• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

آشنايي با مفاهيم سخت افزاري

Jacky

مدیر بازنشسته - فروشنده معتبر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
18 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
1,771
لایک‌ها
34
سن
43
DVD مخفف Digital Versatile/Video Disc است . كيفيت صوت و تصوير DVD تقريبا بالاترين كيفيت در حال حاضر است و روي يك ديسك 4.37 گيگابايتي امكان ضبط : يك فيلم دو ساعته با كيفيت بسيار بالاي تصوير ،‌چندين قالب صوتي مختلف مثل stereo و Dolby Digital يا DTS ( با چند زبان مختلف ) ، زير نويس هاي چندزبانه ،‌منوهاي متحرك و... وجود دارد .

- همونطور كه دوست عزيزمون در بالا هم اشاره كردن ،‌استانداردهاي مختلفي براي DVD‌ وجود داره ،‌كه در اينجا توضيحاتي رو به اونها اضافه مي كنيم :

استاندارهاي Minus‌ ( منها ) DVD-R , DVD-RW اولين سري ديسكهاي قابل رايت بودن كه ساخته شدند و اكثر DVD-Rom‌ها . DVD-Player ها از اونها پشتيباني مي كنن ( حدود 93 درصد دستگاها ) . اين سري DVD‌هاي يك رو يك لايه single side حدود 4.37 گيگابايتي ( DVD-5 ) و دو رو يك لايه double sided حدود 8.75 گيگابايتي ( DVD-10 )‌ پشتيباني مي كنن .

استاندارهاي Plus ( جمع ) DVD+R , DVD+RW‌
اين سري بعد از سري فوق ساخته شدند و حدود 80 درصد دستگاها از اين سري پشتيباني مي كنن و در همون ظرفيتهايي كه در بالا ذكر شد موجود هستن . در اين سري قابليتها و امكانات بيشتري وجود دارد ، براي اطلاعات بيشتر به اينجا مراجعه كنيد .


DVD+R DL يا DVD+R9 هم گفته مي شه ،‌ ديسك دولايه Dual Layer قابل رايت كردن از سري plus‌ است . ديسك هاي دو رو يك لايه dual layered حدود 8 گيگابايت ظرفيت دارند ( DVD-9 ) و ديسكهاي دو رو دو لايه dual layered double sides حدود 16 گيگابايت ظرفيت دارند .

DVD-RAM اين سري داراي بهترين قابليتهاي رايت كردن هستند ، ولي اكثر دستگاهها از اين سري پشتيباني نمي كنند . از اين سري مي توان بعنوان يك هاردديسك قابل حمل استفاده كرد .

- علاوه بر استانداردهاي مختلف ، ظرفيتهايي متفاوتي هم در DVD ها وجود داره :


DVD-5 : حدود 4,700,000,000 ‌ بايت رو مي تونه نگهداري كنه ، كه معادل 4.37 گيگابايت است . همچنين ديسك يك رو يك لايه Single Sided Single Layered هم گفته مي شه . به 4.7 گيگابايت معروف است.

DVD-10 : حدود 9,400,000,000 بايت رو مي تونه نگهداري كنه ،‌ كه معادل 8.75 گيگابايت است . همچنين ديسك دو رو يك لايه Double Sided Single Layered هم گفته مي شه .

DVD-9 : حدود 8,540,000,000 بايت رو مي تونه نگهداري كنه ، كه معادل 7.95 گيگابايت است . همچنين ديسك يك رو دو لايه Single Sided Dual Layered هم گفته مي شه .به اين عناوين نيز خوانده مي شه : DVD+R9و DVD+R DL يا 8.5 GB

DVD-18 : حدود 17,080,000,000 بايت رو مي تونه نگهداري كنه ، كه معادل 15.9 گيگابايت است . همچنين ديسك دو رو دو لايه Double Sided Dual Layered هم گفته مي شه .

از DVD-9‌ و DVD-18 فقط DVD+R‌ پشتيباني مي كنه ، ولي سايرين رو تمامي استانداردهاي مذكور پشتيباني مي كنن .

 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
نحوه انتخاب یک مانیتور

مانیتور یکی از عناصر سخت افزاری مهم در کامپیوتر است که از آن بعنوان دستگاه استاندارد خروجی و در جهت نمایش اطلاعات استفاده می گردد. تمامی کاربران

کامپیوتر بمنظور مشاهده خروجی مناسب ، نیازمند استفاده از یک مانیتور مطلوب می باشند. انتخاب یک مانیتور به عوامل متفاوتی نظير مشخصات فنی و نوع کاربرد آن ، بستگی دارد .اولين نمايشگرها ( مانيتورهای مبتنی بر متن ) بمنظور استفاده در کامپيوترهای شخصی در سال 1970 ، ارائه گرديدند. از سال 1970 تاکنون، مدل ها ی متفاوتی از مانتيتورها با بهره گيری از تکنولوژی های متفاوت و ارائه قابليت های مختلف ، توليد و عرضه شده اند . مانيتورهای ( CRT ( Cathod Ray Tube و مدل های متفاوت ( LCD ( Liquid Crystal display ، نمونه هائی از مانيتورهای ارائه شده طی ساليان گذشته و اخير می باشند. در این مقاله قصد داریم به برخی از پرسش های متداول در زمینه انتخاب یک مانیتور پاسخ داده و از این رهگذر با ضوابط انتخاب صحیح یک مانیتور بیشتر آشنا شویم .در ابتدا لازم است با برخی اصطلاحات مرتبط با مانيتور که در اين مقاله از آنان استفاده شده است ، آشنا شويم .

اصطلاحات

Aperture Grille : در تکنولوژی فوق ، بمنظور ايزوله نمودن پيکسل ها بصورت افقی از مجموعه ای سيم های عمودی استفاده می گردد.مانيتورهائی که از تکنولوژی فوق استفاده می نمايند، دارای شفافيت و وضوح تصوير مناسبی می باشند. پيکسل ها با توجه به ماهيت خطوط پويش استفاده شده بمنظورنگاشتن تصوير، بصورت عمودی از يکديگر متمايز می گردند.

Aspect Ratio : نسبت پهنای تصوير به ارتفاع را می گويند و برای اکثر مانيتورهای موجود ، 3 : 4 می باشد .

Asset Control : ويژگی فوق، باعث صرفه جوئی در زمان بمنظور رديابی مانيـتورها در شبکه می گردد. در صورتيکه مانيتور دارای ويژگی فوق بوده و از آن بهمراه نرم افزارهای ضروری در شبکه استفاده گردد ، امکان بازيابی اطلاعات لازم بمنظور رديابی مانيتورها ، فراهم می گردد.( شماره سريال مانيتور ، مدل و ... ) . اطلاعات فوق، برای مديران شبکه بسيار مفيد خواهد بود .

Bandwidth : سرعت ( بر حسب مگاهرتز ) داده دريافتی توسط مانيتور از پردازنده کارت گرافيک را می گويند . هر اندازه ميزان سرعت فوق بيشتر باشد ، تصاوير با وضوح و شفافيت بهتری نمايش داده می شوند ( خصوصا" در موارديکه دقت بالا، انتخاب شده باشد ) .

Color Convergence : پارامتر فوق ، معياری بمنظور سنجش نحوه تلاقی سه تفنگ رنگی ( قرمز ،سبز ، آبی ) درهر پيکسل بوده و وضوح بهتر تصاوير را در صورت همگرائی مناسب ، بدنبال خواهد داشت .

Conventional Tube : متداولترين لامپ استفاده شده در مانيـتورها ،طی ساليان گذشته بوده است . مانيتورهائی که از لامپ تصوير پانزده اينچ و يا بالاتر استفاده نموده اند ، هم اينک درصدد استفاده از صفحات مسطح و يا ساير لامپ های تصوير ، می باشند .

Dot Pitch : يک واحد اندازه گيری بمنظور محاسبه فاصله بين مراکز دو نقطه نورانی با رنگ مشابه بر روی نمايشگر می باشد .هر اندازه نقاط به يکديگر نزديک باشند ،مقدار پارامتر فوق کمتر شده و تصاوير از وضوح بهتری برخوردار خواهند بود .

Energy Star : استاندارد ارائه شده توسط Environmental Protection Agency )EPA) ، بمنظور توليد و استفاده از کامپيوترهای شخصی با هدف بهينه سازی مصرف انرژی می باشد.استاندارد فوق ، اولين مرتبه در 17 ژوئن 1993 ارائه گرديد.مصرف انرژی کامپيوترها و يا مانيتورهائی که از استاندارد فوق تبعيت می نمايند ، می بايست در پائين ترين وضعيت ممکن ، به کمتر از30 وات تنزل يابد.

Flat-Screen Color CRT Monitor : مانيتورهائی رنگی که دارای صفحات نمايشگرمسطح می باشند. نمايشگرهای مسطح نسبت به نمايشگرهای غيرمسطح ، علاوه بر ارائه تصاوير با کيفيت مطلوبتر ، کاهش تشعشعات را نيز بدنبال خواهند داشت .

MPR-II : استانداردی بمنظور کاهش انتشار امواج الکترواستاتيک و الکترو مغناطيسی می باشد . MPR 1990 يا MPR II استاندارد تعريف شده بمنظور سنجش ميزان تشعشعات از دستگاه هائی نظير مانيتور است .

Phosphor : مواد بر روی صفحه که در واکنش به سيگنال توليد شده توسط تفنگ های پرتاپ الکترون ، از خود نور ساطع می نمايند .

Pixel ، از کلمات Picture element اقتباس شده است . پيکسل ها ، نقاط کليدی موجود بر روی صفحات نمايشگر بمنظور ايجاد تصاوير می باشند .

Pixel Clock Speed : فرکانس و يا سرعت نوشتن پيکسل ها ی مربوط به يک تصوير بر روی صفحه نمايشگر می باشد. هر اندازه ميزان سرعت فوق بالا باشد ، لرزش تصاوير کمتر خواهد شد.

Refresh Rate : به سرعت پويش و بازنويسی اطلاعات بر روی يک صفحه نمايشگر ، اطلاق می گردد.در فرکانس های بالاتر، با توجه به اينکه پيکسل ها با سرعت بيشتری فعال می گردند ،لرزش تصاوير کمتر خواهد شد ( مهمترين عامل لرزش تصوير ، کم نوری است ) . به پارامتر فوق ، فرکانس عمودی نيز گفته می شود .

Resolution : به تعداد پيکسل های نمايش داده شده افقی و عمودی بر روی صفحه ، گفته می شود. هر اندازه ميزان پارامتر فوق افزايش يابد ، امکان نمايش تصاوير بيشتری بر روی نمايشگر بدون ضرورت استفاده از Scrolling ، فراهم می گردد .

Scan Rate : پارامتر فوق ، سرعت ( بر حسب کيلوهرتز ) ترسيم يک سيگنال خط افقی بر روی نمايشگر را مشخص نموده و هر اندازه مقدار پارامتر فوق بيشتر باشد ، تصاويری واضح تر در دقت های بالا ايجاد خواهد شد . به پارامتر فوق ، فرکانس افقی نيز می گويند .

Shadow Mask : صفحات فلزی بهمراه سوراخ هائی درون آنان که تفنگ الکترون از بين آنان،پرتوهای الکترون را بمنظور توليد پيکسل ها بر روی نمايشگر ، ارسال می نمايد .

Stripe Pitch : يک واحد اندازه گيری بمنظور محاسبه فاصله بين مراکز دو نوار با رنگ مشابه که باعث ايجاد يک تصوير بر روی صفحه نمايشگر می گردد . هر اندازه نوارها ی رنگی به يکديگر نزديکتر باشند ، مقدار پارامتر فوق کاهش و بدنبال آن وضوح تصوير بهبود می يابد .

Viewing Angles : به زاويه افقی و يا عمودی که کاربر قادر به مشاهده تصاوير بدون کاهش کيفيت رنگ و شفافيت تصوير می باشد ، اطلاق می گردد.

جایگاه مانیـتور

در زمان ارتقاء سیستم ، اکثر کاربران ترجیح می دهند که مانیتور خود را نگه داشته و از آن همچنان استفاده نمایند . با توجه به اینکه عمر مفید یک مانیتور بیش از پنج سال برآورد می شود ، تصمیم بر استفاده از مانیتور قبلی در زمان ارتقاء سیستم ،حرکتی منطقی و اصولی است. در صورتیکه مانیتور موجود از نوع پانزده اینچ است که صرفا" قادر به نمایش متن با دقت 800 در 600 ، می باشد ، استفاده از مانیتور قبلی می تواند پیامدهای منفی از بعد کارآئی و بهره وری کاربران را بدنبال داشته باشد . برخی از کاربران در زمان ارتقاء سيستم ، تمایل دارند که مانیتورهای CRT قبلی خود را به مانیتورهای LCD مسطح تبدیل نمایند . بر اساس آمارهای موجود ، میزان فروش مانتیورهای LCD در سال 2003 برای اولین مرتبه بیش از مانیتورهای CRT بوده است .

اکثر تولید کنندگان مانیتور، مدل هائی را توليد و عرضه نموده اند که علاوه بر دارا بودن قيمت مناسب از پتانسيل های مطلوبی نيز برخوردار می باشند. از این نوع مانییتورها می توان در موارد متعددی استفاده بعمل آورد. Resolution و Refresh Rate در اين نوع از مانتيورها نیز مناسب می باشد . تولید کنندگان ، علاوه بر عرضه مانیتـورهای فوق ، اقدام به تولید و ارائه مانیتورهای حرفه ای تر نیز نموده اند .مانیتورهای فوق دارای کیفیت بمراتب بالاتری بوده و از پتانسيل های بيشتری نظیر : کنترل های تنظیم تصویر ، پورت های USB 2.0 ، گزینه های متفاوت ارگونومی ( نظیر تنظیم ارتفاع ) و Resolution بالا ، استفاده می نمایند. برخی از مانیتـورهای حرفه ای دارای Asset Control بمنظور ارائه تسهیلات لازم در خصوص رديابی مانيتورها در شبکه می باشند .

گرافیست ها ، معمولا" مانیتـورهای CRT را به مانیتـورهای دیگر ترجیح می دهند، چراکه این نوع از مانيتورها رنگ ها را واقعی تر نمایش می دهند. کاربرانی که اکثر فعاليت و استفاده آنان ازکامپيوتر مبتنی بر متن می باشد، تمایل بيشتری به استفاده از مانیتورهای LCD را دارند ، چراکه محدوده ( مرز) پیکسل ها در مانتیتورهای LCD ، بدرستی تعریف و رعايت می گردد ( در صورت تمرکز بر روی حروف ، وضعيت نمایش مطلوب خواهد بود ) . استفاده کنندگان از بازیهای کامپیوتری نیز مانیتـورهای CRT را ترجیح می دهند ، چراکه فرآیند ترسيم مجدد صفحات در مانیتورهای LCD ، با کندی بیشتری انجام می شود ( مشاهده دنباله ای از یک تصویر گرافیکی و يا وجود شبحی از تصوير قبلی ) .

ویژگی ها ی مهم

از مهمترین ویژگی های مرتبط با مانيتورهای LCD ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

Native Resolution : با توجه به اينکه مانیتورهای LCD از یک ماتریس مشتمل بر سلول، بمنظور نمایش تصاوير استفاده می نمایند، دارای يک Resolution ثابت ( ذاتی ) بوده که در آن Resolution کيفيت تصوير در بهترين وضعيت خود خواهد بود. یک مانیتور پانزده اینچ LCD ، دارای یک Native Resolution معادل 1024 در 768 می باشد .این در حالیست که اکثر مانیتـورهای هیفده ، هیجده و نوزده اینج از یک Native Resolution معادل 1280 در 1024 ، استفاده می نمایند. درصورتیکه تنظیم مانیتور پایئن تر ازNative Resolution انجام شود،تصاویر به نمایش درآمده ، حالت طبیعی خود را از دست می دهند( مات و کدر ) ، چراکه نمایشگر صرفا" بخشی از پیکسل های مربوطه به خود را استفاده نموده و بمنظور نمايش تصوير در صفحه ، Scale خود را افزايش خواهد داد. با اینکه تکنولوژی های Scaling در طی سالیان اخیر بهبود پیدا يافته اند ،ولی نتایج همچنان غيرمطلوب می باشد( عدم رضايت کاربران ) . در موارديکه Native Resolution مانـیتورهای LCD ، پاسخگوی تمامی نيازهای استفاده کننده می باشد ، انتخاب آنان منطقی خواهد بود.

Viewing Angle : با توجه به اينکه در مانیتـورهای LCD ، نور از طریق کریستال های مايع در نمایشگر عبور داده می شود، زمانیکه مستقیما" در مقابل آنان ایستاده باشیم ، بهترین وضعیت نمایش را مشاهده خواهيم کرد. در صورتیکه زاویه مشاهده خود را تغییر دهيم ( حرکت به گوشه ها و یا بالا و پائین ) ، ميزان تابناکی نور افت خواهد کرد . موضوع فوق ، یکی از دلایل ترجیح مانتیورهای CRT به مانیـتورهای LCD توسط گرافیست ها و کاربرانی است که حجم عمده فعالیت آنان گرافیک می باشد . ساير کاربران ، می توانند با وضعیت فوق، مدارا نمايند.

Viewing Angle یک مانتیور LCD ( بر حسب درجه اندازه گیری می شود ) ، نشاندهنده قدرت انعطاف در مقابل حرکت و جابجا شدن بین گوشه ها ، پائین و یا بالای مرکز نمایشگر بدون ازدست دادن کیفیت تصویرمی باشد. تاکنون هیچگونه روش استانداری برای اندازه گیری Viewing Angle ایجاد نشده است .اعداد اعلام شده توسط تولیدکنندگان بر مبنای یک استاندارد واحد نبوده و صرفا" می تواند معیاری در بین مانتیورهای تولید شده توسط یک تولید کننده باشد . بهترین روش قضاوت در رابطه با Viewing Angle یک مانیـتور ، مشاهده مستقیم مانیتور و بررسی عملی آن می باشد . در این راستا می توان برخی از مدلهائی را که از یک حداقل مشخص شده ، پائین تر می باشند را حذف و عملا" آنان را بررسی نکرد . يکی از پارامترهای مهم در انتخاب مانیتـورهای بزرگ ، دامنه و محدوده Viewing Angle می باشد .مثلا" یک مدل پانزده اینچ ، ممکن است صرفا" توسط یک کاربر استفاده گردد که وی نیز مستقیما" در مقابل مانیتـور قرارگرفته و از آن استفاده می نمايد.بنابراین در صورتيکه مقدار Viewing Angle معادل 120 درجه و یا بیشتر باشد، نياز کاربران مرتفع خواهد شد.

در مانیتورهای هیفده اینچ و یا بالاتر ،حداقل زاویه دید 150 درجه پيشنهاد می گردد.اغلب کاربران این نوع مانیتورها تمایل دارند که از مانیتور بصورت مشترک استفاده نمایند ( خصوصا" در مواردیکه بصورت گروهی بر روی یک پروژه و یا تمرین کار می شود ) .

یکی از عوامل موثر در Viewing Angle ، تکنولوژی استفاده شده در رابطه با پیکسل ها است . در مانـیتورهای هیجده اینچ LCD و بالاتر ، از جدیدترین فنآوری در ارتباط با پیکسل ها استفاده شده که افزایش زاویه دید( مشاهده ) را بدنبال خواهد داشت . در مانیتورهای پانزده اینچ LCD ، تولید کنندگان از پانل های ارزان قیمت استفاده نموده که باعث کاهش زاویه دید می گردد . در تعداد زیادی از مانیتورهای LCD جدید ، امکان چرخش و یا تنظیم نمایشگر وجود داشته و همین موضوع باعث بهبود و پوشش زاویه دید بهتری می گردد .

Contrast : پارامتر فوق ، تفاوت دانسیته نور بین روشنترین رنگ سفید و تیره ترین رنگ مشکی را که یک مانیـتور LCD قادر به تولید آنان می باشد را نشان می دهد . در این رابطه پیشنهاد می گردد که مانیتوری با نسبت 1 : 400 و یا بهتر از آن ، انتخاب گردد .

Brightness : پارامتر فوق ، حداکثر ميزان نوری که از يک صفحه نمايشگر بمنظور نمايش "سفيدمحض" ساطع می گردد را نشان می دهد (ارسال تشعشعات در هر متر مربع ( cd/m2 ) ) . تقریبا" تمامی مانيـتورهای LCD ، دارای Brightness معادل دويست و پنجاه cd/m2 و یا بیشتر می باشند . ( مانیتورهای CRT دارای Brightness معادل يکصد می باشند) .

دیجیتال در مقابل آنالوگ : در صورتیکه بر روی سیستم یک کارت گرافیک با خروجی ویدئو دیجیتال نصب شده باشد ، می توان از یک LCD که دارای ورودی دیجیتال می باشد ، استفاده نمود . در چنین حالتی ضرورتی به تبدیل آنالوگ به دیجیتال و برگشت مجدد ، وجود نداشته و کیفیت تصویر بمراتب بهتر خواهد بود .در صورتیکه کارت گرافیک نصب شده بر روی سیستم دارای یک پورت DVI نمی باشد ، می توان با توجه به امکان ارتقاء و يا تعويض سيستم در آينده ، یک مانیتور دیجیتال LCD را انتخاب نمود

ويژگی مهم مانيتورهای CRT

مانيتورهای CRT از دو نوع تکنولوژی لامپ تصوير استفاده می نمايند : Shadow mask و يا Aperture grille . در مانيتورهای قديمی CRT از تکنولوژی shadow mask استفاده شده است . استفاده از تکنولوژی فوق ، همچنان نيز متداول می باشد .Aperture grille ، تکنولوژی ديگر در رابطه با لامپ تصوير بوده که شفافيت و وضوح تصوير بمراتب بهتری را ارائه می نمايد. در نمايشگرهای مسطح که از تکنولوژی فوق استفاده می گردد ، انعکاس نور کاهش می يابد.

مانيتورهای Aperture grille از تکنولوژی پيشرفته stripe pitch استفاده می نمايند. در اين تکنولوژی ، فاصله بين Strip های مجاور با رنگ مشابه که يک تصوير بر روی نمايشگر را ايجاد می نمايند بر حسب ميليمتر اندازه گيری می گردد. مانيتورهای Shadow mask از تکنولوژی قديمی dot pitch استفاده می نمايند. در تکنولوژی فوق ، فاصله بين نقاط مجاور با رنگ مشابه بر حسب ميليمتر اندازه گيری می گردد. با توجه به ماهيت متفاوت دو تکنولوژی فوق ، نمی توان آنان را مستقيما" با يکديگر مقايسه نمود. در هر دو تکنولوژی ، هر اندازه ميزان فاصله محاسبه شده کمتر باشد ( dot pitch و يا stripe pitch ) ، کيفيت تصوير بنمايش درآمده بهتر خواهد بود. در حال حاضرمانيتورهائی که از تکنولوژی Shadow mask استفاده می نمايند، دارای حداقل dot pitch معادل بيست و شش صدم ميليمتر و حداکثر چهل و يک صدم ميليمتر می باشند. مانيتـورهائی که از aperture grille استفاده می نمايند ، دارای حداقل strip pitch معادل بيست و پنج ميليمتر مربع و حداکثر سی و يک صدم ميليمتر می باشند .

تکنولوژی Aperture grille از مجموعه ای سيم های نازک که بصورت عمودی در مجاورت يکديگرقرار گرفته اند ، بمنظور ايزولاسيون پيکسل ها بصورت افقی ، استفاده می نمايد . پيکسل ها با توجه به ماهيت خطوط پويش استفاده شده بمنظور نگاشتن تصوير ، از يکديگر مجزا می گردند. بمنظور استقرار مناسب سيم های عمودی در يک Aperture grille تراز شده توسط لامپ تصوير ، از يک و يا دو سيم کاهنده ، استفاده خواهد شد.

