برگزیده های پرشین تولز

مضرات استفاده زیاد از موبایل.....!!!

parsa

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
19 مارس 2006
نوشته‌ها
1,318
لایک‌ها
102
سن
44

parsa

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
19 مارس 2006
نوشته‌ها
1,318
لایک‌ها
102
سن
44
مضرات استفاده زیاد از موبایل


مصاحبه با مخترع الياف ضد نفوذ امواج موبايل

واقعيت اين است كه درباره مضرات استفاده بيش از حد از تلفن همراه، بسيار نوشته شده است. ولي هشدارها جدي گرفته نمي‌شوند و در رفتار عموم مردم تاثير چنداني نمي‌گذارد.

491532021652813244107636380221216123220234.jpg

مدتي قبل، در رسانه‌ها، نام يک ايراني به عنوان مخترع الياف ضد نفوذ امواج موبايل (Ewall) مطرح شد. نام او علي جاسب بود. مردي که تقريباً تمامي رسانه‌هاي آلماني مانند راديو HR1 و HR3، روزنامه صبح برلين، تت زد، Best Best، راديو انرژي، تلويزيون بايرن و ... با او مصاحبه کرده بودند.

مي‌خواستيم با او درباره اختراعش صحبت كنيم. خوشبختانه در ايران بود. در اولين تماس با او فهميديم قضيه مي‌تواند مهم‌تر از اين ها باشد. علي جاسب يك پژوهش گر حرفه‌اي در موضوع تشعشعات تلفن همراه است و طبيعتا به خاطر اختراع کيفي که 9999/99 درصد از امواج مضر موبايل را مي‌گيرد، نشان می دهد سال‌ها درباره مضرات اين امواج مطالعه كرده است.


اصلا چطور ايده ساخت پارچه ی ضد نفوذ امواج الکترومغناطيسي موبايل به ذهن شما رسيد؟

من هم مثل بقيه جوانان که علاقه‌مند به موبايل هستند، از ابتدايي‌ترين سيستم‌ها و گوشي‌هايي که به بازار می آمد، استفاده می کردم. اگر خاطرتان باشد، اولين گوشي‌هاي موبايل بسيار بزرگ بودند، خود گوشي 40 سانتي متر بود و آنتن‌ 20 سانتيمتري داشت.

بعد از مدتي متوجه شدم هنگامي که با موبايل صحبت مي‌کنم، سر يا چشم‌هايم درد مي‌گيرند. اين مسأله را با چند نفر از اساتيد و دوستان هم دانشگاهي ام در ميان گذاشتم و تحقيقات وسيعي را درباره امواج الکترومغناطيسي در گستره (range) امواج موبايل و زيان‌هاي آن‌ براي انسان، شروع کردم.

در طی تحقيقات يکي از پروژه‌هاي ناسا توجهم را جلب كرد. ناسا تمامي ماهواره‌ها يا ايستگاه‌هاي فضايي اش را براي جلوگيري از نفوذ امواج الکترومغناطيسي که در فضا هستند و ايجاد خرابي و اختلال در سيستم‌هاي کامپيوتري‌شان، با پوشش خاصي مي‌پوشاند که ترکيبي از نقره در آن ديده مي‌شود.

دسترسی به فرمول آن عايق امکان پذیر نبود و ناسا آن را در دسته اسناد محرمانه‌اش قرار داده بود. من به اين فکر افتادم که براي جلوگيري از نفوذ امواج الکترومغناطيس در انسان‌ها چه مي‌شود کرد. در واقع ايده ی ساخت چنين عايقي در آن زمان به فکر من رسيد و در نهايت اختراعم را در ماه مارس سال 2007 در آلمان به ثبت رساندم.


پوشش عايقي اختراع شما از چيست؟

من با استفاده از فن آوري نانو، يک پوشش نانو سيلور (لايه ظريفي از نقره) را به الياف بافتني تزريق کرده‌ام که اين نوع پارچه از نفوذ امواج الکترومغناطيسي جلوگيري مي‌کند. به همين خاطر نامش را "اي وال (e-wall)" به معناي "ديوار الکترو مغناطيسي" است، گذاشتم.


اين پوشش چه ميزان از امواج را جذب مي‌کند؟

شايد باورتان نشود. 9999/99 درصد از امواج را مي‌گيرد.


