• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

آموزش سئو دامنه و فاکتور های سئو دامنه

decoweb

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2017
نوشته‌ها
683
لایک‌ها
247
سن
86
محل سکونت
اصفهان
domain-seo.jpg

سئو دامنه چیست؟

به تمامی اقداماتی که جهت قوی کردن زیرساخت یک دامنه صورت می گیرد سئو دامنه (دومین – دامین – Domain) گفته می شود.

یکی از مهم ترین تجربیات شخصی که من در طول این چند سال فعالیتم در حوضه سئو و بهینه سازی سایت بدست آوردم اینه که بهترین راه برای شروع بهینه سازی سایت های نوپا و جدید قوی کردن زیرساخت دامنه سایت از همان ابتدای ثبت دامنه است.

این یعنی چی؟ بزارید تا با ذکر یک مثال براتون توضیح بدم: فکر کنید 2 دامنه با آدرس های: seo1.com و seo2.com در یک روز و توسط یک نفر ثبت و ایندکس شدند، هر دوی آنها محتوای بسیار مفید و تازه دارن و از نظر سئو داخلی هر دو دامین هیچ نقصی ندارن و هر دوی آنها قصد سئو سایت در کلمه کلیدی سئو را دارند، تا اینجای کار هر دو دامین ما امتیازی مساوی دارند و هیچ کدوم از دیگری قوی تر نیست، اما ثبت کننده دامنه، دامنه اول رو 1 ساله و دامنه دوم رو 5 ساله ثبت کرده! اینجاست که دامنه ی دوم نسبت به دامنه دوم برتری پیدا می کنه و یکی از فاکتور های مهم در سئو دامین رو کسب می کنه. در ادامه قصد معرفی فاکتور های مهم در سئو دامنه رو خدمت شما عزیزان دارم:


فاکتور های سئو دامنه
اول از همه باید بگم که بنده از صحت ترتیب ارزش فاکتور ها مطمئن نیستم و چیدمان فاکتور ها رو بر اساس اندک تجربه ای در زمینه سئو و بهینه سازی سایت دارم انجام دادم.

1- عمر دامنه
به جرات میشه گفت که مهم ترین فاکتور در سئو و بهینه سازی دامنه سایت عمر دامنه ی سایته. ارزش یک یک سایتی که عمر دامنه 2 ماهه داره با یک سایتی که عمر دامنه 1 ساله داره قابل قیاس نیست و قطعا سایت 1 ساله می تونه رتبه خیلی بهتری داشته باشه اما این به این معنی نیست که سایت هایی که عمر دامنه کمی دارند هیچ شانسی برای رتبه مناسب ندارند.

نکته: یک اشتباه رایجی که بین مردم وجود داره اینه که فکر می کنن منظور از عمر دامنه زمان ثبت دامنه است، اما اصلا اینطور نیست. موتور های جستجوگر به خصوص گوگل عمر دامنه را از زمان ایندکس (Index) شدن سایت در خودشون حساب می کنن و هیچ توجهی به زمان ثبت دامنه ندارند، بهتره بگیم که زمان ثبت دامنه هیچ تاثیری بر روی سئو وب سایت نداره (البته شایدم داشته بشه! ولی تا اون جایی که من می دونم نداره).

2- تاریخ انقضای دامنه
دومین فاکتور مهم در سئو دامنه، تاریخ انقضای دامنه است، دامنه هایی تاریخ انقضای دیرتری دارند از ارزش بیشتری برخور دارند. اگر تاریخ انقضای دامین شما 2 تا 3 سال از زمان حال باشد شما امتیاز کامل از این فاکتور رو می گیرد. اما بهتره تا دامنه های جدید رو به صورت 5 ساله ثبت کنید.