تکنولوژی Aperture grille دارای مزايای زير است :

الکترون بيشتری را فراهم نموده و در يک تصوير بزرگ، contrast بهتری را شاهد خواهيم بود .

resolutionعمودی در مانيتورهائی که از تکنولوژی فوق استفاده می نمايد،متاثر از فضای عمودی pinholes (سوراخچه ها ) نمی باشد .

تکنولوژی فوق ، دارای استعداد بمراتب کمتری نسبت به Shadow mask ،بمنظور warping ناشی از حرارت است .

تکنولوژی Aperture grille

apgrille.jpg

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

تکنولوژی Shadow mask

shadmask.jpg


از مهمترین ویژگی های مرتبط با مانیتورهای CRT ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

نوع لامپ تصوير : نمايشگرهای CRT که از تکنولوژی Shadow mask استفاده می نمایند،دارای یک صفحه فلزی مشبک با حفره های کوچکی بمنظور فیلتر نمودن الکترون های منحرف شده ( هرز) و تمرکز اشعه الکترون بمنظور روشن نمودن فسفرهای درون لامپ می باشند .در اکثرمدل های ارزان قیمت که از تکنولوژی فوق استفاده می نمايند ، نمايشگر دارای یک سطح انحناء می باشد. مانیتورهای مسطحی که از تکنولوژی فوق استفاده می نمايند، نيز بتدريج متداول شده و در اختيارمتقاضيان قرار گرفته شده است . با توجه به اينکه مانیتـورهای CRT ، خطوط مستقیم را بخوبی تفسیر و نمایش می دهند ، استفاده از آنان بمنظور کاربردهائی نظير ترسيم و نقشه کشی مناسب می باشد . مانیتورهای فوق ، متن را نیز بخوبی نمایش داده و استفاده از آنان در ادارات و موسسات برای کاربردهای عمومی، مناسب می باشد .

در نمايشگرهای CRT که از تکنولوژی Aperture grille استفاده می نمايند ، پرتوهای الکترون از طريق يک آرايه شامل سیم های عمودی نازک ، ارسال می گردد .grille (دیواره مشبک) ، توسط یک و یا دو سیم که باعث ایجاد یک خط ضعیف در پائین و یا بالای يک صفحه سفید ( يک سوم آن ) می گردد ، حمايـت می شود.تمامی مانیـتورها ئی که از تکنولوژی Aperture grille استفاده می نمايند ،دارای يک صفحه مسطح بوده و قيمت آنان در مقايسه با نمايشگرهای Shadow mask نيز بيشتر می باشد. کيفيت تصاوير ، نور و رنگ در مانيتورهائی که از تکنولوژی Aperture grille استفاده می نمايند ، بسيار مناسب بوده و گزينه ای ايده آل برای کاربرانی می باشند که از گرافيک استفاده می نمايند .

نقطه در اینچ : dot pitch و stripe pitch، بهترین شاخص بمنظور بررسی کیفیت تصویر مانیتور نمی باشند. Dot Pitch ، فاصله بین دو فسفر با رنگ مشابه بر روی یک مانیتور CRT از نوع Shadow mask می باشد . در مقابل ، لامپ های تصوير با تکنولوژی Aperture grille به یک Stripe pitch استناد نموده که فاصله افقی بین دو نوار با رنگ مشابه از فسفر می باشد. تولید کنندگان نمایشگرهای Shadow mask ، دربرخی موارد شاخصی با نام dot pitch افقی را نيز اعلام نموده که فاصله بین دو ستون از نقاط با رنگ مشابه می باشد. مقدار فوق ، کمتر از dot pitch قطری است .تقريبا" تمامی مانيـتورهای فعلی دارای dot pitch و يا stripe pitch قابل قبول می باشند ( بيست و هشتم صدم و يا کمتر ) .

اندازه Resolution و Refresh . پارامتر Refresh rate ، نشاندهنده تعداد دفعاتی در ثانیه است که صفحه مجددا" نوشته و یا Redraw می گردد . در صورتيکه پارامتر فوق دارای مقداری کمتر از هفتاد هرتز باشد ، چشم قادر به تشخیص لرزش نمایشگر خواهد بود . Resolution بالا ، باعث ارائه تصاوير گرافيکی هموار( صاف و بی موج ) و نمايش اطلاعات بيشتر بر روی نمايشگر می گردد.

تشریح مشخصات

مانیتور، نظیر سایر تجهیزات جانبی دارای مدل های متفاوت با قابلیت های مختلف است . قيمت و مشخصات يک مانيتور به تنهائی نشاندهنده کيفيت مانيتور نبوده و مشاهده کيفيت تصاوير و کارآئی مانيتور با توجه به نوع کاربرد آن در عمل ، روشی مطمئن بمنظور انتخاب يک مانيتور است .در مانیتورهای CRT بموازات افزایش Resolution ، اولا" تصاویر با ابعاد کوچکتری نمايش داده شده و ثانيا" ميزان Refresh rate کمتر خواهد شد. برای اکثر Resolution استفاده شده ، می توان از Refresh rate معادل 70 هرتز استفاده نمود(پیشگیری از لرزش نمایشگر و خستگی چشم).

در مانیتورهای LCD ، پارامتر Contrast بسيار حائز اهميت بوده و بعنوان يکی از شاخص های مهم در ارتباط با کيفيت در نظر گرفته می شود. محدوده زاويه ديد( مشاهده ) ، يکی ديگر از پارامترهای مهم در زمان انتخاب يک مانيـتور LCD است ( امکان مشاهده تصاوير نمايشگر از زوايای متفاوت در مقابل مشاهده مستقيم ) .

نمایشگرهایLCD مسطح :

Native Resolution
حداقل : 1024 در 768 ، پیشنهادی : 1024 در 768 تا 1280 در 1024 ، حداکثر : 1280 در 1024 تا 1600 در 1200
زمانیکه تصاوير بر روی یک مانیـتور LCD با Native Resolution پیش فرض نمایش داده شوند ، کيفيت تصاوير مناسب خواهد بود .در این رابطه می توان در صورت تمايل ، Resolution را کاهش ( دربرخی حالات ، امکان افزايش آن نيز وجود دارد) داد ، ولی ممکن است تصاوير کيفيت خود را از دست دهند (تصوير مات ) .در صورتیکه نوع استفاده از کامپيوتر بگونه ای است که لازم است Resolution متناوبا" تغيير داده شود ، می توان از مانتیورهای CRT استفاده نمود.

اندازه پانل
حداقل : پانزده اینچ ، پیشنهادی : پانزده تا هیجده اینچ ، حداکثر : هیفده تا نوزده اینچ
بر خلاف اندازه لامپ تصویر مانیتورهای CRT ، اندازه پانل مانیتورهای LCD ، محدوده قابل مشاهده بهتری را ارائه می نمايند.در مانیتورهای CRT ، ابعاد تصویر بصورت قطری اندازه گیری می شود ( از یک گوشه تصویر به گوشه دیگر ) .

میزان Contrast
حداقل : 1 : 200 تا 1 : 300 ، پیشنهادی : 1 : 300 تا 1 : 350 ، حداکثر : 1 : 300 تا 1 : 400
Contrast ، پارامتری است که بکمک آن می توان نحوه نمايش رنگ ها ( توان و قدرت آنان ) را بر روی نمایشگر ، تعيين نمود.هر اندازه Contrast يک مانیتور بیشتر باشد، کيفيت تصاوير بهتر خواهد بود.

زاویه دید ( Viewing Angle )
حداقل : 120/100الی 140/120 درجه ، پیشنهادی : 120/100 الی 170/170 درجه ، حداکثر : 150/140 الی 170/170درجه
به زاويه افقی و يا عمودی که کاربر قادر به مشاهده تصاوير بدون کاهش کيفيت رنگ و شفافيت تصوير می باشد ، زاويه ديد گفته می شود.زمانیکه قصد استفاده از مانیتور LCD بمنظور ایجاد یک Presentation و یا استفاده همزمان توسط بيش از يک کاربر وجود داشته باشد ، اندازه پارامتر فوق ، جايگاه واقعی خود را پيدا می نمايد.هراندازه میزان زاویه دید يک مانیتور بیشتر باشد ، امکان مشاهده تصاوير از زاويای بيشتر با حفظ کيفيت ، فراهم می گردد. تولید کنندگان بمنظور اندازه گیری زاویه دید ، از روش های متفاوتی استفاده می نمايند.پیشنهاد می گردد برای مقایسه و تصمیم نهائی ، مانيتور بطور عملی بررسی گردد.

روشنائی
حداقل : 200 تا 250 ( Cd/m2 ) ، پیشنهادی : 250 تا 350 ( Cd/m2 ) ، حداکثر : 250 تا 350 ( Cd/m2 )
تمامی مانیتورهای LCD ، دارای روشنائی لازم به ميزان کافی می باشند .

مانيتورهای CRT :

اندازه لامپ تصویر/فضای قابل دید
حداقل : 15 تا 17 اینچ 13.8 الی 16 اینچ ، پیشنهادی : 17 تا 19 اینچ 16 تا 18 اینچ ، حداکثر : 19 تا 22 اینچ تا 18 تا 20 اینچ

فضای قابل دید( مشاهده ) ، بیانگر میزان فضای قابل مشاهده در صفحه نمایش بوده و بمنظور محاسبه آن ، فاصله بين یك گوشه تا گوشه مقابل ، اندازه گيری می شود.اندازه لامپ تصویر نيز بصورت قطری محاسبه شده و نشاندهنده ميزان فضای مورد نياز بمنظور استفاده بر روی يک ميزکار می باشد .

نوع لامپ تصویر
حداقل : معمولی یا مسطح ، پیشنهادی : معمولی یا مسطح ، حداکثر : مسطح
در مانیتورهای CRT معمولی، صفحه نمایش دارای انحنا می باشد . مانیتورهای CRT مسطح یا Flat ، دارای صفحاتی مسطح بوده که اولا" کيفيت مطلوبتر تصاوير را بدنبال داشته و ثانيا" ميزان تشعشع آنان نيز کاهش می يابد. لازم است به اين نکته نيز دقت شود که مانيـتورهای CRT مسطح با پانل های مسطح که نام ديگری برای مانيتورهای LCD است ،نمی بايست اشتباه گرفته شوند.

Dot Pitch(برای مانیتورهای Shadow Mask)
حداقل : بيست و چهار تا بيست و هشت صدم میلیمتر
پیشنهادی : بيست و چهار تا بيست و شش صدم میلیمتر
حداکثر : بيست و چهار تا بيست و پنجم میلیمتر
Dot Pitch ، پارامتری است که بکمک آن می توان ،وضوح و کيفيت تصوير را تعيين نمود : هر اندازه ميزان پارامتر فوق کمتر باشد ، تصاوير شفاف تر خواهند بود.

Strip Pitch(برای مانيتورهای Aperture Grille )
حداقل : بيست و پنج صدم میلیمتر ، پیشنهادی : بيست و چهار تا بيست و پنج صدم میلیمتر، حداکثر : بيست و دو صدم میلیمتر
Strip Pitch همانند Dot Pitch ، پارامتری بمنظور سنجش كیفیت تصویر می باشد.هر اندازه ميزان پارامتر فوق کمتر باشد ، تصاویر دارای وضوح مطلوبتری خواهند بود .

حداکثر Resoluation و Refresh rate
حداقل : 1024*768 در 75 مگاهرتز الی 1280*1024 در 66 مگاهرتز
پیشنهادی : 1280*1440 در 85 مگاهرتز الی 1600*1200 در75 مگاهرتز
حداکثر : 1800*1440 در 80 مگاهرتز الی 2048*1536 در 70 مگاهرتز
در Resolution بالاتر، تصاویر بر روی صفحه نمایش كوچكتر بوده و امکان مشاهده تعداد بيشتری فايل و يا پنجره های فعال وجود خواهد داشت . Refresh rate ، به سرعت پويش و بازنويسی اطلاعات بر روی يک صفحه نمايشگر ، اطلاق می گردد. در موارديکه پارامتر Refresh rate دارای مقداری کمتر از هفتاد مگاهرتز باشد، امکان لرزش صفحه نمايشگر وجود خواهد داشت (آسيب چشم ) .

نکاتی دررابطه با تهیه مانیتور

موارد عمومی

بررسی قبل از انتخاب

مانيتور از جمله تجهيزات سخت افزاری است که پس از انتخاب ، چندين سال در کنار ما بوده و از آن استفاده خواهد شد ، بنابراين لازم است در زمان انتخاب آن بررسی لازم و جامعی صورت پذيرد. انتخاب نامناسب يک مانيـتور می تواند در درازمدت آسيب جدی را متوجه چشمان کاربر نمايد. در زمان انتخاب يک مانيـتور ، لازم است از ضمانت نامه آن اطمينان حاصل نموده و کيفيت آن بصورت عملی بررسی گردد .

انتخاب يک مانيتور با محدوده ديد مناسب : مانـيتور انتخابی ، می بايست دارای محدوده ديد قابل قبول و متناسب با نوع نياز کاربران باشد . مانيتورهای نوزده اينچ CRT و هيفده اينچ CRT دارای محدوده قابل ديد مناسبی در ارتباط با اکثر کاربردها می باشند .

استفاده از فضای بيشتر با استفاده از دو مانيتور. در صورتيکه نوع استفاده از کامپيوتر بگونه ای است که ضرورت وجود يک محدوده ديد بيشتر وجود داشته باشد، می توان از دو مانیتور كوچك در مقابل یك مانیتور بزرگ استفاده نمود. در اين رابطه می بايست كارت گرافیك دارای پتانسيل ارسال دو تصوير همزمان بر روی دو مانيـتورباشد .بدين ترتيب ،می توان دو تصویر جداگانه از یك كامپیوتررا بر روی دو مانیتورمشاهده نمود.

استفاده از پورت های USB: با استفاده از پورت های USB ، می توان بسادگی و بسرعت تجهيزات جانبی رابه کامپيوتر متصل نمود.در برخی مانيتورها ، تعدادی پورت USB از نوع USB 1.1 یا USB 2 تعبيه شده است .پورت های USB 1.1 دارای سرعت انتقال کمتری نسبت به USB 2.0 بوده و از آنان بمنظور اتصال تجهيزاتی نظير صفحه کليد و موس استفاده می گردد. از پورت های USB 2.0 ، می توان بمنظور اتصال تجهیزاتی نظير رايتر و يا هارد ديسک ها استفاده نمود . ( امکان استفاده از تجهيزات فوق توسط پورت USB 1.1 نيز وجود خواهد داشت ، در چنين موادی سرعت کاهش پيدا خواهد کرد ).

استفاده از مانيتورهای دارای بلندگو در صورت نياز. استفاده از مانيتورهائی که دارای بلندگو می باشند ، صرفه جوئی در فضای ميز کاری شما را بدنبال خواهد داشت. کيفيت صدا در بلندگوهای فوق ، بسيار بالا نمی باشد . بنابراين در صورتيکه از جمله کاربرانی می باشيد که کيفيت صدا برای شما حائز اهميت است، می توانيد اين نوع از مانيتورها را انتخاب نکرده و از بلندگوهایی كه دارای Sub Woofer می باشند ، استفاده نمائيد (قیمت آنان بيشتر از بلند گو های معمولی است ) .

موارد مرتبط با مانیتورهای LCD :

انتخاب مانیتورهای هيفده اينچ با توجه به کاهش قيمت مداوم مانيتورهای پانزده اينچ . مانيتورهای هيفده اينچ LCD دارای صفحه نمایش متناسب با اکثر نيازهای موجود( تجاری ، خانگی ) بوده و قيمت آنان نيز مناسب است.

انتخاب يک مانيتور با زاويه ديد مناسب : به زاويه افقی و يا عمودی که کاربر قادر به مشاهده تصاوير بدون کاهش کيفيت رنگ و شفافيت تصوير می باشد ، زاويه ديد( مشاهده ) گفته می شود. عدم وجود استاندارد لازم بمنظور محاسبه زاويه ديد ، باعث شده است که توليد کنندگان اندازه پارامتر فوق را بدلخواه خويش تعريف و مشخص نمايند . در زمان انتخاب يک مانيتور LCD و بمنظور اطمينان از ميزان زاويه ديد ، پيشنهاد می گردد که توانائی فوق در عمل بررسی گردد.

موارد مرتبط با مانیتورهای CRT :

استفاده از مانيتـورهای مسطح : .در مانيتورهای مسطح ، تصاوير با وضوح و کيفيت مطلوبی نمايش داده می شوند. مانیتور های مسطح هيفده و يا نوزده اينچ ، عليرغم اشغال فضای زياد، دارای شرايط مطلوبی بمنظور استفاده در اکثر موارد می باشند .

توجه به ميزان برق مصرفی : مانيتورهای CRT برق بيشتری را نسبت به مانيـتورهای LCD مصرف نموده و لازم است مانيتوری انتخاب گردد که ميزان برق مصرفی آن کم می باشد ( تائيديه TCO 99 ) .

توجه به مواد سمی موجود در مانيتور در صورت دورانداختن يک مانيتور : مانيتورهای CRT دارای چهار ( 1816 گرم ) تا شش پوند( 2724 گرم ) سرب و ساير مواد سمی بوده که در صورت عدم بازيافت مناسب می تواند صدمات جدی رامتوجه محيط زيست نمايد .

منبع : Srco.ir
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
گذرگاه USB چگونه كار مي‌كند؟
منبع : از مجله كامپيوتر جوان شماره 60

كنترل كننده‌ي USB كه شامل مجموعه‌اي از اتصالات و تراشه‌هاي اختصاصي است به عنوان رابط بين نرم‌افزار و سخت‌افزار عمل مي‌كند. برنامه‌هاي كاربردي , سيستم‌عامل و راه‌اندازهاي دستگاه ـ كه جزئيات مربوط به نحوه‌ي كار وسايل سخت‌افزاري بخصوص را فراهم مي‌كنند ـ دستورات و داده‌ها را به هاب ميزبان (Host Hub) گذرگاه USB مي‌فرستند. اين هاب بر روي كنترل كننده قرار دارد. اتصال دهنده‌ها يا درگاه‌هاي ويژه‌ي USB از هاب ميزبان خارج مي‌شوند. در حقيقت Hub فيش كابل‌هاي چهار سيمه (كابل‌هايي كه درون آنها از چهار سيم استفاده شده است) را به درگاه‌هاي مناسب وصل مي‌كند.

يك كابل ممكن است به هاب ديگري وصل شود تنها به اين منظور كه درگاه‌هاي بيشتري را براي اتصال وسايل فراهم كند. به اين ترتيب نوعي از يك سيم توسعه دهنده ديجيتالي به وجود مي‌آيد. يا اين كه ممكن است يك كابل ؛ مستقيما به يك وسيله‌ي USB مانند مانيتور وصل شود. گذرگاه USB تقريبا از اتصال به هرگونه وسيله‌ي جانبي مانند مانيتور , ‌صفحه كليد , ماوس,مودم , بلندگو , ميكروفن , تلفن , اسكنر وچاپگر پشتيباني مي‌كند.

دو عدد از سيم‌هاي موجود در كابل USB براي تامين جريان الكتريسيته‌ي وسيله جانبي استفاده مي‌شوند. با وجود اين دو سيم ؛ ديگر به منبع تغذيه‌هايي كه فضاي زيادي را اشغال مي‌كنند نيازي نيست. دو سيم ديگر موجود در كابل چهار سيمه , D+ و D- نام دارند. از اين سيم‌ها براي ارسال داده‌ها و دستورات استفاده مي‌شود. وجود يك ولتاژ بالا بر روي سيم D+ و عدم وجود آن بر روي سيم D- به معناي يك بيت 1 مي‌باشد. وجود يك ولتاژ بالا بر روي سيم D- و عدم وجود آن بر روي سيم D+ به معناي يك بيت 0 مي‌باشد. هر وسيله‌ي USB ممكن است داراي هابي باشد {كه از آن اتصال به وسايل ديگر استفاده شود}. براي مثال يك مانيتور درگاه‌هايي را فراهم مي‌كند كه بلندگوهاي چندرسانه‌اي , ميكروفن و صفحه كليد به آنها وصل مي‌شوند.

به همين ترتيب هر كدام از وسايلي كه به يك وسيله‌ي USB وصل مي‌شوند مي‌توانند براي وسايل سخت‌افزاري USB ديگر درگاه‌هاي بيشتري را فراهم كنند. براي مثال مي‌توان ماوس و قلم ديجيتالي را به صفحه‌ كليدي وصل كرد كه خود به يك مانيتور متصل به هاب ميزبان وصل مي‌باشد. چنين سيستمي كه امكان انشعاب اتصالات را فراهم مي‌كند به گذرگاه USB اجازه مي‌دهد تا بيش از 127 وسيله را اداره نمايد.

وقتي يك وسيله‌ي USB به درگاهي وصل مي‌شود به طور خودكار باعث تغيير ولتاژ بر روي يكي از دو سيم داده‌اي موجود در كابل USB مي‌گردد. اگر ولتاژ از طريق سيم D+ ارسال شود در آن صورت به وسيله‌ي جانبي دريافت كننده‌ي آن ولتاژ يك وسيله‌ي سرعت بالا گفته مي‌شود. چنين وسيله‌اي قادر به ارسال 12مگابيت داده در ثانيه است. از اين سيم براي ارسال داده به مانيتورها , اسكنرها , چاپگرها و ساير وسايلي كه حجم بالايي از داده به آنها ارسال مي‌شود استفاده مي‌گردد. ارسال ولتاژ ازطريق سيم D- به اين معني است كه اين ولتاژ با سرعت انتقال پاييني معادل 5/1 مگابيت در ثانيه دريافت مي‌شود. از اين سيم براي انتقال داده به وسايلي چون صفحه كليد يا ماوس استفاده مي‌شود. ( يك درگاه سري معمولي در مقايسه با گذرگاه USB مي‌تواند 100 كيلوبيت داده در ثانيه و يك درگاه موازي حدود 5/2 مگابيت داده در ثانيه ارسال نمايد). كنترل‌كننده ميزبان USB با استفاده از فن‌آوري اتصالات و اجرا (Plug and play) , كه پيكربندي اجزاي دروني كامپيوتر را به طور خودكار فراهم مي‌كند , يك وسيله‌ي جديد را قادر مي‌سازد تا خودش را شناسايي كرده و آن‌چه را كه براي ارسال و دريافت داده نياز دارد دريابد. علاوه بر اين ,‌كنترل‌كننده‌ي مذكور براي آن وسيله شماره‌شناسايي تعيين مينمايد. وقتي وسيله‌ي جديد رسما يكي از اعضاي گذرگاه مي‌شود. نقش كنترل‌كننده‌ي ميزبان را بازي مي‌كند. يعني به پرس‌وجو از وسايل ديگر مي‌پردازد تا اگر وسيله‌‌اي آماده‌ي ارسال يا دريافت داده است فرمان‌هاي لازم را توزيع كند و پهناي باند را بين وسايلي كه او نقش كنترل‌كننده براي آنها ايفا مي‌كند تقسيم نمايد.

كنترل‌كننده در هر ثانيه حدود يك ميليون بار از وسايل جانبي موجود بر روي گذرگاه USB پرس‌وجو كرده يا به آنها دستور مي‌فرستد. هر يك از پيغام‌هايي كه از سوي كنترل‌كننده‌ي ميزبان ارسال مي‌شوند با يك علامت (Token) شروع مي‌گردد. اين علامت وسيله‌ي جانبي كه پيغام براي آن فرستاده شده است را شناسايي مي‌كند. پيغام به تمام وسايل موجود بر روي گذرگاه USB ارسال مي‌شود اما وسايلي كه پيغام به آنها مربوط نمي‌شود به سادگي آن را ناديده مي‌گيرند تنها وسايل مي‌توانند داده‌اي را به ميزبان بفرستند كه ميزبان به آنها اجازه اين كار را داده باشد.

