• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

دانستنیهای عمومی خودرو

آيا نحوه رانندگي به نوع و رنگ خودرو بستگي دارد؟


  • Total voters
    19

reza_badkonaki

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
3,465
لایک‌ها
325
سن
36
محل سکونت
با قيد وثيقه فعلا ازادم
طبق امار بالاترین امار تلفات جاده ای مربوط به جاده تبریز - زنجان بید.........10 درصد تلفات جاده ای
24.gif
24.gif


البته مثه اینکه پارسال اتوبان جدیدش رو افتتاح کردن
اون اماری که گفتم واسه قبل از افتتاح راه جدیدش بید
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
کمبود این بخش توی قسمت رانندگی واقعا حس می شد .
imslow.gif

به همین دلیل این تاپیک ایجاد کردم تا اینجا به صورت اختصاصی در مورد " دریفت " بحث کنیم . البته بچه ها همه استادن !
f_shabmehrabom_efdc0c4.gif

-
اجازه بدید اول کامل ترین مقاله های فارسی که در اینترنت میشه پیدا کرد رو اینجا قرار بدم ، منبع این آموزش از سایت ِwww.TuningTalk.com هست . سپس به صورت تجربی (!) هم چیز هایی رو که میدونم رو اینجا میگذارم ! باشد که همکاری کنید !!
biggrin.gif
 
Last edited by a moderator:

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
قبل از اينكه قبل از همه چيز به نكات زير توجه كامل داشته باشيد:

1- دريفت يك تكنيك است و بيشتر جنبه نمايشي دارد ( به غير از رالي هاي حرفه اي و برخي مسابقات ديگر)
2- انجام دريفت به مهارت و تمرين فوق العاده اي نياز دارد.
3- با هر اتومبيلي نبايد دريفت كرد ٫ بايد اتومبيلي مناسب در اختيار داشته باشيد و تجهيزات لازم روي اين اتومبيل نصب شده و تنظيمات و تغييراتي صورت گرفته باشد.
4-بعد از رعايت همه موارد بالا توجه داشته باشيد كه دريفت به آن سادگي كه در فيلمها و يا پيست ديده ايد نيست و فقط به فقط بايد در داخل پيست و آن هم با رعايت تمام جوانب ايمني دريفت كرد. دريفت همان اندازه كه زيباست ميتواند تبديل به يك تجربه تلخ و بد شود.
5- اگر شما تجربه ٫ مهارت و دانش لازم را نداريد و مطمئن نيستيد كه ميتوانيد اين كار را به درستي انجام دهيد از خير انجام يك دريفت تمام و كمال بگذريد چرا كه دريفت جزو تكنيكهاي پيشرفته اي است كه مهارت و تسلط زيادي مي طلبد.
6-و نكته آخر ٫ اگر به اصول و مبانی رانندگی حرفه ای (منظورم رانندگی ریس هستش و نه لایی کشیدن) آشنایی ندارید به سراغ دریفت نروید. ( پس قبل از هر کاری ، تاپیک ِ آموزش رانندگی حامد رو بخونید !! )

خواهشمند موارد بالا را رعايت كنيد و هيچ گاه ٫ تاكيدا هيچ گاه با اتومبيل استاندارد خود و آن هم در جايي به غير از پيست اقدام به دريفت نكنيد ٫ حتي در يك جاي مطمئن و خلوت ٫ كه به نظر من خطرناكتر است چرا كه در صورت بروز حادثه اي براي شما كسي به كمك شما نخواهد شتافت.
من چيزهايي رو كه بايد ميدونستيد رو گفتم و اميدوارم در پيست و با اتومبيل مناسبي بتوانيد به زيبايي دريفت كنيد و مهارتهاي رانندگي خود را افزايش دهيد و از انجام دريفت لذت ببريد.

در ضمن اگر شما در پيست رانندگي نمي كنيد و قصد دريفت هم نداريد خواندن اين مطالب از اين جهت ميتواند براي شما مفيد باشد كه بر اطلاعات شما مي افزايد. به نظر من يك راننده بايد همه چيز را بداند ولي لزومي ندارد كه هر آنچه را كه ميداند انجام دهد.

