برگزیده های پرشین تولز

کالای ریفربیشد یا مرجوعی چیست؟ ایران، بهشت کالاهای مرجوعی(Refurbished)

AMD.POWER

مدیر بخش کامپیوتر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,098
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
در دنیای امروز استفاده از ماشین های اداری و تجهیزات رایانه ای یک امر ضروری است. و در همه ی ادارات، شرکت ها و خانه ها می توان آنها را پیدا کرد.

همیشه سوالاتی موقع خرید یک کالا برایمان پیش می آید. مثلا چه لپ تاپ یا پرینتر و ... بخریم؟ چه نکاتی را در هنگام خرید رعایت کنیم؟ از کدام برند بخریم؟ و … . در این مقاله قصد داریم شما را با محصولات خاصی آشنا کنیم که متاسفانه در کشور ما زیاد شده و در همه ی برند ها، و همچنین برند اچ پی موجود است.

اخیرا در بازار داخلی کشورمان اختلاف قیمت خیلی زیادی روی بعضی دستگاه ها مشاهده می شود که عمدتا از مراکز غیر رسمی و غیر شرکتی است که بعضا بدون گارانتی یا با گارانتی یک مغازه یا یک سایت عرضه می شوند که هیچ ارزش رسمی یا قانونی ندارد (شرکت ارائه دهنده خدمات گارانتی باید دارای مجوز ارائه خدمات باشد). در بعضی موارد قیمت های ارائه شده توسط این مراکز از قیمت های خرید عمده و تعداد بالا در کشورهای مبدا نیز پایین تر می باشد!!!

برداشت عامه مردم از اجناس ریفربیشد اجناس دست دومی است که بازیافت (بازسازی) شده اند و در وضعیت کارکرد قابل قبولی قرار دارند. در صورتی که این تعریف فقط یکی از نمونه های اجناس ریفربیشد است. کالای ریفربیشد انواع دیگری نیز دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

محصولات مرجوعی یا ریفربیشد چه هستند؟

1. اجناسی که توسط کاربران عودت داده شده اند. این نمونه محصولات ممکن است به دلایل مختلفی برگردانده شده باشند. مثل این که کاربر، فقط در مورد خرید خود تجدید نظر کرده است. در بعضی از کشورها، مشتری این امکان را دارد که تا مدت مشخصی پس از خرید، کالا را پس داده یا با مدل دیگری عوض کند. در این موارد مراکز فروش، کالای مرجوعی را با تخفیف و به عنوان کالای ریفربیشد عرضه می کنند. (البته این مورد برای چاپگرها و اسکنرها بسیار مشکل زاست)

2.محصولاتی که در مرحله ی تولید دچار نقص شده اند و یا دارای خط و خش و نقایص ظاهری گهگاه کوچک و جزئی شده اند، نیز در رده ی محصولات ریفربیشد قرار می گیرند.

3.محصولاتی که بصورت مازاد و به مدت طولانی در انبار مانده و به فروش نرفته اند. (هنگامی که مدلها از رده خارج شوند و مدلهای جدید جایگزین شوند)

4.در شرایطی که در هنگام حمل کالا، به کالا آسیب هایی وارد شده باشد؛ شرکت سازنده ی کالا، اجناس را تعمیر کرده و کالا را به عنوان کالای ریفربیشد به بازار عرضه می کند.

5.اجناس ویترینی نیز در دسته ی کالاهای ریفربیشد قرار می گیرند. غالبا نمایندگی های فروش، کالاهای ویترینی را با تخفیفات زیادی و به عنوان ریفربیشد می فروشند. این تخفیفات به این دلیل است که جعبه ی دستگاه باز شده و احتمال وجود تعداد کمی خش روی دستگاه وجود دارد. به دلیل اینکه بیشتر کالاها مستقیما از بخش نمایش به بخش فروش منتقل می شوند؛ فروشگاه ها معمولا کالا را دوباره به جعبه بر می گردانند و به کاربر تحویل می دهند.

کالاهای ریفربیشد با وارانتی (خدمات پس از فروش) محدود عرضه می شوند و معمولا دارای حداکثر 2تا 3 ماه ضمانت هستند، در حالی که گارانتی کالای اصل 1 ساله و گاهی نیز چند ساله است. اما اخیرا خدماتی نیز مشابه کالای اصل توسط بعضی از فروشگاه ها و یا وبسایت هایی خاص که ارزش رسمی و قانونی ندارند در بازار کشورمان به وفور دیده می شود.

