برگزیده های پرشین تولز

نام «ايران» را «مغولان» بر اين سرزمين نهادند!!!!

وضعیت
موضوع بسته شده است.

king_nader27

Registered User
تاریخ عضویت
27 نوامبر 2006
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
دكتر حسين فيض الهي وحيد

سرزميني كه امروز با جغرافياي معلومش ايران گفته مي‌شود در قديم‌الايام «خونيرث» و يا «خونيره» و بعد «ايران ويچ» و «ايران» گفته شده است.

«خونيرث» - يا خونيرس- نام قديمي و اوليه اين سرزمين است كه از دو جزء «خون» و «يرث» تشكيل شده است. جزء اول آن مخفف «خيون» يا همان «خون» و «هون» است كه در زبان ساسانيان و بويژه در كتاب رزمنامة «اياتكا زريران» به اقوام ترك «آق هون» يا «هون سفيد» يا آفتاليت و هياطله اطلاق مي‌شد و «يرث» يا «يره» همان «زمين» است كه رويهمرفته معني «سرزمين هونها» را مي‌دهد و نشان از آن دارد كه «اقوام ترك زبان هون» اولين ساكنان اين مرز و بوم بودند.

وقتي قوم «هون» يا «خون» با اقوام «اور» (ur) در آسياي ميانه متحد شدند اتحاديه قبايلي «اورخون» را تشكيل دادند كه نام اين اتحاديه بر قسمتي از آسياي ميانه نهاده شد كه بعدها كتيبه‌هاي «تركي باستان» به زبان «گؤك ترك‌ها» از آنجا بدست آمد.

واژه «خيون» يا «هون» در دانشنامه مزديسنا چنين تفصيل گرديده كه «خيون در اوستا بصورت خوئيون و خيَ اُن نام قبيله و قومي است از تورانيان…[و به] قبيله‌هاي دانو و خوئيون … در پهلوي و حماسة اياتكار زريران خيون گفته شده»(1)

در كتاب «وِهَرود و اَرَنگ» از ارجاسب ترك به عنوان «شاه خيونان» نام برده شده كه در نزديك جنگل سپيدمرو با گشتاب پادشاه يران جنگيده است(2)

به هر حال اين واژه در «هادخت نسك» (فرگرد 1 بند 30) نيز بصورت «خونيره» - با هاي غير ملفوظ - آمده و نشان مي‌دهد كه ساكنان اصلي سرزمين باستاني ايران «تركان هون» بودند كه سرزمين خود را نيز «خونيره» يا «خونيرث» مي ناميدند.

واژه «ايران ويچ» نيز مثل «خونيرث» يك واژه تركي است و از چهاز جزء اي + ار+ ان + ويچ تشكيل شده كه «ايي»
(iyi)در تركي به معني «خوب و نجيب» و «ار» به معني مرد و دلاور و جنگجو و «ان» پسوند جمع و مكان و «ويچ» يا «بيچ» به معني «تخمه و بيضه» است كه اين واژه آخري همين امروز نيز در زمان تركي آذربايجاني بكار مي‌رود. معني اين واژه چهار جزئي رويهمرفته«مكان و سرزمين دلاوران نجيب» است كه بر اثر كثرت استعمال به صورت مخفف آن يعني «ايران» درآمده است. واژه ايران بعد از حمله مسلمانان و داخل شدن اين مملكت در تركيب خلافت اسلامي منسوخ گرديد و بعد از اسلام تا زمان مغولان به ايرانيان «عجم» يعني «گنگ و لال» (3) و به خود سرزمين آنان نيز «ممالك عجم» گفته شده چنانچه «ابن عبري» حتي در زمان اوايل حمله مغول به ايرانيان «عجم» گفته و در مورد جنگ‌هاي اعراب و ايران مي‌نويسد:

«قبايل عرب حمله كردند و عجم هم بر عرب حمله برد و نبرد خونين از ظهر تا غروب آفتاب ادامه داشت پس از غروب هم عربها به عجمها حمله كردند»(4)

بعد از حمله هلاكوخان مغول به بغداد و سقوط امپراتوري عباسيان اصطلاح «ايران» دوباره توسط «مغولان» رايج گرديد و در سايه همت مغولان ايرانيان از «گنگي و لالي» درآمده و شهروند درجه يك امپراتوري مغولان گرديدند و بدين ترتيب مغولان در حقيقت «چشم و گوش و زبان» ايرانيان را «باز» كردند و از «لالي» نجات دادند.

