فارسي رايج در سراسر كشور سخن مي‌گفته‌اند و از اين روست كه اشعار فردوسي و حافظ، به‌رغم گويش‌هاي محلي ايشان، براي همه به‌سادگي قابل درك است و اين امر، عامل وحدت ملي ما بوده است.

حداد عادل خط فارسي را هم عاملي براي حفظ زبان فارسي دانست و به‌كار گرفتن خط لاتيني در نگارش نامه‌هاي الكترونيك و پيامك‌ها و نوشتن به‌صورت فينگليش را ناپسند خواند و خواستار جلوگيري از اين كار شد.

وي در پايان از كليه افراد جامعه درخواست كرد كه همان‌گونه كه با غيرت خود، دامنه .ir را براي ثبت وبگاه‌هايشان برمي‌گزينند، از خط فارسي در فضاي مجازي و پيامك‌هاي فارسي استفاده كنند و آن را گسترش دهند و نگذارند كه فرهنگ مجازي خط و زبان ما را تهديد كند.



@@@


گام‌هاي نو درجهت بهبود ارتباطات‌
100952710575.jpg

به‌گفته‌ وزير ارتباطات در دولت نهم در كشور بيش از 40 ميليون سيمكارت در دست مردم است و پيمانكاران و برنامه‌ريزان بايد با ارزيابي اين مطلب به اين نتيجه برسند كه مردم به استفاده از فناوري روز جهان علاقه‌مند بوده و حاضرند بهره‌مندي از ICT را در سبد خانواده‌ خود قرار دهند.
به گزارش ايسنا، محمد سليماني در مراسم افتتاحيه‌ همايش «ارتباطات سيار، چالش‌ها و چشم‌اندازها» با بيان اين كه پژوهش در كشور ما بايد نخست وضع مردم جامعه را بهبود بخشد، نقش ارتباطات در توسعه‌ ملي و جوامع مختلف را انكارناپذير و بسيار حساس دانست و بيان داشت كه برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري‌هاي كلان و قابل ملاحظه در اين بخش بايد توسط متوليان انجام شود. اهميت اطلاعات و امنيت جهاني و گذشت از شكاف ديجيتالي، كشورهاي جهان سوم را بر آن داشته است تا با تلاش براي همگاني شدن اطلاعات قدم بردارند.

وزير ارتباطات تصريح كرد: مخابرات ايران در چند سال اخير همپاي ساير كشورها قدم برداشته و سياست‌گذاران در اين عرصه كارنامه‌ خوبي داشتند و تلاش بخش ارتباطات از رشد قابل ملاحظه در برنامه‌ 5 ساله‌ چهارم نشان دارد. او افزود: دانشگاه‌ها مي‌توانند در مسير پيشرفت كشور جزو سردمداران باشند. اين ميدان به صنعتگران و پژوهشگران فرصت مي‌دهد كه اگر امكانات باشد بتوانند اقدامات بزرگ انجام دهند.

وي تصريح كرد: بسياري از زمينه‌هاي تخصصي در دانشگاه‌ها وجود دارد كه هنوز شروع نشده و بايد مديران دانشگاه بستر را در كوتاه‌مدت با استفاده از نيروي انساني كه در حوزه رايانه و مخابرات در جهان بي‌نظير است، فراهم كند.
سليماني اظهار كرد: طرحي با وزارت صنايع و معادن داريم كه توليدكنندگان تلفن ثابت، شامل 16 شركت‌، با تشكيل كنسرسيومي به توليدNGN بپردازند زيرا اين آمادگي در كشور ما وجود دارد و دولت به آن‌ها ابلاغ كرده است كه موظف به انجام كار هستند.

محمد سليماني همچنين در حاشيه‌ همايش درباره‌ زمان استفاده از سرويس MMS تلفن همراه به خبرنگاران گفت: از نظر فني، ارايه‌ سرويس پيامك چندرسانه‌اي امكانپذير است و طي روزهاي گذشته از اين سرويس به‌طور آزمايشي استفاده شده است اما براي فراگير كردن آن بايد با ساير دستگاه‌هاي اجرايي هماهنگي‌هايي صورت پذيرد و مجوزها گرفته شود.

او در پاسخ به اين سوال كه ارايه‌ همه‌گير اين سرويس چه زماني آغاز مي‌شود تصريح كرد: ما قابليت فني اين را داريم كه كار را از فردا شروع كنيم اما از نظر اجرايي به ما قول داده‌اند كه بتوانيم از نيمه اول آبان‌ماه سرويس را به‌طور عمومي ارايه دهيم. وي همچنين اظهار كرد: نياز به دسترسي به اطلاعات نياز تمام افراد جامعه است.

طبق برآوردهاي انجام شده حداقل 14 ميليون نفر در كشور به بهره‌مندي از پورت پرسرعت نياز دارند كه مقداري از اين بازار را اپراتور سوم، بخشي را Wimax و مقداري را هم خطوط DSL تامين مي‌كند. شركت‌هاي مخابراتي به خطوط DSL وارد مي‌شوند و ظرف يك سال برنامه داريم كه با توجه به كشش بازار در حوزه‌ DSL خدمات لازم را به مردم واگذار كنيم.



@@@


دومين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال‌
100952710506.jpg

دبيرخانه دومين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال تاكنون بيش از يكصد نشست و كارگاه با محوريت اينترنت و فضاي مجازي، كودك و خانواده در نرم افزارهاي چند رسانه‌اي و تلفن همراه همچنين هنرهاي ديجيتال و بازي‌هاي رايانه‌اي برنامه‌ريزي كرده است.
به گزارش ستاد خبري دومين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال، سيد آرش وكيليان مسوول برگزاري نشست‌ها و كارگاه‌ها اعلام كرد، پس از برگزاري جلسات متعدد و تلاش پيگيرانه مسوولان اجرايي اين بخش، از استادان و متخصصان كشور براي حضور در نشست‌ها دعوت به‌عمل آمده است. وي يكي از اهداف مهم اين بخش را آگهي بخشي عمومي در حوزه كاربردهاي رسانه ديجيتال عنوان كرد و در ادامه اظهار اميدواري كرد: با برگزاري اين نشست‌ها و كارگاه‌هاي تخصصي سطح مهارت، دانش و آگاهي‌هاي عمومي و تخصصي در حوزه‌هاي رسانه‌هاي ديجيتال ارتقا يابد.

وكيليان بيان داشت: در اين بخش، به بررسي مشكلات و راهكارهاي فراروي فعالان حوزه رسانه‌اي ديجيتال و تبيين سياست‌هاي حمايتي و نظارتي متوليان اين حوزه در قالب دو نشست ويژه پرداخته مي‌شود. دومين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال با حضور شركت‌ها و رسانه‌هاي فعال در اين حوزه از 1 الي 10 آبان ماه در مصلي بزرگ امام خميني ره) در حال برگزاري است.



@@@


لينوكس‌‌ در‌اوج ‌‌آسمان‌
100952710438.jpg

سيستم‌عامل لينوكس به‌عنوان مسافر جديد همه صندلي‌هاي هواپيماي ايرباس 380 A به آسمان پرواز مي‌كند. بر اساس اخبار جديد منتشر شده، كليه مسافراني كه از هفته آينده با هواپيماي ايرباس380 A سفر مي‌كنند، مي‌توانند در طول سفر با رايانه‌اي كه سيستم‌عامل لينوكس روي آن نصب شده و در اختيار آنها گذاشته مي‌شود، از سفر هوايي لذت ببرند.
هواپيماي380 A نخستين هواپيماي شركت Qantas محسوب مي‌شود كه از سيستم‌ رايانه‌اي Panasonic eX2 In-flight Entertainment System (IFE) استفاده مي‌كند. روي كليه سيستم‌هاي IFE سري X پاناسونيك سيستم‌عامل لينوكس نصب شده است.

شركت كانتاس اعلام كرده است كه استفاده از اين سيستم‌ رايانه‌اي همراه با سيستم‌عامل لينوكس تنها محدود به هواپيما380 A نمي‌شود و از مارس 2009، اين سيستم در كليه پروازهاي تجاري و معمولي هواپيماي008-737 B نيز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. قرار است در هواپيماي800-737 B از سيستم رايانه‌اي eFX پاناسونيك استفاده شود. هواپيماي بسيار مجهز ايرباس787 B كه به Dreamliner شهرت يافته است نيز از سال آينده با اين سيستم رايانه‌اي به آسمان خواهد رفت.

سيستم رايانه‌اي2 eX هم‌اكنون بسياري از سيستم‌هاي IFE را در شركت‌هاي هواپيمايي بزرگ راه‌اندازي كرده است. براي مثال، شركت هواپيمايي سنگاپور هم‌اكنون از سيستم2 eX در هواپيماهاي380 A،747B و 777 B استفاده مي‌كند. اين در حالي است كه خطوط هوايي امارات در حال حاضر اين سيستم را در كليه هواپيماهاي 380 A خود به كار مي‌برد. طبق گزارش‌هاي رسيده، دوسوم شركت‌هاي هواپيمايي كه قصد استفاده از هواپيماي380 A را دارند، از سيستم رايانه‌ايeX2 IFE استفاده مي‌كند. به‌گفته شركت كانتاس، سيستمIFE در هواپيماهاي380A شامل يك نمايشگر لمسي 17 مي‌شود كه به هدست‌هاي ويژه با سيستم از بين بردن صداهاي اضافي سيستم پخش فايل‌هاي ويديويي مورد علاقه مسافران مجهز شده است.



@@@


ويندوزي متفاوت با ويستا
100952710304.jpg

استيو بالمر رييس شركت مايكروسافت با دفاع از عرضه ويستا و قابليت‌هاي آن در جريان مصاحبه‌اي مدعي شد كه نسخه جديد سيستم عامل ويندوز اين شركت موسوم به ويندوز 7 شباهت زيادي به ويندوز ويستا دارد، اما از آن بهتر خواهد بود.
اين در حالي است كه اين ويندوز با استقبال چنداني مواجه نشده و بسياري از كاربران هنوز ترجيح مي‌دهند از ويندوز قديمي‌ترXP استفاده كنند.

او كه در يك جلسه پرسش و پاسخ در شركت گارتنر حضور يافته بود رابط كاربري ارتقايافته، عملكرد سريع‌تر و دقيق‌تر، طراحي گرافيكي مناسب و سازگاري بيشتر با ديگر نرم‌افزارها را از جمله ويژگي‌هاي ويندوز 7 برشمرد.

بالمر تصريح كرد: نبايد ويندوز 7 را صرفا يك به‌روزرساني براي ويندوز ويستا در نظر گرفت، زيرا اين ويندوز امكاناتي دارد كه آن را كاملا از ويستا متمايز خواهد كرد.

وي استفاده 180 ميليون كاربر از ويندوز ويستا را نيز دليلي براي موفقيت آن قلمداد كرد. انتظار مي‌رود ويندوز 7 در اواخر سال 2009 يا اوايل سال 2010 روانه بازارهاي جهاني شود.



@@@


روباه‌آتشين روي‌تلفن‌‌همراه‌
100952710368.jpg

موزيلا به‌تازگي اولين نسخه از مرورگر فايرفاكس را كه براي وسايل الكترونيكي سيار و تلفن‌هاي همراه طراحي شده است، عرضه كرد. اين نسخه هنوز با نسخه نهايي تفاوت دارد و مشخص نيست اين نسخه چه زماني روانه بازار خواهد شد.
اسم كد مرورگر مذكور Fennec (نام موجودي از خانواده روباه با گوش‌هاي بلند!) است و بسياري از كدهاي آن با كدهاي نسخه 1/3 مرورگر فايرفاكس يكسان است.

موزيلا اعلام كرده است كه نسخه كنوني اگر چه در دسترس عموم است، اما بايد از آن تنها براي آزمايش استفاده شود. موزيلا اعلام كرده است كه از نظرات كاربران در مورد مرورگر مذكور استقبال مي‌كند.

در حال حاضر اين مرورگر تنها با دستگاه N018 Internet Tablet شركت نوكيا سازگار است، اما به‌زودي نسخه هاي جديدي از آن براي اجرا بر روي رايانه هاي همراه و روميزي مجهز به ويندوز، مكينتاش و لينوكس عرضه خواهد شد.
موزيلا براي موفقيت در دنياي مرورگرهاي همراه بايد با رقبايي همچون مايكروسافت، اپرا، اپل و ساير رقبا دست و پنجه نرم كند.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
جريمه 176 هزار دلاري براي ارسال اسپم‌
ماه‌ پشت ‌‌ابر ‌نمي‌ماند
100952712110.jpg

در گزارشي كه به‌تازگي منتشر شده، مغز متفكر و چهره پشت پرده بزرگترين عمليات ارسال اسپم (نامه‌هاي الكترونيكي ناخواسته) سال‌هاي اخير در دنيا، مردي ساكن ايالت كويينزلند استراليا است.
وي كه لنس اتكينسون (Lance Atkinson) نام دارد و نيوزيلندي است، شركت خود را با نام Inet Ventures در استراليا به‌ثبت رسانيده و كاربران را از طريق ارسال نامه‌هاي الكترونيكي اسپم تشويق به كليك بر روي آدرس‌هاي اينترنتي موجود كرده و به‌غلط ادعا مي‌كرد كه فروشنده قرص‌هايي براي افزايش قدرت جنسي مردان و كاهش وزن است. اين شركت يكي از چهار شركتي است كه مدت‌ها تحت نظر كميسيون بازرگاني فدرال آمريكا(FTC) قرار گرفته بود.

دارايي‌هاي اتكينسون توسط دادگاه منطقه‌اي ايالات متحده و بنا به درخواست كميسيون بازرگاني فدرال آمريكا ضبط گرديده و هم‌اكنون اين شبكه اسپم مسدود شده است. بنا به گفته كميسيون بازرگاني فدرال آمريكا دارايي‌هاي وي براي "جبران خسارت مصرف‌كنندگان در دادگاه آينده" در توقيف خواهد ماند. وزارت امور داخله نيوزيلند نيز اعلام كرده است كه جريمه 176 هزار دلاري براي اتكينسون، برادر وي شين (Shane) و يك نيوزيلندي ديگر به نام رولاند اسميت كه در اين عمليات شركت داشته‌اند، تنظيم خواهد كرد.

لنس اتكينسون به‌كمك جودي اسميت كه در تگزاس آمريكا زندگي مي‌كند، شبكه‌اي شامل 35 هزار رايانه را كنترل كرده و روزانه از طريق آنها 10 ميليون نامه الكترونيكي ارسال مي‌كرده است. يك گروه تحقيقاتي غيرانتفاعي بر عليه اسپم كهSpamHaus نام دارد، اعلام كرده است ريشه‌هاي شبكه مذكور در كشورهاي استراليا، نيوزيلند، هند، چين و آمريكا است و از طريق آن بزرگترين عمليات ارسال اسپم در دنيا را انجام داده است.

لازم به توضيح است كه پيش از اين، در سال 2005 ميلادي، اتكينسون و شريك كاري وي به اتهام راه‌اندازي شبكه اسپم مشابهي كه توليدات گياهي را بازاريابي مي‌كرد، 2/2 ميليون دلار آمريكا جريمه شدند.



@@@


بلندگوي بلوتوثي‌
100952710663.jpg

شركت LG بلندگوي جديدي با نام Bluetooth Stereo Speaker روانه بازار كرده است كه مي‌تواند مورد توجه همه علاقه‌مندان به موسيقي قرار گيرد. اين بلندگوي كه بسيار كوچك و زيبا طراحي شده و مي‌تواند به عنوان يك MP3 Player در خودرو يا محل‌هاي ديگر مورد استفاده قرار گيرد، قابليت پخش فايل‌هاي صوتي با كيفيت بسيار بالا را دارد.
اين بلندگو به فناوري بلوتوث مجهز شده تا شما به كمك آن بتوانيد فايل‌هاي صوتي مورد علاقه خود را با ديگر كاربران به اشتراك بگذاريد. اين محصول با متصل شدن به فندك اتومبيل، مي‌تواند نقش يك MP3 Player را نيز براي شما بازي كند تا صداي فايل‌هاي صوتي موجود در آن، علاوه بر دستگاه موجود از بلندگوهاي اتومبيل نيز پخش شود. از مهم ترين امكاناتي كه در اين محصول به كار رفته است مي‌توان به سيستم استريو پخش موسيقي، دستگاه كنترل از راه دور، سيستم پخش فايل‌هاي صوتي به صورت اكو، سيستم از بين بردن صداهاي زايد و... اشاره كرد.

اين بلندگو از طريق فناوري بلوتوث به تلفن همراه شما نيز متصل مي‌شود. از ديگر امكاناتي كه براي آن در نظر گرفته شده، سيستم شماره گير صوتي، سيستم Call Waiting براي پاسخگويي به دو نفر به صورت همزمان و سيستم نمايش شماره تلفن آخرين تماس برقرار شده است. اين محصول با قيمتي حدود 120 دلار وارد بازار شده است.

مقاومت در‌برابر‌آب و ضربه‌
شركت كاسيو موفق به توليد گوشي جديدي با نام GzOne شده است كه از سوي شركت مخابراتيKDDI وارد بازار مي‌شود. طرح اوليه اين گوشي در سال 2005 ارايه شده بود و شركت كاسيو در آن زمان اعلام كرده بود امكانات متنوع و فراواني را، از جمله نرم افزار قدرتمند ادوب فلش براي ارتقاي سيستم گرافيكي اين گوشي عرضه خواهد كرد. البته خوب است بدانيد، نسخه نهايي GzOne كه قرار است وارد بازار آمريكا شود، از اين نرم‌افزار پشتيباني نمي‌كند. از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد و بارز اين گوشي مي‌توان به ضدآب و ضدضربه بودن آن اشاره كرد.

اين گوشي كه در نوع خود بي‌نظير است و هنوز مشابه آن ساخته نشده، مي‌تواند در مقابل ضربات و تكان‌هاي ناگهاني مقاومت كند و با هيچ مشكل نرم‌افزاري و سخت‌افزاري مواجه نشود. اين گوشي ظاهر متفاوتي با گوشي‌هاي معمولي ندارد، اما در عين حال قابليت مقاومت در برابر نفوذ آب را دارد.



@@@


لينكدوني
تبليغات رايگان‌
100952712240.jpg

ايستگاه‌

http://www.istgah.com

پاپيون‌

http://www.popyoon.com

نيازمندي‌

http://www.niazmandi.com

نياز ايران‌

http://www.niaziran.com

آريا ديتا

http://www.ariadata.ir

آگهي 24

http://www.agahi24.com

هفت گردون‌

http://www.7gardoon.com

تكرو

http://www.takro.net

تبليغ‌

http://www.tablighs.com

ايستگاه پيام‌

http://www.istgahpayam.com

@@@

احياي فعاليت مغز با جستجوي اينترنتي‌
مغز‌سالم = اينترنت‌
100952712183.jpg

شهروندان پا به سن گذاشته در كشورهاي مختلف جهان علاقه بسياري دارند كه ذهن خود را با جدول كلمات متقاطع و يا جدول اعداد، كه به سودوكو مشهورند، مشغول سازند. در واقع، اين جداول نورون‌ها را تحريك كرده تا با دقت و سرعت، عمل كنند.
اما موسسه علوم و رفتار عصبي دانشگاهUCLA شهر لوس‌آنجلس ايالت كاليفرنياي آمريكا كه Semel نام دارد، در تحقيقي جديد به اين نتيجه دست يافته است كه استفاده از اينترنت و ديگر وسايل ارتباطي مي‌تواند به كاركرد بهتر مغز در دوران سالخوردگي كمك كند.

بنا به گفته دكتر گري اسمال (Gary Small) محقق اصلي اين طرح، در اين تحقيق براي نخستين بار است كه تاثير جستجو در اينترنت بر كاركرد مغز مورد مطالعه قرار مي‌گيرد.

دانشمندان شبكه عصبي دانشگاه UCLA با اسكن مغز 24 داوطلب 55 تا 76 ساله كه در وب هم مطالعه مي‌كنند و هم جستجو، دريافتند كه مغز افراد سالخورده‌اي كه تجربه اين ترنتي بيشتري دارند، دو برابر بهتر از تازه‌كاران همسن خود ك ر مي‌كند.

در واقع، هر دو فعاليت مطالعه و جستجو در اينترنت خون را به‌سمت مناطقي از مغز كه حافظه و زبان را كنترل مي‌كند، هدايت مي‌كنند. به‌علاوه، در هنگام استفاده از اينترنت، مناطقي از مغز كه وظيفه استدلالات پيچيده و تصميم‌گيري را برعهده دارند نيز فعال‌تر مي‌شود. پژوهشگران بر اين عقيده هستند كه اين تحقيق مي‌تواند نشانگر راهي براي طراحي نرم‌افزارهايي باشد كه مغز اين رده سني را سرزنده و چابك نگهدارد.



@@@


مادر‌ موتورهاي‌‌ جستجو
100952712515.jpg

بسياري از كاربران اينترنت با سايت جستجويmama.com كه دير زماني است در عرصه جستجوگرها حضور دارد، آشنا هستند. شركت Opera Software به‌تازگي اعلام كرد موتور جستجوگر جديدي ايجاد كرده است كه به كاربران امكان مي‌دهد علاوه بر محتويات صفحات وب، به جستجوي ساختار يك صفحه وب نيز بپردازند.
ماماي جديد(Metadata Analysis and Mining Application) كه در روزهاي پاياني سال جاري ميلادي عرضه خواهد شد، به طراحان امكان مي‌دهد تا سوالاتي از قبيل "چه تعداد وب سايت از CSS (Cascade Style Sheets) يا همان متونHTML ي كه داراي چندين سطح از سبك‌هاي مختلف هستند و مي‌توانند به‌وسيله طراح وب تغيير كرده و انعطاف بيشتري را در طراحي صفحات وب ايجاد كنند استفاده مي‌كنند؟" يا "آيا مي‌توانم نمونه‌اي از صفحات وبي كه بيش از 100 لينك دارند، داشته باشم؟" را مطرح كنند.

اسنور گريمزبي نايب رييس بخش تضمين كيفيت شركت اپراسافت‌ور مي‌گويد: «شبكه وب گسسته، پيچيده و همواره در حال پيشرفت است. پايگاه وسيع داده‌هاي ماما اطلاعات كاملي را از چگونگي استفاده از فناوري‌هاي وب در اختيار ما قرار مي‌دهد.

اين نتيجه تلاش‌هاي ما در جهت آزمايش و اطمينان از كيفيت بالاي سازگاري، پايداري و كارايي محصولاتمان است و ما مي‌خواهيم آن را با دوستان خود شريك شويم تا آنها نيز از آن بهره‌مند شوند.»

ماما همچنين قادر خواهد بود سوالات كلي همچون چه تعداد از سايت‌ها در آستانه تغيير هستند، و يا كمي‌ريزتر، سوالاتي فني همچون "هجدهمين عنصر محبوب چيست؟" را پاسخ گويد.

برايان ويلسون در ستون "يادداشت چهارشنبه" وب سايت اين شركت مي‌نويسد كه چهار سال بر روي اين پروژه كار شده است. بنا به اظهار وي، پايگاه اطلاعات ماما هم‌اكنون 100 ميليون ركورد در
22 جدول به حجم تقريبي 21 گيگابايت دارد كه نتايج تحليل تنها بيش از 5/3 ميليون وب سايت را عرضه مي‌كند.

وي مي‌گويد: «زماني‌كه اولين بذرهاي اين پروژه در اوايل سال 2004 ريخته شد، اطلاعات مفيد بسيار محدودي در ارتباط با وضعيت وب وجود داشت. با بسياري از همكاران خود در اپرا در ارتباط با آنچه آنها مي‌خواهند از وب بدانند صحبت كردم و تقريبا تمامي‌آنها اين سوال را داشتند كه "در آنجا واقعا چه خبر است؟" بدين شكل بود كه ماما پديد آمد.»

شركت اپراسافت‌ور پيش از اين نيز سلسله‌اي از يافته‌هاي كليدي خود را مشتمل بر اطلاعات مورد استفاده در سرورهاي وب، سايز متن و ساختار آن، اعتبارسنجي صفحات HTML، CSS و غيره منتشر كرده بود.



@@@


خاطرات خود را ديجيتالي كنيد
فقط‌ بگو‌ ‌1،‌2،‌3!
100952712590.jpg

شنيده‌ايد كه مي‌گويند هيچ چيز بهتر از عكس بيانگر خاطرات گذشته نيست؟ حتي برخي افراد نيز معتقدند كه فيلم نيز مثل عكس خاطره‌انگيز نيست و هيچ چيز نمي‌تواند جاي عكس را بگيرد!
امروزه با گسترش فناوري و ديجيتالي شدن اطلاعات در همه زمينه‌ها مي‌توانيد خاطرات خود را نيز به خاطراتي از نوع ديجيتال تبديل كنيد. صبر كنيد! منظور ما از اين حرف اين نيست كه عكس نگيريد، بلكه قصد داريم با معرفي نرم‌افزاري روش تبديل عكس‌هاي شما به آلبوم‌هاي ديجيتالي خاطره‌انگيز را آموزش دهيم. در اين حالت نه‌تنها عكس‌هاي شما خاك نمي‌خورد و رنگ و بوي كهنگي را به‌خود نمي‌گيرد و كيفيت خود را از دست نمي‌دهد، بلكه مي‌توانيد با افزودن جلوه‌هاي ويژه و افكت‌هاي مختلف به آنها، تماشاي آن را لذت‌بخش‌تر كرده و به‌راحتي آنها را در اختيار ديگر دوستان و آشنايانتان قرار دهيد.

نرم‌افزارهاي مختلفي براي تبديل تصاوير به آلبوم‌هاي ديجيتالي در فورمت‌هاي مختلف وجود دارد كه در اين ميان، آنهايي كه خروجي قابل پخش در دستگاه‌هاي پخش DVD يا VCD را ارايه مي‌دهند از محبوبيت بيشتري برخوردارند.

متاسفانه اغلب اين‌گونه نرم‌افزارها از امكاناتي ساده همچون تغيير تصاوير پس از زمان مشخص با افكت‌هاي ساده بهره مي‌گيرند كه موجب شده است تا كاربران تمايل چنداني به استفاده از آنها نداشته و به كپي كردن ساده عكس‌هاي خود در سي‌دي اكتفا كنند. در اين ميان، كمپاني واندرشير با ارايه نرم‌افزار قدرتمند و منحصر‌به‌فرد Wondershare Photo Story Platinum نظر بسياري از كاربران را به‌خود جلب كرده و مشتريان زيادي را به خود اختصاص داده است. اين نرم‌افزار تصاوير بي‌جان شما را به فيلم‌هايي جذاب و ديدني تبديل مي‌كند كه در ساخت آنها از امكاناتي همچون 200 افكت مختلف، موزيك متن و ساخت تيتراژ آغازين و پاياني استفاده شده است. ساخت ديسك‌هاي قابل نمايش در دستگاه‌هاي پخش وي‌سي‌دي و دي‌وي‌دي و ايجاد فايل‌هاي قابل پخش در آي‌پاد، آي‌فون و يوتيوب از ديگر قابليت‌هاي اين نرم‌افزار است.

امكانات كليدي‌
روش كار آسان در 3 مرحله: با كمك اين برنامه حتي در اولين تجربه خود در انجام اين كار مي‌توانيد با پشت سر گذاشتن 3 مرحله ساده، نخستين آلبوم ديجيتال حرفه‌اي خود را از تصاويرتان ايجاد كنيد.

200 افكت انيميشني: با در اختيار داشتن 200 افكت حرفه‌اي در اين نرم‌افزار مي‌توانيد آلبوم‌هاي خود را شگفت‌انگيز‌تر از قبل ايجاد كنيد. همچنين افكت‌هاي بسياري در زمينه‌هاي مختلفي همچون ازدواج، كودك
و ... مي‌تواند جذابيت بيشتري را به عكس‌هاي شما هديه كند.

ويرايش ساده تصاوير: نگران اعمال تغييرات اندك در تصاوير خود نباشيد. اعمال تغييراتي همچون برش، چرخش و معكوس كردن تصاوير توسط ويرايش‌گر تصاوير موجود در اين نرم‌افزار امكان‌پذير است.

آلبوم‌هاي رويايي: كليپ‌هاي پويا همچون بارش برف، گل، متن و ... به شما اين امكان را مي‌دهد تا هرآنچه در ذهن خود داريد، به تصوير بكشيد.

به انتخاب شما: ذخيره فايل نهايي در فورمت‌هاي مختلفي همچون AVI، MPG، WMV، MP4 و GP3 براي مشاهده آنان در آي‌پاد، آي‌فون و يوتيوب از قابليت‌هاي قابل‌ذكر اين نرم‌افزار است. ضمنا كپي فايل‌ نهايي در دي‌وي‌دي و مشاهده آن با ديگر اعضاي خانواده در دستگاه تلويزيون نيز توسط اين برنامه امكان‌پذير است. منوهاي پيش‌ساخته: طرح‌هاي پيش‌ساخته از منوهاي مختلف دي‌وي‌دي ساخت اين منوها در زمينه‌هايي همچون ازدواج، كودك، تعطيلات، مسافرت، تجارت و ... را به‌راحتي فراهم كرده است.

1-2-3
يك: در مرحله اول كافيست تصاوير خود را در برنامه فراخواني كرده و با انجام عمليات كشيدن و رها كردن، تصاوير مورد نظرتان را به Story Board نرم‌افزار انتقال دهيد.

دو: در مرحله دوم مي‌بايد پس از مشاهده پيش‌نمايشي از افكت‌هاي موجود، افكت مورد نظر خود را انتخاب كرده و آن را روي عكس مورد نظرتان بكشيد و رها كنيد (انجام اين كار با دوبار كليك روي افكت مورد نظر نيز امكان‌پذير است).

سه: آخرين مرحله نيز ذخيره فايل نهايي در ‌ديسك سخت يا كپي آن در دي‌وي‌دي است. فورمت‌هاي AVI، MPG، WMV،MP4 و GP3توسط اين نرم‌افزار پشتيباني مي‌شوند.

چنانچه به استفاده از اين برنامه علاقه‌مند شده‌ايد و قصد داريد اولين آلبوم ديجيتال خود را ايجاد كنيد مي‌توانيد نسخه‌اي از آن را با مراجعه به سايت زير دريافت كنيد:
http://wondershare.com
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
خروج بي دردسر
100952712868.jpg

اجراي بازي‌هاي رايانه‌اي در حالت تمام صفحه بسيار لذت‌بخش است اما زماني كه در اجراي بازي مشكلي به‌وجود آيد و موجب هنگ كردن آن شود، تمام صفحه بودن آن ممكن است مانع از اجراي ديگر نرم‌افزارها يا بستن بازي مربوطه شود كه در اين حالت تنها راه حل موجود، استفاده از دكمه restart رايانه است و همان‌طور كه مي‌دانيد ري‌استارت ناگهاني رايانه بدون ذخيره اطلاعات آن اثرات مخربي را در ويندوز به‌‌همراه دارد و صدماتي را به فايل‌هاي موجود در ‌ديسك سخت وارد مي‌كند.
براي جلوگيري از بروز اين مشكل راه‌حلي را پيشنهاد مي‌هيم كه به‌شرح زير است:

1- كليك راست نشانگر ماوس خود را روي بازي مورد نظر فشار داده و از منوي باز شده گزينه Properties را انتخاب كنيد.

2- به تب Shortcut مراجعه كرده و در بخش Target نام فايلي كه هنگام اجراي بازي به‌كار گرفته مي‌شود را پيدا كنيد. (اين نام مي‌تواند چيزي شبيه به Counter.exe يا fifa.exe باشد)

3- يك فايل متني روي دسكتاپ خود ايجاد كرده و عبارت taskkill /IM fifa.exe را در آن وارد كنيد. (توجه داشته باشيد كه Fifa.exe به نام فايل مورد نظر در مرحله 2 تغيير كند.)

4- اين فايل را تحت نام kill.bat ذخيره كنيد. (فراموش نكنيد كه فورمت فايل ذخيره شده bat باشد و در حالت txt فايل را ذخيره نكنيد.)

5- روي فايل ايجاد شده كليك راست كرده و پس از انتخاب گزينه Propertis به تب Shortcut مراجعه كنيد.

6- در بخش Shortcut key كليدهايي را به‌عنوان ميان‌بر به برنامه اختصاص دهيد. (براي مثال مي‌توانيد كليد‌هاي Ctrl + Alt + F را براي اين كار برگزينيد)

7- در نهايت پس از اجراي مراحل فوق مي‌توانيد به اجراي بازي‌ مورد علاقه خود بپردازيد.

در صورت بروز مشكل در بازي نيز مي‌توانيد به‌راحتي با فشردن كليدهاي مشخص شده (Ctrl + Alt + F) بدون نياز به ري‌استارت ناگهاني ويندوز، از بازي مور نظر خارج شده و به ادامه كار با رايانه بپردازيد.



