برگزیده های پرشین تولز

آب و فاضلاب

aharandi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 فوریه 2016
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
1
سن
37
محل سکونت
تهران
بحث و تبادل نظر در زمینه تکنولوژی روز پکیج های تصفیه آب و فاضلاب
 

aharandi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 فوریه 2016
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
1
سن
37
محل سکونت
تهران
آشنایی با پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی
تصفیه فاضلاب
فرایند زدودن آلاینده‌ها از پساب، به‌ویژه فاضلاب خانگی است که شامل فرایندهای شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی برای زدودن این آلاینده‌ها و تأمین فاضلاب تصفیه شده که برای محیط زیست بی‌خطر است، می‌باشد. معمولاً یکی از محصولات تصفیه فاضلاب، زباله نیمه‌جامد است که لجن فاضلاب نامیده می‌شود که نیازمند تصفیه جداگانه پیش از دفن یا استفاده است.

فرایندهای مورد استفاده برای تصفیه شامل فرآیند بیولوژیکی با هوادهی گسترده لجن فعال EAAS (Extended Aeration Activated Sludge) ، فرآیند بیولوژیکی با رشد چسبیده IFAS (Integrated Fixed Activated Sludge) می باشند .
از مزایای پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
– قابلیت ارتقاء
– قابل حمل بودن
– کم جا بودن ( به دلیل طراحی خاص و ویژه)
– عدم ایجاد بو
– مصرف انرژی پایین
– شکل ظاهری مناسب

روشهای تصفیه فاضلاب انسانی:
بطورکلی روشهای تصفیه فاضلاب را می توان به سه دسته اصلی فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تقسیم بندی نمود.
به ندرت اتفاق می افتد که یکی از روشهای گفته شده بتواند تمامی خواسته ها را از سیستم تصفیه برآورده سازد. بنابراین در اکثر موارد لازم است که ترکیبی از روشهای فوق استفاده شود. واحدهای تصفیه بر مبنای اصول کار یک یا ترکیبی از روش های به کار گرفته شده به منظور انجام عملیاتی خاص طراحی میگردند. بر اساس روش های استفاده شده، روش های تصفیه عموماً به دو دسته واحدهای عملیاتی و واحدهای فرآیندی تقسیم می گردند.

۱- روشهای فیزیکی
از جمله روش های معمولتصفیه فیزیکی فاضلاب می توان به سیستمهای آشغالگیری، دانه گیری، ته نشینی، شناورسازی، چربی گیری و فیلتراسیون اشاره نمود.

۲– تصفیه فاضلاب بهداشتی (روش های بیولوژیکی)
به آن دسته از روشهایی که درآنها از فرآیندهای بیولوژیکی برای تصفیه فاضلاب استفاده میشود، روش های بیولوژیکی می گویند. در این روشها میکروارگانیسم ها (بویژه باکتریها) نقش اصلی را در فرآیند تصفیه برعهده دارند چرا که آنها با استفاده ازمکانیسمهای درونی خود مواد آلی موجود در فاضلاب را جذب کرده و از آن برای تولید سلول جدید و کسب انرژی استفاده می کنند.
از آنجاکه سهم عمده ای از آلاینده های فاضلاب را مواد آلی تشکیل می دهند، استفاده از روشهای بیولوژیکی امروزه بطور گسترده ای برای تصفیه فاضلاب ها متداول شده است. روشهای بیولوژیکی قادرند با هزینه ای پایین، طیف گسترده ای از آلاینده ها را مورد تصفیه قرار دهند. در ذیل به بررسی برخی روشهای معمول در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب می پردازیم.

۳- روش لجن فعال با هوادهی گسترده
فرآیند تصفیه در این روش مطابق فرآیند لجن فعال است با این تفاوت که به منظور کاهش حجم لجن تولیدی و مشکلات ناشی از آن اصلاحاتی در روش تصفیه صورت گرفته است. این اصلاحات شامل افزایش زمان ماند هیدرولیکی و عمر لجن میباشد. این تغییرات سبب شده است که میزان لجن دفعی بطور قابل ملاحظه ای کاهش یابد. همچنین پایداری و مقاومت سیستم نسبت به نوسانات کیفی و کمی ورودی افزایش یافته است. انعطاف پذیری و پایداری این سیستم سبب شده است که امروزه در کشور ما بطور گسترده ای از این روش برای تصفیه انواع فاضلاب های بهداشتی و صنعتی استفاده شود.
ملاحظات:
۱- لجن دفعی این روش بسیار کمتر از لجن دفعی روش لجن فعال است.
۲- لجن دفعی کاملا تثبیت شده بوده و نیاز به هضم ندارد.
۳- این سیستم نسبت به تغییرات کیفیت فاضلاب و همچنین حجم فاضلاب ورودی روزانه مقاوم است.
۴- توصیه می گردد که برای تصفیه فاضلاب های بهداشتی از این روش استفاده گردد.
۵- چنانچه فاضلاب حاوی مواد سمی و شیمیایی با مقادیر بالا نباشد، این روش بطور موثری قابلیت کاربرد را برای تصفیه فاضلاب دارد.
۶- استفاده از این روش برای ظرفیتهای ۳۰۰-۱۰ مترمکعب در روز بصورت پکیج فلزی و برای ظرفیتهای بالاتر بصورت بتنی پیشنهاد می گردد.
۷- همانند روش لجن فعال به تجهیزات هوادهی نیاز دارد.