3- نام دامنه
به نظر من نام دامنه نه تنها یکی از فاکتور های مهم سئو دامنه ئه بلکه یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یک وب سایته. از نظر سئو دامنه بهترین نام دامنه، نامی است که با موضوع وب سایت و کلمه کلیدی مورد نظر شما یکی باشه، به طور مثال اگر قرار سایتی رو در کلمه طراحی وب سایت سئو کنید، با دامنه Sitedesign.ir شانس خیلی خیلی بهتری نسبت به دامنه Sitecode.ir دارید (جهت اطلاع بیشتر باید بگم که این نوع دامنه ها که کلمات کلیدی عیننا در آن ها قرار داره به Exact Match Domain معروف هستند). اما اگر Exact Match Domain شما قبلا ثبت شده دلسرد نشید و به دنبال یک دامنه مخفف بگردید که بتونید کلمه کلیدیتون رو داخلش لحاظ کنید. باز هم از مثال بالا استفاده می کنم، دامنه Sitecode.ir با این که Exact Match Domain نیست اما قسمتی از کلمه کلیدی مورد نظر ما یعنی site رو داخلش داره که این خودش برای گرفتن امتیاز لازم از این فاکتور کافیه. البته این رو هم اضافه کنم که گوگل فعلا درک زیادی از کلمات مخفف فارسی نداره و فقط مخفف کلمات کلیدی پایه رو می فهمه. لطفا به عکس زیر دقت کنید:


همونجور که در عکس بالا پیداست مشاهده می کنید که دامنه اولین به صورت معمولی یعنی: npco.net و قسمتی از دامنه دومین دوم به صورت Bold یعنی sitecode.ir نوشته شده است که این به این معنیه که گوگل تونسته ترجمه کلمه سایت فارسی رو که به انگلیسی site میشه رو متوجه بشه و در نتایج جستجو اون رو به صورت bold به نمایش بزاره.

4- امنیت، نصب SSL و https بودن دامنه
toolbar-1024x21.jpg

گوگل عادت داره تا اکثر فاکتور های منفی و مثبت تاثیر گذار بر روی رتبه ی سایت ها رو اعلام نکنه اما خوشبختانه یکی از فاکتور های رتبه بندی ای که به صورت علنی به اون اعتراف کرده امن بودن دامنه و نصب SSL و تبدیل آدرس یک دامین از http به https است که یکی از فاکتور های مثبت در سئو و بهینه سازی سایته. همانطور که می بینید ما در سئو فاکس به این توصیه گوگل عمل کردیم و نتیجه خوبی هم گرفتیم.

شما می توانید اطلاعات بیشتر در این باره رو از طریق این لینک بدست بیارید.

5- پسوند دامنه و استفاده از پسوند های کشوری
پسوند دامنه در زمان های قدیم سومین فاکتور مهم در سئو دامنه بود اما این اواخر با اضافه شدن international targeting به گوگل وب مستر تولز تاثیرش خیلی کم شده یا از بین رفته. نحوه کارکرد این فاکتور هم به این صورت بود که سایت هایی که پسوند مربوط به کشور خودشون رو داشتن رتبه بهتری در کاربرانی که با ip اون کشور جستجو می کردن به دست می آوردن اما همان طور که گفتم گوگل بخشی با عنوان international targeting به وب مستر تولز خودش اضافه کرده که شما در اون بخش می تونید target country مورد نظر خودتونو مشخص کنید.

نکته دیگه ای هم که باید درباره تاثیر پسوند دامنه بر سئو دامنه بدونید اینه که این فاکتور اصلا داخل ایران کار نمیکنه چرا که گوگل هیچ سایت مخصوصی برای ایران نداره، اگر بخوام واضح تر بگم اینجوری میشه که اگر شما مثلا با ip فرانسه google.com رو داخل مرورگر خودتون بزنید به طور اتوماتیک وارد سایت google.fr که سایت مخصوص کشور فرانسه و فرانسوی زبانان است هدایت می شید و در اونجا سایت هایی رتبه بهتری می گیرند یا می گرفتند که پسوند دامنه آن ها .fr بود یا هست. اما همانطور که گفتم در حال حاضر گوگل فارسی ما ایرانیا این لینکه https://www.google.ru/?hl=fa که نتایجش هیچ فرقی با گوگل آمریکا که گوگل Default (پیش فرض) دنیا هست نداره.

6- کیفیت دامنه
کیفیت نام دامنه هم یکی از عوامل تاثیر گذار همیشگی بر روی سئو سایت هست و بر اساس دانسته های من تاثیرش توی این چند ساله کم و یا زیاد نشده، کیفیت یک دامنه در سئو دومین به عوامل مختلفی بستگی داره که اون ها رو به ترتیب براتون لیست می کنم:

  1. کوتاه بودن تعداد حروف دامنه
  2. یک سره بودن و نداشتن خط فاصله (-) در دامنه
  3. Public بودن Whois دامنه
  4. خرید و فروشی نبودن دامنه
  5. سابقه نداشتن صاحب امتیاز دامنه
 

raya30stem

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 مارس 2017
نوشته‌ها
63
لایک‌ها
11
سن
40
سلام
به نظر شما استفاده از اس اس ال چقدر میتونه مفید باشه ؟
 

decoweb

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2017
نوشته‌ها
683
لایک‌ها
247
سن
86
محل سکونت
اصفهان
سلام
به نظر شما استفاده از اس اس ال چقدر میتونه مفید باشه ؟

:) با سلام و خسته نباشید ، از مفید بودن که خواهد بود به دلیل ابنکه سایت شما از نظر جستجوگر ها امن خواهد بود که من برای شما تاثیر ssl بر روی سئو قرار خواهم داد

0a7d97071828da65151775fc572477c0_XL.jpg

مطالب و مقالات زیادی در زمینه تاثیر SSL بر روی سئو وب سایت در وبلاگها قرار داده شده است که بهتر دانستم کمی در مورد این موضوع و صحت آن برای وبمسترها توضیح بدهم . گوگل سال 93 الگوریتم کبوتر را معرفی کرد که در آن از دو فاکتور برای افزایش رنکینگ وب سایت صحبت شده بود . طبق توضیحات گوگل وب سایتهایی که دارای SSL باشند رنکینگ آنها در ارزیابی نسبت به رقبا افزایش پیدا خواهد کرد . البته در ادامه به این موضوع اشاره شده است که وزن یا اهمیت این موضوع بسیار پایین تر از موارد دیگر مثل محتوا می باشد . هنوز که هنوزه محتوا پادشاست و هیچ وقت این موضوع کم اهمیت نخواهد شد . وب سایتهای زیادی وجود دارند که بارعایت کردن فقط همین فاکتور به رده های بالای جدول رنکینگ رسیده اند . برای اثبات این ادعا می توانید این دو مقاله "آیا محتوای تازه برای گوگل مهم می باشد ؟" و "چه نوع محتوایی برای سئو مهم است" را بررسی کنید .

اس‌اس‌ال (SSL) پروتکلی است که توسط شرکت Netscape برای ردّ و بدل کردن سندهای خصوصی از طریق اینترنت توسعه یافته‌است. SSL از یک کلید خصوصی برای به رمز درآوردن اطلاعاتی که بر روی یک ارتباط SSL منتقل می‌شوند استفاده می‌نماید. مزیت استفاده از این پروتکل، بهره گیری از موارد امنیتی تعبیه شده آن برای امن کردن پروتکل های غیرامن لایه کاربردی نظیر HTTP، LDAP، IMAP و… می باشد که براساس آن الگوریتم های رمزنگاری بر روی داده های خام (plain text) که قرار است از یک کانال ارتباطی غیرامن مثل اینترنت عبور کنند، اعمال می شود و محرمانه ماندن داده ها را در طول کانال انتقال تضمین می کند.

طبق بررسیهای انجام شده گوگل برای افزایش رنکینگ 200 فاکتور را مورد بررسی قرار میدهد که در میان این موارد محتوای منحصر به فرد ، سرعت بارگذاری صفحات ، استاندارد کد نویسی قالب رعایت کردن موارد فنی ، روش صحیح نوشتن تگ متا Title در سئو ، کوتاه بودن لینکها ، ظاهر وب سایت و چند مورد دیگر در اولویت قرار دارند . البته تمام این توضیحات گفته شد که کاربران بدانند نیازی به رعایت کردن یک فاکتور مثل SSL ندارید و اگر می خواهید در سئو موفق باشید حتما باید تمام موارد مهم را در تنظیمات وب سایتتان رعایت کرده باشید نه فقط به یک موضوع بسنده کنید .
 

raya30stem

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 مارس 2017
نوشته‌ها
63
لایک‌ها
11
سن
40
ممنونم ازتون
 

abbas_habibi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 مارس 2013
نوشته‌ها
59
لایک‌ها
21
محل سکونت
تهران
domain-seo.jpg

سئو دامنه چیست؟

به تمامی اقداماتی که جهت قوی کردن زیرساخت یک دامنه صورت می گیرد سئو دامنه (دومین – دامین – Domain) گفته می شود.