@@@


گوشي رو برداريد
100952712730.jpg

نرم‌افزار Cool RingTone Maker به شما اين امكان را مي‌دهد تا به‌راحتي زنگ موبايل مورد نظرتان را ايجاد كنيد. بريدن قطعه‌اي از موزيك‌ به‌عنوان زنگ موبايل نيز از ديگر امكانات اين برنامه است.
اين نرم‌افزار از فورمت‌هاي مختلفي همچون3 MP، WMA، WAV، AMR، WMV، AVI، MPG، 3GP،4 MP، FLAC، OGG، WMV و MOV پشتيباني مي‌كند و اين بدان معنا است كه نه‌تنها مي‌توانيد زنگ مورد نظر خود را از ميان فايل‌هاي صوتي انتخاب كنيد، بلكه مي‌توانيد آنها را از فايل‌هاي تصويري نيز استخراج كنيد.

اين برنامه را از سايت زير دانلود كرده و زنگ مورد علاقه خود را ايجاد كنيد:

www.coolringtonemaker.com
وقت طلاست‌
به‌دنبال نرم‌افزاري مي‌گرديد تا مدت زمان كار با يك برنامه يا اجراي بازي شطرنج خود را حساب كنيد؟ مي‌خواهيد قبل از سرد شدن كامل فنجان قهوه‌تان آن را بنوشيد؟ Egg نرم‌افزاري كوچك با كاربرد فراوان است كه قادر است زمان را از بالا به پايين و از پايين به بالا براي شما شمارش كند! شمارش توسط اين برنامه از صفر ثانيه تا 45 روز امكان‌پذير است. اجراي همزمان 4 نسخه از نرم‌افزار، پخش موزيك يا اجراي يك فايل در زمان پايان شمارش و اعمال تغييرات در رنگ و محيط برنامه برخي از قابليت‌هاي اين نرم‌افزار است. براي دانلود اين برنامه به سايت زير مراجعه كنيد:

www.sardinesoftware.com



@@@


مديريت فايل‌ها
100952713309.jpg

خوب امروز قصد داريم به معرفي برنامه‌اي بپردازيم كه كاربران لازم است در آغاز كار با گوشي، حتما آن را بر روي موبايل خود نصب كنند. اين برنامه آن‌قدر معروف است كه ممكن است بيشتر شما قبلا با اين برنامه آشنا شده باشيد و حتي شايد هم‌اكنون در حال استفاده از آن باشيد.
اما لازم ديدم اين برنامه را معرفي كرده تا دوستاني كه احيانا هنوز با اين برنامه آشنا نيستند و يا گوشي خود را تازه خريداري كرده‌اند با اين برنامه آشنا شده و از آن استفاده كنند. برنامه امروز ما X-plore نام دارد كه نقش يك جستجوگر را در گوشي شما ايفا مي‌كند و شما را قادر مي‌سازد كه بر روي فايل‌هاي خود در گوشي مديريت (اعم ازحذف، اجرا، كپي، انتقال و.. .) كنيد. اينها تنها اعمال ابتدايي و پايه اين برنامه بوده و اين برنامه داراي امكانات بسيار ديگري نيز هست كه آنها را براي شما معرفي خواهيم كرد.
X-plore نگارش 22/1
خوب بعد از دريافت نرم‌افزار آن را ابتدا ثبت (ساين) كرده و سپس به گوشي خود انتقال داده و آن را نصب كنيد. پس از نصب منوي سبز رنگي كه همانا محيط برنامه است، براي شما نمايان خواهد گشت. اين منوها و برنامه به‌طور كلي همان كاري را براي شما انجام مي‌دهد كه برنامه Windows Explorer براي كامپيوتر انجام مي‌دهد. ما به‌طور اختصار كارايي‌ها و امكانات مورد استفاده روزمره را خدمت شما توضيح خواهيم داد، اما برنامه امكانات بالاتري دارد كه با كاركردن به‌طور مداوم، با قسمت‌هاي بيشتر آن آشنا خواهيد شد.

براي كپي كردن و يا انتقال فايل از محلي به محل ديگر مي‌توانيد ابتدا كليد Menu را فشره و سپس از قسمت Edit گزينه‌هاي Copy و يا Move را انتخاب كنيد. فايل شما در حافظه گوشي ذخيره شده و كافيست شما با رفتن به محل دلخواه و فشردن كليد وسط گوشي، فايل را به جاي دلخواه كپي يا منتقل كنيد. همچنين اگر فايلي را اشتباه انتخاب كرده ايد با زدن دكمه Back مي‌توانيد كپي كردن را منتفي كنيد. همچنين براي پاك كردن يك فايل مي‌توانيد از قسمت File گزينه Delete را انتخاب كنيد و يا در گوشي‌هايي كه دكمه C دارند، با استفاده از اين دكمه اقدام به حذف فايل‌ها و يا فولدرها كنيد.

همچنين شما در قسمت File با گزينه‌‌هاي متنوعي روبه‌رو هستيد كه مي‌توان از گزينه‌هايي همچون:

Hex viewer :ديدن فايل‌هاي كد شده.Hex

Edit :ويرايش كردن انواع فايل‌ها، از متني گرفته تا فايل‌هاي كد شده.

Show details :ديدن مشخصات فايل‌ها، كه شامل تاريخ ساخت و حجم آنها مي‌شود.

Attributes: ويژگي‌هاي فايل‌ها كه شامل مخفي،فقط خواندني و سيستمي مي‌شود.

ذكر يك نكته ضروري است: اين برنامه براي راحتي كار شما قسمت‌هايي از دستورات را به كليد‌هاي عدد گوشي نسبت داده است. در منو‌ها معمولا در مقابل بعضي از دستورات عددي وجود دارد كه شما در مواقع ديگر نيازي به طي مسير‌هاي طولاني نداريد و با كليك بر روي آن عدد‌ها مي‌توانيد سريعا به هدف خود رسيده و اقدام به اجراي دستور مورد نظر بر روي فايل يا فولدر مربوطه كنيد.

همچنين برنامه شامل قسمتي است كه نقش جستجو كننده را ايفا مي‌كند. اما بايد توجه داشته باشيد كه جستجوي اين برنامه به قدرت جستجوي ديگر برنامه‌ها نيست و فقط قادر به يافتن فايل‌هاي است كه اسم كامل آن را وارد كرده باشيد و يا فقط فايل‌هاي مشخصي را با استفاده از دستور (* . پسوند) مربوطه پيدا مي‌كند و متاسفانه يكي از ضعف‌هاي اين برنامه همين قسمت جستجو است.

از ديگر ويژگي‌هاي اين برنامه مي‌توان به منوي ZIP آن اشاره كرد. اين برنامه قادر است فايل‌هاي شما را فشرده كرده و در يك فايل با پسوندZip قرار دهد. كافيست ابتدا فايل‌هايي كه مي‌خواهيد آنها را فشرده كنيد، انتخاب كرده و سپس از Menu گزينه Zip را انتخاب كنيد و سپس دستور Copy to zip يا Move to zip را برگزينيد. حال بعد از اين كار بايد يك بار كليد وسط گوشي خود را بفشاريد. برنامه اسم فايل فشرده را از شما پرسيده و شما بعد از افزودن اسم و OK كردن فايل زيپ شده‌اي را خواهيد داشت كه شامل فايل‌هايي مي‌شود كه قبلا انخاب كرديد.

اما نحوه انتخاب فايل‌ها به چه صورت است؟ براي اين كار شما مي‌توانيد از قسمت Mark گزينه Select را انتخاب كنيد تا فايل‌هاي شما علامت‌گذاري شوند. اما راه آسان‌تر براي گوشي‌هاي كه دكمه مداد را بر روي گوشي خود دارند هم هست. شما مي‌توانيد براي انتخاب يك فايل بر روي آن رفته و دكمه مداد گوشي خود را بفشاريد و يا دكمه مداد را گرفته و كليد‌هاي جهت نما را به بالا يا پايين همزمان فشار دهيد. خواهيد ديد فايل يا فايل‌هاي مورد نظر انتخاب شده و آماده آن هستند كه دستورات مربوطه را روي آنها اعمال كنيد.

اينها تنها بخشي كوچك و جزيي از منو‌ها و امكانات اين برنامه بزرگ است. اما وجود اين برنامه بر روي هر گوشي لازم است. شما مي‌توانيد با رفتن به آدرس اينترنتي زير آخرين نسخه از آن را دريافت كرده و بر روي گوشي خود نصب كنيد:

http://forum.persianmobiles.com/file-manager-explorer/9900-xplore-v221.html


@@@


تلفن همراه كودكان
100952713379.jpg

امروزه بچه‌ها به همه چيز دسترسي دارند، اغلب ساده‌تر آن است كه يك تلفن همراه در اختيارشان قرار دهيد، طوري كه در همه اوقات بتوانيد با آنها در تماس باشيد. امروزه حتي بچه‌هايي به سن 5 سال نيز از تلفن همراه استفاده مي‌كنند. تلفن‌هاي همراه ابزار بسيار سودمندي براي والدين هستند تا بدانند بچه‌ها كجا هستند، حتي اگر بچه‌ها در خيابان پاييني باشند.
نكته اينجا است كه بچه‌ها نمي‌دانند استفاده بيش از حد از تلفن همراه يا دانلود از اينترنت ممكن است باعث بالا رفتن هزينه‌ها شود. همچنين بايد اين نگراني را داشته باشيد كه بچه‌ها در معرض تماس‌هاي نامناسب از جانب كاربران ناشناس باشند. فايرفلاي(Firefly) از سال 2006 گوشي مخصوصي براي كودكان روانه بازار كرده است.

اين گوشي فقط تماس‌هايي را دريافت و ارسال مي‌كند كه تلفن كننده آنها آشنا باشد. شركت اخيرا يك جفت گوشي كودك محور (مخصوص كودكان) به نام‌هاي گلوفون (glowPhone) و فلاي‌فون (flyPhone) معرفي كرد.
گوشي گلوفون، كودكان 5 تا 8 ساله را هدف گرفته و دكمه‌هاي اختصاصي براي مادر، پدر و موارد اضطراري دارد. اين گوشي همچنين داراي چند بازي و صفحه نمايش تمام رنگي است. گوشي فلاي‌فون براي كودكان 9 تا 12 ساله در نظر گرفته شده و داراي دوربين داخلي،3 MP پلير و راديوي اف‌ام است. كودكان مي‌توانند با اين گوشي چت كنند و متن بفرستند. هر دوي اين گوشي‌ها اين اختيار را به والدين مي‌دهند تا مدت زمان استفاده را محدود سازند.

@@@


گوشي مفهومي فوجيستو
100952713196.jpg

طبق معمول، ژاپن در زمينه تلفن مفهومي پيشرفته، پيشتاز است. اين وسيله ساخت فوجيتسو كه از قابليت پيكربندي دوباره برخوردار است، در CEATEC به‌نمايش درآمد و به كاربر اجازه مي‌دهد صفحه نمايش و صفحه كليد را هر طور كه دوست داشته باشد از يكديگر جدا كند.
اين قابليت حاصل مشاركت تحقيقاتي بين فوجيتسو و دوكومو است. هر دو قسمت (صفحه نمايش و صفحه كليد) را مي‌توان به‌طور مجزا يا در حالي كه توسط آهن‌ربا به يكديگر متصل شده‌اند، و به‌صورت افقي يا عمودي مورد استفاده قرار داد. اين كه صفحه نمايش چه چيزي را نشان دهد، بستگي به اين دارد كه آن را در كجا به صفحه كليد متصل كنيد. قطعه مجزاي صفحه نمايش، تمام عملكردهاي نرم‌افزاري را داراست كه شامل ضبط ويدئويي و بازي‌ها مي‌شود. بخش صفحه كليد مسوول ساير كارها نظير3 G و راديو است. ارتباط بين اين دو بخش از طريق بلوتوث انجام مي‌گيرد. مشاهده اين جهش از مفهوم به واقعيت جالب و مطبوع خواهد بود.
گوشي جديد با طراحي پورشه‌
پورشه نامي است كه با دو چيز گره خورده است: استيل (سبك) و سرعت 9522. P جديد مسلما از سبك كافي برخوردار است (هر چند من آن را نمي‌بينم)، اما به‌جاي شبكه3 G، پز ارتباط وبي واي‌فاي را مي‌دهد.

يك دوربين 5 مگاپيكسل، صفحه نمايش لمسي و جي‌پي‌اس داخلي نيز عايد شما مي‌شود. ظاهرا اين گوشي از قالب بي‌نظيري از آلومينيوم براق (جلا يافته) ساخته شده و يك ست اعياني (ويژه متمولين) است؛ افرادي كه بيشتر به تاثيرگذاري مي‌انديشند تا به سرعت. اين محصول در ماه نوامبر وارد بازار مي‌شود و احتمالا با قيمت تقريبي 875 دلار به فروش خواهد رسيد.

نوكيا 3500صورتي‌
نوكيا 3500 اكنون از سوي Fido (شركتي كانادايي) به رنگ صورتي در دسترس شماست، اگرچه چندان هم صورتي نيست. در واقع آن قدرها كه گفته مي‌شد، صورتي نيست.

رنگ صورتي به پد جهت‌نما و شماره‌گير گوشي منحصر شده است كه روشن مي‌شوند. نوكيا 3500 صورتي قيمتي مشابه مدل معمولي 3500 خواهد داشت. احتمالا يك گوشي مناسب براي آن دسته از دختراني خواهد بود كه در پي يك گوشي مناسب با جنسيت خود مي‌گردند.

امكانات اين گوشي عبارتند از: دوربين 2 مگاپيكسل، پخش‌كننده موسيقي و راديو اف‌ام داخلي، اتصال بلوتوث، پشتيباني ازGSM سه بانده و شكاف كارت حافظه ميكرو. SD اين گوشي همچنين داراي اسپيكر هندزفزي، پشتيباني از دستورات صوتي، تقويم، فهرست كارهايي كه در آينده بايد انجام شوند، دفترچه يادداشت، زمان سنج معكوس، كرونومتر و ماشين حساب است.


@@@


انتشار 3.0 OpenOffice.org
100952713599.jpg

آن‌طور كه انتظار مي‌رفت، اوپن‌آفيس نسخه 3، جهش بزرگي به جلو نبود، اما نسبت به نسخه 2 تغييرات زيادي، هم بزرگ و هم كوچك، در آن ايجاد شده كه نمي‌توان همه را به‌طور خلاصه بيان كرد.
در‌ آغاز شايد، پشتيباني از فرمت آزاد ODF نسخه 2/1، پشتيباني محدود از ماكروهاي VBA مايكروسافت، بهتر شدن وضع پشتيباني چند زبانه، استفاده ساده‌تر از چند زبان در غلط‌گير، پشتيباني از Mac OS X و OOXML چيزهايي باشد كه به چشم مي‌خورند. هر چند، به‌گمانم تغييرات عظيم مختص نرم‌افزارهاي بزرگ‌اند. در ادامه برخي از اين تغييرات را بررسي مي‌كنيم:
چيزهاي جديد درWriter
رايتر از چند بازبيني عمده استفاده مي‌برد. دوتا از پايه‌اي‌ترين آنها، حالت زوم است. نه‌تنها نوار وضعيت پايين پنجره ويرايش Slider bar كنترل زوم دارد، بلكه از طريق View Zoom Columns مي‌توانيد تعيين كنيد كه چند صفحه را همزمان نشان دهد. پيشتر تنها راه نمايش چندين صفحه كنار هم استفاده از پيش‌نمايش چاپ بود كه پنجره جديدي باز مي‌كرد، بنابراين اين تغيير ساده مي‌تواند براي كساني كه از رايتر براي چاپ روميزي استفاده‌ مي‌كنند، بسيار مفيد باشد، چرا كه امروزه الگوي بيشتر امور چاپي، دو صفحه‌اي است.

با بازبيني كامل سيستم يادداشت‌گذاري، همكاري گروهي نيز در اين نسخه بهبود پيدا كرده است. به‌جاي وادار كردن كاربران به استفاده از رنگ‌هاي مختلف براي يادداشت‌گذاري، رايتر از اين به بعد داراي يك پانل كناري شده كه با خطي به‌سمت محل مورد نظر، يادداشت‌ها را مي‌توان ايجاد كرد. شما مي‌توانيد در يادداشت‌گذاري حتي از سيستم فرمت‌دهي پايه‌اي چون تيره كردن و كج نوشتن هم استفاده كنيد. وقتي كه يادداشت‌تان تمام شد، ديگر نمي‌توانيد به‌سادگي يادداشت فعلي را پاك كنيد (چنين چيزي تقريبا در نسخه قبلي هم برقرار بود، چون بايد دقت انتخابتان با ماوس خيلي خوب باشد!) اما تمام يادداشت‌ها يا تمام يادداشت‌هاي همان كاربر را اگر انتخاب كنيد، به‌سادگي مي‌توان پاك كرد. با وجود اين‌كه امكان جابه‌جايي يادداشت در متن، هنوز به‌طور كامل آسان نشده و امكان بروز مشكل براي كاربر وجود دارد، اما در كل، سيستم يادداشت‌گذاري بسيار بهبود پيدا كرده است.

احتمالا بهترين پيشرفتي كه رايتر عرضه مي‌كند، ارجاعات بين‌متني است. در نسخه‌هاي قبلي رايتر، راه‌انداختن اين ارجاعات كاري طاقت‌فرسا بود، لازم بود شما منبع مرجع را مشخص مي‌كرديد، بعد خود مرجع را اضافه مي‌كرديد. و حتي، با دانستن اين حقيقت كه بيشتر عناوين داراي ارجاع بين متني‌اند، نمي‌توانستيد برخلاف بيشتر برنامه‌هاي پردازشگر متن، به‌طور مستقيم به عناوين مرجع بدهيد. اما در نسخه 0/3 مي‌توانيد مرجع‌تان را از بين فهرستي از الگوها انتخاب كنيد و اين امر، كار را ساده كرده است. بنابراين در اوپن‌آفيس 0/3 شما ديگر نيازي نداريد هر دفعه تايپ كنيد و اين كار انصافا هنر بزرگي بود كه اوپن‌آفيس آن را عرضه كرد. تغييرات شروع خوبي است.

چيزهاي جديد درCalc
از بين تمام نرم‌افزارهاي اوپن‌آفيس، Calc احتمالا شامل بيشترين تغييرات و بهبودهاست. همچنين بيشتر از هر نرم‌افزار ديگري، از ايجاد نوارخطاي سفارشي، معادلات بازگشتي، و ضريب تعامل در نمودارهاي خودش بهره مي‌برد.

يكي از تغييرات كوچك و مفيد در Calc سيستم‌ Highlighting آن است كه حالا شفاف شده و ديگر سياه نيست.
درست است كه تغيير بسيار ساده‌اي است اما جريان كاري شما را به‌طرز قابل ملاحظه‌اي تغيير مي‌دهد، چون شما الان ديگر مي‌توانيد بدون اين‌كه روند انتخاب خدشه‌دار شود، ببينيد چه چيزي انتخاب شده است.

تغيير كوچك ديگري در Calc افزودن دكمه انتخاب‌ها در تنظيمات پرينتر است كه امكان چاپ صفحه‌هاي خالي، يا صفحه‌هاي انتخاب شده را مي‌دهد. اگر شما بخواهيد صفحه گسترده را به‌شكل قابل خواندن چاپ كنيد، به‌قطع از اين ويژگي و اين انتخاب لذت خواهيد برد. تغيير بزرگتري كه در Calc به‌وجود آمده، حل‌كننده جديدي براي فرمول‌هايش است. اين ابزار بازبيني شده حالا امكان ايجاد شرط به عدد صحيح يا دودويي، درست به‌سادگي كوچكتر از و بزرگتر از و مساوي با، مي‌دهد و شامل تنظيمي براي محدود كردن زمان محاسبه متغيرهاي مختلف مي‌دهد. همچنين امكان جايگزيني اين حل‌كننده با حل‌كنند‌ه‌هاي ديگر مهيا شده، تا بتوان آن را جداي اوپن‌آفيس توسعه داد، هرچند بيشتر مردم از هماني كه با اوپن‌آفيس 3 آمده استفاده خواهند كرد.

شايد بزرگترين تغيير در Calc بهبود فضاي كاري‌اش باشد كه حالا با 1024 ستون، به جنگ نسخه قبلي خود كه تنها 256 ستون را پشتيباني مي‌كرد، برود. تا قبل از اين اگر شما از ستون‌هاي زيادي در كار خود استفاده مي‌كرديد، بايستي سراغ ديتابيس Base يا بانك‌‌هاي اطلاعاتي ديگر مي‌رفتيد اما اكنون ديگر ترجيح اين است كه از Calc خارج نشويد. اين رشدCalc را همتراز اكسل مايكروسافت قرار مي‌دهد.
و حالا چيزهاي جديد درImpress
در نسخه‌هاي آغازين اوپن‌آفيس 0/3، به‌نظر مي‌رسيد كه قرار است از استراتژي مايكروسافت پاورپوينت در برداشتن ويزارد آغازين پيروي كند و اوپن‌آفيس ويزاردي نداشت، چون ديگر از آشنا بودن كاربران با طرز كار اسلايدشوها مطلع شده بود، اما دست آخر، و در نسخه نهايي، اوپن‌آفيس 0/3 كماكان با ويزارد اوليه عرضه شد.

بزرگترين تغيير در نسخه 0/3 اين است كه Impress بالاخره از جداول پشتيباني كرد. تا پيش از اين مجبور بوديم كه از فيلدهاي متني كنار هم براي ايجاد جدول استفاده كنيم. جداول هنوز نمي‌توانند تودرتو قرار بگيرند تا طرح‌هاي پيچيده ايجاد شود، همچنين در هنگام ايجاد، داراي رنگ پس‌زمينه پيش‌فرض‌اند، بنابراين لابد درست بعد از ساختن هر جدول مجبوريد ويرايشش كنيد، اما اين ضعف را مي‌توانيد با ايجاد اسلايدهاي مستر پوشش دهيد. چيزي كه مهم است، اين است كه با بهبود سيستم صداي نسخه‌هاي قبلي، و افزودن پانل انتقال صدا و امكان پيوست صدا در چند اسلايد مختلف، ايمپرس از نظر پايه‌اي در امكانات با پاورپوينت يكي شده است. اگر تنها چيزي كه مانده است، الگوهاي پيش‌فرض نرم‌افزار براي شروع كار باشد، پس كاربران آزاد ديگر چيز زيادي براي خواستن ندارند.

علاوه بر موارد بالا، جداول حالا در Draw هم پشتيباني مي‌شوند كه در كد، با ايمپرس سهيم است. در دراو حضور جداول قابليت نرم‌افزار را براي خدمت‌رساني به‌عنوان نرم‌افزار پايه نشر روميزي بهبود داده است.

وراي بسته‌هاي پيش‌فرض‌
از زمان ورود نسخه 0/2، اوپن‌آفيس جامعه بازي براي افزونه‌ها راه انداخت. كساني كه دنبال چيزهاي بيشتر بودند، به‌سراغ كتاب‌خانه آنلاين اوپن‌آفيس مي‌رفتند. خيلي از آنها با نرم‌افزارهايي مانند، گزارش‌ساز سان آشنا هستند.
اما، با ورود نسخه 0/3، حداقل دو افزونه به‌طور خاص براي اين نسخه ساخته شده‌اند، امكان ورود فايل‌هاي PDF به سيستم كه در دراو مي‌توانيد فايل‌هاي PDF را ويرايش يا بازيابي كنيد. اگر شخصي هستيد كه با اسلايدشوها زياد سروكار داريد، بي‌گمان از Presenter Console خوشتان مي‌آيد، افزونه‌اي كه يادداشت‌هايتان را كنار اسلايد و فقط در مانيتور شما نشان خواهد داد. با نصب افزونه‌هاي مورد علاقه‌تان، متوجه خواهيد شد كه اوپن آفيس 0/3 هم مشابه فايرفاكس از به‌روزآور خودكار بهره مي‌برد.

استنتاج‌
چيزي كه در نسخه 0/3 باعث نااميدي مي‌شود، اين است كه هنوز تلاش چشم‌گيري براي بهبود ثبات رابط نرم‌افزار صورت نپذيرفته، يا كسي هنوز پنجره‌هاي پيغام را دوباره طراحي نكرده است و آدم احساس مي‌كند توي دهه 90 قرن گذشته گرفتار شده است. احتمالا، از همين كد هم براي StarOffice، نسخه تجاري Sun استفاده شده است و اين نشان مي‌دهد كه تمركز آنها در كسب سهم بازار، روي غلبه بر ويژگي‌هاي كليدي است. بنابراين كساني كه دنبال رابط كاربري تروتميز و بهبوديافته هستند، دست‌كم بايد دو-سه سالي صبر كنند.

اما دست‌كم، رابط كاربري شلخته اوپن‌آفيس آشناست و همين باعث مي‌شود تغييراتي كه در نسخه 0/3 اعمال شده، به چشم كاربران بيايد و كاربران كار كردن با نسخه جديد را ساده‌تر ببينند.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
نام‌گذاري يك كودك به نام لينوكس‌
100952713537.jpg

يك زوج جوان سوئدي نام فرزند خود را لينوكس گذاشتند، اين زوج جوان، كه معتقد بودند لينوكس خدمت زيادي به آنها كرده، اعلام كردند كه تقريبا تمام فاميل از اين انتخاب راضي هستند و به‌نظرشان انتخاب جالبي مي‌آيد.


پشتيباني موزيلا از صدا و تصوير در فايرفاكس‌
با استفاده ازVorbis وTheora ، به‌زودي صدا و تصوير به‌طور مستقيم داخل خود فايرفاكس پشتيباني خواهد شد و موزيلا از اين فرصت براي نزديكتر كردن كاربراني كه از نظر شنوايي يا بينايي مشكل‌دارند، به اينترنت استفاده مي‌كند. هرچند كه5 HTML به‌طور كامل از Ogg Vorbis و تيورا به‌عنوان كدك‌هاي اصلي صدا و تصوير استفاده نمي‌كند، اما موزيلا براي پياده‌سازي خودش، از اين دو كدك بهره مي‌گيرد.
نسخه نهايي مندريوا آمد
نسخه پايدار لينوكس مندريوا 2009 آمد. مندريواي 2009 قرار است پيشرفته‌ترين و ساده‌ترين سيستم عامل لينوكس كنوني باشد كه از آخرين نسخه‌هاي محيط روميزي1.4 KDE و هسته لينوكس 2.6.27 كار مي‌كند.


@@@


ايده، طراحي و پياده‌سازي
100952714038.jpg

انسان موجودي فراموشكار و پر اشتباه است و رايانه برخلاف انسان همه چيز را به دقت به خاطر سپرده و هيچ‌گاه اشتباه نمي‌كند. هر گونه اشتباهي هم كه از آن سر بزند مسلما يك سمت آن به انسان برمي‌گردد، وگرنه رايانه به خودي خود در انجام امور اشتباه نمي‌كند.
بزرگ‌ترين اشكال رايانه آن است كه درك و فهم ندارد و نمي‌تواند هوشمندانه عمل كند. آن هوشمندي كه در بسياري زمينه‌ها به رايانه نسبت داده مي‌شود بخش كوچك و محدودي از تصميم‌گيري بشري است كه در رايانه شبيه‌سازي شده است، وگرنه رايانه هيچ‌گاه هوشمند نبوده است.

انسان از هوش و خلاقيت و ابتكار خود استفاده و برنامه‌اي طرح مي‌كند، اما گاهي هرگز نمي‌تواند خودش آن برنامه را انجام دهد، زيرا هم دقت كافي ندارد و هم سرعت آن كم است. بنابراين شايد بتوان از سرعت و دقت و پشتكار رايانه براي انجام و پياده‌سازي برخي بر نامه‌هاي ذهني خود بهره برد. اين دقيقا همان نقطه‌اي است كه با رسيدن به آن مفهوم برنامه‌نويسي مطرح مي‌شود.

مهندس و برنامه‌نويس
واژه مهندس يك واژه كلي و عمومي است كه در قلب خود مفهوم طراحي را در بر دارد. بسته به رشته و زمينه فعاليت، مهندس يك ديد كلي نسبت به ابزارهاي موجود دارد و همواره سعي دارد با استفاده از تفكر خود و ابزارها، دست به ارائه طرح‌هاي كاربردي جديد و يا ساخت ابزارهاي جديد براي كاربردهاي آتي بزند. در يك زمينه خاص كه طرح و طراحي به رايانه و نرم‌افزارهاي رايانه‌اي مربوط مي‌شود در كنار مهندس نرم‌افزار،‌ مفهوم ديگري تحت عنوان برنامه‌نويس مطرح مي‌شود. يك برنامه‌نويس شخصي است كه بخوبي مي‌داند حرف خود را چگونه به رايانه بزند و منظور خود را به آن تفهيم كند. برخي افراد به يك يا چند زبان برنامه‌نويسي مسلط هستند و هر آنچه را كه بخواهند مي‌توانند با استفاده از اين زبان‌ها به رايانه منتقل كنند و به عبارتي مي‌توانند برنامه مربوط به خواسته خود را بنويسند.
تعدد زبان‌ها
همان‌طور كه مي‌دانيم تاكنون صدها زبان برنامه‌نويسي طراحي شده است و هريك به هدف خاصي به وجود آمده‌اند. مسلم است كه با استفاده از بعضي زبان‌ها مي‌توان كارهاي قابل انجام با برخي ديگر را نيز انجام داد و در مقابل بعضي از كارها بهتر است كه با يك زبان خاص انجام شوند.

مفهوم تسلط و مهارت در برنامه‌نويسي از دو ديدگاه قابل برررسي است. گاهي فرد يك زبان توانمند همه‌منظوره را انتخاب كرده و تا حد توان به آن زبان، قابليت‌ها، ريزه‌كاري‌ها و فوت‌ و فن‌ آن تسلط پيدا مي‌كند. معمولا اگر چنين اتفاقي بيفتد، شخص قادر است سطح وسيعي از نيازهاي برنامه‌نويسي را پاسخگو باشد. در مقابل اگر زبان مورد نظر آن فرد قابليت انجام كاري را نداشته باشد، آن فرد نيز نخواهد توانست برنامه مربوط به آن كار را بنويسد. از ديدگاه ديگر، افرادي هستند كه براي هر زمينه از كارها يك زبان بخصوص را انتخاب مي‌كنند و در نهايت يك ديد كلي از چندين زبان به دست مي‌آورند و تا حد امكان با آنها آشنايي پيدا مي‌كنند. در اين صورت براي هر برنامه‌‌اي كه بخواهند بنويسند، با توجه به امكانات هر زبان، يكي را براي كار خود انتخاب مي‌كنند. البته توصيه مي‌شود كه قبل از مهاجرت به زبان ديگر حتي‌الامكان توانايي‌هاي زباني را كه با آن كار كرده‌ايد بدانيد و پس از آن اگر احساس نياز پيدا كرديد زبان تكميلي يا جايگزين ديگري انتخاب كنيد. به عنوان يك دليل براي اين صحبت فرض كنيد دو كار را بتوان به راحتي با يك زبان انجام داد، حال اگر فردي براي هريك از اين كارها يك زبان جداگانه را در نظر بگيرد دو اشكال وجود خواهد داشت؛ يك مساله آن است كه اگر فرد بخواهد آن دو كار را با هم ارتباط دهد، مسلما ارتباط دو برنامه با يك زبان راحت‌تر و كاراتر از دو برنامه‌اي خواهد بود كه هريك با يك زبان نوشته شده‌اند. مساله ديگر آن است كه فرد مجبور نيست گرامر و نحوه برنامه‌نويسي با دو زبان را ياد بگيرد و از اين نظر نيز در هزينه زماني صرفه‌جويي خواهد شد.

با تمام اين صحبت‌ها و با كنار هم قرار گرفتن اين ديدگاه‌ها، بهترين برنامه‌نويس، شخصي است كه هر برنامه‌اي كه مي‌خواهد يا از او خواسته مي‌شود، مستقل از نوع زبان و تعداد زبان‌هاي به كار رفته، آن را به طور كارا و بهينه بنويسد. اولويت اول در هر برنامه، سرعت و كارايي و سادگي كار با آن است. اين‌كه فرد با چه روش‌ها و ابزارهايي به اين اهداف مي‌رسد، به سليقه، دانش، خلاقيت و توانايي برنامه‌نويس بستگي خواهد داشت.

همكاري در ساخت نرم‌افزار
بايد توجه داشت كه براي دستيابي به يك نرم‌افزار جديد، 3 مرحله پيش‌رو خواهيم داشت. فكر و ايده اوليه، طراحي و پياده‌سازي كه البته هريك از اينها هم خود به مراحل ديگري تقسيم مي‌شوند كه مي‌توان آنها را نيز در جاي ديگر مطرح كرد. اما ايده‌پردازي، طراحي و پياده‌سازي مراحلي هستند كه مي‌‌تواند توسط افراد متفاوتي انجام گيرد.
شخصي ممكن است هيچ‌گونه شناختي از زبا‌ن‌هاي برنامه‌نويسي و طريقه پياده‌سازي نرم‌افزارها نداشته باشد يا نتواند به طور صحيح و اصولي به طراحي نرم‌افزار بپردازد، اما به دليل شناخت نيازها و احاطه كامل به‌ آنها بتواند ايده‌‌هاي نرم‌‌افزاري خوبي پيشنهاد كند. با ارائه اين پيشنهاد به مهندس نرم‌افزار، طرح آن برنامه در صورت امكان تهيه مي‌شود. بايد توجه داشت كه يك ايده لزوما با امكانات موجود قابل پياده‌سازي نيست و ممكن است در حد يك ايده باقي‌ بماند، اما زماني كه طراح، آن ايده را به طرح تبديل كرد يعني مي‌‌توان آن را پياده‌سازي كرد. به عبارت ديگر هر طرح بايد قابل پياده‌سازي باشد تا بتوان به آن اين نام را نسبت داد.