چگونگي دريفت

چگونه بايد شروع به دريفت كرد؟
آموختن دريفت يك كار ساده نيست. دريفت يكي از شكلهاي رانندگي است كه در اکثر رشته هاي اتومبيلراني از قبيل race ٫ rally و Off road و ... ميتوانيد آنرا ببينيد.
تصوير كلي و مفهوم دريفت اين است : درك اينكه اتومبيل چه رفتاري دارد و واداشتن اتومبيل به رفتاري كه دقيقا خواسته شما است.
در بسياري از كشور ها دريفت به صورت يك رشته اتومبيل راني در آمده است و رانندگان علاقه مند تحت تعليم افراد مجرب قرار ميگيرند و در پيستهاي مجهز و طراحي شده براي دريفت مسابقات دريفت انجام ميگيرد ٫ همچنين بسياري از مدارس اتومبيل راني آموزش دريفت نيز دارند و در اين مدارس نيز ابتدا رانندگان را از خطرات و احتمال حادثه در دريفت آگاه ميكنند و سپس بعد از گذراندن مراحل اوليه و كسب آمادگي ٫ تكنيكهاي دريفت را به رانندگان آموزش داده و شروع به تمرين ميكنند.

آماده شدن براي دريفت

به طور كلي 2 تكنيك اصلي براي دريفت وجود دارد.
تكنيكي كه مبناي انجام آن كلاج است (clutching technique) و اين روش در اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب (rear-wheel drive) كاربرد دارد.

clutching technique را اينگونه ميتوان توصيف كرد:
در حال رسيدن به پيچ معمولا اتومبيل را در دنده 2 قرار ميدهند (و يا اگر اتومبيل در دنده بالاتري باشد 1 يا 2 دنده معكوس ميدهند) سپس دور موتور را درمحدوده 4000 تا 7000 ( بسته به اتومبيل) نگه ميدارند و با همين دور موتور ٫ اتومبيل را به شدت به داخل پيچ رانده و پدال كلاج را بصورت ناگهاني فشار داده و رها ميكنند كه اينكار باعث مي شود چرخهاي عقب دچار هرز گردي شده و چسبندگي خود را از دست بدهند.

براي ادامه دريفت در طول پيچ و يا پيچهاي بعدي بايد همچنان پدال گاز را فشار داد و گاز را تنظيم كرد ( بازي كردن با پدال گاز) و براي جلوگيري از spin شدن اتومبيل را با فرمان كنترل كرد ( بازي كردن با فرمان) . وقتي اتومبيل در اين حالت كنترل شد و راننده توانست كنترل اتومبيل را در دست داشته باشد ميتواند با يك حركت متناسب و كنترل روان فرمان ٫ مسير را تغيير دهد و پيچ بعدي را نيز با دريفت طي كند. در اينجا اگر سرعت كم باشد دريفت كوتاهتر خواهد بود و چون چرخها چسبندگي خود را دوباره كسب خواهند كرد ادامه حركت ميسر نخواهد بود.

hand-brake technique :چون در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو (front-wheel drive) به روش قبلی نمي توان چرخهاي عقب را به هرزگردي و از دست دادن چسبندگي واداشت ٫ بايد از تكنيك اصلي دوم براي دريفت استفاده كرد كه تكنيك ترمز دستي است (hand-brake technique).

اين در حالي است كه در اتومبيل ديفرانسيل عقب با clutching technique از قدرت و گشتاور اتومبيل براي انجام دريفتهاي متمادي استفاده ميشود و در hand brake technique آزادي عمل كمتر است.

در hand brake technique در حال رسيدن به پيچ ترمز دستي كشيده ميشود تا لاستيكها ناگهان چسبندگي خود را از دست بدهند. در اين روش گشتاور تاثير زيادي ندارد و تداوم حركت ( تداوم عدم چسبندگي) بسيار سخت تر است و طي كردن چند پيچ به شكل دريفت با روش hand brake technique بسيار دشوار است.

با اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب ميتوان دريفتهاي طولاني انجام داد.ولي در كل با انجام دريفت با يك اتومبيل ديفرانسيل جلو و يا ديفرانسيل عقب شما ميتوانيد مهارت رانندگي خود را به نمايش بگذاريد و آنها را افزايش دهيد و همچنين از انجام دريفت لذت ببريد.

