برگزیده های پرشین تولز

گوشی های موبایل بر پایه ی لینوکس

ceramic

Registered User
تاریخ عضویت
26 می 2007
نوشته‌ها
235
لایک‌ها
2


سلام دوستان
تو این تاپیک میخوام گوشی هایی از برندهای مختلف رو معرفی کنم که بر پایه ی پلاتفرم لینوکس تولید میشن . طبیعتا برندهای مختلفی این نوع از گوشی ها رو عرضه می کنن که میخوایم اینجا به بررسی مختصر اونها بپردازیم .

اگه دوستان هم در این زمینه آشنایی ای با گوشی های عرضه شده بر این پایه دارن ، خوشحال میشیم که اونا هم توی این تاپیک همراهی کنن .



یه تذکر کوچولو : ترجمه ی متن ها اختصاصیه و فقط برای این فروم انجام میشه



 

hamed1297

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 مارس 2005
نوشته‌ها
2,710
لایک‌ها
8
سن
41
محل سکونت
shiraz
فکر کنم A1200 از موتورولا بر پاییه لینوکس باشه.
موتورولا زیاد داره.
 

ceramic

Registered User
تاریخ عضویت
26 می 2007
نوشته‌ها
235
لایک‌ها
2






« لینوکس ، روی گوشی Eten -G500 اجرا شده است . یک PDA/Phone که مجهز به سیستم GPS داخلی است و معمولا توسط سیستم عامل ویندوز موبایل هدایت می شود . در امتداد کرنل Eten - G500 ، پروژه ی لینوکس این گوشی از متد HaRET برخوردار است ( مخفف handset reverse-engineering tool به معنای ابزار مهندسی معکوس گیرنده / فرستنده ) و دری را برای داوطلبان استفاده از وسایل مبتنی بر لینوکس گشوده است .


very_first_linux_boot_thumb.jpg



شرکت ODM ( طراح اصلی ) مدل Eten - G500 را در ژانویه معرفی کرد و پس از آن در آگوست مدلی را که مجهز به رادیوی اف ام بود . این گوشی از طرح یک PDA برخوردار بوده و دارای یک صفحه ی نمایش لمسی 2.8 اینچی با تکنولوژی QVGA با رزولوشن 240*320 است .


dsc_7929.jpg



این گوشی توانایی پشتیبانی از شبکه های GSM و GPRS را داراست و مجهز به بلوتوث نیز هست . کرنلی از نوع 2.6.18.2 با موفقیت در گوشی نصب شده که صفحات تاچ اسکرین را نیز پشتیبانی می کند. قابلیت استفاده از ناند فلاش ، و امکان مشاهده و دسترسی به فرمویر و بوت لودر نیز در اختیار کاربران است . نور صفحه قابل تنظیم است ، و اتصال یو اس بی نیز پشتیبانی می شود ( هر چند اختلالاتی نیز در آن گزارش شده است )

dsc_7926.jpg


در کنار هسته ی فعال ، همان گونه که پیشتر نیز گفته شد ، HaRET نیز که ابزاری برای دستیابی به سخت افزار های داخلی گوشی است ، به کار گرفته شده است . ابزاری که از آن می توان برای اجرای یک بوت لودر برای ورود به لینوکس از داخل ویندوز استفاده کرد ( مشابه کاری که بوت لودر loadlin برای دست یافتن به دسکتاپ انجام می دهد .

و نهایتاً ، گوشی Eten - G500 از ابزار گرافیکی ( GPE Palmtop Environment) نیز بهره مند است .

سخنگوی تیم پروژه ، آقای پیر هربرت می گوید : این پروژه هنوز فاقد امکان پشتیبانی از برخی سخت افزارهای مهم است . این پاسخی است برای این که چرا مجریان پروژه به دنبال علاقمندان و داوطلبان هستند . ما به همه خوشامد می گوییم و از هر ایده ی تازه ای استقبال می کنیم .

منبع : http://linuxdevices.com/news/NS9228125055.html
 

ceramic

Registered User
تاریخ عضویت
26 می 2007
نوشته‌ها
235
لایک‌ها
2







کمپانی تایوانی HTC که محصولات زیادی را در ردیف PDA و PPC با مارک های HTC و مارک imate عرضه کرده است . یکی از مدلهای این کمپانی با نام HTC Blue Angel هدف اجرای پروژه ی لینوکس قرار گرفته است .

