برگزیده های پرشین تولز

آیا اروپا هنوز بهشت مهاجران است؟

acostic

Registered User
تاریخ عضویت
11 نوامبر 2013
نوشته‌ها
1,140
لایک‌ها
756
کشورهای اروپایی همواره به عنوان یکی از مقاصد اصلی پناهندگی مطرح بوده اند اما بحران مالی و بیکاری و همچنین بالا رفتن مخاطرات ناشی از ورود پناهندگان باعث شده است نگرانی این کشورها افزایش یابد.

به گزارش خبرآنلاین، غرق شدن کشتی ها در مدیترانه و اعتراض پناهجویان نسبت به رد شدن درخواست و یا طولانی تر شدن مدت رسیدگی به پرونده پناهندگی از جمله این مشکلات هستند.
ورود شمار زیاد پناهجو به اروپا به ویژه با قایق، فشار زیادی بر مقامات اتحادیه اروپا وارد کرده و آنها را به یافتن راه حلی برای مشکل مهاجرت غیرقانونی واداشته است.

جنگ داخلی سوریه نیز این وضع را وخیم تر کرده و موج جدیدی از پناهجویان را به اروپا به وجود آورده است. متقاضیان پناهندگی در اروپا از کشورها و مناطق دیگری مانند افغانستان، عراق، ایران و شاخ آفریقا نیز به این قاره می آیند.

حرکت شمار زیادی از مهاجران از یک کشور اروپایی به کشور دیگر این شبهه را در میان مقامات این اتحادیه به وجود آورده که بعضی از کشورهای اروپایی تلاش می کنند مهاجران را به کشورهای دیگر بفرستند و از فشار بر خود بکاهند.
ایتالیا و یونان دو کشوری هستند که عمده پناهجویان از طریق آنها وارد اروپا می شوند. این کشورها می گویند که سایر اعضای اتحادیه اروپا باید در مشکلات ناشی میزبانی از این تعداد پناهنده سهیم شوند.

آلمان و بیشترین درخواست ها

تقریبا یک چهارم از درخواست های پناهندگی به اتحادیه اروپا در آلمان بررسی می شود. فرانسه دومین مقصد عمده پناهجویان است. اغلب پناهجویانی که به زبان انگلیسی سخن می گویند، بریتانیا را انتخاب می کنند. این کشور میزبان گروه های بزرگی از مهاجران پاکستانی، سومالیایی و خاورمیانه ای است.

نمودار زیر نشاندهنده کشورهای اروپایی است که بیشترین درخواست را دارند
332890_425.jpg
بسیاری از پناهجویان اهل روسیه، از چچن می آیند. پناهجویان اهل صربستان شامل آلبانیایی تبارها و کولی ها هستند.
آمارهای مربوط به پناهجویان در سطح جهان نشان می دهد که آمریکا اولین مقصد آنان است و آلمان و فرانسه در جایگاه های دوم و سوم قرار می گیرند. سوئد با جمعیت بسیار کمتر در مقام چهارم است و بعد از آن، بریتانیا قرار دارد.

از نظر مبداء پناهجویان، افغانستان بیشترین متقاضی را به کشورهای دیگر می فرستد. هر چند بروز جنگ در سوریه سبب شده که این کشور از این نظر تا جایگاه دوم بالا برود. چین و پاکستان نیز از مبداء های عمده متقاضیان پناهندگی هستند.

نمودار زیر نشان دهنده کشورهای مهاجر فرست ترین کشورها به قاره اروپا
332891_197.jpg

در سال ۲۰۱۲ بیشترین میزان عبور غیرقانونی از مرزها در مسیر شرق منطقه مدیترانه - از طریق یونان - مشاهده شد. این تعداد معادل ۳۷,۲۱۴ نفر بود که ۵۱ درصد کل گذرهای غیرقانونی از مرز اتحادیه اروپا را تشکیل می داد. ولی در اوت ۲۰۱۲، پس از آن که یونان با کمک نیروی پلیس اتحادیه اروپا (فرانتکس) سخت گیری بر مرز خود با ترکیه را بیشتر کرد، آمار شمار ورودهای غیرقانونی کاهش یافت.