درگاه USB با سه نوع از انتقال‌ها در ارتباط است و تخصيص پهناي باند را به ترتيب زير انجام ‌مي‌دهد:

اولويت اول : از اين اولويت در انتقال بلادرنگ كه وقفه‌اي در جريان داده‌اي پديد نمي‌آيد مانند داده‌هاي تصويري يا صوتي استفاده مي‌شود.
اولويت دوم : از اين اولويت در انتقال‌هاي منقطع استفاده مي‌شود. اين نوع انتقال وقتي روي مي‌دهد كه وسيله‌اي مانند صفحه‌كليد يا Joystick براي جلب توجه پرداشگر ؛ سيگنالي را توليد مي‌كند كه گاه و بي‌گاه قطع مي‌شود.
اولويتي كه فوريت زماني در آن وجود ندارد : اين نوع از انتقال شامل حجم زيادي از داده‌ها براي چاپگرها , اسكنرها و دوربين‌هاي ديجيتالي مي‌شود. در اين نوع انتقال حجم داده‌ها زياد است اما هيچ عجله‌اي در دريافت آنها وجود ندارد
.
 

electronic

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2005
نوشته‌ها
1,661
لایک‌ها
75
سن
37
محل سکونت
USA
چاپگر از متداولترین دستگاههای خروجی در کامپیوتر است که از آن بمنظور چاپ اطلاعات استفاده می شود . کاربران کامپیوتر صرفنظر از نوع استفاده ، ممکن است در مقاطع زمانی خاصی نیازمند استفاده از چاپگر باشند. چاپگرها دارای انواع متفاوتی می باشند. چاپگرهای جوهر افشان،لیزری تک رنگ و لیزری رنگی ، سه گروه عمده از چاپگرهای موجود می باشند. هر یک از چاپگرها ( از چاپگرهای جوهر افشان تا چاپگرهای لیزری ) دارای طراحی منحصربفرد خود بوده و بمنظور اهداف و کاربردهای خاصی ، طراحی شده اند .

چاپگرهای جوهر افشان:
اين نوع از چاپگرها دارای سرعت چاپ پائين بوده ولی قیمت آنها نسبت به سایر چاپگرها مناسب می باشد .چاپگرهای فوق ، نقاط كوچك رنگی را بر روی کاغذ افشانده و سپس در صورت نیاز رنگ های دیگر نیز روی این نقاط پاشیده شده تا رنگ مورد نظر بدست آید. حداكثر دقت چاپ در این نوع چاپگرها 4800 در 1200 نقطه در اینچ بوده که برای چاپ تصاوير با کیفیت مطلوب ، مناسب می باشد. سرعت چاپ این نوع چاپگرها نسبت به چاپگرهای لیزری رنگی و تك رنگ کمتر می باشد .چاپگرهای جوهر افشان ، بمنظور استفاده كاربران خانگی، دانش آموزان و افراديکه انتظار بسیار بالائی در ارتباط با كیفیت و سرعت چاپ را ندارند، طراحی شده اند. همواره قیمت بالای یک چاپگر، نشاندهنده كیفیت بالای چاپ تصاویر نمی باشد . ممکن است برخی از چاپگرها دارای قيمت بالائی باشند ولی کيفيت چاپ تصاوير توسط آنان مناسب نباشد و يا ممکن است برخی چاپگرهای ارزان قيمت دارای کيفيتی مطلوب بمنظور چاپ تصاوير باشند . قیمت اصلی یك چاپگرجوهر افشان صرفا" محدود به قطعات استفاده شده در تولید چاپگر نبوده و هزینه کارتريج های مصرفی آن نيز می بايست مورد توجه قرار گيرد. تولید كنندگان به منظور موفقیت در بازاریابی ، اقدام به طراحی و عرضه چاپگرهای جوهر افشانی نموده اند که می توان آنان را با قیمت بسیار مناسب تهیه نمود . در زمان انتخاب اين نوع از چاپگرها، می بايست بررسی لازم در خصوص هزینه کارتريج های مصرفی آنان انجام شود( دربرخی موارد قيمت کارتريج مصرفی از قيمت چاپگر بيشتر می باشد ).
پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک چاپگر جوهر افشان در نظر گرفت :
- کیفیت چاپ : با اينکه قيمت در چاپگرهای جوهر افشان همواره نشاندهنده کيفيت چاپ نمی باشد ولی در مواردی می تواند با آن نيز مرتبط گردد. پيشنهاد می گردد قبل از انتخاب چاپگر مورد نظر خود ، بررسی لازم در خصوص قيمت و کيفيت چاپ صورت پذيرد .
- حداکثر دقت چاپ :( حداقل : از 1200 در 1200 تا 2400 در1200 نقطه در اینچ حداکثر : از 2400 در 1200 تا 4800 در 1200 نقطه در اینچ ) . دقت چاپ هر چاپگر بر حسب نقطه در اینچ اندازه گیری می گردد. واحد فوق ، نشاندهنده تعداد نقاط چاپ شده در یك اینچ مربع می باشد .بنابراین هر اندازه تعداد نقاط چاپ شده در یك اینچ مربع بيشتر باشد ، كیفیت چاپ نیز بالا می رود.
- سینی كاغذ و ظرفیت کارتريج :( حداقل : 50 تا 100 برگ حداکثر: 100 تا 250 برگ ) .اكثر چاپگرهای طراحی شده برای مصارف خانگی، فاقد سینی كاغذ بوده وكاربران ملزم به قرار دادن مكرر كاغذ درون چاپگر می باشند. در اكثر چاپگرهای ارزان قیمت به ازای چاپ هر 50 تا 100 صفحه ، می بايست کارتريج تعویض گردد. در صورتيکه از چاپگر بمنظور چاپ تصاویر تمام رنگی استفاده گردد ، تعداد صفحاتی را که می توان چاپ نمود از مقدار فوق نيز کمتر است ( تعویض زود هنگام كارتریج ) .
- بررسی هزينه تعويض کارتريج : در زمان انتخاب اين نوع از چاپگرها، می بايست بررسی لازم در خصوص هزینه کارتريج های مصرفی و تعداد صفحاتی را که می توان با هر کارتريج چاپ نمود ،انجام شود( دربرخی موارد قيمت کارتريج مصرفی از قيمت چاپگر بيشتر می باشد ).

چاپگرهای لیزری تك رنگ:
چاپگرهای لیزری تك رنگ دارای بهترین شرایط از نظر قیمت ، كیفیت چاپ و سرعت بوده و از آنان اغلب در منازل و ادارات استفاده می گردد.اكثر كاربرانی خانگی كه نیازمند سرعت مناسب بمنظور چاپ متون خود می باشند، چاپگرهای لیزری تك رنگ را به چاپگرهای جوهرافشان ترجیح می دهند. قیمت چاپگرهای لیزری تك رنگ نسبت به چاپگرهای جوهر افشان بیشتر است .متون چاپ شده توسط چاپگرهای لیزری تك رنگ دارای كیفیت بهتری بوده و قیمت تمام شده چاپ هر صفحه توسط این چاپگرها نیز پایین تر از چاپگرهای جوهر افشان است.قیمت تونرچاپگرهای فوق ، نسبت به كارتریج چاپگرهای جوهر افشان دارای قیمت مناستری بوده و تعداد صفحات چاپ شده توسط این تونرها بیش از صفحات چاپ شده توسط كارتریج های چاپگرهای جوهر افشان است.در صورت ضرورت چاپ متون بصورت رنگی ، استفاده از چاپگرهای جوهر افشان پیشنهاد می گردد . درصورتیکه بودجه لازم برای تهیه چاپگر وجود داشته باشد ، می توان هر دونوع چاپگر را تهیه نمود . در چنین مواردی می توان بمنظور چاپ متون از چاپگر لیزری استفاده و طول عمر كارتریج های چاپگر جوهر افشان را افزایش داد.
پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک چاپگر لیزر تک رنگ در نظر گرفت :
- سرعت چاپ متن :( حداقل : 9تا 12 صفحه در دقیقه حداکثر : 11 تا 18 صفحه در دقیقه ) . سرعت های فوق ، نشاندهنده سرعت چاپ اين نوع از چاپگرها در رابطه با صفحاتی است که صرفا" شامل متن می باشند( کاربرد اوليه چاپگرهای ليزری تک رنگ بمنظور چاپ متن می باشد ) . چاپگرهای لیزری تجاری دارای توانی معادل دو برابر توان چاپگرهای كوچك و خانگی می باشند.
- حداکثر دقت چاپ :( حداقل : 600 در 600 تا 1200 در 1200 حداکثر: 1200 در 1200 ) .دقت چاپ هر چاپگر بر حسب نقطه در اینچ اندازه گیری می گردد. واحد فوق ، نشاندهنده تعداد نقاط چاپ شده در یك اینچ مربع می باشد .بنابراین هر اندازه تعداد نقاط چاپ شده در یك اینچ مربع بيشتر باشد ، كیفیت چاپ نیز بالا می رود.
- حافظه :( حداقل : 2 تا 8 مگابایت حداکثر: 16 تا 64 مگابایت ) . چاپگرها ، فايل های ارسال شده برای چاپ را در حافظه خود ذخيره (صف بندی ) و در ادامه به ترتیب آنان را چاپ می نمايند. هر اندازه میزان حافظه چاپگر بیشتر باشد سرعت چاپ افزايش می يابد .
- اینترفیس :( حداقل : Parallel, USB, Optional ethernet حداکثر : Parallel, USB, ethernet, optional IrDA ) . اکثر کاربران از پورت های USB و یا موازی بمنظور اتصال چاپگر به کامپيوتر استفاده می نمايند. چاپگرهای حرفه ای که از آنان در ادارات و سازمان های بزرگ استفاده می گردد ، دارای يک پورت ethernet بوده و امکان فعال نمودن آنان در شبکه بصورت يک گره مستقل فراهم می گردد. برخی چاپگرهای لیزری جديد ، دارای يک پورت IrDA بوده که Notebook و يا PDA را قادر می سازد با استفاده از پورت های مادون قرمز ( Infrared ) با آنان مرتبط و اقدام به چاپ فايل های مورد نظر خود نمايند .
- ظرفیت سینی كاغذ :( حداقل : 150 تا 350 برگ حداکثر : 350 تا 650 برگ ) . چاپگرهای حرفه ای بمنظور استفاده در سازمان ها و ادرات بزرگ طراحی شده اند . در مراکز فوق ، کاربران متعددی از چاپگر بصورت مشترک استفاده می نمايند . ظرفیت سینی كاغذ چاپگرهای حرفه ای ، دو تا سه برابر چاپگرهای معمولی می باشد.

چاپگرهای لیزر رنگی:
چاپگرهای ليزر رنگی برای اشخاص و سازمانهائی که نیازمند چاپ رنگی تصاویر و متون می باشند ، طراحی شده اند. چاپگرهای فوق ، از جمله ‌گرانترین چاپگرهای موجود بوده و کاربران خانگی بندرت به این نوع از چاپگرها نیاز خواهند داشت.
پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک چاپگر لیزر رنگی در نظر گرفت :
- سرعت چاپ رنگی (صفحات شامل تصاویر) :( حداقل : كمتر از 1 تا دو صفحه در دقیقه حداکثر : 5/1 تا 3 صفحه در دقیقه ) . سرعت چاپ اين نوع از چاپگرها ، یكی از عوامل اساسی در انتخاب آنان محسوب می گردد. چاپگرهای فوق ، علاوه بر دارا بودن كیفیت مطلوب دارای سرعت بالائی نیز می باشند. برخی از مدل های ارزان قيمت اين نوع از چاپگرها دارای سرعت مناسب نبوده و لازم است در زمان انتخاب آنان به اين نکته دقت گردد.
پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک چاپگر لیزر رنگی در نظر گرفت :
- كیفیت چاپ : کيفيت اين نوع از چاپگرها در زمان چاپ تصاویر گرافیكی بسيار مناسب بوده و همين امر يکی از دلايل اصلی انتخاب آنان بشمار می آيد. چاپگرهای لیزر رنگی و چاپگرهای لیزر تك رنگ ، صفحات حاوی متن را با كیفیت بسیار مناسب و سرعت مطلوب چاپ می نمايند.
- حداكثر دقت چاپ :( حداقل : 1200 در 600 تا 2400 در 1200 حداکثر : 2400 در 1200 تا 2400 در 2400 ) دقت چاپ هر چاپگر بر حسب نقطه در اینچ اندازه گیری می گردد. واحد فوق ، نشاندهنده تعداد نقاط چاپ شده در یك اینچ مربع می باشد .بنابراین هر اندازه تعداد نقاط چاپ شده در یك اینچ مربع بيشتر باشد ، كیفیت چاپ نیز بالا می رود.
- سرعت چاپ تك رنگ (متن) :( حداقل : 5 تا 10 صفحه حداکثر : 11 تا 15 صفحه ) .معمولا" سرعت چاپ چاپگرهای لیزر رنگی ، بيشتر از سرعت چاپ چاپگرهای لیزر تك رنگ است.
منبع:http://www.srco.ir/Default.asp
 

Jacky

مدیر بازنشسته - فروشنده معتبر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
18 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
1,771
لایک‌ها
34
سن
43
سيستم عامل 32 بيتي ، در هر لحظه 4 بايت ، يا 32 بيت رو پردازش مي كنه . و سيستم عامل 64 بيتي ، 8 بايت يا 64 بيت رو در هرلحظه پردازش مي كنه .

يك پردازنده 64 بيتي مي تونه داده هاي بيشتري رو پردازش كنه .( يك پردازنده 64 بيتي داراي ثباتهاي 64 بيتي است و هر بار مي تونه 64 بيت از اطلاعات رو از طريق گذرگاه داده ها انتقال بده و از 64 بيت براي آدرس دهي استفاده بكنه ‌) مهمترين مزيت يك پردازنده 64 بيتي اينه كه مي تونه ram بيشتري رو نسبت به پردازنده 32 بيتي پشتيباني كنه . در واقع athlon هاي 64 بيتي مي تونن مقدار ram بيشتري رو نسبت به آنچه كه windows xp مي تونه شناسايي كنه ، آدرس دهي كنن . نكته اي كه وجود داره ، پردازنده هاي 64 بيتي amd بر خلاف پردازنده اي 64 بيتي intel ، كد 32 بيتي رو بدون هيچ كم و كاستي از كارايي اجرا مي كنن و در واقع عدم وجود برنامه ها و سيستم عامل 64 بيتي لطمه اي به كارايي اين پردازندها نمي زنه ( حتي زماني هم كه مايكروسافت انتشار سيستم عاملهاي 64 بيتي رو به تعويق انداخت مسوولين amd به هيچ وجه ابراز نگراني نكردن و گفتن كه اين قضيه حتي روي فروش شركت هم تاثير خاصي نداره ) ولي از حداكثر قدرت و كارايي پردازنده نمي شه استفاده كرد .

پردازنده هاي athlon 64 fx-51 , athlon 64 هر دو از گذرگاه hyper -transport پشتيباني مي كنن . hyper -transport يك رابط براي انتقال داده ها بين مدارات مجتمع و كارايي آن 12.8 GBps است . براي اطلاعات بيشتر اين درباره به لينك 1 و لينك 2 مراجعه كنيد .

در واقع athlon 64 هم برنامه هاي 32 بيتي و هم 64 بيتي رو پشتيباني مي كنه . يعني اينكه اگر ويندوز ، 32 بيتي هم باشه مثل همينxp معمولي اجرا ميشه . اما براي استفاده از قدرت 64 بيتيش ، بايد ويندوز 64 بيتي داشت . تازه در اين حالت هم اگر برنامه اي كه استفاده مي شه 32 بيتي باشه و ويندوز 64 بيتي ، باز هم از كل قدرت 64 بيتي استفاده نمي شه ؛ چون پردازنده يك حالت سازگاري رو ايجاد ميكنه و نميتونه بيشتر از 4 گيگ ram رو به اين برنامه اختصاص بده ، در حاليكه امكان داره 8 گيگ وجود داشته باشه ولي بيشتر از 4 گيگ از ram استفاده نمي شه ، ولي باز هم خيلي سريعتر از حالتي هست كه هم ويندوز 32 بيتي است هم برنامه اصلي كه استفاده مي شه .بنابراين براي استفاده از تمام قدرت 64 بيتي پردازنده ، بايد هم يندوز و هم نرم افزار مورد استفاده64 بيتي باشه
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
CD ROMچگونه كارميكند

آخرين پيشرفتهای صنعت CD-ROM چيست ؟

CD-ROM ها هر روز و هر روز سريعتر می شوند اما سريعترين آنها ممکن است از دستگاههای قبلی کندتر و يک دستگاه اسما " کند هم ممکن است از دستگاههای به ظاهر سريع سريعتر عمل کند. چگونه ؟ چه کسی بررسی کرده است که يک دستگاه سی دی رام (CD-ROM) دقيقا" به همان سرعتی عمل می کند که روی بسته بندی آن نوشته شده است ؟ آيا واقعا" لازم است دستگاه سی دی رام خود را با يک نوع جديدتر عوض کنيد؟ شما به عنوان يک خريدار حق داريد در قبالی پولی که می دهيد دستگاه بهتری به دست بياوريد.

برای داشتن پاسخ صحيح اين سوالات بايد قدری اطلاعات از طرز کار و دانش فنی دستگاههای سی دی رام داشته باشيد.

CD-ROM مخفف انگليسی کلمات ديسک فشرده - حافظه فقط خواندنی است دستگاه سی دی رام ديسکهايی را می خواند که فقط از روی آنها می توان خواند و روی آنها نمی توان نوشت. يک سی دی رام تقريبا به اندازه 700 ديسکت فلاپی اطلاعات را در خود جای می دهد در نتيجه وسيله بسيار مناسبی برای نرم افزارهای بازی، دائره المعارفها ، کتاب راهنمای تلفن و برنامه های چند رسانه ای است.اکنون در حالی که چند سالی بيشتر از آن زمان نمی گذرد، سرعت بازيابی داده ها توسط سی دی رام به 3600 کيلو بايت در ثانيه رسيده است - يعنی 24 برابر سريعتر که آن را به صورت 24x نمايش می دهند. سرعت انتقال داده ها توسط سی دی رام را با 24x,..,4x,2x نشان می دهند يعنی 2،4،...و24 برابر سرعت اولين دستگاههای سی دی رام.

سی دی رام ها چگونه کار می کنند؟

درون دستگاه سی دی رام يک موتور وجود دارد که صفحه سی دی رام را می چرخاند. يک هد هم درون اين دستگاه روی سطح سی دی رام حرکت می کند تا از بخشهای مختلف صفحه سی دی رام اطلاعات را بخواند . حرکت اين هد روی صفحه سی دی رام مشابه حرکت سوزن گرامافونهای قديمی روی صفحه گرامافون است با اين تفاوت که هد در سی دی رام با صفحه به هيچ وجه برخورد نمی کند. گردش صفحه سی دی رام در دستگاه به دو نوع متفاوت صورت می گيرد. در يک روش سرعت خواندن داده ها خيلی بالا نيست و در حد مشخصی ثابت می ماند. در روش ديگر می توان با سرعت فوق العاده بالايی داده ها را از ديسک خواند اما نه هميشه و نه برای همه داده ها.

روش فنی ساخت دستگاههای سی دی رام تا همين اواخر روشی معروف به سرعت ثابتی خطی يا CLV (Constant Linear Velocity) بود. در روش CLV سرعت داده ها هميشه ثابت است چه سی دی رام از شيار درونی بخواند چه از شيار بيرونی زيرا سرعت چرخش صفحه تغيير می کند. وقتی دستگاه سی دی رام از مرکز صفحه دور می شود وبه شيارهای بيرونی نزديک می شود، سرعت چرخش صفحه کند می گردد. بدين ترتيب با تند و کند کردن گردش صفحه سی دی رام اطلاعات در هر جای ديسک که باشد با سرعت ثابتی بازيابی می شود. سازنده سی دی رام هم به سادگی می تواند سرعت دستگاه را مشخص کرده و روی دسته بندی اعلام نمايد. اشکال اين روش در اين است که تغييرات مداوم در گردش صفحه باعث تاخير در خواندن می شود زيرا هد دستگاه برای خواند اطلاعات بايد صبر کند تا گردش صفحه تغيير کردهو تند يا کند شود. اين تاخير مانعی در راه ساخت دستگاههای خيلی سريع است و اجازه نمی دهد سرعت بازيابی داده ها از مقدار معينی فراتر برود. نياز به سرعت بيشتر در بازيابی داده ها باعث شد تا روش فنی ديـگری ابداع شود که به روش CAV (Constant Angular Velocity)يا سرعت زاويه ای ثابت معروف است در روش CAV درست برعکس CLV عمل می شود . يعنی سرعت گردش صفحه ثابت است و سرعت خواندن داده هاست که تغيير می کند. در اين روش هر چه هد از مرکز صفحه به سمت بيرون می رود ، سرعت بازيابی داده ها بيشتر می شود در نتيجه سرعت کار دستگاه کاملا بستگی دارد به اين که داده ها چگونه و در کجای صفحه سی دی رام پراکنده شده باشند.

نکته : وقتی روی جعبه سی دی رام ذکر می شود که سخت افزار لازم يک پردازنده پنتيوم 100 مگاهرتز است يعنی اين حداقل سخت افزار لازم برای بهترين کارايی دستگاه سی دی رام است. نکته اساسی اين است که قبل از خريد يک دستگاه سی دی رام دقت کنيد که آيا سخت افزار لازم آن را داريد يا خيـــر.

اولين مزيت داشتن سی دی رام نصب سريع نرم افزارها و برنامه های بزرگی همچون Microsoft Office است .چون بازيابی داده ها از يک سی دی رام سريعتر انجام می شود. نصب يک نرم افزار بزرگ هم خيلی سريعتر انجام می شود . پس از نصب ، هر چند که بعضی از اطلاعات ممکن است روی ديسک سخت بنشيند اما همچنان حجم زيادی از اطلاعات می ماند که بايد از روی سی دی رام خوانده شود. طبيعتا" هر چه دستگاه سی دی رام سريعتر باشد، اجرای برنامه سريعتر انجام خواهد شد. و همچنين در مورد بازيهای کامپيوتری داشتن يک دستگاه سی دی رام سريع از پرشها و مکثای ملال آور در حين بازی جلوگيری می کند.

سی دی های ضبط شدنی: جابجايی از ديسکت به سی دی رام در چند سال گذشته افزايش يافته است. امروزه بسياری از سازندگان ، نرم افزارهای خود را بر روی سی دی رام عرضه می کنند زيرا اين رسانه داده های بسيار زيادی را در خود جای می دهد حدود 600 مگابايت ، با گنجايش 44/1 مگابايتی است. و سی دی رامها گنجايش بسيار زيادی دارند برای ذخيره و بازيابی داده به صورت يک انتخاب طبيعی درآمده اند. و آنها فقط خواندنی هستند و کاربران نمی توانند آنها را به صورت وسايل ذخيره گر به کار ببرند. و با معرفی فن آوری سی دی قابل ضبط (CD-Recordable) يا سی دی آر (CD-R) و امکان دادن به کاربران برای نوشتن داده ها برروی سی دی ها تغيير کرد. فن آوری يکبار نويسی چندبار خواندنی بدين معنی است که نمی توانيد مانند ديسکتها فايلهای خود را پاک کنيد و مجددا" بنويسيد. افزودن براين نسخه های اوليه ديسکرانهای سی دی - آر گران قيمت هستند و نصب و عمليات آنها دشوار است .