متاسفانه این محصولات در کشور ما زیاد شده اند. این مسئله به این دلیل است که کشورهای جهان سومی یا در حال توسعه، بازار خوبی برای این نوع کالا هستند. این کالا ها که اغلب به صورت قاچاق وارد کشور می شوند با عنوان کالای آکبند و اصلی به وسیله ی افراد سودجو (عمدتا به مشتریان کم اطلاع یا بی اطلاع) به فروش میرسند. همچنین این افراد برای این اجناس، هیچ گارانتی معتبری ارائه نمی دهند. البته حتی در صورت ارائه ضمانت نیز، این کالا از ارزش و کیفیت بسیار کمتری نسبت به کالای اصلی برخوردار است.

به طور مثال مقایسه قیمت برخی از اقلام اصل و ریفربیشد را در ادامه ذکر می نماییم.
Product Name Original Refurbished
HP Officejet 6500 180,000 تومان 65,000 تومان
HP Scanjet 175,000 تومان 95,000 تومان
HP Mini 210-1191 540,000 تومان 300,000 تومان

ایران، بهشت کالاهای مرجوعی

بازار ماشین های اداری و لپ تاپ، این اواخر مملو از این اجناس ارزان قیمت شده است. که اگر چه طبق اعلام فروشندگان آنها از لحاظ کیفیت و قابلیت چیزی از نمونه های گران قیمت موجود در بازار کم ندارند، اما طبق نظر فعالان بازار؛ این کالا ها از جمله اجناس ایراد داری هستند که به کارخانه ی سازنده مرجوع شده و کمپانی مادر پس از رفع عیب، آنها را مجددا با قیمت بسیار پایین تر(تقریبا نصف قیمت) نسبت به کالای اصلی و آکبند به بازار عرضه می کند. این کالاها در بازار کشورهای در حال توسعه بوفور یافت می شوند.

این محصولات وارد بازار کشور شده اند و از آنجایی که شناسایی آنها برای مصرف کننده مشکل است و از طرفی برخی از مصرف کنندگان اصلا از وجود چنین محصولاتی در بازار بی اطلاع اند، این محصولات به اسم کالای آکبند و بدون ایراد به فروش می رسند.

راه چاره چیست؟ از کجا بفهمیم؟

یکی از راه های شناسایی کالای ریفربیشد، برچسب زرد یا قرمزی است که در پشت کالا وهمچنین روی جعبه ی آن زده شده است که روی آن نوسته شده است: ریفربیشد. البته در بیشتر موارد فروشنده ها این برچسب ها را از بین می برند تا به آسانی قابل شناسایی نباشد.

راه بعدی برای شناسایی ...

یادداشت کردن شماره سریال و وارد کردن آن در سایت سازنده است. بیشتر برند ها به این وسیله ریفربیشد بودن و یا نبودن کالا را به شما گزارش می دهند. البته فروشندگان برای این مورد نیز راه چاره دارند به طور مثال در برخی شرکتهای عرضه کننده سرور، سریال محصولات اصلی بر روی قطعات ریفربیشد کپی می گردند.

توصیه:

شاید بهترین توصیه ای که بتوان برای نخریدن این کالاها کرد این باشد که همیشه کالای مورد نظر خود را از مراکز معتبر و با گارانتی معتبر و دارای مجوز ارائه خدمات بخرید.

نتیجه گیری:

در این مقاله مشکلات کالاهای مرجوعی و ریفربیشد را بررسی کردیم . حال اینکه چه کالایی بخریم و از کجا بخریم به عهده ی خودمان است.

نقل از IRAN HP
 

AMD.POWER

مدیر بخش کامپیوتر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,098
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
لپ‌تاپ های مرجوعی یا Refurbished (ریفربیشد) چه هستند و از کجا تشخیص بدهیم؟
لپ تاپ‏های مرجوعی یا Refurbished لپ تاپ‏هایی هستند که پس از تولید و خروج از کارخانه دچار نقص فنی شده و برای تعمیر به کارخانه بازگردانده شده‏اند . سپس پس از تعمیر، مجددا به بازار عرضه میشوند و با قیمت پایین تر به فروش میرسند. البته در همه ی موارد این لپ تاپ ها دارای نقص فنی نیستند؛ گاهی اوقات فروشنده به دلیل عدم فروش لپ تاپ در طی مدت چندین ماه آن را به کارخانه باز میگرداند که کارخانه آن را با عنوان لپ تاپ Refurbished با قیمت ارزان تر به فروش میرساند.