حال مهندس نرم‌افزار با توجه به امكانات رايانه‌ها و زبان‌هاي برنامه‌نويسي يك طرح قابل پياده‌سازي مطرح مي‌كند، اما ممكن است دانش برنامه‌نويسي آن به قدري نباشد كه بتواند خود، آن طرح را پياده‌سازي كرده و به مرحله عمل برساند. به همين دليل طرح خود را به برنامه‌نويس مي‌سپارد و برنامه‌نويس با داشتن آگاهي‌هاي لازم برنامه مورد نظر را نوشته و به يك نمونه عملي تبديل مي‌كند.

نكته بسيار مهمي كه بايد به ‌آن توجه داشت آن است كه هر چه ايده‌پرداز، طراح و برنامه‌نويس به كار ديگري بيشتر آشنا باشند، برنامه‌ نهايي به يك نرم‌افزار كامل و كم‌اشكال نزديك‌تر خواهد بود.

زماني كه يك برنامه‌نويس به طراحي آشنا باشد،‌ بهتر مي‌‌تواند در برنامه‌نويسي ابتكار عمل به خرج دهد و دست به خلاقيت بزند. يا زماني كه يك طراح به فنون برنامه‌نويسي مسلط باشد،‌ مي‌تواند طرح خود را براساس ساختارهاي پر سرعت و اجزايي كه پياده‌سازي آنها ساده‌تر است ارائه ‌كند. بنابراين بهتر است هر كدام در كنار حرفه خود به كسب دانش و آگاهي نسبي در حرفه‌هاي مرتبط نيز بپردازد. البته اين بدان معنا نيست كه شخص تلاش كند به اصطلاح همه فن حريف شود، زيرا اولا با اين كار زماني را صرف كارهايي مي‌كند كه اگر آن زمان را براي تخصص خود صرف مي‌كرد ممكن بود به پيشرفت‌هاي بزرگ‌تري برسد، اما كسب آگاهي نسبي در زمينه‌هاي مرتبط با فعاليت اصلي، مي‌تواند موجب بروز خلاقيت و بهبود كاركرد انسان در انجام كارش شود.

وابستگي‌ عميق طراحي و برنامه‌نويسي‌
طراحي نرم‌افزار و برنامه‌نويسي آنقدر به هم وابسته هستند كه برخي افراد كه به يكي مسلط هستند، لازم مي‌دانند كه در ديگري نيز مهارت پيدا كنند و گاهي طراح ترجيح مي‌دهد طرح خود را به دست خود پياده‌سازي كند يا برنامه‌نويس ترجيح مي‌دهد برنامه‌اي بنويسد كه خود، آن را طراحي كرده است. در زماني هم كه به دليل حجم كار، اين امر امكان‌پذير نيست، افراد مايل هستند در بخشي كه مربوط به آنها نيست نيز مشاركت داشته باشند. اين ديدگاه تا حدي منطقي است، اما در بسياري از موارد امكان‌پذير نبوده يا باعث بروز مشكل مي‌شود. بهترين كار براي طراحي و پياده‌سازي نرم‌افزارهاي موفق آن است كه فرد طراح يا تيم طراحي با برنامه‌نويس يا يك تيم برنامه‌نويسي هماهنگ شوند و پس از تعيين يك سري قانونمندي‌ها و
مشخص كردن مرزبندي امور به همكاري بپردازند. در اين صورت هر كس علاوه بر آن كه به وظيفه خود واقف است، مي‌تواند در بخش‌هاي ديگر كار نيز تيم يا فرد مقابل را ياري كند.



@@@


بخش دوم
قدرت در سمت كاربر
100952714105.jpg

در برنامه‌نويسي تحت وب به چند دسته از فناوري‌هاي برنامه‌سازي براي خلق يك نرم‌افزار كامل تحت وب نياز است. دو مورد از آن را كه پيش از اين مطالعه كرديم يكي HTML براي نمايش قالب اصلي اطلاعات و زباني به عنوان پايه برنامه‌سازي در وب است و ديگر XML به عنوان يك فناوري كارا براي توصيف داده‌ها.
برخلاف XML و HTML كه زبان‌هاي نشانه‌گذاري و توصيفي بودند و زبان برنامه‌نويسي نيستند، زبان‌هايي هستند كه براي برنامه‌نويسي تحت وب طراحي شده‌اند و تمام يا اكثر خصوصيات يك زبان برنامه‌نويسي را دارند.

مي‌دانيم كه در وب و دنياي اينترنت سيستم‌ها به 2 دسته كلي تقسيم مي‌شوند؛ سرويس‌دهنده‌ها و سرويس‌گيرنده‌ها (كاربران)‌. سرويس‌دهنده‌ها، سيستم‌هايي هستند كه سايت‌ها و داده‌هاي مربوط در آنها قرار مي‌گيرند و كاربران مي‌توانند با اتصال به سرويس‌دهنده‌ها، داده يا مطلب مورد نظر خود را از آن درخواست كرده و تحويل بگيرند.

به طور كلي هر عملي كه بخواهد در دنياي رايانه انجام شود بايد به وسيله يك سيستم پردازش شود. در دنياي وب اين پردازش‌ها به 2 بخش تقسيم مي‌شوند. بخشي از اينها به عهده رايانه سرويس‌دهنده و بخشي ديگر به عهده سيستمي است كه كاربران با آن به سرويس‌دهنده متصل مي‌شوند. به برنامه‌اي كه در سرويس‌دهنده اجرا مي‌شود Server Side و برنامه‌اي كه در رايانه كاربر اجرا مي‌شود Client Side مي‌گوييم.

علت تقسيم پردازش‌ها
دو دليل عمده وجود دارد كه بنا به آنها بايد پردازش‌ها به دو قسمت سرويس‌دهنده و سرويس‌گيرنده تقسيم شوند. هنگامي كه كاربري به سرويس‌دهنده متصل شده و درخواستي به آن ارسال مي‌كند، سرويس‌دهنده درخواست آن را پردازش كرده و برمبناي آن يك سندHTML يا يك فايل ديگر براي او ارسال مي‌كند. براي انجام اين پردازش بايد برنامه‌اي نوشته شود كه با درخواست كاربران در سرويس‌دهنده اجرا شود، اما به دليل آن‌كه ممكن است در يك زمان عده زيادي به يك سرويس دهنده متصل شوند و درخواست‌هاي زيادي از آن داشته باشند، بار پردازشي سرويس‌دهنده افزايش خواهد يافت؛ بنابراين برنامه‌نويس با توجه به امكانات مي‌تواند بخشي از اين پردازش را به رايانه كاربران منتقل كند كه اين كار با برنامه‌نويسي سمت كاربر
‌ (Client side) انجام مي‌شود. به اين ترتيب كاري را كه سرويس‌دهنده بايد براي مثلا 1000 كاربر به تنهايي انجام مي‌داد، به خود آنها محول كرده است.

اين كار تاثير چنداني در كار هر يك از كاربران نخواهد داشت. اما بار بسيار زيادي را از دوش سرويس‌دهنده برخواهد داشت.

دليل ديگر لزوم نوشتن برنامه‌هاي سمت كاربر، آن است كه برخي كارها، ماهيتي دارند كه حتما بايد در رايانه كاربر انجام شوند و عملا پردازش آنها در سرويس‌‌دهنده ممكن نيست. مثلا براي اين‌كه رنگ صفحه نمايش باحركت ماوس تغيير كند، بايد پردازشي در رايانه كاربر انجام شود تا اين كار را برايش انجام دهد و پردازش اين كار در سرويس‌دهنده اثري در پي نخواهد داشت.

بنابراين دو دسته از زبان‌ها براي برنامه‌نويسي سمت سرويس دهنده و سمت كاربر مطرح مي‌شوند.

Jawa script
محبوب‌ترين و پركاربردترين زبان سمت كاربر، جاوا اسكريپت است كه توانايي‌هاي بسياري در برنامه‌هاي تحت وب دارد. اين زبان، اسكريپتي و مفسري است و مفسر آن در واقع همين مرورگرهاي وب هستند كه از اين زبان پشتيباني مي‌كنند.

جاوا اسكريپت به دليل شباهت اسمي با زبان جاوا، گاهي با آن اشتباه گرفته مي‌شود. برخي نيز اين‌گونه مي‌پندارند كه كدهاي جاواي قابل استفاده در صفحات وب را جاوا اسكريپت مي‌گويند. اين تصور كاملا اشتباه است. اين دو زبان در واقع دو زبان كاملا متفاوت هستند كه از سوي دو شركت مستقل ارائه شده‌اند و تنها شباهت اسمي دارند.

البته گرامر و كدهاي زبان جاوااسكريپت شباهت زيادي به زبان جاوا و C++ دارد. شايد اين يكي از دلايلي باشد كه افراد فكر مي‌كنند اين دو زبان از يك خانواده‌اند، در واقع زبان جاوا از سوي شركت SUN microsystem عرضه شده است و جاوا اسكريپت كه قبلا بهmocha و livescript نيز معروف بوده است توسط شركت netscape communications ارائه شده است.

با استفاده از جاوا اسكريپت هم مي‌توان به صورت ساخت يافته و
هم شيء‌گرا برنامه نوشت. زماني كه netscape مرورگر وب خود را براي پشتيباني از جاوا آماده مي‌كرد، نام جاوا اسكريپت را به جايLive script انتخاب كرد كه البته همين باعث سردرگمي افراد شد.

افرادي نيزJscript را مخفف java script مي‌پندارند كه البته اين تصور پيامدي در بر نخواهد داشت. اما در واقع Jscript زباني سازگار با جاوا اسكريپت است كه توسط شركت مايكروسافت ارائه شده است. اما اين دو بسيار شبيه به هم بوده و كاملا با هم سازگارند و گاهي تفاوتي بين آنها احساس نمي‌شود.

توانايي‌ها و قابليت‌ها
با گسترش اينترنت اين نياز احساس شد كه HTML قدرت كافي نداشته و امكانات زيادي در اختيار طراحان وب قرار نمي‌دهد. اين شد كه از توانايي‌هاي زباني چون جاوا اسكريپت استفاده شد. اين زبان يك زبان ساده است كه مي‌تواند مستقيما در كدهاي HTML قرار گيرد و همراه آن توسط مرورگرها تفسير شود. به عبارتي كاربر مجبور نخواهد بود براي مشاهده صفحه‌هاي وب شامل جاوا اسكريپت،‌ برنامه‌اي نصب كند يا از فايل جداگانه‌اي استفاده كند.

تاكنون استانداردهاي بسياري به وجود آمده‌اند كه ممكن است در بسياري از جنبه‌ها از جاوا اسكريپت كارآمدتر باشند. اما اين زبان همچنان يكي از محبوب‌‌ترين زبان‌ها و ابزارهاي تحت وب است. يكي از بزرگ‌ترين مزيت‌هاي اين زبان آن است كه مي‌تواند جلوه‌هاي تصويري و چند رسانه‌اي را با استفاده از كد به صفحات وب ببخشد و براي اين كار به هيچ نوع نرم‌افزار جانبي ديگر نياز ندارد. اما مثلا براي استفاده از جلوه‌هاي Flash، real، QuickTime و... بايد نرم‌افزاري تحت عنوان پلاگين (Plug in) به مرورگر خود اضافه كنيد. ضمن اين كه به دليل گستردگي كاربرد و محبوبيت اين زبان مرورگرهاي مختلف پشتيباني خود را از اين زبان بهبود بخشيده و در نگارش جديد محصولات خود، امنيت مرورگرهاي خود را در برابر حملات نفوذگرها از طريق اين زبان، افزايش مي‌دهند.

جاوا اسكريپت توانايي‌هاي بسيار زياد و قابليت‌هاي فراواني دارد، اما در ميان طراحان آماتور وب از اين زبان تنها براي جذاب‌تر كردن ظاهر سايت و بهبود امكانات مربوط به واسط كاربر استفاده مي‌شود، اما كاربران حرفه‌اي‌تر علاوه بر اين امكانات ترجيح مي‌دهند كه بخشي از وظايف سرويس‌دهنده را با استفاده از اين زبان به رايانه كاربر منتقل كنند تا به اين ترتيب سرعت پاسخگويي صفحات وب خود را افزايش دهند.

برخي از امكانات و قطعه كدهاي پركاربرد در سايت‌هاي مختلف به صورت آماده وجود دارند كه افراد مي‌توانند بدون دانش برنامه‌نويسي از آنها استفاده كنند و بر قابليت‌هاي سايت يا بلاگ خود بيفزايند. برخي نيز با اعمال تغيير كوچكي قابل به‌كارگيري هستند، اما توجه كنيد كه از ميان كدها و امكانات موجود در سايت‌ها، تنها آنهايي را كه نياز داريد، استفاده كنيد و هر آنچه را كه جذاب بود نبايد در سايت خود قرار دهيد. اين كار چند اثر در پي خواهد داشت. يكي آن كه حجم كدهاي متصل به سند وب شما افزايش يافته و ممكن است باعث كند شدن عملكرد سايت شما شده و به اين ترتيب از محبوبيت آن كاسته شود. ضمن اين كه برخي كدها باعث بروز ناامني در سايت شما مي‌شوند كه بايد آگاهي لازم در انتخاب آنها را كسب كنيد. همچنين ممكن است به‌كارگيري ناصحيح دو قطعه كد بدون آگاهي، موجب ناسازگاري و بروز مشكل منطقي در نحوه كار سايت شما شود. بنابراين در اين زمينه بايد آگاهي لازم را كسب كرده و دقت كافي به خرج داد.

شايد اين گونه تصور شود كه چون اين زبان يك زبان اسكريپتي است، امكانات واقعي يك زبان برنامه‌نويسي را نداشته و كم‌قابليت است، اما بايد بدانيم كه اين زبان علاوه بر توانايي‌هايي كه امروزه به دفعات از آن استفاده مي‌شوند، قابليت‌هايي نيز دارد كه از ديد بسياري از برنامه‌نويسان حتي افراد حرفه‌اي پنهان مانده است و انعطاف‌پذيري زياد آن، باعث شده است كه به يك زبان فوق‌العاده تبديل شود.



@@@


FreeBSDيك‌ ‌سيستم‌‌ عامل‌ توانمند
100952714536.jpg

امروزه كاربران كامپيوتر شاهد گسترش سريع سيستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهاي كاربردي منبع‌باز و رايگان هستند. يكي از انواع سيستم‌هاي منبع‌باز، BSD است. در اين مقاله كوشش شده است تا اين سيستم عامل با يكي از همنوعان خود يعني لينوكس و نيز با سيستم عامل ويندوز مايكروسافت (البته از ديدگاه ارايه‌كنندگان و طرفداران (BSD مقايسه شود.
BSD نرم‌افزاري است كه از چند فرهنگ دانشگاهي مانند متن‌باز، نرم‌افزار رايگان و امن تهيه شده است و به هيچ شخص خاصي تعلق ندارد. در سال 1992 متن برنامه‌هاي BSD از متن‌هاي ATT جدا شدند و BSDLight انتشار يافت. هم‌اكنون از نسخه‌هاي امروزي BSD مي‌توان اين نمونه‌ها را نام برد:

FreeBSD، NetBSD، OpenBSD، MacOSX، DragonFly BSD، MirOS BSD وDebian NetBSD
يكي از نگارش‌هاي سيستم‌عامل قديمي يونيكس كه همانند سلف خود در دانشگاه متولد شد، FreeBSD است. اين سيستم عامل كه در سال 1992 زاده شد، دگرگوني‌هاي بسياري را پشت سرگذاشته و همواره تكامل يافته است تا آنجا كه سايت قدرتمند ياهو، اين سيستم عامل را به عنوان سيستم‌عامل سرورهاي خود انتخاب كرده است. در اين نوشتار نگاهي به FreeBSD داريم.

مقايسه
سيستم عامل FreeBSD از جهات بسياري با رقباي خود از دنياي لينوكس و ويندوز قابل مقايسه است. كارايي، امنيت، قابليت اطمينان و ... از مهم‌ترين عوامل اين مقايسه به‌شمار مي‌آيند.
1. قابليت اطمينان
FreeBSD در اين زمينه بسيار خوب عمل مي‌كند. استفاده بسياري از سايت‌ها و مراكز كامپيوتري مربوط به موسسات بزرگ و مشهور، خود گوياي اين واقعيت است كه اين سيستم عامل از قابليت اطمينان زيادي به‌ويژه در اجراي فرآيندهاي مربوط به پايگاه داده ها برخوردار است. در همين حال لينوكس هم از ديرباز به‌دليل پايداري و عملكرد خوب در اين زمينه زبانزد متخصصان بوده است. اما در مقام مقايسه و براي كاربردهاي بزرگ سيستم ورودي و خروجي ديسك FreeBSD بهتر عمل مي‌كند. زيرا در لينوكس به‌دليل اين‌كه به‌صورت پيش‌فرض به‌طور غيرهمزمان (Non syncronous) كار مي‌كند، احتمال بروز اشكال در فايل سيستم در زمان قطع يا نوسانات برق يا خاموش شدن اتفاقي، افزايش مي‌يابد.
2. كارايي
سايت Freesoftware كه سايتي برمبناي انتقال با پروتكل FTP است، بيش از 2/1 ترابايت اطلاعات را هر روز به سراسر جهان ارسال مي‌كند. در مورد لينوكس بايد گفت كه اين سيستم عامل هم از سرعت پردازش و كارايي بالايي برخودار است، اما در آزمايش‌هاي خود تحت يك محيط بزرگ شبكه‌اي پرترافيك در حدود 20 تا 30 درصد از رقيب خود يعني FreeBSD عقب مي‌ماند. البته سازندگان كرنل ادعا مي‌كنند كه اين مساله با استفاده از نسخه 4/2 كرنل لينوكس، كه داراي يك حافظه مجازي مشابه FreeBSD است، حل مي‌شود. به هر حال از آن جا كه هر دو اين سيستم عامل‌ها با سورس باز ارايه مي‌شوند، اين اميدواري وجود دارد كه از ديدگاه سطح فناوري به‌دليل الگوپذيري از يكديگر، هيچ‌گاه داراي اختلاف بنيادين نخواهد بود.

در مورد ويندوز بايد گفت كه كارايي كم در محيط شبكه پرترافيك، هميشه از بزرگترين معضلات اين سيستم عامل بوده و هست. حتي با ارتقاي ويندوز NT به نسخه 2003 هم آن چنان تفاوت آشكاري در كارايي و سرعت سيستم، به‌خصوص در زمينه سرورهاي اينترنتي پركاربرد ايجاد نمي‌شود.

3. امنيت
در مقوله امنيت، FreeBSD هميشه به‌عنوان يكي از امن‌ترين سيستم ها مدنظر كارشناسان قرار داشته است.
تمام ماژول‌ها و اجزاي آن بارها از جهت امنيت مورد آزمايش و بررسي قرار گرفته‌اند. اين سيستم‌عامل همچنين داراي سطوح مختلف امنيت در داخل كرنل است و به مدير سيستم اجازه مي‌دهد تا سطح دسترسي كاربران را، حتي براي توابع دروني آن كرنل مشخص كند. به‌علاوه اين‌كه FreeBSD داراي مكانسيم ديواره آتش، فيلترينگ بسته‌ها و بسياري از ابزارهاي كشف و رديابي نفوذ است.

به‌رغم اين‌كه لينوكس نيز همانندFreeBSD داراي ديواره آتش و ابزارهاي متعدد IDS است، اما نحوه ارايه اين سيستم عامل به‌صورت منبع‌باز و اين كه در اختيار گروه‌هايي است كه بسياري از آن‌ها داراي مهارت كافي در زمينه امنيت نيستند و همچنين تعداد زيادي شركت‌هاي توسعه‌دهنده لينوكس، به‌خصوص آن‌هايي كه به مقوله كارايي و كاربرد بيش از امنيت اهميت مي دهند (مثل ردهت)، باعث شده تا اين سيستم عامل در رده بندي امنيتي، پايين‌تر از رقيب خود قرارگيرد.

4. فايل سيستم‌
FreeBSD از سيستم فايلي يو‌اف‌اس (Unix File System) كه مختص سيستم عامل يونيكس است استفاده مي‌كند. اين سيستم، اندكي از سيستم مورد استفاده لينوكس يعني 2 ext پيچيده‌تر و پيشرفته‌تر است. عمليات ناهمزمان خواندن و نوشتن ديسك(Asynchronous I/O) را بيشتر و بهتر انجام مي‌دهد. همچنين اين سيستم فايل از پرچم فايل (File Flag) هم پشتيباني مي‌كند كه از نوشته شدن تراك‌هاي خراب بر روي ديسك جلوگيري مي‌كند.
يا هر گونه تغييري را در محتويات يك فايل يا يك دايركتوري در تمام زمان عمر آن محدود مي‌كند، يا از حذف شدن يك فايل جلوگيري مي‌كند. اين قابليت‌ها زماني كه با توانايي‌هاي موجود در كرنل تلفيق مي‌شود، محيط كاملا قابل كنترل و جالبي را پديد مي‌آورد.

فايل سيستم مورد استفاده لينوكس هم كارايي بسيار خوبي دارد اما نقطه ضعف آن، عدم پايداري كافي است. چه بسا بروز يك اشكال در زمان Mount بتواند قسمتي از يك فايل سيستم را دچار خرابي نمايد و باعث از دست رفتن اطلاعات آن قسمت شود.

در مورد ويندوز، آنچه كه از آن به‌نام FAT يا NTFS نام برده مي‌شود، براي موارد محدود مثل دسترسي چند كاربر به شبكه و ديسك سخت، بسيار آسان و روان عمل مي‌كند اما زماني كه بحث شبكه‌هاي بزرگ به‌ميان مي‌آيد، مجالي براي رقابت با UFS يا 2 ext پيدا نمي‌كند.

5. درايوها
FreeBSD سيستم عاملي است كه هم قابليت نصب درايورهاي با منبع بسته (يا همان درايورهاي باينري) و هم درايورهاي با منبع باز را دارا است. اما متاسفانه بسياري از سازندگان سخت‌افزار به‌ويژه آن‌هايي كه سخت‌افزار ارزان و نه‌چندان مرغوب، اما با توليد انبوه، را فراهم مي‌كنند، هيچ تمايلي براي ارايه درايوهاي خود تحت سيستم عاملي به‌غير از ويندوز ندارند و اين يكي از بزرگ‌ترين نقاط قوت ويندوز در برابر ديگر سيستم عامل‌ها به‌شمار مي‌رود. در مورد لينوكس هم وضعيت متفاوتي حاكم است. اين سيستم عامل درايورهاي با منبع باز را بسيار خوب شناسايي و نصب مي‌كند اما بسياري از توليدكنندگان سخت‌افزار حتي آن‌هايي كه درايوهاي غيرويندوزي را به بازار ارايه مي‌دهند، علاقه چنداني براي توليد درايورهاي با منبع باز نشان نمي‌دهند.
6. نرم افزارهاي كاربردي
تعداد نرم‌افزارهاي كاربردي تحت FreeBSD روزبه‌روز در حال افزايش است اما هنوز هم به فراواني نرم‌افزارهاي تحت ويندوز نمي‌رسد. در عين حال اين سيستم عامل قادر است برنامه‌هايي را كه براي برخي يونيكس‌ها (مانند(SCO يا براي لينوكس كامپايل شده‌اند، اجرا كند. مشابه همين وضع براي لينوكس هم وجود دارد با اين تفاوت كه لينوكس قادر نيست برنامه‌هاي كامپايل شده براي يونيكس يا FreeBSD را اجرا كند. در مورد ويندوز، ناگفته پيداست كه اكثر برنامه‌هاي كاربردي اصولا براي اجرا در اين سيستم عامل طراحي و ساخت شده‌اند و ويندوز از لحاظ تعداد اين نوع برنامه‌ها هيچ كمبودي ندارد و در اين زمينه يكه‌تاز ميدان است.
7. محيط توسعه
در زمينه برنامه‌نويسي، FreeBSD داراي يك محيط بسيار قوي و كامل براي زبان C ++ است. همچنين ابزارهاي ديگري براي برنامه‌نويسي با جاوا، پرل و پايتون در اين سيستم وجود دارد. در لينوكس هم همين ابزارهاي برنامه‌نويسي وجود دارند، اما گاهي اوقات ممكن است برنامه‌اي كه شما با يك لينوكسي مانند ردهت كامپايل مي‌كنيد، در لينوكس ديگري مثل اسلك‌ور (Slackware) قابل اجرا نباشد. در ويندوز هم ابزارهاي برنامه‌نويسي خوب و متعددي براي توسعه نرم‌افزار وجود دارند اما هيچ‌كدام از آن‌ها با خود سيستم عامل همراه نيستند و بايد به‌صورت جداگانه خريداري و نصب شوند.
8. نرم افزارهاي رايگان
در حوزه سيستم عامل FreeBSD و لينوكس، هزاران برنامه كاربردي خوب و رايگان با منبع باز وجود دارد كه روزبه‌روز هم در حال افزايش است. هزاران گيگابايت برنامه به‌عنوان نرم‌افزارهاي گنو (GNU) ارايه شده‌اند كه به‌صورت مجاني قابل نصب و اجرا بر روي هر دو سيستم عامل مذكور هستند. به‌علاوه اين كه خود FreeBSD يك كتابخانه منحصربه‌فرد و مخصوص به‌نام FreeBSD Ports Collection دارد كه به‌نظر بسياري از متخصصان، بهترين منبع براي دسترسي به نرم‌افزارهاي منبع‌باز است. در مورد لينوكس تعداد محدودي برنامه عمومي (Shareware) به‌صورت رايگان وجود دارد، اما اين برنامه‌ها با كد منبع عرضه نمي‌شوند و در نتيجه امكان مانور را از برنامه‌نويسان و طراحان سيستم در جهت عيب‌يابي و بهتر كردن اين برنامه‌ها، سلب مي‌كند. براي ويندوز نيز برنامه‌هاي رايگان بسياري وجود دارد.
9. پشتيباني
در مورد لينوكس هم، اوضاع پشتيباني از اين سيستم عامل، خوب به‌نظر مي‌رسد. تمام توليدكنندگان لينوكس مثل ردهت، مندريك و ديگران بازار رقابتي را در ارايه پشتيباني به مشتريان خود درست كرده‌اند. در مورد ويندوز هم اوضاع چندان بد به‌نظر نمي‌رسد. اما باز هم بسته بودن كد منبع در اين سيستم عامل باعث شده تا مقوله پشتيباني هم به‌صورت انحصاري و توسط سازنده‌اش يعني مايكروسافت و آن هم بيشتر از طريق تلفن و با تاخير زماني انجام شود.
10. قيمت و هزينه‌
همان‌طور كه از نام FreeBSD مشخص است، اين سيستم عامل كاملا رايگان و از سايت freebsd.org قابل دريافت و نصب است. البته اگر بخواهيد هم مي‌توانيد با پرداخت تنها
40 دلار، يك بسته حاوي 4 سي‌دي اين سيستم عامل به‌علاوه چندين گيگابايت برنامه كاربردي را يك‌جا خريداري كنيد. در مورد لينوكس هم به‌غير از نسخه‌هاي Enterprise كه نسبتا قيمت قابل توجهي دارند، بقيه محصولات متعلق به توزيع‌كننده‌هاي مختلف از قيمت بسيار مناسبي برخوردارند. اما ويندوز در اين مقايسه كمي گران به‌نظر مي‌رسد.



@@@


الگوريتم ژنتيك‌
100952110029.jpg

در شماره گذشته، مباني الگوريتم ژنتيك را به‌طور خلاصه معرفي كرديم. در اين شماره، با ذكر يكي دو مثال، توانايي‌هاي جادويي اين الگوريتم را در عمل نمايش مي‌دهيم.
معماي هشت وزير
معماي هشت وزير يكي از مسايل كلاسيك و متداول براي سنجش توانايي الگوريتم‌هاي جستجو است. در اين معماي قديمي، بايد هشت مهره وزير شترنج به‌گونه‌اي بر صفحه چيده شوند، كه هيچ‌يك در تيررس ديگري قرار نگيرند. شكل زير يكي از اين حالت‌ها را نمايش مي‌دهد.
اين مساله پاسخ‌هاي بسيار دارد. ابتدايي‌ترين راه‌حل براي حل چنين مساله‌اي استفاده از 8 حلقه تودرتو با شمارنده 64 تايي (براي هشت مهره كه هر كدام امكان جايگيري بر هر يك از 64 خانه صفحه شترنج را دارند) براي توليد همه حالت‌هاي ممكن جانشاني مهره‌ها بر صفحه و سپس آزمون هر يك از آن حالت‌ها براي يافتن پاسخ‌هاي احتمالي است. اما روشن است كه چنين روشي، انبوهي از حالت‌ها را پديد مي‌آورد (1014*8/2 =648) حالت كه بسياري از آنها، مانند شكل زير، به‌طور بديهي پاسخ نيستند.
چنين مساله‌اي، با وجود آن‌كه پاسخ‌هاي متناهي دارد، در زمره مسايل بي‌پايان(NP-Completeness) مي‌گنجد و اگر فرض كنيم كه كامپيوتر براي توليد و مقايسه هر حالت، تنها به يك‌هزارم ثانيه زمان نياز داشته باشد، باز هم به بيش از 9000 سال زمان براي آزمون كل حالت‌ها نياز خواهد داشت!
افزودن يك آگاهي كوچك و ساده به برنامه، پاسخ را در دسترس قرار مي‌دهد: اين‌كه در هر ستون تنها يك مهره قرار گيرد. بنابر اين تعداد حالت‌ها را ميليون‌ها بار كاهش مي‌دهد ( 8107=1/7x8حالت) و مساله را قابل حل مي‌سازد (اين بار كامپيوتر ما به كمتر از 5 ساعت زمان نياز دارد!). اما هنوز مي‌توان با ارايه فنون ويژه، از اين زمان كاست.
براي حل چنين مساله‌اي، روش‌ها و تكنيك‌هاي بسياري پيشنهاد مي‌شود. اما يكي از جالب‌ترين و البته سريع‌ترين روش‌ها براي دستيابي به يكي از پاسخ‌ها، همان الگوريتم ژنتيك است. بياييد مساله را با الگوريتم ژنتيك مدل‌سازي كنيم.

جمعيت آغازين‌
فرض كنيد كه 4 حالت اتفاقي از قرار گرفتن مهره‌ها بر صفحه (مشروط بر اين‌كه هيچ‌يك از آنها در ستون مهره ديگر قرار نگيرد.) مانند شكل‌هاي زير توليد كرده‌ايم.
براي سادگي در نمايش، مي‌توان هريك از اين حالت‌ها را به‌صورت زير نمايش داد و آن را ساختار ژنتيكي هر يك از اعضاي گروه در نظر گرفت:
ghdbegca- 1

ddahfceg- 2

caehffch- 3

afddhafb- 4

اينها اعضاي اوليه جامعه ما هستند كه پي از آميزش با يكديگر، نسل‌هاي بعدي را به‌وجود مي‌آورند؛ تا جايي كه يكي از اعضا پاسخ دلخواه مساله باشد.