دقت رقم را چگونه به دست آورديد؟

من اختراعم را در آلمان ثبت کرده‌ام و آزمايشات کيفي آن توسط موسسه تحقيقات راداري و الکترومغناطيسي (وابسته به ارتش آلمان) انجام شده است که يکي از قوي‌ترين مراکز تحقيقات الکترومغناطيسي مجهز به دستگاه‌هاي بسيار دقيق است.

رقم 9999/99 نشان مي‌دهد که اين کيف از هر 10 هزار يونيتي که با آن برخورد مي‌کند، تنها يک يونيت را عبور مي‌دهد.


آیا شما معتقد هستيد امواج موبايل براي انسان اين قدر مضر است كه به خاطرش اين همه سال وقت گذاشتيد؟

بله. بسيار زياد. اگر خطرناک نبود پس چرا در آلمان در جاهايي که آنتن‌هاي BTS نصب مي‌شود، قيمت خانه‌هايي که در معرض آن هستند تا 25 درصد کاهش مي‌يابد؟ در سال 2004، 500 دانشمند آلماني نامه‌اي را به نخست وزير وقت آلمان (گرهارد شرودر) بدين مضمون نوشتند که: "چرا شما اجازه مي‌دهيد آنتن‌هاي BTS در نزديکي خانه شهروندان نصب شود، در حالي‌كه همه از مضرات آن آگاهي دارند؟ چرا شما بچه و خانواده خود را در معرض امواج موبايل قرار نمي‌دهيد؟ مگر شما نمي‌دانيد که اين امواج سرطان زا هستند؟"


اثرات مضر موبایل برای سلامتی بدن که تا کنون شناخته شده اند، شامل موارد زیر است:

سرطان زا بودن، ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن، کاهش قدرت باروری و قواي جنسي در آقايان، افزایش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي آلزايمر و پارکينسون، تغییر ساختار آنزیمی بزاق دهان، تأثيرات منفي بر روي خون و ادرار، تغيير عملکرد جذب مواد معدني در بدن و افزایش سرعت گسترش تومورها.


آیا ثابت شده كه امواج موبايل سرطان زا هستند؟

بله. سرطان زا بودن اين امواج ثابت شده است. تحقيقات زيادي در اين‌باره صورت گرفته است، البته گاهي هم بعضی از آنها به نتيجه خاصي نرسيده است. اما هيچ تحقيقي ثابت نکرده که اين امواج سرطان‌زا نيستند.
موضوع اين است كه سود تجاري باعث مي‌شود خيلي از اين تحقيقات ناديده گرفته شوند. درست مثل سيگار كه مدت‌ها طول كشيد تا همه فهميدند چه مضراتي دارد. تازه با اين كه فهميده‌اند، مي‌بينيد كه باز هم سیگار مي‌كشند. موبايل هم مثل سيگار، علاوه بر سرطان زا بودن مشکلات عديده ديگري براي انسان دارد.


مثلاً چه مضراتی؟

آن ‌قدر ضرر دارد که براي شرح تمامي آن‌ها بايد چند جلد کتاب نوشت. ولي اگر بخواهيم چند خطر مهم آن را معرفي کنيم؛ اول اينکه سلول‌هاي بدن انسان در گستره 10 تا 1000 هرتز با يکديگر ارتباط برقرار مي‌کنند، اکثر موبايل‌ها نيز در گستره 270 تا 1800 هرتز ارتباط برقرار مي‌کنند.

مي‌بينيد که گستره امواج الکترومغناطيسي موبايل با سيستم ارتباط بين سلولي انسان هم‌پوشاني دارد و اين مسأله باعث ايجاد اختلالات جبران‌ناپذيري به بدن مي‌شود، مانند ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن.
همچنين ثابت شده كه اين امواج تأثير بدي در باروري مردان دارد، زيرا اسپرم‌ها را مي‌کشد و باعث کاهش قواي جنسي آقايان مي‌شود، مخصوصاً در کساني که موبايل را به کمرشان مي‌بندند. من فکر کنم با وجود استفاده زياد آقايان از موبايل، در 50 سال آينده خيلي از آن‌ها نابارور شوند يا حداقل توانايي‌هاي جنسي‌شان کاهش يابد.