این مساله زمانی احساس میشود که شما لپ تاپی را به عنوان مثال به قیمت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر میگیرید اما در چند فروشگاه جلوتر آن را به قیمت ۸۰۰ هزار تومان پیدا میکنید، اما بدون گارانتی! البته در بعضی موارد کارخانه بعد از عرضه لپ تاپ Refurbished آن را به مدت ۲ یا ۳ ماه گارانتی میکند در حالی که گارانتی لپ تاپ های نو ۱ و یا گاهی چند سال است.

متاسفانه یا خوشبختانه این لپ تاپ ها در کشور ما زیاد شده اند. این مساله به این دلیل است که کشور های جهان سوم یا در حال توسعه بازار خوبی برای لپ تاپ‏‏های Refurbished هستند. این لپ تاپ‏ها که اصولا به صورت قاچاق وارد کشور می شوند با عنوان کالای آکبند به وسیله افراد و شرکتهای سودجو به فروش میرسند .

راه چاره چیست؟ از کجا بفهمیم؟

یکی از راه های شناسایی لپ تاپ های Refurbished برچسب زرد یا قرمز رنگی است که در پشت لپ تاپ و همچنین روی جعبۀ آن زده شده است که روی آن نوشته است : Refurbished . البته در بیشتر موارد فروشنده ها این برچسب ها را از بین میبرند تا به آسانی قابل شناسایی نباشد .

refurbished-laptop.jpg

راه بعدی برای تشخیص مرجوعی بودن لپ تاپ یادداشت کردن شماره سریال و وارد کردن آن در سایت سازنده است. بیشتر برندها به این وسیله Refurbished بودن یا نبودن لپ تاپ را به شما گزارش میدهند.
laptop-serial.jpg

وصیه :

شاید بهترین توصیه ای که بتوان برای نخریدن این لپ تاپ‏ها کرد این باشد که همیشه لپ تاپ‏های خود را از نمایندگی های معتبر و با گارانتی معتبر بخرید .
فروشنده لپ تاپ های refurbished بجای لپ تاپ های نو!
اما اگر قصد خرید این لپ تاپ ها را دارید به این نکته توجه کنید که این لپتاپ ها باید ارزانتر از لپ تاپ های نو خریداری شوند و حواستان باشد که خیلی از شرکتها این لپ تاپ ها را به قیمت و به نام نو و با ظاهر آکبند می فروشند.
از جمله این شرکت ها که خود من و چندتا از دوستان من که گول زرق و برقش رو خوردیم و با فریب گارانتی بی قید وشرط دچارش شدیم شرکت کرسی رایانه است که متاسفانه هنوز هم با تبلیغات وسیع این لپ تاپ های refurbished و در بسیاری موارد لپ تاپ های تعمیرشده داخل شرکت و مرجوعی از مشریان خود را بصورت نو و آکبند به فروش می رساند. اگر شما به این شرکت مراجعه کنید یا تلفنی بپرسید یا از کسانیکه از این شرکت خرید کرده اند سوال کنید متوجه میشوید اکثر لپ تاپهای آنها بدون جعبه و با کیف هدیه (!) و یا با جعبه ای که روی قسمت refur آنرا با برچسب پوشانده اند بفروش میرسند. و جای تعجب دارد که هیچ نهاد یا سازمانی برای جلوگیری از این کلاهبرداری اقدامی انجام نمی دهد.

بهتر است که خود ما حواسمان را جمع کنیم.
 

mhaf

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
27 فوریه 2006
نوشته‌ها
1,617
لایک‌ها
314
سن
36
محل سکونت
کرج
آقا من تا وقتی که از دوست خوبمون کاربر 1985ha یه مودم نخریده بودم معنای ریفربیشد رو نمی دونستم
ایشون ما رو آگاه کردن که کالا ریفربیشد هست و نو نیست.
اما نمیدونم تا حالا چند قلم کالای ریفربیشد رو به اسم نو فروشنده های متقلب به من انداختن.
 

persian-eagle

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 آپریل 2013
نوشته‌ها
68
لایک‌ها
36
محل سکونت
کرج
خوب بود ممنون از مطالبی که گذاشتید.
 

AMD.POWER

مدیر بخش کامپیوتر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,098
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
الان هم شرکت تخت جمشید هاردهای هیتاچی و لپتاپ های hp رو بصورت ریفربیشد میاره
 

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415

AMD.POWER

مدیر بخش کامپیوتر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,098
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
مدرک مستدلی وجود داره؟

مدرک مستدل تو بازار هاردهای هیتاچی با گارانتی این شرکت و لپتاپ های استوک ریفربیشد اون هست . کافیه به بازار سری بزنید .
 