تابع برازندگي‌
تدوين تابع برازندگي، اغلب سخت‌ترين كار در حل مسايل به‌كمك الگوريتم ژنتيك است. طراحان، بسته به سليقه يا توانايي فكري خود، ممكن است راه‌حل‌هايي گوناگون را براي طراحي تابع برازندگي چنين مساله‌اي ارايه دهند. در اينجا ما يك روش ساده را به‌كار مي‌گيريم؛ به‌گونه‌اي كه هر عضو به ازاي هر يك از حالت‌هاي برخورد، يك نمره منفي دريافت كند. در زير نمره منفي هر يك از كروموزوم‌ها به‌همراه نقشه يكي از آنه درج شده است.
(5 [ghdbegca (1]
(6[ caehffch (2]
(3[ ddahfceg (3]
(7[ afddhafb (4]

به‌ياد داشته باشيد كه بدترين حالت (همه مهره‌ها بر يك خط قرار گيرند) 28 نمره منفي خواهد داشت و هر يك از پاسخ‌ها صفر نمره منفي. با اين حساب، روشن است كه ساختار چهارم بهترين و ساختار سوم بدترين كروموزوم‌ها براي آميزش هستند و مي‌توان احتمال مشاركت در توليد نسل آينده را براي هر يك از آنها (بر پايه تابع برازندگي ياد شده در بالا) چنين نوشت:
(125[ ghdbegca (%]
(224[ ddahfceg (%]
(328[ caehffch (%]
(423[ afddhafb (%]

آميزش‌
بر پايه همين احتمالات است كه برخي از اعضا براي توليد نسل آينده برگزيده مي‌شوند. اين كار نياز به استفاده از توابع توليد اعداد تصادفي در برنامه‌نويسي دارد كه در اينجا (روي كاغذ) امكان‌پذير نيست. پس اجازه دهيد كه فرض كنيم بر پايه تابع ما، ژن چهارم يكبار با ژن يكم و يكبار هم با ژن دوم تركيب مي‌شود و ژن سوم در هيچ آميزشي شركت نمي‌كند (كه چندان هم دور از انتظار نيست). و باز هم فرض كنيم كه محل گسست و تركيب تصادفي كروموزوم‌ها به‌ترتيب ژن سوم و چهارم بوده است و از هر آميزش، دو فرزند با تركيب ژن‌هاي چپ و راست محل گسست دو عضو پديد مي‌آيد (دوقلوهاي كاملا ناهمسان). بنابراين عضو جديد خواهيم داشت:

1[ ghd-begca + ]4[ cae-hffch =]
5[ ghd-hffch ]6[ cae-begca ]

2[ ddah-fceg + ]4[ caeh-ffch =]
7[ ddah-ffch ]8[ caeh-fceg ]

جهش ژنتيكي‌
اكنون فرض كنيد كه به‌طور تصادفي بر روي ژن هفتم از كروموزوم پنجم و ژن ششم از كروموزوم هفتم، يك جهش ژنتيكي نيز به‌صورت زير رخ مي‌دهد:

5[ ghd-hffgh ]
7[ ddah-fbch ]
حال 4 عضو نوپديد را به جمعيت اوليه مي‌افزاييم و پس از به‌دست آوردن نمرات منفي (تعداد برخوردها)، مقادير تابع برازندگي را مشخص مي‌كنيم:

(5[ ghdbegca (1]
(6[ ddahfceg (2]
(3[ caehffch (3]
(7[ afddhafb (4]
(11[ ghd-hffgh (5]
(6[ cae-begca (6]
(4[ ddah-fbch (7]
(5[ caeh-fceg (8]
اين كار تا آنجا ادامه مي‌يابد كه يكي از تعداد برخورد مهره‌هاي يكي ازساختارها به‌صفر برسد. اما شگفت اين است كه الگوريتم ژنتيك اين مساله را سريع‌تر از روش‌هاي ديگر به پاسخ مي‌رساند. مي‌گوييد نه؟! امتحان كنيد!

براي دريافت اطلاعات بيشتر ر.ك. به:

Stuart J. Russell And PeterNorvig, -
Artificial Intelligence:A Modern Approach,
.1994 Prentice-Hall International Inc,
Steven L. Tanimoto, The Elements of-
Artificial Intelligence Using Common Lisp,
.1995nd Edition,2Computer Science Press,
Mitchel T. M., Machine Learning,
.1997 McGraw-Hill,-
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Search-algorithm


@@@


چگونه امنيت سيستم ها را ارزيابي كنيد
اگه گفتي كي هك مي‌شي؟!
100952714996.jpg

در شماره‌هاي گذشته با بخش‌هاي اصلي برنامه nmap آشنا شديد و در اين شماره با ديگر بخش‌هاي برنامه آشنا خواهيد شد.
بخشDiscover :
اين بخش نيز يكي ديگر از قسمت‌هايOption Folder برنامهNmapWin است كه خود 4 گزينه دارد و در مورد هر كدام توضيح مي‌دهيم.

گزينه TCP Ping : اين گزينه از برنامه براي پينگ درTCP بكار مي‌رود و با فرستادن پينگ كه به آن پيامICMP Echo هم مي‌گويند براي آيپي‌ها و سيستم‌هاي مشخص شده در برنامه مي‌فهمد كه كدام يك از آن سيستم‌ها فعال هستند و بعد از اين كار شما مي‌توانيد پورت‌هاي آن سيستم‌هاي فعال را اسكن كنيد.

گزينه TCP+ICMP : اين گزينه كه پيش فرض قسمتDiscover هم است براي پينگ كردن سيستم‌ها در هر 2 پروتكلTCP وICMP به كار مي‌رود و در بخشDiscover از همه بهتر و مفيدتر است و براي بررسي فايروال‌هاي سرورها نيز مي شود از اين گزينه استفاده كرد.

گزينه ICMP Ping : براي پينگ كردن سيستم‌ها در پروتكل كنترل پيام اينترنت (ICMP) مي‌توان از اين گزينه استفاده كرد و فقط مخصوص ابن پروتكل است.

گزينهDon't Ping : با فعال كردن اين گزينه برنامه هيچ نوع پينگي انجام نمي‌دهد و بخشDiscover از اسكن برنامه حذف و غير فعال مي‌شود.

بخش: Options

گزينهFragmentation : اين گزينه زماني براي ما مفيد است كه مخفي اسكن كردن ما از نتيجه اسكن براي هكر اهميت بيشتري داشته باشد‌، اين گزينه از آيپي‌هاي مبدا‡ براي اسكن استفاده مي‌كند و به وسيله روش‌هايي آيپي هكر و هر اطلاعاتي راجع به شخص اسكن كننده را پنهان مي‌كند و بيشتر اين گزينه زماني مفيد است كه اسكني از نوع SYN FIN-Xmas و ياNull صورت گيرد ولي در هر صورت با انتخاب اين گزينه كمي از كارايي برنامه و نتيجه پاياني اسكن كم مي‌شود.

گزينهGet Identd Info : اين گزينه نيز براي زماني مفيد است كه بخواهيم سيستمي را از نوع پويش Connect اسكن كنيم و مي‌توان گفت اين گزينه مكمل اسكن Connect بشمار مي‌رود و با انتخاب اين گزينه به همراه پويش اسكن اطلاعات ارزشمندي مي‌شود از يك سرور بدست آورد.

گزينهResolve All : از اين گزينه نيز شما مي‌توانيد براي پيدا كردنDNS(domain name server) ها در سيستم‌ها و آيپي‌هاي داده شده به برنامه استفاده كنيد، البته اين گزينه بر روي تمام آيپي‌هاي داده شده به برنامه عملReverse Whois را انجام مي‌دهد و براي آن فرقي نمي‌كند آن IP فعال است ياDown زيرا از همه آنهاWhois مي‌گيرد. اين گزينه نيز براي پيدا كردن سرورها وDNS ها خيلي مفيد است.

گزينهDon't Resolve : اين گزينه عملReverse Whois را روي هيچ سيستمي انجام نمي‌دهد و بيشتر براي زماني مفيد است كه شما براي اسكني كه مي‌خواهيد انجام دهيد احتياج به سرعت داريد كه در اين صورت مي‌توانيد از اين گزينه استفاده كنيد.

گزينهFast Scan : اين گزينه نيز احتياج به توضيح ندارد و مشخص است كه با انتخاب اين گزينه سرعت اسكن بيشتر مي‌شود ولي وقتي كه سرعت بيشتر باشد نتيجه اسكن ضعيف‌تر از حالت عادي اسكن مي‌شود ولي اگر شما به سرعت احتياج داريد مي‌توانيد از اين گزينه استفاده كنيد.

گزينهOS Detection : اين گزينه كه گزينه پيش فرض قسمتOption هم است يكي از مهمترين گزينه‌هاي برنامه است كه كار آن حدس زدن و فهميدن سيستم عامل سيستم در حال اسكن است ولي شايد براي شما جالب باشد كه چگونه برنامهNmap و اين گزينه مي‌تواند نوع سيستم عامل را فقط با دانستن آدرس IP آن حدس بزند براي اين كارNmap از يك تكنيك به نام كپي برداري از پشتهTCP/IP استفاده مي‌كند و با كمك گرفتن ازRFC ها بسته‌هايي را به پورت‌هاي مختلفي روي سيستم هدف مي‌فرستد و چگونگي تغيير شماره سريال در بستهSYN-ACK را بررسي مي‌كند و در نهايت نوع سيستم عامل را حدس مي‌زند.

گزينهRandom Host : اين گزينه نيز به آيپي‌هاي داده شده در قسمتHost برنامه توجه نمي‌كند و آيپي‌هايي را بصورت اتفاقي انتخاب مي‌كند و سپس اسكن مي‌كند.

قسمتDebug و گزينهDebug : اين گزينه اولين گزينه قسمتDebug است كه در قسمتOption قرار دارد كه براي ديباگ كردن بكار مي‌رود و با انتخاب اين گزينه نتايج ديباگ را شما مي‌توانيد در قسمت Output برنامه ببينيد.

گزينه Verbose Very verbose : اين دو گزينه نيز جزئيات و مراحل اسكن را نشان مي‌دهند كه پيشنهاد مي‌شود اگر قصد استفاده از گزينه ديباگ را داريد به عنوان مكمل اين اسكن از گزينهVery verbose استفاده كنيد چون اين گزينه نسبت به گزينهverbose كارايي بيشتري دارد و مراحل اسكن و ديباگ را دقيقتر نشان مي‌دهد.
در شماره آينده با ديگر بخش‌هاي اصلي برنامه Nmap آشنا خواهيد شد.
 
Last edited:

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
واژه‌نامه
Homebrew
به سخت‌افزار يا نرم‌افزاري گفته مي‌شود كه يك نفر در خانه يا شركت خود براي استفاده خود توليد مي‌كند. در واقع اين محصول‌ها به‌عنوان يك دستاورد تجاري محسوب نمي‌شوند.
Handhel Scanner
به‌معناي اسكنر دستي است. در اين نوع اسكنرها هد مربوط به اسكن به‌صورت دستي از روي وسيله مورد نظر همچون كاغذ عبور داده مي‌شود.
Footprint
در لغت به‌معناي ردپا است، اما در اصطلاح رايانه به سطحي گفته مي‌شود كه توسط يك رايانه يا هر وسيله ديگر اشغال مي‌شود.
Flafbed Scanner
به‌معناي اسكنر تخت است. اين نوع اسكنر يك صفحه تخت شيشه‌اي دارد كه سند مورد نظر روي آن قرار مي‌گيرد و هد مربوط به اسكن به طور خودكار زير اين سطح حركت كرده و عمل پويش را انجام مي‌دهد.
Sheet Fed Scanner
اين نوع اسكنر كاغذ را به درون خود مي‌كشد و آن را با عبور دادن از مقابل هدي ثابت، پويش مي‌كند. اين نوع اسكنرها، اسكن چند صفحه‌اي را نيز ممكن مي‌سازند.
DTE
برگرفته از حروف اول عبارت Data Terminal Equipment است و به وسيله‌اي مانند يك رايانه شخصي گفته مي‌شود كه مي‌‌تواند داده‌هاي ديجيتال را از طريق يك خط ارتباطي ارسال يا دريافت كند.
‌DCE
برگرفته از حروف اول عبارت Data commnications Equipment است و به وسيله‌اي گفته مي‌شود كه امكان دسترسي به يك خط ارتباطي را براي يك‌ DTE فراهم مي‌آوردDCE. در واقع يك وسيله ميانجي است كه كار تبديل داده‌هاي يك‌ DTE را قبل از ارسال به عهده دارد.
Data Set
به مجموعه‌اي از داده‌هاي مرتبط به هم گفته مي‌شود كه مي‌توان آنها را به‌طور جداگانه و به‌صورت واحد به‌كار برد. در اصطلاح ارتباطات نيز به يك مودم، ديتاست نيز گفته مي‌شود.


@@@


مهر داده‌ها روي ديسك
100952714920.jpg

معمولا مساله تكثير، مربوط به كاربران خانگي نمي‌شود. زيرا آنها تنها نيازي كه در اين راستا دارند آن است كه يك يا چند نسخه پشتيبان از اطلاعات خود تهيه كنند و يا نهايتا چند ديسك را براي دوستان خود رايت كنند، اما در موسسات، شركت‌ها و مراكز آموزشي، گاهي تكثير به عنوان يك مساله مهم مطرح مي‌شود.
استامپ
هفته‌هاي گذشته از دستگاه‌هاي Duplicator به‌عنوان راه‌حلي براي تكثير ديسك‌هاي ليزري ياد كرديم، اما خوب است بدانيم كه در مقياس‌هاي كلان، اين وسايل نيز پاسخگو نخواهد بود. براي اين مقياس‌ها از يك فناوري تحت عنوان استامپ داده‌ها روي ديسك استفاده مي‌شود. اين روش، فوق‌العاده سريع است و در مدت زمان يك ضربه، يك ديسك تهيه مي‌شود.

در اين روش ديسك‌هاي خام معمولي نمي‌‌تواند مورد استفاده قرار گيرد. ديسك‌هاي مورد نياز براي اين فناوري اغلب نقره‌اي رنگ هستند. معمولا روي ديسك‌هاي رايت شده توسط رايترهاي معمولي، به‌دليل رايت مارپيچ داده‌ها، خطي در انتهاي داده‌ها روي ديسك بر جاي مي‌ماند كه به خط رايت معروف است. در تكثير به وسيله استامپ چون فناوري نوشتن به‌صورت مارپيچ نيست، چيزي تحت عنوان خط رايت نيز وجود ندارد.

در اين روش يك نمونه مخصوص از داده‌ها روي يك قالب تهيه مي‌شود. اين نمونه مانند يك مهر عمل مي‌كند.

هنگامي كه شما مهر را درون جوهر مي‌زنيد و روي كاغذ فشار مي‌دهيد، نقش فرورفتگي‌ها و برجستگي‌هاي مهر روي كاغذ مي‌افتد. در روش تكثير استامپي هم با فشار دادن قالب اصلي روي ديسك‌هاي خام، نقش صفر و يك، عينا به ديسك منتقل مي‌شود و گويا يك كپي از آن تهيه شده است. اين فناوري گران‌قيمت و در عين حال سريع و كاراست و براي تكثيرهاي بسيار زياد ناچار به استفاده از اين فناوري خواهيم بود.



@@@


مادربردهايي با امكانات جديد
100952714857.jpg

شركت گيگابايت پس از معرفي سري جديد مادربردهاي خود بر پايه تراشه‌هاي سري58 X، دومين نسل از مادربردهاي سري Extreme را كه مخصوص سيستم‌هاي با كارايي بسيار بالا طراحي شده است، معرفي كرد.
پيش از اين شاهد عرضه دو مدل مادربرد از اين سري بوديم كه هر دو با استفاده از تراشه‌هاي 45P عرضه شده بود. بسياري از تحليل‌گران عقيده دارند عرضه چنين مادربردهايي كه مخصوص تندسازي بهينه شده‌اند، نشانگر توجه بسيار ويژه‌اي است كه توليدكنندگان به كاربران سطح بالا و كاربراني كه مي‌خواهند به حداكثر كارايي در سيستم‌هاي خود دست پيدا كنند دارند.

از مشخصاتي كه گيگابايت با تاكيد فراوان از آن نام مي‌برد مي‌توان به استفاده از نسل سوم طراحي با طول عمر بالا اشاره كرد. اين طراحي از بردهاي مدار چاپي استفاده مي‌كند كه لايه‌هاي داخلي مسي قطورتري دارند و به همين دليل مي‌توانند جريان برق را به شكل بهتري هدايت كنند. همين امر سبب مي‌شود تا مادربرد در هنگام كار حرارت كمتري توليد كند. در نهايت تعداد زيادي درگاه SATA و درگاه‌هاي PCI Express نيز در اين مادربرد مورد پشتيباني قرار گرفته‌اند. به احتمال بسيار زياد اين مادربرد خواهد توانست از هر دو فناوري SLI و CrossFire پشتيباني كند. اما تا كنون تنها پشتيباني از پيكره‌بندي CrossFire تاييد شده است.

شركت MSI نيز از توليد محصولي به نام P54-8D Memory Lover خبر داد كه به تراشه اينتل 45 P و 8 اسلات حافظه مجهز شده است. اين مادربرد قادر خواهد بود از 16 گيگابايت حافظه 2DDR يا هشت گيگابايت حافظه 3DDR پشتيباني كند. اين محصول همانند رقباي قدرتمند خود از پردازنده‌هايي با فركانس حداكثر 1600 مگاهرتز پشتيباني مي‌كند. در P54-8D از سيستم خنك‌كننده لوله‌هاي مسي با بازده حرارتي بالا استفاده شده تا حرارت در پل شمالي و جنوبي كاهش پيدا كرده و پايداري مادربرد حفظ شود.



@@@


ادغام گنجايش‌هاي دو ديسك سخت‌
100952715058.jpg

شركت Sharkoon از ساخت محصول جديدي با نام QuickPort Duo خبر داده است كه به شما اجازه مي‌دهد به‌صورت همزمان از دو ديسك سخت خارجي 5/2 يا 5/3 اينچي SATA استفاده كنيد. اين دستگاه كوچك به كاربر امكان مي‌دهد تا با انجام يك فرآيند ساده كه براي نصب يك ديسك سخت خارجي در رايانه طي مي‌شود، از فضاي داخلي هر دو ديسك در رايانه خود استفاده كند.
دستگاه روميزي كوييك‌پورت ديو كه بر اساس اندازه ديسك‌هاي سخت قابليت پذيرش دو ديسك به‌صورت همزمان را دارد، به يك سطح پوششي مخصوص مجهز شده است تا زماني كه قصد استفاده از يك ديسك سخت خارجي را داريد، امكان ورود گرد و غبار به دستگاه غيرممكن شود. اين دستگاه دو دكمه كوچك دارد كه با فشردن هر يك از آنها مي‌توانيد ديسك‌هاي سخت را از آن خارج كنيد.

شركت شاركون قيمت محصول خود را براي بازارهاي اروپايي 47 يورو اعلام كرده و خاطرنشان ساخته است كه به‌زودي آن را وارد بازارهاي جهاني مي‌كند. اين دستگاه از طريق ورودي USB به رايانه متصل مي‌شود و سرعت انتقال اطلاعات آن با سرعت ديسك‌هاي سخت جديد داخلي براي رايانه‌ها برابري مي‌كند.



@@@


گامي اساسي‌ در ساخت تراشه‌ها
پژوهشگران موفق به ابداع شيوه‌اي جديد شده‌اند كه در جريان آن ساخت يك تراشه به‌طور خودكار انجام شده و اجزاي آن از طريق فرايندهاي پيچيده شيميايي تكميل مي‌شود. اين اختراع مهم راه را براي ساخت تراشه‌هاي سريع‌تر، كوچكتر و كاراتر هموار مي‌كند.
در حال حاضر براي طراحي يك تراشه، مدارهاي مورد نظر با استفاده از اشعه و واكنش‌هاي شيميايي حاصل از آن روي يك نيمه هادي حك مي‌شود اما با اين اختراع جديد، همين امر پس از آغاز توسط انسان به‌طور خودكار و بر مبناي برنامه‌ريزي قبلي از طريق واكنش شيميايي مولكولي بر روي سطح نيمه‌هادي‌ها ادامه مي‌يابد. البته در حال حاضر تراشه‌هاي ساخته شده بدين شيوه بسيار ساده هستند و نمي‌توان از آنها در دستگاه‌هاي پيچيده الكترونيكي استفاده كرد.

محققان آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي فيليپس مي‌گويند در آينده‌اي نزديك كاري خواهند كرد كه الكترون‌ها قادر به حركت سريع‌تر در داخل مدارهاي يك تراشه باشند. امري كه تحقق آن سرعت و كيفيت عملكرد رايانه‌ها را به ميزان چشمگيري ارتقا خواهد بخشيد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
بسته مكمل براي يك بازي كامل‌
بازي‌خوب، ادامه‌‌‌خوب‌تر
100952715181.jpg

سال پيش كرايسيس همه چيز را تكان داد. بازي‌كننده‌ها دسته‌دسته به‌خاطر بازي كردن كرايسيس شروع به ارتقاي سيستم كردند و روان اجرا شدن اين بازي روي سيستم‌ها، مايه فخر و خودنمايي شد. ويندوزهاي ويستا با ديركت‌ايكس 10 فروششان چند برابر شد و كارت‌هاي گرافيك 512 محبوب‌تر از قبل شدند. كرايسيس موفق شد هم در بخش گيم‌پلي و هم در بخش جلوه‌هاي ويژه نمره‌هاي خوبي كسب كند.
بسته مكمل جديد كرايسيس كه وارهد نام دارد و به تنهايي قابل بازي است، موفقيت‌هاي قسمت اول را ادامه داده. البته حالا انتظارها خيلي بالا رفته و ديگر كسي با ديدن مناظر زيبا و پرجزييات وارهد حيرت زده نمي‌شود. اما سازنده‌ها توانسته‌اند با تغييراتي در روند بازي كاري كنند كه احساس تكرار به شما دست ندهد.

اساس داستان فرقي با كرايسيس ندارد. در واقع سر و ته ماجرا مشترك است اما وقايع جزيره اسرار آميز و مبارزه با بيگانه‌ها را اين بار از ديد ديگري دنبال مي‌كنيد. اين موضوع در ابتدا جذاب است اما همين‌طور كه در بازي پيش برويد، انگيزه‌تان براي تمام كردن وارهد را كم مي‌كند. زيرا پايان داستان از اول معلوم است و مي‌دانيد اتفاق غيرمنتظره‌اي نخواهد افتاد و چيزي بيشتر از قبل هم نخواهيد فهميد. قهرمان داستان اين‌بار سايكو نام دارد كه همانند لقبش آدم كاملا بي‌اعصابي است. سايكو را خيلي بهتر مي‌شود به‌عنوان نقش اول داستان هضم كرد زيرا شخصيت‌پردازي نسبتا خوبي دارد و چند بار با فلش‌بك‌هاي مختلف از گذشته او اطلاعاتي كسب مي‌كنيد. تعداد ميان‌پرده‌هاي بين بازي كه توسط دوربين سوم شخص روايت مي‌شوند، زياد است و كمي بيشتر به ماجرايي بودن بازي مي‌افزايد.

البته براي كرايسيس بازي كردن احتياجي به داستان نيست. روند بازي مي‌تواند به‌تنهايي علاقمندان به بازي‌هاي اكشن اول شخص را جلب كند. وارهد خيلي طولاني نيست و با شش‌هفت ساعت سر و تهش را مي‌شود جمع كرد. كوتاه بودن وارهد از نظر تعداد مراحل، باعث بيشتر شدن تعداد درگيري‌ها شده است. زياد شدن تعداد درگيري‌ها مساوي است با زياد شدن تعداد دشمن‌ها و همه اين عوامل در كنار هم باعث مي‌شوند سبك بازي تا حدودي دگرگون شود.

قبلا بازي به شما اجازه مي‌داد تا هر طور كه دوست داريد مراحل را رد كنيد. اگر تمايل به مخفي‌كاري داشتيد مي‌توانستيد با چريك بازي به مقصد برسيد و اگر دوست داشتيد بزنيد به دل دشمن، كرايسيس همه جوره با سلاح‌هاي خوبش شما را حمايت مي‌كرد. اما در وارهد اين انتخاب تا حدودي از بازي كننده سلب شده است. اين بار اگر كسي علاقه به مخفي‌كاري داشته باشد، كارش خيلي‌خيلي دشوار است.

دشمن‌ها به‌شدت باهوش شده‌اند. كره‌اي‌ها عكس‌العمل‌هاي هوشمندي از خود نشان مي‌دهند. تعداد افرادي از دشمن كه مانند شما از لباس نانويي استفاده مي‌كنند، بسيار بيشتر شده و در طي همان يك ساعت اول بازي، جزيره يخ مي‌زند و بيگانه‌ها روي سرتان خراب مي‌شوند. در نتيجه اين همه بدبختي، بيشتر زمان بازي شما يا در حال دويدن و فرار كردن هستيد و يا در حال تيراندازي به دشمن. ديگر فرصت زيادي براي مخفي شدن و حمله حسابگرانه وجود ندارد.

البته وارهد در اين راه كمك‌هاي زيادي به شما مي‌كند. تعداد سلاح‌ها و مهمات به‌وضوح بيشتر شده و هيچ‌وقت بدون سلاح نمي‌مانيد. تعداد وسايل نقليه نظامي هم زيادتر از قبل است و كاربرد بيشتري پيدا كرده‌اند. در اين ميان چيزهاي جديدي مثل هاوركرفت يا ساب‌ماشين‌گان، اكشن‌ها را از يكنواختي بيرون مي‌آورند. قسمت‌هاي هاوركرفت سواري شباهت زيادي به هاف‌لايف 2 دارند. روند بازي در وارهد، بازي‌كننده‌ها را خيلي بيشتر از كرايسيس درگير مي‌كند. شايد قبلا سازنده‌ها مي‌خواستند شما مناظر و قدرت گرافيكي كراي انجين را بيشتر ببينيد، اما حالا مي‌خواهند شما را درگير اكشن كنند. روند بازي وارهد براي طرفداران اكشن‌هاي اول شخص مطلوب‌تر است.

بخش گرافيكي احتياجي به تعريف و تمجيد ندارد. وارهد از نظر گرافيكي بهينه‌تر شده است. سال پيش براي اجراي كرايسيس در حالت گرافيكي خيلي خوب با كارت 8800 مشكل داشتم. اما حالا وارهد روي همان كارت گرافيك و سيستم، بسيار روان‌تر و بهتر از كرايسيس اجرا مي‌شود و مي‌شود بعضي از گزينه‌ها را روي High قرار داد.

وارهد يك بسته مكمل بسيار خوب براي كرايسيس است. نقشه‌هاي بخش چند نفره كه كرايسيس وارز نام دارند واقعا عالي هستند. وارهد را به همه طرفداران بازي‌هاي اكشن اول شخص توصيه مي‌كنم.



@@@


اخبار
مراحل جديد توم ريدر
مايكروسافت و Eidos اعلام كردند دو مرحله اضافه براي بازي جديد توم ريدر كه‌ Underworld نام دارد، به‌طور انحصاري در شبكه ايكس‌باكس‌لايو قرار خواهد گرفت. دو مرحله قرار است شامل لوكيشن‌ها و معماهاي كاملا جديد باشند كه در بازي اصلي نيست.
با دانلود كردن اين دو مرحله، نزديك به شش ساعت به بازي اصلي آندرورلد اضافه خواهد شد. به اين ترتيب توم‌ريدر به دو بازي فال‌‌آوت 3 و جي‌تي‌اي 4 پيوست كه مراحلي اضافي را به‌صورت انحصاري براي ايكس‌باكس منتشر خواهند كرد.
بليزارد برنده شد
دادگاه بليزارد در برابر MDY برنده‌اش بليزارد بود. شركت MDY يك نرم‌افزار مخصوص براي كاربران دنياي واركرفت توزيع كرده كه كارهايي مانند طلا جمع كردن و تراز گرفتن را به‌صورت خودكار انجام مي‌دهد و بليزارد به اين خاطر از MDY شكايت كرد. طبق راي دادگاه، شركت MDY بايد 6 ميليون دلار خسارت به بليزارد پرداخت كند. دادگاه با توجه به متن كپي‌رايتي كه كاربرها در هنگام نصب بازي قبول مي‌كنند، MDY را محكوم كرد.
100952715503.jpg
بسته مكمل اسپور
هنوز مدتي از عرضه بازي اسپور نگذشته كه صحبت‌هايي از انتشار اولين بسته مكمل آن شنيده مي‌شود. با اينكه الكترونيك‌آرتز تا اين لحظه هنوز چيزي را رسما تاييد نكرده است، اما با توجه به ليست بازي هايي كه فروشگاه معروف گيم استاپ اعلام كرده،‌ بايد به‌زودي منتظر يك بسته مكمل براي اسپور باشيم.

اين بازي Cut and Creepy Parts نام دارد و هيچ اطلاعاتي از محتويات آن در دست نيست. با توجه به سابقه The Sims و بسته‌هاي مكملش، اين شايعه با احتمال زيادي صحت دارد.

پرفروش‌ترين‌هايPC
گروه NPD آمار فروش بازي‌هاي PC در هفته منتهي به 17 سپتامبر را منتشر كرد. طبق اين آمار بازي آنلاين وارهمر پرفروش ترين بازي PC و بعد از شاهكار ويل رايت يعني اسپور بودند. مقام سوم را نسخه ويژه وارهمر آنلاين داشت.

كرايسيس وارهد مقام چهارم بود و پس از آن بسته مكمل جديد بازي 2 The Sims يعني Apartment Life قرار گرفت. بازي‌هاي بعدي به ترتيب World of Warcraft: Battle Chest، نسخه Galactic بازي اسپور، The Sims 2 Double Deluxe، استاكر: آسمان صاف و دنياي واركرفت بودند.



@@@


بازي موبايل
فوتبال 2009
100952725196.jpg

اگر فيفا 08 را روي گوشي‌هاي همراه بازي كرده باشيد، با شروع كردن فيفا 09 متوجه مي‌شويد كه بر خلاف گذشت مدت زمان يك ساله، اين بازي هيچ تغييري نسبت به قبل ندارد. كنترل بازيكن‌ها دقيقا مانند فيفا 08 است و اگر فكر كرده‌ايد مشكلاتي از قبيل كند بودن بازيكن‌ها، ضعف عملكرد خط دفاع يا پاس‌هاي كم قدرت در اين شماره برطرف شده‌اند، اشتباه كرده‌ايد!
تنها تفاوتي كه در فيفا 09 مي‌بينيد، زاويه دوربين است. دوربين حالا از كنار بازي را نشان مي‌دهد و قابليت نشان دادن زمين به‌صورت وايداسكرين را هم دارد. اما مشكلات كنترل نامناسب بازيكن‌ها همچنان آزاردهنده هستند.

در اين شماره قابليت انتخاب دستي بازيكن وجود ندارد و بايد صبر كنيد تا خود بازي برايتان تصميم بگيرد و يك بازيكن را انتخاب كنيد. به اين ترتيب تقريبا بازيكنان خطوط دفاعي هميشه چند ثانيه ديرتر فشار روي مهاجم حريف را شروع مي‌كنند. اگر فيفا 08 را بازي كرده باشيد، احتمالا فيفا 09 چيز جديدي برايتان نخواهد داشت.



@@@


بازي با زمان هيچگاه قديمي نمي‌شود
اسرار‌ دنياهاي‌‌ موازي‌
100952715361.jpg

7 سال پيش كونامي يك بازي ماجرايي فوق‌العاده زيبا و به يادماندني به‌نام «سايه سرنوشت» (Shadow of Destiny) را منتشر كرد كه با پلي‌استيشن 2، ايكس‌باكس و PC قابل بازي بود. تم اصلي داستان سايه سرنوشت بازي با زمان بود و نقش اول داستان براي جلوگيري از مرگ خودش و پي بردن به راز جرياناتي كه باعث قتل او شده، به زمان‌هاي مختلف سفر مي‌كرد.
از همان زماني كه معلوم شد جونكو كاوانو، نويسنده و كارگردان سايه سرنوشت، روي يك بازي ماجرايي مشابه با نام Time Hollow كار مي‌كند، بسياري از طرفداران بازي سايه سرنوشت براي انتشار اين بازي لحظه شماري كردند. نسخه ژاپني تايم‌هالو در ماه مارس امسال منتشر شد و ماه پيش نسخه انگليسي آن به بازار آمد.
طرفداران بازي‌هاي ماجرايي بايد خوشحال باشند كه تايم‌هالو درست همانند سايه سرنوشت يك بازي جالب و منحصربه‌فرد است.

ژانر بازي را بهتر است به‌جاي ماجرايي، «رمان تعاملي» (Interactive Novel) بدانيم چون به‌ندرت مولفه‌هاي يك بازي در تايم‌هالو ديده مي‌شوند. درصد دخالت شما در داستان حتي از بازي‌هايي مانند سري فنيكس‌رايت هم كمتر است. بنابراين خودتان را آماده كنيد براي تعداد زيادي ديالوگ و ميان پرده‌هاي انيميشني بسيار زيبا.

نقش اول بازي در نسخه انگليسي اتان نام دارد. اتان يك روز صبح از خواب بيدار مي‌شود و مي‌بيند همه دنياي اطرافش تغيير كرده است. در حالي‌كه اتان شب قبل با پدر و مادرش شام خورده،‌ اما صبح روز بعد متوجه مي‌شود پدر و مادرش دوازده سال است كه گم شده‌اند و او با عمويش زندگي مي‌كند. در ادامه، اتان قلم عجيبي را پيدا مي‌كند كه به او اجازه دستكاري بسيار محدود در گذشته را مي‌دهد، اما به چند شرط: اين‌كه اتان حتما يك فلش‌بك در ذهنش از يك واقعه در گذشته ديده باشد و دوم اين‌كه زمان و مكان دقيق حادثه را بداند و به آنجا برود.

با هر تغييري كه اتان در گذشته ايجاد مي‌كند، دنيايي كه اتان در آن قرار دارد تحت تاثير آن، تغيير مي‌كند. يكي‌دو فصل اول داستان به تغييرات جزيي براي جلوگيري از دعواي دوستان مي‌گذرد اما از وقتي كه اتان فلش‌بك تصادف يك اتوبوس را مي‌بيند همه چيز جدي مي‌شود. زني در اين اتوبوس است كه اتان هرچه تلاش مي‌كند، نمي‌تواند او را نجات بدهد. در ادامه اتفاقات بسيار عجيبي براي دوستان اتان مي‌افتند و او متوجه مي‌شود يك نفر ديگر هم در حال تغيير دادن گذشته است.

