برگزیده های پرشین تولز

آشنایی با گل سانسوریا یکی از گیاهان پرطرفدار آپارتمانی

bijan_darvishi

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2007
نوشته‌ها
2,089
لایک‌ها
660

گل سانسوریا، این زیبای خانگی را بهتر بشناسید
نگهداری از گیاهان خانگی شور و شوقی است که در دنیای ماشینی شده و تماما شهری امروز خیلی مورد توجه قرار می گیرد. زیرا حضور همین چند گل زیبای خانگی است که ما را از هیاهوی مدرنیته خارج کرده، در دامان طبیعت هر چند کوچک اما صمیمی رها می کند. ما از گیاهان خانگی استقبال می‌ کنیم، چون آنها قرار است ما را با آرامشی که دوست داریم پیوند بزنند. در این بین هر کسی سلیقه خودش را در انتخاب گیاهان خانگی دارد. دنیای گیاهان خانگی بسیار بزرگ و متنوع است و دست شما در پرورش آنها کاملاً باز است. لکن تقریبا می توان ردپای گل سانسوریا را در هر گلخانه کوچک و یا فضای متنوع و حرفه ای سرسبز خانگی پیدا کرد.

%DA%AF%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7.jpg

گل سانسوریا یک گیاه آپارتمانی بسیار زیبا

گل سانسوریا از آن دست گیاهان خانگی است که در تنوع بسیار از گونه ها وجود دارد. تا جاییکه به شکل رسمی نام ۷۰ گونه متفاوت از گیاه سانسوریا را که مناسب برای حضور در فضاهای خانگی هستند، معرفی کرده اند. شاید همین گوناگونی است که این گل زیبای مناسب برای محیط های خانگی را تا این اندازه محبوب کرده است. لکن دنیای جذاب سانسوریا چیزی فراتر از این مقوله ها را شامل می شود. گل سانسوریا گویا از همان آغاز خلقت در شرایطی که مناسب با زیست انسانی باشد، شکل گرفته است. گیاهی که به خوبی می تواند در محیط خانه شما زندگی شاد و سرحالی را تجربه کند و در این بین با حضوری زیبا و البته چشم ‌نواز فضایی آمیخته با رنگ و بوی هنری و گاها لاکچری را برای محیط زندگی شما تداعی سازد. گیاه سانسوریا محبوب است؛ زیرا زیبا و فرمی جذاب و البته هنری دارد. گلی که به خوبی می تواند به شکل یک فضای سبز در تکمیل هر نوع دکوراسیون خانگی حضوری چشم ‌نواز داشته باشد.
حالا که در مقدمه ای کوتاه با یکی از محبوب ترین ها در جمع گل های تزیینی آشنا شدیم و در این بین خیلی‌ ها را می ‌شناسیم که می ‌خواهند از یک گل سانسوریای سرحال و خوش قد و قامت پذیرایی کنند، لازم است تا به جزئیات بیشتری از این زیبای خانگی بپردازیم. اینکه چطور در ایده هایی کاملا حرفه ‌ای، میزبانی شایسته برای گیاه سانسوریا باشیم و از آن در مقابل انواع بیماری ها و شرایط نامناسب زیستی محافظت کنیم. پس همراه ما باشید تا به کلیاتی از گل سانسوریا اشاره داشته باشیم.
عکس چند نمونه از سانسوریا پاکوتاه

عکس چند نمونه از سانسوریا پاکوتاه
گل سانسوریا در مقام آشنایی
حرفه ای ها کاملاً با گل سانسوریا آشنایی دارند و آماتورها هم برای حداقل یک بار این گل تزیینی خانگی را از نزدیک دیده اند و اندک اطلاعاتی از آن دارند. در این بین شاید اشاره ای هر چند مختصر در مقام آشنایی با گل سانسوریا چندان توجیه نداشته باشد. اما مگر می شود بخواهیم از دنیای سانسوریا مطالبی گفته باشیم و اشاره ‌ای به اصالت آفریقایی آن نداشته باشیم؟! خوب است بدانید که آن گل زیبای شمشیری شکل سرحال و دوست داشتنی که در کنج خانه شما زندگی لاکچری خودش را قدرتمندانه پی گرفته، در ایام گذشته جزو گیاهان سرسخت و بومی جزیره ماداگاسکار در شرق آفریقا بوده است. این گل تزیینی همچنان هم به عنوان یک گیاه اصیل و بومی در جنگل های شرق آفریقا و حتی برخی از نواحی جنوبی آسیا یافت می ‌شود.