به نظر شما مهم ترين مشکل موبايل براي انسان چيست؟

موبایل سرطان زاست. تحقيقات موجهي در اين مورد توسط دانشمندان صورت گرفته که اين مسأله را اثبات مي‌کند و در بسياري از روزنامه‌هاي آلمان نيز اين مسأله گفته شد.

علاوه بر آن احتمال ابتلا به بيماري‌هاي آلزايمر و پارکينسون را هم افزايش مي‌دهد. حتي تحقيقات جديد نشان داده اند که اگر شخصی 2 دقيقه با موبايل‌ صحبت کند، ساختار آنزیمی بزاق دهانش کلا تغيير مي‌کند. علاوه بر اين، تأثيرات منفي بر روي خون و ادرار دارد.

ميدان‌هاي الکترومغناطيسي به ويژه آن‌هايي که در گستره فرکانس بدن هستند، باعث تغيير عملکرد جذب مواد معدني در بدن مي‌شوند و سرعت گسترش تومورها را افزايش مي‌دهند.


مي‌گوييد تأثير امواج موبايل در اين حد زياد است، ولي عجيب نيست كه مراجع رسمي و دولت‌ها خيلي به اين مسأله توجه نمي‌كنند؟

اين‌طور هم نيست كه اصلا توجه نكنند. گفتم كه هنوز همه ی افراد نسبت به این مسأله روشن نشده‌اند. ببينيد، هر 004/0 ثانيه اين امواج به بدن ما برخورد کرده و از آن عبور مي‌کنند. حال شما اگر يک روز موبايل را با خود حمل کنيد حساب کنيد چند بار در معرض آن‌ها قرار مي‌گيريد؟ اين ها تحقيقات مستند است.



ادامه دارد...
عميد نمازي خواه

- منبع: http://tebyan.net/index.aspx?pid=43198
 

parsa

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
19 مارس 2006
نوشته‌ها
1,318
لایک‌ها
102
سن
44
چرا مضرات موبایل گفته نمی شود؟


متن زیر مصاحبه ای است با آقای علی جاسب، مخترع پارچه ی ضد نفوذ امواج الکترومغناطيسي موبايل در آلمان، که در حال حاضر در ایران می باشد.



249313917183932166519012617854191202146105.jpg


خطرات امواج موبایل براي همه يکسان است يا در گروه‌هاي سني مختلف، زيان‌هاي متفاوتي دارد؟

يکي از بدترين چيزها براي جنيني که در شکم مادر است، امواج الکترومغناطيسي موبايل است. بدن جنين هنوز بافت خوب و کاملي را به خود نگرفته و بسيار حساس است. امواج موبايل منجر به کاهش عکس‌العمل مولکولي در بدن جنين مي‌شود.

اين مسأله باعث ضعيف شدن سيستم‌هاي مختلف بدن مي‌شود که شايد هنگامي که فرزند به دنيا آمد در آن ديده نشود، ولي پس از سال‌ها بيماري‌هاي مختلفي خود را نشان دهند. در کشورهاي سوئيس و اتريش به خانواده‌ها بسيار تأکيد شده که بچه‌هاي زير 16سال اصلاً با موبايل صحبت نکنند.


چرا؟

شما اگر يک سلول را در نظر بگيريد، ديواره‌اي آن را احاطه کرده است. سلول‌هاي مغز بچه‌ها هنوز شکل و ساختار محکمي به خود نگرفته‌اند. در واقع تکامل يافته نيستند و ديواره محکمي ندارند. به همين دليل ميزان بيشتري از تشعشعات را از خود عبور مي‌دهند که باعث اختلالات عصبي در آن‌ها مي‌شود و مسائلي مانند چشم درد و کم‌ اشتهايي در آنها ديده مي‌شود.

در کل حدود 58 درصد امواج موبايل‌ها براي کودکان و نوجوانان بیشتر مضر است. علاوه بر آن در برخي کشورهاي اروپايي استفاده از موبايل‌ را در فضاهايي که افراد زيادي تجمع کرده‌اند، مانند اتوبوس، صحيح نمي‌دانند، زيرا امواج موبايل تنها به شخص استفاده کننده آسيب نمي‌رساند، بلکه نسبت به ميزان فرکانسش افراد را تحت الشعاع قرار مي‌دهد.


