• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

آخرین عکسی که گرفتم - نسخه تصاویر دوربین (قوانین در پست اول)

LEnIn+$

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2006
نوشته‌ها
514
لایک‌ها
0
محل سکونت
.!.
لیسار- تالش

 

darya_s

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
23 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,592
لایک‌ها
5
----------------------------------------------------------------------------
عکسهای این پست رو منتقل کردم به تاپیک ماکروگرافی.
 

darya_s

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
23 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,592
لایک‌ها
5
اینهم یکی دیگه:




و این یکی که قرار بود این زنبور رو بگیرم ولی نشد که نزدیکتر بشم چون در میرفت، بخاطر همین تبدیل شد به عکس گل و فکر کنم کادربندیش خراب باشه: ماکرو هست مثلا


و


و این یکی رو هم منتقل کردم به تاپیک ماکروگرافی


لطفا اشکالات من رو هم بگید، ممنون.

------------------------------------------------------------------------
این عکسها رو THumbnail کردم.
 

LEnIn+$

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2006
نوشته‌ها
514
لایک‌ها
0
محل سکونت
.!.
لطفا اشکالات من رو هم بگید، ممنون.

این مقاله رو بخونید شاید مفید باشه:

موارد مهم در ترکيب بندي
یک ترکيب بندي خوب با اصول اوليه آن شروع مي‌شود. قرار دادن درست سوژه در کادر حياتي است و يکسري قوانين ساده مي تواند کمک زيادي در اين مورد نمايد. بسته به اين که سوژه يک منظره ، يک شخص يا شئ و يا اينکه کادر افقي يا عمودي است، ترکيب بندي فرق مي کند. در بعضي شرايط بايد به بعضي از قوانين ترکيب بندي کمتر و در بعضي موارد بيشترتوجه کرد.
هر عکسي بايد –علت وجودي – داشته باشد واگر اين علت براي گيرنده عکس مشخص نباشد چه انتظاري از بيننده داريد که از عکس چيزي بفهمد؟ بيشتر مردم براي منظورهاي خاصي نظير يادگاري از چيزي داشتن، ثبت يک لحظه تکرار نشدني، ثبت يک موقعيت استثنايي، شکار يک سوژه زيبا يا جذاب و ... عکس مي‌گيرند. براي اينکه عکس معني داشته باشد بايد اصولي را در آن رعايت کرد:
-افقي و عمودي: شما دنيا را با زاويه نسبت به افق نمي‌بينيد، بنابر اين به غير از شرايطي که تعمدا اين کار را مي کنيد از آن پرهيز نماييد. افق را در کادرتان تنظيم نماييد. منظره يک ساحل کج که انگار آب دريا در حال ريختن از يک ور عکس مي‌باشد براي بيننده جالب نيست. براي تراز کردن دوربين يک خط افقي مثل خط آب دريا را در نظر گرفته و دوربين را بالا برده و بچرخانيد تا خط پايين کادر موازي خط افقي شود، سپس دوربين را بدون اينکه تغيير وضعيت دهيد پايين اوريد تا خط آب کمتر از2/1 و بيشتر از 3/1 کادر افقي عکس را اشغال نمايد و آسمان بقيه کادر را. يادتان باشد هيچگاه خط افق را در وسط کادر قرار ندهيد.

بعضي دوربين‌ها براي سادگي شبکه‌اي افقي عمودي را روي مانيتور نشان مي دهند. اگر دوربين شما چنين امکاني دارد استفاده از آن براي بالا بردن دقت و کاهش زمان مناسب است.
-هر چند تکنيکي که بالا شرح داده شده بود براي منظره‌اي مثل دريا مناسب است، ولي براي منظره يک آبگير يا بندرگاه مناسب نيست. مثلا ساحل آبگيرها در آنطرف درياچه قابل ديدن است و تشخيص سطح افقي در آنها مشکل است. در چنين شرايطي دنبال يک خط عمودي بگرديد. در کادر عکس نگاه کنيد و هر جا که يک خط عمودي يافتيد کادر عکس را با آن نقطه تراز نماييد.
عکاسي از سوژه‌هاي عمودي مشکل تر است. ايجاد حالت پرسپکتيو توسط لنز دوربين مي‌تواند کاملا گيج کننده باشد. مي‌توان به اجزاء عمودي در منظره توجه کرد و کادر را در اطراف آنها حرکت داد تا مطمئن شويم لبه عمودي کادر واقعا با خط عمودي موازي است. بخصوص عکاسي از مناظر شهرها مشکل است و براي تصميم گيري درباره اين که کدام خط واقعا عمودي است بايد دقت بيشتري به کار برد. با تنظيم کادر بر روي نزديکترين و بزرگترين ساختمان در کادر به احتمال زياد بقيه ساختمانهاي واقع در دوردست تصوير از تراز خارج خواهند شد. با يک نگاه کلي در تصوير مي‌توان از اين اشتباه پرهيز کرد.
اگر باز هم تصوير کج به نظر مي‌رسد بايد زاويه دوربين را تغيير داد و يا حتي موقعيت عکاسي را عوض کرد.
يک نکته: بعضي مواقع مناظر خيابان از ميان خيابان به بهترين وجه گرفته مي‌شود، با گرفتن عکس از امتداد جاده پرسپکتيوي زيبا و طبيعي خواهيم داشت (البته به شرطي که قبل از تمام شدن عکاسي زير چرخهاي يک تريلي روي جاده پهن نشده باشيد!!)