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
مدرک مستدل تو بازار هاردهای هیتاچی با گارانتی این شرکت و لپتاپ های استوک ریفربیشد اون هست . کافیه به بازار سری بزنید .
امید جان این چندمین باره . شما که اینجوری میگی ، هیچ مدرکی هم نشون نمیدی. خوب عزیز این بعدا برای خودت بد میشه . چون حرف بدون استدلال واقعا کارو سخت میکنه برات.
 
  • Like
Reactions: p.x

AMD.POWER

مدیر بخش کامپیوتر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,098
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
امید جان این چندمین باره . شما که اینجوری میگی ، هیچ مدرکی هم نشون نمیدی. خوب عزیز این بعدا برای خودت بد میشه . چون حرف بدون استدلال واقعا کارو سخت میکنه برات.
چه مدرکی رو نشون بدم . مدرک باید هارد رو تهیه کنم عکس بگیرم ؟ من فقط اطلاع رسانی میکنم این وضعیت هست . شما کافیه یکی از این هاردها رو تهیه کنید متوجه صحبت های من میشید . مدرک مستدل رو شما بفرمائید چی هست ؟
 

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
چه مدرکی رو نشون بدم . مدرک باید هارد رو تهیه کنم عکس بگیرم ؟ من فقط اطلاع رسانی میکنم این وضعیت هست . شما کافیه یکی از این هاردها رو تهیه کنید متوجه صحبت های من میشید . مدرک مستدل رو شما بفرمائید چی هست ؟
راجب هارد . شما بفرمایید چه استدلالی برای اینکه ریفر هست دارید ؟
 

AMD.POWER

مدیر بخش کامپیوتر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,098
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
هاردهای هیتاچی تولیدشون متوقف شده و وسترن با سیستم خودش داره تولید میکنه .
قیمت کمتر و میزان زمان روشن بودن و تاریخ ساخت .
 

www.hadi

Registered User
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
1,766
لایک‌ها
447
محل سکونت
The land of carpet
بنده یه هارد آکبند 1 ترا برای خودم تهیه کردم wd سری بلک کلی هم پول بابتش پرداخت کردم صرفا برای این موضوع که شنیده بودم هم سرعت خوبی دارن و هم نویز کمتر
وقتی اولین ویندوز رو نصب کردم متوجه شدم نویزش واقعا اعصاب خورد کن هست به طوری که انگار گارگاه نجاری توی هارده!!!
گارانتی هم پایتخت بود و تا تاریخ 93.9.30 ادامه داشت تا اینجا مشکلی نبود تست هارد کاملا سالم و استبلیتی هم اوکی بود ولی زمانیکه به مدت کارکرد هارد مراجعه کردم با کمال تعجب دیدم حدود 1400 بار کانکت شده و حدود 3000 ساعت کارکرد!!!:confused:
با شرکت گارانتی هم تماس گرفتم ولی جوابی ندادن متاسفانه البته هنوز بعد 4 ماه استفاده میکنم مشکلی به غیر از صدای اره ندارم به لطف خدا ولی من پول جنس نو رو پرداخت کردم نه کالای دست دوم تعمیری یا....این مسله ای هست که همین روزا در تمام کالا های بازار هست خیلی باید دقت کرد
به قول دوستم که گفت برنج ریفرش دارم میخوریم انتظار داری هاردی که خریدی ریفرش نباشه!!!:general107:
 

mhaf

کاربر فعال برق و الکترونیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
27 فوریه 2006
نوشته‌ها
1,617
لایک‌ها
314
سن
36
محل سکونت
کرج
دوستان توجه کنن گارانتی هایی مثل همین پایتخت جزء گارانتی های متفرقه حساب میشن
سعی کنین جنس رو با گارانتی خوب بگیرین
مثلا همین وسترن رو میشه با دو گارانتی خوب سازگار یا آواژنگ تهیه کرد.
 
  • Like
Reactions: hwt

AmniatKala

Registered User
تاریخ عضویت
1 جولای 2014
نوشته‌ها
165
لایک‌ها
56
100% تایید میشه
داداش نیاز به مدرک نیست، بازار ایران خودش مدرکه، فقط باید دانش و تحقیقاتتون را بیشتر کنید تا مدارک واستون ظاهر بشن
 

behrooz3229

Registered User
تاریخ عضویت
26 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,423
لایک‌ها
1,270
در دنیای امروز استفاده از ماشین های اداری و تجهیزات رایانه ای یک امر ضروری است. و در همه ی ادارات، شرکت ها و خانه ها می توان آنها را پیدا کرد.