سئوال من اين است كه با اين همه مضرات چرا تا کنون اطلاع‌رساني خوبي در مورد زيان‌هاي موبايل‌ها نشده است؟

اين قضيه درست مثل جريان سيگار است. وقتي که کمپاني فيليپ موريس ميلياردها دلار درآمد از فروش سيگار داشت، اجازه نمي‌داد دانشمندان در اين مورد نظر بدهند. حتي اگر به خاطر داشته باشيد در سال 1960 ماجرايي براي يک پروفسور که روي سيگار تحقيق مي‌کرد رخ داد و او را کشتند.

الان فروش موبايل‌ها در دنيا از پُر درآمدترين کارهاست و حتي بسياري از مراکز آن‌ها دولتي هستند و کسي دوست ندارد از ميزان سودش کاسته شود. پس با وجود آگاهي از مضرات آن، هيچ اطلاع‌رساني نمي‌کنند. آن‌ها ميلياردها دلار براي راه‌اندازي آنتن‌هاي BTS خرج کرده‌اند و مي‌خواهند سودش را ببرند. اگر بخواهند سيستم‌هايشان را تغيير دهند، بايد تريليون‌ها دلار هزينه کنند. پس راه پر سود براي آن‌ها عدم اطلاع مردم از زيان‌هاي موبايل است.

يادم هست ما استادي در دانشگاه داشتيم که مي‌گفت: نگران ازدياد جمعيت جهاني نباشيد، انسان‌ها خودشان آنقدر چيزهاي مضر مانند سيگار، موبايل و ... مي‌سازند که خود با دست خود مي‌ميرند.

گفته مي‌شود كه در ايران اگر در روي خانه‌اي آنتن‌هاي BTS را نسب کنند به آن‌ها ماهيانه پول مي‌دهند؟! اين پول‌ها هيچ گاه جاي آن زيان‌ها را نمي‌گيرد و بايد تاكيد كنم خانه‌هابايد حداقل 50 تا 60 متر از BTSها دور باشند تا امواج به آنها كمتر ضرر بزند.

مي‌دانيد كه بعد از تذکرات بسيار دانشمندان در دنيا در اين مورد، در سازمان ملل بخشي به نام ICNRIP تأسيس شد که کارش فقط تحقيقات و کنترل ميزان امواج الکترومغناطيسي مضر براي انسان و طبيعت است.


چرا کشورهاي اروپايي نسبت به موضوع حساس‌ترند؟

در کشورهاي اتريش، آلمان و سوييس تاکنون دانشمندان مقالات بسياري را ارائه داده‌اند و از دولت خواسته‌اند که به گونه‌اي قانون‌گذاري کند که کمترين ميزان زيان به افراد برسد.

چندي پيش از دولت‌هايشان خواستند که از نصب آنتن‌هاي BTS در نزديکي مهد کودک‌ها، بيمارستان‌ها يا مکان‌هاي تفريحي که بيشتر کودکان در آن‌ها رفت و آمد دارند جلوگيري کنند. در نروژ هم آزمايش جالبي انجام شد که نشان داد استفاده از موبايل براي بچه‌ها باعث خستگي، کم خوابي و کم اشتهايي مي‌شود.


موبايل تنها در زمان استفاده و صحبت کردن با آن ضرر دارد؟

خير. حمل کردنش هم ضرر دارد. حتي اگر 30 سانتي متر هم از شما فاصله داشته باشد، امواج الکترومغناطيس حدود 400 هزار Pw/M2 در هر لحظه با بدن اصابت مي‌کند.

وقتي که شما با موبايلتان حرکت مي‌کنيد، جاهايي که آنتن‌ها آنها را کمتر پوشش مي‌دهند، گوشي شما سعي بيشتري براي به دست آوردن آنتن مي‌کند، در واقع سيگنال‌هاي بيشتر و قوي‌تري از خود ساطع مي‌کند که اين موضوع بسيار خطرناک است.

حتي به افرادي که مشکل قلبي دارند سفارش مي‌شود که موبايل را دور از خود نگه دارند، در صورتي که بعضي‌ها آن را در جيب بغلشان مي‌گذارند.

خانم‌هاي باردار بايد حداقل 2 متر از موبايل دورتر باشند. يکي از نکات جالب اين است که زماني که شما با موبايلتان عکس بفرستيد يا همانMMS، هزار برابر خطرش بيشتر است. اين موضوع را يک دانشگاه اتريشي اثبات کرده است.