اما علت اينكه چرا منولان چنين كردند و واژه ايران را دوباره از نو زنده گردانيدند به روابط خصمانه «چهار اولوس» يا «اولوس اربعه» برمي‌گردد كه اگر بصورت مختصراً ايضاح گردد چنين است :

بعد از تسخير ايران توسط مغولان و بعد از مرگ چنگيزخان امپراتوري عظيم چنگيزي بين چهار نفر از خاندان او تقسيم گرديد كه به اين چهار خاندان چهار اولوس يعني ملت مي‌گفتند. چهار اولوس حاكم بر جهان چنين بودند :

1- اولوس ايلخانان در ايران كه نوادگان هلاكوخان بودند.

2- اولوس جغتاي در ماورالنهر كه نوادگان جغتاي بودند.

3- اولوس قيزيل اوردو در روسيه كه نوادگان جوجي‌خان بودند.

4- اولوس قوبلاي خان در چين كه نوادگان قوبلاي قاان بودند.

چون اين چهار اولوس به رقابت هم برخاستند اولوس ايلخانان كه نوادگان هلاكوخان بودند دشمنان خود را كه اولوس جغتاي در ماورالنهر بودند و محل قديمي تركان يعني «توران» محسوب مي‌شد توراني و خود را چون ساكن ايران بودند «ايراني» ناميدند تا از نظر ايرانيان خود را «مدافع ايران» جلوه داده و دشمنان را «عوام فريبانه» توران ناميدند تا از جنگ‌ قديمي ايران و توران – كه به زعم ايرانيان- اكثراً پيروز بودند!!- بهره‌برداري تاكتيكي و تبليغاتي كنند. به همين جهت است كه ناگهان بين نويسندگان دوره ايلخاني واژه ايران و توران از نو زنده گرديد و در بوق و كرناي تبليغاتي ايلخاني دميده مي‌شد. نويسندگان دوره مغول همچون رشيدالدين فضل‌ الله در جامع‌التواريخ، جويني در جهانگشاي جويني، وصاف‌الحضره در تاريخ وصاف، ناصرالدين منشي در سمط‌العلي للحضره‌اللعيا در پي اختلافات دو خاندان مغولي ايلخاني و جغتاي خود را «ايراني» و دشمن خاندان خود را «توراني» ناميدند و به پيروي از آنها نيز نويسندگان عرب در مصر كه در تحت حاكميت تركان مملوك مي‌زيستند سرزمين ايلخانان را «مملكه‌الايرانيين» ناميدند كه يكي از مهم‌ترين نويسندگان اين دوره شهاب‌الدين احمد بن فضل الله عمري (700 – 749) است كه در كتابش بنام «مسالك‌الابصار في ممالك‌الامصار» به صراحت از كشور تحت فرمان ايلخانان مغول با نام «مملكه‌الايرانين» نام مي‌برد(5) بدين ترتيب در اثر اختلاف دو خاندان جغتايي و هلاكويي كه يكي در اين سوي جيحون و يكي در آنسوي جيحون حاكميت داشتند دو نام اسطوره‌اي احيا گرديده كه نام توران بعدها از روي آسياي ميانه برداشته شده و نام ايران تا به امروز بر اين سرزمين باقي ماند. پس مغولان به اصطلاح خونخوار اولين دولت بعد از اسلام هستند كه به اين سرزمين نام «ايران» را نهادند و ايرانيان را دوباره «ايراني» كردند.


پاورقي:

1- دانشنامة مزديسنا، .واژه‌نامه توضيحي آئين زرتشت،دكتر جهانگير اوشيدري، شركت نشر مركز، چاپ اول، 1371، تهران، ص 268

2- وهرود وارنگ، جستارهايي در جغرافياي اساطير و تاريخي ايران شرقي، پژوهش ژوزف ماركوارت (آلماني) ،ترجمه با اضافات از داود منشي‌زاده، مجموعة انتشارات ادبي، تاريخي. موقوفات دكتر محمود افشار يزدي، تهران 1368، ص 174

3- بررسي هادخت نسك ،دكتر مير فخرايي، موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي (پژوهشگاه) ، تهران، 1371، ص 69