تا اين قسمت توضيحاتي ارائه شد و شما با دريفت يك آشنايي كلي پيدا كرديد و مطمئنم اكنون در حال تجزيه و تحليل مطالب بالا هستيد و متوجه شده ايد كه دريفت را فقط بايد در پيست انجام داد و براي دريفت كردن بايد علاوه بر اينكه راننده مهارت بسيار بالايي داشته باشد به اتومبيلي با كنترل مناسب و همچنين ايمن نياز است ٫ چرا كه همه عوامل خطر موجود هستند : سرعت بالا ٫ بر هم زدن تعادل اتومبيل و عدم چسبندگي لاستيكها به عمد ٫ فشار زياد به موتور ٫ گيرباكس ٫ كلاج ٫ ترمزها و همچينين چرخها ٫ تعليق ٫ ديفرانسیل ٫ اكسل و كلا تك تك قطعات اتومبيل.

پس نتيجه منطقي اين است : دريفت فقط بايد در پيست و با اتومبيلي مناسب و مجهز از لحاظ قطعات تيونينگ و تجهيزات ايمني انجام شود.

توجه داشته باشيد كه اتومبيل شما بهتر است Rollbar داشته باشد و اگر ميخواهيد تمرين دريفت كنيد و كاملا دريفت را بياموزيد حتما بايد Roll bar نصب كنيد تا در صورت چپ شدن اتومبيل به شما صدمه وارد نشود ٫ حتمن در اتومبيل خود كپسول آتش خاموش كن داشته باشيد ٫و در هنگام دريفت حتما كلاه ايمني بر سر داشته باشيد ٫ استفاده از كفشهاي رانندگي ٫ صندلي و كمربند مخصوص Race ٫ نيز به طور كلي براي رانندگي در پيست و بخصوص براي دريفت بسيار مفيد و لازم است. بدين ترتيب ميتوانيد با خيالي آسوده و حداكثر ايمني در پيست دريفت كنيد.

توجه داشته باشيد كه مساله تنها با هندلينگ و تامين ايمني راننده ختم نميشود و اتومبيل شما از لحاظ فني نيز بايد توان دريفت و تحمل فشار دريفت را داشته باشد. مانند استفاده از صفحه كلاج ريسي ٫ تقويت شفتها و پلوس و تقويت اجزاي موتور تا اتومبيل شما در اثر دريفت دچار مشكل فني نشود. تقويت ترمزها و حداقل استفاده از لنت ترمزهاي ريسي بسيار مفيد است.

همچنين اتومبيل دريفت بايد گشتاور و قدرت موتور مناسبي داشته باشد تا بتوان به خوبي دريفت كرد ٫ بخصوص در اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب كه براي دريفت نياز به گشتاور بيشتر است.
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
علاوه بر اینکه برای اجرای این تکنیک اتومبیل شما باید مخصوص پیست باشد رولر بار نیز باید در آن نصب شده باشد تا در صورت بروز مشکل راننده در خطر نباشد.


1.نصب استرسبار جلو و عقب


2.انداختن فنر و كمكهاي اسپرت : چون در دريف شما مركز ثقل ماشين رو در يك آن عوض ميكنيد اين مورد رو حتما بايد انجام بديد و فنرها و كمكهاي عقب رو از نوع اسپرت نصب كنيد در ماشينهاي ديفرانسيل جلو اين عمل رو برعكس انجام بديد.


3.نصب ميل سوپاپ ريس : يكي از عوامل مهم در دريف زدن گشتاور بالاست و بهتر شدن دريف به گشتاور بالا بستگي داره پس شما ميتوانيد با عوض كردن كامشافت گشتاور و سرعت موتور رو بالا ببريد تا دريف راحت تر انجام بشه


4.توربو و قدرت موتور : قدرت موتور بايد به اندازه كافي باشه به اين صورت كه بتونه در جا عمل Racebrek رو انجام بده درغير اينصورت دريفت زدن خيلي مشكل ميشه


5. تقويت اكسلها و چهار شاخ شافت و دسته موتورها


6.از تاير و رينگ با اندازه فابريك ماشين استفاده كنيد يعني اگه اندازه رينگ فابريك ماشين شما 15 اينچ هست رينك اون رو با 16 و 17 عوض نكنيد چون اين كار باعث از دست دادن مقدار زيادي تورك ميشود و عمل دريفت رو خراب ميكنه


7.صفحه كلاچ ريس : قوي بون كلاچ يه عامل اساسي براي دريف ميباشد پس
صفحه كلاچ شما باييد از نوع ريس و مخصوص دريف باشه .