يعني جاهايي که پوشش آنتن‌ها کمتر مي‌شود، امواج خطرناک تري از موبايل ساطع مي‌شود؟

بله. جاهايي که پوشش کم است، امواج گوشي بيشتر مي‌شود و در جاهايي مانند نزديک آنتن‌هاي BTS هم که پوشش خوب است، امواج ساطع شده از طرف آنتن‌ها براي بدن بسيار خطرناک است.


در موقع صحبت کردن با موبايل چطور؟

از هر زمان ديگري براي بدن خطرناک ‌تر است. فرض کنيد در اتوبان در حال رانندگي هستيد. اين امواج همواره در حال کم و زياد شدن هستند که باعث افزايش ميزان برخورد امواج و شدت يافتن آن مي‌شود، زيرا در مسير اتوبان ميزان پوشش‌دهي آنتن موبايل يکسان نيست.


استفاده از هندز فري (hands free) نمي‌تواند درصد امواج را کاهش دهد؟

خير، زيرا هندز فري هم مانند يک آنتن عمل مي‌کند و تفاوت خاصي در ميزان اصابت امواج با بدن ندارد.


آيا در آلمان تاکنون ارگان‌هاي دولتي بوده‌اند که نسبت به اختراع شما عکس‌العمل خوبي نشان دهند؟

در آلمان آنقدر از اين اختراع استقبال شده که خود من هم باور نمي‌کردم. علاوه بر آلمان، از کشورهاي ژاپن، برزيل، سوئيس و اتريش هم پيشنهادات خوبي براي توليد داشتم ولي ايران را بيشتر از تمام دنيا دوست دارم و اين کار را در ايران ادامه خواهم داد.



عميد نمازي خواه

- منبع: http://tebyan.net/index.aspx?pid=43349
 

parsa

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
19 مارس 2006
نوشته‌ها
1,318
لایک‌ها
102
سن
44
تحقیقاتی جالب درباره مضرات موبایل



515963671551581252132381861141193616697232.jpg


1- آزمایش بر روی تخم مرغ

مدتي قبل، بي بي سي گزارشي از آزمايش يک تخم‌مرغ در کنار يک موبايل را منتشر کرده بود که آن تخم مرغ بعد از گذشت زماني سفت شده بود.

در عکس‌هايي که با استفاده از دوربين‌هاي حساس حرارتي گرفته شده است، دیده می شود که يک تخم مرغ را در مقابل يک موبايل روشن در حال صحبت کردن گذاشتند و پس از گذشت يک ساعت، تقريباً نيمي از آن سفت شده بود، زيرا عملکرد امواج مايکرويو موبايل مانند امواج مايكروويو‌هاي خانگي است که هم اکنون در آشپزخانه‌ها وجود دارد.

145253131282232211216158118189207089162114.jpg

با مشاهده اين آزمايش به خوبي می توان به عمق اين فاجعه و مضرات امواج موبایل برای سلامتی انسان پی برد. ببينيد که اين امواج با تخم مرغ چه کرد، همين کار را با سلول‌هاي مغز ما مي‌کند.
گزارش کامل اين آزمايش را مي‌توانيد در سايت www.ewall.eu ببينيد.



2- آزمایش بر روی خرگوش

در سوئد روي يک خرگوش آزمايش جالبي انجام دادند. يک خرگوش را کنار يک موبايل گذاشتند که آن موبايل همواره روشن بود. در اين مدت هم تغذيه کاملي به آن مي‌دادند.

پس از 2 ماه خون و سلول‌هاي خرگوش را براي آزمايش به آزمايشگاه بردند و نتيجه جالب توجهي را اعلام کردند؛ آن خرگوش با ادامه اين وضعيت بيشتر از يک سال زنده نمي‌ماند.

حال بايد ببينيم اگر روي يک انسان چنين آزمايشي انجام دهند نتيجه چه مي‌شود! اگرچه فکر نکنم کسي داوطلب اين آزمايش پيدا شود.

نمونه نسبي آزمايش شده اين کار براي انسان را مي‌توانيد در افرادي ببينيد که شغلشان مرتبط با رادارهاي نظامي است. آن‌ها طول عمر بسيار کمي دارند و يا بسياري از آن‌ها در زمان سالخوردگي به بيماري هايي مبتلا مي‌شوند كه در افراد عادي كمتر ديده مي‌شود.