داستان به اندازه كافي جذاب هست كه بازي‌كننده را تا آخر دنبال خودش بكشاند. نوشتن چنين داستاني اصلا كار ساده‌اي نيست. ربط بين كاراكترها و رفتار آنها در گذشته و آينده بعضي وقت‌ها خيلي پچيده مي‌شود و بعضي وقت‌ها هم حس مي‌كنيد داستان چند گوشه باز دارد. اما در كل به‌خاطر ايده منحصر به فرد تايم‌هالو از اول تا آخر مي‌شود از داستان و وقايع غيرمنتظره آن لذت برد.

گرافيك به‌صورت انيمي است و دموهاي كارتوني فراواني در طول بازي نمايش داده مي‌شوند. بيشتر كاري كه شما بايد بكنيد، بررسي تصاوير فلش بك در ذهن اتان و پيدا كردن زمان و مكان آنهاست. سپس با رفتن به آن مكان قلم جادويي اتان شروع به درخشش مي‌كند و شما با استايلوس بايد حفره‌اي به گذشته باز كرده و آن را طوري تغيير دهيد كه اتفاقاتي در زمان حال رخ بدهند يا ندهند.

بازي تايم‌هالو 6 فصل و يك مقدمه و يك موخره دارد. وقتي يك دور بازي را تمام كرديد حتما دوباره آن را شروع كنيد. زيرا بار دوم اتان تمام وقايع را كاملا به‌خاطر دارد و اگر زرنگ باشيد، مي‌توانيد به‌روش جالبي همان اول كاري بازي را تمام كنيد! بازي كردن يا بهتر است بگويم خواندن رمان تايم‌هالو را به همه كساني كه DS دارند توصيه مي‌كنم.



@@@


بازي هفته
ورزش‌كنيد
در حال حاضر به آن موقع از سال رسيده‌ايم كه الكترونيك‌آرتز بازي‌هاي ورزشي‌اش را يكي پس از ديگري بيرون مي‌دهد. بازي‌هاي فيفا 09 و09 NBA هم‌اكنون جزو داغ‌ترين بازي‌هاي بازار هستند كه براي همه پلت‌فرم‌ها منتشر شده‌اند.
دموي قابل بازي پرو 2009 هم يكي از پرطرفدارترين چيزهايي است كه اين روزها رد و بدل مي‌شود.
در ميان بازي‌هاي جديد، سايلنت‌هيل 5 و Brothers in Arms از بقيه بيشتر خودنمايي مي‌كنند. بالاخره كونامي شماره جديد سايلنت هيل را به بازار فرستاد. طرفداران بازي‌هاي تبهكاري هم از منتشر شدن 2 Saints Row خوشحال هستند. بازي Igor هم كه برگرفته از فيلم سينمايي انيميشني با همين نام است، در بازارها پيدا مي‌شود. طرفداران بازي‌هاي نقش‌آفريني مي‌توانند 2Valhalla Knights را روي كنسول دستي PSP بازي كنند.

بازي بسيار كارتوني بسيار جالب de Blob براي كنسول Wii منتشر شده و براي DS بازي‌هايي نظير Unsloved Crimes و SimCity Creator عرضه شده‌اند.



@@@


لینک دانلود یکبار دیگه در انتهای مطالب این شماره :


كليك شماره 210- يكشنبه 5 آبان 1387

دانلود حجم 1.0MB
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مطالب شماره 211 :


رشد ‌‌مطلوب‌ پارك‌هاي علم و فناوري‌
100953312868.jpg

معاون فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري، رشد كمي و كيفي پارك‌هاي علم و فناوري كشور، در 3‌سال اخير را مطلوب و رضايت بخش، توصيف كرد.
به گزارش ايرنا، روابط عمومي وزارت علوم، عليرضا جهانگيريان، در گردهمايي روساي پارك‌هاي علم و فناوري، افزود : در سال 1384، تعداد 85 شركت متوسط در پارك‌هاي علم و فناوري وجود داشت كه هم اكنون به 329 شركت افزايش پيدا كرده است و شركت‌هاي كوچك مستقر در پارك‌هاي علم و فناوري نيز از 191 شركت به 733 شركت افزايش داشته است.
وي خاطرنشان ساخت: در ابتداي فعاليت دولت نهم، تعداد 13 پارك علم و فناوري، مجوز تأسيس گرفته بودند كه با توجه به بحث ارزيابي و ارتقاي عملكرد و پس از بررسي تقاضاي تاسيس و تصويب آنها در سفرهاي استاني هيات دولت، مجوز تاسيس 8 پارك جديد، صادر شد و امروز 21‌‌پارك علم و فناوري در كشور فعال هستند. تا سال 84، تعداد 35 ثبت اختراع توسط شركت‌هاي مستقر در پارك‌ها انجام شده بود، در صورتي كه در نيمه‌‌‌اول‌‌ا‌مسال، فقط توسط يكي از پارك‌هاي علم و فناوري، 50 ثبت اختراع صورت گرفته است.

وي همچنين به اختصاص 10 ميليارد تومان از سوي معاونت‌ علمي فناوري رياست جمهوري براي حمايت از پارك‌هاي علم و فناوري اشاره و ابراز اميدواري كرد كه اين مساعدت‌ها در قالب بودجه ساليانه انجام شود تا امكان برنامه ريزي بهتري فراهم شود.

گردهمايي يك روزه روساي پارك‌هاي علمي فناوري كشور، به منظور ارايه گزارش كاركرد، بررسي وضعيت فعلي و چشم انداز آينده اين مراكز علمي، تبادل انديشه و تجربه مديران، طرح مشكلا‌ت و موانع موجود و پيشنهاد راهكارهاي موثر در رفع اين چالش‌ها، به ميزباني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، برگزار شد.



###


دانشنامه قرآن روي اينترنت
100953312975.jpg

مدير اجرايي پايگاه حوزه علميه، از قرار گرفتن دانشنامه قرآن كريم با بيش از دو هزار و 300 مطلب در قالب مقالات، چكيده پايان نامه و پرسش و پاسخ، بر روي شبكه جهاني اينترنت خبر داد.
به گزارش ايرنا به نقل از مركز خبر حوزه، سيد علي طباطبايي، با بيان اينكه اين دانشنامه حاصل شش ماه تلاش محققان مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي است، گفت: اين دانشنامه تا كمتر از يك ماه ديگر بر روي اينترنت قرار خواهد گرفت.
وي، هدف از توليد دانشنامه ياد شده را جمع‌آوري اطلاعات جامع و كامل در مورد قرآن كريم عنوان كرد.

طباطبايي، عظمت قرآن، فضائل قرآن و تفسيرقرآن را بخشي از نمايه‌هاي اصلي اين دانشنامه دانست و اظهار داشت : علوم قرآني، ترجمه‌هاي قرآن، قرآن و اهل بيت(ع)، قرآن و تمدن‌ها، قرآن، هنر و ادبيات، نگارخانه، قاريان قرآني و پرسش و پاسخ از ديگر نمايه‌هاي اصلي اين دانشنامه به‌شمار مي‌رود.

وي در پايان تهيه و به روز رساني دانشنامه‌هاي معاد، حج، انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و زن در اسلام را، از ديگر طرح‌هاي در دست اقدام اين پايگاه عنوان كرد.



###


پرداخت قبض‌تلفن همراه‌‌‌با تلفن‌ثابت‌
100953313116.jpg

روابط‌عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: مشتركان همراه اول از اين پس مي‌توانند براي پرداخت صورتحساب قبوض تلفن همراه خود علاوه بر ساير روش‌هاي غيرحضوري از طريق تماس با شماره 2784-021 و با داشتن هر يك از كارت‌هاي عضو شبكه شتاب و صرفا با وارد كردن شماره تلفن همراه خود بدون نياز به شناسه قبض و شناسه پرداخت نسبت به پرداخت آنها اقدام كنند.
در صورتي كه مشترك از طريق تلفن همراه خود با سيستم تماس بگيرد، سيستم شماره مشترك را تشخيص داده و امكان پرداخت بدون وارد كردن شماره تلفن همراه ميسر است، مگر اين كه مشترك بخواهد قبض شماره تلفن همراه ديگر را پرداخت كند كه در اين صورت بايد شماره تلفن به سيستم وارد شود.


###


ورود مخابرات به سرويس‌هاي ارزش‌افزوده
مدير عامل شركت مخابرات ايران از ورود مخابرات به بحث سرويس‌هاي ارزش‌افزوده خبر داد كه بيش از نيمي از درآمد سرويس‌هاي مخابراتي برروي اين سرويس‌ها قرار دارد.
صابر فيضي در گفتگو با ايسنا، اظهاركرد: با توجه به اين كه بيش از نيمي از درآمد سرويس‌هاي مخابراتي بر سرويس‌هاي ارزش‌افزوده است، بنابراين ديگر به‌دنبال رقابت در بحث صوت يا سرويس‌هاي پايه نيستيم بلكه از اين به بعد در بحث سرويس‌هاي ارزش افزوده وارد خواهيم شد.
وي با بيان اين كه توسعه در هر زمينه و حوزه‌اي بر اثر رقابت به وجود مي‌آيد تصريح كرد: رقابت نقش موثر و مفيدي در رشد و توسعه هر حوزه‌ دارد. همچنين ياد آور شد: با توجه به نهايي نشدن بودجه سال آتي شركت، مجمع مخابرات در اوايل آبان‌ماه سال جاري برگزار مي‌شود.

خدمات ارزش افزوده موجب مي‌شوند كه درآمد افزايش يافته و حاشيه سود زياد ‌شده، توسعه مخابرات در كشور با آهنگ بيشتري ادامه يابد. پس از ورود شبكه تلفن همراه در سال 73 به كشور و ارايه سرويس پيام كوتاه چند سال بعد از ورود اين وسيله ارتباطي، كار گروهي در دانشگاه صنعتي شريف كه به‌واسطه تهيه اولين و تنها مركز پيام كوتاه كشور با اين بستر مخابراتي آشنا بود، به‌فكر تهيه و راه‌اندازي خدمات ارزش افزوده مبتني بر‌ SMS افتاد و به تدريج شركت‌هاي ديگر به فكر ارايه اين سرويس افتادند.

لازم به‌ذكر است كه از جمله سرويس‌هاي ارزش افزوده مبتني بر بستر پيام كوتاه مي‌توان به ارسال و دريافت پيام كوتاه از طريق وب، ارسال و دريافت پيام كوتاه از طريقIM هاي اينترنتي، ارسال و دريافت ايميل از طريق پيام كوتاه، دريافت اطلاعات و اخبار و داده‌هاي مختلف از طريق پيامك و خدمات بانكي مبتني بر پيام كوتاه اشاره كرد.



###


رونمايي ‌‌‌از ‌‌كد ‌‌سيستم‌‌ عامل ‌‌آندرويد
100953312816.jpg

شركت گوگل به‌تازگي اعلام كرده است كه كد سيستم عامل گوگل موسوم به آندرويد را به صورت منبع‌باز در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. اين اقدام يك روز پيش از آن كه شركت تي‌موبايل تلفن جي1 مبتني بر آندرويد را به بازار عرضه كند، صورت گرفت.
ديويد بورت مهندس نرم‌افزار شركت گوگل گفت: «اكنون نتيجه همه تلاش‌هاي ما در زمينه ايجاد يك پلت‌فرم، به‌طور رسمي در قالب پروژه كد باز آندرويد به‌رايگان در اختيار عموم قرار گرفته است.»

نخستين اخبار مربوط به عرضه آندرويد در تابستان گذشته منتشر شد و تصميم گوگل مبني بر عرضه كد دور از انتظار نبود چرا كه گوگل در گذشته برنامه كاري خود را در دسترس برنامه‌نويسان آندرويد قرار داده بود و در اين برنامه اعلام كرده بود كه كد برنامه را در مرحله چهارم (آخرين مرحله برنامه) ارايه مي‌كند. پيش از اين گوگل يك (Software Development Kit) SDK را در دسترس عموم قرار داده بود، اما كد كيت تنها در اختيار گوگل قرار داشت. حجم بسته حامل سورس كد 1و2 مگابايت است و تنها روي سيستم عامل اوبونتو قابل اجراست و كاربران كد بايد از سيستم منبع‌باز

Git version-control استفاده كنند. آندرويد با اندكي دستكاري بر روي Mac نيز قابل اجراست.

يكي از برنامه‌هاي مرحله چهارم، افزودن امكان پشتيباني از زبان‌هاي غير انگليسي است. مرحله اول اين طرح از زبان آلماني پشتيباني مي‌كند. در سه ماه نخست 2009 پشتيباني از زبان‌هاي فرانسه، ايتاليايي، اسپانيايي، هلندي و زبان‌هاي ديگر (از جمله چيني) به سيستم افزوده مي‌شود و تا پايان 2009 آندرويد از سيستم صفحه كليد نرم نيز پشتيباني خواهد كرد.

بورت با برشمردن مزيت‌هاي نرم‌افزارهاي كد باز از جمله امكان ارزيابي برنامه توسط برنامه‌نويس‌هاي متعدد، افزودن امكانات جديد و تغيير رايگان نرم‌افزار به لزوم ايجاد كتابخانه‌هاي پردازش گفتار، ماشين‌هاي مجازي، و ديگر امكانات موجود در لينوكس اشاره مي‌كند.

با اين حال در هر پروژه كد باز اين احتمال وجود دارد كه برنامه‌نويس‌ها پروژه‌هاي خود را به‌نحوي طراحي كنند كه از جهت كلي و عمومي پروژه اصلي، فاصله گرفته و به‌پروژه‌اي انحصاري تبديل شود. اين امر در درازمدت مي‌تواند منجر به عدم هماهنگي بين نرم‌افزارها شود. گوگل براي جلوگيري از اين مساله نيز تدبيري انديشيده است: گوگل افرادي را به‌عنوان سرپرست و راهنماي توسعه نرم‌افزار برگزيده و كليه كدهايي كه توسط كاربران به سيستم افزوده مي‌شود ابتدا مورد بررسي و تاييد سرپرست‌ها قرار مي‌گيرد. سرپرست‌ها در ارتباط مستقيم و تنگاتنگ با تيم توسعه فناوري آندرويد هستند كه مسوول تعيين سياست‌گذاري‌هاي نرم‌افزاري، تعيين پروژه‌هاي جديد و حل مشكلات احتمالي نرم‌افزارها است.

در حال حاضر برنامه‌هاي كاربردي متعددي براي آندرويد طراحي شده است كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به جي‌ميل، ماي‌اسپيس و (Twitroid)Twitter اشاره كرد. شركت تي‌موبايل نيز هفته گذشته رسما ورود تلفن جي‌1 به بازار را اعلام كرد. اين موبايل اولين تلفني است كه ازآندرويد استفاده مي‌كند.

اين تلفن هوشمند هم اكنون در كليه مراكز فروش شركت تي‌موبايل، در شهرهايي كه به سرويس3G شركت تي‌موبايل مجهز باشند، به‌فروش مي‌رسد. در حال حاضر شهرهاي بوستون، شيكاگو، دالاس، لس‌آنجلس، ميناپوليس، نيويورك و سياتل به اين سيستم مجهز هستند. اولين سري موبايل‌هاي جي‌1 هفته گذشته در سانفرانسيسكو به‌فروش رسيد.

موبايل جي‌1 علاوه برپشتيباني از سيستم G3 از نمايشگر قابل لمس، صفحه‌كليدQWERTY ، سيستم جي‌پي‌اس، واي‌فاي و بلوتوث بهره مند است. با اين همه براي بسياري جذاب ترين خصوصيت اين سيستم ، نرم افزار كد باز آندرويد است، ابزاري كه گوگل به‌وسيله آن مي‌كوشد به‌روش‌هاي قديمي صنعت و تجارت مخابرات پايان دهد.

آندرويد همچنين ارتباط تنگاتنگي با ديگر سرويس‌هاي گوگل دارد. بنا به گفته استفان شانكلند از شبكه خبري CNET، اين سيستم عامل قدرتمند به غول اينترنت امكان مي‌دهد كه براي كاربران راه‌هاي متفاوت و جديدي را در دستيابي به سرويس‌هاي آنلاين فراهم آورد. به‌عنوان مثال مي‌توان از سرويس‌هاي جستجوي گوگل نام برد. آندرويد مي‌تواند از سرويس جستجوي گوگل و نيز از سرويس‌هاي جستجوي ديگر استفاده كند، در‌حاليكه در جي‌1 صفحه خانگي ثانويه اي در سيستم وجود دارد كه در آن تنها مي‌توان از جستجوگر گوگل استفاده كرد و هرگونه دسترسي به جستجوگرهاي ياهو يا مايكروسافت را ناممكن مي‌سازد.

در حال حاضر بررسي‌هاي سي‌نت نشانگر آن است كه مهمترين عامل محبوبيت جي‌1 به عنوان يك تلفن طرح و شكل ظاهري آن نيست، چرا كه جي‌1 همچنان نيازمند تغييرات اساسي در اين زمينه است. زيبايي حقيقي تي‌موبايل جي‌1 در استفاده از سيستم عامل آندرويد گوگل است، زيرا اين سيستم عامل در آينده قادر خواهد بود تلفن‌هاي هوشمند را به ابزارهايي شخصي‌تر و قدرتمندتر تبديل كند. به اين ترتيب، در حال حاضر جي‌1 بيشتر مورد علاقه كاربراني است كه به فناوري‌هاي جديد علاقمندند و خود را با آنها تطبيق مي‌دهند تا كاربران تجاري و عادي فناوري. همچنين شركت Kyocera Wireless نيز اعلام كرده است كه به‌زودي تلفن‌هاي مبتني بر آندرويد خود را روانه بازار خواهد كرد.

اين آغاز يك عصر جديد براي آندرويد و براي صنعت موبايل است اما هنوز راه طولاني تا هماهنگ شدن با تغييرات ايجاد شده در صنعت موبايل باقي است. هدف طراحان آندرويد چيزي فراتر از هماهنگي با صنعت كنوني موبايل است. آنها به تجربه كردن روش‌هاي نو، افزودن ويژگي‌هاي جديد و در نهايت به پيشگام بودن در اين صنعت مي‌انديشند و اين تنها زماني امكان‌پذير است كه برنامه‌نويسان و كاربران به آنها بپيوندند.



###


كرم جديد در محصولات مايكروسافت‌
پس از آن‌كه شركت مايكروسافت بسته امنيتي جديدي را براي سيستم عامل ويندوز روانه بازار كرد، هكر‌ها از روش‌هاي جديدي براي استفاده از حفره امنيتي ويندوز استفاده كرده‌اند. در چند روز گذشته محققان امنيتي از انتشار كرم جديدي در شبكه اينترنت خبر دادند.
اين كرم كه به‌نام Gimmiv شناسايي شده است، از نفوذ‌پذيري سيستم عامل استفاده كرده و وارد شبكه جهاني وب شده است. نمونه‌اي از يك كد اوليه اين كرم كه توسط يك هكر ارسال شده است در حال حاضر در اختيار متخصصان امنيتي قرار گرفته است. اين نمونه كد مي تواند به‌منظور رديابي مسير كرم در شبكه مورد استفاده قرار گيرد. شركت مايكروسافت حدود دو هفته پيش از به‌روزرساني سيستم امنيتي خود، بسته امنيتي جديدي را منتشر كرد، چراكه حفره موجود در سيستم عامل مي‌توانست منجر به پيدايش يك كرم اينترنتي و حمله آن به سيستم شود. تاكنون مايكروسافت تعداد اندكي از حملاتي از اين نوع را مشاهده كرده است كه از اين خطا بهره‌برداري كرده‌اند.

حفره ياد شده بخشي از سرويس سيستم عامل ويندوز سرور است كه براي اتصال دستگاه‌هاي مختلف در شبكه استفاده مي‌شود. هرچند نرم‌افزار فايروال عرضه شده همراه با ويندوز از گسترش كرم در شبكه جلوگيري مي‌كند، اما رايانه‌هاي موجود در شبكه محلي در خطر آلودگي قرار دارند چراكه فايروال از رايانه‌هاي درون يك شبكه محلي حفاظت نمي‌كند. اين مكانيزم عمل دقيقا سيستمي است كه Gimmiv بر اساس آن طراحي شده است. كرم Gimmiv پس از بارگذاري روي يك رايانه، تمام رايانه‌هاي موجود در آن شبكه محلي را آلوده كرده و با بار‌گذاري نرم‌افزاري كه رمز‌هاي عبور را سرقت مي‌كند، زمينه حملات بعدي خود را فراهم مي‌كند.

هر دو شركت Symantec و McAfee اعلام كردند كه در طول هفته گذشته تنها موارد اندكي از چنين حملاتي را مشاهده كرده‌اند با ‌‌اين‌حال سيمن‌تك اعلام كرد كه در اواخر هفته، ميزان جستجو براي يافتن ماشين‌هاي نفوذ‌پذير احتمالي، 25% افزايش داشته است. اين روند رو به‌رشد نشان مي‌دهد كه بايد در انتظار حملات بيشتري باشيم.

احتمال رخداد اين سناريو، رو به افزايش است، چراكه نرم‌افزارهاي بيشتري كه از اين مكانيزم خطا استفاده مي‌كنند، در دسترس عموم قرار گرفته‌اند. اواخر هفته‌گذشته يك نمونه از اين كد روي يكي از سايت‌هاي معروف هكر‌ها قرار گرفت و انتظار مي‌رود، هكرها اين كد را به نرم‌افزار‌هايي با قابليت استفاده آسان تبديل كنند.

زمانيكه كرم موفق شود شبكه‌‌هاي محلي مستقل زيادي را آلوده كند، بحران ايجاد خواهد شد، چراكه تنها با اتصال اين شبكه‌ها به يكديگر دامنه وسيعي از رايانه‌هاي آلوده در كنترل هكر‌ها قرار خواهد گرفت.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
سرويس جديد پاسخگويي به ايميل‌ها
100953313176.jpg

گوگل با ارايه يك سرويس جديد به كاربران تنبل و بي‌حوصله كمك مي‌كند تا به نامه‌‌هاي الكترونيكي مشابه پاسخ‌‌هاي اتوماتيك ارسال كنند. اين سيستم جديد شامل يك addon است كه به پاسخ كنسروي (Canned response) مشهور است.
چاد پري از مهندسان جي‌ميل مي‌گويد : «اگر مكررا نامه‌هايي حاوي سوال‌هاي يكسان دريافت مي‌كنيد و از تايپ كردن مكرر يك پاسخ يكسان خسته شده‌ايد اكنون مي‌توانيد پاسخ خود را يك بار تايپ كنيد و سپس متن آن را با استفاده از دكمه Canned responses ذخيره كنيد.» با تركيب اين سيستم با ويژگي جديد ديگري به نام فيلتر جي‌ميل (Gmail Filters) كه در منوي تنظيمات (Settings menu) قرار دارد مي‌توان نامه‌هايي از اين نوع را به‌طور خودكار ارسال كرد.



###


اخراج 1500 كارمند ياهو
تنها‌‌ راه‌‌حل‌‌ براي ‌عبور ‌از ‌بحران‌
100953313492.jpg

ركود بازارهاي آمريكا كه اين كشور را با چالش‌هاي بسياري روبرو كرده است بر ياهو نيز اثر گذاشته، بطوري‌كه هم‌اكنون اين شركت اينترنتي در حال اخراج 1500 نفر (يا 10 درصد) از كارمندان خود است.
ياهو به تازگي گزارش درآمد سه ماهه سوم سال ميلادي جاري خود را منتشر كرده است. در اين دوره، اين شركت درآمدي معادل 79/1 ميليارد دلار داشته است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل يك‌‌درصد افزايش را نشان مي‌دهد. اما درآمد عملياتي (Operating Income) آن 70 ميليون دلار بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال 2007، 53 درصد كاهش يافته است.
جري يانگ، يكي از موسسان ياهو و رئيس كنوني اين شركت مي‌گويد از آنجايي‌كه شرايط اقتصادي و ميزان تبليغات اينترنتي در سه ماهه سوم دچار ركود شده است، اين شركت همچنان بر استراتژي خود مبني بر انتخاب روش‌ها و شيوه‌هاي ابتكاري و جديد جهت تقويت توان رقابتي در بلند مدت متمركز شده است.

وي با اشاره بر روش‌هاي اين شركت جهت ايجاد تعادل در سرمايه گذاري‌ها و هزينه‌ها در طول سال مي‌گويد اين شركت هم‌اكنون از شيوه‌هايي براي كاهش هزينه‌ها و ارتقاي بهره‌وري استفاده مي‌كند. يكي از اين شيوه‌ها، اخراج 10 درصد از نيروي كاري در سه ماهه چهارم سال ميلادي جاريست. يانگ مي‌گويد: «گام‌هايي كه در اين دوره سه ماهه برمي‌داريم نه تنها مي‌بايست منافع كوتاه مدت ما را از جمله گردش مالي تامين كند، بلكه در واقع بايستي باعث شود انعطاف پذيري و پويايي هرچه بيشتر شركت نيز كه جز اهداف بلند مدت ماست تامين گردد.»
هم‌اكنون هزينه‌هاي سالا‌نه ياهو تقريبا در حدود 9/3 ميليارد دلار است و اين شركت در تلاش است تا پيش از اتمام سال ميلادي كنوني 400 ميليون دلار از آن را كاهش دهد.

پيش به سوي آينده‌
سو دروكر (Sue Drucker) رئيس هيات مديره ياهو به تعدادي از محصولات جديد اين شركت اشاره مي‌كند كه در شرف انتشار هستند. از آن جمله مي‌توان به نسخه بتا يا آزمايشي صفحه آغازين (Home page) جديد ياهو، سيستم جديد مديريت پروفايل‌ها و نيز راه‌اندازي پايگاه جديد تبليغ ديجيتال به نام APT اشاره كرد.

وي مي‌گويد: «ما محصولاتمان را با كيفيتي بالاتر و هزينه‌اي كمتر از آنچه كه در ابتدا تصور مي‌شد توليد كرديم. هم‌اكنون عميقا در حال بررسي ساختار هزينه‌هاي خود هستيم تا بتوانيم از آن طريق بازدهي سيستم را افزايش داده و ياهويي قوي‌تر و سودآورتر بسازيم.»

بنا به عقيده گرگ استرلينگ تحليلگر برجسته Sterling Market Intelligence كاهش هزينه‌ها يكي از راه‌هايي است كه اين شركت مي‌تواند از آن براي كنترل بحران اقتصادي استفاده كند.

وي مي‌گويد: «از آنجايي‌كه ياهو با چالش‌هاي بزرگي در مورد سود سالانه روبرو است، به ناچار براي ادامه سود‌دهي مجبور به كاهش هزينه‌هاست. خبر اخراج نيروها نيز از هفته‌ها پيش شايعه شده بود و بالاخره به حقيقت پيوست.»

لازم به ذكر است كه ياهو در گزارش اخير خود از ارائه هرگونه خط مشي در سال 2009 به علت وضعيت نامشخص اقتصادي خودداري كرده است.



###


لينكدوني
بانك‌هاي دولتي ايران‌


بانك ملي ايران‌

http://www.bmi.ir

بانك صادرات‌

http://www.bsi.ir

بانك تجارت‌

http://www.tejaratbank.ir

بانك سپه‌

http://www.banksepah.ir

بانك ملت‌

http://www.bankmellat.ir

بانك رفاه‌

http://www.bankrefah.ir/

بانك مسكن‌

http://www.bank-maskan.ir

بانك كشاورزي‌

http://www.agri-bank.com

بانك صنعت و معدن‌

http://www.bim.ir

بانك توسعه صادرات ايران‌

http://www.edbi.ir

پست بانك ايران‌

http://www.postbank.ir


###


رشد سوددهي آمازون‌
شركت Amazon روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام كرد سود حاصل از فعاليت‌هاي تجاري اين شركت در سه ماهه سوم سال ميلادي جاري 48 درصد افزايش يافته است. شركت آمازون همچنين پيش‌بيني سود انتهايي سال خود را كاهش داده است كه اين امر نشانگر آن است كه اين شركت تجارت آنلاين نمي‌تواند از شرايط بد اقتصادي موجود در آمريكا بگريزد. سهام اين شركت نيز تحت تاثير اين شرايط با كاهش ارزش روبرو شده است.
تام اسكوتاك مدير مالي آمازون در كنفرانسي كه با حضور تحليل‌گران مختلف برگزار شد، گفت: «اين شركت در روزهاي پاياني سه ماهه سوم شاهد رشد آرام‌تري بود كه علت آن نيز شروع آشفتگي اخير بازارهاي مالي دنياست.»

در گزارش اين شركت آمده است كه هم‌اكنون آمازون درآمد انتهاي سال 46/18 الي 46/19 ميليارد دلار را انتظار دارد كه از رقم 52/19 ميليارد دلار پيش‌بيني شده توسط تحليلگران كمتر است. در ماه جولا‌ي، شركت آمازون فروش سال 2008 را بين 35/19 تا 10/20 ميليارد دلار پيش‌بيني كرده بود. ارزش سهام اين شركت نيز با كاهش 82/6 دلاري يا 6/13 درصدي به 99/49 دلار رسيده است.

كولين سباستين تحليلگر شركتLazard Capital Markets مي‌گويد: «آمازون به وضوح ضربه اقتصاد ضعيف را احساس كرده است» و اضافه مي‌كند: «در عين حال، اين شركت بسيار سريع‌تر از ساير رقبا در حوزه بازرگاني الكترونيك در حال پيشرفت است، بنابراين مي‌تواند در برابر شرايط اقتصادي بوجود آمده مقاومت كند.»

استفن جو يكي از ديگر تحليلگران شركت مزبور نيز مي‌گويد: «به عقيده من، تيم مديريتي آمازون بسيار محافظه‌كار هستند و بدترين شرايط را از قبل در نظر گرفته‌اند. مطمئنا در صورتي‌كه در ماه نوامبر از تعداد كاربران كاسته شود، اين بدترين سناريو به وقوع خواهد پيوست.»



###


رشد روزنامه‌خواني اينترنتي‌
100953313442.jpg

انجمن روزنامه‌نگاري آمريكا (Newspaper Association of America) يا NAA اعلام كرد استفاده از وب سايت روزنامه‌ها در سه ماهه سوم سال جاري ميلادي 16 درصد افزايش يافته است.
اين انجمن كه با كمك شركت Nielsen Online اين تحقيق را انجام داده است، اعلام كرد در طي ماه‌هاي ژوئن و سپتامبر روزنامه‌ها به طور متوسط بيش از 68 ميليون بازديدكننده در ماه داشته‌اند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 9ميليون نفر افزايش داشته است. بازديدكنندگان هر ماه بيش از 5/3 ميليارد صفحه را ورق زده اند كه 25 درصد بيش از 8/2 ميليارد صفحه سه ماهه سوم سال 2007 است.

جان اشتورم مديرعاملNAA مي‌گويد: «با داغ بودن اخبار اقتصادي و همچنين انتخابات رياست جمهوري در آمريكا، مخاطبين براي دريافت جديدترين اخبار و تحليل اتفاقاتي كه بر زندگيشان تاثير گذارند به خواندن و پيگيري وب سايت روزنامه‌ها روي آورده‌اند.»

روزنامه‌ها، عليرغم رشد ترافيك اينترنتي مذكور، با اين مشكل مواجه هستند كه درآمد آنلاين هنوز براي جبران افت سودآوري نسخه‌هاي چاپي كافي نيست. براي مثال، در روزنامه نيويورك تايمز درآمد آنلاين از روزنامه‌ها و ديگر منابع ديجيتال تنها 12درصد درآمد كل را شامل مي‌شود.



###


به هر جاي دنيا كه مي‌‌خواهيد مجاني تلفن كنيد
از ‌‌رايانه ‌‌‌به ‌تلفن ‌ثابت ‌يا ‌‌همراه‌
100953314002.jpg

حتما همگي نام نرم‌‌افزار Skype به گوشتان خورده است. اين برنامه يكي از مشهورترين ابزارهاي مخصوص تلفن اينترنتي به حساب مي‌‌آيد كه بسياري از كاربران نيز با آن آشنايي دارند اما همانطور كه مي‌‌دانيد با استفاده از اين نرم‌‌افزار نمي‌‌توان با خطوط تلفن ثابت يا همراه به‌‌طور رايگان ارتباط تلفني برقرار كرد.
Evaphone
زود نتيجه‌‌گيري نكنيد! قصد معرفي نرم‌‌افزار اسكايپ را نداريم. در اين مطلب قصد داريم بجاي يك برنامه، سايتي را به شما معرفي كنيم كه كار تمام نرم‌‌افزارهاي تلفن اينترنتي را يك‌‌جا و به سادگي براي شما انجام دهد.

سايت اينترنتي EvaPhone با ارائه سرويس رايگان تلفن اينترنتي خود به شما اين امكان را مي‌‌دهد تا به‌‌راحتي با تمام خطوط تلفني دنيا اعم از ثابت و همراه تماس برقرار كنيد.

به سادگيABC
استفاده از خدمات اين سايت بسيار ساده است. ابتدا وارد لينك www.evaphone.com شده، سپس شماره مورد نظر خود را شماره‌‌گيري مي‌‌كنيد. به همين سادگي!

استفاده از اين سايت تا زماني كه يك رايانه در اختيار داشته و فلش پلير 9 نيز روي آن نصب باشد براي شما امكان‌‌پذير است.

