برگزیده های پرشین تولز

معرفی و بررسی تخصصی نمایشگرهای ال سی دی و پلاسما

!!PoWeR!!

Registered User
تاریخ عضویت
4 جولای 2007
نوشته‌ها
142
لایک‌ها
2
محل سکونت
H.D.D سکتور صفر
سلام خدمت همهی دوستان عزیز در پی تی.
اگر در این چند سال اخیر مخصوصا 3 سال اخیر قصد خرید تلویزیون کرده باشید، با مراجعه به بازار با انواع برند ها مواجع و نام هایی مثل CRT PLASMA LCD PROJECTION برخورد کرده اید.
4 تکنولوژی CRT PLASMA LCD PROJECTION گرچه در محصول خود که ایجاد تصویر باشد با یک دیگر شباهت دارند، اما همان طور که میدانید این شباهت فقط به همین قسمت معطوف میشود و شیوه ی تشکیل تصویر در هر 4 عنوان کاملا متفاوت است.
من در این تایپیک قصد دارم با توجه به فراگیر بودن پلاسما و ال سی دی در حال حاضر، به معرفی این دو به طور کامل بپردازم.
هدف در این تایپیک فقط معرفی پلاسما و ال سی دی و تکنولوژی ایجاد تصویر در این دو است. در آینده نزدیک به کلیه تفاوت ها و شباهت ها و معایب و محاسن این دو به طور کامل میپردازم تا شما انتخابی صحیح داشته باشید.

ال سی دی
در این نمایشگرها، هر نقطه از صفحه از یک لایه کریستال مایع محصور شده بین دو الکترود شفاف و دو فیلتر قطبی تشکیل شده است. سطح الکترود ها که با کریستال مایع در تماس است، توسط لایه ای از پلیمر پوشش داده شده و توسط پارچه، در جهت خاصی خراش داده میشود. معمولا الکترود جلویی در جهت افقی و الکترود عقبی در جهت عمودی خراش داده میشود.

در نهایت مولکولهای رشته ای کریستال مایع که بین این دو صفحه قرار دارد، حالت مارپیچی به خود میگیرند به طوری که مولکولهای جلویی بیشتر آرایش افقی و مولکول های عقبی آرایش عمودی خواهند داشت. صفحات قطبی جلو و عقب هم مانند الکترود ها خطوط افقی و عمودی دارند و فقط به پرتوهای خاصی اجازه ورود می دهند. در حالت عادی، نور پس از ورود به صفحه قطبی اول، توسط مارپیچ کریستال ها میچرخد و از صفحه قطبی دوم خارج و در نتیجه کل مجموعه شفاف دیده میشود. اما در صورت دریافت ولتاژ کافی، آرایش مارپیچی کریستال ها به هم خورده و نور قطبی خارج شده از صفحه اول پس از گذر از کریستال های افقی دیگر نمی تواند از صفحه قطبی عمودی خارج شود، پس مجموعه به رنگ سیاه دیده میشود.(البته باید توجه داشت که در این گونه نمایشگرها، نمیتوان به رنگ سیاه مطلق دست پیدا کرد و نهایتا تصویر کاملا سیاه در این نمایشگرها، باز هم کمی سفید به نظر میرسد). ترانزیستورهای خاصی، مسئول روشن و خاموش کردن هر نقطه هستند.
برای درک بیشتر شما دوستان، توجه شما را به تصویر زیر که نحوه تشکیل تصویر را در این گونه نمایشگرها نشان میدهد را جلب میکنم:

w2yjmy.JPG


فرآیندی که در بالا به توضیح آن پرداختیم در نمایشگرهای سیاه و سفید LCD انجام میگیرد. در صفحات LCD رنگی، هر نقطه از صفحه از 3 واحد، هر کدام با یک فیلتر رنگی (قرمز، سبز، آبی) تشکیل شده و لامپهای سفید یا آبی روشن در پشت نمایشگر، دیدن آنها را در تاریکی میسر میکنند. با روشن شدن، کم رنگ شدن و خاموشی هر واحد، میتوان ترکیبی از سه رنگ اصلی را ایجاد کرده و در نهایت تصاویری با رنگ های بیسار متنوع تولید کرد.