۴- فرآیندIntegrated Fixed-film Activated Sludge) IFAS)
در فرایند IFAS از تلفیق رشد چسبیده و معلق میکروبی بصورت همزمان استفاده می گردد. سیستمهای IFAS مزایای گسترده تر ی را نسبت به فرایندهای متداول لجن فعال (سیستم های دارای رشد معلق ) دارا هستند. این سیستم ها علاوه بر مقاومت بالا در برابر شوک های بارگذاری آلی و هیدرولیکی انعطاف پذیری و قدرت تصفیه بیشتری را دارا می باشند. مزایای ذکر شده در فوق با تعبیه مدیاهای مناسب در درون حوضچه هوادهی لجن فعال حاصل می گردد. ( با قرار گرفتن مدیا در داخل حوضچه هوادهی لجن فعال، زیست توده بیشتری تشکیل می گردد). (بدون آنکه سبب افزایش بارگذاری جامدات به حوضچه ته نشینی بگردد). در این حالت بدون نیاز به افزایش بخش سازه ای و تنها با افزایش مدیا و تغییر میزان هوادهی میزان بارگذاری آلی و هیدرولیکی به واحدهای لجن فعال افزایش می یابد. در واقع در این سیستمها زیست توده متصل به مدیا مسب افزایش راندمان عملکرد تصفیه فاضلاب می گردد. از طرفی با افزایش زیست توده مقاومت فرایند در برابر شوکهای بارگذاری آلی و هیدرولیکی افزایش می یابد.

۵- روشهای شیمیایی
در روشهای شیمیایی فرآیند جداسازی یا تبدیل مواد آلاینده، به کمک افزودن موادشیمیایی و در نتیجه واکنشهای شیمیایی مواد صورت می گیرد. پیچیدگی در این فرآیندها به مراتب بیش از روشهای فیزیکی می باشد. همین پیچیدگی سبب دشواری نسبی در بهره برداری از روشهای شیمیایی می گردد. از این رو تا حدامکان سعی می شود که کمتر از روشهای شیمیایی در سیستم تصفیه استفاده شود. به علاوه هزینه خرید و نگهداری مواد شیمیایی مورد نیاز در برخی موارد مانع بزرگی در کاربرد فرآیندهای شیمیایی است. روشهای ترسیب شیمیایی (انعقاد و لخته سازی) و گندزدایی با کلر وترکیبات آن جزء مهمترین روشهای شیمیایی مورد استفاده در تصفیه فاضلاب محسوب می گردند.

منبع - تصفیه فاضلاب
http://www.farabsanaat.com/پکیج-تصفیه-فاضلاب-بهداشتی-،-انسانی/
 

aharandi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 فوریه 2016
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
1
سن
37
محل سکونت
تهران
آشنایی با سپتیک تانک

سپتیک تانک
یا سپتیک فاضلاب، از ساده ترین و ارزان ترین نوع روش طبیعی تصفیه فاضلاب می باشد که بصورت همزمان ۲ روش تصفیه مکانیکی (ته نشینی فاضلاب سنگین) و تصفیه زیستی (تجزیه فاضلاب با استفاده از باکتری های بی هوازی) را انجام می دهد.

طرز کار سپتیک تانک بدین صورت است که فاضلاب دفع شده از خروجی لوله های وسایل بهداشتی پس از ورود به انباره سپتیک تانک به علت کاهش سرعت جریان قسمتی از مواد معلق و مواد سنگین آن ته نشین می شود و به صورت لجن در کف انباره سپتیک تانک قرار می گیرد سپس با کمک باکتری های بی هوازی که فعال شده اند شروع به تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب می کنند و می توان گفت لجن فاضلاب را هضم می نمایند.

کار باکتری های بی هوازی اینگونه است که انرژی مورد نیاز خود را از تجزیه مواد آلی، معدنی موجود در فاضلاب بدست می آورند و این باکتری ها بر خلاف باکتری های هوازی لجن و فاضلاب را احیا می کنند در نتیجه فاضلاب به صورت مواد آلی ناپایدار تجزیه شده و در اثر این فعل و انفعالات فاضلاب به پساب تبدیل می شود. پساب حاصل از تصفیه را می توان به فاضلاب های شهری ترانشه های جذبی، چاه جاذب و یا به آب های سطحی مجاور جهت مصارف کشاورزی هدایت کرد. سپتیک تانک به صورت انباره استوانه ای شکل و از جنس بتن مسلح با سیمان تیپ ۵ ضد سولفات که از داخل و خارج توسط پلیمر های شیمیایی ایزوله گردیده و در ظرفیت های مختلف ساخته می شود این دستگاه به صورت مونتاژ شده یا قطعاتی که در محل مورد نظر قابل مونتاژ باشد نصب و راه اندازی می گردد.

اجرای سپتیک تانک برای جمعیت های محدود همچون یک واحد ساختمان و یا مجتمع های چند واحدی مسکونی و یا موسسات کوچک و سایر مراکز جمعیتی مورد استفاده قرار می گیرد.
هنگامیکه تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک بصورت ناقص انجام می شود در حالت کلی به ۲ روش دفع می گردد.

۱- دفع پساب در زمین: در صورتیکه سطح آب زیرزمینی پائین و امکان ایجاد چاه جذب کننده فاضلاب موجود باشد.در صورتیکه سطح آب زیرزمینی بالا باشد و زمین از نفوذ پذیری زیادی برخوردار نباشد، باید پساب را زیر سطح زمین پخش نمود.در این صورت پساب با کمک یک شبکه لوله های سوراخ دار در زیر زمین و در عمق ۴۵ تا ۹۰ سانتی متری پخش می گردد.

۲- وارد کردن پساب به فاضلاب شهری: پس از انجام عملیات پیش تصفیه در سپتیک تانک ها می توان پساب خروجی را به فاضلاب شهری جهت عملیات تکمیلی تصفیه هدایت نمود.


انواع سپتیک تانک


۱سپتیک تانک بتنی :
سیمان مصرفی در سپتیک تانک بتنی از نوع سیمان تیپ ۵ ضد سولفات می باشد. میلگرد مصرفی از نوع آجدار می باشد. طراحی و اجرای این نوع سپتیک تانک به گونه ای است که ایزولاسیون به بصورت کامل رعایت گردید و هیچ گونه بوی نا مطبوع در محیط ایجاد نمی گردد.

۲- سپتیک تانک پلی اتیلن :
مواد مصرفی در این نوع سپتیک تانک از جنس PE با گرید ۱۰۰ ( سپتیک تانک از جنس پلی اتیلن ) و به صورت ۳ لایه می باشند.

۳سپتیک تانک فایبرگلاس :
سپتیک تانک فایبرگلاس با استفاده از الیاف پلی استر و پلی رزین می باشد و از مزایای این نوع سپتیک تانک می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱ – اجرای سریع

۲– هزینه پایین

۳– کیفیت بالاتر

۴– وزن سبک تر و اشغال فضای کمتر

۵– عدم ایجاد جلبک

۶– ساخت مطابق با ابعاد درخواستی کارفرما (عدم محدودیت در ساخت)

منبع : واحد مهندسی فرآب - سپتیک تانک
http://www.farabsanaat.com/سپتیک-تانک/
 

aharandi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 فوریه 2016
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
1
سن
37
محل سکونت
تهران
آشنایی با سیستم چربی گیر
یکی از آلاینده های معمول در فاضلاب صنایع مختلف، وجود روغن و چربی در پساب خروجی می باشد، در برخی موارد غلظت آلاینده های فوق به قدری بالا است که لزوم استفاده از یک واحد چربی گیر برای جلو گیری از ایجاد مشکلات بیشتر نظیر (آلودگی محیط زیست و گرفتگی چاه و انسداد) توصیه می گردد.


در حال حاضر روشهای مختلفی جهت چربی گیری استفاده می گردد که عبارتند از:
۱- روش های فیزیکی (ثقلی)
۲- روش های فیزیکی و شیمیایی

از میان انواع پساب های تولیدی، فاضلاب آشپزخانه در رستوران های صنعتی و … حاوی غلظت بالایی از ذرات روغن و چربی و پلاستیک و … می باشند. بهترین و مقرون به صرفه ترین روش تصفیه و چربیگیر ی اولیه پساب های فوق، استفاده از چربیگیر های تولیدی شرکت مهندسی فرآب صنعت از جنس فایبرگلاس می باشد.

کارکرد دستگاه چربی گیر
۱- جلوگیری از ورود روغن و چربی از فاضلاب به منهول ها و دیواره های چاه جاذب (مسدود شدن و گرفتگی لوله های انتقال و چاه جاذب)
۲- جلوگیری از پر شدن سریع چاه جاذب به دلیل ورود ذرات معلق (نظیر برنج، پلاستیک، درب نوشابه و…)(به دلیل تعبیه یک عدد سبد آشغالگیر در ورودی جریان)
۳- پایین آوردن بار آلودگی فاضلاب برای ورود به مراحل بعد تصفیه خانه (در تصفیه خانه های بتنی و فلزی – بالا بردن راندمان تصفیه خانه)

انواع چربی گیر
1- چربی گیر از نوع فایبرگلاس
2- چربی گیر از نوع پلی اتیلن

منبع : واحد مهندسی فرآب - چربی گیر
http://www.farabsanaat.com/چربی-گیر/
 

aharandi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 فوریه 2016
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
1
سن
37
محل سکونت
تهران
آشنایی با سیستم تصفیه آب و اسمز معکوس

تصفیه آب و تولید آب شیرین به روش اسمز معکوسROدستگاه اسمز معکوس (سیستم تصفیه آب)، به طور ویژه در مواقعی استفاده می گردد که نیاز به کاهش میزان نمک آب می باشد .

در واقع پیشرفته ترین روش تصفیه آب ( آب شیرین کن )، اجرای روش اسمز معکوس (Reverse Osmosis) می باشد که در این فرایند آب با فشار از یک سری غشاء نیمه تراوا (Semi Permeable Membrane ) عبور داده می شود. این فشار خارجی از فشار اسمزی طبیعی بیشتر است در نتیجه مولکول های کوچک تر از منافذ غشاء، عبور می کنند در حالیکه مولکول های بزرگ تر قادر به عبور از غشاء نیستند (درشکل زیر ملاحظه میگردد که قطر منافذ یک ممبران حتی از قطر یک ویروس و باکتری نیز کوچکتر می باشد) و سپس در جریانی جانبی از کنار غشاء عبور داده شده و دفع می گردند .



اساس کار اسمز معکوس

فرض کنید دو ظرف مطابق شکل ۱ ،یکی حاوی آب نمک (۱) ودیگری حاوی آب خالص (۲) توسط یک لوله به یکدیگر متصل بوده وهر دو دارای ارتفاع مساوی از آب و در یک سطح قرار داشته باشند. جهت برقراری تعادل در غلظت یونهای سدیم و کلراید از ظرف آب نمک، یونهای نمک به صورت نفوذ مولکولی به ظرف آب خالص انتقال یافته تا تعادل غلظت بین هر دو ظرف برقرار گردد. اما اگر بین این دو ظرف و در مسیر جریان آب یک غشاء قرار گیرد که فقط اجازه دهد مولکولهای آب از آن عبور کنند، یونهای نمک اجازه عبور نخواهند داشت. لذا برای برقراری تعادل در غلظت، آب خالص از ظرف شماره (۲) به ظرف شماره (۱) انتقال می یابد و این عمل تا آنجا ادامه می یابد که افزایش ارتفاع حاصله در ظرف آب نمک، فشار مضاعف ایجاد کرده و اجازه انتقال آب از ظرف شماره (۲) به ظرف شماره (۱) را ندهد. این فشار را فشار اسمزی می گویند و طبق قانون Vant Hoff تابعی است از غلظت نمک در هر دو ظرف غشاء.

در این روش جریان آب ورودی یا خوراک (Feed) به دو جریان خروجی تبدیل می شود:

۱٫ آب تصفیه شده (Permeat)

۲٫ آب تغلیظ شده که املاح آن افزایش یافته است به نام دورریز(Reject) یا (Brine )

در سیستم اسمز معکوس ( آب شیرین کن ) آب از غشاء نیمه تراوا ( ممبران ) عبور کرده و نمک های محلول آن حذف می شود.

با استفاده از دستگاه آب شیرین کن میتوان آبی با املاح اندک و حتی بدون املاح استحصال کرد.

مزیت استفاده از این روش نسبت به سایر روش ها نظیر : تقطیر و یا ستون های کاتیونی و آنیونی ( دیونایزر ) صرفه اقتصادی آن ، مصرف انرژی کم ، عدم آلوده سازی محیط زیست ، ایمن بودن آن برای اپراتور سیستم و … می باشد.

منبع : واحد مهندسی فرآب - تصفیه آب - اسمز معکوس

http://www.farabsanaat.com/%D8%AA%D8%B5%D9%81%DB%8C%D9%87-%D8%A2%D8%A8
 
بالا