4- فرهنگ فارسي خرد، تاليف م. سعيدي‌پور، آذينفر، انتشارات خرد، بي‌تا، ذيل واژه عجم

5- ترجمه مختصرالدول، ابن عبري، ترجمه دكتر محمدعلي تاج‌پور- دكتر حشمت‌الله رياضي، انتشارات اطلاعات ، تهران، 1364، ص 160

6- محدوده سرزمين ايراني‌ها در ميانه قرن هشتم هجري، رسول جعفريان، سايت اينترنتي www.HISTORYLIB.com، تاريخ انتشار 20/11/83


www.azadtabriz.com
 

F A R A M A R Z

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2007
نوشته‌ها
2,508
لایک‌ها
1,642
سن
40
محل سکونت
Mashhad
ببخشید این دكتر حسين فيض الهي وحيد از پیروان پان تورکیسم است دیگه
من اطلاعاتی در مورد این ندارم اما با اراجیفی که ایشون می بافند وراهی رو که پورپیراپیر می ره و می خواهند بگویند کلا ایران ترک بودن
و زهی خیال باطل
اصالت و تاریخ رو نمی شه با این اراجیف این آقایان بدست آورد
 

جاوید ایران

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
1 ژانویه 2007
نوشته‌ها
1,251
لایک‌ها
12
محل سکونت
اسپادانا
حسین فیض الهی وحید، دارای دکترای افتخاری از دانشگاهی نامعلوم در ماورای قفقاز می باشد! و نظریه ‌باف شناخته شده‌ ی مکتب مجعول، فریبکار و ضد ایرانی پان‌ ترکیسم می باشد که تخصصی ویژه ای در افسانه ‌سازی دارد.

وی تاکنون تلاشهای بیهوده و نافرجام بسیاری در مصادره‌ ی بسیاری از مظاهر تمدن ایران و ایرانی به سود قوم ترک که هیچگونه ارتباطی به هم میهنان ایرانی آذری ما ندارند، انجام داده است و اینبار نیز به نام ایران آویزان شده است.

در ضمن وی تخصص ویژه ای در توهین و دشنام های وقیحانه به کوروش بزرگ و فردوسی و ... دارد.
 

king_nader27

Registered User
تاریخ عضویت
27 نوامبر 2006
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
0
این مورددیگه خیلی جدیدبود.حداقل من تا بحال بهش برنخورده بودم.

حالا دیگه بند کرده بنام عزیز ایران وربطش داده به اجدادوحشیش.

حداقل احمق فکرنکرده که فردوسی ونظامی که ازنام ایران استفاده کرده اند قبل ازحملۀ اجدادش بوده اند.

هردم ازاین....
 

جاوید ایران

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
1 ژانویه 2007
نوشته‌ها
1,251
لایک‌ها
12
محل سکونت
اسپادانا
دوستان برای آگاهی بیشتر پیرامون نام ایران می توانند به این جستار مراجعه نمایند:


تاریخچه نام ایـران ( ائیرینه وئیجه )



حداقل احمق فکرنکرده که فردوسی ونظامی که ازنام ایران استفاده کرده اند

در شاهنامه ی فردوسی بزرگ، 720 بار به نام ایران اشاره شده است...

که ایران بهشت است یا بوستان .......... همی بوی مشک آید از دوستان


و این هم سنگ نبشته ی شاپور ذوالاکتاف در تاق بستان مربوط به دوران ساسانیان که بیانگر ریشه ی کهن نام ایران می باشد و سند محکمی است در برابر یاوه های این مردک ایران ستیز:


این پیکری است از بغ مزداپرست، خدایگان شاپور، شاهنشاه ایران و انیران که چهر از یزدان دارد، فرزند بغ مزداپرست، خدایگان هرمز، شاهنشاه ایران و انیران که چهر از ایزدان دارد، نوه خدایگان نرسه شاه شاهان.


f_TagheBostanm_defccd9.jpg
 

nasimparsi

Registered User
تاریخ عضویت
25 ژوئن 2007
نوشته‌ها
1,183
لایک‌ها
124
این هم تازه ترین جک سال که پان ترک های بی سواد مطرح کردند:D:D
 

Mahiar0

کاربر افتخاری سئو و معرفی سایتها
تاریخ عضویت
20 جولای 2004
نوشته‌ها
10,340
لایک‌ها
1,208
محل سکونت
رشت