همیشه سوالاتی موقع خرید یک کالا برایمان پیش می آید. مثلا چه لپ تاپ یا پرینتر و ... بخریم؟ چه نکاتی را در هنگام خرید رعایت کنیم؟ از کدام برند بخریم؟ و … . در این مقاله قصد داریم شما را با محصولات خاصی آشنا کنیم که متاسفانه در کشور ما زیاد شده و در همه ی برند ها، و همچنین برند اچ پی موجود است.

اخیرا در بازار داخلی کشورمان اختلاف قیمت خیلی زیادی روی بعضی دستگاه ها مشاهده می شود که عمدتا از مراکز غیر رسمی و غیر شرکتی است که بعضا بدون گارانتی یا با گارانتی یک مغازه یا یک سایت عرضه می شوند که هیچ ارزش رسمی یا قانونی ندارد (شرکت ارائه دهنده خدمات گارانتی باید دارای مجوز ارائه خدمات باشد). در بعضی موارد قیمت های ارائه شده توسط این مراکز از قیمت های خرید عمده و تعداد بالا در کشورهای مبدا نیز پایین تر می باشد!!!

برداشت عامه مردم از اجناس ریفربیشد اجناس دست دومی است که بازیافت (بازسازی) شده اند و در وضعیت کارکرد قابل قبولی قرار دارند. در صورتی که این تعریف فقط یکی از نمونه های اجناس ریفربیشد است. کالای ریفربیشد انواع دیگری نیز دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

محصولات مرجوعی یا ریفربیشد چه هستند؟

1. اجناسی که توسط کاربران عودت داده شده اند. این نمونه محصولات ممکن است به دلایل مختلفی برگردانده شده باشند. مثل این که کاربر، فقط در مورد خرید خود تجدید نظر کرده است. در بعضی از کشورها، مشتری این امکان را دارد که تا مدت مشخصی پس از خرید، کالا را پس داده یا با مدل دیگری عوض کند. در این موارد مراکز فروش، کالای مرجوعی را با تخفیف و به عنوان کالای ریفربیشد عرضه می کنند. (البته این مورد برای چاپگرها و اسکنرها بسیار مشکل زاست)

2.محصولاتی که در مرحله ی تولید دچار نقص شده اند و یا دارای خط و خش و نقایص ظاهری گهگاه کوچک و جزئی شده اند، نیز در رده ی محصولات ریفربیشد قرار می گیرند.

3.محصولاتی که بصورت مازاد و به مدت طولانی در انبار مانده و به فروش نرفته اند. (هنگامی که مدلها از رده خارج شوند و مدلهای جدید جایگزین شوند)

4.در شرایطی که در هنگام حمل کالا، به کالا آسیب هایی وارد شده باشد؛ شرکت سازنده ی کالا، اجناس را تعمیر کرده و کالا را به عنوان کالای ریفربیشد به بازار عرضه می کند.

5.اجناس ویترینی نیز در دسته ی کالاهای ریفربیشد قرار می گیرند. غالبا نمایندگی های فروش، کالاهای ویترینی را با تخفیفات زیادی و به عنوان ریفربیشد می فروشند. این تخفیفات به این دلیل است که جعبه ی دستگاه باز شده و احتمال وجود تعداد کمی خش روی دستگاه وجود دارد. به دلیل اینکه بیشتر کالاها مستقیما از بخش نمایش به بخش فروش منتقل می شوند؛ فروشگاه ها معمولا کالا را دوباره به جعبه بر می گردانند و به کاربر تحویل می دهند.

کالاهای ریفربیشد با وارانتی (خدمات پس از فروش) محدود عرضه می شوند و معمولا دارای حداکثر 2تا 3 ماه ضمانت هستند، در حالی که گارانتی کالای اصل 1 ساله و گاهی نیز چند ساله است. اما اخیرا خدماتی نیز مشابه کالای اصل توسط بعضی از فروشگاه ها و یا وبسایت هایی خاص که ارزش رسمی و قانونی ندارند در بازار کشورمان به وفور دیده می شود.