8. نصب ترمز و ديسك قويتر : در بعضي از تكنيكها شما به ترمز احتياج داريد و ترمز ماشين شما بايد جواب بده و همچنين در تمرينات بعضي مواقع شما كنترل ماشين رو از دست ميدهيد پس ترمز بايد خوب باشه!
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
1.Heel Toe Shifting
2.Power Over
3.E-Brake Drift
4.Clutch Kick
5.Shift Lock Drift
6.Dirt Drop Drift
7.Feint Drift
8.Jump Drift
9.Braking Drift
10.Emergency Brake Drift
11.Long Slide Drift
12.Swaying Drift
13.FF Drift (Front Wheel Drive Drift
14. Kansei Drift

در مورد تك تك اين تكنيكها به صورت جداگانه توضيح ميدم .
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
دراين قسمت شما طرز و موقع دنده عوض كردن در دريف رو ياد ميگيريد .

heel به معناي پاشنه پا و Toe به معناي انگشتان پا و shifting هم به معناي عوض كردن است
اونطور كه از اسم اين تكنيك پيداست در اينجا شما بايد از نوك و پاشنه پا استفاده كنيد.
استفاده از اين تكنيك به راننده اين اجازه رو ميده كه در موقع عوض كردن سريع دنده درهمان زمان از ترمز هم استفاده كنه . چنانكه اين تكنيك سرعت موتور گيربكس و تاير ها رو باهم متعادل نگه ميداره پس دراين تكنيك تكانهاي سريع ناشي از افت RPM و سرعت ماشين وجود نداره و معكوس كشيدن به راحتي و نرمي صورت ميگيره . اين تكنيك به راننده اجازه ميده كه در موقع معكوس راننده RPM رو براي معكوس تنظيم كنه و درهمان حال از ترمز هم براي انتقال نيرو از عقب به جلو و سبك كردن عقب ماشين استفاده كنه .



روش عمل كرد در اين تكنيك :


قبل از رسيدن به پيچ ترمز بگيريد ( به اين ترم، ترمز نخستين يا اوليه مي گويند) تا وزن ماشين رو به جلو انتقال دهيد

كلاچ بگيريد و از Heel Toe و معكوس استفاده كنيد يعني با نوك انگشتان پا ترمز رو نيمه نگه داريد و با پاشنه پا RPM رو براي معكوس آماده كنيد

معكوس كه انجام شد فرمون رو به سمت كورنر بيرون بچرخونيد و به سمت پيچ برگردونيد شما ماشين رو وادار به عمل oversteer كرده ايد


بعد از انجام گرفتن oversteer فرمون به سمت پيچ بچرخونيد و پاتون رو از روي ترمز ور داريد و به اندازه لازم گاز بدهيد

عمل دريف انجام ميشه و شما ميتواني با كنترل كردن فرمون پيچ رو به صورت دريفت طي كنيد
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
اين تكنيك مخصوص ماشينهاي RWD , AWD هست. براي انجام دادن اين تكنيك به قدرت موتور بالا نياز هست.


براي اجراي اين تكنيك وقتي وارد كورنر ميشويد گاز رو تا ته فشار دهيد تا يه oversteer سنگين صورت بگيره .و تمام پيچ رو ميتوانيد باگاز و فرمون به صورت دريف حركت كنيد .

- با هر سرعتي كه خواستيد وارد پيچ شويد تكنيك Power Over بر اساس قدرت موتور صورت ميگيره پس با سرعت كم هم ميشه اين تكنيك رو انجام داد

- فرمون رو يه خورده بيشتر از پيچي كه ميخواهيد وارد آن شويد بچرخونيد تا عقب ماشين چسبندگي خودش رو نسبت به زمين از دست بده دراين حالت شما ماشين رو براي انجام عمل oversteer آماده كرده ايد .