از این پس بود که میزان ورود مهاجران از طریق منطقه مرکزی مدیترانه - یعنی از طریق ایتالیا - افزایش یافت و به ۱۰,۳۹۷ مورد رسید.

قبل از قیام های جهان عرب موسوم به بهار عربی، کنترل مسیر غرب مدیترانه برای اسپانیا مشکل بود، زیرا تعداد زیادی قایق حامل مهاجران وارد آب های جزایر قناری می شد؛ قایق هایی که عمدتا حامل پناهجویان فقیر کشورهای منطقه جنوب صحرا در آفریقا بودند.
از آن زمان، اسپانیا با همکاری مغرب کنترل مرزهایش را تشدید کرده است. در سال ۲۰۱۲، شمار عبورهای غیرقانونی از مرز اسپانیا به ۶ هزار و ۳۹۷ مورد رسید.

قاچاقچیان، پناهجویان را از طریق شرق اروپا و با پنهان کردن آنها در کامیون، وارد این اتحادیه می کنند. شمار این پناهجویان کمتر است. بعضی از آنان که برای سوء استفاده جنسی قاچاق می شوند از کشورهای عضو اتحاد شوروی سابق آورده می شوند.
تصویر زیر بیانگر مسیرهای مهاجرت به اروپاست
resized_332892_520.jpg


برای دیدن تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید
کشور نمونه سوئد
سوئد از برترین مقاصد اروپا برای مهاجران محسوب می شود سیستم های اجتماعی و رفاه اقتصادی در این کشور سبب شده است که این کشور بعد از آلمان و فرانسه رتبه سوم را در اروپا در سال 2013 داشته باشد.

در سال 2013 مجموعا 45357 درخواست در این کشور بررسی شده است که 48 درصد یعنی 22143 هزار مورد موافقت شده و 8093 مورد مشمول قانون دوبلین شده است
بر اساس قانون دوبلین متقاضیان پناهندگی باید تقاضای خود را به محض ورود به اولین کشور اتحادیه اروپا تسلیم کنند. اما در مواردی که کشور مبدا مشهور به بدرفتاری با پناهجویان باشد، این قانون قابل تغییر است.

شکایت یک پناهجوی ایرانی در دادگاه آلمان، سبب تصویب تبصره‌ای برای قانون پناهندگی دوبلین شد. به گزارش تلویزیون دولتی آلمان این مرد ایرانی که ابتدا به یونان رفته و سپس از آنجا به آلمان آمده بود، مطابق قانون دوبلین پس از تقاضای پناهندگی در آلمان به کشور مرجع یعنی یونان بازگردانده شد.
332893_681.jpg
بر اساس قانون دوبلین، هر فرد متقاضی پناهندگی باید تقاضای خود را در اولین کشور عضو اتحادیه اروپا که وارد می‌شود تسلیم کند و نمی‌تواند از دیگر کشورها تقاضای پناهندگی کند.
این فرد با این استدلال که رفتار مسئولان اداره پناهجویی یونان با او غیر انسانی است خواسته تا پروسه پناهندگی‌اش در آلمان انجام شود. دادگاه ایالت هسن آلمان در این باره از دادگاه عالی اروپا نظر خواسته‌اند.

در سوئد پناهندگان سوری با 87 در صد قبولی در صدر پناهندگان این کشور قرار دارند پس از آنها اوگاندایی ها با 74 درصد اریتره با 67 درصد و افغان ها با 59 در صد بیشترین فراوانی را دارند.
در مورد پناهندگان ایرانی کلا در سال 2013 1408 در خواست مطرح شد که39 در صد قبول ، 34 در صد رد و مابقی مشمول پیمان دوبلین شدند.
 
بالا