در ساخت نمایشگرهای LCD از دو نوع تکنولوژی استفاده میشود. در انواع قدیمی، هر سطر یا ستون صفحه، مواد الکتریکی مخصوصی داشته و هر پیکسل طی فرآیند بازیابی (Refreshing) با آدرس سطر و ستون خود توسط مدارهای الکتریکی فعال میشود. در نتیجه در سطوح گسترده تر و ابعاد بزرگتر، سرعت تفسیر و ارسال این اطلاعات به هر پیکسل کم و زمان پاسخگویی نمایشگر زیادتر میشود. این نمایشگر ها (Passive Matrix LCD) برای تلویزیون های صفحه گسترده کارآیی مطلوبی ندارند.

امروزه از نمایشگرهای Active Matrix استفاده میشود. در این تکنولوژی، با فعال شدن هر سطر، تمام ستون های تصویر فعال شده و این فرآیند برای تمام سطرها اتفاق می افتد در نتیجه زمان بازیابی بسیار سریع و مدت پاسخگویی به طرز چشمگیری کم میشود. این مزیت به همراه کنتراست مطلوب و روشنایی و درخشش فوق العاده موجب رواج این نمایشگرها شده است.

نمایشگرهای LCD مزایای فراوانی دارند که مصرف کم انژی برق فقطیکی از آنهاست، اما معایب آنها را هم نباید نادیده گرفت. در حالی که نمایشگرهای CRT میتوانند در سطوح رزولوشن تصاویر واضحی ارائه دهند، اما نمایشگرهای LCD فقط در محدوده رزولوشن واقعی خود توانایی تولید تصویر شفاف را دارند و در خارج از این محدوده، تصاویر تار یا غیر واضح دیده میشود. این پدیده در نمایش کانال های داخلی ایران که بر روی باند UHF یا VHF ارائه میشود، به وضوح قابل مشاهده است. البته اگر برای دریافت تصاویر کانالهای ایران از ماهواره INTELSAT 902 یا در تهران از DVB-T استفاده کنید، این مشکل به کلی بر طرف میشود.

صفحات LCD در مقایسه با نمایشگرهای CRT درخشش بالاتری دارند، اما نور پس زمینه تابیده شده از یک طرف موجب روشن دیده شدن نقاط سیاه گوشه تصویر میشود. در نتیجه نسبت کنتراست آنها( نسبت درخشش سیاه ترین و سفید ترین نقطه قابل ارائه) در آنها نسبت به نمایشگر های پلاسما کمتر است.

سرعت پاسخگویی صفحات LCD در مقایسه با رقبای پلاسما یا CRT کمتر است. این پدیده در نمایش زیر نویسهای شبکه های خبری که به سرعت رد میشوند به خوبی قابل مشاهدا است. البته این مشکل هم پای پیشرفت تکنولوژی بر طرف خواهد شد.

پس از مدتی استفاده از نمایشگرهای LCD ممکن اسن ترانزیستورهای یک یا چند پیکسل بسوزد و حاصل آن به صورت نقاط سیاهی روی تصویر دیده شود. خوشبختانه بر خلاف سایر مدارهای مجتمع، غیر فعال شدن یک ترانزیستور معمولا موجب از کار افتادن نمایشگر LCD نمی شود. مقدار قابل قبول پیکسل های سوخته در بین کارخانه های مختلف فرق می کند و همزمان با بالا رفتن استانداردهای مصرف کنندگان، سازندگان هم استانداردهای خاص خود را دارند. برخی برندها مانند LG ضمانت سوختگی پیکسل دارند و حتی با سوختن یک پیکسل در مدت زمان ضمانت، محصول را تعویض میکنند.