ديکسرانهای CD-RW , CD-R با آن که برای تهيه نسخه پشيبان (Backup) ، آرشيو سازی ، و انتقال داده ها بسيار مناسب هستند به سرعت ديسک سخت نمی توانند داده ها را ضبط کنند و به سرعت ديسکرانهای سی دی رام جديد نيز نمی توانند داده ها را بخوانند.

آشنايی با ساختمان CD-ROM:

CD-ROM علامت اختصاری Compact Disk-Read Only Memory است. اين عبارت را می توان به صورت ديسک فشرده - حافظه فقط خواندنی ترجمه کرد. و فشرده است چون گنجايش آن حدود 650 مگابايت اطلاعات روی ديسکی 72/4 اينچی است. آن را حافظه ای فقط خواندنی می نامند چون اطلاعات روی آن ضبط شده است. و ديگر نمی توان اطلاعات آن را مانند ديسکهای فلاپی پاک کرد و مجددا" اطلاعات جديد روی آن نوشت.

فايدهای CD-ROM چيست ؟

با انکه ديسکهای سخت امروزی گنجايش بيشتری از سی دی ها دارند و مهمترين علت متداول شدن سی دی ها ظرفيت ذخيره داده های بسيار زياد آنها ست و دائره المعارفها را می توان در يک سی دی جای داد. و ديسکرانهای CD-ROM همچنين می توانند سی دی های صوتی را اجرا کنند. و البته برای اين که کامپيوتر بتواند صوت ضبط شده در سی دی ها را اجرا کند بايد حاوی کارت صوتی و نرم افزار لازم باشند.

CD-ROM چيست ؟
ديسکهای فشرده صفحاتی از جنس پلاستيک به شعاع 12 سانتی متر هستند که لايه ای آلومينيومی روی آنها نشسته است ، لايه ای از جنس پلی کربنات آن را می پوشاند و قشر محافظ لاکی روی ديسک آن را از گردو خاک و خش محفاظت می کند. حفره ای دايره ای به قطر 15 ميلی متر در وسط ديسک قرار داد. سی ديها مانند صفحه های گرامافون ، فقط يک شيار (TRACK) مارپيچی داده ای دارند. اين شيار از مرکز ديسک به سمت بيرون خوانده می شود.

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
اين مجموعه توسط كارآموز شركت خانم مهين صالح وند تهيه شده است . ضمن تشكر وقدرداني از ايشان ، درصورتي كه اطلاعات بيشتري را نياز داريد با ايميل [email protected] تماس بگيريد .
ماكزيمم تكنيك
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
آشنای با انواع موادي كه اطلاعات كامپيوتري را ذخيره و انتقال ميدهند

- كاست و كارتريج كامپيوتري:
قاب قابل حمل براي ذخيره سازي و انتقال اطلاعات كه به عنوان حافظه كمكي كامپيوتر عمل ميكند. كاستها با پهناي متفاوت 4؛ 6؛ و 8 ميليمتري وجود دارند. كاست ها و كارتريج ها نسبت به ساير محملها اطلاعات را كندتر منتقل ميكنند و در حال حاضر به علت ارزاني قيمت آنها عمدتاً به بازي ها اختصاص دارند.
- نوار ريل كامپيوتري: نوارهاي باريك مغناطيسي كه 2400 پا طول و 5/0 اينچ پهنا دارند. سطح اين ماده از اكسيد آهن پوشيده شده و بر دور ريلهاي پلاستيك سخت كه قطر آنها 30 سانتي متر است پيچيده شده اند.
- كارتهاي كامپيوتري: اين اصطلاح در مورد كارتهاي پانچ ( سوراخدار) 80 و 32 ستوني به كارميرودكه اطلاعات به صورت سوراخهايي روي آن درج ميشود. هر ستون از اين سوراخها نشانگر يك عدد يا حرف خاص است كه توسط كامپيوتر ويژه آن خوانده ميشود. كارتهاي كامپيوتري در كامپيوترهاي بزرگ كاربرد دارند و اكنون با بهره گيري از فناوري نوين و رايانه هاي كوچك ديگر رايج نيستند.
- ديسك هاي كامپيوتري:
عبارت است از صفحه مغناطيسي براي ذخيره سازي كامپيوتري، به اين ترتيب كه اطلاعات روي ديسك ضبط ميشود و به هنگام نياز توسط كامپيوتر بازخواني ميشود و بر چند نوعند:
1. ديسك نرم يا لرزان (فلاپي ديسك)
يك صفحه متغير است كه بطور گسترده به عنوان رسانه يا واسطه ذخيره سازي كمكي به كار ميرود و از يك ديسك انعطاف پذير حساس و مغناطيسي در داخل محفظه يا يك پاكت پلاستيكي تشكيل شده است اين ديسكها وسيله مناسبي براي انتقال فايلهاي برنامه و متن از يك كامپيوتر به كامپيوتر ديگر است ديسك هاي نرم يا لرزان در اندازه مختلف وجود دارند:
الف. ديسك 8 اينچ (203 ميليمتر)ب. ديسك 5 اينچ (132 ميليمتري)ج. ديسك 3 اينچ (90 ميليمتري) د. ديسك 3 اينچ (76 ميليمتري) هـ . ديسك 2 اينچ (50 ميليمتري)
در حال حاضر ديسك هاي 3 اينچي رايجترين نوع است. ديسكهاي با اندازه 5 اينچ و كوچكتر ديسكت نيز ناميده ميشوند اين ديسكتها قابليت پاك شدن و ذخيره كردن مجدد اطلاعات را دارند. ديسكتهاي 8، 5 و 3 اينچي كاربردهاي محدودي دارند و ديسك 2 اينچي به عنوان ضبط تصاوير ساكن با دوربينهاي مخصوص عكاسي رايج شده است.
زيپ ديسك نيز از انواع ديسكهاي نرم است كه ظرفيتي برابر 70 ديسك 3 اينچي دارد و براي بايگاني و انتقال اطلاعات مناسب است. (شهميرزادي، 1383)
2. ديسك سخت:
يك ديسك مغناطيسي كه به طور دائم در كامپيوتر قرار ميگيرد و مقادير بسيار زيادي از اطلاعات را ميتوان روي آن ذخيره كرد. قدرت ذخيره اين ديسكها به مراتب بيشتر از ديسكهاي نرم است و قادرند تا چندين گيگابايت را ذخيره كنند. اين ديسك در ابعاد 5/7 تا 20 سانتي متر وجود دارد و با هدهاي خواندن در محفظه هاي ضد گرد و غبار مهر و موم شده نگهداري ميشوند.
3. ديسك فشرده
صفحه هاي فشرده از سال 1985 به بازار عرضه شد و از آن تاريخ تاكنون توليد و فروش آن با شتاب حيرت انگيزي افزايش يافته است از ديسك فشرده كه به سي دي رام نيز مشهود است و ديسك نوري براي ذخيره و بازيابي حجم زياد اطلاعات استفاده ميشود. در ابتداي بهره گيري از اين ماده ، اطلاعات ثبت شده روي آن قابل تعويض و پاك شدن نبود و از نوع حافظه ثابت محسوب ميشد اما در حال حاضر ديسكهاي فشرده اي به بازار آمده است كه قابليت ضبط مجدد را دارا است. ديسك فشرده علاوه بر اطلاعات، داراي نرم افزاري است كه چگونگي استفاده از اطلاعات ثبت شده بر روي ديسك را به كامپيوتر فرمان ميدهد . براي استفاده از اين ديسكها علاوه بر كامپيوتر بايد ديسك گردان نيز داشته باشيم. ديسك فشرده يكي از پديده هاي تكنولوژي اطلاعات است كه به سرعت تكامل يافته و بخصوص در كتابخانه ها و آرشيوها كاربرد زيادي پيدا كرده است.
**** ذخيره نوري و استفاده از تكنولوژي ليزري اين امكان را ميسر ميسازد كه بتوان مقادير زيادي اطلاعات را بدون نياز به فضاي زياد ذخيره كرد. از مزيت هاي اين **** آن است كه نسخه هاي تكثيرشده به طريق ليزر، صرف نظر از دفعات نسخه برداري عيناً شبيه به نسخه اصلي است.
اشكال گوناگوني از نظامهاي ذخيره نوري در دسترس است. همچون ليزر ويژن ، ديسكهاي صدا، ديسكهاي فشرده با حافظه فقط خواندني و Worm[26], VCD, CDI, CDG, DVI, DVD, CD-Rom, CD-R, D-RW, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RAM, DVD-RW, DVD-R/W, DVD-Video ... كه چند مورد از اين مواد به اختصار معرفي ميكنم.
الف. ليزر ويژن:
ديسكهاي معمولاً نقره اي رنگ با 12 اينچ ( 20 سانتي متر) قطر و 4/3 ميلي متر ضخامت و سوراخي مركزي به قطر 35 ميلي متر كه ظرفيت ذخيره سازي آن بسيار بالاست. امكان ضبط استريو و انتخاب دو زبان متفاوت به لحاظ وجود دو كانال صوتي از ويژگيهاي اين روش است.
ب. ديسكهاي صدا
كه براي ضبط و پخش موسيقي متداول است. ديسكهاي نقره اي رنگ با قطر 5 اينچ كه حداكثر زمان پخش آن تقريباً يك ساعت است و نيز در اندازه كوچكتر با قطر 3 اينچ نيز وجود دارد. در اين ديسكها فقط بر روي يك طرف صفحه اطلاعات ذخيره ميشود.
ج. ديسكهاي فشرده با حافظه فقط خواندني:
اين ديسكها از نظر اندازه و ظاهر مشابه ديسكهاي صدا هستند و براي ذخيره اطلاعات و بازيابي آن از طريق كامپيوتر به كار ميرود و كاملاً ديجيتالي است. ظرفيت اين ديسك در حدود 600 مگابايت اطلاعات و معادل حدود 250 هزار صفحه متن است . ضبط توسط توليد كننده انجام ميشود و استفاده كننده نميتواند در آن تغييري ايجاد كند نوعي از اين ديسكها Worm نام دارد . از انواع ديگر ديسكها ويدئو ديسك است كه در بخش مواد ديداري توضيح داده شد. از آنجا كه دي.وي.دي. گام تكامل بعدي سي.دي رامها است و گنجايش حجم عظيم اطلاعات را دارند به توضيح مفصل اين نوع سي.دي ها ميپردازيم:
د. DVD
كه نام كوتاه و متداول ديسك ويدئويي ديجيتال و يا ديسك چندمنظوره ديجيتال مي‌باشد نسل جديد تكنولوژي ذخيره اطلاعات بر روي ديسك نوري بوده و اين تكنولوژي قابليت ذخيره يك فيلم سينمايي بر روي ديسك با كيفيت بالا و صداي عالي و يا ذخيره حجم اطلاعات كامپيوتري بيشتر از CD معمولي را دارد. دي وي.دي. گام تكامل بعدي سي.دي.رامها است و مثل آنها هستند اما اطلاعات زيادي در خود جاي ميدهند. دي.وي.دي. عنصر اصلي همگرايي تلويزيون و PC است زيرا روشي براي توزيع فيلمها با خصوصيت اضافي همچون زاويه دوربين به انتخاب كاربر و پشتيباني چندزباني است هدف تكنولوژي DVD كاربرد تنها يك استاندارد ديجيتال براي امور مختلف در بخش‌هاي لوازم صوتي و تصويري، كامپيوتر و سينما و موسيقي مي‌باشد كه در نهايت جايگزين CD صوتي، نوار ويدئو، ديسك ليزري و CD-ROM و نوارهاي بازي‌هاي ويدئويي خواهد شد.DVD از سوي كليه شركتهاي معتبر الكترونيكي و سازندگان سخت‌افزار كامپيوتري و استوديوهاي سينمايي و موسيقي پشتيباني شده و به همين دليل موفق‌ترين محصول عرضه شده در بخش الكترونيك مصرفي بوده و به طوري كه در كمتر از 4 سال حدود 150 ميليون DVD شامل DVD-ROM و DVD-VIDEO در جهان توليد و عرضه شده است كه قابل مقايسه با هيچ دستگاه الكترونيك ديگري از نظر بازاريابي و توفيق در مدت مشابه در بازار نمي‌باشد.DVD از نظر كاربرد و شكل ظاهري انواع مختلفي دارد كه مهمترين آنها DVD-VIDEO براي ضبط و پخش فيلم‌هاي سينمايي و DVD-ROM نوع اصلي براي نگهداري داده‌هاي كامپيوتري مي‌باشد. تفاوت اين فرمتها مشابه تفاوت CD صوتي و DVD-ROM مي‌باشد. از انواع ديگر:
DVD5 (يك طرفه، يك لايه) با گنجايش 7/4 گيگابايت
DVD9 (يك طرفه، دو لايه) با گنجايش 5/8 گيگابايت
DVD10 (دو طرفه، يك لايه) با گنجايش 4/9 گيگابايت
DVD18 (دو طرفه، دو لايه) با گنجايش 17 گيگابايت
امتيازات DVD به طور كلي شامل ظرفيت زياد، كيفيت بازسازي صدا و تصوير عالي و تنوع كاربرد آن در بخش‌هاي مختلف صوتي و تصويري و كامپيوتري مي‌باشد. مزاياي كلي DVD-VIDEO به طور خلاصه به شرح زير مي‌باشد:
ـ بيش از 2 ساعت ويدئو ديجيتال با كيفيت بالا بر روي يك ديسك (در ديسك مخصوص تا 8 ساعت ويدئو با كيفيت بالا و يا 30 ساعت ويدئو با كيفيت VHS)
ـ امكان وجود 8 صداي ديجيتال (براي زبانهاي مختلف) هريك شامل 8 باند
ـ امكان وجود 32 زيرنويس بر روي ديسك
ـ امكان نمايش تا 9 زاويه ديد مختلف دوربين
ـ امكان دسترسي سريع به هر نقطه از فيلم
ـ قابليت دوام خوب (بر اثر كاركرد و مرور زمان ديسك كهنه و خراب نمي‌شود)
ـ مصونيت نسبت به ميدانهاي مغناطيسي و مقاوم نسبت به حرارت
ـ امكان پخش فيلم‌هاي با صفحه عريض بر روي تلويزيون‌هاي استاندارد يا عريض (نسبت ابعاد 4 به 3 و 16 به 9)
ـ ابعاد مناسب ديسك براي نگهداري و حمل و نقل، دستگاه پخش قابل حمل و سبك و تكثير ديسك ارزان
همچنين اكثر دستگاههاي پخش مدرن DVD داراي امكانات و مزاياي زير نيز مي‌باشند:
ـ انجام عمليات ويژه هنگام پخش (اسلايد، حالتهاي تند و آهسته و مرور سريع و گام به گام)
ـ قابليت برنامه‌ريزي براي پخش مجدد هر بخش مورد علاقه
ـ خروجي صداي ديجيتال و DTS
ـ امكان پخش استانداردهاي مختلف: CD صوتي و MP3 و VIDEO CD و SUPER VCD
ـ داراي خروجي‌هاي مختلف (خروجي ويدئو ديجيتال، خروجي مؤلفه‌هاي تصوير YUV يا RGB)
ـ پخش معكوس با سرعت عادي
در تكنولوژي DVD امكان توليد تصوير ويدئويي با كيفيت بالا (تقريباً كيفيت استوديويي) و كيفيت صداي بهتر از ديسك صوتي وجود دارد و از نظر كيفيت DVD بسيار بهتر از نوار ويدئويي و در مجموع بهتر از ديسك ليزري مي‌باشد. كيفيت DVD بستگي به عوامل مختلف توليد آن دارد. با افزايش تجربه و بهبود روش‌هاي فشرده‌سازي اطلاعات و تكنولوژي‌هاي مربوطه كيفيت افزايش مي‌يابد. معمولاً DVD از نوارهاي اصلي ديجيتال استوديويي با روش MPEG-2 فشرده‌سازي و توليد مي‌شود. روش رمزدار كردن فشرده‌سازي MPEG2 به كار رفته از نوع كاهشي مي‌باشد و اطلاعات مازاد از قبيل بخش‌هايي از تصوير را كه تغيير نمي‌كند و يا اطلاعاتي را كه توسط چشم قابل تشخيص نمي‌باشد را حذف مي‌كند.كيفيت صداي DVD عالي است زيرا DVD شامل صداي ديجيتال PCM با شرايط و مشخصات بهتري نسبت به CD صوتي بوده و همچنين صداي اكثر فيلم‌هاي سينمايي بر روي DVD به روش صداي فراگير چندكاناله دالبي ديجيتال [29] مي‌باشد كه مشابه صداي فراگير ديجيتال مورد استفاده در صنعت سينما مي‌باشد. مشابه تصوير، كيفيت صدا نيز بستگي به نحوه پردازش و فشرده‌سازي اطلاعات دارد و عليرغم فشرده‌سازي بهتر از كيفيت CD صوتي مي‌باشد.
پژوهشگران کالج امپريال لندن در انگلستان سرگرم توسعه راهي تازه براي ذخيره کردن داده‌ها هستند که مي‌تواند ظرفيت اين ديسک‌ها را به 1000 گيگابايت (472 ساعت فيلم ويدئويي) برساند. دکتر پيتر توروک، استاد اين دانشگاه، اين تکنيک به نام ذخيره نوري چندگانه داده‌ها [30] يا MODS را در کنفرانس 2004 ذخيره‌سازي داده‌ ها در آسيا- اقيانوسيه در تايوان فاش ساخت. تکنيک MODS مانند دي وي دي‌ها و سي دي‌هاي امروزي بر اشعه ليزر استوار است. يک ديسک از شيارهاي بسيار باريک با حفره‌هايي که ليزر را به عنوان رشته‌اي از يکها و صفرها منعکس مي‌کند ساخته شده است. ديسک‌هاي فعلي در هر حفره يک بيت داده را ذخيره مي‌کنند اما دي وي دي‌هايي که قرار است با تکنيک MODSساخته شود ظرفيت هر حفره 10 برابر خواهد شد.
- در حال حاضر AIT پيشرفته ترين تكنولوژي پشتيباني اطلاعات با مشخصات زير معرفي شده است:
ماندگاري اطلاعات بيش از 30 سال
طول متوسط هد حداقل 50000 ساعت ضبط اطلاعات
متوسط كاربرد تيپ بيش از 30000 ساعت باز
 

Jacky

مدیر بازنشسته - فروشنده معتبر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
18 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
1,771
لایک‌ها
34
سن
43
مفهوم Inclusive و Exclusive در Cache Memory‌ پردازنده ( CPU )


در برخي پردازنده ها نظير پردازنده هاي اينتل Pentium 2, 3, 4 ‌داده موجود در حافظه نهان سطح اول L1 در حافظه نهان سطح دومL2 نيز موجود است . به اين حافظه نهان ها ، Inclusive‌ مي گويند .

ساير پردازنده ها نظير پردازنده هاي AMD داراي حافظه نهان Exclusive‌ هستن ، بدين مفهوم كه داده حتما و تضميني در يكي از حافظه هاي نهان سطح اول يا سطح دوم وجود دارد .

از مزاياي حافظه نهان Exclusive‌ اين است كه حجم داده بالاتري را مي تواند ذخيره كند . و تبعا اين مزيت با افزايش مقدار حافظه نهان بيشتر نيز مي شود .

در حافظه نهان Exclusive ، زماني كه يك داده در حافظه سطح اول موجود نباشه و اين داده در حافظه سطح دوم يافت شه ، آن خط يافت شده در حافظه سطح دوم با يك خط از حافظه سطح اول جايگزين مي شه . اين عمل وقت نسبتا بيشتري رو مي گيره ، نسبت به اينكه يك خط از حافظه سطح دوم به حافظه سطح اول كپي شود ( نه جايگزين ) . يعني عملي كه در حافظه نهان Inclusive انجام مي گيره .



براي اطلاعات بيشتر به اينجا مي تونيد مراجعه كنيد .
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
نحوه انتخاب يك كارت صدا
منبع :از مجله كامپيوتر جوان شمار ه 60

در ابتدا اگر بخواهيم بلندگوي داخلي (به كامپيوتر) بيافزاييم، ما يك كار صدا مي خريم،(معمولا استريو ولي نه هميشه ) و آن را در يك اسلات خالي از نوع ISA قرار مي داديم. وقتي PCL ظاهر شد(اسلات هاي روي مادربرد پيشرفت كردند)، ما در مورد خريد كارت بين يك كارت 16 بيتي قديمي و يك كارت 32 بيتي جديد حق انتخاب پيدا كرديم.
هر يك از اين دو مدل از سه وسيله ي اتصالي يكسان پشتيباني مي كردند. فيش بلندگو، ورودي ميكروفن و يك خط براي تمام ورودي هاي ديگر. شما خيلي به ندرت ممكن بود يك DIN-5 ورود/خروج براي يك صفحه كليد MIDI ببينيد. اما امروزه حتي بعضي از كارت صداهاي Low-end كه قيمت كمي هم دارند؛ مي توانند صداي دالبي ديجيتال(Dolby) را پشتيباني كنند.
قبل از انتخاب كارت صدا بايد نيازهاي خود را بدانيد، يعني براي خودتان مشخص كنيد كه از كارت صدايي كه تهيه مي كنيد چه مي خواهيد. اين مي تواند دامنه اي از پردازشگر كلمه يا ساير كاربردهاي اداري كه اصلا صدايي لازم ندارد؛ تا وسايل سرگرمي خانگي و پردازش حرفه اي صدا را در برداشته باشد.
بازي ها و فيلم هاي DVD دوزمينه ي استفاده از كامپيوترها در سرگرمي هاي خانگي هستند. هر دوي اين بخش ها به سرعت در حال رشد بوده و روز به روز توليد كننده ها براي رقابت با يكديگر مجبور به ابداع نوآوري مي باشند، البته اين براي كاربران كامپيوتر ومشتريان بسيار اين محصولات عالي است. چرا كه كالايي با كيفيت بهتر و قيمت كمتر تهيه مي كنند. اما همانطور كه ابتدا گفتيم؛ همين تنوع انتخاب كارت مناسب را سخت تر مي كند.
در اينجا نمونه هايي از يان تكنولژي را با هم مرور مي كنيم :

DS3D-DirectX Sound 3D
يك شيوه ابتدايي براي شبيه سازي و تقليد از "3D Surround" است كه اخيرا به نحو قابل توجهي پيشرفت كرده است. "DS3D DirectX Sound 3D" ساخت مايكروسلفت است و با شيوه اي به نام صداي موضعي(Positional audio) حجم گسترده اي از دستورات را براي قراردادن صدا در فضاي 3D(3 Dimension Space) ارايه مي كند.
به طور خلاصه، "DS3D" با به كارگيري صحيح و ماهرانه ي ويژگي هاي صدا باعث مي شود كه به نظر برسد صدا از يك جهت خاص منتشر مي شود. براي مثال ازعقب يا از سمت چپ، و اي احساس را به شما مي دهد كه بيشتر از دو بلندگو به كامپيوتر متصل است.
در ابتدا اين كار كلا از طريق CPU انجام مي شد كه به قدرت پردازش بالايي نياز داشت. بعد از ورود DirectX5 بود كه مايكروسافت اجازه داد تا "DS3D" توسط سخت افزار مهماني (Party Hardware) سوم افزايش سرعت داده شود تا فشار بر CPUي سيستم اصلي كاهش يابد.