متاسفانه این محصولات در کشور ما زیاد شده اند. این مسئله به این دلیل است که کشورهای جهان سومی یا در حال توسعه، بازار خوبی برای این نوع کالا هستند. این کالا ها که اغلب به صورت قاچاق وارد کشور می شوند با عنوان کالای آکبند و اصلی به وسیله ی افراد سودجو (عمدتا به مشتریان کم اطلاع یا بی اطلاع) به فروش میرسند. همچنین این افراد برای این اجناس، هیچ گارانتی معتبری ارائه نمی دهند. البته حتی در صورت ارائه ضمانت نیز، این کالا از ارزش و کیفیت بسیار کمتری نسبت به کالای اصلی برخوردار است.

به طور مثال مقایسه قیمت برخی از اقلام اصل و ریفربیشد را در ادامه ذکر می نماییم.
Product Name Original Refurbished
HP Officejet 6500 180,000 تومان 65,000 تومان
HP Scanjet 175,000 تومان 95,000 تومان
HP Mini 210-1191 540,000 تومان 300,000 تومان

ایران، بهشت کالاهای مرجوعی

بازار ماشین های اداری و لپ تاپ، این اواخر مملو از این اجناس ارزان قیمت شده است. که اگر چه طبق اعلام فروشندگان آنها از لحاظ کیفیت و قابلیت چیزی از نمونه های گران قیمت موجود در بازار کم ندارند، اما طبق نظر فعالان بازار؛ این کالا ها از جمله اجناس ایراد داری هستند که به کارخانه ی سازنده مرجوع شده و کمپانی مادر پس از رفع عیب، آنها را مجددا با قیمت بسیار پایین تر(تقریبا نصف قیمت) نسبت به کالای اصلی و آکبند به بازار عرضه می کند. این کالاها در بازار کشورهای در حال توسعه بوفور یافت می شوند.

این محصولات وارد بازار کشور شده اند و از آنجایی که شناسایی آنها برای مصرف کننده مشکل است و از طرفی برخی از مصرف کنندگان اصلا از وجود چنین محصولاتی در بازار بی اطلاع اند، این محصولات به اسم کالای آکبند و بدون ایراد به فروش می رسند.

راه چاره چیست؟ از کجا بفهمیم؟

یکی از راه های شناسایی کالای ریفربیشد، برچسب زرد یا قرمزی است که در پشت کالا وهمچنین روی جعبه ی آن زده شده است که روی آن نوسته شده است: ریفربیشد. البته در بیشتر موارد فروشنده ها این برچسب ها را از بین می برند تا به آسانی قابل شناسایی نباشد.

راه بعدی برای شناسایی ...

یادداشت کردن شماره سریال و وارد کردن آن در سایت سازنده است. بیشتر برند ها به این وسیله ریفربیشد بودن و یا نبودن کالا را به شما گزارش می دهند. البته فروشندگان برای این مورد نیز راه چاره دارند به طور مثال در برخی شرکتهای عرضه کننده سرور، سریال محصولات اصلی بر روی قطعات ریفربیشد کپی می گردند.

توصیه:

شاید بهترین توصیه ای که بتوان برای نخریدن این کالاها کرد این باشد که همیشه کالای مورد نظر خود را از مراکز معتبر و با گارانتی معتبر و دارای مجوز ارائه خدمات بخرید.

نتیجه گیری:

در این مقاله مشکلات کالاهای مرجوعی و ریفربیشد را بررسی کردیم . حال اینکه چه کالایی بخریم و از کجا بخریم به عهده ی خودمان است.

نقل از IRAN HP

در رابطه باکالای recertified هم توضیحاتی عنایت فرمایید لطفا . دوستان دیگه هم اگه اطلاع دارند دریغ نکنن خواهشا .
 

AMD.POWER

مدیر بخش کامپیوتر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,098
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
این هم در مورد "recertified"
Recertified recently has been used more than refurbished. One reason it has become more popular among retailers is because the term "recertified" gives the buyer the comfort of knowing a thorough inspection process has been completed. Keep in mind what you might feel is a thorough inspection can be totally different from what the manufacturer might feel is a thorough inspection. Each manufacturer has its own standards of recertification. Also it is a plus to know that many recertified products are still covered under the manufacturer's warranty, depending on how old the item is. Even if the product is not covered under a manufacturer warranty the seller often offers a 30 to 60 day warranty.
 

mahdi_123

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
0
سلام
ببخشید وقتی که می خوایم از آمازون خرید کنیم چه جوری میشه دست دوم یا نو بودن اون رو فهمید؟
ممنون میشم پاسخ بدین.
 
بالا