پلاسما

این نوع از صفحه های نمایشگر درسال 1964 در دانشگاه ایلینویز و البته به شکل تک رنگ اختراع شد. در دهه هفتاد میلادی به یکی از پر کاربردترین و پر طرفدارترین نمایشگرهای تبلیغاتی مبدل گشت؛ چرا که برای بازیابی تصاویر نیازی حافظه یا مدار مخصوص نداشت. پس از مدتی، سازندگان نمایشگر های CRT که متوجه ضرر مالی فراوانی شده بودند با پایین آوردن قیمت CRT ، موجب کاهش رونق نمایشگرهای پلاسما شدند. اما امروزه با پیشرفت فناوری الکترونیکی و دیجیتالی و البته اهمیت فوق العاده نانوتکنولوژی بار دیگر، استفاده از این صفحات روشن، دقیق و بازیک ترویج پیدا کرده است.

در نمایشگرهای پلاسما، از دو قطعه ی شیشه استفاده شده که بین آنها تعداد بسیار زیادی سلول خالی وجود دارد. در جلو و عقب این سلولها دو الکترود شفاف با روکش اکسید منیزیوم تعبیه شده و فضای باقی مانده توسط گازهای نئون و زنون (Neon, xenon) پر شده است. برای روشن کردن یک نقطه، مدارهای کنترل، به الکترودها جریان الکتریکی میفرستند. اختلاف پتانسیل بین دو الکترود موجب یونیزه شدن گاز داخل سلول و تولید فاز پلاسما میشود. این یون ها با حمله به الکترودهای مجاور، فوتون آزاد میکنند که چشم انسان آنها را به شکل تصاویر مرئی مشاهده میکند. در نمایشگرهای پلاسمای رنگی پشت هر سلول توسط مواد فسفری مخصوصی پوشیده میشود تا فوتون های ماوراء بنفش تولید شده با برخورد و برانگیخته کردن اتم های آن، نور رنگی تولید کنند. در حقیقت عملکرد هر سلول را میتوان به یک لامپ فلورسنت بسیار کوچک تشبیه کرد.

هر نقطه از تصویر نمایشگر پلاسما مانند نمایشگرهای LCD از سه زیر واحد مستقل تشکیل شده است. هر کدام از آنها ماده فسفری مخصوصی دارند که موقع برانگیخته شدن رنگهای قرمز، سبز یا آبی تولید میکنند. حال با تنظیم انرژی الکتریکی ارسالی به هر زیر واحد میتوان ترکیبی از این رنگ ها را ایجاد کرد.
برای تفهیم بهتر، توجه شما دوستان را به عکس زیر جلب میکنم:

vrtw9.JPG


درخشندگی نمایشگرهای پلاسما بسیار بالا ( هزار لوکس یا بیشتر) است و میتوان آنها را در ابعاد بزرگ ساخت. در سایر نمایشگرها، تولید رنگ سیاه مستلزم صرف انرژی الکتریکی است و درنهایت باز هم رنگ سیاه تولیدی در تاریکی مطلق، کاملا سیاه نخواهد بود. اما در نمایشگرهای پلاسما، رنگ سیاه از طریق عدم ارسال الکتریسیته به نمایشگر ایجاد میشود و در نتیجه رنگ سیاه تولیدی، "سیاه واقعی" بوده(علت کنتراست بالای پلاسما همین است) و برای تماشای فیلم بسیار مطلوب است.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که نمایشگرهای پلاسما برای نمایش یک تصویر به مدت طولانی (مانند نمایش قیمت محصولات یا نمایش اطلاعیه و هر متن یا عکس دیگه که برای مدت طولانی باید به نمایش گذاشته شود) اصلا و هرگز مناسب نیستند و باعث ضربه های جبران ناپذیر به نمایشگر میشود.(به عکس زیر توجه کنید)

p1nfpm.JPG


عمر مفید نسل جدید نمایشگرهای پلاسما حدود 60000 ساعت است. به عبارت دقیقتر این مقدار، نیمه عمر نمایشگر را نشان میدهد که در آن روشنایی تصویر به نصف مقدار اصلی رسیده است.