جدا از بحث زیبایی، سرسختی مهمترین ویژگی گل سانسوریا می باشد. گلی که با کمترین توقعات همراه فضای خانگی شما خواهد شد و می تواند در مقابل بدترین شرایط زیستی و حتی ناملایمات آب و هوایی همچنان زنده بماند.
البته که قرار نیست گل سانسوریا در محیط خانگی شما با شرایط زیستی بسیار نامناسبی مواجه باشد. هنر شما در گلداری، قطعاً خیلی بهتر از رویداد چنین فجایعی است. اما اگر آماتور هستید و چندان دست پررنگی در پرورش گل های تزئینی ندارید و در این بین تازه می خواهید حضور گیاهان آپارتمانی را در کنار خود تجربه کنید، قطعا نگهداری از یک گیاه کم توقع و سرسخت مناسب است. در این بین نگهداری از گل سانسوریا تبدیل به یکی از بهترین پیشنهادها می شود. گلی که با نور کم و در محیط خانگی به خوبی زندگی می کند.
گیاه سانسوریا

نگهداری از گل سانسوریا تبدیل به یکی از بهترین پیشنهادها می شود
گل سانسوریا را گاها با نام گل شمشیری نیز می شناسند. زیرا ظاهر این گل با برگ هایی که درست شبیه به شمشیر هایی آخته است، رشد می کند. آنچنان که تجسم حضور چند تیغه شمشیر نوک تیز را در داخل گلدان تداعی خواهد کرد. در واقع همین وجه زیبایی گل سانسوریا است که آنها را تا این اندازه محبوب کرده، حضور آنها را در تکمیل دکوراسیون های خانگی مناسب می کند. برگ ها غالباً در رنگ سبز بسیار تیره ای قرار دارند. البته تناژ رنگ سبز در انواع گل سانسوریا بسیار متداول است. تا جاییکه این گوناگونی از رنگ سبز جذابیت این گل خانگی را دو چندان کرده است. حتی در برگ های یک گل سانسوریا می توانید رنگ سبز را در تناژ متنوعی شاهد باشید. هر برگ غالباً ترکیبی غیر یکنواخت از حضور سبز پررنگ در رگه‌ هایی از سبز کمرنگ و حتی رنگ زرد می باشد. غالباً لبه های برگ ها فضایی روشن تر از بخش‌ های داخلی برگ دارند. به هر صورت این بازی با رنگ سبز از مشخصه های ظاهری و البته دلنشین گیاه سانسوریا می‌ باشد.

گیاه سانسوریا آپارتمانی

گیاه سانسوریا گیاهی آپارتمانی
سانسوریا گیاهی مفید برای فضاهای خانگی
گل سانسوریا
زیبا است و در خلق این زیبایی با کمترین توقعاتی همراه شما شده است. این گل قرار است در یک گوشه از فضای خانگی شما با آرامشی مثال زدنی زندگی کند. احتمالاً شما هم تنها همین رنگ و لعاب زیبای گل سانسوریا را می خواهید. اما بهتر است بدانید که این گل زیبای خانگی می تواند وظایفی بسیار فراتر از یک گل تزیینی را داشته باشد. زیرا گل سانسوریا از قابلیت تسویه هوا برخوردار است و می تواند محیط خانه را تبدیل به یک فضای سرزنده تری نماید. گل سانسوریا در جذب ترکیبات سمی مانند فومالدئید، زیلن و تولوئن از محیط اطراف خود کاملاً توانمند می باشد. تا جاییکه به راحتی می ‌تواند فضای محدود یک اتاق خانگی را پاکسازی کند. در عین حال این گل از قابلیت فتوسنتز بسیار بالایی برخوردار است و در تولید اکسیژن کاملاً توانمند می باشد. لذا وقتی از یک گل سانسوریا در محیط خانگی پذیرایی می کنید، قطعا از هوای غنی شده با اکسیژن لذت بیشتری خواهید برد.

از شما دعوت می کنیم مقاله درباه گیاه سانسوریا را نیز مطالعه کنید
به این ترتیب ظاهرا می توانیم از گل سانسوریا انتظاری فراتر از یک گل زیبای خانگی را داشته باشیم. در عین حال این گل در هماهنگ شدن با اجزای خانه آمادگی کامل دارد. خیلی از گل های تزیینی را نمی ‌توانیم به عنوان یک عنصر دکوراتیو در محیط خانگی داشته باشیم. اما گل سانسوریا با آن با ظاهر برگ برگ و شمشیری شکلی که دارد، کاملاً آماده است که در قامت یک گیاه لوکس و تزئینی در یک گوشه فضای دکوراتیو شده شما نشسته و جنبه ‌هایی سبز و دلنشین را تداعی سازد.