از اجزاء شلوغ کننده در کادر پرهيز نماييد
اجزاء شلوغ کننده عکس به چند طريق ايجاد مي‌شوند. اين اجزاء ممکن است مردم، حيوانات يا اشيائي باشند که بطور ناخواسته در کادر قرار مي‌گيرند و حتي ممکن است بخشي از سوژه را بپوشانند، عدم تناسب رنگي ايجاد نمايند و يا نامتناسب با سوژه و موضوع عکس باشند. بعضي از اين مزاحمتها را براحتي مي‌توان کنترل نمود و بعضي را نمي‌توان کاري کرد:
- توريستهاي سرگردان، پياده‌ها، احشام يا خودروها: کاري نمي توان کرد. بايد صبر کنيد (صبور باشيد!) تا هر وقت دلشان خواست از کادر مورد نظر شما خارج شوند! مي‌توان با تغيير موقعيت يا نزديکتر شدن به سوژه بعضي از اشياء ساکن را از کادر خارج کرد يا با استفاده از زوم کردن يا بريدن کادر بعد از عکاسي مشکل را حل نمود.
- از اجزاء مزاحمي که خودتان ايجاد کرده ايد دوري کنيد: خيلي از دوربين ها مي توانند ساعت و تاريخ را روي عکس اضافه نمايند، تا جايي که برايتان لازم نيست از استفاده از آن خودداري نماييد. با اضافه کردن تاريخ و ساعت روي عکس چيزي به عکس شما اضافه نمي شود و حذف کامل آنها بعد از گرفتن عکس کاملا ممکن نيست. بعلاوه اطلاعات عکس در بخش متاديتا EXIF عکس ثبت مي شود که نياز استفاده از تاريخ و زمان بر روي عکس را از بين مي برد.


نقطه فوکوس
نقطه فوکوس عکس بسيار مهم است:
- مطمئن شويد که فوکوس کامل روي سوژه انجام گرديده است: معمولا بايد سوژه مهمترين بخش تصوير بوده و نگاه بيننده به سمت آن کشيده شود، اما نيازي نيست که در مرکز عکس واقع باشد. با استفاده از قفل فوکوس کاري کنيد که فوکوس بجاي مرکز تصوير روي سوژه انجام شود. –سوژه را در ميان کادر قرار دهيد، فوکوس را روي سوژه انجام داده و دکمه شاتر را تا نيمه بفشاريد، وقتي مستطيل ميان مانيتور سبز شد فوکوس انجام شده و تا هنگامي که دکمه را رها نکنيد فوکوس در همان وضعيت باقي مي‌ماند، اکنون کادر بندي مورد نظر را انجام داده و دکمه را تا آخر بفشاريد تا عکس گرفته شود.
- پرتره: روي چشم‌ها فوکوس کنيد، اگر دوربين زوم اپتيکال دارد براي کادر بندي سوژه از آن استفاده نماييد. اگر دوربين اولويت ديافراگم دارد، يک ديافراگم باز انتخاب نماييد تا پس زمينه سوژه مات شود و اگر ندارد ممکن است يک مد مخصوص پرتره داشته باشد. اين مد بطور خودکار از يک ديافراگم باز استفاده مي‌نمايد. اگر تنها فلاشي که داريد همان فلاش سر خود دوربين است آنرا خاموش کنيد و از نور يک پنجره يا نورهاي غير متمرکز محيط استفاده نماييد.
اگر فلاش تنها انتخاب شما براي نور است از قرار دادن سوژه در نزديکي ديوار يا هر سطح تخت ديگر پرهيز نماييد، زيرا يک سايه خشن در کنار سوژه روي ديوار ايجاد مي‌گردد که زيبا نيست.
هنگام کادر بندي براي امتداد نگاه سوژه جايي در کادر باقي بگذاريد و هميشه دوربين را کمي به سمت پايين بگيريد که نواحي زير بيني و چانه در عکس ديده نشود.
سخن آخر: هميشه به ياد داشته باشيد، اول فکر کنيد، بعد عکس بگيريد.
چند ثانيه فکر کردن در مورد عکسي که مي خواهيم بگيريم مهمترين مرحله عکاسي است. خوبي دوربين‌هاي ديجيتال اين است که نمايي از عکس نهايي را در مانيتور مي توان ديد و خيلي راحت‌تر از دوربين‌هاي معمولي در مورد نتيجه کار نظر داد.
.akkasee.com
 

LEnIn+$

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2006
نوشته‌ها
514
لایک‌ها
0
محل سکونت
.!.

LEnIn+$

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2006
نوشته‌ها
514
لایک‌ها
0
محل سکونت
.!.
حالا رو نبینید سگه چه ژست مونالیزاییی گرفته!!

از بس وول میخورد31 تا عکس ازش گرفتم تا سه تاش خوب در اومد.تازه چند تا گازم گرفت.
216.gif
 

darya_s

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
23 ژوئن 2004
نوشته‌ها
1,592
لایک‌ها
5
این عکس سومی رو چطوری باید میگرفتم؟
 

phoyo_live

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
31 می 2004
نوشته‌ها
1,047
لایک‌ها
13
سن
38
محل سکونت
ahwaz
دوستان عزیز عکسهاتون رو تمنیل بذارید و یا اگه میخواید بزرگ بذارید طول یا عرضش از 500 پیکسل تجاوز نکنه و بیش از 80 کیلوبایت هم نباشه . با دوستانی که رعایت نکنن شدیدا" برخورد میشه.
 

Mahiar0

کاربر افتخاری سئو و معرفی سایتها
تاریخ عضویت
20 جولای 2004
نوشته‌ها
10,341
لایک‌ها
1,210
محل سکونت
رشت
خیلی جالبند
 

LEnIn+$

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2006
نوشته‌ها
514
لایک‌ها
0
محل سکونت
.!.
EXIF چيست؟
هرگاه که شما شاتر را فشار مي دهيد دوربين شما اطلاعات ارزشمندي که عکس شما را توصيف مي کند همراه با عکس ذخيره مي کند. دوربين اطلاعاتي از قبيل زمان، سرعت شاتر، ديافراگم، فاصله کانوني، و ISO را در بخش آغازين فايل تصويري با فرمت EXIF(Exchangeable Image File) ذخيره مي نمايد. اين اطلاعات بخشي از فايل تصويري مي شود و مي توان آنها را با نرم افزارهايي نظير فتوشاپ 7 يا IPhoto و يا حتي با ACDsee مشاهده نمود.
 

Gt_Max

Registered User
تاریخ عضویت
13 آگوست 2003
نوشته‌ها
1,663
لایک‌ها
80
محل سکونت
In Your Pantz
EXIF چيست؟
هرگاه که شما شاتر را فشار مي دهيد دوربين شما اطلاعات ارزشمندي که عکس شما را توصيف مي کند همراه با عکس ذخيره مي کند. دوربين اطلاعاتي از قبيل زمان، سرعت شاتر، ديافراگم، فاصله کانوني، و ISO را در بخش آغازين فايل تصويري با فرمت EXIF(Exchangeable Image File) ذخيره مي نمايد. اين اطلاعات بخشي از فايل تصويري مي شود و مي توان آنها را با نرم افزارهايي نظير فتوشاپ 7 يا IPhoto و يا حتي با ACDsee مشاهده نمود.

من از کجا می تونم این فایل exif رو پیدا کنم و بکشم بیرون...؟ :blink:
 

LEnIn+$

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2006
نوشته‌ها
514
لایک‌ها
0
محل سکونت
.!.
من از کجا می تونم این فایل exif رو پیدا کنم و بکشم بیرون...؟
حتما یه نسخه اصلی از عکس رو نگه دار چون اگه عکس ویرایش بشه اطلاعات exifاز بین میره که تاریخ و ساعت دقیق هم توشه..روی ایکنش راست کلیک کن و Properties رو بزن .بعد Summary وبعد advanced .
 

LEnIn+$

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2006
نوشته‌ها
514
لایک‌ها
0
محل سکونت
.!.
در ضمن چون اطلاعات سرعت شاطر و دیافراگم و ایزو وجود نداره نمیشه عکست رو کامل تحلیل کرد .(من که بلد نیستم).

ولی در کل عکس غروب از نظر کادر بندی و رنگها خیلی خوبه. ای کاش دیافراگم و سرعت شاطر رو میدونستی تا ما هم این دیاف و شاتر رو در غروب امتحان میکردیم.
 
بالا