- منبع: http://tebyan.net/index.aspx?pid=43404
 

parsa

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
19 مارس 2006
نوشته‌ها
1,318
لایک‌ها
102
سن
44
موبايل کثيف تر از دستشويي




176137932521150251321724462193750115136.jpg


ميکروب هاي روي گوش تلفن همراه، از هر شيء مستعمل ديگري در اين رده بيشتر است.

تحقيقات جديد نشان مي دهد که باکتري و ميکروب هاي موجود روي گوشي تلفن همراه از سنگ دستشويي هم بيشتر است و در حقيقت باکتري موجود روي گوشي تلفن همراه، از هر شيء مستعمل ديگري در اين رده بيشتر است.

نکته ي جالب تر اينکه به علت افزايش دماي تلفن هاي همراه در حين استفاده، اين گوشي ها تبديل به محيط هاي مناسبي براي کشت و رشد باکتري هاي خطرناک مي شوند، چون باکتري ها براي رشد محلي گرم تاريک را مي خواهند و تمامي اين امکانات را گوشي که در جيب قرار گرفته است، فراهم مي کند. ميزان اين گونه باکتري ها حتي از دستگيره ي در، صفحه کليد و حتي کف کفش شما بيشتر خواهد بود.

دکتر جووان وران پروفسور ميکروبيولوژي دانشگاه متروپوليتن منچستر بيان مي کند که علاوه بر آنکه گوشي تلفن همراه مانند ديگر اشيا باکتري دارد به علت محل نگهداري، شرايط مناسبت تري براي ورود و ازدياد آنها فراهم مي سازد.

نکته ي مهم آن است که اين وسيله با گوش و دهان ما، يعني دو راه قوي ارتباط به داخل بدن همواره در تماس است و از اين طريق مي تواند به راحتي آلودگي را به بدن منقل کند و باعث ايجاد بيماري شود.


- منبع: http://tebyan.net/index.aspx?pid=37894
 

GreenRoad

Registered User
تاریخ عضویت
5 ژوئن 2005
نوشته‌ها
661
لایک‌ها
79
مطالب جالبی بود - ممنونم دوست عزیز
 

parsa

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
19 مارس 2006
نوشته‌ها
1,318
لایک‌ها
102
سن
44
با این تفاصیل فکر کنم بهترین حالت ممکن این باشه که گوشی رو به گردن آویزون کنیم!
حداقل دیگه نابارور نمیشیم...!
21.gif


حالا از شوخی گذشته نظرتون چیه؟ حرفای این آقا منو جدی نگران کرد!
یادمه یه جا خوندم یا شنیدم که علت کم حافظگی اکثر ماها که کم هم نیست، همین امواج هست!
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
با این تفاصیل فکر کنم بهترین حالت ممکن این باشه که گوشی رو به گردن آویزون کنیم!
حداقل دیگه نابارور نمیشیم...!
21.gif


حالا از شوخی گذشته نظرتون چیه؟ حرفای این آقا منو جدی نگران کرد!
یادمه یه جا خوندم یا شنیدم که علت کم حافظگی اکثر ماها که کم هم نیست، همین امواج هست!

نه آقا زیاد جدی نگیرین ...

یکی به این دلیل , امواج موبایل از امواج با طول موج بلند هستن و خیلی راحت و سریع از بدن رد می شن ... درسته که می تونه بر روی سلول های بدن تاثیر بزاره و حرکت های نوسانی شون رو مختل بکنه ولی به این معنی نیست که تا در معرض امواج قرار گرفتیم , سلولها کله پا می شن ...

اگر در دراز مدت موبایل در یک نقطه از بدن شما قرار بگیره می تونه که سلول ها رو دچار مشکل بکنه ....برای تداخل دو موج , فاز نوسانی مهمه ... و گرنه که خیلی راحت از بدن شما رد می شه ... طول موج بلند اثرش همینه دیگه ...

دوم اینکه مقاله های سایت تبیان زیاد اعتبار علمی ندارن ... بیشتر به جنبه ی هشدار بهش نگاه کنید تا یه واقعیت علمی .. همونطور که می بینید , فقط یه مصاحبه هست ... ( توی این مقاله هم فقط گفتن این مشکلات هست یا می گن فلان جا در موردش صحبت کردن ... از این منابع روی هوا , زیاد دیدیم و شنیدیم ... ;))
 
بالا