چیدمان سانسوریا در منزل

چیدمان سانسوریا در منزل

انواع سانسوریا را بهتر بشناسید

از حدود سه قرن پیش که گل سانسوریا توسط یک گیاه شناس با نام کارل پیتر تونبرگ کشف شده است و به عنوان یک گونه اصیل آفریقایی راهی دیگر سرزمین‌ ها شده، این گیاه وحشی، رنگ و بویی تزئینی پیدا کرده است و حالا در بسیاری از فضاهای خانگی همراه بسیاری از مردمان در کشورهای مختلف زندگی می ‌کند. این تنوع و همچنین محبوبیت بالا باعث شده تا گونه های متنوع و جذابی از گل سانسوریا معرفی شوند.
انواع گل سانسوریا

انواع گل سانسوریا
نام سانسوریا برگرفته از نام محقق ایتالیایی است که به شکل گسترده در دنیای گیاهان و معرفی گونه های کشف شده و در نهایت دسته بندی هر چه کامل تر آنها فعالیت مستمری داشته است. البته زیبایی تا جذابیت این گیاه آفریقایی آنچنان بوده که حالا نام این دانشمند ایتالیایی را هر چه بیشتر در سطح جهانی گسترش داده است. با این همه سانسوریا در انواع متنوعی حضور دارد. اگر چه ظاهر همه آنها تقریباً یکسان است؛ اما در جایگاه یک گیاه دوست حرفه ای، لازم است که تفاوت ها را بدانید و با الگوی بهتری از این گیاهان خانگی پذیرایی کنید. در ادامه به شش گونه محبوب از انواع سانسوریا اشاره خواهیم کرد.
  • گل سانسوریا واریته لب طلایی: مشخصه ظاهری انواع سانسوریا یکسان است. اکثر آنها به شکل برگ هایی بلند و نوک تیز که بر ساقه ای کوتاه سوار هستند، ظاهر می شوند. در این بین گوناگونی در شکل و فرم برگ ها تا رنگ بندی آنها نقش بسته است. مانند گل محبوب سانسوریا لب طلایی که از برگ هایی کاملا نازک، کشیده با لب هایی در رنگ زرد طلایی برخوردار هستند. زیبایی گل سانسوریا لب طلایی در حضور رگه هایی زرد رنگ با حجم کاملی از سبز پررنگ می باشد. این گیاه زیبا ممکن است گل هم بدهد. گل‌ هایی که کوچک به رنگ های صورتی مایل به سفید در ظاهری خوشه ای شکل ظاهر می شوند. گل سانسوریا لب طلایی به مانند اجداد خود از خلقیات آفریقایی بهره ‌مند است و چندان تحمل هوای سرد را ندارد. لذا در نحوه نگهداری از سانسوریا لب طلایی مراقب افت دمای محیط خانه آن هم در فصل سرد از سال باشید.

  • گل سانسوریا واریته شمشیری: تقریباً هر جا صحبت از گل سانسوریا در میان باشد، نگاه همگان گونه های شمشیری را تداعی خواهد کرد. این گل محبوب ترین و البته متداول ترین گونه سانسوریا است. ظاهر زیبای گل سانسوریا شمشیری در این محبوبیت نقش پررنگی داشته است. این گل به شکل برگ هایی پهن، بلند با نوک تیز، به شکل راست ‌قامت در سطح گلدان رشد می‌ کند و می‌ تواند ظاهری کاملا جذاب و فانتزی را به وجود بیاورد. گل سانسوریا شمشیری که به خوبی رشد کرده باشد، قادر است به شکلی مستقل در فضایی برجسته یک وجه زیبا و هنری را در محیط خانگی خلق کند. این گونه در دو دسته جداگانه از مدل های شمشیری ابلق و شمشیری سبز معرفی می ‌شود. هر دو گونه از شرایط کاملاً مناسب برای حضور در فضاهای آپارتمانی برخوردار هستند و می ‌توانند تا حدود نیم متر قد بکشند. وجه رنگ بندی آنها بسیار شبیه به گل سانسوریا لب طلایی است، با این تفاوت که برگ هایی پهن تر با ظاهری که بیشتر شبیه به شمشیرهای آخته است، هنر نمایی می کنند.

  • گل سانسوریا واریته موزی: اندکی از دنیای برگ شمشیری ها و راست قامتان در انواع سانسوریا فاصله بگیریم و با نمونه های فانتزی تر آشنا شویم. در این بین قطعاً بهترین انتخاب، گل سانسوریا موزی می باشد. یک گونه از سانسوریا که برگ هایی کوچک شبیه به قایق دارد. برگ ‌های این گونه از سانسوریا حالتی گوشتی دارند و به شکلی از لبه هایی برجسته، درست شبیه به قایقی کوچک در کنار هم رشد می کنند. برگ ها به حالتی لایه در لایه بر هم سوار هستند. جذابیت گل سانسوریا موزی در رنگ بندی خاص آن است. هر برگ در ترکیبی جذاب از رنگ های زرد و سبز شکل می ‌گیرد. به ‌گونه ‌ای که روی برگ ها در سبزی کمرنگ و بخش زیرین در تناژی از زرد که مایل به سبز است نقش بسته است. گل سانسوریا موزی کوتاه قامت است و برگ های تقریبا کوچکی دارد. این گل به خوبی می تواند نقش یک گیاه تزیینی فانتزی را پذیرفته و در گلدان هایی کوچک نگهداری شود.