A3D
A3D، مخفف Aureal 3D است، كه در ابتداي كار در سال 1997 به طور مشترك با ناسا(سازمان فضايي آمريكا) براي كاربري در شبيه سازهاي پروانه توسعه پيدا كرد. تكنولوژي A3D تقليد ديگري از 3D بود و مانند DS3Dي ساخت مايكرو سافت (تا چندي پيش) كاملا بر قدرت پردازش CPU تكيه داشت، ولي امروزه سخت افزار افزايش دهنده ي سرعت را نيز مي پذيرد. نسخه هاي جديدتر؛ حتي يك اداره كننده ي منبع دارند كه به سازنده هاي بازي اين امكان را مي دهد كه الگوريتم هاي A3D را به نحوي اداره و كنترل نمايند كه بتواند محيطهاي مختلف جوي مانند مه غليظ يا محيط زير آب را شبيه سازي كنند.

[SIZE=3[COLOR=DeepSkyBlue]]EAX [/COLOR] [/SIZE]
EAX( گسترش صوتي محيطي) اواين بار توسط شركت Creative در سال 1998 معرفي شد. EAX به عنوان يك راه ساده براي افزودن پژواك به DS3D مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1999 نسخه ديگري از اين نمونه با نام EAX2.0 ايجاد محيط هاي جالب و واقع گرايانه اي مانند شبيه سازي اثرات كاهش دهنده ي وسايل جداكننده ي (مثل تيغه ديوار) بين محيط ها (مانند ديوار) و موانع درون محيط ها مانند مبلمان خانه را ممكن ساخت. اين كار به واسطه ي افزودن وسايل و اجزاء مانع ؛ به الگوريتم مانند منبع سمعي خودش ممكن شد.

Dolby Digital
كارت صداهاي جديدتر به صداي دالبي ديجيتال اجازه مي دهند تا صدا از سخت افزار كارت عبورداده شود وبه 5 كانال جدا رمز گشايي و باز خواني گردد. اين صدا بعدا توسط مدار واقع بر روي كارت صداي Dolby 5.1 مي تواند از رمز گشايي 6كانال نا واضح صدا توسط پردازشگر روي بردش (Board) پشتيباني كند.
اين كانال ها عبارتند از:
چپ جلو، راست جلو ،جلوي مركزي، چپ عقب، راست عقب و يك زير بلندگوي صداي بم (براي 1/0). البته اين كانل ها در مدل هاي بعدي Dolby نظير6.1 ب افزودن يك كانال مياني مركزي و در مدل 7.1 نيز با فازودن دو كانال راست مركزي و چپ مركزي كامل تر شده اند.

بلندگوها
براي مدت طولاني بلندگوهاي كامپيوترها ابزارهاي ثابتي محسوب مي شدند. در حالي كه سيستم استريو با دقت زياد انتخاب مي شود، تنها هر بلندگوي قديمي براي كامپيوتر شخصي كار را انجام مي دادو تا همين اواخر هم اين كاملا معقول به نظر مي رسيد، براي اين كه كيفيت صداي خارج شده از كامپيوتر هرگز نمي توانست از بلندگوهاي بهتر حداكثر استفاده را ببرد. اما در حال حاضر با وجود Dolby Digital 6.1 كيفيت و كميت بلندگوها تفاوت بسياري كرده است.

برنامه ريزي
مهم ترين نكته در يك سيستم Dolbyي خوب جداسازي صداها ست. يعني اضافه كردن بلندگو در جاي مناسب. اين نيازمند برنامه ريزي است، ولي به كمك تكنولوژي اخير اين كار هزينه زيادي ندارد.
در حال حاضر شركت هايي چون Creative، Labtech و Logitech با قيمتي بسيار مناسب؛ كيفيت خوب و قابل قبولي براي سيستم بلندگوي Dolby 5.1 و 6.1، ارايه مي كنند
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
BIOS چيست؟
منبع : از گروه computer4all


BIOS

يکی از متداولترين موارد کاربرد حافظه های Flash ، استفاده از آنان در BIOS)Basic Input/Output System) است . BIOS اين اطمينان را به عناصر سخت افزاری نظير : تراشه ها ، هارد يسک ، پورت ها ، پردازنده و ... خواهد داد که بدرستی عمليات خود را در کنار يکديگر انجام دهند.

هر کامپيوتر ( شخصی ، دستی ) دارای يک ريزپردازنده بعنوان واحد پردازشگر مرکزی است . ريزپردازنده يک المان سخت افزاری است .بمنظور الزام پردازنده برای انجام يک عمليات خاص، می بايست مجموعه ای از دستورالعمل ها که نرم افزار ناميده می شوند نوشته شده و در اختيار پردازنده قرار گيرد. از دو نوع نرم افزار استفاده می گردد :

- سيستم عامل : سيستم عامل مجموعه ای از خدمات مورد نياز برای اجرای يک برنامه را فراهم می نمايد. ويندوز 98 ، 2000 و يا لينوکس نمونه هائی از سيستم های عامل می باشند.

- برنامه های کاربردی : برنامه های کاربردی نرم افزارهائی هستند که بمنظور تامين خواسته های خاصی طراحی و در اختيار کاربران گذاشته می شوند. برنامه هائی نظير : Word ، Excel و ... نمونه هائی از اين نوع نرم افزارها می باشند.

BIOS در حقيقت نوع سومی از نرم افزارها بوده که کامپيوتر بمنظور عملکرد صحيح خود به آن نياز خواهد داشت.

خدمات ارائه شده توسط BIOS

نرم افزار BIOS دارای وطايف متعددی است . ولی بدون شک مهمترين وظيفه آن استقرار سيستم عامل در حافظه است . زمانيکه کامپيوتر روشن و ريزپردازنده سعی در اجرای اولين دستورالعمل های خود را داشته باشد ، می بايست دستورالعمل های اوليه از مکان ديگر در اختيار آن گذاشته شوند ( در حافظه اصلی کامپيوتر هنوز اطلاعاتی قرار نگرفته است ) دستورالعمل های مورد نظر را نمی توان از طريق سيستم عامل در اختيار پردازنده قرار داد چراکه هنوز سيستم عامل در حافظه مستقر نشده و همچنان بر روی هارد ديسک است . مشکل اينجاست که می بايست با استفاده از روشهائی به پردازنده اعلام گردد که سيستم عامل را به درون حافظه مستقر تا در ادامه زمينه استفاده از خدمات سيستم عامل فراهم گردد. BIOS دستورالعمل های لازم را در اين خصوص ارائه خواهد کرد. برخی از خدمات متداول که BIOS ارائه می دهد ، بشرح زير می باشد:

- يک برنامه تست با نام POST بمنظور بررسی صحت عملکرد عناصر سخت افراری

- فعال کردن تراشه های BIOS مربوط به ساير کارت های نصب شده در سيستم نظير : کارت گرافيک و يا کنترل کننده SCSI

- مديريت مجموعه ای از تنظيمات در رابطه با هارد ديسک،Clock و ...

BIOS ، يک نرم افزار خاص است که بعنوان اينترفيس ( ميانجی ) بين عناصر اصلی سخت افزارهای نصب شده بر روی سيستم و سيستم عامل ايفای وظيفه می نمايد. نرم افزار فوق اغلب در حافظه هائی از نوع Flash و بصورت يک تراشه بر روی برد اصلی نصب می گردد. در برخی حالات تراشه فوق يک نوع خاص از حافظه ROM خواهد بود.

زمانيکه کامپيوتر روشن می گردد BIOS عمليات متفاوتی را انجام خواهد داد:

- بررسی محتويات CMOS برای آگاهی از تنظيمات خاص انجام شده

- لود کردن درايورهای استاندارد و Interrupt handlers

- مقدار دهی اوليه ريجسترها و مديريت Power

- اجرای برنامه POST بمنظور اطمينان از صحت عملکرد عناصر سخت افزاری

- تشخيص درايوی که سيستم می بايست از طريق آن راه اندازی (Booting) گردد.

- مقدار دهی اوليه برنامه مربوط به استقرار سيستم عامل در حافظه (Bootstrap)

اولين موردی را که BIOS بررسی خواهد کرد، اطلاعات ذخيره شده در يک نوع حافظه RAM با ظرفيت 64 بايت است . اطلاعات فوق بر روی تراشه ای با نام CMOS)Complementry metal oxid semiconductor) ذخيره می گردند. CMOS شامل اطلاعات جزئی در رابطه با سيستم بوده و درصورت بروز هر گونه تغييردر سيستم، اطلاعات فوق نيز تغيير خواهند کرد. BIOS از اطلاعات فوق بمنظور تغيير و جايگزينی مقادير پيش فرض خود استفاده می نمايد.

Interrupt handlers نوع خاصی از نرم افزار بوده که بعنوان يک مترجم بين عناصر سخت افزاری و سيستم عامل ايفای وظيفه می نمايد.مثلا" زمانيکه شما کليدی را برروی صفحه کليد فعال می نمائيد، سيگنال مربوطه، برای Interrupt handler صفحه کليد ارسال شده تا از اين طريق به پردازنده اعلام گردد که کداميک از کليدهای صفحه کليد فعال شده اند.

درايورها يک نوع خاص ديگر از نرم افزارها بوده که مجموعه عمليات مجاز بر روی يک دستگاه را تبين و راهکارهای ( توابع ) مربوطه را ارائه خواهند. اغلب دستگاه های سخت افزاری نظير: صفحه کليد، موس ، هارد و فلاپی درايو دارای درايورهای اختصاصی خود می باشند. با توجه به اينکه BIOS بصورت دائم با سيگنال های ارسالی توسط عناصر سخت افزاری مواجه است ، معمولا" يک نسخه از آن در حافظه RAM تکثير خواهد شد.

راه اندازی ( بوتينگ، Booting) کامپيوتر

پس از روشن کردن کامپيوتر، BIOS بلافاصله عمليات خود را آغاز خواهد کرد. در اغلب سيستم ها ، BIOS در زمان انجام عمليات مربوطه پيام هائی را نيز نمايش می دهد ( ميزان حافظه، نوع هارد ديسک و ...) بمنظور آماده سازی کامپيوتر برای ارائه خدمات به کاربران، BIOS مجموعه ای از عمليات را انجام می دهد. پس از بررسی و آگاهی از تنظيمات موجود در CMOS و استقرار Interrupt handler در حافظه RAM ، کارت گرافيک بررسی می گردد. اغلب کارت های گرافيک ، دارای BIOS اختصاصی بوده که حافظه و پردازنده مربوط به کارت گرافيک را مقدار دهی اوليه می نمايد. در صورتيکه BIOS اختصاصی برای کارت گرافيک وجود نداشته باشد از درايور استانداری که در ROM ذخيره شده است ، استفاده و درايو مربوطه فعال خواهد شد ( درايور استاندارد کارت گرافيک ) در ادامه BIOS نوع راه اندازی ( راه اندازی مجدد (Rebbot) و يا راه اندازی اوليه (Cold Boot ) را تشخيص خواهد داد .برای تشخيص موضوع فوق، از محتويات آدرس 0000:0472 حافظه استفاده می گردد. در صورتيکه در آدررس فوق مقدار 123h موجود باشد ، بمنزله "راه اندازی مجدد" بوده و برنامه BOIS بررسی صحت عملکرد حافظه را انجام نخواهد داد. در غير اينصورت ( در صورت وجود هر مقدار ديگر در آدرس فوق ) يک "راه اندازی اوليه " تلقی می گردد. در اين حالت بررسی صحت عملکرد و سالم بودن حافظه انجام خواهد شد. در ادامه پورت های سريال و USB برای اتصال صفحه کليد وموس بررسی خواهند شد. در مرحله بعد کارت های PCI نصب شده بر روی سيستم بررسی می گردند. در صورتيکه در هر يک از مراحل فوق BIOS با اشکالی برخورد نمايد با نواختن چند Beep معنی دار، مورد خطاء را اعلام خواهد کرد. خطاهای اعلام شده اغلب به موارد سخت افزار سيستم مربوط می گردد.

برنامه BIOS اطلاعاتی در رابطه با نوع پردازنده ، فلاپی درايو ، هارد ديسک ، حافظه تاريخ و شماره ( ورژن ) برنامه BIOS ، نوع صفحه نمايشگر را نمايش خواهد داد. در صورتيکه بر روی سيستم از آداپتورهای SCSI استفاده شده باشد ، BIOS درايور مربوطه آن رااز BIOS اختصاصی آداپتور فعال و BIOS اختصاصی اطلاعاتی را در رابطه با آداپتور SCSI نمايش خواهد داد. در ادامه برنامه BIOS نوع درايوی را که می بايست فرآيند انتقال سيستم عامل از آن آغاز گردد را تشخيص خواهد داد. برای نيل به هدف فوق از تنظيمات موجود در CMOS استفاده می گردد. اولويت درايو مربوطه برای بوت سيستم متغير و به نوع سيستم بستگی دارد. اولويت فوق می تواند شامل مواردی نظير : A,C,CD و يا C,A,CD و ... باشد.(A نشاندهنده فلاپی درايو C نشاندهنده هاردديسک و CD نشاندهنده درايو CD-ROM است ) در صورتيکه درايو مشخص شده شامل برنامه های سيستم عامل نباشد پيام خطائی نمايش داده خواهد شد. (Non System disk or disk error )

پيکربندی BIOS

در بخش قبل اشاره گرديد که BIOS در موارد ضروری از تنظيمات ذخيره شده در CMOS استفاده می نمايد. برای تغيير دادن تنظيمات مربوطه می بايست برنامه پيکربندی CMOS فعال گردد. برای فعال کردن برنامه فوق می بايست در زمان راه اندازی سيستم کليدهای خاصی را فعال تا زمينه استفاده از برنامه فوق فراهم گردد. در اغلب سيستم ها بمنظور فعال شدن برنامه پيکربندی کليد Esc يا Del يا F1 يا F2 يا Ctrl-Esc يا Ctrl-Alt-Esc را می بايست فعال کرد.( معمولا" در زمان راه اندازی سيستم نوع کليدی که فشردن آن باعث فعال شدن برنامه پيکربندی می گردد، بصورت يک پيام بر روی صفحه نمايشگر نشان داده خواهد شد ) پس از فعال شدن برنامه پيکربندی با استفاده از مجموعه ای از گزينه های می توان اقدام به تغيير پارامترهای مورد نظر کرد. تنظيم تاريخ و زمان سيستم ، مشخص نمودن اولويت درايو بوت، تعريف يک رمز عبور برای سيستم ، پيکربندی درايوها ( هارد، فلاپی ، CD) و ... نمونه هائی از گزينه های موجود در اين زمينه می باشند. در زمان تغيير هر يک از تنظيمات مربوطه در CMOS می بايست دقت لازم را بعمل آورد چراکه در صورتيکه عمليات فوق بدرستی انجام نگيرد اثرات منفی بر روی سيستم گذاشته و حتی در مواردی باعث اختلال در راه اندازی سيستم خواهد شد.

BIOS از تکنولوژی CMOS بمنظور ذخيره کردن تنظيمات مربوطه استفاده می نمايد . در اين تکنولوژی يک باتری کوچک ليتيوم انرژی(برق) لازم برای نگهداری اطلاعات بمدت چندين سال را فراهم می نمايد

ارتقاء برنامه BIOS

تغيير برنامه BIOS بندرت انجام می گيرد. ولی در موارديکه سيستم قديمی باشد، ارتقاء BIOS ضروری خواهد بود.با توجه به اينکه BIOS در نوع خاصی از حافظه ROM ذخيره می گردد، تغيير و ارتقاء آن مشابه ساير نرم افزارها نخواهد بود. بدين منظور به يک برنامه خاص نياز است . برنامه های فوق از طريق توليد کنندگان کامپيوتر و يا BIOS عرضه می گردند. در زمان راه اندازی سيستم می توان تاريخ ، شماره و نام توليد کننده BIOS را مشاهده نمود. پس از مشخص شدن نام سازنده BIOS ، با مراجعه به وب سايت سازنده ، اطمينان حاصل گردد که برنامه ارتقاء BIOS از طرف شرکت مربوطه عرضه شده است . در صورتيکه برنامه موجود باشد می بايست آن را Download نمود. پس از اخذ فايل( برنامه) مربوطه آن را بر روی ديسکت قرار داده و سيستم را از طريق درايو A ( فلاپی درايو) راه اندازی کرد. در اين حالت برنامه موجود بر روی ديسکت، BIOS قديمی را پاک و اطلاعات جديد را در BIOS می نويسد. در زمان ارتقاء BIOS حتما" می بايست به اين نکته توجه گردد که از نسخه ای که کاملا" با سيستم سازگاری دارد، استفاده گردد در غير اينصورت BIOS با اشکال مواجه شده و امکان راه اندازی سيستم وجود نخواهد داشت .!
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
اسكنرها چگونه كار مي كنند؟

دنياي بيرون را به درون كامپيوتر منتقل كنيد.
تا به حال چند بار برايتان پيش آمده كه مثلا بخواهيد عكسي را براي كسي بفرسيد؟ براي اين كار از چه روشي استفاده كرده ايد؟
يك راه اين است كه عكس را داخل پاكت بگذاريد و آن را پست كنيد، اما روش راحت تر و سريعتري هم وجود دارد. با استفاده از اسكنرها در عرض چند دقيقه مي توانيد اين كار را انجام دهيد. اسكنر يكي از لوازم جانبي رايانه است كه براي انتقال اسناد و تصاوير دنياي حقيقي به درون رايانه و تبديل آنها به صفر و به يك بكار مي رود. اسكنرها انواع مختلفي دارند. متنوع ترين و معمول ترين نوع اسكنر، Flatbed نام دارد كه همان اسكنري است كه اغلب ديده ايد و همه جا از آن استفاده مي كنند. به اين اسكنر، روميزي Desktop هم گفته مي شود. اسكنرهاي Sheet-fed نيز بسيار شبيه به اسكنرهاي روميزي عمل مي كنند با اين تفاوت كه هنگام اسكن كردن، به جاي هد اسكن كننده، سند حركت مي كند. اين اسكنرها از نظر ظاهري شبيه به يك پرينتر كوچك هستند.
دسته سوم اسكنرهاي Handheld نام دارند. اين اسكنرها، برخلاف 2 نوع قبلي، دستي هستند و خود كابر بايد هد اسكن كننده را روي سند حركت دهد، به همين دليل هم از كيفيت چنداني برخوردار نيستند و بالاخره دسته آخر كه به اسكنرهاي Drum معروفند، بسيار دقيق هستند و در صنعت چاپ مورد استفاده قرار مي گيرند. ما در اينجا به بررسي طرز كار اسكنرهاي روميزي مي پردازيم، اما فن آوري به كار رفته در ديگر اسكنرها هم بسيار شبيه به اين نوع است و شما مي توانيد تا حدود زيادي آن را تعميم دهيد. در قدم اول شما سند را روي يك صفحه شيشه اي گذاشته و پوشش آن را مي بينيد اما پس از آن چه اتفاقي مي افتد؟
ابتدا سند به وسيله يك لامپ گزنون يا يك لامپ CCFL روشن مي شود. در اسكنرهاي قديمي تر از لامپ هاي فلورسنت معمولي استفاده مي شد كه از شفافيت تصوير كم مي كرد. پس از اين مرحله، تصوير سند به وسيله يك آيينه ي زاويه دار به يك آيينه ديگر منعكس مي شود. بعضي از اسكنرها 2 آيينه و برخي ديگر 3 آيينه دارند. هر يم از اين آيينه ها، تقعر كمي دارند كه باعث مي شود تصوير منعكس شده در يك سطح كوچك تر متمركز شود و در نتيجه وضوح تصوير بيشتر شود. آخرين آيينه، تصوير را به يك نفر منعكس مي كند. لنز تصوير را از طريق يكسري فيلتر كه كارشان جدا كردن 3 رنگ قرمز، آبي و سبز به كار رفته در تصوير است روي CCD متمركز مي كند. CCD، مهمترين قسمت يك اسكنر و رايج ترين فن آوري براي دريافت تصوير در اسكنرهاست. اصولا هر اسكنري، بايد بتواند به نحوي تصوير را به سيگنال الكتريكي تبديل كند. CCD، اين كار را انجام مي دهد. CCD يك آرايه از ديودهاي نوري است كه فوتون ها «نور» را به الكترون ها «بارالكتريكي» تبديل مي كند. اين ديودها كه Photo site ناميده مي شوند، به نور حساس هستند. هرچه نوري كه به يك ديود مي تابد، روشن تر باشد، بار الكتريكي كه در آن مكان جمع مي شود نيز بيشتر خواهد بود. به اين ترتيب، رنگهاي مختلف تصوير، بسته به شدت روشنايي كه دارند، از طريق ديودهاي CCD به ولتاژالكتريكي تبديل مي شوند. كل مكانيزم بيان شده شامل آيينه ها، لنز، فيلتر و CCD، هد اسكن كننده ي تصوير را مي سازند. اين هد كه به آرامي روي سند حركت مي كند، به وسيله يك تسمه به يك موتور پله اي متصل است كه هد را به جلو مي برد، هد اسكن كننده از يك طرف نيز به يك ميله متصل است كه از ايجاد انحراف يا لغزش در مسير هد، هنگام خواندن سند جلوگيري مي كند. تنظيمات دقيق اجزاي مختلف هد، به مدل اسكنر بستگي دارد، اما اصول آن در تمام اسكنرها مشابه است، البته به جز اين فن آوري، فن آوري هاي ديگري نيز براي ساخت اسكنر وجود دارد، اما فن آوري غالب، همان است كه بيان شد. اسكنرها از نظر شفافيت و وضوح تصوير با هم تفاوت دارند، اين مسئله به تعداد سنسورها در هر سطر آرايه CCD، دقت موتور پله اي، كيفيت لنز و نيز ميزان روشنايي منبع نور بستگي دارد، بديهي است كه يك لامپ گزنون با روشنايي زياد به همراه يك لنز با كيفيت بالا، نسبت به يك لامپ فلورسنت معمولي با يك لنز معمولي و ساده تصويري با كيفيت بسيار بالاتر ايجاد خواهد كرد. اما اسكن كردن تصوير، مرحله اول كار است. مرحله بعدي، انتقال تصوير اسكن شده به رايانه است. براي اتصال اسكنر به رايانه و انتقال تصوير راههاي متفاوتي وجود دارد. ساده ترين راه اتصال از طريق پورت موازي است كه البته كندترين روش ممكن هم هست.
روش دوم، استفاده از رابط "Small SCSI computer system interface" است كه يك رابط موازي با سرعت بالاست. اسكنرهاي «SCSI» از طريق يك كارت SCSI به رايانه متصل مي شوند. راه سوم، استفاده از پورت USB است. اسكنرهاي USB، سرعت خوبي دارند و كار كردن با آنها نيز ساده است. روش آخر نيز استفاده از Firewire است. Firewire يك گذرگاه سريال بسيار سريع است. البته اين روش هزينه بيشتري هم دارد و براي تصوير با كيفيت بسيار بالا استفاده مي شود. به اين ترتيب كار اسكن تصوير پايان مي رسد و تصوير به رايانه شما منتقل مي شود
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
آشنايي با SCSI

اکثر کامپيوترهای شخصی از يک درايو IDE برای اتصال هارد ديسک و يک گذزگاه PCI برای اضافه کردن عناصر سخت افزاری ديگر به کامپيوتر استفاده می نمايند. تعداد ديگری از کامپيوترها از يک نوع گذرگاه با نام Small Computer System Interface)SCSI) برای اضافه کردن عناصر مورد نظر به کامپيوتر استفاده می نمايند. عناصر سخت افزاری مورد نظر می تواند يکی از تجهيزات زير باشد:

هارد ديسک

اسکنر

CD-ROM/RW

چاپگر

Tape

مبانی SCSI

SCSI ، از ايده های مطرح شده توسط Shugart Associates System Interface)SASI) استفاده نموده است . SASI در سال 1981 توسط شرکت Shugart و با همکاری شرکت NCR ابداع گرديد. در سال 1981 نسخه استاندارد شده SASI با نام SCSI عرضه گرديد. تکنولوژی فوق دارای مزايای زير است :

سرعت آن بالا است ( 160 مگابايت در ثانيه ) مطمئن تر و قابل اعتماد تر است

امکان استقرار ( اتصال ) چندين دستگاه بر روی يک گذرگاه را فراهم می نمايد.

در اکثر سيستم ها قابل استفاده است .

در رابطه با تکنولوژی SCSI ملاحظاتی نيز وجود دارد :

برای يک کامپيوتر خاص می بايست پيکربندی گردد

دارای امکانات محدود حمايتی در سطح BIOS است

دارای مدل های متفاوت از بعد سرعت و نوع کانکتور است

دارای يک اينترفيس نرم افزاری نيست

اغلب کاربران کامپيوتر در زمان استفاده از SCSI با توجه به انواع متفاوت آن (Ultra ،Fast,Wide و حتی ترکيبی از اسامی فوق ) دچار سردرگمی می گردند.

انواع SCSI

در حال حاضر سه مشخصه کلی ( نوع ) برای SCSI وجود دارد .

- SCSI-1 . مشخصه اوليه ارائه شده برای SCSI در سال 1986 است .

- SCSI-2 . استاندارد ارائه شده در سال 1994 است . مهمترين ويژگی مدل فوق، ارائه مجموعه دستورات خط دستوری ( 18 دستور) برای انجام عمليات ضروری و حمايتی در رابطه با دستگاههای SCSI است. در مدل فوق امکان مضاعف نمودن سرعت از 5 مگاهرتز به 10 مگاهرتر( Fast SCSI) و مضاعف نمودن عرض گذرگاه از هشت بيت به شانزده بيت و افزايش تعداد دستگاهها تا پانزده (Wide SCSI) و يا تلفيقی از هر دو وجود دارد (Fast/Wide SCSI) . در مدل فوق امکان " صف بندی دستورات " نيز مطرح گرديد . در چنين مواردی يک دستگاه SCSI-2 قادر به ذخيره مجموعه ای از دستورات مربوط به کامپيوتر ميزبان (Host) و تعيين اولويت برای هر يک خواهد بود.

- SCSI-3 . استاندارد فوق در سال 1995 ارائه شده است . مهمترين ويژگی استاندارد فوق استفاده از مجموعه ای استانداردهای ديگر در بطن خود است .استاندارهای جانبی بر اساس نسخه ها یمتفاوت SCSI Parallel Interface)SPI) ( روش ارتباط دستگاههای SCSI با يکديگر را مشخص می نمايد ) ارائه شده اند و اغلب مشخصه های SCSI-3 با واژه های "Ultra" آغاز می گردند. ( Ultra برای SPI و Ultra2 برای SPI-2 و Ultra3 برای SPI-3 ) .

مشخصات SCSI

در يک سيستم SCSI سه عنصر اساسی وجود دارد :

کنترل کننده

دستگاه

کابل

کنترل کننده بمنزله قلب يک سيستم SCSI است . کنترل کننده بعنوان يک اينترفيس بين تمام دستگاههای موجود بر روی گذرگاه SCSI و کامپيوتر است . کنترل کننده را " آداپتور ميزبان " (Host adapter) نيز می گويند. کنترل کننده از لحاظ فيزيکی می تواند شامل يک کارت بوده که آن را بر روی يکی از اسلات ها ی موجود در برد اصلی نصب و يا بصورت از قبل ساخته شده بر روی برد اصلی باشد. بر روی کنترل کننده BIOS مربوطه وجود دارد. BIOS يک نوع حافظه ROM و يا Flash بوده و شامل نرم افزارهای مورد نياز برای دستيابی و کنترل دستگاه موجود بر روی گذرگاه SCSI است .

معمولا" هر يک از دستگاههای موجود بر روی گذرگاه SCSI دارای يک آداپتور از قبل ساخته شده SCSI بوده که امکان ارتباط دستگاه با گذرگاه SCSI را فراهم می نمايد. مثلا" يک هارد SCSI دارای يک مدار کنترلی کوچک بوده که شامل يک کنترل کننده برای مکانيزم درايو و يک آداپتور برای گذرگاه SCSI است . دستگاههای همراه با يک آداپتور از قبل ساخته شده را Embedede SCSI device می گويند.

هر دستگاه SCSI می بايست دارای يک شناسه (ID) منحصر بفرد باشد. همانگونه که در بخش قبل مشاهده گرديد يک گذرگاه SCSI قادر به حمايت از هشت يا شانزده دستگاه با توجه به مشخصات فنی مربوطه است . برای يک گذرگاه هشت دستگاهی ، شناسه دارای محدوده صفر تا هفت خواهد بود. برای يک گذرگاه شانزده دستگاهی، شناسه دارای محدوده صفر تا پانرده خواهد بود. يکی از شناسه های با اولويت بالا ( شناسه صفر) می بايست توسط کنترل کننده SCSI استفاده گردد در چنين حالتی تعداد دستگاه ها ی مورد نظر جهت اتصال ، به هفت و يا پانزده عدد تنزل پيدا خواهد کرد.

اغلب دستگاههای SCSI دارای امکانات سخت افزاری لازم در خصوص پيکربندی شناسه دستگاه می باشند. برخی ديگر از دستگاهها امکان پيکربندی شناسه را از طريق نرم افزار فراهم می نمايند. اغلب کارت های SCSI از نوع Plug&Play ، عمليات اختصاص شناسه به دستگاه را بصورت اتوماتيک انجام می دهند. هر يک از دستگاه های موجود بر روی گذرگاه SCSI می بايست دارای يک شناسه منحصر بفرد باشند در غير اينصورت دچار مشکلاتی خواهيم شد.

هفت نوع کانکتور SCSI وجود دارد ( حداقل ) برخی از آنها ممکن است با يک نوع خاص SCSI سازگاری نداشته باشند. کانکنورهای فوق عبارتند از :

DB-25 (SCSI-1)

50-pin internal ribbon (SCSI-1, SCSI-2, SCSI-3)

50-pin Alternative 2 Centronics (SCSI-1)

50-pin Alternative 1 high density (SCSI-2)

68-pin B-cable high density (SCSI-2)

68-pin Alternative 3 (SCSI-3)

80-pin Alternative 4 (SCSI-2, SCSI-3)

صرفنظر از نوع کانکتور استفاده شده تمام گذرگاه های SCSI می بايست Terminate گردند.

Termination

Termination بدين مفهوم است که انتهای هر گذرگاه SCSI توسط يک مدار مقاومت ، می بايست بسته گردد.در صورتيکه گذرگاه باز بماند ، سيگنال های الکتريکی ارسالی برای گذرگاه قادر به برگشت بر روی گذرگاه بوده و بدين ترتيب می تواند باعث بروز اختلال در ارتباط بين دستگاههای SCSI و کنترل کننده SCSI گردد. صرفا" از دو Terminator استفاده می گردد ( هر سر گذرگاه SCSI يک عدد ) در صورتيکه فقط يک دستگاه ( داخلی و يا خارجی ) وجود داشته باشد ، کنترل کننده SCSI صرفا" در يک نقطه Terminate خواهد شد. در صورتيکه دو دستگاه ( داخلی و يا خارجی ) وجود داشته باشد ، آخرين دستگاه موجود در هر مجموعه می بايست Terminate گردد.

Terminator دارای انواع متفاوتی بوده و می توان آنها را در دو گروه عمده : Passive و Active تقسيم بندی کرد. از Terminator با خصوصيت Passive در مواردی استفاده می گردد که سيستم های SCSI از سرعت استاندارد گذرگاه تبعيت کرده و دارای مسافت کوتاهی ( حدود سه فوت ) بين دستگاه و کنترل کننده SCSI وجود داشته باشد. از Terminator با خصوصيت Active در موارديکه سيستم های SCSI سريع بوده و يا سيستم ها با دستگاه دارای مسافتی بيش از سه فوت باشند، استفاده بعمل می آيد.

يکی ديگر ازفاکتورهای موجود در رابطه با Terminator ، نوع گذرگاه مربوطه است . SCSI از سه نوع سيگنالينگ گذرگاه استفاده می نمايد. سيگنالينگ روشی است که پالس های الکتريکی در طول کابل حرکت می نمايند.

- Single Ended)SE) . متداولترين نوع سيگنالينگ در کامپيوترهای شخصی است . کنترل کننده ، سيگنال را توليد و آن را از طريق يک خط داده برای تمام دستگاهها ی موجود بر روی گذرگاه ارسال می دارد. هر دستگاه مشابه Ground رفتار می نمايد.در ادامه بتدريج سيگنال قدرت خود رااز دست می دهد. حداکثر مسافت مربوطه ده فوت ( سه متر) است .

- High-Voltage differential)HVD) . در اين روش از يک خط داده بالا و يک خط داده پايين استفاده می گردد. هر يک از دستگاههای موجود بر روی گذرگاه SCSI دارای يک تراتسيور می باشند .زمانيکه کنترل کننده با دستگاه ارتباط برقرار می نمايد ، دستگاههای موجود بر روی گذرگاه ، سيگنال را دريافت و آن را ارسال تا سيگنال به مقصد نهائی خود برسد . بدين صورت می توان مسافت بين کنترل کننده و دستگاه بيشتر گردد . ( 80 فوت يا 25 متر )

- Low-Voltage differentila)LVD) . يک روش اقتباس شده از سيگنالينگ HVD بوده و در اکثر موارد مشابه HVD رفتار می نمايد. مهمترين تفاوت اين است که تراتسيورها کوچکتر شده و درون هر يک از آداپتورهای SCSI مربوط به دستگاهها ، قرار می گيرند.حداکثر مسافت مربوطه 40 فوت ( 12 متر ) است . HVD و LVD از Passive Terminator استفاده می نمايند. با اينکه ممکن است مسافت موجود بيش از سه فوت باشد ولی ترانسيور ها اين اطمينان را بوجود خواهند آورد سيگنال قدرت خود را خواهد داشت ( از يک طرف گذرگاه تا طرف ديگر گذرگاه )
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
مودم های کابلی

در برخی از کشورهای دنيا نظير امريکا ساليان متمادی است که مردم از تلويزيون های کابلی استفاده می نمايند. تنوع شبکه های تلويزيونی و کيفيت تصاوير از مهمترين دلايل گرايش مردم به تلويزيون های کابلی است . مشترکين تلويزيون های کابلی دارای يک گزينه مناسب جهت اتصال به اينترنت می باشند : مودم های کابلی . مودم های کابلی با تکنولوژی DSL رقابت می نمايند.

مبانی مودم های کابلی

هر يک از سيگنال های تلويزيون در تلويزيون های کابلی دارای کانالی به اندازه 6 مگاهرتز ( شش ميليون سيکل در ثانيه ) است. کابل های کواکسيال استفاده شده در تلويزيون های کابلی قادر به حمل صدها سيگنال مگاهرتزی می باشند. در سيستم تلويزيون های کابلی ، سيگنال های مربوط به هر کانال، پهنای باندی به اندازه 6 مگاهرتز را اشغال می نمايند. در اغلب سيستم های فوق صرفا" از کابل کواکسيال استفاده می گردد. در ساير سيستم ها از فيبر نوری استفاده می گردد. ارسال سيگنا لها از طريق فيبر تا نزديکترين ناحيه و يا محل ، انجام و در ادامه سيگنالهای مورد نظر با استفاده از کابل های کواکسيال به منزل مشترکين انتقال داده می شوند.

شرکت هائی که امکان دستيابی به اينترنت را از طريق کابل فراهم می نمايند ، قادر به ارسال اطلاعات و داده های اينترنت ازطريق کابل خواهند بود. علت اين امر برخورد مودم های کابلی با داده ها بصورت downsteam است. ( اطلاعات از اينترنت برای هر کامپيوتر و از طريق يک کانال 6 مگاهرتزی ارسال می گردد ) در زمان ارسال اطلاعات توسط کاربران ، هر يک از کاربران به پهنای باند بمراتب کمتری ( دو مگاهرتز) نياز خواهند داشت. بمنظور ارسال اطلاعات و دريافت اطلاعات کاربران از طريق مودم های کابلی به دو دستگاه خاص نياز است : يک مودم کابلی( در محل مشترک )و يک "سيستم توقف مودم کابلی" CMTS)Cable Modem termination system) در محل شرکت ارائه دهنده خدمات .

اجزای يک مودم کابلی

مودم های کابلی می توانند از نوع داخلی (Internal) و يا خارجی (External) باشند. مودم های کابلی دارای اجزای اساسی زير می باشند :

• يک Tuner

• يک Demodulator

• يک Modulator

• يک دستگاه MAC)media access control)

• يک ريزپردازنده

در ادامه هر يک از اجزای فوق تشريح می گردد.

Tuner

tuner به کابل مربوطه متصل خواهد شد. در برخی حالات از يک Splitter ( تقسيم کننده ) بمنظور نفکيک کانال داده اينترنت از کانال های تلويزيونی استفاده می گردد. tuner سيگنال های مدوله شده ديجيتال را دريافت و آنها را در اختيار demodulator قرار می دهد. در برخی حالات tuner از يک diplexer استفاده می نمايد. diplexer ، امکان استفاده tuner از يک مجموعه فرکانس ها ( معمولا" بين 42 و 850 مگا هرتز ) برای ترافيک downstream و مجموعه ديگر از فرکانس ها ( معمولا" 5 و 42 مگاهرتز ) را برای ترافيک upstream فراهم می نمايد. در برخی از سيستم ها ( در اغلب سيستم هائی که دارای محدوديت ظرفيت برای کانال می باشند ) ، از tuner مودم کابلی برای داده های Downstream و از يک مودم معمولی (Dial-Up) برای ترافيک upstream استفاده می گردد. در هر يک از موارد فوق ، tuner پس از دريافت سيگنال ، آن را برای يک demodulator ارسال خواهد کرد.

Demodulator

اکثر demodulator ها ، چهار عمليات اساسی را انجام می دهند . يک سيگنال راديوئی ( حاوی اطلاعات رمز شده با تغيير amplitude و phase) را بعنوان ورودی گرفته و آن را به يک سيگنال ساده قابل پردازش توسط يک "مبدل آنالوگ به ديجيتال " ، تبديل می نمايد. مبدل مربوطه پس از دريافت سيگنال ( ولتاژ آن متغير است ) ، آن را به مجموعه ای از صفر و يک تبديل می نمايد. در فرآيند فوق از يک ماژول تصحيح کننده خطاء ، بمنظور بررسی صحت اطلاعات دريافت شده استفاده خواهد شد. بدين ترتيب در صورت بروز خطاء در ارسال اطلاعات ، امکان تشخيص و برخورد با آنان وجود خواهد داشت .

Modulator

در مودم های کابلی که از سيستم کابل برای ترافيک upstream استفاده می نمايند،از يک modulator بمنظور تبديل داده های ديجيتال به سيگنا ل های راديوئی برای انتقال اطلاعات استفاده می شود. عنصر فوق از سه بخش مجزا تشکيل شده است :

• يک بخش بمنظور درج اطلاعات استفاده شده برای تصحيح

خطاء • يک QAM modulator

• يک مبدل ديجيتال به آنالوگ

MAC

MAC بين بخش های Downstream و Upstream يک مودم کابلی قرار گرفته و بعنوان يک اينترفيس بين بخش های نرم افزاری و سخت افزاری ، پروتکل های متفاوت شبکه ها عمل می نمايد. تمام دستگاههای شبکه دارای MAC می باشند. در مودم های کابلی با توجه به پيچيدگی موجود، سعی می گردد که برخی از عمليات مربوط به MAC توسط پردازنده اصلی مودم کابلی صورت پذيرد.

ريزپردازنده

عملکرد ريزپردازنده بستگی به نوع انتظارات مربوطه از مودم های کابلی و نحوه تامين انتظارات دارد.در برخی موارد مودم کابلی خود بعنوان بخشی از يک سيستم کامپيوتری بزرگ بوده و يا ممکن است دستيابی به اينترنت بدون وساطت عناصر ديگر ، مستقيما" توسط مودم کابلی انجام گردد.

CMTS)Cable Modem termination system)

عملکرد CMTS در مودم های کابلی ( تجهيزات نصب شده در شرکت ارائه دهنده خدمات فوق ) ، مشابه DSLAM در DSL است . CMTS ، ترافيک مجموعه ای از مشترکين را اخذ و پس از استقرار در يک کانال ، آنها را برای مرکز ارائه دهنده خدمات اينترنت (ISP) ارسال می دارد. اطلاعات ارسال شده توسط ISP برای تمام مشترکين فرستاده خواهد شد. ( نظير شبکه های اترنت ) . تشخيص اينکه اطلاعات ارسالی مربوط به کداميک از مشترکين است برعهده تجهيزات استفاده شده در محل مشتری است . اطلاعاتی که توسط مشترکين برای CMTS ارسال می گردد ،توسط ساير مشترکين قابل مشاهده نخواهد بود. پهنای باند مربوطه برای ارسال اطلاعات مشترکين به مجموعه ای از واحدهای زمانی ( بر حسب ميلی ثانيه ) تقسيم و هر يک از کاربران قادر به استفاده از پهنای باند فوق در يک مقطع زمانی پيوسته خواهند بود. يک CMTS قادر به ارسال اطلاعات 1.000 کاربر اينترنت از طريق يک کانال 6 مگاهرتزی است . هر کانال قادر به ارسال 30 تا 40 مگابيت در ثانيه است . بدين ترتيب کاربران دارای سرعت و کارآئی بمراتب بيشتر نسبت به مودم های معمولی می باشند. در صورتيکه کاربری با استفاده از مودم کابلی به اينترنت متصل گردد ( صرفا" کاربر فوق در لحظه مورد نظر به اينترنت متصل است ) ، تمام پهنای باند موجود به وی اختصاص داده خواهد شد . بموازات ورود ساير کاربران به شبکه و يا انجام عمليات سنگين توسط برخی از کاربران ، سرعت و کارآئی هر يک از کاربران بمنظور دستيابی به اطلاعات افت خواهد کرد ( پهنای باند بصورت مشترک بين تمام کاربران و بر اساس يک الگوريتم زمانبندی خاص اختصاص داده می شود ) در چنين مواردی ، شرکت های ارائه دهنده خدمات مودم کابلی می بايست يک کانال جديد را اضافه و با توزيع مناسب کاربران بر روی هر يک از کانال های موجود ، قادر به برطرف نمودن مشکل سرعت و کارآئی کاربران و مشترکين خود می باشند. کارآئی دستيابی به اينترنت با استفاده از مودم های کابلی بر خلاف خطوط ADSL ، به مسافت موجود بين مشترک و شرکت ارائه دهنده خدمات ، بستگی ندارد
 

Jacky

مدیر بازنشسته - فروشنده معتبر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
18 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
1,771
لایک‌ها
34
سن
43
هارد ديسكهاي Serial ATA

همانطور كه همه مي دانيم هارد ديسك يكي از اجزا اصلي يك كامپيوتر خانگي است . و يكي از اصلي تر ين معيارهايي كه كاربران در انتخاب هارد ديسك مورد توجه قرار مي دهند ، مقدار ظرفيت آن است و ساير ويژگيهاي فني مانند سرعت و عملكرد را در جايگاههاي بعدي قرار مي دهند .

هارد هاي PATA يا Parallel ATA ( كه بيشتر با نام IDE شناخته شده هستند ) عملكرد خوبي تا به امروز داشته اند ؛ ولي با افزايش سرعت قطعات به هارد هاي سريعتري نياز داريم و در اينجاست كه نقش هاردهاي SATA يا Serial ATA مشخص تر مي شود .

سازندگان مادربرد مدتي است كه بردهاي توليدي خود را با اتصال گر هاي SATA مي سازند و سازندگان هارد ديسك نيز هاردهاي خود را براي كاربرهاي سطح بالا با استفاده از تكنولوژي SATA‌ توليد مي كنند . به نظر مي آيد كه SATA در حال جايگزين كردن PATA‌ است و روز به روز به اين مقصد نزديكتر مي شود . به همين خاطر در اين شماره مي خواهيم اين دو نوع هارد ديسك را مقايسه كرده و نگاهي دقيق تري به آنها داشته باشيم .

تكنولوژي SATA توسط گروهي كه با نام Serial ATA Working Group شناخته شده هستند ، توسعه و تكميل يافت . ( آدرس سايت اين گروه www.serialata.org ‌مي باشد ) اين گروه مشتمل بر بيش از 80 كمپاني بزرگ است كه از جمله آنها به اين اسامي مي توان اشاره كرد : Intel, Seagate, Maxtor, Dell, and APT Technologies .
SATA‌ مخفف Serial Advanced Technology Architecture مي باشد ؛ كه اين نام برگرفته از نوع تبادل داده اين تكنولوژي مي باشد . SATA داده هاي را در يك جريان منفرد ( بصورت سريالي ) مبادله مي كند ، در حاليكه PATA در چند جريان موازي ، تبادل داده را انجام مي دهد . در اينجا يك سوال ممكن است مطرح شود ، چگونه SATA‌مي تواند عملكرد بهتري داشته باشد ؛ در حاليكه از يك جريان منفرد براي انتقال داده استفاده مي كند ؟

تكنولوژي سريال ، داده ها را در يك جريان منفرد حركت مي دهد ولي اين جريان مانند PATA‌ به يك سرعت ساعت( Clock speed ) خاص محدود نمي شود . تكنولوژي سريال بيت هاي مربوط به داده ها را داخل بسته هاي اطلاعاتي قرار مي دهد و اين بسته ها " 30 " برابر سريعتر از تكنولوژي موازي ارسال مي شود .

Parallel ATA بايد 16 سيگنال همزمان داخل كابل ارسال كند . اگر اين سيگنال ها بصورتي نامناسب ، ناقص و يا دير برسند ، داده غلطي دريافت خواهد شد . بنابراين سرعت بيت ارسالي بايد آنقدر پايين باشد تا فرصت كافي براي سازمان و استقرار يافتن آن وجود داشته باشد . در حاليكه SATA در هر لحظه فقط يك بيت ارسال مي كند ، ‌بنابراين آن بيت خيلي سريع تر مي تواند ارسال شود . اين قضيه مانند بازي گرفتن توپ مي باشد .

گرفتن يك توپ در آن واحد خيلي راحت تر از گرفتن 16 توپ بصورت تواما و با هم است . واضح است كه بازي با يك توپ ( يك بيت داده ) ضريب صحت و اطمينان را بالا مي برد ( هيچ توپي نمي افتد ) و به خوبي سرعت را نيز افزايش مي دهد ؛ ‌شما مي توانيد با 16 توپ در هر ساعت به ارتفاع 25 مايل پرتاب كنيد ، در حاليكه با استفاده از يك توپ 1500 مايل مي توانيد پرتاب كنيد . تنها راهي كه مي توان سرعت Parallel ATA را افزايش داد ؛ افزايش بيتهاي بيشتر است كه در اينصورت نيز بايد تعداد سيمهاي بيشتري به كابل هاي خاكستري رنگ انتقال دهنده اطلاعات افزود و براي اين كار نيز بايد پين هاي بيشتري روي هارد تعبيه شود و همچنين به ميزان برق بيشتري براي افزايش سيگنال هاي موجود در كابل هاي نياز است . همانطور كه مشخص است فاقد كارايي بوده و گران نيز تمام مي شود .

همانطور كه مشخص است تكنولوژي سريال دچار محدوديت شده است . در بهترين حالت نرخ انتقال داده آن 100 تا 133 مگا بايت در ثانيه مي تواند باشد . نمودار زير نشان دهنده ميزان سرعت ( بر حسب مگا بيت در ثانيه ) و تاريخ توليد هر يك از اين تكنولوژي ها ست :


attachment.php


حال به بيان مزاياي تكنولوژي Serial ATA ‌مي پردازيم :

1. كابل اطلاعاتي كم حجم :

Serial ATA‌ داراي دو جفت خط سيم مي باشد ( با احتساب اتصال زمين ، 7 رشته سيم دارد . ) هر جفت مربوط به سيگنالهاي كنترلي است ؛ يكي از كنترل كننده به دستگاه و ديگري از دستگاه به كنترل كننده . بنابراين ديگر مانند Parallel ATA هيچ انحراف سيگنالي به خاطر اختلاف زمانبندي سيگنال ها وجود ندارد . به اين ترتيب نويز ها برطرف شده و مشكل صحت انتقال نيز از بين مي رود .

2. ولتاژ پايين :

Serial ATA با ولتاژ بسيار پايين 0.5 ولت كار مي كند ، يعني يك دهم ولتاژ كاري Parallel ATA ها كه با ولتاژ 5 ولت كار مي كنند . ولتاژ پايين باعث كاهش تداخل هاي الكترو مغناطيسي شده و همچنين ميزان مصرف برق را در جريان انتقال داده كاهش مي دهد . ميزان برق مصرفي پايين براي سيستم هاي سيار و قابل حمل نيز فاكتور بسيار مهم و كارسازي است . و از اين رو در نوت بوك هاي جديد نيز از هاردهاي SATA‌استفاده مي شود .

3. نصب آسانتر :
هاردهاي Serial ATA ديگر نياز به تنظيم jumper و نوع master / slave‌بودن ندارند . اين هاردها بصورت point to point مي شوند و به هر اتصال گر روي مادربرد يك وسيله SATA‌وصل مي شود .

attachment.php


كابل هاي كوچك و نازك SATA‌ براحتي با ابعاد يك متر هم قابل استفاده هستند . و به خاطر ابعاد كوچك و كم جا فضاي كمتري نيز داخل case‌اشغال مي كنند و حركت جريان هوا داخل سيستم نيز راحت تر و آزاد تر شده و خنك كنندگي سيستم نيز بهتر انجام مي شود .

attachment.php


به خاطر شكل كابل ها و نحوه اتصال پين هاي سر كابل ، وصل و قطع كردن كابل ها بسيار راحت تر است . بر خلاف كابل ها PATA‌ كه داراي 40 پين بودند و در هر بار اتصال خطر آسيب ديدگي هر يك از پين ها وجود داشت .
البته هاردهاي SATA‌ علاوه بر اتصال دهنده برق مخصوص خود ، با كابل 4 پين معمول پاور نيز قابل اتصال هستند ، يعني همانطور كه در شكل زير و شكل بالا مشهود است هر دو نوع كابل بر روي هارد تعبيه شده است :

attachment.php


نكته حائز اهميت اين است كه فقط يكي از كابل ها بايد در آن واحد وصل باشد . يعني هرگز هر دو كابل برق را با هم به هارد وصل نكنيد ، چون در اين صورت هارد شما آسيب خواهد ديد .

4. نرخ انتقال داده بالا :
Serial ATA 1 با حداكثر پهناي باند 150 مگا بايت در ثانيه ( يا 1200 مگا بيت در ثانيه ) مي تواند تبادل داده نمايد . و حدود 10 درصد سريعتر از PATA با پهناي باند 133 مگا بايت در ثانيه است . SATA 2 ‌حدود 300 مگا بايت در ثانيه و SATA 3 حدود 600 مگا بايت در ثانيه پهناي باند خواهد داشت .

5. قابليت Hot Plug :

اين ويژگي براي هاردهايي كه روي raid استفاده مي شوند كاملا ضروري است . با داشتن هاردهاي اضافي روي raid5 مي توانيد اطلاعات را روي هاردهاي جديد بازيابي نماييد و بدون توقف عملكرد سيستم ، در هنگام بروز خطا ،‌مي توانيد هارد جديدي به سيستم وصل نماييد و اطلاعات خود را روي آن بازيابي نماييد . بعبارت ديگر قابليت Hot plug امكان اتصال و جدا نمودن هارد را بدون خاموش كردن سيستم و قطع جريان برق فراهم مي آورد . البته قبل از استفاده از اين ويژگي مطمئن شويد كه سيستم شما از اين ويژگي پشتيباني مي كند .

6. بهبود ضريب اطمينان داده ها :
اگر چه Cyclic Redundancy Checking يا CRC ( يك روش عمومي براي تاييد صحت داده هاي دريافتي ) روي هاردهاي PATA‌ هم موجود است ، ولي اين قابيلت در SATA بهبود بخشيده شده و ضريب اطمينان را بالا برده است . در واقع در PATA امكان CRC فقط روي داده ها وجود داشت ؛ در حاليكه در SATA علاوه بر اينكه CRC روي داده ها موجود است بلكه روي دستورات و وضعيت ها نيز اعمال مي شود و بدين ترتيب باعث افزايش ايمني و محافظت داده مي شود .

اگر بخواهيم موردي را جز معايب هارد SATA بشماريم اين است كه در هنگام نصب Windows XP ‌نياز به يك درايور اضافي براي تعريف و شناختن هارد داريد ، كه بايد روي فلاپي هم قرار داشته باشد و بسياري از سازندگان مادربرد اين فلاپي را به همراه برد عرضه نمي كنند و بايد خودتان بصورت دستي آن را از روي CD‌ همراه مادربرد بسازيد كه اين امر ممكن است براي برخي از كاربران چندان خوشايند نباشد .

در ادامه به مقايسه عملكرد چند هارد PATA و SATA‌ از دو كمپاني Maxtor , Seagate‌مي پردازيم :




attachment.php
 

فایل های ضمیمه

  • date.JPG
    date.JPG
    44.5 KB · نمایش ها: 2,628
  • install.JPG
    install.JPG
    18.1 KB · نمایش ها: 2,614
  • port-1.JPG
    port-1.JPG
    12.2 KB · نمایش ها: 2,563
  • port-2.JPG
    port-2.JPG
    17.3 KB · نمایش ها: 2,530
  • benchmark.JPG
    benchmark.JPG
    68 KB · نمایش ها: 2,510

AMD.POWER

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,098
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
فناوری Turbo Boost برای اولین بار در نوامبر 2008 معرفی شد. این مشخصه یکی از ویژگی های جدید پردازنده های مبتنی بر Nehalem بود که در همان ماه وارد بازار شد. امروزه این فناوری در پردازنده های مبتنی بر Nehalem مانند Core i5 و Core i7 بکار برده می شود. این تکنولوژی بگونه ایی عمل می کند که سرعت ساعت پردازنده را بطور پویا افزایش می دهد. درحقیقت، Turbo Boost زمانی شروع به فعالیت می کند که سیستم عامل به بالاترین عملکرد پردازنده نیاز داشته باشد که ما غالباً چنین عملیاتی را overclocking می نامیم.

turbo-boost.1.jpg

فناوری Bus Turbo Mode پهنای باند باس سیستم را افزایش می دهد و در همین راستا، هنگامی که CPU در حال اجرای عملیات پردازش در فرکانس های بالاست موجب کاهش فاصله زمانی ارسال دستور از CPU به باس حافظه می شود، بنابراین عملکرد سیستم بطورکلی افزایش می یابد.
پیشرفت تکنولوژی که (Intelligent Power Sharing (IPS پدید آورده بخشی از مکانیزم مدیریت برق مبتنی بر درایور است که فرایند اشتراک گذاری هوشمند برق را در بین هسته ها ایجاد می کند. با استفاده از این قابلیتها، عملکرد پردازنده و پردازشگر گرافیکی باتوجه به فعالیت سیستم و ظرفیت گرمایی آن افزایش یا کاهش می یابد. درنتیجه، بهترین عملکرد و مصرف برق بهینه ایی را ارائه می دهد.
با توجه به سخت افزار، فناوری Turbo Boost چندهسته ایی پردازنده مستقل از سیستم عامل، برنامه های کاربردی یا نرم افزار درایور، عملکرد شگفت انگیزی را بوجود می آورد. وضعیت فرکانس هسته های پردازنده در شرایط برقی موجود بطور پویا تنظیم می شود. با استفاده از این تکنیک، حجم کار پردازنده به شکلی کارآمد و بدون عبور از محدودیتهای گرمایی تعریف شده به خوبی کنترل می شود.


در واقع IPS عملکرد گرافیکی بسیار بالقوه ایی را برای سیستم فراهم می نماید. حالت توربو سخت افزار CPU در حال حاضر بسیار کارآمد است، بدین معنا که عملکرد CPU با IPS که صرفاً با حجم کار بسیار ویژه ایی سازگار است، افزایش می یابد. از طرفی، افزایش فرکانس ساعت رندر مستقیماً به عملکرد گرافیکی پیشرفته تبدیل می شود، که گاهی اوقات این پیشرفت به 20 درصد می رسد.
در عین حال، توربو گرافیک جهت بررسی دمای سیستم و نوسانات برق از درایور گرافیکی استفاده می کند و فرکانس های ساعت را برای دسترسی به بهترین تعادل بین عملکرد و میزان مصرف برق تنظیم می کند.


کلید اصلی IPS ، فناوریIntel Turbo Boost Technology Driver است که هم کارایی پردازنده و هم کارایی هسته های گرافیکی را در نقل و انتقال پیام ها و داده ها ارزیابی می کند و همچنین میزان مصرف برق را در این بسته بررسی می کند. اشتراک گذاری اطلاعات system-level این امکان را می دهد تا این عملکرد مقیاس گذاری شود بنابراین برق بطورکامل در اطراف پردازنده و پردازنده گرافیکی بمصرف می رسد. بکارگیری سورس های پردازنده در این روش تضمین کننده بالاترین کارایی و بهترین عملکرد است
 

Pyxis

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 نوامبر 2010
نوشته‌ها
7
لایک‌ها
0
محل سکونت
Tehran
نسل جديد پردازنده هاي اينتل corei7
S-K-242084-3.gif
در این مورد خواندن این مقاله هم می تونه مفید باشه​
فناوری Turbo Boost برای اولین بار در نوامبر 2008 معرفی شد. این مشخصه یکی از ویژگی های جدید پردازنده های مبتنی بر Nehalem بود که در همان ماه وارد بازار شد. امروزه این فناوری در پردازنده های مبتنی بر Nehalem مانند Core i5 و Core i7 بکار برده می شود. این تکنولوژی بگونه ایی عمل می کند که سرعت ساعت پردازنده را بطور پویا افزایش می دهد. درحقیقت، Turbo Boost زمانی شروع به فعالیت می کند که سیستم عامل به بالاترین عملکرد پردازنده نیاز داشته باشد که ما غالباً چنین عملیاتی را overclocking می نامیم.

turbo-boost.1.jpg

فناوری Bus Turbo Mode پهنای باند باس سیستم را افزایش می دهد و در همین راستا، هنگامی که CPU در حال اجرای عملیات پردازش در فرکانس های بالاست موجب کاهش فاصله زمانی ارسال دستور از CPU به باس حافظه می شود، بنابراین عملکرد سیستم بطورکلی افزایش می یابد.
پیشرفت تکنولوژی که (Intelligent Power Sharing (IPS پدید آورده بخشی از مکانیزم مدیریت برق مبتنی بر درایور است که فرایند اشتراک گذاری هوشمند برق را در بین هسته ها ایجاد می کند. با استفاده از این قابلیتها، عملکرد پردازنده و پردسخت افزار، فناوری Turbo Boost چندهسته ایی پردازنده مستقل از سیستم عامل، برنامه های کاربردی یا نرم افزار درایور، عملکرد شگفت انگیزی را بوجود می آورد. وضعیت فرکانس هسته های پردازنده در شرایط برقی موجود بطور پویا تنظیم می شود. با استفاده از این تکنیک، حجم کار پردازنده به شکلی کارآمد و بدون عبور از محدودیتهای گرمایی تعریف شده به خوبی کنترل می شود.ازشگر گرافیکی باتوجه به فعالیت سیستم و ظرفیت گرمایی آن افزایش یا کاهش می یابد. درنتیجه، بهترین عملکرد و مصرف برق بهینه ایی را ارائه می دهد.
با توجه به


در واقع IPS عملکرد گرافیکی بسیار بالقوه ایی را برای سیستم فراهم می نماید. حالت توربو سخت افزار CPU در حال حاضر بسیار کارآمد است، بدین معنا که عملکرد CPU با IPS که صرفاً با حجم کار بسیار ویژه ایی سازگار است، افزایش می یابد. از طرفی، افزایش فرکانس ساعت رندر مستقیماً به عملکرد گرافیکی پیشرفته تبدیل می شود، که گاهی اوقات این پیشرفت به 20 درصد می رسد.
در عین حال، توربو گرافیک جهت بررسی دمای سیستم و نوسانات برق از درایور گرافیکی استفاده می کند و فرکانس های ساعت را برای دسترسی به بهترین تعادل بین عملکرد و میزان مصرف برق تنظیم می کند.


کلید اصلی IPS ، فناوریIntel Turbo Boost Technology Driver است که هم کارایی پردازنده و هم کارایی هسته های گرافیکی را در نقل و انتقال پیام ها و داده ها ارزیابی می کند و همچنین میزان مصرف برق را در این بسته بررسی می کند. اشتراک گذاری اطلاعات system-level این امکان را می دهد تا این عملکرد مقیاس گذاری شود بنابراین برق بطورکامل در اطراف پردازنده و پردازنده گرافیکی بمصرف می رسد. بکارگیری سورس های پردازنده در این روش تضمین کننده بالاترین کارایی و بهترین عملکرد است
ممنون بابت اطلاعات مفید. البته تا اونجایی که من متوجه شدم Turbo Boost بیشتر زمانی به کار می آد که سیستم در حال انجام کارهای سبک باشه و هسته های پردازنده در حال استراحت باشند، تا زمانی که به صورت ناگهانی کاربر یک دستور به سیستم عامل می ده سرعت پردازش بصورت تصاعدی بالا بره.

در ضصن شرکت اینتل برای نسل جدید CPU خود تکنولوژی Turbo Boost رو بهبود داده و زمان رسیدن به آن حداکثر کلاک هسته را بسیار کاهش داده است تا بلافاصله پس از فعال شدن Turbo کارایی به حداکثر برسد. پردازنده های Sandy Bridge تا 25 ثانیه می توانند در حالت Turbo بمانند.​
nextgenturbo.jpg
 

moslem47

Registered User
تاریخ عضویت
6 مارس 2010
نوشته‌ها
1,419
لایک‌ها
149
من چند تا سوال داشتم
1. core i3 یعنی سه هسته ایی؟ CPU Intel Core i3 540 Box یعنی سرعت سی پی یو برابر 3*540 ؟
2. از کجا باید فهمید که سی پی یو چند هسته ایه؟
3.منظورم اصطلاحات Celeron و Dual Core و C2Q و Pentium و بقیه اصطلاحات یعنی چی؟
4. بهترین برند مادربورد و سی پی یو و کارت گرافیک مربوط به چه برند هایی هست؟


تشکر
 

hwt

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,954
لایک‌ها
2,415
Core i3 : در حقیقت نسل پردازنده های ارزان قیمت به همراه گرافیک مجتمع داخل پردازنده است . 540 معنی خاصی نداره و تنها به مدل خاصی از سری Core i3 اشاره میکنه . که با دقیق شدن در مشخصاتش میشه به فرکانس کاری پردازنده فرکانس کاری گرافیک داخلی پی برد.
این پردازنده به شکل خاص 2 هسته داره و 2 هسته مجازی کار میکنه.سرعتش هم 3.06 گیگاهرتز هست .
2-از مشخصات پردازنده فقط میشه فهمید. گاهی هم از اسم گزاری . مثلا تو سری amd ها در کنار x اگر عددی قرار بگیره نشان از تعداد هسته های پردازنده داره.
مثل Phenom II X4 955 که معنیش 4 هسته ای بودن رو میده.
 

AMD.POWER

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,098
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
SATA 3.0
منبع مجله رایانه

در حال حاضر دو نسخه از گذرگاه SATA عرضه شده كه از نظر سرعت انتقال داده با يكديگر تفاوت دارند.
نسخه دوم اين گذرگاه كه SATA 2 نام دارد، با نرخ انتقال داده 3 گيگابيت بر ثانيه، در حال حاضر به عنوان استانداردي فراگير در اغلب سيستم‌ها به كار گرفته مي‌شود. اين نسخه از ساتا علي‌رغم اينكه از نظر تئوري، نرخ انتقالي به ميزان 2 برابر نسخه 1 فراهم مي‌كند، اما از نظر كارآيي تفاوتي بسيار اندك با نسخه 1 دارد. اكنون كه كنسرسيوم ساتا، نسخه سوم اين استاندارد را معرفي كرده، اين سوال در اذهان ايجاد مي‌شود كه دليل عرضه اين استاندارد جديد چيست؟




همانطور که در شهرها و روستاها وظيفه دولت و شهرداري‌ها اين است كه با رشد جمعيت، بزرگراه‌، ‌جاده، استاديوم و ... جديد احداث كنند و يا تغييراتي در آنها اعمال كنند تا پاسخگوي جمعيت بيشتر باشند، در دنياي كامپيوتر نيز وظيفه سازندگان تجهيزات كامپيوتري اين است كه قبل از آنكه استاندارد يا گذرگاهي مبدل به گلوگاه براي سيستم‌شود، با معرفي استانداردي جديد اين معضل را برطرف كنند. اكنون كنسرسيوم ساتا مشخصات ساتاي جديد را با نرخ انتقال داده 6 گيگابيت بر ثانيه تصويب كرده است.
طي چند سال گذشته كنسرسيوم ساتا همواره تلاش ‌كرده تا قبل از آنكه نياز برنامه‌هاي كاربردي به حدي برسد كه گذرگاه هاردديسک تبديل به گلوگاه شود، استاندارد جديدي را معرفي ‌كند. طبق تحقيقات به عمل آمده توسط بخش توسعه و تحقيق شركت Segate، SATA 2 با توان عملياتي 250 الي 300 مگابايت بر ثانيه (از نظر تئوري 375 مگابايت بر ثانيه) تا سال 2011 پاسخگوي نيازهاي كاربران خواهد بود. اما سوال اين است كه چرا به استاندارد ساتا جديدي با نرخ انتقال 6 گيگابيت بر ثانيه نياز است؟
بنا به عقيده مدير بخش توسعه و تحقيق شركت Segate، معرفي استاندارد جديد دو دليل عمده دارد:
اول اينكه، معرفي اين استاندارد موجب مي‌شود تا قبل از آنكه گذرگاه ساتا تبديل به گلوگاهي در سيستم شود، استانداردي جديد با سرعت بيشتر در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد. دومين دليل نيز اين است كه معرفي دو فناوري به صورت همزمان معمولاً موجب شكست يكي از آنها مي‌شود. بنابراين قبل از آنكه SSDها به عنوان فضاي ذخيره‌سازي در كامپيوتر فراگير شوند، نياز بود تا استاندارد ساتا 3 عرضه شود.
در واقع هاردديسک‌هاي امروزي به سرعت انتقال بيش از 150 مگابايت بر ثانيه (سرعت استاندارد SATA 1 ) نياز ندارند. بنابراين عمده‌ترين دليل معرفي اين استاندارد جديد، عرضه درايوهاي حالت جامد (SSD) در سال‌هاي آينده و فراگير شدن آنها در سيستم‌هاي خانگي است. كنسرسيوم ساتا اطمينان دارد كه هاردديسک‌هاي سال‌هاي آينده نيازي به پهناي باند 6 گيگابيت بر ثانيه ندارند و هدف اين استاندارد جديد، درايو‌هاي SSD نظير درايوهاي‌ اينتل است که در حال حاضر عرضه شده‌اند. در حقيقت نرخ انتقال اطلاعات 3 گيگابيت بر ثانيه موجب محدود شدن كارآيي درايو‌هاي SSD شده و افزايش اين نرخ انتقال اطلاعات به 6 گيگابيت بر ثانيه، حتي موجب افزايش كارآيي SSDهاي امروزي نيز مي‌شود. هر چند با عرضه SSDهاي جديد اين امكان وجود دارد كه در آينده نرخ انتقال 6 گيگابيت بر ثانيه نيز باعث محدود شدن كارآيي درايوها شود.
به طور كلي SATA 3 موجب افزايش سرعت خواندن و نوشتن هاردديسك‌ها نخواهد شد. همانطور كه در گذشته نيز شاهد بوديم، درايوهاي SATA 1 با درايوهاي مشابه SATA 2 هيچ‌گونه تفاوت عملكردي در كارآيي ارايه نكردند.
اگر گذرگاه ساتا را يک بزرگراه در نظر بگيريم، تفاوت گذرگاه ساتا 6 گيگابيت بر ثانيه نسبت به نسخه 3 گيگابيت بر ثانيه در اين است كه در گذرگاه 6 گيگابيت بر ثانيه ماشين‌ها قادرند با سرعت بيشتري حركت كنند. حال اگر حداكثر سرعت ماشين‌ها پايين‌تر از حداكثر سرعت مجاز بزرگراه باشد، از اين ويژگي بي‌بهره خواهند ماند. در اين بزرگراه ماشين‌هاي مسابقه‌‌اي (درايوهاي SSD) قادرند از ويژگي سرعت بيشتر بهره ببرند. بنابراين ماشين معمولي كه قادر نيست با سرعتي بيش از 3 گيگابيت بر ثانيه حركت كند، مطمئناً از ويژگي اين بزرگراه بي‌بهره خواهد ماند.
پورت‌‌هاي 6 گيگابيت بر ثانيه‌اي SATA 3 كاملاً با كابل‌ها و درايوهاي نسخه‌هاي قبل يعني SATA 2 و SATA 1 سازگارند و در نسخه جديد نياز به هيچ‌گونه تغييري در كابل و كانكتور نيست. اگر مادربورد پورت‌ SATA 1 داشته باشد، اما روي آن هاردديسك مبتني بر SATA 3 قرار گيرد، گذرگاه با سرعت SATA 1 يعني همان 1.5 گيگابيت بر ثانيه عمل خواهد كرد.

NCQ همراه با QoS براي پخش جريانات ويديويي
فناوري صف‌بندي فرمان‌ها (NCQ) موجب مي‌شود تا هد‌هاي خواندن و نوشتن بر حسب موقعيت داده‌ها، به ترتيب داده‌ها را روي پلاترها بنويسند و يا از روي آنها بخوانند. به عبارت ديگر، فرمان‌ها به جاي آنكه به صورت ترتيبي اجرا شوند، ابتدا موقعيت داد‌ه‌ها روي هاردديسك سنجيده مي‌شود و سپس براساس موقعيت داده‌ها فرمان‌ها اجرا مي‌شوند. بنابراين ممكن است ابتدا فرمان شماره 1 و 3 كه داده‌هايي در كنار يكديگر دارند، اجرا شوند، سپس فرمان شماره 2 كه مثلاً داده‌ا‌ي در انتهاي پلاتر دارد، اجرا شود. در كل اين موضوع باعث بهبود كارآيي درايوها مي‌شود.
فناوري صف‌بندي فرمان‌ها موجب كاهش حركت هد و ديگر قطعات مكانيكي هاردديسك مي‌شود. چون SSD فاقد بخش‌هاي مكانيكي است و سرعت دسترسي تصادفي به داده‌ها نيز در آنها زياد است، نياز به اين فناوري ندارد.
SATA 3 خصوصيتي جديد به نام كيفيت سرويس (QoS) به ويژگي NCQ اضافه كرده كه در كاربردهايي همانند پخش ويديوهايي با كيفيت بالا تاثيرگذار است. بنا بر اظهار مدير ارتباطات جهاني شركت AMD، بهبود ويژگي‌هاي NCQ موجب سريع‌تر شدن نرخ انتقال اطلاعات در سرورهاي سطح پايين و سيستم‌هاي بازي مي‌شود. اين توسعه جديد كه QoS نام دارد، موجب حق تقدم در اجراي برخي از وظايف نظير جريانات ويديويي و بازي‌هاي آنلاين مي‌شود. به عبارت ساده‌تر، در ارسال و دريافت داده‌ها، وظايفي كه به حالت Real Time نياز دارند، نسبت به ديگر وظايف هاردديسك حق تقدم دارند. به طور مثال زماني كه يك درايو درگير پخش جريان ويديويي است، سرويس NCQ به اين وظيفه حق تقدم مي‌دهد و اجازه مي‌دهد تا داده‌هاي مربوط به اين وظيفه سريع‌تر ارسال شوند.



انتقال پيوسته
در برخي مواقع وقتي درايوهاي ساتا با نرخ انتقال اطلاعات پايين به پورتي با نرخ انتقال داده بالاتر متصل مي‌شوند، مي‌توانند داده‌ها را با سرعت بيشتري عبور دهند. براي درك بهتر فرض كنيد يك هاردديسك SATA 1 به مادربوردي مبتني بر پورت
‌ SATA 2 متصل شود. اگر كامپيوتر از هاردديسك درخواست اطلاعاتي به ميزان دو برابر آن چه كه مي‌تواند از پورت‌ ساتا انتقال پيدا كند داشته باشد، اطلاعات در بافر هارد ذخيره مي‌شود. در اين وضعيت با توجه به اينكه سرعت خواندن داده از چيپ‌هاي DRAM بيشتر از سرعت خواندن داده از طريق هد هاردديسک است، داده‌ها با سرعتي تقريباً معادل با سرعت اينترفيس انتقال پيدا مي‌كنند. اين روش انتقال داده‌ها، انتقال پيوسته نام دارد. براي مثال ذكر شده در بالا، داده‌‌ها با سرعتي تقريباً معادل 3 گيگابيت بر ثانيه (يعني سرعت رابط ساتا 2) انتقال پيدا مي‌كنند. در حالي كه در مواقع ديگر سرعت انتقال داده‌ها در اين اينترفيس پايين‌تر از 1.5 گيگابيت بر ثانيه است. البته اين موضوع به چيپ DRAM كه به عنوان بافر در هاردديسك به كار گرفته مي‌شود نيز بستگي دارد.
اصولاً در وضعيت انتقال پيوسته داده‌ها، سريع‌تر از وضعيت عادي انتقال مي‌يابند و اين موضوع موجب مي‌شود حتي در برخي مواقع نرخ خواندن داده‌ها از درايو نيز دو برابر شود. در نمايشگاهي كه دو شركت Segate وAMD در اواخر ماه مارس برگزار كردند، سرعت انتقال پيوسته Barracuda 7200.12 از 250 مگابايت بر ثانيه در SATA 2 به ميزان شگفت‌انگيز 550 مگابايت بر ثانيه در SATA 3 رسيد.
نرخ انتقال داده‌‌ها در نسخه‌هاي مختلف ساتا دقيقاً معادل نرخ ذكر شده براي آنها نيست. براي مثال نرخ انتقال داده ‌در ساتا 1.5گيگابيت بر ثانيه دقيقاً معادل
187.5 مگابايت بر ثانيه نيست. ديگر نسخه‌هاي ساتا مانند ساتاي 3 گيگابيت بر ثانيه‌اي و ساتاي 6 گيگابيت بر ثانيه‌اي نيز به ترتيب داراي نرخ انتقا‌ل‌375 مگابايت بر ثانيه و 750 مگابايت بر ثانيه نيستند. به طور كلي نرخ انتقال داده‌ها در گذرگاه ساتا به عوامل گوناگوني بستگي دارد.
كيفيت طراحي كنترلر هاردديسك و كنترلر ساتا، دو عامل تاثيرگذار در اين مسئله هستند. بنا بر گفته رئيس كنسرسيوم ساتا، گذرگاه ساتا 3، تقريباً 600 مگابايت در هر ثانيه انتقال مي‌دهد. اين ميزان تنها اشاره به انتقال داده‌ها نمي‌كند بلكه جهت انتقال آدرس، فرمان و داده‌هاي ديگر بين درايو و كنترلر ساتا نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از گذرگاه ساتا علاوه بر داده‌ها، فرمان‌ها نيز به درايوها انتقال داده مي‌شوند. فرمان‌ها مشخص مي‌كنند كه چه داده‌هايي درخواست شده و همچنين نحوه انتقال آنها چگونه بايد باشد.
در گذرگاه ساتا، داده‌ها به صورت بسته‌بندي انتقال داده مي‌شوند كه اين موضوع سبب مي‌شود تا مقداري از كل پهناي باند بيهوده مصرف شود. در اين گذرگاه گيرنده و فرستنده از يك پروتكل مشترك استفاده مي‌كنند. زماني كه يك بسته انتقال داده مي‌شود، گيرنده بايد صحت و درستي بسته را بررسي كند و اگر بسته دريافت شده درست بود، به فرستنده سيگنالي مبني بر دريافت صحيح اطلاعات ارسال مي‌كند.


دو شركت Segate وAMD در در نمايشگاهي كه اواخر ماه مارس برگزار كردند، سرعت انتقال پيوسته Barracuda 7200.12 از 250 مگابايت بر ثانيه در SATA 2 به ميزان شگفت‌انگيز 550 مگابايت بر ثانيه در SATA 3 رسيد.

متاسفانه به هيچ عنوان نمي‌توان روي كارآيي انتقال پيوسته حساب كرد، زيرا به ندرت اتفاق مي‌افتد كه سيستم در وضعيت انتقال پيوسته قرار گيرد. اغلب هاردديسك‌هاي امروزي 32 تا 64 مگابايت بافر دارند كه اين موضوع باعث شده تا داده‌هاي بيشتري در بافر هارد ذخيره شود. در استاندارد ساتاي 6 گيگابيت بر ثانيه‌، اهميت بافر در كارآيي هاردديسك افزايش مي‌يابد.
گرچه ممکن است SATA 3 موجب افزايش كارآيي هاردديسك‌هاي اينترنال نشود، اما اين استاندارد در آينده موجب رشد كارآيي درايوهاي اكسترنال خواهد شد. در حال حاضر استاندارد SATA 3 تنها براي درايوهاي اينترنال معرفي شده است، بنابراين ذكر اين نكته مهم است كه اين استاندارد در آينده براي درايوهاي اكسترنال نيز معرفي خواهد شد. اتصال اكسترنال از اهميت بيشتري برخوردار است، زيرا به كانكتورهاي قدرتمندتري نياز دارد و از كابل‌هايي با طول نسبتاً بيشتر پشتيباني مي‌كند و به طور كلي انعطاف‌پذيري بيشتري ارايه مي‌دهد.
معمولاً از پورت‌ ساتاي اكسترنال براي اتصال 2 يا تعداد بيشتري درايو استفاده مي‌‌شود. اين وضعيت قطعاً موجب كاهش كارآيي مي‌شود. به خصوص در آرايش RAID كه به جاي استفاده از دو يا تعداد بيشتري پورت‌ ساتا، تنها از يك پورت‌ استفاده مي‌شود. به بيان ساده پورت‌ ساتاي اكسترنال در وضعيتي كه 2 يا تعداد بيشتري درايو به آن متصل شود، تبديل به گلوگاهي براي سيستم خواهد شد و SATA 3 قادر است اين گلوگاه را از بين ببرد. با توجه به اينكه نرخ انتقال داده در اين نسخه از ساتا 6 گيگابيت بر ثانيه است و درايوهاي ساتا همانطور كه در قبل نيز گفتيم، در بهترين وضعيت نياز حداكثر به پهناي باند 1.5 گيگابيت بر ثانيه دارند، بنابراين به سادگي ‌مي‌توان دو درايو ساتاي اكسترنال را به يك پورت‌ SATA 3 متصل كرد.


نگاهي اجمالي به SATA 3
همانطور كه در بخش‌هاي قبلي ذكر كرديم، تنها درايوهاي SSD مبتني بر پورت‌ ساتا به افزايش سرعت اين گذرگاه نيازمندند. در حال حاضر پيشرفت‌هايي نظير معرفي كنترلرهاي چند كاناله، طراحي چيپ‌هاي NAND جديد و برخي موارد ديگر موجب شده تا نرخ انتقال اطلاعات در اين گذرگاه افزايش يابد و اين احتمال وجود دارد كه در آينده با معرفي فناوري‌هاي جديدتر، درايو‌هاي SSD نياز به گذرگاهي با سرعت انتقال داده بيشتر داشته باشند. شايد درايوهاي SSD به کمک SATA 3 بتوانند هاردديسك‌ها را از ميدان رقابت خارج كنند.
به پورت‌‌هاي SATA 3 نيز همانند ديگر نسخه‌هاي ساتا نمي‌توان بيش از يك درايو متصل كرد. دليل اين موضوع نيز ماهيت انتقال نقطه به نقطه گذرگاه ساتا است، در حالي كه پورت‌‌هاي IDE قادرند همزمان از دو درايو به صورت Slave و Master پشتيباني‌كنند. كنترلرهاي مجتمع شده در چيپست‌هاي مادربورد در زمان عرضه SATA 3 حداقل از 8 پورت‌ ساتا پشتيباني خواهند كرد. گرچه با عرضه درايوهاي SSD و هاردديسك‌هاي يک ترابايتي كنوني نيز به اين تعداد پورت‌ نياز نيست، اما در مورد درايوهاي اكسترنال موضوع اندكي متفاوت است. زيرا به هر پورت‌ اكسترنال ساتا مي‌توان بيش از يك درايو متصل كرد. بنابراين SATA 3 در اين زمينه موجب افزايش كارآيي مي‌شود.
در آينده كارت‌هاي SATA 3 نيز عرضه خواهند شد. اين كارت‌ها قطعاً مبتني بر اسلات‌هاي PCI‌معمولي نيستند و براساس پورت‌‌هاي PCI-E 4x (مسيره 4) عرضه خواهند شد. كارت‌هاي SATA 3 مبتني بر هر دو نسخه PCI Express
(يعني PCI-E نسخه 1.x و 2) خواهند بود، اما در صورت استفاده از RAID بهتر است از PCI-E نسخه 2 استفاده شود.
به نظر نمي‌رسد SATA 3 براي كاربران عمومي مزيتي به همراه داشته باشد. كاربراني كه با برنامه‌هايي نظير Word و ديگر برنامه‌هاي كاربردي‌ـ اداري كار مي‌كنند، شايد هيچ‌گاه نياز به سيستمي مبتني بر اين گذرگاه پيدا نکنند، اما كاربران حرفه‌‌اي و كاربراني كه داده‌هاي خود را همواره در درايوهاي اكسترنال ذخيره مي‌كنند، بايد چشم انتظار عرضه رسمي اين فناوري باشند.
 

AMD.POWER

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,098
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
سوالات مهم در مورد SSD
سوال: SSD چيست؟
پاسخ: SSD يا به عبارت ديگر Solid State Disk، منبع ذخيره‌سازي اطلاعات است که از نيمه رساناهاي حالت جامد ساخته مي‌شود. از اين فناوري در ساخت حافظه‌هاي Flash نيز استفاده مي‌شود و به همين دليل برخي SSD ‌را حافظه Flash نيز مي‌نامند.

سوال: تفاوت‌هاي عمده بين SSD و هاردديسک معمولي در چيست؟
پاسخ:‌ به هر حال اين جا نيز مسئله اصلي، هزينه و ظرفيت است. البته SSD مزاياي زيادي دارد؛ مثلا کم‌مصرف‌تر است و در نتيجه طول عمر باتري نوت‌بوک و کاهش هزينه انرژي در ديتاسنترها را به همراه دارد. از نظر فيزيکي و مکانيکي نيز SSD مقاوم‌تر بوده و استفاده از آن در دستگاه‌هاي قابل ‌حمل آسان‌تر است. هزينه توليد SSD نيز بسيار کمتر از هاردديسک است و براي بازار رو به رشد نوت‌بوک انتخاب مناسب‌تري محسوب مي‌شود. حجم و وزن کمتر SSD نيز باعث مي‌شود نوت‌بوک‌هايي سبک‌تر و کوچک‌تر طراحي و ساخته شوند.
در مورد عملکرد نبايد تنها به اندازه‌گيري‌هاي علمي معمول بسنده کرد. به عنوان مثال يک X25-M توانايي خواندن 250 مگابايت ديتا در ثانيه دارد و يک هاردديسکSATA حدود 100 مگابايت ديتا در ثانيه مي‌تواند بخواند. با توجه به اين مقايسه، SSD دو و نيم برابر سريع‌تر از هاردديسک است. اما قدرت اصلي SSD در بخش جستجوي تصادفي (Random Access) خودنمايي مي‌کند.
يک درايو معمولي که روي آن سيستم عامل نصب شده است، بيشتر وقت خود را صرف خواندن تصادفي ديتا مي‌کند (بوت، اجراي برنامه‌هاي کاربردي، بارگذاري فايل‌هاي DLL و غيره). بنابراين در اين زمينه نيز SSD بسيار برتر از هاردديسک عمل مي‌کند.
SSD براي اجراي برنامه‌هايي که نياز به خواندن فايل‌هاي بزرگ و سنگين دارند، سرعت فوق‌العاده‌اي ارائه مي‌دهد. البته در مورد نوشتن ديتا ممکن است درايو
( X25-M (MLC با سرعت 70 مگابايت بر ثانيه، کند به نظر برسد. بنابراين مي‌توان از درايو(X25-E (SLC استفاده کرد که توانايي نوشتن 170 مگابايت ديتا را در ثانيه دارد
سوال: لطفاً ميزان مصرف انرژي SSD را با هاردديسک مقايسه کنيد.
پاسخ: البته در اين مورد اختلاف نظر بسياري وجود دارد. در کل هر دو در هنگام کار سنگين، انرژي زيادي مصرف مي‌کنند. اما دو فاکتور وجود دارد که برتري SSD را در اين زمينه رقم مي‌زند: اول از همه اين که SSD موتور چرخشي ندارد و دوم آن که SSD سريع‌تر بوده و عمليات را در زمان کمتري انجام مي‌دهد.

سوال: طول عمر SSD چقدر است؟
پاسخ:‌ اين موضوع بحث گسترده‌اي همراه دارد. حافظه‌هاي فلش فناوري‌هاي برتري هستند كه پس از تحقيقات و آزمايش‌هاي فراوان به بازار معرفي شدند، اما از سرعت خواندن و نوشتن محدودي برخوردارند و به همين دليل تا به حال زياد محبوب نشده‌اند. خوشبختانه پيشرفت اين صنعت و گسترش مرزهاي آن تا حدي است كه كاربران دغدغه كمتري براي كار با SSD داشته باشند. محصولات SSD شركت اينتل حداقل تا 5 سال كارايي خود را حفظ مي‌كنند.
سوال: چرا اين همه به نوع MLC توجه مي‌شود؟ آيا SLC سريع‌تر نيست؟
پاسخ: همانطور که مي‌دانيد در شرايط يکسان، حافظه‌هاي SSD (بطور مثال فلش) که فناوري ساخت آنها از نوع (SLC(Single Level Cell است از حافظه‌هايي که فناوري ساخت آنها (MLC(Multi Level Cell است، سريع‌ترند. در عوض هزينه توليد MLC در حجم‌هاي مساوي، کمتر از SLC است.
همچنين در ابعاد مساوي، حافظه‌هاي MLC ظرفيت به مراتب بيشتري نسبت به SLC ارايه مي‌دهند. به هر حال باز هم مسئله هزينه و ظرفيت مطرح مي‌شود و حافظه‌هاي MLC از اين نظر محبوب‌تر است.

سوال: چرا SSDهاي 3.5 اينچي توليد نمي‌شوند؟
پاسخ: بيشتر به اين دليل كه حافظه‌هاي SSD از لحاظ اندازه كوچك هستند و اندازه‌هاي 1،8 اينچي يا 2،5 اينچي آنها براي ذخيره ديتا مناسب‌تر است. اين گونه حافظه‌ها قيمت مناسب‌تري نيز براي خريداران دارند. در حالي كه قرار دادن چيپ‌هاي فلش در درايو 3،5 اينچي، قيمت آن را به طور سرسام‌آوري افزايش مي‌دهد. با توجه به اين‌که SDD در ابعاد 1.8 و 2.5 اينچي توليد مي‌شود، برخي آن را تنها منحصر به نوت‌بوك‌ مي‌دانند که اين تفکر اصلا صحيح نيست.

سوال: آيا درايو SSD به مرور زمان كندتر مي‌شود؟
پاسخ: بحث پيچيده‌اي است. با گذشت زمان عوامل متفاوتي بر سرعت SSD تاثير مي‌گذارند. مهم‌ترين نكته، چندپارگي (Defragment) داده‌هاي ذخيره‌ شده روي SSD است. متاسفانه در حال حاضر ابزاري براي اندازه‌گيري دقيق اين امر وجود ندارد. از سوي ديگر File System نيز بايد بهينه شود و اين مشكل را مرتفع‌تر سازد.

سوال: فناوري ساخت اينتل در SSDهايي که خود توليد مي‌کند چيست؟
پاسخ: درايوهاي X25-M و X18-M از حافظه‌هاي فلش 50 نانومتريMLC استفاده مي‌كنند و درايو X25-E از فلش 50 نانومتري SLC سود مي‌برد.

سوال: اگر ظرفيت يک SSD كاملا پر شود، مشکلي برايش به وجود مي‌آيد؟ مثلا آيا سرعت آن كاهش مي‌يابد؟
پاسخ: سوال خوبي است. مهم نيست چه مقدار ديتا روي SSD ذخيره كرده‌ايد. الگوريتم‌هاي مديريتي SSD بدون توجه به اين مسئله كار خود را انجام خواهند داد. البته ممكن است File Systemهاي مشابه (NTFS و FAT32 و غيره) نيز در اين شرايط عملكرد بهينه‌اي نداشته باشند، هر چند اين مسئله نرم‌افزاري‌ است و مختص محصولات SSD نيست. تنها تفاوت بين عملكرد يك SSD كاملا پر و يك SSD كاملا خالي در File Systemهايي است كه SSD-aware هستند،‌ يعني مي‌توانند از SSDها استفاده بهينه کنند.

سوال: نوع File System مناسب براي كار با SSD کدام است؟
پاسخ: همه File Systemهاي كنوني براي محصولات SSD مناسب نيستند. چون صنعت كامپيوتر چند دهه‌ تلاش كرده تا از الگوهاي دسترسي بهينه و File Systemهاي كلاسيك براي ذخيره مغناطيسي و چرخشي ديتا استفاده كند، اما محصولات SSD با فناوري متفاوتي آمده‌اند و همه ‌چيز را تغيير داده‌اند. البته سرعت SSD به راحتي مي‌تواند با سرعت هاردديسک رقابت كند. در آينده نزديك بايد شاهد توجه بيشتر اين صنعت به توسعه File Systemهاي SSD-aware باشيم كه نيازمند بلند نظري توليدكنندگان است. در حال حاضر شركت مايكروسافت تلاش مي‌كند ويندوز 7 خود را طوري طراحي كند كه هماهنگي بهينه‌اي با SSD داشته باشد.
اگر از لينوكس استفاده مي‌كنيد، بهترين راه استفاده بهينه از SSD غيرفعال كردن برنامه‌ريز Kernel Disc IO است. چون SSD برخلاف هاردديسک، از هد استفاده نمي‌كند و اين بخش تنها سرعت كار را كاهش مي‌دهد. البته امكان دارد مايكروسافت هم تصميم مشابهي در اين زمينه براي ويندوز 7 گرفته باشد. آنها به طور رسمي اعلام كرده‌اند که ويندوز 7 يكپارچه‌سازي خودکار SSD را غيرفعال خواهد كرد. بنابراين اگر از ويندوز ايکس‌پي يا ويستا استفاده مي‌كنيد، بهتر است اين تغيير را خودتان اعمال كنيد.

سوال: استفاده از RAID-0 در محصولات SSD چگونه است؟ آيا مي‌توان از RAID-0 در داخل درايو استفاده كرد؟
پاسخ: ابتدا به سوال دوم مي‌پردازم؛ SSDها به خودي خود معمولا به صورت موازي عمل مي‌كنند. در حال حاضر SSDهاي اينتل از 10 كانال موازي براي ارتباط با فلش مديا استفاده مي‌كنند، بنابراين مي‌توان آنها را نوعي RAID-0 ده كاناله ناميد. البته اگر در انتخاب RAID دقت شود، استفاده از آنها در كنار SSDها بسيار مفيد است.
سوال: چگونه مي‌توان عملکرد يک SSD را ارزيابي کرد؟
پاسخ: عملکرد يک SSD به عملکرد پهناي باند فلش، کارايي Firmwareها و نوع ارتباط با سيستم ميزبان (SATA، PCIe و ...) بستگي دارد. مهندسين اين صنعت بايد تلاش کنند سطح تمام اين فاکتورها را به سطح بهينه رسانده و بهترين محصول را با پايين‌ترين قيمت به بازار ارائه دهند. عملکرد SSD مانند ساير بخش‌هاي صنعت کامپيوتر، روز به روز بهبود يافته و اين محصولات، با فراگير شدن استفاده از SATA-III نقش مهم‌تري در دنياي فناوري اطلاعات ايفا خواهند کرد.

سوال: آيا حافظه‌هاي فلش طبقه‌بندي‌هاي متفاوتي دارند؟ چرا بعضي فلش‌ها با ظرفيت يکسان تفاوت قيمت زيادي دارند؟
پاسخ: بله، انواع مختلف اين حافظه‌ها با قيمت‌هاي متفاوت در بازار وجود دارند. براي ساخت حافظه‌هاي USB، از فلش‌هايي با پايين‌ترين کيفيت استفاده مي‌کنند که اگر به عنوان هاردديسک به کار روند، دچار مشکل خواهند شد.
مسئله تنها سرعت نيست. بلکه چيپ‌هاي گران‌تر در طول انجام عمليات دل‌خواه، کمتر دچار خطا مي‌شوند. بنابراين ريسک از دست دادن ديتا در SSD بسيار پايين است. البته توجه داشته باشيد، بعضي از اين حافظه‌هاي فلش، زيادي ارزان هستند!!!

سوال: شرايط محيطي چه تاثيري بر SSD دارد؟
پاسخ: تمامي قسمت‌هاي SSD يکپارچه است و به همين دليل در مقايسه با هاردديسک استاندارد، در برابر لرزش‌هاي احتمالي مقاوم‌تر است. از سوي ديگر چون نحوه ذخيره‌سازي SSD مغناطيسي نيست، ريسك از بين رفتن ديتا در اثر تداخل مغناطيسي نيز وجود ندارد. به همين دليل است که از در موبايل‌ها و پخش‌كننده‌هاي MP3 از حافظه‌هاي فلش استفاده مي‌شود. در صنعت نوت‌بوك، هاردديسک بيشتر مورد استقبال است ولي من معتقدم SSDهايي كه براي نوت‌بوك طراحي شده‌اند، مي‌توانند عملكرد بهتري ارائه دهند. البته SSD سبك‌تر نيز است و در صورتي که جايگزين هاردديسک شود، مي‌تواند وزن كلي نوت‌بوك را نيز كاهش دهد.
 
بالا