TakDVD

Registered User
تاریخ عضویت
17 آپریل 2007
نوشته‌ها
78
لایک‌ها
2
هر دم از این باغ بری می رسد .... تازه تر از تازه تری می رسد !:blink:
 

amir-khan

Registered User
تاریخ عضویت
15 اکتبر 2007
نوشته‌ها
2,103
لایک‌ها
37
سن
42
محل سکونت
Tehran
هر دم از این باغ بری می رسد .... تازه تر از تازه تری می رسد !:blink:

خنده داره . تا حالا ادعای تاجیکستان و آذربایجان رو داشتن . حالا حتما دیگه کلا ادعای ایران رو دارن . ! :p

هر دم از این باغ بری می رسد ........ میوه ی گندیده تری می رسد ! :lol:
 

Radian

Registered User
تاریخ عضویت
15 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,717
لایک‌ها
0
محل سکونت
FREEDOM city............ PPC : HTC Touch HD ......
بابا طبیعیه دیگه ...

این همه لطیفه راجع بهشون ساختن ، بی مورد که نبوده ! طرف قاطی داره ...

( خطاب به آذری های عزیز نبودم )
 

sinbad68

Registered User
تاریخ عضویت
6 دسامبر 2006
نوشته‌ها
272
لایک‌ها
21
سلام.

فکر کنم طرف قرص هاشو نخورده.

به خاطر همین نشگی به سرش زده.
 

roje_aria79

Registered User
تاریخ عضویت
21 فوریه 2006
نوشته‌ها
3,518
لایک‌ها
19
محل سکونت
In The Stars
نمی دونم کی می خواد از کیان این کشور دفاع کنه.اون پور پیراز کم بود که این هم اضافه شد .شاهنامه فردوسی بارها از ایران زمین نام برده که البته اون ایران زمین بسیار بزرگتر و کاملتر از این ایران بوده در کتیبه های دوران ساسانی به تکرار نام ایران گفته شده .
نمی دونم اگر این جوری پیش بره نه از شاعران و مفاخر و ادیبانمون چیزی به نام خودمون می مونه و کشورهای همسایه هر کدومشون یکی را به نام خودشون ثبت میکنن و نه از کلیت ایران زمین که هر لحظه یکی از یک گوشه قومیت خودش را جدا از این کشور می دونه.
مبادا که ایران ویران شود
کنام پلنگان و شیران شود
اگر سر به سر تن به کشتن دهیم
مبادا .............................
بله مبادا ولی انگار خیلی ها از این پیش آمدها همچین بدشون هم نمی یاد.انگار خیلی ها تازه دوست دارن آب را گل آلود تر کنن.....:(:(
خدا به داد برسه
 

Samurai

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
76
لایک‌ها
0
مشکل ما ایرانی ها این هست که دنبال منابع خارجی هستیم.
مثلا به این دقت نمی کنیم که یونانی ها ایران رو به نام پارس می خواندن و با خواندن ایران به این نام سبب تحریک اقوام ایرانی می شویم.
آنان که محیط فضل وآداب شدند
در جمع کمال شمع اصحاب شدند
ره زین شب تاریک نبردند برون
گفتند فسانه ای ودرخواب شدند
زنده باد دیاکو-کورش-اشک-اردشیر وهر پاک نژادی که به ایران خدمت کرد.
امثال این آقا سرسپرده ی دولت ترکیه واتا ترک هستند.همان اتا ترکی که کردها و ارمنی ها رو نسل کشی کرد.
 

saeed1260

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژانویه 2008
نوشته‌ها
256
لایک‌ها
1
با با این دکتر ،احتمالا دکتر اطفاله یا قطعا اکس ترکونده اخه آدم می خواد یه کاری بکنه که به چشم بیاد نباید به چرت وپرت و اراجیف رو بیاره که!بدتر آبروی ما ترکها رو می بره ؟
 

جاوید ایران

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
1 ژانویه 2007
نوشته‌ها
1,251
لایک‌ها
12
محل سکونت
اسپادانا
دوستان گرامی،

تکلیف این مردک ایران ستیز روشن می باشد و پاسخ های درخور را به اندازه ی کافی دریافت نموده، در نتیجه نیازی به ادامه ی این تاپیک نمی باشد...

با سپاس.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا