esfandiyar2002
مدیر بازنشسته
ساعت شني "قيمت" را سازندگان "لپ تاپ" عليهسازندگان "دسك تاپ" برگرداندند .....................................................................
سازندگان رايانههاي "لپ تاپ" در سال ۲۰۰۵با تمام توان تلاش كردند كه جداي از ارتقاي فناوريهاي لپ تاپ به فناوريهاي كم بها نيز دست يابند، تا بتوانند بهاي لپ تاپ را نيز به تدريج به سمت كاهش آورند و به اين وسيله در جنگ با رايانههاي " دسك تاپ " پيروز ميدان شوند.
حتي سخن از گمانه زني يا روياهاي شيريني شد كه در آن ميشد لپ تاپ ۹۰ هزار توماني را در دست هر كاربري ديد.
(۱روياي ۹۰هزار توماني
.........................
كمي بيش از يك ماه كه از آغاز سال ۲۰۰۵ميگذشت ، يك معلم رايانه گفت، قصد دارد رايانه لپ تاپ ارزان قيمتي بسازد كه به بهاي ۵۰پوند (كمتر از ۹۰۰هزار ريال) به دست مصرفكنندگان خواهد رسيد.
البته اين معلم رايانه، "نيكلاس نگروپونته" رييس آزمايشگاههاي رسانهاي ام آي تي بود.
وي گفت اين لپ تاپ براساس سيستم عامل لينوكس كار خواهد كرد و براي تهيه نمايشگري به قيمت كمتر از ۲۰دلار براي آن ، بجاي استفاده از صفحه تخت معمولي شيوه ديگري بكار گرفته ميشود.
ترفند دوم كوچكتر كردن اجزا براي افزايش سرعت و نيز توانايي استفاده از حافظه كندتر و پردازشگرهاي كوچكتر است.
وي هم چنين گفت: اين دستگاه احتمالا به صورت يك بسته كه قطعات آن بر روي هم سوار ميشود عرضه خواهد شد تا قيمتها پايين نگه داشته شود.
(۳لبخندهاي آخر
........................
يك ماه بعد اعلام شد كه به رغم آنكه تعداد ماهيانه لپتاپهاي فروخته شده در جهان براي نخستين بار از تعداد رايانههاي شخصي روميزي( (PCبيشتر گزارش شده، اما رايانههاي شخصي رو ميزي هنوز از سوي بسياري از كاربران به عنوان انتخاب نخست تلقي شده و به حيات خود ادامه ميدهند.
اين تسلي خاطري براي وابستگان به رايانه "دسك تاپ" بود.
در تسلاي بيشتر عنوان شد كه بررسي جديدترين محصولات شركتهاي بزرگ توليدكننده رايانههاي شخصي نظير "دل" و "هيولت پكارد" نشاندهنده وجود مدلهاي جديد از رايانههاي شخصي روميزي در ميان محصولات آنهاست كه فنآوريهاي نويني نظير پردازندههاي دو هستهاي شركتهاي "اي ام دي" و "اينتل" در آنها به كار گرفته شدهاست.
"پي سي ورلد" همان زمان اعلام كرد كه كارشناسان عقيده دارند هنوز بسياري از كاربران كه خواهان برخورداري از رايانههاي قدرتمند هستند، خريد رايانههاي شخصي روميزي را به لپ تاپها ترجيح ميدهند.
در حالي كه دارندگان "دسك تاپها" از شنيدن اين خبر لبخند ميزدند بلافاصله "پي سي ورلد" افزود: از سوي ديگر گسترش كاربرد فنآوريهايي نظير اتصالات شبكه بيسيم در لپ تاپهاي مدرن و همچنين افزايش قابليتهاي اين تجهيزات سبب شدهاست كاربراني كه داراي يك رايانه روميزي هستند خريد يك رايانه لپتاپ را نيز در كنار آن، مد نظر قرار دهند.
(۳جهان "كوكي"
..............
در نيمه دوم سال ۲۰۰۵اعلام شد كه رايانه كوكي لپ تاپ كه احتياج به برق ندارد در آمريكا ساخته شده و قيمت آن ۱۰۰دلار است.
آمريكاييها اما بلافاصله گفتند كه اين رايانه لپ تاپ كوكي، براي مناطق فقيرنشين جهان ايده آل است. حالا چرا؟ به اين علت كه به ازاي هر دقيقه كوك كردن، ۱۰دقيقه كار ميكرد.
با اين همه اعلام شد كه كشورهاي تايلند، چين، برزيل و مصر در حال مذاكره با سازندگان اين رايانه هستند تا هزاران دستگاه از اين نوع رايانه را كه احتياج به برق ندارد براي مدارسشان خريداري كنند.
(۴رويايي كه به حقيقت پيوست
.............................
اگرچه روياي رايانه "لپ تاپ" ۹۰هزار توماني براي كاربران هنوز رويا مانده است، اما روياي شركتهاي سازنده رايانه قابل حمل در فروش هر چه بيشتر اين كالا در سال ۲۰۰۵در بخشهايي از جهان به تحقق پيوست.
در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵اعلام شد در نشانهاي آشكار از فرا رسيدن عصر رايانههاي قابل حمل، براي اولين بار فروش لپ تاپ در بازار آمريكا در مدت يك ماه از رايانههاي روميزي سبقت گرفته است.
پژوهشكده "كارنت آناليز" با بررسي ميزان فروش رايانه در فروشگاههاي آمريكا اعلام كرد كه فروش لپ تاپ ۵۳درصد كل بازار رايانه را در ماه مه به خود اختصاص داده است، اين رقم در سال گذشته ۴۶درصد بود.
بايد بدانيم كه در سال منتهي به اين ماه ژوئني كه لپ تاپ از دسك تاپ پيشي گرفت قيمت لپ تاپ در بازار آمريكا ۱۷درصد (از ۱۳۷۰به ۱۱۳۱دلار) افت كردهبود، ولي كاهش قيمت رايانههاي روميزي تنها چهار درصد (از ۷۲۸به ۶۹۶دلار) بوده است.
(۴وقتي چينيها بيايند، يا، ارزاني و كيفيت كدام را ميخواهيد؟ .............................................................
در ماه دسامبر خبرگزاريها اعلام كردند كه شركت لپ تاپسازي چيني LENOVOتلاش ميكند كه جاي پاي رقباي بزرگي چون HPو DELLرا بگيرد.
اين شركت چيني در ماه مه ۱/۲۵ميليارد دلار به آي بيام پرداخت كرده بود تا مدل جديدي از لپ تاپهاي سري THINK PADرا به بازار عرضه كند.
به گفته YUANQING YANGمدير اين شركت چيني ، تا همان ماه دسامبري كه ذكرش گذشت، ۷۵درصد از محصولات اين شركت در خود چين به فروش رفته بوده است.
وي اعلام كرد: اين شركت براي پيروزي و قرار گرفتن در جايگاه نخست به اين مسير قدم گذاشته و هدف آن صرفا بازي و رقابت نيست.
گفته ميشود كه اين شركت سعي دارد با استفاده از مزيتهاي نيروي كار ارزان لپ تاپهاي بسيار ارزان قيمتي را روانه بازار كند كه ارايه لپتاپهاي ۱۰۰دلاري از جمله آنها خواهد بود.
(۵مواظب لپ تاپهاي دست دوم غربي باشيد
........................................
در اواخر سال ۲۰۰۵اما هشدارهاي جديدي درباره روياي لپ تاپ ۱۰۰دلاري عنوان شد به گونهاي كه مسوولان اينتل از كلاهبرداري و دادن لپ تاپهاي دست دوم غربيها كه به عنوان لپ تاپهاي ۱۰۰دلاري مطرح شدهاند خبر دادند.
طرح لپ تاپهاي ۱۰۰دلاري تحت عنوان هر كودك يك لپ تاپ از سوي موسسه فناوري اطلاعات ماساچوست براي عرضه رايانههاي ارزان در كشورهاي در حال توسعه معرفي شده است.
اين طرح براي عرضه رايانههاي ارزان كشورهاي در حال توسعه معرفي شده كه در صدد است ۱۵۰ميليون عدد از اين لپ تاپها را به كشورهاي در حال توسعه به فروش برساند.
به گفته مسوولان اينتل اين شركت در صدد است به جاي لپ تاپهاي ۱۰۰دلاري ، سيستمهاي غربي دست دوم را در اختياران كاربران شرقي قرار دهد.
اين سيستمها نيازهاي محلي و منطقهاي كاربران را مطابق با خواستههاي خاص آنها تامين نميكند.
(۶در هياهوي قيمت ، در ايران چه خبر بود؟
..........................................
بازار فروش رايانههاي لپ تاپ در ايران نيز در سال ميلادي گذشته همانند بسياري از نقاط دنيا رشدي انفجار گونه يافت به گونهاي كه در ابتداي سپتامبر اعلام شد كه در سال منتهي به اين ماه فروش "لپ تاپ" در ايران ۳۵ درصد رشد داشته است.
روابط عمومي شركت توسعه و تجارت رايانه درباره اين رشد انفجاري گفت ، گسترش روز افزون و همه گير شدن استفاده از امكانات رايانهاي و كشيده شدن جوامع بشري به سوي مستندسازي ديجيتالي وابستگي افراد را به تجهيزات و لوازم ديجيتالي بيشتر كرده است.
اين شركت هم چنين افزود: تغيير روند ارتباطي از "آف لاين" به "آن لاين" و ارتباطات لحظهاي اينترنتي لزوم همراهي رايانههاي شخصي را بيش از پيش الزامي كرده است.
************
در پايان جدالي كه در عرصه دنياي تجاري - فناوري در سال ميلادي گذشته رخ داد اين نكته را دور از همه اين هياهوها بايد خوب به خاطر بسپريم كه هنوز هم رايانههاي شخصي معمولا در مقايسه با لپ تاپها توان محاسباتي، كارايي و قابليتهاي بالاتري دارند و قيمت آنها نيز كمتر است و در طرف مقابل لپتاپها سبك، كم حجم و قابل حمل بوده و روز به روز نيز به فنآوريهاي پيشرفتهتري مجهز ميشوند.
كارشناسان عقيده دارند به رغم روند رو به رشد فروش لپ تاپ در جهان، رايانههاي شخصي نيز همچنان با حفظ طرفداران خود به ويژه در كشورهاي در حال توسعه، به حيات خود ادامه خواهد داد.
سازندگان رايانههاي "لپ تاپ" در سال ۲۰۰۵با تمام توان تلاش كردند كه جداي از ارتقاي فناوريهاي لپ تاپ به فناوريهاي كم بها نيز دست يابند، تا بتوانند بهاي لپ تاپ را نيز به تدريج به سمت كاهش آورند و به اين وسيله در جنگ با رايانههاي " دسك تاپ " پيروز ميدان شوند.
حتي سخن از گمانه زني يا روياهاي شيريني شد كه در آن ميشد لپ تاپ ۹۰ هزار توماني را در دست هر كاربري ديد.
(۱روياي ۹۰هزار توماني
.........................
كمي بيش از يك ماه كه از آغاز سال ۲۰۰۵ميگذشت ، يك معلم رايانه گفت، قصد دارد رايانه لپ تاپ ارزان قيمتي بسازد كه به بهاي ۵۰پوند (كمتر از ۹۰۰هزار ريال) به دست مصرفكنندگان خواهد رسيد.
البته اين معلم رايانه، "نيكلاس نگروپونته" رييس آزمايشگاههاي رسانهاي ام آي تي بود.
وي گفت اين لپ تاپ براساس سيستم عامل لينوكس كار خواهد كرد و براي تهيه نمايشگري به قيمت كمتر از ۲۰دلار براي آن ، بجاي استفاده از صفحه تخت معمولي شيوه ديگري بكار گرفته ميشود.
ترفند دوم كوچكتر كردن اجزا براي افزايش سرعت و نيز توانايي استفاده از حافظه كندتر و پردازشگرهاي كوچكتر است.
وي هم چنين گفت: اين دستگاه احتمالا به صورت يك بسته كه قطعات آن بر روي هم سوار ميشود عرضه خواهد شد تا قيمتها پايين نگه داشته شود.
(۳لبخندهاي آخر
........................
يك ماه بعد اعلام شد كه به رغم آنكه تعداد ماهيانه لپتاپهاي فروخته شده در جهان براي نخستين بار از تعداد رايانههاي شخصي روميزي( (PCبيشتر گزارش شده، اما رايانههاي شخصي رو ميزي هنوز از سوي بسياري از كاربران به عنوان انتخاب نخست تلقي شده و به حيات خود ادامه ميدهند.
اين تسلي خاطري براي وابستگان به رايانه "دسك تاپ" بود.
در تسلاي بيشتر عنوان شد كه بررسي جديدترين محصولات شركتهاي بزرگ توليدكننده رايانههاي شخصي نظير "دل" و "هيولت پكارد" نشاندهنده وجود مدلهاي جديد از رايانههاي شخصي روميزي در ميان محصولات آنهاست كه فنآوريهاي نويني نظير پردازندههاي دو هستهاي شركتهاي "اي ام دي" و "اينتل" در آنها به كار گرفته شدهاست.
"پي سي ورلد" همان زمان اعلام كرد كه كارشناسان عقيده دارند هنوز بسياري از كاربران كه خواهان برخورداري از رايانههاي قدرتمند هستند، خريد رايانههاي شخصي روميزي را به لپ تاپها ترجيح ميدهند.
در حالي كه دارندگان "دسك تاپها" از شنيدن اين خبر لبخند ميزدند بلافاصله "پي سي ورلد" افزود: از سوي ديگر گسترش كاربرد فنآوريهايي نظير اتصالات شبكه بيسيم در لپ تاپهاي مدرن و همچنين افزايش قابليتهاي اين تجهيزات سبب شدهاست كاربراني كه داراي يك رايانه روميزي هستند خريد يك رايانه لپتاپ را نيز در كنار آن، مد نظر قرار دهند.
(۳جهان "كوكي"
..............
در نيمه دوم سال ۲۰۰۵اعلام شد كه رايانه كوكي لپ تاپ كه احتياج به برق ندارد در آمريكا ساخته شده و قيمت آن ۱۰۰دلار است.
آمريكاييها اما بلافاصله گفتند كه اين رايانه لپ تاپ كوكي، براي مناطق فقيرنشين جهان ايده آل است. حالا چرا؟ به اين علت كه به ازاي هر دقيقه كوك كردن، ۱۰دقيقه كار ميكرد.
با اين همه اعلام شد كه كشورهاي تايلند، چين، برزيل و مصر در حال مذاكره با سازندگان اين رايانه هستند تا هزاران دستگاه از اين نوع رايانه را كه احتياج به برق ندارد براي مدارسشان خريداري كنند.
(۴رويايي كه به حقيقت پيوست
.............................
اگرچه روياي رايانه "لپ تاپ" ۹۰هزار توماني براي كاربران هنوز رويا مانده است، اما روياي شركتهاي سازنده رايانه قابل حمل در فروش هر چه بيشتر اين كالا در سال ۲۰۰۵در بخشهايي از جهان به تحقق پيوست.
در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵اعلام شد در نشانهاي آشكار از فرا رسيدن عصر رايانههاي قابل حمل، براي اولين بار فروش لپ تاپ در بازار آمريكا در مدت يك ماه از رايانههاي روميزي سبقت گرفته است.
پژوهشكده "كارنت آناليز" با بررسي ميزان فروش رايانه در فروشگاههاي آمريكا اعلام كرد كه فروش لپ تاپ ۵۳درصد كل بازار رايانه را در ماه مه به خود اختصاص داده است، اين رقم در سال گذشته ۴۶درصد بود.
بايد بدانيم كه در سال منتهي به اين ماه ژوئني كه لپ تاپ از دسك تاپ پيشي گرفت قيمت لپ تاپ در بازار آمريكا ۱۷درصد (از ۱۳۷۰به ۱۱۳۱دلار) افت كردهبود، ولي كاهش قيمت رايانههاي روميزي تنها چهار درصد (از ۷۲۸به ۶۹۶دلار) بوده است.
(۴وقتي چينيها بيايند، يا، ارزاني و كيفيت كدام را ميخواهيد؟ .............................................................
در ماه دسامبر خبرگزاريها اعلام كردند كه شركت لپ تاپسازي چيني LENOVOتلاش ميكند كه جاي پاي رقباي بزرگي چون HPو DELLرا بگيرد.
اين شركت چيني در ماه مه ۱/۲۵ميليارد دلار به آي بيام پرداخت كرده بود تا مدل جديدي از لپ تاپهاي سري THINK PADرا به بازار عرضه كند.
به گفته YUANQING YANGمدير اين شركت چيني ، تا همان ماه دسامبري كه ذكرش گذشت، ۷۵درصد از محصولات اين شركت در خود چين به فروش رفته بوده است.
وي اعلام كرد: اين شركت براي پيروزي و قرار گرفتن در جايگاه نخست به اين مسير قدم گذاشته و هدف آن صرفا بازي و رقابت نيست.
گفته ميشود كه اين شركت سعي دارد با استفاده از مزيتهاي نيروي كار ارزان لپ تاپهاي بسيار ارزان قيمتي را روانه بازار كند كه ارايه لپتاپهاي ۱۰۰دلاري از جمله آنها خواهد بود.
(۵مواظب لپ تاپهاي دست دوم غربي باشيد
........................................
در اواخر سال ۲۰۰۵اما هشدارهاي جديدي درباره روياي لپ تاپ ۱۰۰دلاري عنوان شد به گونهاي كه مسوولان اينتل از كلاهبرداري و دادن لپ تاپهاي دست دوم غربيها كه به عنوان لپ تاپهاي ۱۰۰دلاري مطرح شدهاند خبر دادند.
طرح لپ تاپهاي ۱۰۰دلاري تحت عنوان هر كودك يك لپ تاپ از سوي موسسه فناوري اطلاعات ماساچوست براي عرضه رايانههاي ارزان در كشورهاي در حال توسعه معرفي شده است.
اين طرح براي عرضه رايانههاي ارزان كشورهاي در حال توسعه معرفي شده كه در صدد است ۱۵۰ميليون عدد از اين لپ تاپها را به كشورهاي در حال توسعه به فروش برساند.
به گفته مسوولان اينتل اين شركت در صدد است به جاي لپ تاپهاي ۱۰۰دلاري ، سيستمهاي غربي دست دوم را در اختياران كاربران شرقي قرار دهد.
اين سيستمها نيازهاي محلي و منطقهاي كاربران را مطابق با خواستههاي خاص آنها تامين نميكند.
(۶در هياهوي قيمت ، در ايران چه خبر بود؟
..........................................
بازار فروش رايانههاي لپ تاپ در ايران نيز در سال ميلادي گذشته همانند بسياري از نقاط دنيا رشدي انفجار گونه يافت به گونهاي كه در ابتداي سپتامبر اعلام شد كه در سال منتهي به اين ماه فروش "لپ تاپ" در ايران ۳۵ درصد رشد داشته است.
روابط عمومي شركت توسعه و تجارت رايانه درباره اين رشد انفجاري گفت ، گسترش روز افزون و همه گير شدن استفاده از امكانات رايانهاي و كشيده شدن جوامع بشري به سوي مستندسازي ديجيتالي وابستگي افراد را به تجهيزات و لوازم ديجيتالي بيشتر كرده است.
اين شركت هم چنين افزود: تغيير روند ارتباطي از "آف لاين" به "آن لاين" و ارتباطات لحظهاي اينترنتي لزوم همراهي رايانههاي شخصي را بيش از پيش الزامي كرده است.
************
در پايان جدالي كه در عرصه دنياي تجاري - فناوري در سال ميلادي گذشته رخ داد اين نكته را دور از همه اين هياهوها بايد خوب به خاطر بسپريم كه هنوز هم رايانههاي شخصي معمولا در مقايسه با لپ تاپها توان محاسباتي، كارايي و قابليتهاي بالاتري دارند و قيمت آنها نيز كمتر است و در طرف مقابل لپتاپها سبك، كم حجم و قابل حمل بوده و روز به روز نيز به فنآوريهاي پيشرفتهتري مجهز ميشوند.
كارشناسان عقيده دارند به رغم روند رو به رشد فروش لپ تاپ در جهان، رايانههاي شخصي نيز همچنان با حفظ طرفداران خود به ويژه در كشورهاي در حال توسعه، به حيات خود ادامه خواهد داد.