  • گل سانسوریا واریته تابستان طلایی : برگ ها در گل سانسوریا واریته خیلی شبیه به گل سانسوریا شمشیری است. این گیاه از برگ‌ هایی کاملاً بلند قامت با ظاهری شمشیری در نوکی تیز که از لبه هایی با رنگ سبز روشن که مایل به زرد است برخوردار است. درست شبیه به گل سانسوریا شمشیری. اما این برگ ها دیگر آن ظاهر راست‌ قامت و سینه ستبر را ندارند. بلکه با حالتی پیچ در پیچ در کنار هم قرار می‌ گیرند. درست شبیه به آنکه بخواهید تیغه های شمشیری شکل را حسابی از فرم انداخته، تاب بدهید و پیچ در پیچ کنید. البته اگر فکر می ‌کنید این ظاهر پیچیده از فرم جذاب و لاکچری برخوردار نیست، اندکی در اشتباه هستید. زیرا گیاه سانسوریا واریته در جمع گونه ‌های کاملاً لاکچری قرار دارد و در تکمیل دکوراسیون هایی با سلیقه آزاد و خارج از بندهای تعریف شده بهترین است. به هر صورت این مدل از گل سانسوریا طرفدارهای پر و پا قرصی برای خودش دارد.

  • گل سانسوریا واریته مهتابی: اگر می خواهید از یک گل سانسوریا با شکل و فرمی خاص و کاملا متفاوت از گونه های متداول پذیرایی کنید، سانسوریا مهتابی انتخاب مناسبی است. زیرا اگر چه در دسته انواع سانسوریا قرار می ‌گیرد؛ اما کمترین شباهتی به گونه های متداول و شناخته شده ندارد. البته فرم گیاه در گیاه سانسوریا مهتابی همچنان در برگ هایی کشیده و بلند قامت است. لکن برگ ها دیگر آن فرم شمشیری در تناژ رنگی سبز پررنگ با رگه های زرد و طلایی را ندارند؛ بلکه به شکل پهن و گود مانند رشد می ‌کنند و رنگ آنها به حالتی از سبزی محو و مهتابی شکل نقش می‌ گیرد. به شکلی که احساس می کنید برگ های گیاه در هاله ای از یخ نشسته اند. برای همین است که این گونه را گاها با نام گل سانسوریا یخی نیز می‌ شناسند.

  • گل سانسوریا واریته بلک گلد: سانسوریا بلک گلد از آن دست نمونه های بسیار محبوب است که خیلی ها علاقه به داشتن یکی از آنها را دارند. دلیل این استقبال هم خیلی ساده است. گل سانسوریا بلک گلد در اوج زیبایی از شکل و فرمی کاملا لاکچری برخوردار است و به خوبی می تواند با ترکیب در هر نوع دکوراسیون خانگی و اداری همراه باشد. در عین حال بسیار مقاوم است و برای نگهداری از آن زحمت خاصی نخواهید کشید. ظاهر گل سانسوریا بلک گلد در حضور برگ هایی است که حول یک محور ساقه مانند اما کوتاه رشد کره اند. هر یک از برگ ها در حمایت برگ قبلی با فرمی گود مانند رشد میکند. زیبایی این برگ ها در لبه های طلایی آن است. این لبه های طلایی کاملا پهن و اندکی مات هستند. البته دقت کنید که اگر حضور این لبه های طلایی رنگ را دوست دارید، گل سانسوریا بلک گلد خود را در مناطق کم نور خانه نگذارید. نور کم، عمق سبز برگ ها را تقویت میکند و از عرض نواحی طلایی در لبه ی برگ ها می کاهد.

  • گل سانسوریا واریته لب ماتیکی: وجه تفاوت تمامی گونه ها از سانسوریا تغییر الگوی رنگ در لبه های برگ ها می باشد. برخی مانند گل سانسوریا شمشیری آنچنان در رنگ سبز پایبند مانده اند که برای هیچ تناژ دیگری از رنگ عرصه ی هنر نمایی باقی نگذاشته است. اما هستند گونه هایی که در بازی با رنگ ها هنرمندانه تر ظاهر می شوند. مانند گل سانوسریا لب ماتیکی که لبه تیز برگ هایشان را به رنگ قرمز کم رنگ اما پر اثری آمیخته اند. در برگ های یک سانسوریا لب ماتیکی تقریبا بازی کاملی از رنگ های سبز و اندکی زرد و به شکلی ملایم قرمز را مشاهده خواهید کرد. ترکیبی که در هر برگ به شکلی کاملا متفاوت اما جذاب ظاهر خواهد شد.

  • گل سانسوریا واریته لوله ای: اگر در دنیای سانسوریا به دنبال یک نمونه ی کاملا خاص و متفاوت هستید، گل سانسوریا واریته لوله ای که گاها با نام نیزه آفریقایی شناخته می شود یک انتخاب هیجان انگیز است. وقتی یک گیاه سانسوریا لوله ای دارید مانند آن است که از چند نیزه آفریقایی در محیط خانه پذیرایی می کنید. برگ های این گونه از گل سانسوریا به کشل لوله هایی مخروطی شکل و البته کاملا کشیده رشد می کنند. قطر این لوله های سبز رنگ ممکن است به ۳ سانتیمتر هم برسد. هرچند ارتفاع گاها نیم متری این لوله ها است که جنبه های زیبا و خاص آن را پر رنگ تر می کند. در این بین برخی از تولید کنندگان گل اقدام به پرورش مدل های گیاه سانسوریا لوله ای رنگی زده اند. در این نمونه ها از رنگ های مصنوعی که به شکل خاصی بر گیاه تزریق شده است استفاده می شود. البته فرم این رنگ ها به شکلی است که همراه ساختار برگ های لوله ای شکل شده و با آن رشد می کنند.

  • گل سانسوریا واریته کراواتی: در معرفی انواع سانسوریا سعی کردیم تا به مختصری از گونه های مشهور و زیبا بپردازیم. تنوع بسیار است و قید به همه گونه ها ناممکن می شود. لکن در معرفی ششمین گونه به سراغ یکی از جذابترین و البته زیباترین گونه از گل سانسوریا رفته ایم. گلی که قرار است ظاهری کراواتی داشته باشد. گره یک کراوات را در خیالتان تداعی کنید. به وضوح می توانید لایه هایی از پارچه را تجسم کنید که در نهایت یک لایه و کاملاً برجسته در میان این گره تودرتو خارج شده است. همین فرم را در پای گل سانسوریا کراواتی پیدا خواهید کرد. برگ های پهن و کوچک و البته نوک تیزی که به حالتی لایه در لایه پای ساقه گیاه رشد کرده اند تا در نهایت رخسار یک یا چند برگ را به شکل کاملا برجسته رو به بالا بگیرند. گل سانسوریا کراواتی از گونه ‌های بسیار محبوب است، زیبایی چشمگیری دارد و برجسته شدن یک یا چند برگ در میان دیگر برگ ها فرم فانتزی خاصی را برای آن ایجاد کرده است. به شکلی که کاملاً استعداد ایجاد یک فضای دکوراسیونی را دارد. حضور یک گل سانسوریا کراواتی سرحال و سرزنده به راحتی می تواند فرم خاص و منحصر به فردی را برای یک کنج از خانه شما تداعی سازد.

نکات کلیدی در نحوه نگهداری از گل سانسوریا

وقتی در مورد انواع سانسوریا صحبت می ‌کنیم، در واقع قرار است از یک گیاه کاملا مقاوم و جان ‌سخت که قادر است پیچیده ترین شرایط آب و هوایی را تحمل کند، مطلبی را گفته باشیم. اما این ویژگی های جان سختی دلیل نمی شود که در مقام میزبانی این گیاه خانگی نسبت به شرایط ایده ‌آل زیستی آن بی تفاوت باشیم. همیشه به یاد داشته باشید که سرسخت‌ ترین گیاهان نیز به مقدماتی از یک جریان زیستی مناسب نیاز دارند.
بسیاری از صاحبان انواع گیاه سانسوریا شکایت دارند که چرا گل سانسوریا رشد نمی کند؟ و یا آن طور که در جاهای مختلف دیده اند، تحت نگهداری آنها از قد و قامت مناسبی برخوردار نیست؟ واقعیت ماجرا در همان جان سختی انواع سانسوریا نهفته است. این گیاهان در مقابل شرایط نامناسب زیستی حالتی تدافعی می ‌گیرند. به این ترتیب که سعی می ‌کنند همان چند برگ مختصر خود را سالم و محفوظ نگه دارند. پس اگر به دنبال آن هستید که چرا گل سانسوریا رشد نمی کند، ظاهراً باید قدردان گیاه خانگی خود باشید. زیرا گویا گیاه شما در حال جدال با یک شرایط نامناسب زیستی است و با تلاش مستمر سعی در بقای خود دارد. پس اگر می ‌خواهید از گل سانسوریای با نشاط و سرحالی که رشد خوبی دارد میزبانی کنید، مراتب حرفه ای در نگهداری اصولی از آن را یاد بگیرید. لذا اطلاع از نکات کلیدی که در ادامه مطرح خواهد شد، به یقین مورد توجه شما قرار خواهد گرفت.

نقش خاک در نگهداری از گل سانسوریا

همه گیاهان ریشه در خاک دارند و این عنصر به ظاهر ساده، اصلی ‌ترین جنبه حیاتی آنها را شامل می‌ شود. هر گیاهی قرار است از بطن خاک مواد مغذی و آب مورد نیاز خود را تامین نماید. پس خاک زیر پای گیاه باید شرایط ایده ‌آل آن گیاه را داشته باشد. مانند انواع گیاه سانسوریا که علاقه دارند تا در خاک های سنگین ریشه بدوانند. پس در مقدمات امر برای رعایت اصول کلیدی در نحوه نگهداری از سانسوریا، خاکی سنگین که مخلوطی از شن و ماسه و اندکی خاک رس است برای آن تدارک ببینید. مقدار اندکی از کودهای کمپوستی و یا کودهای حیوانی نیز می ‌توانند در تقویت این خاک تاثیرگذار باشند.

%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%AF%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7.jpg

دقت کنید که رشد گیاه سانسوریا متکی بر افزایش تنه و ازدیاد برگ ها بر شاخه ها نمی باشد؛ بلکه به شکل پاجوش هایی در پایه ساقه گیاه، درست در جوار خاک تکثیر پیدا می‌ کند. استفاده از خاک سنگین در ایجاد پاجوش های بیشتر که به برگ ‌های بیشتری خواهد انجامید، تاثیرگذار است. البته رعایت رطوبت دوره ‌ای و همیشه کم خاک، در افزایش پاجوش ها نیز موثر است. دقت کنید که گل سانسوریا ذاتاً گیاه سرسختی است و از حضور در یک شرایط مطلوب مانند یک خاک نرم رسی اندکی بیزار است.

حجم نور در نحوه نگهداری از سانسوریا

همه گیاهان به حجم مشخصی از نور نیاز دارند و در محیط های آپارتمانی رسیدن به حجم بالایی از نور چندان امر ساده ‌ای نیست. در چنین حالتی نگهداری از گیاهان کم توقع شرایط بهتری را ایجاد می کند. مانند انواع سانسوریا که به شکل عجیبی در قبال تابش نور خورشید انعطاف بسیار بالایی دارند. آنها ذاتاً از گیاهان با سطح نیاز اندک به نور هستند. اما برای حضور در محیط های کاملا کم نور و یا بسیار پر نور آمادگی کاملی دارند. با این وجود بهتر است گل سانسوریا را هرگز در مقابل تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید. برگ ‌های پهن این گیاه، سطح وسیعی دارند و این سطح وسیع در مقابل تابش مستقیم آفتاب کاملا آسیب پذیر است. بهترین حالت قرارگیری گیاه در جوار پنجره ها و یا هر نوع فضای روشن است. به شکلی که در هیچ ساعت از روز اسیر تابش مستقیم نور خورشید نباشند.

از شما دعوت می کنیم مقاله مربوط به گل بگونیا را مطالعه کنید
از طرفی حجم نور در رنگ بندی گیاه سانسوریا تاثیرگذار است. اگر سانسوریا را در فضاهای کم نور بگذارید، تمایل گیاه به پررنگ تر کردن تناژ سبز بسیار بیشتر است. تا جاییکه رگه های زرد و طلایی را کاملا محو می نماید. لذا اگر حضور این رگه های طلایی را دوست دارید، گیاه سانسوریا را در محیط‌ های کاملاً کم نور قرار ندهید.
قیمت سانسوریا

ساسنوریا در انواع مختلف دارای قیمتهای متفاوت می باشد

آبیاری در دنیای سانسوریا

بارها اشاره کردیم که گل سانسوریا در رده گیاهان مقاوم قرار می ‌گیرد و این مقاومت به علت تحمل بالای آن در شرایط خشک و کم آبی است. ذات انواع سانسوریا برای تحمل شرایط کم آبی هستند و شما هم در مقام میزبانی از این گل های زیبا باید متوجه این نیاز همیشگی باشید. نیازی که باعث شده نحوه نگهداری از گل سانسوریا شرایط بسیار ساده ای پیدا کند. زیرا سانسوریا گیاه کم آبی است و وقتی که خاک زیر پایش کاملاً خشک شد، باید به مقدار اندک آن هم تا حدودی که تنها خاک را مرطوب کند، آبیاری بشود. خاکی که دائماً مرطوب است؛ باعث پوسیده شدن گیاه سانسوریا خواهد شد. به طور معمول برای انواع سانسوریا توصیه شده است که برای یک بار در هفته در فصل سرد از سال و دو بار در هفته از ایام گرم سال، آبیاری آن هم به شکل محدودی صورت گیرد.