براي استفاده از اين سرويس به نصب هيچ نرم‌‌افزاري نياز نداريد و حتي در كافي‌‌نت ها نيز مي‌‌توانيد از آن استفاده كنيد. (توصيه مي‌‌شود براي جلوگيري از پخش صدا به‌‌شكل اكو از گوشي سر (هدست) استفاده كنيد).

ادامه ماجرا
شايد اين سوال برايتان پيش آمده باشد كه هزينه‌‌هاي اين سايت چطور تامين مي‌‌شود و چرا خدمات خود را به‌‌طور رايگان در اختيار كاربران قرار مي‌‌دهد؟

سوالتان كاملا به‌‌جا است و پاسخ آن چنين است: هنگام استفاده از اين سرويس پس از انجام عمليات شماره‌‌گيري تبليغاتي روي صفحه براي شما به نمايش در مي‌‌آيد كه هزينه‌‌هاي اين سايت را تامين مي‌‌كنند.
همچنين پس از چندين بار برقراري تماس رايگان با كمك اين سرويس پيامي مبني بر اتمام محدوديت استفاده رايگان روزانه به شما نمايش داده مي‌‌شود و از شما مي‌‌خواهد تا براي استفاده از خدمات سايت به‌‌طور نامحدود در آن ثبت نام كرده و نسبت به خريد اعتبار اقدام كنيد.

نا‌‌اميد نشويد
توجه داشته باشيد كه محدوديت استفاده شما از خدمات اين سايت هر روز صفر مي‌‌شود و با اتمام اعتبار مجاز روزانه خود مي‌‌توانيد در روز بعد نيز مجددا از خدمات رايگان اين سرويس استفاده كنيد. محدوديت اين سرويس با توجه به خطوط ثابت يا همراه و همچنين كشور مورد تماس متفاوت است. به‌‌عنوان مثال در برخي كشورها محدوديت مكالمه در روز 2 بار و در هر مكالمه در حد چند ثانيه است و در برخي از ديگر كشورها همچون امريكا اعتبار مجاز براي مكالمه رايگان بيش از 6 دقيقه است. براي كسب اطلاعات دقيق از ميزان اعتبار مجاز اختصاص يافته به خطوط هر كشور مي‌‌توانيد به اين اين لينك مراجعه كنيد:

http://evaphone.com/destinations

نكته قابل ذكر ديگر اين است كه شايد خدمات اين سايت براي مكالمه‌‌هاي طولاني مدت به‌‌طور رايگان كاربردي نداشته باشد اما در مواقع بسيار زيادي مي‌‌تواند جايگزين پيام كوتاه شده و در شرايط ضروري، تماس اضطراري به هرجاي دنيا را به‌‌طور رايگان براي شما فراهم كند. همچنين با كمك اين سرويس مي‌‌توانيد دوستان و آشنايان خود را با يك مكالمه كوتاه از حضور خود در اينترنت مطلع كرده و مكالمه طولاني مدت خود را به محيط‌‌هاي گفتگوي چت منتقل كنيد.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
مدار
نرم‌‌افزار Orbit Dock ابزاري كوچك با كاربردهاي بسيار، مخصوص دسكتاپ شما است.
با كمك اين برنامه مي‌‌توانيد نرم‌‌افزارها، پوشه‌‌ها، سايت‌‌ها و حتي پيش‌‌نمايشي از تصاوير خود را به هر تعداد و از هر جا كه بخواهيد روي دسكتاپ خود قرار دهيد.
اين برنامه برخلاف ديگر برنامه‌‌هاي مشابه خود كه فضاي دسكتاپ را اشغال مي‌‌كنند، به‌‌شكل پنهان است و طرح دسكتاپ شما را شلوغ نمي‌‌كند در عوض هرگاه به آن نياز داشته باشيد به دستور شما نمايان شده و دور تا دور نشانگر ماوس شما را فرا مي‌‌گيرد.

دسترسي به تمام بخش‌‌ها و ابزارهاي ويندوزي توسط اين برنامه به‌‌سادگي امكان‌‌پذير است و هرچيزي كه فكرش را بكنيد مي‌‌توانيد به مجموعه ابزارهاي قابل دسترسي در اين برنامه اضافه كنيد. براي دانلود برنامه و سورس آن مي‌‌توانيد به سايت زير مراجعه كنيد:

http://www.ecocardio.com.br/orbit


###


دردسر تمام شد
100953313380.jpg

مجموعه امنيتي Kaspersky آنقدر در ميان كاربران، به‌‌خصوص كاربران ايراني محبوب شده است كه حتي نسخه‌‌هاي اصل آن نيز روانه بازار ايران شده و در آن به‌‌فروش مي‌‌رسد.
اين نرم‌‌افزار قدرتمند كه يكي از بهترين مجموعه‌‌هاي امنيتي از نظر كارشناسان و منتقدان سايت top ten reviews است در كمترين زمان و با بيشترين دقت، به حفاظت از رايانه شما در برابر حملات ويروسي و فعاليت‌‌هاي خراب‌‌كارانه مي‌‌پردازد.
متاسفانه يكي از مشكلاتي كه اكثر كاربران ايراني هنگام استفاده از نسخه‌‌هاي كرك شده اين برنامه با آن مواجه مي‌‌شوند، تشخيص غيرقانوني بودن ليسانس نرم‌‌افزار در بروزرساني‌‌هاي آن است. برخي از اين كاربران براي جلوگيري از اين مشكل بروزرساني خودكار نرم‌‌افزار را غيرفعال كرده و به بانك اطلاعاتي قديمي برنامه اكتفا مي‌‌كنند اما اگر كمي حرفه‌‌اي بينديشيد مطمئنا اين روش به هيچ وجه منطقي نيست چرا كه حتي يك روز تاخير در عمليات به‌روزرساني نيز امنيت رايانه را به خطر مي‌‌اندازد. راه ديگري كه در مقابله با اين مشكل به‌‌كار گرفته مي‌‌شود استفاده از يك ليسانس جديد و معتبر است كه در اعمال اين روش نيز مشكلاتي همچون عدم دسترسي به ليسانس‌‌هاي معتبر وجود‌‌دارد.

نرم‌‌افزار Kaspersky Key Finder ابزاري فوق‌‌العاده عالي براي به‌‌كارگيري روش دوم بدون هيچ دردسري است.

اين برنامه به‌‌سادگي در كمتر از يك دقيقه بيش از صد‌ها ليسانس معتبر و جديد نرم‌‌افزار را جستجو كرده و در اختيار شما قرار مي‌‌دهد.

چنانچه تمايل داريد از نرم‌‌افزار Kaspersky به‌‌طور نامحدود و بدون دردسر استفاده كنيد مي‌‌توانيد همين امروز اين ابزار قدرتمند را از لينك زير دريافت كرده و به استفاده از آن بپردازيد:

http://dl.danlod.com/files/kkf.zip



###


فرمول‌هاي تو در تو
100944846907.jpg

«تو در تو» اصطلاحي است براي فرمولي كه حاوي فرمول ديگر است.
براي نمونه:

در سلول 1 A، عدد 100 را تايپ كنيد. در سلول2 A عدد 200 را تايپ كنيد.

در سلول 1 B، فرمول(2 = SUM(A1:A را درج كنيد (نتيجه 300 است)‌.

در سلول 2 B، فرمول1=A2-B را تايپ كنيد (نتيجه 100 است)‌.

در سلول 1 C، فرمول(2 =IF(A1>A2,B1,B را درج كنيد.

هنگامي كه فرمول سلول 1C محاسبه مي‌شود، نتيجه به مقادير سلول‌هاي2 A1:B وابسته است.

در اين مورد نتيجه سلول 1C برابر 100 است. در شكل بالا، به فرمول سلول1 D دقت كنيد. فرمول IF دو فرمول را به هم پيوند داده است. روش اكس براي فرمول‌هاي تو در تو به‌طور كامل راحت نيست، مخصوصا اگر قصد وارد كردن يك فرمول پيچيده را داشته باشيد.

مثال: براي سلول E1 در نوار ابزار تايپ كنيد، =IF و Ctlr + A را فشار دهيد.

در نخستين فيلد ويرايش فرمول IF، فرمول2 A1>A را درج كنيد. به‌سمت چپ نوار فرمول توجه كنيد. جايي كه جعبه اسم قرار دارد حالا يك گزينه پايين افتادني ديده مي‌شود كه حاوي فهرستي از توابع ديگر است. روي فلش پايين افتادني كليك كنيد تا باز شود. تابع SUM را انتخاب كنيد. در اولين فيلد تابع SUM وارد كنيد. A1 در فيلد دوم تابع SUM سلول A2 را انتخاب كنيد و سپسOK را كليك كنيد. فيلد ويراش IF ناپديد شده است. در نوار فرمول، بين دو پرانتز سمت راست كليك كنيد و يك كاما تايپ كنيد. اين عمل صفحه ويرايشIF را باز مي‌كند. سپس فرمول 1A2-B را تايپ كرده و OK را كليك كنيد. اين كارها كاملا كسل‌كننده است و شانس يار شما نخواهد بود اگر بدون تمرين زياد بخواهيد فرمول‌هاي پيچيده و زيادي را با اين روش اداره كنيد.



###


پيغام‌هاي‌خطا
100953314494.jpg

گوشي‌‌‌ها هم مانند هر دستگاه ديگري در هنگام انجام عمليات گوناگون با مشكلاتي روبرو مي‌شوند كه براي نمايش آنها از يك پيغام متني استفاده مي‌كنند. اين پيغام‌هاي خطا هر كدام معني و مفهوم خاص خود را دارند. ما در زير سعي كرديم تعدادي از مهم‌ترين خطا‌هاي گوشي‌هاي داراي سيستم عامل سيمبين سري 063v را براي شما معرفي كنيم تا شما بتوانيد در مواقع بروز خطا با معنا و مفهوم آنها آشنا شويد.
خطاي 1
Certificate error. Contact the
application supplier
اگر در هنگام نصب نرم‌افزاري بر روي گوشي با اين پيغام روبرو شديد تنها يك دليل دارد و آن اين است كه برنامه ثبت(ساين) نشده است و شما بايد آن را ثبت كنيد.
خطاي 2
Unable to install. Constrained by
the certificate
اگر در هنگام نصب نرم‌افزاري با چنين پيغامي روبرو شديد 2 دليل دارد: اول اين‌كه برنامه با سريال گوشي ديگري ثبت شده است. يعني شما اقدام به نصب برنامه‌اي كرده‌ايد كه سريال ثبت شده در آن با سريال گوشي شما تفاوت دارد. دوم اينكه مدت اعتبار فايل ثبت شده شما گذشته است و بايد دوباره آن را ثبت كنيد . هر فايل ثبت كننده‌اي داراي يك تاريخ مصرفي است. شما براي ديدن تاريخ و مدت زمان فايل‌هاي ثبت خودتان ابتدا بر روي فايل Cer خود كليك كرده تا باز شود. در صفحه‌اي كه براي شما باز خواهد شد قسمتي را ملاحظه خواهيد كرد به نام Valid from كه همان تاريخ مصرف فايل شما است.
خطاي 3
Required application access
not granted
اين پيغام زماني ظاهر خواهد شد كه برنامه شما ثبت عمومي شده باشد. ما دو نوع ثبت كردن داريم. يكي ثبت عمومي و ديگري خصوصي. ثبت كردن‌هاي عمومي براي آن بكار ميروند كه فايل از درجه اهميت كمتري از نظر امنيتي برخوردار هستند (همانند پوسته ها) و نيازي به ثبت‌هاي پيشرفته تر نيست و با ثبت عمومي اينگونه فايل ها، آنها قادراند بر روي تمامي گوشي‌‌‌ها بدون ثبت خصوصي نصب شوند. اما زماني كه يك فايل و برنامه كه نياز به تدابير امنيتي بيشتري دارد و توسط يكي از اين ساين كننده‌هاي عمومي ثبت شوند با پيغام فوق روبرو خواهيد شد كه شما در اين حالت بايد برنامه خود را با فايل‌هاي مربوطه خود ثبت كنيد.
خطاي 4
Unable to install a protected
application from an untrusted supplier
اين پيغام نيز از مشكلات ثبت به صورت عمومي بوده و براي رفع آن بهتر است برنامه خود را ثبت خصوصي كنيد.
خطاي 5
Installer Feature Not Supported
اين خطا به مفهوم آن است كه برنامه فوق با گوشي شما سازگاري ندارد .همان‌طور كه مي‌دانيد سيمبين از شاخه‌هاي مختلفي تشكيل شده است و زماني كه شما برنامه يك زير شاخه ديگر ( همانند 2 (fp1,fp را بخواهيد در گوشي نصب كنيد كه مربوط به گوشي شما نمي‌باشد با اين پيغام روبرو خواهيد شد.
خطاي 6
Unable to install
هر برنامه در هنگام نصب شماره‌اي خاص به خود گرفته و در گوشي نصب مي‌شود وگوشي آن برنامه را با آن شماره خواهد شناخت . اين شماره‌‌‌ها قبلا در برنامه تعريف شده و گوشي به تبعيت از آن ، برنامه را با آن شماره در گوشي شما خواهد ريخت . زماني كه 2‌‌برنامه از يك شماره استفاده كرده باشند شما با اين پيغام روبرو خواهيد شد كه راه حل آن باز كردن فايل مربوطه با برنامه‌هاي خاص و عوض كردن شماره آن است.
خطاي 7
expired certificate
اين پيغام خطا به معني گذشتن تاريخ مصرف "ساين" برنامه شما است و براي رفع آن بايد آن را با فايل‌هاي جديد "ساين" ، ثبت كنيد. راه حل ديگر، براي آن كه دوباره نخواهيد برنامه را ثبت كنيد آن است كه تاريخ گوشي خود را به فواصل 3 ماه به عقب برگردانيد و دوباره اقدام به نصب كنيد.
خطاي 8
CERTIFICATE MAY NOT BE VALID
IS EXPIRED OR PHONES DATE
SETTING MAY BE INCORRECT
اين پيغام زماني رخ خواهد داد كه زمان فايل ثبت شده شما با تاريخ گوشي شا همخواني نداشته باشد. به عبارت ساده تر مثلا فايل شما از تايخ 12/12/2008 تا 12/12/2011 تاريخ مصرف دارد. ولي تاريخ گوشي شما بر روي 12/12/2007 تنظيم شده است كه پايين‌تر از تاريخ مصرف برنامه است. شما با ديدن اين پيغام تاريخ گوشي خود را چك كرده و آن را به زمان دقيق خود برگردانيد.
خطاي 9
Not supported
اين پيغام زماني نمايان خواهد گشت كه شما اقدام به نصب برنامه‌اي كرده باشيد كه براي گوشي شما ساخته نشده است و هيچ راه حلي براي رفع آن وجود ندارد.
خطاي 10
Update error
زماني است كه شما مي‌خواهيد برنامه‌اي را نصب كنيد كه شماره آن قبلا در گوشي شما وجود دارد. براي رفع آن شما مي‌توانيد نسخه قبلي و قديمي‌تر برنامه مربوطه را حذف كرده و اقدام به نصب برنامه جديد كنيد. همچنين همانند خطاي شماره 6 مي‌توانيد برنامه را با ابزار مختلف باز كرده و شماره آن را تغيير دهيد.

اينها خطاها و پيغام‌هايي بودند كه كاربران در طول كار كردن با گوشي بيشتر با آنها روبرو خواهند شد و در گوشي پيغام‌هاي خطاي بيشتري وجود دارد . شما با صرف كمي وقت و جستجو مي‌توانيد با پيغام‌هاي خطاي بيشتري آشنا شده و راه حل رفع آنها را فرا گيريد. همچنين شما مي‌توانيد در صورتي كه با پيغام خطاي خاصي روبرو شديد كه معني و مفهوم آن را نمي‌دانيد آن را در آدرس اينترنتي زير مطرح كرده تا دوستاني كه با اين پيغام روبرو شده‌اند و معني آن را مي‌دانند به شما كمك كنند:

http://forum.persianmobiles.com


###


هدفون بي‌سيم‌
ظهور پديده بي‌سيم (وايرلس) چه‌قدر عالي است! سيم‌ها امواج مغناتيسي را جذب مي‌كنند. به مردم پشت پا مي‌اندازند، سد راه كاربران از همه جا بي‌خبر مي‌شوند و كلا اسباب دردسر مي‌شوند. سيم‌هاي هدفون نيز از اين قاعده مستثني نيستند.
هدفون‌هاي بلوتوثي2 Onkyo MHP-UW با اميتري (تشعشع‌كننده‌اي) عرضه مي‌شوند كه به گوشي موبايل و يا ‌اي‌پاد شما وصل مي‌شود و زماني كه باتري كاملا پر باشد، تا 8‌‌ساعت موسيقي پخش مي‌كند.

شارژ مجدد آن از طريق آداپتور AC سنتي يا از طريق USB سه ساعت طول مي‌كشد. هدفون‌ها بسيار عالي به‌نظر مي‌رسند اما مشكل در اينجا، وسيله الحاقي و اتصالي به گوشي (تشعشع‌كننده) است.

اين وسيله الحاقي همراه گوشي بسيار بزرگ و بدتركيب و تا حدودي آزاردهنده است؛ همانند گوي و زنجيري كه به‌پاي سارق مي‌بندند. قيمت اين دستگاه 200 دلار است.

100953314430.jpg
گوشي شاه‌توتي‌
امروزه جلوگيري از درز اخبار مربوط به محصولات تازه، براي بيشتر توليدكنندگان تقريبا غيرممكن است. شركت بلك‌بري نيز مستثني نيست. يكي دو هفته‌اي است كه گزارش‌ها و جزييات استورم بلك بري (BlackBerry Storm) به‌طور آنلاين پديدار شده اند و براي رقيب احتمالي آيفون (iPhone) در آينده مشتري جلب مي‌كنند. امروز بلك بري رسما استورم (Storm) را معرفي كرد و اعلام نمود شركت (حمل و نقل) انحصاري آن در ايالات متحده آمريكا، وريزون (Verizon) و شركت (حمل و نقل) انحصاري آن در انگلستان، ودافون(Vodafone) خواهد بود.

هندست به گونه‌اي طراحي شده تا بر روي شبكه 3 G موجود در كشورها عمل كند . استورم(Storm) صفحه كليد كورتي را كه به طور متداول در بيشتر وسايل ساخت بلك بري به كار مي‌رود كنار گذاشته و از صفحه لمسي شبيه آيفون بهره مي‌گيرد.

بلك بري مي‌گويد صفحه لمسي به كار رفته در استورم به عنوان نخستين صفحه لمسي قابل كليك در جهان معرفي مي‌گرد.

بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد كار با اين صفحه لمسي شباهت زيادي به تايپ كردن با دكمه‌هايي دارد كه در صفحه كليد لمسي وجود دارد. زماني كه كليدها فشرده مي‌شوند، صفحه نمايش اندكي تحت فشار قرار مي‌گيرد تا واكنش لمسي مورد نياز كه در آيفون ديده نمي‌شود را فراهم سازد.

استورم، تلفني جهاني است و داراي يك مرورگر اچ تي ام ال كامل است. ساير ويژگي‌هاي آن عبارتند ازGPS : دوربين 2/3 مگا پيكسل با فلاش و نمايشگري با رزولوشن480 360x باتري آن يك واحد 400mAhr است كه انتظار مي‌رود پاسخگوي 6 ساعت مصرف شبكه 3 G و 15 روز در حالت آماده به كار باشد.

###

گوشي جديد سامسونگ‌
100953314352.jpg

به تازگي وريزون وايرلس از تلفن كشويي باريكي پرده برداري كرد كه طراحي آن را شركت سامسونگ برايشان انجام داده است. اين وسيله، Sway نام گرفته و پس از كاهش ماليات و قرارداد، با قيمتي حدود 70 دلار در دسترس خواهد بود.
Sway ارائه‌دهنده مجموعه خصوصيات مدل زندگي و مدياي معمول است كه اين تلفن را به وسيله‌اي بيش از يك تلفن تبديل مي‌كند.

اين خصوصيات عبارتند از: پلير Mp3 كه مي‌توان موزيك‌ها را از طريق كابل USB وارد آن كرد، دوربين ديجيتال 2 مگا پيكسل با قابليت ضبط ويدئويي و زوم ديجيتالي و پشتيباني از بلوتوث.

ساير ويژگي‌هاي اين وسيله عبارتند از: قابليت افزايش حافظه از طريق ميكرو اس‌دي تا 8 گيگابايت، رابط كاربري دو زبانه، وزن فقط 56/3 اونس و مدت مكالمه تا 270‌دقيقه. اين گوشي در اواخر ماه جاري در دسترس خواهد بود.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
ميزكار ‌از‌ راه ‌‌دور ‌در ‌لينوكس‌
100953315926.jpg

نرم‌افزارهاي ميزكار از راه دور (Remote Desktop) بسياري وجود دارند كه براي اتصال محيط ويندوز در شبكه به‌كار مي‌روند، اما تعداد نرم‌افزارهايي كه بتوانند ميان لينوكس و ويندوز و همچنين ويندوز و لينوكس ارتباط برقرار كنند، اندك است و نيز كاربران كمي هم آنها را مي‌شناسند.
بيشتر ما عادت داريم در شبكه از طريق دستورات سطح پوسته‌اي چون تل‌نت يا ssh كارمان را راه بندازيم. اما خيلي از ما كماكان از وجود چنين چيزي كه مي‌توان تمام ميزكار را به‌طور كامل در شبكه منتقل كرد، بي‌خبريم. در حوزه نرم‌افزارهاي منبع باز نيز چند پروژه وجود دارد كه مي‌تواند به شما كمك كند، در اين مقاله تلاش مي‌كنيم به معرفي و كاربرد اين چند نرم‌افزار بپردازيم.
Virtual Network Computing
VNC يك سيستم نمايش از راه دور است كه به كاربران اجازه مي‌دهد ميزكار ماشيني را در هر كجاي شبكه اينترنت مشاهده كنند. همچنين مي‌توان VNC را با پروتكل ssh به‌كار برد تا امنيت بالاتر رود. به‌سادگي كافيست نسخه سرور را در سرور نصب كنيد و نسخه client را در كامپيوتر محلي خود. نصب بسيار ساده است و سرور پايا و محكم است. در سمت كاربر، تنها كافي است كه وضوح تصوير را تنظيم كنيد و آدرس IP سرور را بدهيد. به نسبت ميزكار از راه دور ويندوز كندتر است و با خطوط اينترنت كم‌سرعت زمان مي‌برد تا به‌طور كاملrefresh شود. اما در كل، VNC نرم‌افزاري آزاد است كه كار را راه مي‌اندازد.

سه نرم‌افزار از اين سيستم استفاده مي‌كنند. اين نرم‌افزارها عبارتند از RealVNC، TightVNC و UltraVNC. هر كدام سودها و ضررهاي خودشان را دارند. اما محبوب‌ترين اين سه، نرم‌افزارNCRealV است اما اگر حوصله و وقت‌اش را داريد، هر سه را امتحان كنيد و آن‌كه بهترين نتيجه را برايتان دارد انتخاب كنيد. به‌طور پيش‌فرض ارتباط بين كلاينت و سرور به‌صورت متن ساده و در پورت5900 انجام مي‌گيرد. هر چند مي‌توانيد به‌سادگي تمام ترافيك را از طريق ssh تونل كنيد. به‌كمك اين دستور پوسته مي‌توانيد به‌سرعت اين كار را انجام دهيد:

ssh -ND5900 <user<
remote.server.com

وقتي سوال پرسيد كلمه عبورتان را بزنيدVNC client . را باز كنيد و به localhost وصل شويد، با اين‌كار به‌سمت VNC ماشين راه دور وصل مي‌شويدVNC . را مي‌توان از وب‌سايت‌هاي زير دريافت كرد:

http://www.realvnc.com/download.html
http://www.tightvnc.com/download.html
http://www.uvnc.com/
FreeNX
FreeNX نيز همانندVNC دسترسي از راه دور به ميز كار را فراهم مي‌كند. مي‌توانيد با استفاده از اين سيستم به‌صورت كاملا گرافيكي به ميزكارتان وارد شويد. تنها كافي است كه نسخه سرور را روي كامپيوتر محل كار نصب داشته باشيد و بعد به صورت كاملاً گرافيكي از خانه و با كمك نرم‌افزار كلاينت به آن متصل شده و كار كنيدFreeNX . در خطوط كم سرعت و با تاخير زياد نيز سرعت بالايي دارد، تقريباً‌ انگار كه پشت سيستم خود نشسته‌ايد.

FreeNX را مي‌توان بدون هيچ تنظيم خاصي از طريق SSH به راه انداخت FreeNX . به SSH فعلي شما متصل شده و خودكار از تنظيمات آن استفاده مي‌كند. براي استفاده از FreeNX كافي است به يكي از آدرس‌هاي زير برويد.

https://help.ubuntu.com/community/FreeNX
http://ubuntuforums.org/showthread.phpt=877279 highlight
freenx
http://freenx.berlios.de/
(FreeNX homepage)
سرور ترمينال2X
نرم‌افزار رايگان سرور ترمينال 2X براي لينوكس پروژه منبع بازي است كه تحت مجوز GPL عرضه شده و رايگان است. گروه توسعه دهنده با تمركز روي بازدهي توانسته‌اند به فناوري NoMachine برسند كه از نظر سرعت با ميزكار از راه دور ويندوز كه از پروتكل خودش استفاده مي‌كند، برابري مي‌كند و از VNC بهتر است. هم2X و همFreeNX از فناوريNoMachine كمك مي‌گيرند.

براي آزمايش اين فناوري و نيز نصب نرم‌افزار اين دسته، به آدرس‌ زير برويد:

http://www.2x.com/terminalserver/download.html



###


اخبار لينوكسي
مايكروسافت‌ در همكاري كامل با سامبا
اندرو بارتلت، يكي از فعالان پروژه سامبا مطلبي نوشته كه طي آن، خبر از همكاري همه جانبه تيم اكتيودايركتوري مايكروسافت با اين پروژه مي‌دهد. چيزي كه عجيب مي‌نمايد، علاقه تيم مايكروسافت به نهايي كردن امكانات و ويژگي‌ها در سامبا براي استفاده همه جانبه از اكتيو دايركتوري است.
وي همچنين مي‌نويسد، مهندسان با دانش و مطلعي مسوول شده‌اند كه سوالات فني ما را بدون اين‌كه در مورد حقوق نرم‌افزاري و اطلاعات دسته‌بندي شده صحبتي كنند، پاسخ دهند. اندرو همچنين اعلام مي‌دارد كه با وجود چنين بستري، هنوز از نظر نيروي انساني با مشكل مواجه‌اند، بنابراين اگر شما از شبكه سر در مي‌آوريد، وقت كد زدن است.
گوگل سورس آندرويد را منتشر كرد
گوگل بالاخره سورس سكوي موبايل خود، آندرويد را منتشر كرد. مي‌توانيد سورس
را از http://source.android.com/ دريافت كنيد.

خود كد حدود 1/2 گيگابايت حجم دارد كه براي ساختن و كامپايل آن نزديك به 6 گيگابايت فضا احتياج داريد.

بيش از ده ميليون خط كد هسته لينوكس
تحليل ساده‌اي كه به‌كمك نرم‌افزارGit انجام شد، نشان داد كه تعداد خط كد هسته لينوكس از مرز 10 ميليون گذشته است، اما توجه داشته باشيد كه اين موضوع شامل خطوط خالي،‌ نظرات و فايل‌هاي متني نيز مي‌شود.
تحليل دقيق‌تر كه با نرم‌افزار SLOCCount انجام شد، نشان داد كه تعداد خط كد خالص لينوكس 191و399و6 است كه 4/96 درصد آن به زبان C نوشته شده و 3.3 درصد از اسمبلر بهره برده شده است. چيزي كه مشخص است، رشد بدون توقف هسته نسبت به هر نسخه قبل است. هسته لينوكس تقريبا هر 90 روز يك‌بار ارتقا پيدا مي‌كند.



###


چرا اوپن ‌آفيس به شكست انجاميده است؟
هفته گذشته، درباره انتشار اوپن‌آفيس 0/3 و ويژگي‌ها و مزاياي آن صحبت كرديم. در نگاه اول، ميزان دانلود نسخه سوم، تقاضاي زياد براي اوپن‌آفيس 0/3 و همچنين بازنگري‌هايي كه منتقدان نسبت به اين نسخه انجام داده‌اند، خبر از موفقيت اين نسخه مي‌دهد. اما از موفقيت هيچ‌گاه نمي‌توان درس گرفت، بلكه چيزي كه ما را به سوي رشد سوق مي‌دهد، شكست‌ها هستند.
در اين‌جا و با نتيجه‌گيري از بررسي‌هايي كه مقامات اقتصاد خدمات عمومي فدرال بلژيك در استفاده از ابزار آفيس براي مصارفشان انجام داده‌اند و اين‌كه چرا تصميم گرفته‌اند سراغ اوپن‌آفيس نروند و از مايكروسافت استفاده‌كنند، مايليم راه‌هايي كه اوپن‌آفيس در آن به موفقيت‌هاي بعدي مي‌رسد را بيابيم. طبق اين بررسي‌، هنوز استفاده از نرم‌افزار روميزي منبع باز در سازمان‌هاي پيشرفته، مبتني بر داده‌ها و نظم‌يافته مشكل‌زاست. بيشتر مطالعات انجام‌شده اين بررسي، روي مديريت عمومي نيازمندي‌ها به نسبت امكاناتي كه بسته آفيس در اختيار مصرف‌كننده قرار مي‌دهد، تمركز يافته است.

گويا كاربرد آفيس در اقتصاد خدمات مردمي فدرال بسيار زياد است و كاربران زيادي از امكانات پيشرفته آن، از جمله نوشتن ماكروهاي خاص خود يا استفاده از نرم‌افزارهايي كه مي‌توان در مايكروسافت اكسس داشت، استفاده مي‌كنند. تبديل چنين ماكروها و نرم‌افزارهايي به اوپن‌آفيس، كاري وقت‌گير و هزينه بر است. يكپارچه سازي اوپن‌آفيس با نرم‌افزارهاي سوم‌شخصي چون SAS نيز در عمل بسيار كند انجام مي‌شود. به‌عبارت ديگر، يكي از دلايلي كه اوپن‌آفيس در اين محيط پاسخ‌گو نبوده، بسته‌‌‌بودن امكانات مايكروسافت است.

دشواري در تبديل ماكروها، استفاده از نرم‌افزارهاي سفارشي شده در مايكروسافت اكسس دوتا از بزرگترين دغدغه‌ها بوده است. منبع‌باز از طرف ديگر، مجبور است همواره با يك دست بازي كند، چرا كه دست ديگرش در گرو مايكروسافت و كدهاي آن است و بايستي دست‌كم تا وقتي كه سهم مناسبي از بازار مصرف‌كنندگان را در اختيار نگرفته است، به اين كار ادامه داده و از نرم‌افزارهاي مايكروسافت پشتيباني ‌ و دنباله‌رويي كند. تنها راه پيش رو براي منبع‌باز، اصرار به استفاده از استانداردهاي باز است، و اين همان نقطه‌اي است كه مايكروسافت ديگر نمي‌تواند به‌سادگي از كنار آن بگذرد و فرمت‌هاي قديمي خود را پشتيباني كند.

آيا با ورود مايكروسافت به استانداردهاي باز فرمت‌ها، باز هم رقيباني چون اوپن‌آفيس، كه تا امروز از نظر امكانات كاربرپسند، دنباله‌روي مايكروسافت بوده‌اند، توانايي گرفتن سهم بازار را خواهند داشت؟ عده‌اي معتقدند كه گرگ بد حتي اگر در لباس مادربزرگ باشد، باز هم گرگ بد است. اما مساله اين‌جاست كه گرگ بد، مادر بزرگ را قبل از آن خورده است، بنابراين بازي به قانون گرگ بد خواهد چرخيد. مگر اين‌كه در ديدگاه مشتريان نسبت به نرم‌افزار آزاد تغييراتي ايجاد شود، به‌گونه‌اي كه امكان عرضه اوپن‌آفيس به‌عنوان يك نرم‌افزار آزاد، خود مزيتي باشد نسبت به نرم‌افزار تحت مالكيت شركت تجاري مايكروسافت. اما اگر مايكروسافت به فرمت‌هاي استاندارد پا نگذاشت چه؟ اگر مايكروسافت با همين منوال و به آهستگي فرمت‌هاي قديمي خود را فراموش كرد و پشتيباني نكرد، در اين‌صورت اوپن‌آفيس و منبع باز شانس بيشتري براي دريافت سهم بازار دارند. تحقيقات نشان داده است كه حدود يك سوم از مديران فناوري اطلاعات سازماني، پشتيباني از فرمت‌هاي قديمي را بسيار حياتي مي‌دانند. پشتيباني‌اي كه طبق ميزان تغييرات سازمان، از 5 تا 15 سال تغيير مي‌كند. در اين صورت، مي‌توان اين موقعيت را نيز جلوي پاي اوپن‌آفيس ديد.