- با گاز دادن و استفاده از قدرت موتور عمل oversteer انجام شده و حالا موقع اينه كه ماشين رو در پيچ كنترل كنيد فرمون رو به سمت پيچ برگردونيد به طوري كه با جاده مستقيم باشه و با گاز دادن متناوب تمام پيچ رو با دريف حركت كنيد

- وقتي پيچ تمام شد و خواستيد ماشين رو صاف كنيد سعي كنيد گاز رو خيلي آروم شل كنيد و وقتي تايرهاي جلوي ماشين وارد جاده صاف شدن فرمون رو با جاده مستقيم كنيد. .
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
يكي از اساسي ترين تكنيك دريف تكنيك E-Brake هست
از اين تكنيك در ماشينهاي FWD بيشتر اسفاده ميشه و براي انجام ان ترمز دستي بكشيد و عقب ماشين رو وادار به چرخيدن كنيد وقتي عقب ماشين چسبندگي خودش رو نسبت به زمين از دست داد با بازي فرمون و گاز تمام پيچ را به صورت دريفت حركت كنيد

از اين تكنيك ميشه براي درست كردن خطاي صورت گرفته هم استفاده كرد

- با سرعت خيلي زياد وار پيچ شويد (اگه شما دريفت زدن رو تا حالا تجربه نكرده ايد پيشنهادميكنم اول understeer رو با اين سرعت تجربه كنيد )


- با تكنيك Heel-Toe معكوس بكشيد تا ماشين رو به دنده پايين يعني 2 وارد كنيد

- فرمون رو خيلي سريع به طرف پيچ بچرخونيد در همين حال شما عمل معكوس و چرخوندن فرمون رو به پايان رسونديد شما الان بايد سر زاويه پيچ باشيد.

- دكمه ترمزدستي رو به داخل فشار دهيد و خيلي سريع اون رو بكشيد و سريع آزادش كنيد به طوريكه اين عمل بيشتر از 1 ثانيه طورل نكشه اگه ماشين شما RWD بود هنگام انجام دادن E-Brake يا همون ترمز دستي كلاچ رو بگيريد و بعد از تمام شدن ول كنيد و اگه ماشين شما FWD هست هنگامي كه E-Brake رو انجام ميدهيد با گاز هم بازي كنيد

- وقتي احساس كرديد كه انتهاي عقب ماشين ميل به خارج شدن داره خيلي سريع فرمون رو به سمت پيچ بچرخونيد و با گاز بازي كنيد در اينجا اگه از ترمز استفاده كنيد ماشين يا چپ ميشه يا از كنترل خارج ميشه چون شما وارد يك oversteered شديد شده ايد همينطور با فرمون و گاز پيچ رو به صورت دريفت حركت كنيد

- وقتي كه جاده صاف شد به آرامي گاز رو ول كنيد و وقتي طايرهاي جلو وارد خط جاده صاف شدند فرمون رو به سمت جاده صاف بچرخونيد



(وقتي كه Heel-Toe معكوس انجام شد عقب ماشين سبك ميشه
پس الان شما عامل سبك كردن عقب ماشين رو انجام داديد
فرمون رو ميچرخونيد و نوبت ميرسه به عامل جداكردن چسبندگي ماشين به زمين كه درماشينهاي محور عقب اين عمل با گاز دادن صورت ميگيره و ماشينهاي محور جلو با ترمزدستي و استفاده از ترمز دستي فقط برادي بهم زدن تراكشن ماشين است و فقط در همين قسمت استفاده ميشه و وقتي تراكشن ماشين بهم خورد حالا ميتوانيد با فرمون و گاز ماشينتون رو كنترل كنيد فرمون بايد مستقيم پيچ باشه و گازهم بايد متناوب زياد و كم بشه نسبت به نياز ماشين و پيچ )



چگونگی چرخش را در عکس زیر ببینید:

525297r.jpg
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
از اين تكنيك ميشه نرسيده به پيچ يا وسط پيچ استفاده كرد با ضربه رو كلاچ و ول كردن اون تكان ناگهاني به ماشين داده تا چسبندگي ماشين رو به زمين از دست بدهيد

- باسرعت خيلي زياد وارد پيچ شويد اگه شما با اين تكنيك آشنايي نداريد با اين سرعت اول understeer رو تجربه كنيد

- فرمون رو به سمت پيچ بچرخونيد و گاز رو ول نكنيد

- وقتي شما با اين سرعت فرمون رو چرخونديد ماشين شما بايد وارد understeer شود وقتي اين حالت انجام شد يا قرارشد انجام بشه كلاچ بگيريد ولي گاز رو ول نكنيد .