یکی از مهم ترین تجربیات شخصی که من در طول این چند سال فعالیتم در حوضه سئو و بهینه سازی سایت بدست آوردم اینه که بهترین راه برای شروع بهینه سازی سایت های نوپا و جدید قوی کردن زیرساخت دامنه سایت از همان ابتدای ثبت دامنه است.

این یعنی چی؟ بزارید تا با ذکر یک مثال براتون توضیح بدم: فکر کنید 2 دامنه با آدرس های: seo1.com و seo2.com در یک روز و توسط یک نفر ثبت و ایندکس شدند، هر دوی آنها محتوای بسیار مفید و تازه دارن و از نظر سئو داخلی هر دو دامین هیچ نقصی ندارن و هر دوی آنها قصد سئو سایت در کلمه کلیدی سئو را دارند، تا اینجای کار هر دو دامین ما امتیازی مساوی دارند و هیچ کدوم از دیگری قوی تر نیست، اما ثبت کننده دامنه، دامنه اول رو 1 ساله و دامنه دوم رو 5 ساله ثبت کرده! اینجاست که دامنه ی دوم نسبت به دامنه دوم برتری پیدا می کنه و یکی از فاکتور های مهم در سئو دامین رو کسب می کنه. در ادامه قصد معرفی فاکتور های مهم در سئو دامنه رو خدمت شما عزیزان دارم:


فاکتور های سئو دامنه
اول از همه باید بگم که بنده از صحت ترتیب ارزش فاکتور ها مطمئن نیستم و چیدمان فاکتور ها رو بر اساس اندک تجربه ای در زمینه سئو و بهینه سازی سایت دارم انجام دادم.

1- عمر دامنه
به جرات میشه گفت که مهم ترین فاکتور در سئو و بهینه سازی دامنه سایت عمر دامنه ی سایته. ارزش یک یک سایتی که عمر دامنه 2 ماهه داره با یک سایتی که عمر دامنه 1 ساله داره قابل قیاس نیست و قطعا سایت 1 ساله می تونه رتبه خیلی بهتری داشته باشه اما این به این معنی نیست که سایت هایی که عمر دامنه کمی دارند هیچ شانسی برای رتبه مناسب ندارند.

نکته: یک اشتباه رایجی که بین مردم وجود داره اینه که فکر می کنن منظور از عمر دامنه زمان ثبت دامنه است، اما اصلا اینطور نیست. موتور های جستجوگر به خصوص گوگل عمر دامنه را از زمان ایندکس (Index) شدن سایت در خودشون حساب می کنن و هیچ توجهی به زمان ثبت دامنه ندارند، بهتره بگیم که زمان ثبت دامنه هیچ تاثیری بر روی سئو وب سایت نداره (البته شایدم داشته بشه! ولی تا اون جایی که من می دونم نداره).

2- تاریخ انقضای دامنه
دومین فاکتور مهم در سئو دامنه، تاریخ انقضای دامنه است، دامنه هایی تاریخ انقضای دیرتری دارند از ارزش بیشتری برخور دارند. اگر تاریخ انقضای دامین شما 2 تا 3 سال از زمان حال باشد شما امتیاز کامل از این فاکتور رو می گیرد. اما بهتره تا دامنه های جدید رو به صورت 5 ساله ثبت کنید.

3- نام دامنه
به نظر من نام دامنه نه تنها یکی از فاکتور های مهم سئو دامنه ئه بلکه یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یک وب سایته. از نظر سئو دامنه بهترین نام دامنه، نامی است که با موضوع وب سایت و کلمه کلیدی مورد نظر شما یکی باشه، به طور مثال اگر قرار سایتی رو در کلمه طراحی وب سایت سئو کنید، با دامنه Sitedesign.ir شانس خیلی خیلی بهتری نسبت به دامنه Sitecode.ir دارید (جهت اطلاع بیشتر باید بگم که این نوع دامنه ها که کلمات کلیدی عیننا در آن ها قرار داره به Exact Match Domain معروف هستند). اما اگر Exact Match Domain شما قبلا ثبت شده دلسرد نشید و به دنبال یک دامنه مخفف بگردید که بتونید کلمه کلیدیتون رو داخلش لحاظ کنید. باز هم از مثال بالا استفاده می کنم، دامنه Sitecode.ir با این که Exact Match Domain نیست اما قسمتی از کلمه کلیدی مورد نظر ما یعنی site رو داخلش داره که این خودش برای گرفتن امتیاز لازم از این فاکتور کافیه. البته این رو هم اضافه کنم که گوگل فعلا درک زیادی از کلمات مخفف فارسی نداره و فقط مخفف کلمات کلیدی پایه رو می فهمه. لطفا به عکس زیر دقت کنید:


همونجور که در عکس بالا پیداست مشاهده می کنید که دامنه اولین به صورت معمولی یعنی: npco.net و قسمتی از دامنه دومین دوم به صورت Bold یعنی sitecode.ir نوشته شده است که این به این معنیه که گوگل تونسته ترجمه کلمه سایت فارسی رو که به انگلیسی site میشه رو متوجه بشه و در نتایج جستجو اون رو به صورت bold به نمایش بزاره.

4- امنیت، نصب SSL و https بودن دامنه
toolbar-1024x21.jpg

گوگل عادت داره تا اکثر فاکتور های منفی و مثبت تاثیر گذار بر روی رتبه ی سایت ها رو اعلام نکنه اما خوشبختانه یکی از فاکتور های رتبه بندی ای که به صورت علنی به اون اعتراف کرده امن بودن دامنه و نصب SSL و تبدیل آدرس یک دامین از http به https است که یکی از فاکتور های مثبت در سئو و بهینه سازی سایته. همانطور که می بینید ما در سئو فاکس به این توصیه گوگل عمل کردیم و نتیجه خوبی هم گرفتیم.

شما می توانید اطلاعات بیشتر در این باره رو از طریق این لینک بدست بیارید.

5- پسوند دامنه و استفاده از پسوند های کشوری
پسوند دامنه در زمان های قدیم سومین فاکتور مهم در سئو دامنه بود اما این اواخر با اضافه شدن international targeting به گوگل وب مستر تولز تاثیرش خیلی کم شده یا از بین رفته. نحوه کارکرد این فاکتور هم به این صورت بود که سایت هایی که پسوند مربوط به کشور خودشون رو داشتن رتبه بهتری در کاربرانی که با ip اون کشور جستجو می کردن به دست می آوردن اما همان طور که گفتم گوگل بخشی با عنوان international targeting به وب مستر تولز خودش اضافه کرده که شما در اون بخش می تونید target country مورد نظر خودتونو مشخص کنید.

نکته دیگه ای هم که باید درباره تاثیر پسوند دامنه بر سئو دامنه بدونید اینه که این فاکتور اصلا داخل ایران کار نمیکنه چرا که گوگل هیچ سایت مخصوصی برای ایران نداره، اگر بخوام واضح تر بگم اینجوری میشه که اگر شما مثلا با ip فرانسه google.com رو داخل مرورگر خودتون بزنید به طور اتوماتیک وارد سایت google.fr که سایت مخصوص کشور فرانسه و فرانسوی زبانان است هدایت می شید و در اونجا سایت هایی رتبه بهتری می گیرند یا می گرفتند که پسوند دامنه آن ها .fr بود یا هست. اما همانطور که گفتم در حال حاضر گوگل فارسی ما ایرانیا این لینکه https://www.google.ru/?hl=fa که نتایجش هیچ فرقی با گوگل آمریکا که گوگل Default (پیش فرض) دنیا هست نداره.

6- کیفیت دامنه
کیفیت نام دامنه هم یکی از عوامل تاثیر گذار همیشگی بر روی سئو سایت هست و بر اساس دانسته های من تاثیرش توی این چند ساله کم و یا زیاد نشده، کیفیت یک دامنه در سئو دومین به عوامل مختلفی بستگی داره که اون ها رو به ترتیب براتون لیست می کنم:

  1. کوتاه بودن تعداد حروف دامنه
  2. یک سره بودن و نداشتن خط فاصله (-) در دامنه
  3. Public بودن Whois دامنه
  4. خرید و فروشی نبودن دامنه
  5. سابقه نداشتن صاحب امتیاز دامنه


جالب بود ممنون
 
بالا