###


نگاه متفاوت از زاويه‌هاي مختلف
100953316161.jpg

همان طور كه مي‌دانيم، برنامه‌نويسي شاخه‌هاي گوناگون و زمينه‌هاي متفاوتي دارد. هر كدام از شاخه‌هاي اصلي نيز ممكن است خود به چند زيرشاخه تقسيم‌بندي شود. هر برنامه‌نويس در هر زمينه‌اي كه فعاليت مي‌كند بايد به تمامي اهداف، امكانات و موانع كار خود آگاه باشد تا بتواند در نهايت محصولي كارا و مفيد عرضه كند.
از مهم‌ترين و اصلي‌ترين شاخه‌هاي برنامه‌نويسي مي‌توان به برنامه‌نويسي تحت شبكه، تحت وب، برنامه‌هاي مستقل رايانه‌هاي شخصي و برنامه‌نويسي تلفن‌هاي همراه اشاره كرد. هر كدام از اين زمينه‌ها با داشتن فاكتورهاي مهم و مورد نياز مربوط به خود توجه خاص خود را طلب مي‌كند. در ادامه سعي داريم نكاتي را كه در هر زمينه بيشتر بايد به آنها توجه داشت، به طور اجمالي بررسي و اين زمينه‌ها را با هم مقايسه كنيم.
برنامه‌هاي مستقل كاربردي
يك دسته از برنامه‌ها هستند كه به صورت يك برنامه مستقل قابل اجرا روي يك رايانه عرضه مي‌شوند.

بخش عمده‌اي از برنامه‌هاي رايانه‌اي از اين دسته هستند. اين‌گونه برنامه‌ها، بدون هيچ نوع نياز به ارتباط، به طور مستقل از ساير برنامه‌ها مي‌توانند در رايانه شخصي كاربر اجرا شده و به نيازهايي پاسخ دهد. هنگام طراحي چنين برنامه‌هايي، بايد سيستم‌عامل مورد نظر و كامپايلر سازگار با آن سيستم‌عامل را كه بتواند زبان مورد استفاده ما را به برنامه اجرايي تبديل كند، انتخاب كنيم.

معمولا برنامه‌نويس‌ها، سيستم‌عاملي را انتخاب مي‌كنند كه در بين كاربران محبوب‌تر بوده و استفاده بيشتري مي‌شود. زيرا به اين ترتيب به نياز عده بيشتري پاسخ داده خواهد شد. در حال حاضر سيستم‌عامل ويندوز در ميان ساير سيستم‌عامل‌ها از محبوبيت بيشتري برخوردار بوده و كاربران بيشتري را به خود جلب كرده است.

يكي از مواردي كه برنامه‌نويس بايد به آن توجه كند ميزان مصرف حافظه و دراختيار گرفتن پردازنده و ديگر منابع سيستم است. هرچه برنامه‌ها كمتر به منابع سيستم نياز داشته باشند و آنها را كمتر در اختيار بگيرند و در عين حال بتوانند به همه نيازهاي پيش‌بيني شده پاسخ بدهند، بهتر خواهند بود. برنامه‌نويس بايد توجه داشته باشد كه در برنامه خود حتي‌الامكان كمتر از منابع سخت‌افزاري و نرم‌افزاري سيستم استفاده كند و در صورت در اختيار گرفتن آنها، بلافاصله بعد از استفاده و يا در زماني كه آن را نياز ندارد، رها كرده تا ديگر برنامه‌ها نيز بتوانند در صورت نياز از آن بهره‌مند شوند. يك راه براي رعايت اين مساله استفاده از حافظه به صورت ديناميك يا پويا است. زماني كه حافظه‌اي به صورت استاتيك به برنامه‌اي اختصاص داده مي‌شود، در تمام طول‌ مدت اجراي برنامه در اختيار آن خواهد بود و رها نخواهد شد. اما بسياري از زبان‌هاي برنامه‌نويسي اين امكان را به ما مي‌دهند كه هر ميزان حافظه نياز داريم در زمان اجراي برنامه از سيستم طلب كنيم و زماني كه كارمان با آن تمام شد، آن را آزاد كنيم. به اين ترتيب برنامه‌كمترين ميزان ممكن از حافظه را در طول اجراي خود مصرف خواهد كرد.

از سوي ديگر بايد به سرعت اجراي برنامه توجه زيادي شود. ممكن است در صورت اشغال كمي حافظه بيشتر، كاربر را متوجه اين امر نسازد، اما كندي برنامه و كم بودن سرعت از ديد افراد پنهان نخواهد ماند. بنابراين به طور مثال اگر قرار است در طول اجراي برنامه هزاران بار حافظه گرفته و رها شود، بهتر است يك بار اين كار به صورت استاتيك انجام شود تا مجبور نباشيم يك سري دستور‌العمل را هزاران بار اجرا كنيم.

مساله ديگري كه بايد به آن توجه شود، واسط گرافيكي برنامه است. اين‌كه ظاهر برنامه زيبا باشد و طراحي آن كاربر پسند بوده و كار با آن راحت باشد از مهم‌ترين خصوصيات يك برنامه است.

اما بايد توجه داشت كه استفاده نابجا و بيش از حد امكانات گرافيكي يا در مواردي، امكانات چند‌رسانه‌اي موجب افزايش مصرف حافظه اصلي يا حافظه گرافيكي شده و ممكن است در سرعت اجراي برنامه تاثير‌گذار باشد. اما حتي‌الامكان بايد كاربر را از نظر ظاهر برنامه راضي نگه‌ داشته و شماي بيروني را طوري طراحي كنيم كه كاربر بتواند طريقه انجام بسياري از كارها در برنامه‌ را با استفاده از ظاهر برنامه‌ حدس بزند.

برنامه‌نويسي تحت وب
سرعت اجراي برنامه و سرعت پاسخگويي به كاربر مساله‌اي است كه در همه زمينه‌هاي برنامه‌نويسي بايد به آن توجه داشت. در برنامه‌نويسي تحت وب، سرعت پاسخگويي مستقيما با چند عامل در ارتباط است. كد برنامه و روش‌هاي به كار رفته در آنها همان‌طور كه در حالت قبل نيز در سرعت اجرا تاثير داشت در اين حالت نيز تاثير‌گذار است. در كنار اين مساله، حجم اسناد وب نيز بايد تا حد امكان كم باشد تا انتقال فايل‌هاي مربوطه از طريق اينترنت زمان زيادي طول نكشد.

ممكن است برنامه تحت وب ما، كد برنامه‌نويسي زيادي نداشته باشد. اما از تصاوير گرافيكي حجيم استفاده كرده باشد. با توجه به محدود بودن سرعت انتقال در اينترنت، ممكن است تاخير در انتقال كامل فايل‌ها حوصله كاربر را سر برده و وي را به بستن برنامه و انصراف از استفاده و مشاهده برنامه شما ترغيب كند.

در طراحي برنامه‌هاي تحت وب بايد به دو مساله ديگر نيز توجه داشت. يكي اين كه كاربران ممكن است با نمايشگرهايي با وضوح و ابعاد مختلف به مشاهده سايتي بپردازند. ديگر آن كه به دليل وجود سيستم‌ عامل‌هاي گوناگون و همچنين متفاوت بودن سليقه‌هاي افراد در انتخاب مرورگر، ممكن است سايتي با مرورگرهاي مختلفي مشاهده شود. اين وظيفه طراح است كه برنامه را طوري طراحي كند كه اولا با مرورگرهاي مختلف مشكلي نداشته و در همه آنها تا حد ممكن بدون تغيير ظاهر شود و ثانيا انعطاف‌پذيري لازم را به هنگام نمايش در ابعاد مختلف نمايشگر داشته باشد.

برنامه‌نويسي براي تلفن‌همراه‌
امروزه يكي از پرطرفدارترين وسايل، تلفن همراه است كه به دليل اين محبوبيت، برنامه‌نويسي و توليد نرم‌افزار براي آن نيز از اهميت زيادي برخوردار است. انواع بسيار زياد و متنوعي از گوشي‌هاي تلفن‌‌ همراه در بازار وجود دارند كه هر يك از خانواده بخصوصي هستند. اين گوشي‌ها معمولا از سيستم عامل‌‌هاي مختلفي بهره مي‌گيرند.
برنامه‌نويسي كه در زمينه تلفن‌هاي همراه فعاليت مي‌كند بايد در نظر داشته باشد كه يك برنامه همواره روي همه گوشي‌ها اجرا نخواهد شد و اين سازگاري مستقيما با نوع گوشي و سيستم عامل موجود در آن و پشتيباني سيستم عامل از زبان برنامه شما در ارتباط است. بهتر است برنامه‌نويس، زباني را انتخاب كند كه با سطح وسيع‌تري از سيستم عامل‌ها سازگار بوده و از جانب گوشي‌هاي بيشتري پشتيباني شود. البته اين مساله مربوط به زماني است كه فردي بخواهد براي گستره بيشتري از مخاطبان برنامه بسازد. وگرنه بسياري از افراد تنها براي يك نوع گوشي خاص با سيستم عاملي مشخص برنامه مي‌نويسند.

مساله ديگري كه در اين زمينه وجود دارد ابعاد نمايشگر است كه اين بار در مقايسه با برنامه‌سازي تحت وب از تنوع بيشتري برخوردار است. در اين حالت برنامه‌نويس چند راه‌حل خواهد داشت. يكي اين كه برنامه خود را در چند نسخه براي نمايشگرهايي با ابعاد مختلف بازنويسي كند. اين اولين راه‌حلي است كه ممكن است به نظر برسد، اما دو راه ديگر وجود دارد. يكي اين كه برنامه طوري نوشته شود كه مستقل از ابعاد نمايشگر، ظاهر خود را حفظ كرده و در برابر تغييرات ابعاد از نظر ظاهري از خود انعطاف‌پذيري نشان دهد. ديگر آن كه پيش از اجراي بدنه اصلي برنامه، ابعاد نمايشگر تشخيص داده شود و بعد از آن به بخشي كه مربوط به آن ابعاد است پرش شود. در واقع نگارش‌هاي مختلف برنامه در قالب يك برنامه ارائه مي‌شوند و با توجه به نوع گوشي، نگارش مورد نظر فراخواني مي‌شود. در اين روش ممكن است نسبت به روش اول اندكي افزايش حجم داشته باشيم، اما در عوض تصميم‌گيري و انتخاب نگارش برنامه را از كاربر به برنامه تغيير داده‌ايم كه اين موجب انعطاف‌پذيري بيشتر برنامه ‌خواهد شد.

برنامه‌نويسي تحت شبكه‌
در شبكه سرعت ارتباطات و اجراي برنامه‌ها از اينترنت بيشتر اما از سرعت اجراي برنامه‌هاي مستقل كاربردي قابل اجرا در يك سيستم كمتر است. طبيعي است كه در طراحي اين نوع برنامه‌ها بايد به هر دو دسته خصوصيات برنامه‌هاي تحت وب و برنامه‌هاي مستقل تواما توجه داشت و بسته به نوع نياز به آن ويژگي اهميت داد.

با توجه به شكل طراحي شبكه و نوع آن، همچنين رسانه‌هاي انتقال و سرعت آنها بايد برنامه‌ها طوري طراحي شوند كه سرعت برنامه‌هاي كاربردي مستقل و انعطاف‌پذيري برنامه‌هاي تحت وب را داشته باشند. ضمن اين كه مي‌توان براي برنامه‌نويسي تحت شبكه، در مواردي مانند برنامه‌نويسي تحت وب عمل كرد. يعني فرض را بر اين گذاشت كه قرار است براي وب برنامه‌اي طراحي كنيم كه كاربران با اتصال به سرويس‌دهنده از آن استفاده مي‌كنند.
با اين تفاوت كه سرويس‌دهنده و كاربران همگي اعضاي يك شبكه داخلي هستند.

زماني كه به همه جنبه‌هاي برنامه‌نويسي توجه كافي شود، در نهايت به برنامه‌اي خواهيم رسيد كه از همه نظر مخاطبان خاص خود را راضي نگه خواهد داشت و پاسخگوي سليقه و نياز آنها خواهد بود.



###


زبان نوراني شركتSUN
100953316070.jpg

تقريبا همه ما شركت بزرگ Sun Microsystems را به خاطر 2‌‌محصول مشهور و توانمندش يعني زبان برنامه‌نويسي جاوا (Java) و سيستم‌عامل سولاريس (Solaris) بخوبي مي‌شناسيم. زبان جاوا زباني بسيار قدرتمند است كه پروژه طراحي آن از سال 1991 آغاز و در‌‌سال‌‌1995 به طور رسمي به دنياي رايانه عرضه شد. با اين‌كه اين زبان از جمله زبان‌هاي قديمي به شمار مي‌رود، اما نسبت به زبان‌هايي چون بيسيك و++ C جديدتر است.
پروژه تحقيقاتي اين زبان Green نام داشت. نويسنده اصلي آن شخصي به نام‌ James Gosling بود كه ابتدا اين زبان را Oak ناميد كه در لغت به معناي بلوط است، اما به دليل برخي مشكلات، از فهرستي از نام‌هاي تصادفي، جاوا براي اين زبان برگزيده شد. اين پروژه در شرف لغو شدن بود؛ اما با افزايش توانايي‌هاي آن بالاخره به‌‌طور رسمي به دنيا معرفي شد.
نگاه كلي
جاوا زباني شيءگرا و شبيه زبان++ C است. زيرا در ابتداي طراحي آن، هدف آن بود كه زباني شبيه++ C با قابليت‌هاي متفاوت عرضه شود. اين زبان مدل شيء‌گرايي آسان‌تري داشته و از اين جنبه فراگيري آن از++ C ساده‌تر، اما قابليت‌هاي سطح پايين و نزديك به زبان سخت‌افزار در آن كمتر است.

در بسياري از زبان‌هاي برنامه‌نويسي، مديريت حافظه به عهده برنامه‌نويس است، اما يكي از قابليت‌هاي اصلي جاوا آن است كه مديريت حافظه در آن به صورت خودكار انجام مي‌شود. يكي از بزرگ‌ترين خصوصيات زبان جاوا آن است كه با وجود كامپايلري بودن، وابسته به سيستم‌عامل خاصي نيست و قابليت اجرا روي هر رايانه با هر سيستم‌عاملي را دارد. در واقع كامپايلر جاوا، كدهاي برنامه را مستقيما به زبان ماشين حقيقي تبديل نمي‌كند، بلكه آن را به يك زبان مياني تبديل مي‌كند كه در واقع زبان يك ماشين مجازي به نام (Java Virtual Machine)JVM است. اين ماشين مجازي روي هر رايانه با هر سيستم‌عاملي كه نصب باشد، قابليت اجراي برنامه‌هاي جاوا را خواهد داشت.

جاوا براي نوشتن انواع برنامه‌ها مناسب بوده و ضريب اطمينان عملكرد برنامه‌هاي نوشته شده با آن بسيار بالاست. مي‌‌توان از جاوا به عنوان يك زبان مطرح دنيا نام برد كه هم مي‌توان با آن نرم‌افزارهاي كاربردي معمولي در مقياس كوچك نوشت، هم پروژه‌هاي بزرگ و سنگين سازماني انجام داد، هم از توانايي‌ آن در برنامه‌هاي تحت وب بهره‌ گرفت و هم از آن براي نوشتن برنامه براي سطح وسيعي از دستگاه‌ها و تجهيزات همراه از قبيل تلفن‌هاي همراه، Pockatpc و... استفاده كرد.

اپلت
اپلت ‌ (Applet) به يك بخش نرم‌افزاري گفته مي‌شود كه مي‌تواند در متن برنامه ديگر قرار گرفته و اجرا شود Applet . به معني برنامه كوچك بوده، در اصل تركيبي از دو كلمهApplication وlet استlet . در انگليسي پسوندي است كه براي «كوچك» به كار مي‌رود (همانند پسوند «چه» در باغچه در اتصال به كلمه باغ)‌. اپلت‌ها امكانات فراواني براي نوشتن برنامه‌هاي تحت وب در اختيار برنامه‌نويسان قرار مي‌دهند. اين خصوصيتي است كه جاوا را از بسياري از زبان‌هاي برنامه‌نويسي متمايز مي‌سازد.

البته برخلاف جاوا اسكريپت كه براي اجرا نياز به هيچ نوع نرم‌افزار اضافه نداشت، برنامه‌هاي تحت وبي كه با استفاده از اپلت‌هاي جاوا نوشته شده‌اند نياز به ماشين مجازي جاوا نرم‌افزار‌(JVM) دارند و بدون آن قادر به اجرا نيستند. (اگر به خاطر داشته باشيد پيش از اين گفته بوديم كه جاوا و جاوا اسكريپت دو زبان كاملا متفاوت عرضه شده از دو شركت مختلف هستند و تنها از نظر نام و تا حدودي شكل ظاهري كدها شبيه به يكديگرند)‌
اپلت‌ها شبيه فناوري اكتيوايكس‌ (Activex) شركت مايكروسافت هستند و برنامه‌نويس را قادر مي‌سازند تا امكانات جديدي به مرورگر كاربر اضافه كند. البته اپلت‌ها به‌دليل آن‌كه در محيطي تحت‌عنوان ‌Sand box اجرا مي‌شوند امنيت دارند اما اكتيوايكس چنين امنيتي ندارد.

همان‌طور كه قبلا نيز اشاره كرديم سرويس‌دهنده وب از طريق دستوراتHTML كه در صفحات وب وجود دارد، تعامل بين سرويس‌دهنده و كاربر را كنترل مي‌كند. اين كار در سايت‌هايي كه مشتريان زيادي دارد، سرويس‌دهنده وب را دچار مشكل مي‌كند. بهتر است كنترل توسط مرورگر انجام شود و سرويس‌دهنده نقش پشتيبان را داشته باشد.
ضمنا رايانه كاربران معمولا بيكار است و منتظر پاسخگويي سرويس‌دهنده مي‌ماند. يك روش حل اين مساله آن است كه بعضي از تعامل‌هاي سرويس‌دهنده در محيط مرورگر انجام شود. به جاي انتقال داده‌هاي HTML به سرويس‌دهنده، سرويس‌دهنده مي‌تواند يك برنامه كوچك را به مرورگر بفرستد و برنامه‌ كاربردي را در ماشين مجازي اجرا كند. به اين ترتيب حجم اطلاعاتي كه بايد از سرويس‌دهنده به مرورگر ارسال شود، كاهش مي‌يابد.

سرعت و كارايي‌
سرعت پايين برنامه‌هاي جاوا در محيط اجرايشان ملاك خوبي براي كارايي آن نيست، زيرا در محيط وب كندي بيشتر به علت شبكه است و در گام نخست بايد سربار شبكه را از روي برنامه‌ها برداشت، وگرنه در برنامه‌هاي كاربردي بهينه‌سازي‌هاي بسياري به وجود آمده است كه موجب شده در آخرين آزمون كارايي، يك برنامه جاوا از 8/0 تا 3/1 همان برنامه در++ c سرعت داشته باشد كه 3/1 مربوط به بخش واسط كاربري (GUI) و سرعت 8/0 آن مربوط به تخليه حافظه(Garbage Collection) مي‌شده است و تاكنون هيچ الگوريتمي نتوانسته است در سرعت از الگوريتم تخليه حافظه جاوا پيشي بگيرد.

ضمنا ثابت شده است كه تجربه برنامه‌نويسي كه برنامه‌اي را مي‌‌نويسد از انتخاب زباني كه برنامه با‌ آن نوشته مي‌شود تاثير بيشتري در كارايي دارد و اين بدان معناست كه كارايي يك برنامه را برنامه‌نويس و روش‌‌هاي به كار رفته در برنامه وي مشخص مي‌كند و نه زباني كه با آن برنامه مي‌نويسد. حذف اشاره‌گرها در جاوا به دليل مشكلاتي بوده است كه آنها در طول تاريخ استفاده‌شان به وجود آورده‌اند. اگرچه اين موارد در برنامه‌هاي سيستمي لازم به نظر مي‌رسد اما در محيط‌هاي تحت وب كه بستر اصلي جاوا است مي‌توانند اثراتي به مراتب شديدتر نسبت به آنچه در برنامه‌هاي سيستمي دارند داشته باشند و باعث مي‌شود كه توجه برنامه‌نويسان از مسائلي چون كارايي، قابليت اطمينان و مقياس‌پذيري برنامه به تنظيم اشاره‌گرها معطوف شود.

مقايسه با++ C
در زباني مانند++ C مفهومي به نام وراثت چندگانه وجود دارد كه باعث ايجاد مشكلاتي اساسي مي‌شد كه اكثر برنامه‌نويسان++ C از آن دوري مي‌كرده و مي‌كنند. ولي قابليت چندريختي (Polymerphism) يك كلاس از لحاظ شيء‌گرايي بسيار مهم بوده و بنابراين توجيهي براي وجود وراثت چندگانه را فراهم مي‌كرد.

در جاوا با وارد شدن مفهومي به نام Interface ، ديگر نيازي به وجود وراثت چندگانه احساس نشد و اين مفهوم از زبان جاوا حذف شد. در‌حال‌حاضر طراحان برنامه‌ها حتي به اين نتيجه رسيده‌اند كه وراثت معمولي هم باعث ايجاد مشكل بوده و تا آنجايي كه مي‌شود بايد از مفهومي به نام تركيب ‌ (Composition) استفاده كرد.

ضعف جاوا
مهم‌ترين اشكالي كه برنامه‌نويسان ساير زبان‌ها به جاوا مي‌گيرند سرعت اجرايي بسيار پايين آن است. يك برنامه جاوا به صورت بايت كد‌(byte code) است كه كد زبان ماشين مجازي است و بايد در آن محيط اجرا شود. به همين دليل سرعت اجراي پاييني در مقابل زبان‌هايي چون++ C دارد. به عنوان مثال ممكن است يك برنامه به زبان++ Cبه‌طور متوسط تا 10 برابر سريع‌تر از برنامه مشابه جاوا اجرا شود.

جاوا برخلاف شي‌ءگرا بودن، در بخشي از قسمت‌ها براي ايجاد انعطاف بيشتر، برخي از اصول شيء‌گرايي را ناديده گرفته است كه مي‌توان آن را نيز از نقاط ضعفش برشمرد.

همان طور كه پيش از اين نيز اشاره كرديم، زبان جاوا نسبت به++ C ساده‌تر است و به همين دليل آموزش دادن و آموختن آن نيز راحت‌تر است كه البته به دليل به وجود آمدن اين سادگي‌ها بسياري از نقاط قوتي كه در++ C وجود داشته‌اند در جاوا حذف شده‌اند كه مهم‌ترين آن مفهوم اشاره‌گر‌ (Pointer) است كه به آن اشاره كرديم. ضمنا با توجه به اين كه جاوا زباني مستقل از سيستم‌عامل است، استفاده از توابع API سيستم‌عامل در آن امكان‌پذير نيست.



###


سيستم عامل لينوكس‌ برندگان و بازندگان
100953316298.jpg

ظهور لينوكس در دنياي كامپيوتر اين صنعت را به دو دسته برندگان و بازندگان تقسيم كرده‌ است. جذابيت لينوكس كاملا روشن است و استقبال از آن را اجتناب‌ناپذير مي‌نمايد. اين سيستم برخلاف سيستم‌هاي پردازش رقيب، نظير ويندوز محصول شركت مايكروسافت و سولاريس ساخت شركت سان كاملا مجاني است.
اين سيستم تقريبا روي همه كامپيوترها به‌راحتي نصب مي‌‌شود و افزون بر اينها با انعطاف‌پذيري، سازش و صرفه‌جويي در هزينه‌ها خيلي امكانات ديگر را نيز فراهم مي‌كند. لينوكس بيشتر براي هدايت سرورها، ماشين‌هاي پشتيباني دفاتر كه نامه‌هاي پست الكترونيكي را دريافت و ارسال مي‌كنند، صفحات وب و همچنين براي استفاده مشترك از فايل‌ها و چاپ اسناد استفاده مي‌شود. تركيبي از چند دستگاه با اين سيستم‌عامل مي‌تواند يك ماشين با قدرت يك ابررايانه بسازد.

لينوكس با اين حال هنوز راه زيادي را پيش روي دارد تا در رده‌هاي بالاي دنياي تجارت وارد شود. البته اين سيستم با سرعت زيادي در حال پيشرفت است. در ابتدا اين سيستم تنها به dotcoms محدود بود ولي اكنون توسط موسساتي نظير مريل لينچ، ورايزون و بويينگ استفاده مي‌شود.

اوري ليفودر كه نرم‌افزارش linuxcare كار با لينوكس را براي موسسات بزرگ ساده‌تر كرده، مي‌گويد: «2001 سال منفعت بود، 2002 سال پروژه‌هاي مقدماتي و 2003 به بعد سال صف‌آرايي است.» گزارش اخير گارتنر يك مركز مشاوره و تحقيق نيز اعلام مي‌كند كه تجارت در دنيا به اين سمت مي‌رود كه لينوكس را به‌عنوان يك جايگزين با ارزش براي يونيكس و ويندوز در نظر بگيرد و لحاظ كند.

بازنده اصلي‌
اصلي‌ترين بازنده در ميدان پيشرفت لينوكس تاكنون كمپاني سان‌ميكروسيستمز بوده ‌است. نرم‌افزار سولاريس اين مجموعه يكي از مناسب‌ترين نرم‌افزارهايي است كه براي جايگزيني يونيكس در نظر گرفته شده است كه از جمله نرم‌افزارهاي قوي و مناسب براي سرورهاست. اما در حال حاضر براي خيلي از كاربران، سولاريس ارزش خود را از دست داده و لينوكس با قابليت‌هايي كمتر از يونيكس، مفيدتر به‌نظر مي‌رسد. خيلي از افرادي كه بايد با هزينه زيادي نرم‌افزار سان را خريداري مي‌كردند، امروزه به لينوكس روي آورده‌اند كه مجاني است.

حتي با مشاهده آمار سرورهايي كه سايت‌ها را بر‌روي اينترنت نگهداري مي‌كنند، به اين نتيجه خواهيد رسيد كه سرورهاي با سيستم عامل لينوكس بسيار بيشتر از سرورهاي با سيستم عامل سان است. اين تحولات باعث شده ‌است كه سان به فناوري‌هايي روي آورد كه موجوديت خود را تهديد مي‌كند. سال گذشته سان اولين سرور خود را با سيستم لينوكس افتتاح كرد. و بالاخره بعد از زيگزاگ‌هاي متوالي تصميم گرفت كه استراتژي لينوكس را در پيش بگيرد. سان در نرم‌افزار خود براي كنترل سرورها از لينوكس و سولاريس هر دو استفاده كرد تا جذابيت‌هاي بيشتري را ايجاد كند. اما با وجود همه اقدامات، خيلي از صاحبان صنايع بر اين باورند كه با توجه به پيشرفت لينوكس سان محو شده ‌است.

برنده اصلي در اين ميان آي‌بي‌ام است كه همراه با هيولت پاكارد(HP) و دل (Dell) از فروش سرورهاي لينوكس سود زيادي برده است. آي‌بي‌ام از سال 1999به لينوكس روي ‌آورد و اكنون در تمامي محصولات خود از كامپيوترهاي شخصي تا كامپيوترهاي بزرگ از آن استفاده مي‌كند.

سان هم تجارت كامپيوترهاي بزرگ آي‌بي‌ام را آغاز كرده‌ است، چرا كه يك كامپيوتر با اين حجم مي‌تواند مثل چندين سرور كوچك لينوكس عمل‌ كند. موسسات با اينگونه كامپيوترها در حال حاضر با تمامي اتاق‌هايي كه پر از سرورهاي يونيكس هستند مقابله مي‌كنند.

همچنين لينوكس مي‌تواند چيزي را كه آي‌بي‌ام سال‌ها به دنبال آن بود تامين كند. يك سيستم‌عامل كه تمامي ويژگي‌هاي خطوط توليد ديگر را داشته باشد. آرت اولبرت كارمند سابق آي‌بي‌ام كه در حال حاضر در Linuxcare است مي‌گويد كه لينوكس مي‌تواند موسساتي را كه به‌دنبال وارونگي فناوري هستند، تقويت كرده و موجب تضعيف موسساتي شود كه به‌قيمت زير سوال بردن تكنولوژي‌هاي ديگر خود را بالا مي‌برند.

محو ويندوز؟!
آيا مايكروسافت نيز توسط لينوكس نابود مي‌شود؟ نه هنوز! نفوذ مايكروسافت در دنيا به‌دليل برتري سيستم‌عامل ويندوز است كه حدود 90 درصد كامپيوترهاي روميزي و شخصي را در بر مي‌گيرد.

ولي در حالي‌كه ويندوز نيرومندتر مي‌شود، به‌مرور وارد بازار سرورها نيز مي‌گردد، چراكه گرداندن سرورها با ويندوز ارزان‌تر از يونيكس تمام مي‌شود. مشكل مايكروسافت اين است كه سرورهاي لينوكس ارزان‌تر است. مايكروسافت با اشاره به يك تحقيق داخلي كه نشان مي‌دهد براي ساليان متوالي سرورهاي لينوكس از سرورهاي ويندوز گرانتر بوده‌اند، خود را توجيه مي‌كند. ولي خيلي از شركت‌ها، به‌ويژه آنهايي كه از سيستم يونيكس استفاده مي‌كردند، به اين باور رسيده‌اند كه سرور ويندوز از لينوكس گران‌تر تمام مي‌شود.

علاوه بر اين ويندوز براي مقابله با ويروس‌هاي كامپيوتري ضعيف‌تر عمل مي‌كند. سرورهايي كه با لينوكس هدايت مي‌شوند امنيت بيشتري دارند. چون ويروس‌نويسان هنوز براي سيستم عامل لينوكس ويروس مخربي تهيه نكرده‌اند، در صورتي كه تاكنون صدها كرم و ويروس مخرب براي سيستم عامل‌هاي ويندوز در سراسر اينترنت پخش شده است.

دولت‌ها از لينوكس در سيستم‌هاي خود استفاده مي‌كنند چون لينوكس مي‌تواند علاوه بر صرفه‌جويي در هزينه‌ها از ورود هكر‌هاي مبتدي جلوگيري كنند.

نتيجه نهايي اين است كه خريداران بايد بين لينوكس كه ارزان‌تر است و ويندوز كه امكانات بيشتري را فراهم مي‌كند و با نرم‌افزارهاي ديگر راحت‌تر هماهنگ مي‌شود و گران‌تر است، يكي را انتخاب كنند. به‌طور خلاصه مايكروسافت قاعدتا نمي‌تواند بازنده باشد و از طرفي برنده هم نيست. حداقل در بازار سرورها لينوكس و مايكروسافت رقابت شديدي دارند. اين مثال مي‌تواند واكنش‌هاي عجيب مايكروسافت و هشدارهاي مكرر اين كمپاني در مورد اين كه لينوكس و ساير نرم‌افزارهاي منبع‌باز مي‌تواند صنعت و تجارت را نابود كند، توجيه كند.

به‌گفته كرينگ موندي سرپرست تكنيكي مايكروسافت، همزمان كه جنبش منبع‌باز رشد مي‌كند مي‌توان نسل جديدي از نرم‌افزارهاي تجاري به‌قيمت پايين توليد كرد. بهترين مثال از اين دست نرم‌افزارهاي MySQL و Apache است. اين توليدات مي‌تواند تمايل كمپاني‌ها را به نوآوري كم كند و پس از مدتي اين صنعت متوقف شده و سقوط خواهد كرد.

اين درست همان بحثي است كه موسسات توليد دارو در مقابله با سازندگان داروهاي ژنتيك مطرح مي‌كردند. در حال حاضر مايكروسافت مذاكرات مختلفي را در دولت‌ها و براي استفاده آن‌ها از محصولات اين شركت به‌جاي محصولات منبع‌باز آغاز كرده است.

استيوبالمر رئيس اجرايي مايكروسافت، نرم‌افزارهاي منبع‌باز را يك سرطان مي‌نامد. البته در سناريوي ديگر لينوكس و ساير نرم‌افزارهاي منبع‌باز به‌زودي از زمين محو مي‌شوند. پيش‌بيني اليسون هم در اين حالت درست است. اگر به‌گذشته برگرديد و در متن به دقت نگاه كنيد، متوجه خواهيد شد كه در جريان اين فعل و انفعالات موسسه خود او نيز با اين روند نابود خواهد شد.


 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
شبكه و داده‌هاي چند رسانه‌اي‌
زماني كه اولين ارتباطات مبتني بر شبكه‌هاي رايانه‌اي شكل گرفت، اولين هدف‌ها به برقراري ارتباط بين دو رايانه و تبادل داده بين آن دو ختم مي‌شد تا بعد از دسترسي به اين امكان و حصول اين موفقيت به هدف‌هاي بزرگ‌تري برسند. در شبكه‌هاي اوليه شايد هيچ‌كس تصور اين را هم نداشت كه روزي بتوان از طريق آن به رد و بدل كردن داده‌هاي چندرسانه‌اي و صوت و تصوير پرداخت، اما امروزه اين امر محقق شده و افراد مي‌توانند با وجود فاصله‌هاي زياد از يكديگر، تنها با در اختيار داشتن يك رايانه و سرويس اينترنت يكديگر را به طور مجازي ملاقات كرده و با يكديگر صحبت كنند.
صوت و تصوير
صوت و تصوير، بخصوص فايل‌هاي ويدئويي از جمله داده‌هايي هستند كه حجم زيادي دارند و براي انتقال آنها به يك خط پرسرعت و با پهناي باند بالايي نياز است. در صورتي كه پهناي باند و سرعت به ميزان مطلوب نباشد، اين انتقال با مشكل تاخير مواجه خواهد شد.

