• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

آموزش نرم افزار گرافیکی Photo Impact

چطوره؟


  • Total voters
    28

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
دستت درد نکنه
نفرین می کنی دیگه!!!!!!
از این دعا بدتر نبود برای من بکنی؟!
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
بخش هشتم:ابزار سطل رنگ
ابزار سطل رنگ که به وسیله آن می توان داخل شئ منتخب را به وسیله دو یا چند رنگ و یا از یک بافت انتخابی پر کرد.این ابزار شامل گزینه های زیر است.bucket fill tool این ابزار به منظور پر کردن یک شئ منتخب با یک رنگ انتخابی می باشد
Linear gradient fill tool این ابزار به منظور پر کردن یک شئ منتخب با دو یا چند رنگ انتخابی به صورت یک سطح شیب دار به کار می رود. Rectangular gradient fill tool این ابزار به منظور پر کردن یک شئ منتخب با دو یا چند رنگ انتخابی به صورت مستطیل به کار می رود.
Elliptical gradient fill tool این ابزار به منظور پر کردن یک شئ منتخب با دو یا چند رنگ انتخابی به صورت بیضی به کار می رود.


(شکل72)

پارامترهای این ابزار مشابه هم است بنابراین گزینه های این ابزار به ترتیب گزینه fill method به وسیله این گزینه تعیین می کنید که انتخاب شما دارای چند رنگ باشد.گزینهfill colors رنگ هایی را که می خواهید در Gradientدخیل باشد انتخاب می کنید.اگر گزینه tow color را انتخاب کرده باشید در این گزینه دو رنگ را بر می گزینید و اگر گزینه multiple color را برگزیده باشید باید در این گزینه چند رنگ مختلف انتخاب کنید.


(شکل73)

گزینه texture fill tool این ابزار به منظور پر کردن شئ منتخب به وسیله یک بافت انتخابی به کار می رود.با انتخاب این گزینه پارامترهای آن در نوار خصوصیات ظاهر می شود که به ترتیب عبارتند از:گزینه texture fill در این گزینه نوع بافت را می توان انتخاب کرد که شامل photo به منظور استفاده از عکس به عنوان بافت استفاده می شود. Natural texture بافت های طبیعی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. Magic texture بافت های جادویی هستند که توسط خود کاربر ساخته شده و جنبه حقیقی و طبیعی ندارند.گزینه transparency میزان شفافیت texture در این گزینه تنظیم می شود.گزینه resize این گزینه می توانید فعال بودن و یا فعال نبودن resize در را تعیین کنید.اگر گزینه don’t resize texture فعال باشد بافت مورد نظر را نمی توان تغییر اندازه داد.اگر گزینه keep aspect ratio بافت مورد نظر را به تناسب طولی و عرضی تغییر اندازه می دهد و اگر گزینه Resize freelyفعال باشد بافت مورد نظر را به صورت آزادانه تغییر اندازه می دهد.
گزینه Clear اگر این گزینه را کلیک کنید مستطیل موجود در صفحه سند حذف خواهد شد.


(شکل74)
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
اگه توجه کرده باشید پستای اول یه خورده خرابه
یعنی نوشته هاش به هم ریختس
ضمن اینکه عکساش حالت خوبی نداره!
به یک عدد کمک احتیاج دارم
من دارم سعی می کنم پستها رو درست کنم
اگه یکی باشه کمکم کنه که عکسا رو سیو کنه جی پی جی کنه و لینک تامبنیلش رو برام بفرسته خیلی خوبه
البته فکر نمی کنم بیشتر از 10 تا عکس این حالت رو داشته باشه
اگر کمک کردین که ازتون ممنون می شم اما اگه نه خودم درستش می کنم
نکته:
کمک گرفتن از شما فقط به خاطره زودتر انجام شدنه کار هست
ممنون از همگی!
 

Pixar

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
10 اکتبر 2003
نوشته‌ها
1,400
لایک‌ها
19
محل سکونت
َِChocolate's City
من برای تبدیل مقالات به PDF از همون ابتدا شروع کردم که متاسفانه به همین مشکل بر خوردم ، باور کنید فعلا وقت نمیکنم در این زمنیه کمک کنم ، ولی به هر حال به محض تصحیح مقالات اولیه ، کار تبدیل مقاله به PDF رو آغاز میکنم.
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
دستت درست داش سعید ما از شما توقع نداریم
منظور من دوستان دیگه به غیر از شما بود!
ما که به اندازه کافی به شما زحت می دیم!
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
به دلیل تعمیر پستهای اول این بخش آموزش به تاخیر میفته
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
تا اطلاع ثانوی در اینجا تخته می باشد!!!!!
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
بخش نهم:ابزار مهر
به وسیله ابزار مهر می توان گروهی از اشکال را بدون زحمت و با کلیک کردن ایجاد نمود.برای این کار روی stamp tool
واقع در جعبه ابزار کلیک نمایید تا فعال شود.با این کار پارامترهای آن در نوار خصوصیات نمایش می یابد.پس از فعال شدن این گزینه panel آن نیز نمایان می شود.به وسیله این قسمت می توانید اشیائی که داخل stamp قرار می گیرد را تعیین کنید.به وسیله این panel می توانید فاصله بین اشیاء و شفافیت اشیاء و مقیاس اشیائی که در استمپ قرار می گیرد را تعیین نمایید.در ضمن شما می توانید اشیاء قرار گرفته دراستمپ را خودتان بسازید.به وسیله گزینه های Random,sequential,angular می توان چگونگی رسم اشیاء داخل استمپ را تعیین نمود که به ترتیب random این گزینه اشیاء داخل استمپ را به صورت تصادفی رسم می کند. sequential این گزینه اشیاء داخل استمپ را به صورت متوالی و پی در پی رسم می کند. angular این گزینه اشیاء داخل استمپ را به صورت گوشه دار ویا زاویه داررسم می کند.


(شکل75)

به وسیله گزینه های stamp, trail می توان چگونگی ظاهر شدن اشیاء داخل استمپ را کنترل نمود که به ترتیب stamp
این گزینه ظاهر شدن اشیاء داخل استمپ را به صورت تک تک انجام می دهد یعنی با هر کلیک یکی از اشیاء داخل استمپ نمایان می شود.


(شکل76)

Trailاین گزینه ظاهر شدن اشیاء داخل استمپ را به صورت پی در پی و دنباله دار کنترل می کند به وسیله کشیدن ماوس می توانید این عمل را نشان دهید.


(شکل77)
 

babek

Guest
تاریخ عضویت
24 نوامبر 2003
نوشته‌ها
179
لایک‌ها
0
meli عزیز از اینکه بازگشتی خیلی خوشحال شدم.
مطمئنا کسانی هم که آموزشهای تو رو دنبال میکردن هم مینطورن.
برای نقد شدن توسط دوستان هم لطفا یه نمونه کار بذار دیگه:happy:
موفق باشی
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
به وسیله گزینه های separate object,single objects می توان مدل ظاهر شدن اشیاء را تعیین کرد که به ترتیب separate objects زمانی که trail فعال باشد این گزینه همه اشیاء ایجاد شده در استمپ را به صورت منحصر به فرد ظاهر می سازد.
Single objects زمانی که Trail فعال باشد این گزینه همه اشیاء ایجاد شده در استمپ را به صورت فردی و تک تک ظاهر می کند.


(شکل78)

به وسیله گزینه های freehand,straight lines,connected lines می توان اشیاء داخل استمپ را به صورت خط ترسیم نمود که به ترتیب Freehandبه وسیله این گزینه می توان اشیاء داخل استمپ را آزادانه رسم نمود.


(شکل79)

straight lines به وسیله این گزینه می توان اشیاء داخل استمپ را به صورت خط مستقیم ترسیم کرد.به این صورت که در محل مناسبی کلیک کرده و اشاره گر ماوس به شکل خط در می آید.در جای دیگری مجددا کلیک کنید تا اشیاء ظاهر گردند.


(شکل80)

connected line به وسیله این گزینه می توان اشیاء داخل استمپ را به صورت یک خط بسته رسم نمود. به این صورت که در جای مناسبی کلیک کرده و اشاره گر ماوس را جای دیگری برده و مجددا کلیک نمایید.حال برای بسته شدن شکل مورد نظر کافیست در محل مناسب دوبار کلیک کنید.اشیاء داخل استمپ به صورت یک خط بسته ترسیم خواهد شد.


(شکل81)
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
شما می توانید استمپ هایی را بسازید و با فرمت ufo آن ها را ذخیره کنید و به وسیله گزینه Add stamp آن را به لیست موجود اضافه نمایید. ابتدا یک صفحه جدید در محیط برنامه باز نمایید.چندین شکل مختلف در آن رسم کنید.از منوی file گزینه saveرا انتخاب نموده وآن را با فرمت ufoذخیره نمایید.


(شکل82)

باید به خاطر داشته باشید که این استمپ را کجا ذخیره کرده اید تا برای اضافه کردن به لیست استمپ با مشکل مواجه نشوید.
سپس ابزار استمپ را از جعبه ابزار انتخاب نمایید.با این کار Panel نمایش می یابد.در این قسمت روی گزینه add stampsکلیک نمایید و فایل ذخیره شده را انتخاب کنید open را کلیک نمایید.


(شکل83)

روی پیکان مربوط به select stamp کلیک کنید.فایلی که ذخیره نموده اید و به لیست استمپ اضافه کرده اید در انتهای آن نمایش می یابد. آن را انتخاب کنید.اگر روی صفحه کلیک کرده و ماوس را بکشید اشکالی که در غالب استمپ و با فرمت Ufoذخیره نموده اید روی صفحه نمایان می گردد.


(شکل84)
 

MCP

کاربر فعال دوربین دیجیتال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
23 فوریه 2004
نوشته‌ها
510
لایک‌ها
1
محل سکونت
YE JAYE TOOP!
Meli خان . واقعا خسته نباشي . عاليه . خيلي كامل و روان توضيح دادي. روحت شاد! ;)
 

Gt_Max

Registered User
تاریخ عضویت
13 آگوست 2003
نوشته‌ها
1,663
لایک‌ها
80
محل سکونت
In Your Pantz
ملی جان واقعا خسته نباشی :)
هنوز وقت نکردم اموزش ها رو بخونم ولی به زودی زود شروع می کنم و ببینم چی میشه :) :happy:
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
خواهش می کنم!
همین که میایین نظر میدین دمتون گرم!!!
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
گاهی لازم است دوشئ با هم ترکیب شوند به صورتی که یک شکل واحد به نظر آید.در این برنامه از طریق گزینه z-merge
چنین عملی ممکن می شود.به وسیله ابزار z-mergeمی توان یک شئ جدید از به هم پیوستن دو شئ به وجود آورد به طوری که تصور شود شئ ادغام شده یک شئ منسجم است.میزان عمق و نرم شدگی و یا میزان ادغام شدن را می توان به وسیله گزینه Z- elevation کنترل نمود.این وسیله برای همه نوع شئ مورد استفاده قرار می گیرد ولی برای اشیاء سه بعدی موثرتر عمل می کند.


(شکل85)

برای دستیابی به این کارایی به این ترتیب عمل واقع در جعبه ابزار کمک بگیرید و اشکالی را که می خواهید با هم ادغام کنید را رسم کنید
1-از ابزار ترسیم اشکال یا Path toolاستفاده کنید.
2-روی ابزار Z-mergeکلیک کرده تا پارامترهای آن در نوار خصوصیات ظاهر شود.سچس اشیائی را که می خواهید با هم ادغام کنید را انتخاب نمایید.
3-گزینه Z-merge را واقع در نوار خصوصیات علامت دار نمایید.
4-اشیائی را که رسم کرده اید به هم نزدیک کنید به طوری که قسمتی از آن ها روی هم قرار بگیرد.
5-میزان ادغام اشیاء را در z-elevetionدر نوار خصوصیات تعیین نمایید.هر چه این میزان افزایش یابد شئ انتخابی شما روی اشیاء دیگر قرار می گیرد. اگر مایل هستید مجددا از اول میزان ادغام شدگی را تعیین نمایید کافیست دکمه Reset را واقع در نوار خصوصیات کلیک نمایید.میزان ادغام شدگی به 0 تغییر خواهد کرد.


(شکل86)
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
حال به یک مثال می پردازیم.ابتدا یک صفحه باز کنید و از طریق ابزار ترسیم یک دایره رسم کنید.سپس شئ ترسیم شده را به صورت سه بعدی در آورید تا تاثیر z-merge را مشاهده نمایید.برای این کار بعد از ترسیم شئ در نوار خصوصیات گزینه mode را به. 3d round تغییر دهید .
شکل شما به صورت سه بعدی در می آید.


(شکل87)

حال آن را کپی کنید.برای این کار می توانید کلید crtlرا نگاه داشته سپس شئ را به جایی دیگر بکشید.حال دو کره ایجاد شده را به هم نزدیک کرده تا قسمتی از آن ها روی هم قرار بگیرد.حال ابزار z-merge را فعال کنید.یکی از دایره ها را انتخاب کرده و گزینه z-merge را واقع در نوار خصوصیات کلیک نمایید.حال دایره دیگر را کلیک کرده و مجددا گزینه z-mergeراکلیک نمایید. این کار باعث می شود اشکال ترسیم شده در هم فرو رود.اکنون می توانید با انتخاب یکی از اشکال میزان ادغام شدگی آن ها را به وسیله گزینه Z-elevetionکنترل کنید.


(شکل88)

گزینه های merge,merge all که در منوی object موجود است کارایی متفاوتی دارد که به ترتیب
: mergeاگر یک شئ منتخب در اختیار دارید و مایلید آن را به تصویر اضافه کنید به صورتی که شئ انتخابی جزئی از تصویر شما شود این گزینه را انتخاب نمایید.
Merge all : این گزینه تمام اشیاء موجود در صفحه و یا اشکالی را که روی تصویر ایجاد نموده اید به تصویر اضافه می کند به صورتی که این اشیاء جزئی از تصویر شما می شود.این کار را بهتر است زمانی انجام دهید که به اشکال ترسیم شده نیازی ندارید و تمایل انجام عملیاتی خاص روی آن را ندارید.


(شکل89)
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
فصل چهارم:ابزار رتوش
بخش اول:روشن یا تیره کردن نقاط دلخواه صفحه
با استفاده از ابزار dodgeمی توانیم نقاط دلخواه خود در صفحه را روشن تر نماییم به طوری که گویی نوری به این نواحی تابیده است.برای این کار ابتدا این ابزار را انتخاب کنید.پارامترهای آن نمایش داده می شود.اکنون اشاره گر ماوس به صورت دایره شده است.آن را به نقطه دلخواه برده و شروع به کشیدن می کنیم.شاید این روتوش مورد رضایت شما نباشد.شما می توانید با تغییر در پارامترهای موجود آن را به صورت دلخواه د آورید.به طور مثال به شکل زیر نگاه کنید.بدون تغییر پارامترها روتوش مورد نظر انجام نمی گیرد.


(شکل90)

برای تعیین شکل نوک قلمو از منوی shapeدر نوار خصوصیات می توان استفاده کرد و برای تعیین اندازه قلمو از لغزنده آن استفاده نمود. در قسمت levelمی توان مقدار یا شدت رنگ قلمو را وارد کرد.این مقدار بین اعداد 1 تا 100 می باشد.
در قسمت soft edgeمی توان مقدار نرمی لبه های قلمو را تعیین کرد که این مقدار هم می تواند بین 1 تا 100 باشد.
در قسمت presetچند گزینه وجود دارد که حالت هایی هستند که به صورت از قبل آماده برای ما قرار گرفته تا در صورت لزوم از آن استفاده کنیم.در صورتی که در هنگام رسم گزینه paint as objectرا فعال کنیم روتوش انجام گرفته در لایه ای جداگانه قرار می گیرد. استفاده از این روش در زمانی که تصویر پیچیده ای را روتوش می کنیم مفید خواهد بود چرا که می توان تغییر به وجود آمده را مشاهده کرد.


(شکل91)

ابزار burn عملکردی بر عکس ابزار dodgeدارد.یعنی برای تیره کردن نقاط در تصویر به کار می رود ولی گزینه های آن برابر با ابزار می باشد.در شکل زیر تصویر روتوش شده ای را می بینید که در سمت چپ شکل اولیه آن قرار دارد.


(شکل92)
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 می 2005
نوشته‌ها
8,362
لایک‌ها
5,745
سن
43
محل سکونت
یه خورده اونورتر
عالیه.
181.gif
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
بخش دوم:محو و تیز کردن تصویر
برای تار یا محو نمودن تصویر از ابزار blur استفاده می شود.پارامترهای این ابزار مانند پارامترهای Dodge,burnمی باشد.برای درک بهتر شما تصویر زیر را به عنوان مثال با این ابزار روتوش کرده تا تا ثیر آن را بر روی تصویر ببینید.برای این کار ابتدا قسمتی که نمی خواهیم محو شود را انتخاب می نماییم.سپس به منوی selection رفته و گزینه Invert را برای برعکس نمودن نواحی انتخاب شده برگزینید.نواحی انتخاب شده بر عکس می شود.


(شکل93)
سپس ابزار را انتخاب کرده و به دلخواه پارامترهای آن را تغییر دهید.حال شروع به کشیدن کنید.همانطور که می بینید نواحی تصویر تار و محو می شوند.با انجام این کار این گونه به بیننده القا می کنید که نور محیط کم بوده و در نتیجه با باز کردن دیافراگم دوربین حساسیت نقطه کانونی لنز آن را افزایش داده ایم و در نتیجه تنها این گربه به صورت سالم در عکس مشاهده می شود.


(شکل94)

ابزار sharpen دقیقا بر عکس ابزار blur عمل می کند.به گونه ای که کشیدن قلم این ابزار بر روی شکل تصویر به حالت تیز می رسد ولی نمی توانید برای بهبود نقاط تار و محو در تصاویر خود به طور صد در صد از این ابزار کمک بگیرید.چرا که موجب سوخته شدن رنگ های تصویر می شود.


(شکل95)
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
37
محل سکونت
tehran
بخش سوم:اشباع نمودن کانالهای رنگی
در مواقعی ما قصد داریم که رنگهای تصویر خود را تا جای ممکن اشباع نماییم.به طوری که نقاط گرادیانی آن حذف شده و تصویر به صورت چند رنگ محدود در آید.برای این کار می توانید از ابزار tonal adjustment استفاده نمایید.برای اینکه تصویری مانند شکل زیر داشته باشید
ابتدا این ابزار را انتخاب نمایید و روی صفحه بکشید.همانطور که می بینید تصویر غروب آفتاب به صورت یک تصویر سه رنگ با رنگ های مشکی و زرد و قرمز در می آید.گزینه ها و پارامترهای این ابزار مانند سایر ابزار این قسمت است.


(شکل96)
 
بالا