- وقتي شما كلاچ رو گرفتيد و گاز داديد RPM ميره بالا و و با ول كردن ناگهاني كلاچ ميتونيد خيلي راحت چسبندگي عقب ماشين رو خراب كنيد و عمل دريفت رو آغاز كنيد

5.شما الان در يك oversteered شديد هستيد از ترمز استفاده نكنيد چون كنترل ماشينتون رو به هم ميزنه در ضمن تمام وزن ماشين روي چرخهاي جلو قرار داره و ميتوانيد با گاز و فرمون اون رو در پيج كنترل كنيد و به دريفت ادامه دهيد

- وقتي جاده صاف شد گاز رو به آرومي ول كنيد و هر وقت چرخهاي جلو خط جاده صاف رو لمس كردند فرمون رو با جاده صاف مستقيم كنيد
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
اين تكنيك با استفاده از افت rpm و معكوس انجام ميشه و بعد از معكوس با ول كردن كلاچ حركت چرخهاي عقب كند ميشه و بعد از اين عمل و چرخوندن فرمون عمل oversteer انجام ميگيره درست يه چيزي مثل تكنيك E-brake ولي در تكنيك Shift Lock به ماشين كمتر اسيب وارد ميشه

- باسرعت خيلي زياد وارد پيچ شويد و اگر شما اين تكنيك رو تجربه نكرديد بايد در اين سرعت understeer رو تجربه كنيد

- فرمون رو به سمت پيچ بچرخونيد و سريع عمل معكوس به دنده 2 رو انجام دهيد

- با انجام اين معكوس شما وزن ماشين رو روي چرخهاي جلو انداختيد و سرعت موتور رفته بالا و دور چرخهاي عقب كند شده توجه كنيد كه در انجام اين قسمت در اين تكنيك هيچ نيازي به Heel-Toe Downshift نيست و بايد معكوس كاملآ‌ عادي باشه

- بعد از معكوس سريع و گازدادن شما تراكشن عقب ماشين رو بهم زديد و خودتون رو براي دريفت آماده كنيد

- بعد از اينكه تراكشن ماشين بهم خورد و احساس كردين كه عقب ماشين داره ميره با بازي گاز و كنترل فرمون و مستقيم كردن آن با جاده ماشين رو با دريف درپيچ كنترل كنيد سعي كنيد در اين قسمت از ترمز استفاده نكنيد چون ترمز كنترل ماشين رو خراب ميكنه و باعث ميشه شما از جاده خارج شويد

- وقتي كه جاده صاف شد خيلي اروم گاز رو ول كنيد و وقتي چرخهاي جلو خط جاده صاف رو لمس كردند فرمون رو با جاده صاف مستقيم كنيد
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
اين تكنيك با استفاده از كثيفي يا اجسام خارجي مثل خاکی هاي دور پيست دريفت صورت ميگيرد به اين صورت كه بعد از انداختن چرخهاي عقب در بيرون آسفالت زاويه دوران را بيشتر و تراكشن ماشين رو بهم ميزنيد ماشين رو براي دريفت در پيچ آماده ميكنيد در صورتي كه قدرت ماشين هم از دست نميدهيد در ضمن اين تكنيك براي ماشينهاي كم قدرت خيلي كاربرد و استفاده دارد

- باسرعت متوسط و نرمال وارد پيچ شويد

- فرمون رو به سمت پيچ بچرخونيد و گاز بديد سعي كنيد يكم عقب ماشين رو از جاده خارج كنيد اگه پيچ به سمت راس است سمت چپ ماشين رو از جاده خارج كنيد و برعكس

- وقتي تايرهاي ماشين شما از جاده خارج شدند با دادن گاز تراكش ماشين رو بهم بزنيد و آماده دريفت شويد

- وقتي كه احساس كرديد عقب ماشين رفت يا قراره بره فرمون رو با جاده مستقيم كنيد و با دريفت پيچ رو كامل كنيد وزن ماشين روي چرخهاي جلو قرار داره پس از ترمز گرفتن خودداري كنيد چون در اين موقع ترمر كنترل ماشين رو بهم ميزنه

- وقتي كه جاده صاف شد گاز رو به آرومي ول كنيد و وقتي چرخهاي جلو خط جاده صاف رو لمس كردند فرمون رو با جاده صاف كنيد
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
اين تكنيك با استفاده از جنبش ماشین و قرينه كردن اون نسبت به خروجي پيچ و برگردوندن اون در بدنه پيچ صورت ميگيره اين يك تكنيك سنگين در رالي استفاده ميشه كه با اون گرايش ماشين رو در گوشه پيچ عوض ميكنند


- وقتي كه به پيچ نزديك ميشويد فرمون ماشين رو به سمت قرينه پيچي كه ميخواهيد واردش شويد بچرخونيد . فاصله اي كه شما ميخواهيد وارد پيچ شويد و و عمل قرينه كردن ماشين و برگردوندن اون درگوشه پيچ به سرعت ماشين نسبت دارد و هرچه سرعت بيشتر باشد فاصله بايد زيادتر باشد .وقتي كه شما عمل قرينه كردن ماشين رو با پيچ انجام ميدهيد سنگيني ماشين رو روي كمكهاي اونطورف ماشين انداخته ايد يعني اگر فرمون رو به سمت چپ چرخونديد وزن ماشين رو كمكهاي راست و برعكس در اين حالت شما فنرهاي يكطرف ماشين رو فشرده كرده ايد

- برگردوندن ماشين به طرف پيچ ماشين رو به اصطلاح bounce يا جست ميگويند
در اين قسمت شما بايد اين عمل رو خيلي دقيق و به آرامي انجام دهيد انجام دادن سريع اين عمل ماشين رو وارد under steer ميكنه

- وقتي كه ماشين رو جهش داديد به سمت پيچ گاز رو بچسبيد و اين عمل باعث ميشه كه عمل دريف اغاز بشه در اين قسمت براي ماشينهاي fwd ميتوان از تكنيك E- Brake براي وارد كردن ماشين به over steer استفاده كرد

- وقتي كه احساس كرديد عقب ماشين داره ميره فرمون رو با جاده مستقيم كنيد و با دريفت پيچ رو كامل كنيد وزن ماشين روي چرخهاي جلو قرار داره پس از ترمز گرفتن خودداري كنيد چون در اين موقع ترمز ماشين رو از كنترل خارج ميكنه

- وقتي كه جاده صاف شد گاز رو به آرومي ول كنيد و وقتي چرخهاي جلو خط جاده صاف رو لمس كردند فرمون رو با جاده صاف كنيد



عکس زیر را ببینید :

6b2kavs.jpg
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
در این تکنیک چرخ عقب که سمت داخل پیچ می باشد را به سمت لبه جدول در نقطه اپکس هدایت کرده و کاری می کنیم که چرخ عقب به روی آن رفته و حالت یک پرش کوچک برای همان چرخ بوجود بیاید. با این عمل تعادل قسمت عقب به هم خورده و ماشين وارد under steer ميشود.


با بوجود آمدن این حالت دریفت رو مطابق یکی از حالتهایی که موارد بالا ذکر شد انجام میدیم.
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
در این تکنیک که مخصوص سرعتهای کم و متوسط می باشد بعد از وارد شدن به پیچ به سمت گوشه مخالف پیچ رفته و ترمز می کنیم. با این کار کنترل قسمت پشت اتومبیل حاصل شده و ماشين وارد under steer ميشود. بعد دریفت را آغاز می نماییم.
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
این یک تکنیک بسیار ابتدایی می باشد !
وارد پیچ شده و فرمان را در جهت پیچ بچرخانید و ترمز دستی را بکشید تا تعادل قسمت پشت اتومبیل به هم بخورد. بعد با به هم خوردن تعادل پشت ماشین و سر خوردن آن فرمان را به سمت مخالف برگردانید.
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
این تکنیک مخصوص سرعت زیاد است. برای استفاده از این تکنیک باید قبل از ورود به پیست با استفاده از ترمز دستی و چرخاندن فرمان در جهت موافق پیچ تعادل قسمت عقب را به هم زده ماشين وارد under steer بکنید بعد از ورود به پیچ فرمان را جهت پیچ بچرخانید و وارد پیچ بشوید. پس از عبور از وسط پیچ فرمان را به سمت ادامه مسیر بگردانید.
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
این تکنیک در متمایل کردن پهلوی اتومبیل در حالتی شبیه دریفت است که تا زمانی که قسمت انتهایی اتومبیل در حالت متمایل به پهلو هست ادامه دارد. قبل از ورود به پیچ با به هم زدن تعادل پشت اتومبیل این حالت حاصل میشود.
 

masoud911

Registered User
تاریخ عضویت
30 دسامبر 2006
نوشته‌ها
37
لایک‌ها
2
سلام
دوست من منبع؟:)

نه واسه اینکه اسم جایی بیاد . واسه این که اگر کسی سوالی داشت بدونه از کی باید بپرسه
مطمنا شما نمیدونین که توی دراپ درت باید فنر های عقب تقریبا از مدار خارج شده باشن تا براحتی ترکشن به هم بخوره و یا باید تنظیمات فرمون رو عوض کرد تا انتقال وزن ماشین سریعتر و بیشتر باشه
مثال عرض کردم

منبع اصلی رو ذکر کنین تا دوستان بدونن اگر اطلاعات بیشتر خواستن چکار کنن
اخلاقیات و .... هم به کنار

حامد جان خوشحال میشیم از اطلاعات شما هم استفاده کنیم:p
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
این تکنیک مخصوص دریفت با اتومبیلهای دیفرانسیل جلو می باشد. دريفت كردن با اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو داراي تفاوتهايي در انجام و مراحل اين حركت در اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب است.


- شروع دريفت از ليز خوردن عقب ماشين آغاز ميشود در خودروهاي ديفرانسيل عقب ليز دادن عقب ماشين با گاز صورت ميگيرد اما در ديفرانسيل جلو ها اين عمل يا بايد ناشي از سرعت زياد در سر پيچ و نيروي گريز از مركز باشد يا با كمك ترمز دستي كه به سرخوردن عقب ماشين كمك ميكند .

- وقتي اتومبيل شما با سرعت در حركت است و به سر پيج ميرسيد و بنا به شرايط نياز به دريفت كردن داريد بايد زودتر از پيچ فرمان را به صورت ناگهاني برگردانيد و پس از
آن با استفاده از ترمز دستي ماشين را وادار به oversteer يا سر خوردن عقب آن كنيد

- در اين زمان كه ماشين شما حول محور جلوي آن در حال چرخيدن است شما موفق شده ايد تا دو چرخ را در جهت دلخواه ليز دهيد و حالا نوبت به چرخهاي جلوست. اگر فرمان را در همان حال كه چرخانده ايد نگه داريد عقب ماشين 90 درجه و سپس 180 درجه و يا حتي بيشتر حول چرخهاي جلو ميگردد اما اگر زماني كه ماشين 90 درجه چرخيد شما با برگرداندن فرمان در جهتي كه ماشين ليز ميخورد تعادل چرخهاي جلوي آن را نيز بهم بزنيد در واقع اينرسي حركتي ماشين باعث ميشود تا ماشين به پهلو بر روي هر چهار چرخ ليز بخورد در اين حالت شما كاملا موازي با مسير حركت بعد از پيچ وارد آن ميشويد وپس از موازي شدن با گاردريل مسير بعد از پيچ ميتوانيد ابتدا فرمان را برگردانده و دستي را خوابانده و پدال گاز را فشار دهيد



به یاد داشته باشید که ترمز كردن در اين حالت كاملا كنترل ماشين را از دست شما خارج ميسازد .



به عکس زیر دقت کنید :

6cpfvbc.jpg


4pj8aw2.jpg
 

Wiseman

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2007
نوشته‌ها
3,677
لایک‌ها
138
سن
37
محل سکونت
Meet Me in St. Louis
این تکنیک هم بیشتر برای مسابقات است. وقتی وارد یک پیچ با سرعت زیاد می شوید پای خود را از روی گاز برداشته و نرمتر وارد پیچ شوید و فرمان را در جهت پیچ بپیچانید تا پشت ماشین آرام وارد حالت oversteer بشود. حال دریفت را با چرخش فرمان و گاز و ترمز دستی کنترل نمایید و از پیچ عبور کنید. توجه داشته باشید که اتومبیلی که برای این نوع دریفت به کار می رود باید دارای سیستم تعلیق مسابقه ای باشد تا این تکنیک جواب بدهد. این تکنیک با ماشینهای استاندارد اجرا نمی شود.
 
بالا