صوت و تصوير به طور طبيعي داده‌هاي حجيمي هستند و محدوديت‌ سرعت دسترسي به اينترنت باعث مي‌شود كه نتوان از آن به طور گسترده در اينترنت استفاده كرد و بيشتر آن را در شبكه‌هاي محلي با خطوط پر سرعت استفاده مي‌كنند. اما براي استفاده از اين امكان در شبكه اينترنت نيز راه‌حل‌هايي وجود دارد كه در حال حاضر از آن روش‌ها استفاده مي‌شود. از اين روش‌ها تحت عنوان فشرده‌سازي ياد مي‌شود. ماهيت و شكل‌كار هر يك از روش‌هاي موجود ممكن است با ديگري كاملا متفاوت باشد، اما به دليل اين‌كه همه آنها، به نحوي روي داده اثر كرده و حجم آن را كاهش مي‌دهند همگي به روش‌هاي فشرده‌سازي معروف هستند. در شبكه‌ها، مخصوصا اينترنت دو مساله براي داده‌هاي چند رسانه‌اي مطرح است.

يكي كيفيت صدا يا تصوير ارسالي و ديگري ميزان تاخير در ارسال. مسلما براي گوش دادن پيوسته به يك صداي يك دقيقه‌اي بايد داده‌هاي مربوط كمتر از يك دقيقه انتقال يابند و يا قبل از اين‌كه شروع به پخش شود، انتقال آن آغاز شده باشد. به طوري كه بتواند تا يك دقيقه ديگر انتقال آن كامل شود. راهكارهاي بسياري براي محقق كردن اين امر در شبكه‌ها وجود دارد كه در جاي مناسبي مطرح خواهند شد.



###


تاريخچه كامپيوتر
100953317132.jpg

1901

نخستين پيام راديويي كه از تكرار كد مرس سه‌نقطه براي حرف S تشكيل شده بود، در عرض اقيانوس اطلس ارسال شد.

1903

نيكولا تسلا (Nikola Tesla)، يكي از كارمندان يوگسلاو-امريكايي توماس اديسون، مدارهاي منطقي الكترونيكي را ابداع كرد كه در دستگاه‌هاي آينده كارهاي جمع، منها و ضرب را انجام مي‌داد.

1911

چهار شركت توليدي نيويوركي با يكديگر ادغام شدند تا شركت CTR (محاسبه، جدول‌بندي و ثبت : Computing-Tabulating-Recording Co.) را پديد آورند.

1912

انستيتو مهندسان راديو تاسيس شد.

1920

كارل چاپك (Karel Capek) نمايشنامه‌نويس چك، واژه روبات را براي توصيف كارگران ماشيني ابداع كرد.

1924

شركت CTR نامش را به شركت IBM (شركت بين‌المللي ماشين‌هاي اداري: International Business Machines) تغيير داد.

1925

ونوار بوش (Vannevar Bush) تحليلگر تفاضلي را در انستيتو فناوري ماساچوست (MIT) پديد آورد كه يك ماشين‌حساب آنالوگ مقياس بزرگ بود كه مي‌توانست بسياري از محاسبات علمي را انجام دهد.

1927

تلويزيون در آزمايشگاه تلفن بل (Bell) به نمايش عمومي درآمد.

1928

پل گالوين (Paul V. Galvin) شركت صنعتي گالوين را در شيكاگو بنياد نهاد.

اين شركت باتري‌هايي مي‌ساخت كه به راديوها امكان مي‌داد تا با جريان خانگي كار كنند.

كومري (L. J. Comrie) از كارت پانچ براي محاسبه حركت ماه استفاده كرد.

نخستين نمايش تلويزيوني، با نام(The Queen ”s Messenger) پخش شد.



###


پيشگامان جهان كامپيوتر
چارلز ببيج‌ (Charles Babbage)
رياضيدان تند طبع و غيرعادي انگليسي (1791-1871) كه بيشتر به‌عنوان بنيانگذار كامپيوترهاي نوين شناخته مي‌شود، يك قرن پيش از آن‌كه فناوري به او اجازه ساخت دستگاهش را بدهد، به‌دنيا آمد. وي موتور تفاضلي (Difference Engine) را طراحي كرد كه مي‌توانست جدول‌هاي علمي طولاني را محاسبه كند، اما به‌دليل مسايل مالي، نبود كارگران متخصص و مشكلات سلامتي، نتوانست كار خود را به پايان برساند (البته برخي مي‌گفتند كه از آنجا كار وي به انجام نرسيد كه او مي‌خواست دستگاه را سرهم‌بندي كند!).
موتور تحليلگر كه يك نقشه جاه‌طلبانه‌تر بود، گستره وسيعي از كارهاي محاسباتي را انجام مي‌داد. ببيج دريافت كه اين دستگاه نياز به يك ابزار ورودي، حافظه، واحد پردازش مركزي (CPU) و ابزار خروجي دارد. از اين رو وي گاه به‌عنوان پدر كامپيوتر شناخته مي‌شود. او در دوران حيات چارلز داروين طبيعي‌دان، چارلز ديكنز رمان‌نويس و هنري لانگ‌فلو شاعر مي‌زيست و اختراعات بسياري، مانند قطار بادي، اندازه استاندارد خط‌آهن، نخستين تهويه مطبوع (در خاانه خودش)، موتور سرعتي و ...، را به‌ثبت رسانيد. او در زمان پيري و بيماري، جنگي را بر عليه موسيقي‌نوازان خياباني، به‌ويژه نوازندگان ارگ، بر پا كرد و حتي تا زماني كه در بستر مرگ افتااده بود، ايشان وادار مي‌كرد كه از راهي ديگر بگذرند.

###

چگونه امنيت سيستم‌ها را ارزيابي كنيد (قسمت ششم)
تنظيم‌‌سرعت ‌‌پويش‌
100953317358.jpg

بخش Timing
اين بخش خود داراي دو قسمت Throttle و Timeouts است.

Throttle : هكرها با توجه به نوع اسكن و زماني كه دارند، سرعت‌هاي پويش مختلفي را انتخاب مي‌كنند كه بستگي به سرعت و قدرت سيستم قرباني هم دارد. براي مثال اگر سرعت سيستم قرباني پايين باشد و ما يك نوع اسكن سريع را انتخاب كنيم، ممكن است بعضي از پورت‌هاي باز را از دست بدهند و يا ممكن است آن سيستم به‌خاطر بسته‌هاي زيادي كه به سمت آن فرستاده مي‌شود هنگ وCrash كند.

اين قسمت از برنامهNmap براي تنظيم سرعت اسكن به‌كار مي‌رود كه گزينهNormal بهترين انتخاب براي اين كار است و اگر سيستم شما ضعيف بود و در حال اسكن با اين سرعت هنگ كرد، از گزينهPolite استفاده كنيد كه سرعت كمتري دارد و هر بسته را تقريبا در 4/0 ثانيه براي سيستم‌هاي قرباني مي‌فرستد و 2 گزينه آخر سرعت اسكن را خيلي زياد مي‌كند و بيشتر براي زماني مفيد هستند كه شما وقت كمي براي اسكن و احتياج به سرعت داريد ولي اين نكته را در نظر بگيريد كه با سرعت بالا اسكن كردن ضريب اشتباه را بالا مي‌برد و ممكن است بعضي از پورت‌هاي باز مشخص نشود، پس بهترين انتخاب، گزينه نرمال است كه پيش‌فرض برنامه نيز همين گزينه است.

البته خط‌مشي‌هاي شركت‌هاي خدمات‌دهنده اينترنت نيز در اين مواقع موثر است و ممكن است نتايج پويش يك سيستم ازISP‌هاي مختلف تاحدودي با يكديگر متفاوت باشد، به همين دليل پيشنهاد مي‌شود كه هميشه با اشتراك اينترنتي اسكن كنيد كه بدون هيچ‌گونهpolicy و پروكسي باشد.

Timeouts: اين قسمت نيز بيشتر براي زمان‌بندي هر اسكن و پويش به‌كار مي‌رود و قابليت سفارشي كردن زمان اسكن را به شما مي‌دهد، براي مثال با انتخاب گزينهHost Timeout (ms) و فعال كردن آن مي‌توان زماني را تعيين كرد كه براي هر اسكن صرف شود و گزينه‌هاي ديگر نيز تقريبا به‌همين منظور هستند و براي زمان‌بندي انواع اسكن به‌كار مي‌روند.

بخشFiles
اين بخش نيز 2 قسمت دارد كه بيشتر براي ذخيره كردن نتايج اسكن به‌كار مي‌رود.

Input File : اين قسمت تقريبا كار يكpasslist در برنامه‌هاي cracker وbrute force را انجام مي‌دهد و براي سريع‌تر كردن كار اسكن مي‌توان از اين قسمت استفاده كرد كه در اين حالت ورودي از يك فايلي كه ما انتخاب كرده‌ايم، خوانده مي‌شود.

100953317444.jpg


Output : با انتخاب اين گزينه و فعال كردن اين قسمت شما مي‌توانيد نتايج به‌دست آمده از اسكن را كه درOutput نشان داده مي‌شود، در يك فايل با فرمت‌هاي مختلف ذخيره كنيد تا بتوانيد از روي فرمت پورت‌ها و حفره‌هاي باز روي آن سيستم را مورد بررسي قرار دهيد. با انتخاب گزينه نرمال، نتايج به‌دست آمده به‌صورتLog فايل و با پسوند.txt ذخيره مي‌شود و شما مي‌توانيد فرمت‌هاي ديگري مثلXML و ياGrep را انتخاب كنيد.

بخشService
اين قسمت هم براي سفارشي كردن زمان و روز اسكن آي‌پي‌هاي مشخص به‌كار مي‌رود و براي مثال مي‌شود يك آي‌پي را در اين قسمت ثبت و يك روز را مشخص كرد و برنامه در صورت انتخاب گزينه AutoStart در آن روز مشخص خود به خود آن آي‌پي و سيستم را اسكن مي‌كند و حتي شما مي‌توانيد دقيقه و ثانيه شروع عمليات اسكن را در اين قسمت مشخص كنيد. براي سفارشي كردن زمان و روز اسكن از اين قسمت استفاده مي‌شود.
منابع:
http://nmap.org/
http://insecure.org/


###


واژه‌نامه
Phreak
به شخص يا نفوذگري گفته مي‌شود كه بدون داشتن مجوز، وارد شبكه‌هاي تلفني يا سيستم‌هاي محافظت شده ديگر مي‌شود.
اين افراد با استفاده از برخي سخت‌افزارها و شبيه‌سازي سيستم‌هاي مشابه، اقدام به استفاده از خدمات تلفني راه دور مي‌كنند.
X button
در سيستم‌عامل ويندوز و بعضي سيستم‌هاي با واسط گرافيكي، گوشه بالاي سمت راست پنجره‌ها، دكمه‌اي وجود دارد كه روي آن نشان ضربدر‌ (x) وجود دارد كه براي بستن پنجره است.

اين دكمه با نام Close button به X button نيز معروف است.

CMI
برگرفته از حروف اول عبارت managed instruction Computer است و به هر نوع آموزشي گفته مي‌شود كه در آن ابزارهاي آموزش، رايانه‌ها هستند.
Kernel
در اصطلاح رايانه به بخشي از سيستم عامل گفته مي‌شود كه مديريت بخش‌هاي مختلف سيستم از جمله حافظه، فايل‌ها، وسايل جانبي و ... را به عهده دارد.

Kernel يا هسته سيستم‌عامل اصلي‌‌ترين بخش يك سيستم‌عامل است كه كليه وظايف اساسي سيستم‌عامل بردوش آن است. هسته سيستم‌عامل حجم زيادي نداشته و با هر بار راه‌اندازي سيستم‌ بايد به طور كامل در حافظه مقيم شود و تا پايان كار سيستم در آن باقي بماند. عمده حجم سيستم‌عامل‌ها مربوط به پوسته و برنامه‌هاي كاربردي آن است.

Laser
ليزر كه براي همه ما شناخته شده است در واقع برگرفته از حروف اول عبارت :

emission of radiation light amplification by simulated است و فناوري توليد نورهمگن از اثرات كوانتومي خاص است.

پرتوهاي ليزر به ازاي طي مسافت زياد، تنها به ميزان كمي واگرايي دارد و به اين دليل بازدهي حركت آن بيشتر از نور معمولي است.

Striping
روشي است كه در RAID براي محافظت از داده‌هاي شبكه‌ استفاده مي‌شود.

در اين روش داده‌ها در ديسك‌هاي مختلف توزيع مي‌شوند و اگر بخشي از داده‌ها از دست رفت، با استفاده از اين روش مي‌‌توان آنها را از نو ايجاد كرد.

RFI
‌متشكل از حروف اول عبارتinterference Radio frequency است و به نويزي گفته مي‌شود كه به علت تشعشعات الكترومغناطيس‌ مداري به مدار ديگر راه مي‌يابد.
idle character
idle در لغت به معناي بيكار و بيهوده است.‌

idle character در اصطلاح رايانه و ارتباطات به كاراكتري گفته مي‌شود كه در مواقع ارسال هيچ داده ديگري در دسترس يا آماده ارسال نيست.



###


60‌ گيگا بايت ‌‌در ‌دو‌‌ دقيقه‌
100953317296.jpg

در هفته‌هاي گذشته در مورد تكثير داده‌ها روي ديسك‌هاي ليزري صحبت‌هايي داشتيم و روش‌هاي مختلف آن را با استفاده از دستگاه‌هاي گوناگون مورد بررسي قرار داديم؛ اما هميشه تكثير داده‌ها روي ديسك‌هاي ليزري نيستند و گاهي نياز خواهد بود كه داده‌ها در رسانه‌هاي ذخيره‌سازي ديگري همچون حافظه‌هاي فلش تكثير شوند. براي اين مساله نيز طراحان سخت‌افزار راه‌حلي ارائه كرده‌اند كه در ادامه به آن اشاره خواهيم كرد.
USB Duplicator
اين وسيله كه نام كامل آن Virtual Console USB Drive Duplicator است دستگاهي است كه مي‌تواند اطلاعات را به طور همزمان به 60 درگاه خروجي خود ارسال كند و به اين ترتيب هر رسانه ذخيره‌سازي با واسط USB كه به اين درگاه‌ها متصل باشد مي‌تواند دريافت‌كننده اين داده‌ها باشد.

اين وسيله ازجمله كاراترين و سريع‌ترين دستگاه‌هاي بازار رايانه به شمار مي‌رود، به طوري كه مي‌تواند 60 كپي از يك داده را روي 60 حافظه فلش يك گيگابايتي، تنها در مدت زمان 2 دقيقه تهيه كند. البته هيچ ضرورتي ندارد كه رسانه‌هاي متصل به اين دستگاه همگي هم‌ظرفيت، هم‌مدل و حتي همنوع باشند. به‌عنوان مثال مي‌توان يك حافظه فلش دوگيگابايتي را به يك درگاه و يك ديسك سخت اكسترنال با واسط USB با هر ظرفيتي به درگاه ديگر متصل كرد.

روي اين دستگاه همان طور كه در شكل آن نيز واضح است محل مخصوصي براي ديسك حاوي داده‌هاي اصلي وجود دارد كه از بقيه متمايز است. درگاه‌هاي ديگر نيز از نظر نوع و كاركرد كاملا معادل و يكسان هستند. اين دستگاه قابليت رمزنگاري 128 بيتي داده‌ها به روش AES را نيز دارد كه از آنها در برابر دسترسي غيرمجاز حفاظت مي‌كند.
قيمت اين دستگاه نسبتا بالا بوده و حدود 8000 دلار است. به همين دليل خريد آن تنها براي موسساتي با حجم تكثير بالا مقرون به صرفه خواهد بود.
 

Bella_aster

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
21 آپریل 2007
نوشته‌ها
6,331
لایک‌ها
2,615
محل سکونت
Tehran
كارت شبكه بي‌سيم USB
شركت اسوس به‌عنوان يكي از توليدكنندگان تجهيزات رايانه‌اي بي‌سيم در پاسخ به نياز كاربراني كه خواهان برپايي شبكه‌هاي رايانه‌اي بي‌سيم و مطمئن در ظرف مدت‌زمان كوتاهي هستند، اقدام به معرفي محصول جديد خود يعني آداپتور از نوع USB-N11 wireless N USB كرده است. اين محصول به كاربران اجازه مي‌دهد تا تنها با فشار دادن يك دكمه به‌روي آداپتور و روتر، بتوانند يك محيط بي‌سيم امن بدون نياز به تنظيمات پيچيده بسازند.
يكي از مشكلات هميشگي كاربران درهنگام برپايي شبكه‌هاي واي‌فاي، تنظيمات سخت و زمان‌بر آن بوده است. به‌منظور آسان كردن اين فرآيند، دراين محصول جديد اسوس از يك دكمه WPS استفاده شده است كه به كاربران اجازه مي‌دهد تا برپايي شبكه‌هاي رايانه‌اي را به آساني انجام دهند.

براي اين منظوركافيست تا كاربردكمهWPS به‌روي روتر و آداپتور را فشار دهد و پس از آن همه چيز بدون به‌كار بردن تنظيماتي دشوار انجام گرفته است.

اين محصول با رعايت تمامي استانداردهاي802.11n بي‌سيم امكان تبادل داده و اطلاعات را تا ميزان 5 برابر سريع‌تر از استانداردهاي11g فراهم مي‌آورد. اين امكان در واقع براي انجام مواردي نظير مالتي مديا، عمل به‌اشتراك‌گذاري فايل‌ها وهمين‌طور بازي‌هاي آنلاين به صورت بي‌سيم كاملا مناسب و ايده‌آل است.

با توجه به رعايت تمامي استانداردهاي مربوط به 802.11n و همين‌طور فناوري واي‌فاي، اين محصول قادراست تا با ساير تجهيزات رايانه‌اي كه اين موارد و استانداردها را رعايت مي‌كنند به‌راحتي ارتباط برقرار كند. در عين حال 11 USB-N با تمامي استانداردهاي گذشته نظير 802.11 b/g سازگار بوده و كاربران قادر خواهند بود تا از تمامي تجهيزاتي كه اين استانداردها را شامل مي‌شوند بدون هيچ گونه مشكلي استفاده كنند.

گفتني است 11USB-N قادراست تا تمامي سيستم عامل‌هاي مرسوم نظير ويندوز، لينوكس و MAC را پشتيباني كند. در حالي كه بيش از 70درصد از آداپتورهاي واي‌فاي موجود دربازار قادر به پشتيباني از سيستم عامل‌هاي لينوكس و يا MAC نيستند و به‌همين‌خاطر بسياري از كاربران براي برپايي شبكه‌هاي رايانه‌اي بي‌سيم با سخت افزاري غير ازPC، دچار مشكل مي‌شوند . اما كاربران قادرخواهند بود تا از اين محصول در تمامي پلت فرم‌ها استفاده كنند. ازجمله فرمت‌هاي اين سيستم عامل‌ها مي‌توان به ويندوز 2000XP/Vista / درنسخه‌هاي 32/64 بيتي، لينوكس وMAC اشاره‌كرد.



###


رايانه‌هاي همراه لمسي جديد
100953317526.jpg

رايانه‌هاي همراه لمسي، جديدترين دستگاه HP است كه اين شركت را دعوت به رقابت با Dell مي‌كند. ويژگي لمسي بودن سال گذشته با عرضه رايانه روميزي تاچ اسمارت مورد توجه قرار گرفت، به‌طوري كه كاربران بتوانند به جاي ماوس و صفحه‌كليد، با استفاده از نوك انگشتانشان با رايانه كار كنند.
رايانه‌هاي همراه جديد به كاربر اين امكان را مي‌دهند كه به كمك انگشتان خود به مرور وب پرداخته و يا فايل‌هاي مورد نظرشان را باز و بسته كنند. حساسيت صفحه لمسي رايانه به كاربر اجازه مي‌دهد كه اطلاعات را از يك حافظه در حافظه اصلي كپي يا از جايي به جاي ديگر منتقل كند‌. درست مانند زماني كه با ماوس و صفحه‌كليد كار مي‌كنند. اچ‌پي در تلاش است كه بازار را روي اين محصول متمركز كند ولي در حال حاضر بازار آي‌فون اپل در صدر است. گفتني استHP براي سود بيشتر طرح‌ريزي كرده كه امسال يك رايانه‌همراه جديد با صفحه نمايش 10 اينچي را معرفي كند كه البته اين رايانه‌همراه ويژگي‌هاي رايانه‌هاي لمسي را ندارد.


###


فناوري جديد در تهيه كاغذ ‌الكترونيكي‌
پيش از اين صحبت‌هاي فراواني درباره كاغذ الكترونيكي شنيده‌ايم. كاغذ‌هاي ديجيتالي در واقع نمايشگرهايي هستند با ظاهري شبيه كاغذهاي معمولي، نازك و انعطاف‌پذير كه انرژي كمي مصرف مي‌كنند و براي تبليغات در فروشگاه‌ها، نشريات ديجيتالي‌ و غيره استفاده مي‌شوند.
تاكنون براي نمايش حروف چاپي روي كاغذ‌هاي الكترونيكي فناوري‌هاي متفاوتي به رقابت پرداخته‌اند. شركت سامسونگ براي طراحي كاغذهاي‌الكترونيكي جديدش از فناوري نويني استفاده كرده است.

در اين فناوري از نانوتيوب‌هاي كربني براي نمايش حروف چاپي روي كاغذ‌هاي الكترونيكي استفاده شده است كه مطالعه و مشاهده حروف بهتر انجام مي‌شود. اين نانوتيوب‌ها، انعطاف‌پذير بوده و انرژي كمتري مصرف مي‌كنند.

سامسونگ با استفاده از اين فناوري مي‌تواند كاغذ‌هايي با ابعاد 3/14 اينچ طراحي كند كه در آينده مي‌توان از آنها براي تهيه كتاب الكترونيكي نيز استفاده كرد‌.



###


روايت يك داستان تيره ديگر در شهر سايلنت‌هيل‌
بازگشت به كليشه‌ها
100953317727.jpg

«الكس شفرد، سرباز زخمي از جنگ برگشته دچار كابوس‌هايي شده و براي اين‌كه از امنيت برادر كوچك‌ترش جاشوا مطمئن شود، به شهرش باز مي‌گردد. اما در بازگشت به شهر متوجه مي‌شود كه پدر،‌ برادر و بسياري ديگر از مردم شهر ناپديد شده‌اند ...» اين خلاصه داستان اعصاب خردكن را احتمالا همه طرفداران سايلنت‌هيل تا به حال بيش از صد بار خوانده‌اند. اين طرفداران نزديك به دوسال منتظر بودند تا ببينيد يك استوديوي غربي چطور مي‌تواند از پس يك بازي صددرصد ژاپني بر بيايد؛ هرچند كه «سايلنت‌هيل: ريشه‌ها» مقدمه بسيار خوب و دلچسبي براي اين دسته از طرفداران بود.
«سايلنت‌هيل: بازگشت به خانه» يك عنوان صددرصد كلاسيك در سري سايلنت‌هيل محسوب مي‌شود. شايد اگر نتيجه‌گيري كلي نقد را از همين ابتدا بگويم، بهتر باشد. بازگشت به خانه به‌جز در زمينه‌هاي صوتي و بصري، موفق نشده قدمي رو به جلو بردارد و در حد تكرار موفقيت‌هاي گذشته باقي مانده است. اما اين اصلا دليل موجهي نيست كه بخواهيم بازگشت به خانه را يك بازي ضعيف بدانيم، بلكه برعكس از بسياري جهات از بازي‌هاي روز هم سبك خودش بهتر است.

بزرگ‌ترين مشكل بازي روايت داستان تكراري آن است. داستان بازگشت به خانه از نوع داستان «سايلنت‌هيل 2» است، يعني ماجرا حول و حوش نقش اول بازي مي‌گردد و شما در طول بازي از گذشته او مطلع مي‌شويد، چيزي كه سايلنت‌هيل ريشه‌ها هم از آن استفاده كرده بود. داستان تراويس در ريشه‌ها غافلگيري بسيار خوبي براي مخاطبين داشت. پس از دنبال كردن ماجراي سرراست هدر (سايلنت‌هيل 3) و سرگذشت بي‌ربط هنري (سايلنت هيل 4)، بازگشت به روند داستاني شماره دوم بسيار موثر بود. اما استفاده دوباره از اين سبك در بازگشت به خانه باعث شده كه بشود به‌راحتي پايان آن را حدس زد؛ بهتر است بگويم هر پنج پايان آن را!

ظاهرا خود نويسنده‌ها هم اين موضوع را حدس زده‌اند و به همين علت تا وقتي نيمي از بازي را پشت سر نگذاريد، هيچ سر نخي از داستان به شما نمي‌دهند. پيش‌بيني پايان ماجرا و سرگذشت واقعي الكس شفرد اصلا كار مشكلي نيست و اين بزرگ‌ترين نقطه ضعف بازي بازگشت به خانه است؛ بازي‌اي كه همه اعتبارش را مديون داستان پردازي است نه اكشن و گرافيك.

اگر از داستان بگذريم، روند بازي بازگشت به خانه بسيار خوب است. روند بازي از ابتدا تا انتها سير صعودي دارد. شروع اصلا جالب نيست و بدون هيچ مقدمه شما را وارد لوكيشن آشناي يك بيمارستان مي‌كند كه بدون اين‌كه بدانيد چرا، بايد همه جايش را بگرديد و به يك هدف نامشخص برسيد. سپس به‌صورت كاملا لوسي مولفه‌هاي آشناي سايلنت‌هيلي (از قبيل صندلي چرخدار يا عروسك خرگوشي) را پشت سر هم برايتان قطار مي‌كند تا احساس كاذب بودن در سايلنت هيل به شما دست بدهد. اما همين‌طور كه در بازي پيش برويد اوضاع بهتر مي‌شود.

بخش اكشن اين بار بسيار پررنگ‌تر از گذشته است. دشمن‌ها سرسخت‌تر هستند و تعداد مهمات و آيتم‌هاي سلامت بخش فوق‌العاده كم شده‌اند. ديگر نمي‌توانيد مهمات را انبار كنيد تا در مراحل بالاتر راحت باشيد، چون در اين شماره بازي به شما تنها اجازه برداشتن مقدار محدودي تير مي‌دهد. اسلحه‌هاي گرم به همان مجموعه كلاسيك هندگان، شاتگان و رايفل محدود شده‌اند و براي گرفتن رايفل بايد يك معماي خفن در قبرستان سايلنت‌هيل را حل كنيد. معمولا تنها با يك يا نهايتا دو دشمن به‌صورت همزمان سر و كار داريد و سلاح‌هاي سرد مانند تبر، ديلم و چاقو فوق‌العاده كارآمد هستند. يك دكمه براي جاخالي دادن هم به بازي اضافه شده كه پس از مدتي ابزار دست شما در نبردها خواهد بود. در بازگشت به خانه براي اولين بار در تاريخ سري سايلنت‌هيل، با دشمن‌هايي كه انسان هستند هم رو‌به‌رو خواهيد شد.

طبق معمول همه بازي‌هاي اين سري، در بازگشت به خانه هم با استعاره‌ها و سمبل‌هاي متعددي رو‌به‌رو خواهيد شد. چهار غول‌آخر بازي هر كدام نماينده چهار قرباني، خصوصيات اخلاقي و نحوه كشته شدنشان هستند.
همچنين ارجاع‌هاي بسيار زيادي به فيلم سينمايي وجود دارد به طوري‌كه اگر فيلم را نديده باشيد، شايد از بخش‌هايي از داستان سر در نياوريد. اثر فيلم در اين بازي آن‌قدر پررنگ است كه بايد بازگشت به خانه را سايلنت‌هيل 7 به شمار بياوريم.

بازگشت به خانه يك بازي خوب است. مراحل بسيار زيبا هستند و افكت‌هاي تصويري و موسيقي، به‌خوبي حس تعليق و دلهره را منتقل مي‌كنند. بازگشت به خانه شايد از لحاظ داستاني نسبت به ديگر بازي‌هاي اين سري كم داشته باشد، اما هنوز از بسياري از بازي‌هاي ديگر بهتر و تاثيرگذارتر است.



###


اخبار
شوك تكن 6
100953317668.jpg

در نمايشگاه بازي توكيو 2008، يك خبر همه را به‌شدت متعجب كرد: اين‌كه يك بازي انحصاري بزرگ ديگر سوني، روي كنسول رقيب هم منتشر مي‌شود.
نامكو در توكيو اعلام كرد تكن 6 كه براي تابستان سال آينده آماده مي‌شود، همزمان با پلي‌استيشن 3، براي ايكس‌باكس 360 هم منتشر مي‌شود. در حالي‌كه طرفداران ايكس‌باكس 360 از شنيدن اين موضوع بسيار خوشحال هستند، خيلي‌ها عقيده دارند دزديدن عنوان‌هاي انحصاري سوني، از اعتبار مايكروسافت كم مي‌كند.


تجربه جديد ايكس‌باكس‌
يكي ديگر از خبرهاي مهم مايكروسافت در نمايشگاه بازي توكيو 2008، اعلام تاريخ شروع به‌كار داشبورد جديد ايكس‌باكس 360 است. به‌گفته مايكروسافت، همه كساني كه به ايكس‌باكس‌لايو متصل هستند از روز 19 نوامبر (29 آبان) مي‌توانند آپديت جديد را دانلود و از امكانات جديد سيستم داشبورد و آواتار ايكس‌باكس استفاده كنند. اين آپديت 128 مگابايت (136 مگابايت به اضافه برنامه ويژه اجاره فيلم نت‌فليكس) حجم دارد و كساني كه از ايكس‌باكس‌هاي بدون گرداننده سخت استفاده مي‌كنند با ثبت نام در سايت ايكس‌باكس، مي‌توانند از آپگريدهاي NXE استفاده كنند.
سه‌گانه آينه‌ها
استوديوي DICE كه در حال حاضر مشغول تكميل بازيs Edge ” Mirror است، اعلام كرد اين بازي قسمت اول از يك سه گانه خواهد بود. با توجه به محبوبيت بيش از اندازه اين بازي كه هنوز منتشر نشده، مي‌شد به‌راحتي حدس زد كه سازنده‌ها به‌فكر ادامه آن هم باشند. دستيار تهيه كننده دايس يعنيBrian ”Owen O در مصاحبه‌اي با اعلام اين موضوع گفت يكي از قابليت‌هاي احتمالي در شماره‌هاي بعديs Edge ” Mirror، قرار دادن يك اديتور خوب براي طراحي مرحله است.
آمار فروش سپتامبر
گروه NPD آمار فروش سپتامبر كنسول‌ها و بازي‌ها در ايلات متحده را اعلام كرد. به‌گزارش اين گروه نينتندو طبق معمول با دو كنسول مقام‌هاي اول و دوم پرفروش‌ترين كنسول‌هاي ماه را اشغال كرده است.

مقام سوم از آن كنسول مايكروسافت است كه به‌خاطر كاهش قيمت، افزايش فروش 78 درصدي نشان داد و در ماه سپتامبر توانست 347 هزار عدد بفروشد (ماه پيش 192 هزار ايكس باكس فروش رفته بودند). مقام‌هاي بعدي از آن PSP با 238 هزار، پلي‌استيشن 3 با 232 هزار و پلي‌استيشن 2 با 173 هزار عدد هستند.



###


مبارزه‌هاي‌ تن ‌به ‌تن‌
100953317615.jpg

بازي ويرچوا‌فايتر را علاقمندان به بازي‌هاي مبارزه‌اي حتما مي‌شناسند. نسخه موبايل ويرچوا‌فايتر حال و هواي اولين قسمت‌هاي اين سري را دارد و يك بازي مبارزه‌اي خوب است. هشت كاراكتر معروف اين بازي از قبيل جكي، ولف، سارا و آكيرا، جنگجوهاي شما را تشكيل مي‌دهند.
گرافيك به‌صورت سه بعدي است و شخصيت‌ها انيميشن نسبتا نرمي دارند.

انجام يك بازي مبارزه‌اي با موبايل، در نگاه اول كار سختي به‌نظر مي‌رسد. اما سازنده‌ها كنترل ويرچوا‌فايتر را با گوشي‌هاي همراه به خوبي منطبق كرده‌اند. دو دكمه براي ضربه دست و پا و يك دكمه براي دفاع كافي به‌نظر مي‌رسد.

تركيب حركات دست و پا مي‌تواند چند ضرب‌هاي مختلفي را خلق كند كه تعداد ضرباتشان از سه يا چهار بيشتر نمي‌شود. البته باز هم نبايد انتظار داشت كنترل مانند نسخه‌هاي كنسولي راحت و كارآمد باشد، اما ضعف هوش مصنوعي طوري است كه ضعف كنترل‌ها را جبران كند.
 
بالا