کود و نقش آن در رشد گل سانسوریا

هر گیاهی لازم است تا مواد مغذی را از خاک زیر پایش بگیرد. در عین ‌حال ریشه دواندن در خاکی که عاری از مواد مغذی است، امری سخت و گاها غیر ممکن است. این موضوع برای گیاه مقاومی مانند سانسوریا نیز صادق است. شاید بتوانید در ابتدای امر با بهره ‌مندی از یک خاک سنگین و مناسب، فضای زیستی ایده ‌آل گل سانسوریا را تامین نمایید. اما به یقین با زندگی طولانی مدت گیاه، حجم مواد مغذی خاک کاهش پیدا خواهد کرد. از این رو استفاده از کود در مراتب نحوه نگهداری از سانسوریا قرار دارد. البته در این باره نمی توانید دست به کار باشید و از هر نوع کودی استفاده کنید. بهره ‌مندی از کمپوست های گیاهی آن هم در حجمی محدود مناسب است. اما بهتر است که استفاده از کودهای NPK را تجربه کنید. لکن اگر می خواهید خیالتان در انتخاب کود مناسب راحت باشد، استفاده از کود گیاهان تزیینی که به شکل تخصصی برای چنین فضاهایی تدارک دیده شده اند، بهترین انتخاب هستند. در ضمن بهتر است زمان کود دهی به خاک گل سانسوریا را در میانه فصل بهار تا تابستان انجام دهید.

روش های تکثیر گل سانسوریا

نگهداری از گل زیبای سانسوریا یک سوی ماجرا است و مهارت در تکثیر آن دیگر روی سکه می باشد. هر کسی که در سطح خانگی از انواع گیاهان آپارتمانی پذیرایی می‌ کند، علاقه دارد تا بتواند این گیاهان زیبا و سرزنده را تکثیر کند. لذتی که در تکثیر گیاهان آپارتمانی است، به مانند حضور در قامت یک باغبان حرفه ای، هیجان انگیز و جذاب است. خصوصا اگر قصد شما در زیاد کردن گیاهی محبوب و لاکچری همچون گل سانسوریا باشد. اما برای تکثیر گل سانسوریا دو روش کاملاً متفاوت وجود دارد.
  • روش اول که ایده اصلی در تکثیر گل سانسوریا می ‌باشد، متکی بر پاجوش هایی است که در بخش زیرین گیاه درست بر کنار ساقه کم ارتفاع آن رشد می ‌کنند. این پاجوش ها به شکل گیاهانی کوچک اما وابسته به گیاه مادر ظاهر می ‌شوند و تا وقتی که زیر سایه ساقه بزرگ گیاه مادر باشند، چندان فرصتی برای رشد کردن پیدا نمی کنند. در بخش های قبلی، توصیه اکید داشتیم که برای رسیدن به پاجوش های بیشتر از خاک های سنگین برای گلدان گل سانسوریا استفاده کنید. روش تکثیر بر اساس استفاده از پا جوش ها در زمان بزرگ شدن گیاه و رشد کردن قابل توجه پاجوش می باشد. هر پاجوش به صرف پیدا شدن نمی ‌تواند مستقل از گیاه مادر، مسیر تکثیر گل سانسوریا را تکمیل کند. اما اگر پاجوش مذکور به اندازه کافی بزرگ شد، کافی است گل مادر را از گلدان خارج کنید، سپس با جدا کردن ریشه پاجوش از گیاه مادر، مسیر زندگی جداگانه ای را در گلدانی مجزا فراهم آورید. اگر از انواع سانسوریا ابلق در محیط خانه پذیرایی می کنید، استفاده از روش پاجوش در تکثیر سانسوریا موثرتر است.
  • در روش دوم که ایده فرعی است و کمتر شاهد استفاده از آن هستیم، مسیر تکثیر سانسوریا با استفاده از برگ های آن صورت می ‌گیرد. در این روش قرار است با قلمه زدن برگ سانسوریا مقدمات تکثیر آن را فراهم کنیم. البته در ابتدای امر باید اندکی دل گنده باشید و بتوانید از قامت رعنای چند برگه بزرگ گل سانسوریای خود دل بکنید. برگ های بزرگ و کاملا سرحال و سرزنده یک گل سانسوریا را انتخاب کنید و برش هایی با اندازه هایی در طول حداقل ۸ سانتیمتری از آنها جدا کنید. دقت کنید که باید برش زنی با استفاده از یک قیچی مخصوص باغبانی و به یک ضرب و عاری از هر گونه خراش باشد. در قلمه زنی سراغ برگ های کوچک نروید. این برگ ها هنوز قدرت ماندن در خاک، آن هم بدون حضور ریشه را ندارند. در نتیجه بدون آنکه تکثیری صورت گرفته باشد، به سرعت خشک می شوند. روش قلمه زنی در تکثیر سانسوریا را می توانید با دو الگو پی بگیرید. ایده ساده تر آن است که قلمه ها را در بستری از خاک ماسه ای قرار بدهید. البته بهتر است در ابتدای امر درست قبل از نهادن بخش برش خورده در عمق خاک از یک پودر قارچ کش و یا ریشه زا استفاده کنید. در الگوی بعدی که مسیر طولانی تر اما مطمئن تری را طی می ‌کند، باید قلمه ها را در آب بگذارید تا ریشه بگیرند. البته در این مسیر باید از آبی که کاملاً جوشیده است و سپس کاملاً خنک شده است، استفاده کنید. بر قلمه هایی که در چنین آبی باشند، پس از چند روز جوانه هایی رشد می ‌کند. این جوانه‌ ها قرار است ریشه های جدید گل سانسوریای شما باشند. حال می توانید قلمه ها را از آب خارج کرده، در خاک سنگین جدیدی بکارید.
نگاهی بر بیماری های گل سانسوریا
بیماری ‌ها واقعیتی دلسرد کننده در هر گیاهی هستند. اگر باغبان و یا گلخانه دار خوبی باشید، احتمالاً در همتی شایسته کمتر اسیر این واقعیت های تلخ هستید. اما به هر حال وقتی در امر نگهداری از گیاهان آپارتمانی قدم گذاشته اید، باید با انواع بیماری های آنها نیز دست و پنجه نرم کنید. مانند بیماری های گل سانسوریا که گاها به شدت عمیق هستند و می توانند حیات گیاه دوست داشتنی شما را به مخاطره اندازند.
عمده مشکلات گل سانسوریا در خشک شدن نوک برگ ها و یا لبه های آن است. برخی از مشکلات هم به شکل خم شدن برگ و یا چروک شدن آنها ظاهر می ‌شود. این اتفاقات دلیل بیماری گیاه شما نیستند؛ بلکه خبر از شرایط زیست نامناسب گل سانسوریا است. احتمالاً گل زیبای شما به مقدار خطرناکی در مجاورت مستقیم تابش آفتاب قرار دارد و یا در محیطی به شدت گرم به سر می ‌برد. به شکلی که گیاه در دنیای ساکت خود اسیر یک تشنگی دائمی است و با چنین علائمی در مقابله با آن است.
از دیگر مشکلات رایج در نگهداری از سانسوریا در لوله شدن برگ های آن است. به طوری که گیاه حالتی گوریده به خودش می ‌گیرد. این اتفاق هم به نوعی یک عکس العمل طبیعی در تقابل با یک مشکل زیستی است. احتمالاً تغییرات دمایی و یا مواجهه با نور زیاد و شاید بهره مندی از یک الگوی نامناسب آبیاری باعث چنین اتفاقی شده است.
%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%DA%A9-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7.jpg

هر اندازه گرمای بیش از حد و یا مواجه شدن با تابش نور خورشید بر سلامت و سرحالی گل سانسوریا تاثیرگذار است، سرما و یخبندان هم می‌ تواند حیات پرنشاط این گیاه تزئینی را تهدید کند. سرمای بیش از اندازه که غالباً با یخ زدن برگ ها همراه می ‌شود، به شکل سیاه شدن برگ ها نمایان خواهد شد. با مشاهده برگ های سیاه شده در مواجهه با یخ زدگی، خیلی نگران نباشید. اگر گیاه خود را به یک محیط گرم تر منتقل کنید، خود گیاه قوت کافی برای ترمیم آسیب های وارد شده را دارد. البته هر انداره در حمایت گیاه محبوب خود کوشا باشید به یقین در ترمیم آسیب های وارد شده تاثیر گذار تر هستید. هر چند دقت کنید که در تغییر شرایط زیستی گیاه سانسوریا اشتباه نکنید و این بار آن را در یک محیط کاملا گرم قرار نداده باشید.
در مقاله ای مفصل همراه هم بودیم تا از دنیای جذاب و لاکچری انواع سانسوریا مطالبی را ذکر کرده باشیم. در میان انواع گل های تزیینی تا گیاهان خانگی، خانواده بزرگ سانسوریا جایگاه بسیار شناخته شده ‌ای دارد. تا جاییکه باعث شده قیمت گل سانسوریا در دسته نمونه های رده بالا و لاکچری قرار بگیرد. بسیاری از علاقمندان به نگهداری از گیاهان آپارتمانی نسبت به قیمت گل سانسوریا دلخور هستند و در کل این گیاه را اندکی گران قیمت می دانند. البته گل سانسوریای بالغ و خوب رشد کرده که حسابی برگ های پرپشتی دارد، در جایگاه قیمتی تقریباً بالایی قرار می ‌گیرد. یک گل سانسوریای جوان و با نشاط که برای حضور در نزد شما آماده است، چندان قیمتی ندارد و با اندک هزینه ای می توانید آن را تهیه کنید و هنر پرورش گیاهان خانگی خود را محک بزنید تا در اندک زمانی از یک گل سانسوریای بزرگ و با نشاط و البته کاملاً لاکچری بهره مند باشید.

منبع سایت بذرکو
 

Exporter

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
13 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,054
لایک‌ها
5,172
سن
34
محل سکونت
UAE
تلفظشم یه توضیحی میدادی. بعضیا اشتبا میگن
 
بالا