کنتراست این نمایشگرها به دلیل موردی که در بالا ذکر شد، بسیار بالا است. مقدار کنتراست نمایشگرهای پلاسما معمولا پس از برداشتن شیشه جلو اندازه گیری میشود که شاید علت اصلی ارائه مقادیر بسیار تعجب آور توسط برخی شرکتها (مثل 10000 یا 16000 ) باشد. برای نشان دادن چند مرجع بد نیست بدانید که تناسب کنتراست متن روی یک مانیتور معمولی کامپیوتر حدود 50 به یک است.

درخشش(روشنایی) زیاد نمایشگرهای پلاسما را با یک صفحه شیشه ای تیره در جلوی مجموعه کنترل میکنند. اما توجه داشته باشید که استفاده از حداکثر درخشش قابل ارائه توسط دستگاه عمر مفید آن را به شدت کاهش میدهد، بنابرین توصیه میکنم از شدت درخشش تلویزیون های پلاسما کاسته و آن را در حد مناسبی قرار دهید.

در نمایشگرهای پلاسمای قدیمی سوختن تصویر بسیار شایع بود که به علت قطبی شدن ذرات گازی داخل نمایشگر ایجد میشد. معمولا نمایش دادن "برفک" به مدت یک ساعت میتواند این پدیده را وارونه کرده و آن را تا حدی برطرف کند.

در ضمن دوستان، این باور را از ذهن خود خارج کنید که پلاسما قدیمی شده و دیگر ال سی دی جای آن را گرفته. بد نیست بدانید شرکت بزرگی مانند PIONEER فقط پلاسما تولید میکند و بسیاری از شرکت ها مانند Panasonic Hitachi Philips JVC Toshiba و ... در سایزهای بالا فقط پلاسما تولید میکنند.

امیدوارم در مطلب بالا اطلاعات جامعی در مورد این دو نمایشگر به شما ارائه داده باشم.

در چند روز آینده به مقایسه این دو نمایشگر و معایب و محاسن آنها در مقابل هم و همچنین راهنمای خرید، معرفی و توضیح در مورد دقت تصویر(رزولوشن)، معرفی واژه های "اشباع رنگ" "کنتراست" "روشنایی" "فاصله پیکسلها" "زمان پاسخگویی"، معرفی انواع درگاه های ورودی و خروجی قدیمی و جدید، معرفی کامل تکنولوژی HDMI، معرفی اصطلاحات و معرفی تمامی برند های موجود در بازار با مشخصات کامل و معایب و محاسن و قیمت بر روز شده آنها خواهم پرداخت.

غلط های املایی من را ببخشید.:rolleyes:
موفق باشید.

منابع:
consumersearch
plasmatvbuyingguide
ictnews
wikipedia
 

brayan

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 آگوست 2004
نوشته‌ها
13
لایک‌ها
0
خسته نباشین - ممنون
 

fozool

Registered User
تاریخ عضویت
29 می 2004
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
36
محل سکونت
تهران
وظیفه بود.
در آینده بیشتر فعالیت خواهم کرد.

فقط اگه بشه یه قسمت به لوازم صوتی و تصویری اختصاص داده بشه خیلی بهتر میشه.

با تشکر از شما منتظر بقیه مطالب جالب و مفید شما هستیم
 

lepkin

Registered User
تاریخ عضویت
6 فوریه 2007
نوشته‌ها
945
لایک‌ها
1,155
محل سکونت
khOzesTan
دست درد نکنه
من که بیصبرانه منتظر بقیه اش هستم...
 

seymour

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 آگوست 2005
نوشته‌ها
6,209
لایک‌ها
84
محل سکونت
Tehran
وظیفه بود.
در آینده بیشتر فعالیت خواهم کرد.

فقط اگه بشه یه قسمت به لوازم صوتی و تصویری اختصاص داده بشه خیلی بهتر میشه.
مرسی ... خیلی عالی بود ...


در مورد بخش مجزا هم مطرح شده پیشنهادش ... ایشالا بزودی ...
 

!!PoWeR!!

Registered User
تاریخ عضویت
4 جولای 2007
نوشته‌ها
142
لایک‌ها
2
محل سکونت
H.D.D سکتور صفر
دوستان، جدول زیر نشاندهنده سلطه انواع برندها در حوزه پلاسما و ال سی دی است:
http://************/files/xoiujub15myp1fid336z.jpg
 

!!PoWeR!!

Registered User
تاریخ عضویت
4 جولای 2007
نوشته‌ها
142
لایک‌ها
2
محل سکونت
H.D.D سکتور صفر
**نکته: این مطلب و عکس در قسمت معرفی کامل تکنولوژی HD و کابل HDMI هم گذاشته بودم**
دموی معروف سونی... همین که توپهای شیتونک تو خیابون بالا و پایین میره.... در دو نمایشگر پلاسما پایونیر و ال سی دی سونی(آرم BRAVIA و SONY بر روی تصویر مربوط به خود دمو است)
منبع معتبر است.
http://************/files/api2ud63g16m81rnqkpy.jpg
برای دیدن عکس در رزولوسن اصلی خود 1200* 500 کلیک کنید.
 

m1360

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 فوریه 2008
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
0
سلام مدیر محترم میخواهم در مورد ال سی دی اسنوا-ایکس ویژن-فراسو توضیح دهید که هر کدام محصول کدام شرکت خارجی را تولید میکنند و بین این سه شرکت ایرانی محصول کدام شرکت با کیفیت تر است. منظورم در مورد تلویزیون است.
 

m1360

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 فوریه 2008
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
0
مدیر محترم میخواهم بدانم به چه علت تلویزیونهای 32 اینچ فول اچ دی ساخته نمیشوند و از 40 به بالا فول ساخته میشوند با اینکه بیشتر مردم متقاضی 32 اینچ هستند.
 

wellcan

Registered User
تاریخ عضویت
20 دسامبر 2007
نوشته‌ها
1,226
لایک‌ها
8
محل سکونت
تهران - ونک
عزیز مردمی که متقاضی 32 اند برای فول اچ دی اونو نمیخوان علت پر مخاطب بودن 32 اینه که پایین ترین قیمت رو داره!
کسانی که فول اچ دی میخوان قیمت براشون فاکتور مهمی نیست.
(این یه دلیل اقتصادی بود...دلیل فنی/تخصصی هم داره)
 

phoenix_i06

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2007
نوشته‌ها
2,125
لایک‌ها
175
محل سکونت
آمریکا
نه. من فول اچ دی میخوام قیمت هم برام فاکتور مهمی هست!

عزیز مردمی که متقاضی 32 اند برای فول اچ دی اونو نمیخوان علت پر مخاطب بودن 32 اینه که پایین ترین قیمت رو داره!
کسانی که فول اچ دی میخوان قیمت براشون فاکتور مهمی نیست.
(این یه دلیل اقتصادی بود...دلیل فنی/تخصصی هم داره)
 

wellcan

Registered User
تاریخ عضویت
20 دسامبر 2007
نوشته‌ها
1,226
لایک‌ها
8
محل سکونت
تهران - ونک
نه. من فول اچ دی میخوام قیمت هم برام فاکتور مهمی هست!
شما به خواسته اتون نمیرسید! :D
فول اچ دی ها تو ایران از 3 میلیون شروع میشن به بالا (11میلیونی هم داریم)

البته منظور من از مهم نبودن هزینه این نیست که خرید عاقلانه ای نداشته باشیم و بین انواع مدل ها قیمت و مشخصات رو مقایسه نکنیم! کلا فول اچ دی برای مرفه های بی درد ه! یا کسایی که انقدر پول دارن نمیدونن کجا خرج کنن... یا کلا کسایی که اصلا نمیدونن این فول اچ دی چی چی هست و فقط End اشو میخوان!
 

Mehdi_s82

Registered User
تاریخ عضویت
5 ژوئن 2006
نوشته‌ها
739
لایک‌ها
17
محل سکونت
تهران
آقا ولکن خان فکر کنم زیر 3 تومن هم داره ها ؟! بخصوص این روزها که قیمت تی وی داره پایین میاد ، من خودم میخوام یه LCD بگیرم.
 

sabzsib

Registered User
تاریخ عضویت
15 فوریه 2006
نوشته‌ها
312
لایک‌ها
14
محل سکونت
تهران
فول اچ دی مادیران 46 اینچه فکر کنم حدود2.5 پولشه.
42 هم فقط اگر ورودی hdmi داشته باشه فول اچ دی میشه که قیمتش 1.5 هستش .که من دارم و خیلی ازش راضیم.
 

wellcan

Registered User
تاریخ عضویت
20 دسامبر 2007
نوشته‌ها
1,226
لایک‌ها
8
محل سکونت
تهران - ونک
آقا ولکن خان فکر کنم زیر 3 تومن هم داره ها ؟! بخصوص این روزها که قیمت تی وی داره پایین میاد ، من خودم میخوام یه LCD بگیرم.

عزیز من تو لیستی که داشتم گشتم و بر اساس اون حرف زدم... برای اطلاعات دقیق تر 1-2هفته دیگه ویژه نامه TV عصر شبکه میاد...اون دقیق خواهد بود.
درضمن خیلی زیاد مثلا نصف هم ارزون نشده...حدود 400تومن پایین اومده.


فول اچ دی مادیران 46 اینچه فکر کنم حدود2.5 پولشه.
42 هم فقط اگر ورودی hdmi داشته باشه فول اچ دی میشه که قیمتش 1.5 هستش .که من دارم و خیلی ازش راضیم.

46 شما رو چک کردم حرف شما درست است... فول اچ دی می باشد! اما شما X-Vision رو با سونی و سامسونگ مقایسه میکنید!؟

جمله دوم اتون رو نفهمیدم... میگید هر TVای که HDMI داره فول اچ دی ه؟؟ نه!
 

oldarash

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2008
نوشته‌ها
59
لایک‌ها
0
جدیداً قیمت ندارم ,ولی یادمه یه جایی خوندم که قیمت لوازم خانگی به علت شرایط بازار بالا رفته.....درسته؟ در مورد TV(Lcdplasma چطور؟ :)
 

!!PoWeR!!

Registered User
تاریخ عضویت
4 جولای 2007
نوشته‌ها
142
لایک‌ها
2
محل سکونت
H.D.D سکتور صفر
عزیز مردمی که متقاضی 32 اند برای فول اچ دی اونو نمیخوان علت پر مخاطب بودن 32 اینه که پایین ترین قیمت رو داره!
کسانی که فول اچ دی میخوان قیمت براشون فاکتور مهمی نیست.
(این یه دلیل اقتصادی بود...دلیل فنی/تخصصی هم داره)
دوست عزیز، در سایز 32 اینچ همون کیفیت 720p جوابگوی همه چی هست.
یعنی اصلا در این سایز بین 1080 و 720 تفاوتی در دقت تصویر دیده نمیشود. به خاطر همین هیچ شرکتی به طور قطعی 1080p رو روی 32 اینچ نمی زاره.
در سایز بالا مثل 42 یا 50 اینچ، وقتی یک تلویزیون 1080 رو با 720 مقایسه میکنی، میبینی که کیفیت تصویر در 1080 چقدر بالا است، اما در 32 این تفاوت محسوس نیست.( انگار که بیان روی موبایل رزولوشن 600*800 بزارند!!!)
 

wellcan

Registered User
تاریخ عضویت
20 دسامبر 2007
نوشته‌ها
1,226
لایک‌ها
8
محل سکونت
تهران - ونک
دوست عزیز، در سایز 32 اینچ همون کیفیت 720p جوابگوی همه چی هست.
یعنی اصلا در این سایز بین 1080 و 720 تفاوتی در دقت تصویر دیده نمیشود. به خاطر همین هیچ شرکتی به طور قطعی 1080p رو روی 32 اینچ نمی زاره.
در سایز بالا مثل 42 یا 50 اینچ، وقتی یک تلویزیون 1080 رو با 720 مقایسه میکنی، میبینی که کیفیت تصویر در 1080 چقدر بالا است، اما در 32 این تفاوت محسوس نیست.( انگار که بیان روی موبایل رزولوشن 600*800 بزارند!!!)
سلام! ممنون از توضیح... کوتاه و مفید... توضیح فنی تر هم دارید؟
 
بالا