« این یک فقدان عجیب است ! که تعداد کالاهای لینوکسی ( برخی از تجهیزاتی که در زمینه ی گوشی های موبایل بر پایه ی سخت افزار لینوکس عرضه می شود ) نزدیک به صفر است . با این که در این گروه ، PDA هایی وجود دارد که با تهیه ی آن می توانید پشتیبانی دو شبکه GSM و GPRS را داشته باشید ، و همینطور گوشی هایی مانند موتورولا A780 که بر پایه ی لینوکس ساخته شده است ، و حتی علیرغم این که پروژه ی کد بازی مانند OpenEZX ( پروژه ای برای خلق هسته ی کد باز لینوکس 2.6 برای گوشی های لینوکس موتورولا ) روی گوشی A780 و E680 اجرا شده است ، اما این یک حقیقت ساده است که در مجموع هیچیک از این ها پروژه های کاملی از توزیع های مجانی لینوکس نیستند .



HTC_BlueAngel.jpg



بر اساس گزارشی که دوسال پیش منتشر شد ، هدف از انتشار پروژه ی Xanadux تغییر این وضعیت بوده است . و این مقاله شرح می دهد که چنین هدفی تا کجا محقق شده است . تجهیزاتی که کمپانی مرموز HTC ( مخفف High Tech Computer Corporation's ) برای پشتیبانی از ویندوز CE روی PDA ها ساخته است ، اسامی مشخصی را بر خود دارند . اسامی ای مانند Wallaby, Himalaya, Blue Angel, Universal, Magician ( هیمالیا ، فرشته ی آبی ، جهانی ، یا جادوگر !) اینها در برندهای دیگر با نام های متفاوت اما مشخصی معرفی می شوند . کمپانی O2 به آنها XDA لقب داده است ، T-Mobile آنها را MDA می نامد ، و imate آن را JasJar لقب داده است.


gpe-03.png




با این وجود ، Wallaby, Himalaya, Blue Angel همگی مشابه یکدیگرند و چیپ ست ها و کد های مشترکی را به کار می گیرند. Universal ، ( که با نام XDA و در برند imate به نام JasJar شناخته می شود ) هر چند در مسیر مشترکی حرکت کرده اما چون نوعی ابزار اجرای 3G است ، در ردیف آنها ذکر نمی شود . دقیقا به همین دلیل آخر ، این وسیله برای اجرای لینوکس وسوسه انگیزتر بوده است !


gpe-04.png



ولی چرا لینوکس ؟

سئوالی که در اینجا به ذهن می رسد این است که : چرا روی کره ی زمین هر کس می خواهد گوشی « خودش » را داشته باشد ؟! ( منظورم از این عبارت « خودش » کاربرد اینترفیسی است که در اصل برای هدایت PDA ها طراحی شده نه برای گوشی های موبایل . )
استدلال شاید خیلی ساده باشد : با یک وسیله ی مبتنی بر ویندوز ، اگر مشکل واقعی ای پیش بیاید ، شما گرفتاری های خیلی بیشتری خواهید داشت و تقریبا می شود گفت که زیادی نخواهید توانست انجام بدهید ( این قسمتش را برای ایرانی ها ننوشته !!! - مترجم ) مگر این که خیلی ثروتمند باشید و پول زیادی برای خرج کردن در این راه کنار گذاشته باشید !!
مثالی می زنم : اگر به تصویر اول همین گوشی Blue Angel نگاه کنید ، به راحتی می بینید که روی پنل جلویی این گوشی ، کلیدهایی برای ایمیل ، اینترنت ، منوی ویندوز و کلید OK وجود دارد . حالا وقتی همین دستگاه در جیب شما قرار بگیرد ، هر گونه احتمالی برای انواع اتفاقات ناخواسته ای که با فشردن کلیدهای آن می تواند رخ بدهد وجود خواهد داشت . ( از جمله برقراری ارتباط با اینترنت و پرداخت هزینه های ناخواسته ای برای آن )



image00023jm0.jpg




خوب ، اگر شما برنامه نویس نباشید ، می توانید به سایت xda-developers.com مراجعه کنید و در آن جا کسی را بیابید و از او خواهش کنید که کدی را برای شما اضافه کند . با مایکروسافت چقدر شانس انجام چنین خواسته ای را دارید ؟ هیچ !! :cool:


منبع : http://www.linuxdevices.com/articles/AT7937511405.html
 

ceramic

Registered User
تاریخ عضویت
26 می 2007
نوشته‌ها
235
لایک‌ها
2
کمپانی موتورولا ، چندین گوشی مبتنی بر لینوکس را تا کنون معرفی کرده است که اکثرا دارای قابلیت پشتیبانی از فایلهای مالتی مدیا ( صوتی – تصویری ) هستند . گوشی لینوکسی موتورولا E-680 اولین گوشی ای بود که علاوه بر توزیع در ایالات متحده ، می توانست بازار شرق دور را نیز در اختیار داشته باشد.


articlepicture.php



گوشی E-680 می تواند مموری کارت هایی از نوع SD را تا ظرفیت یک گیگابایت پشتیبانی کند ، و از طریق USB انواع فایل های موزیک یا ویدیو و تصاویر را دریافت نماید. با سرویس های بلوتوث و شبکه ی GPRS همساز است و سرعت انتقالی در حدود 115 کیلوبابت در ثانیه برای آن اعلام شده است .


028001010795.jpg


را این گوشی همچنین دارای نرم افزاری ویژه برای پخش فایل های مالتی مدیا است که طیف خوبی از این نوع فایل ها را از قبیل Mp3 ، Mpeg4 ، MIDI و همچنین فایل های Real را پخش می کند. علاوه بر دارا بودن اسپیکرهای 16 میلیمتری از نوع 3D استریو ، گوشی E-680 می تواند ایستگاه های رادیویی استریو را روی موج بلند FM دریافت و پخش کند.


Moto680.jpg



این گوشی از صفحه نمایشگر رنگی با وضوح 320*240 پیکسل ( QVGA ) بهره می برد که هر دو وضعیت عمودی و افقی را برای نمایش منوها پشتیبانی می کند. دوربین آن از نوع VGA و دارای 8 زوم دیجیتال است که تصاویر را با فرمت Mpeg4 ضبط می کند.


CIMG1014.JPG



مرورگر گوشی از نوع WAP ( Wireless Access Protocol ) و انواع پیام ها شامل پیام های متنی ، ایمیل و mms را پشتیبانی می کند. همچنین بازیهای جاوا و جاوا 3D در گوشی E-680 قابل اجراست و یکی از قابلیت های خوب این گوشی ، طراحی کلیدها به گونه ای است که به عنوان به کلید 8-way ( هشت وضعیتی ) امکان انجام انواع بازی ها را به کاربر خود می دهد.
 

Bahram.ws

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,132
لایک‌ها
73
سن
40
محل سکونت
On The Fly
لطفا در مورد Moto Rokr E6 هم صحبت کنید ممنون
 

ceramic

Registered User
تاریخ عضویت
26 می 2007
نوشته‌ها
235
لایک‌ها
2
لطفا در مورد Moto Rokr E6 هم صحبت کنید ممنون


چشم !


ششم دسامبر 2006 - خواننده ی محبوب پاپ تایوانی ، جی چو ، این هفته گوشی باریک و لینوکسی Moto Rokr E6 را در نمایشگاه بازرگانی تله کوم در هنگ کنک معرفی کرد . گوشی مالتی مدیای باریکی که تنها 14 میلیمتر ضخامت دارد و از نسل چهارم گوشی های موبایل به شمار می رود ، مجهز به دوربین 2 مگاپیکسلی است و از تکنولوژی خواندن کارت های ویزیت ( business card reader ) نیز بهره می برد.



motorokr-e6.jpg




گوشی Moto Rokr E6 ، پیش از این ( هنگامی که در سپتامبر معرفی شد ) با نام E-690 شناخته می شد. این گوشی توسط FCC برای توزیع در بازار ایالات متحده پیشنهاد شده بود ، اما بنا به دلایلی این فرصت و شانس را داشت تا در بازارهای آسیای شرقی نیز توزیع شود . به عنوان گوشی ای که از سه باند متفاوت (900/ 1800/ 1900 مگاهرتز) پشتیبانی می کند ، در این محدوده ی جغرافیایی کافی است که فقط با باند 1900 مگاهرتز کار کند. شماره گیر تاچ اسکرین آن ، اما برای بازار چین طراحی شده بود ، جایی که فلش های پیاپی از تکنولوژی را در آن شاهد هستیم و مشتریانش این نوع صفحات را دوست دارند . در نقطه ی مقابل ، مشتریان اروپایی و آمریکایی برای « دکمه » ارزش سخت افزاری بیشتری را قائل هستند !


motorola-rokr-e6.jpg



یکی از مدیران موتورولا می گوید : « Moto Rokr E6 تجربه ی صاحبان خود را از تجهیزات پخش موزیک و PDA ها دوباره زنده می کند. البته موتورولا مدتی است که گوشی های مبتنی بر لینوکس را به بازار عرضه کرده است ، اما در گذشته این گوشی ها فقط کشورهای آسیای شرقی محبوبیت داشتند . خصوصا کشورهایی با جمعیت زیاد ( مانند چین ) که از زبان خاص خود بهره می بردند. گوشی Moto Rokr E6 تقریبا یک سال پس از عرضه ی مدل MOTOMING A1200 به بازار معرفی شده است ، اما همچنان که از نامش پیداست ، اهداف به کلی متفاوتی را دنبال می کند. این مدل برای مشتریان جوان تری طراحی شده که وسیله ی قوی تری را برای پخش فایل های مالتی مدیا جستجو می کنند.



3559421325527cad0f98095d6d77b5be_0.jpg




گوشی Moto Rokr E6 در وهله ی اول مدلهای Razr را به خاطر می آورد . این خصوصا به طراحی دکمه های آن باز می گردد که دقیقا شبیه مدل های Razr است . ضمنا گوشی به طور کامل سیاه رنگ است . در لبه ی سمت چپ گوشی شما کلیدهای ولوم صدا ، شکاف مموری کارت ( از نوع SD ) و سه کلید برای تنظیم های صدا را مشاهده می کنید. کلید شاتر دوربین و کلید قفل کننده ی صفحه کلید در سمت راست مستقر شده است . آرایش کلیدها از نظر منطقی درست است ، ولی برای کار با آنها باید گفت که ارگونومی به درستی رعایت نشده است .






 

Bahram.ws

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,132
لایک‌ها
73
سن
40
محل سکونت
On The Fly
خیلی ممنون

یکی از امکانات خوبش هم مجهز بودن به 3.5mm headset jack هست

قیمتش الان در بازار در چه حدودیه؟
 

alireza sh

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 ژانویه 2006
نوشته‌ها
2,775
لایک‌ها
70
سن
40
محل سکونت
نصف جهان
تاپیک فوق العاده ای است . از استارتر تاپیک بسیار متشکرم
 

ceramic

Registered User
تاریخ عضویت
26 می 2007
نوشته‌ها
235
لایک‌ها
2
خیلی ممنون

یکی از امکانات خوبش هم مجهز بودن به 3.5mm headset jack هست

قیمتش الان در بازار در چه حدودیه؟


خواهش ! متاسفانه از قیمتش توی بازار داخلی خبر ندارم ولی خارج دور و بر 400 دلار باید باشه
 

ceramic

Registered User
تاریخ عضویت
26 می 2007
نوشته‌ها
235
لایک‌ها
2
تاپیک فوق العاده ای است . از استارتر تاپیک بسیار متشکرم



این نشان دهنده ی لطف شماست خیلی ممنون .



13 فوریه 2006 - اسمارت فون لینوکسی Pioneer E28 که یک ابزار پشتیبانی کننده ی 3G/WIFI است ، در نمایشگاه 3GSM در بارسلونا به نمایش گذاشته شد . E28 و BridgePort ( سازندگان این اسمارت فون زیبا ) ادعا می کنند که فرآورده ی مشترک آنان نخستین وسیله ای است که کاملا از پروتکل VCC ( مخفف Voice Call Continuity ) پشتیبانی می کند. این پروتکل هم اکنون از طریق IMS ( مخفف P-multimedia subsystem) در حال توسعه و گسترش است . چتری که پوشش ارتباطات تصویری همزمان و اینترنت را فراهم می کند.



e28_HAWK3.gif



با توجه به این که E28 نخستین شرکت در سطح دنیا بود که گوشی موبایل مبتنی بر لینوکس را ارائه کرد و این تعداد اکنون تا پنج مدل افزایش یافته است ، گوشی از لینوکس گسترش یافته برای موبایل استفاده می کند و بر خلاف سنت جاری در بازار موبایل ، از دو نوع بسته بندی متفاوت با امکاناتی متفاوت برخوردار است ( E28 با صفحه نمایشگر کوچک تر ، و Hawk با نمایشگر بزرگ تر ) که حق انتخاب بیشتری را به استفاده کنندگان می دهد.

1. گوشی E28 : دارای صفحه نمایش 2.2 اینچی از نوع QVGA با قدرت پردازش 320*240 نقطه است .


hawk_linux_smartphone.gif


این گوشی دارای چاک مخصوص به کار گیری حافظه های ترانس فلش است . تا سه ساعت توان انجام مکالمه ( یا ارتباطات تصویری همزمان ) را دارد و باتری آن برای مدت 72 ساعت گوشی را در وضعیت آماده به کار ( Stand By ) روشن نگاه خواهد داشت .
سخت افزار گوشی E28 ، بر پایه ی مدول Texas Instruments OMAP730 استوار است . سخت افزار ویژه ی تلفن های همراه که پروسسورهایی از نوع ARM9 را برای اجرای Application ها ، و پروسسوری از نوع ARM7/DSP را برای استفاده از فرکانس های شبکه در یک مدار مجتمع واحد به کار می گیرد .



TI_l4_omap730.gif



2. گوشی Hawk : دارای نمایشگر تاچ اسکرین بزرگی با اندازه های 49*104 میلیمتر ، سازگار با شبکه های GSM و GPRS ، و قادر به کار با فرکانس های متنوع (900/1800/1900 MHz or 850/1800/1900MHZ) است . همچنین از شبکه ی استاندارد WiFi 802.11b نیز پشتیبانی می کند . دارای یک دوربین دو مگاپیکسلی ، ضبط و پخش فایل های تصویری ، پخش کننده ی MP3 ، دفترچه تلفن تصویری ، مرورگر Wap2.0 و سازگار با انواع پیام های متنی ، و تصویری ( sms ، mms ) است .






منبع : http://linuxdevices.com/news/NS4367004471.html
 

XFACTOR

Pocket PC کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
6 می 2007
نوشته‌ها
510
لایک‌ها
0
محل سکونت
خراباتیم من!

rax

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2004
نوشته‌ها
10,526
لایک‌ها
2,350
محل سکونت
تهران
فکر کنم A1200 از موتورولا بر پاییه لینوکس باشه.
موتورولا زیاد داره.

موتورولا از هیچ توزیع رسمی استفاده نمیکنه.. یه سیستم عامل کاملا مستقل هستش.. به نام JuIX که قبلا یادمه یه بار برای یکی ازدوستان دربارش بحث کردم..

بطور عمده 99% گوشی های نسل 2 این سیستم عامل قابلیت نسل یه توزیع مستقل لینوکس رو دارند... نمونه هاش هم تو نت زیاده..رامهای هک شده برای نصب انواع توزیع ها و اتفاقا دوست عزیزم امید خان اسکیجن :D یه نمونه بارزشو برامون شو کرد 1 بار و با نصب Mplayer و اجرای انواع فرمتها مارو شگفت زده کرد..:lol:

نسل 1 سیستم عامل هم هک شد و اتفاقا خیلی هم فراوون هستش ولی دیگه محدود میشید به رام خاصی که هکر بیرون میده.. مثه هک های مرسوم V3 که با بوت لودر هم همراه هستن..

لطفا در مورد Moto Rokr E6 هم صحبت کنید ممنون

سری دوم که 3 تا گوشی معروف A1200-E2-E6 توش جا میگیرن امکان خیلی بزرگشون قرار دادن پردازنده سری Xscale اونم از جدیدترین مدلهاش یعنی 270 (البته 272 با حافظه امبندد) توشون هستش که همین نکته کافیه تا قدرت مناسب و تقریبا خارق عاده ای رو براشون فراهم کنه برای اجرای انواع سیستم عامل ها ولی چون کد بیس JuIX قدیمی بود و زیاد از قدرت این پردازنده نمیتونست استفاده کنه ( جاوا برای این سری زیاد اپتیمایز نشده بود برعکس پردازنده های بکار گرفته شده مثلا در K800 SE ) اکثر اونایی که امکانش رو داشتن دست به تغییر سیستم عامل گوشی زدن و توزیع مناسب لینوکسی کامل که تمام قدرت دستگاه رو استفاده کنه پیدا کردن ونصب کردن..

سایر مشخصات این سری نسبتا بالاست از جمله حداقل RAM 64 برای هر کدوم.. و E6 تو این سری بخاطر یه سری نکات ریز دیگه نظیر پشتیبانی از صفحه حساس به تماس و اسلات SD ( با سازگاری با کلاس 4و 6 ظرفیت بالا ها) و صفحه نمایش نسبتا خوب خیلی جلو افتاد...

همه این قابلیت ها باعث شد حتی بطرز عجیبی لوازم جانبی و درایورهای لینوکسی برای این سری عرضه بشه.. معروفتریناش از بعد سخت افزاری صفحه کلید لیزری برای این سری و یه سری درایور مدیفای شده برای سازگاری بیشتر امبدد دیوایس های روی این دستگاه ها بود...


قیمت E6 هم اینجا با گارانتی اصلیش تو اوج گرونی که 6 ماه پیش بود 430 تومن بود.. الان بحتم پایین امده چون مثلا A1200 رسیده به 270...
 

Mazi

* مدیر موبایل و اسمارت فون ها* مدیر پاتوق
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
3 آگوست 2005
نوشته‌ها
10,702
لایک‌ها
10,457
محل سکونت
Tehran
rax ناقلا خیلی حرفه ای بودی....رو نمیکردی ها....

توضیحات عالی بود...ممنون...
 

Bahram.ws

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,132
لایک‌ها
73
سن
40
محل سکونت
On The Fly
ceramic و RAX عزیز خیلی عالی بود


من خودم الان L7 دارم و کلا با برند موتو خیلی حال میکنم و قصد خرید E6 رو دارم(ببخشید ربطی به تاپیک نداره جای دیگه تحویلمون نگرفتن) میخواستم بدونم صبر کردن برای کاهش قیمت E6 مثل A1200 درسته؟؟ از لحاظ جنسی که در بازار خواهد موند میگم چون اکثر گوشی ها، سری های دوم سوم به بعدشون هیچ اطمینانی بهشون نیست
الان فروش E6 چه جوریه خریدار زیاد داره یا نه؟؟ چون با این قیمتی که داره اکثرا تو این رنج سراغ برند های دیگه میرن
 

rax

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2004
نوشته‌ها
10,526
لایک‌ها
2,350
محل سکونت
تهران
rax ناقلا خیلی حرفه ای بودی....رو نمیکردی ها....

توضیحات عالی بود...ممنون...

من.. حرفه ای؟
690940310_n.gif



ceramic و RAX عزیز خیلی عالی بود


من خودم الان L7 دارم و کلا با برند موتو خیلی حال میکنم و قصد خرید E6 رو دارم(ببخشید ربطی به تاپیک نداره جای دیگه تحویلمون نگرفتن) میخواستم بدونم صبر کردن برای کاهش قیمت E6 مثل A1200 درسته؟؟ از لحاظ جنسی که در بازار خواهد موند میگم چون اکثر گوشی ها، سری های دوم سوم به بعدشون هیچ اطمینانی بهشون نیست
الان فروش E6 چه جوریه خریدار زیاد داره یا نه؟؟ چون با این قیمتی که داره اکثرا تو این رنج سراغ برند های دیگه میرن

یه زمانی با توجه قیمت بالای PPC های مبتنی بر WM شاید اینا ارزش بالایی داشتن.. ولی متاسفانه الان با 350 به شما Qtek S200 رو هم میدن.. ارزش خریدشون بشدت افت کرده اونم برای کسی که به برنامه نویسی و کرنل لینوکس و توزیعهای خاص مخصوص این دیواسها که اکثرا نسخه پیشرفته تر پلتفرمهای فیرم ویر بیس هستن اشنایی نداره مطمئنا باعث دردسر خواهد بود تا کارایی..

در کل اگه به موزیک گوش کردن و کمی کارای مولتی مدیا و داشتن استالوس تاکید دارید هنوز E6 انتخاب خوبیه..
 
بالا