• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخبار هنر

وضعیت
موضوع بسته شده است.

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
تازه های کتاب

لادن پارسی

روی جلد کتاب نيمه پنهان سرگذشت صادق هدايت، طرح روی جلد از سعيد زاشکانی

20040202115816hedayat203.jpg


در هفته منتهی به ۱/۱۱/ ۸۲ هيات نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب برای ۳۳۳ عنوان کتاب مجوز صادر کرد. اين تعداد نسبت به هفته قبل۹۱/ ۱۲ در صد کاهش يافته است.

بر مبنای گزارش دبيرخانه هيات نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب آمار موضوعی کتاب های مجوز گرفته به اين شرح است: کمک درسی و آموزشی ۴۳/۳۸ درصد، ادبيات ۵۱/۱۶ درصد، دين و فلسفه ۲۱/۱۳ درصد، دانشگاهی ۶۱/۱۲درصد، علوم اجتماعی ۹۰/۶ درصد، روانشناسی ۶۰/۶ درصد، تاريخ و جغرافيا ۳ درصد، علوم سياسی ۷۰/۲ درصد و...

دبيرخانه هيات نظارت اعلام کرده در هفته مزبور تعداد ۳۱۸ عنوان کتاب ( اعم از چاپ اول يا چاپ های بعدی ) چاپ شده که در دبيرخانه هيات نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب اعلام وصول شده که اين تعداد نسبت به هفته قبل۴۱/۲۶ درصد کاهش نشان می دهد.

در دی ماه کتاب های مهم و جالبی در حوزه ادبيات تجديد چاپ شد يا ترجمه جديدی از آنها به بازار آمد. انتشارات نيلوفر چاپ قديمی آنا کارنينا نوشته لئو تولستوی با ترجمه سروش حبيبی را با تيراژ ۲۲۰۰ نسخه برای سومين بار منتشر کرد و انتشارات گل بيتا چاپ دوم خلاصه همين کتاب را با ترجمه جواد اميرانی با تيراژ چشمگير ۱۰۰۰۰ نسخه منتشر کرد.

صد سال تنهايی اثر گابريل گارسيا مارکز اين بار با ترجمه کيومرث پارسای و با تيراژ ۳۱۰۰ نسخه توسط انتشارات آريايان منتشر شد. کتاب کيمياگر نوشته پائولو کوئيلو که دل آرا قهرمان با ترجمه آن برای نخستين بار کوئيلو را در ايران معرفی کرد با تيراژ ۵۵۰۰ نسخه به چاپ بيست و دوم رسيد.

انتشارات نيلوفر تعدادی از عناوين مهم ادبی خود را تجديد چاپ کرده است. از آن ميان در حوزه ادبيات خارجی می توان به چاپ دوازدهم کتاب وداع با اسلحه اثر ارنست همينگوی و چاپ چهارم يک گل سرخ برای اميلی نوشته ويليام فاکنر، هر دو با ترجمه نجف دريا بندری با تيراژ محتاطانه ۲۲۰۰ نسخه ، چاپ دوم ايشالوم از ويليام فاکنر و چاپ هشتم کتاب ۱۹۸۴ جورج ارول هردو با ترجمه صالح حسينی اشاره کرد.

در حوزه ادبيات فارسی نشر نيلوفر چاپ پنجم کتاب خواب رمستانی با تيراژ۳۳۰۰ را به بازار عرضه کرده است.

چاپ دوم رمان باران نوشته فهيمه رحيمی نويسنده محبوب خوانندگان آسان پسند با تيراژ ۷۵۰۰ نسخه توسط نشر چکاوک منتشر شد.

در حوزه ادبيات کودکان نشر کتاب خورشيد چاپ پنجم کتاب دو زبانه هملت از زبان مردم کوچه و بازار نوشته شل سيلور استاين را با تيراژ خوب ۵۰۰۰ نسخه راهی بازار کرد.

معرفی چند کتاب ديگر

وصيت در حقوق مدنی ايران / دکتر ناصر کاتوزيان / انتشارات و چاپ دانشگاه تهران / قطع وزيری ، شوميز / تيراژ ۲۰۰۰ نسخه / ۳۲۰۰ تومان

دکتر ناصر کاتوزيان از اساتيد برجسته حوزه حقوق مدنی ايران است و حقوق مدنی را در دوره دکترای حقوق تدريس می کند. تاکنون ده ها عنوان از وی به دفعات تجديد چاپ شده است.

موسيقی ( آشنايی با موسيقی ) رضا مهدوی / سازمان پژوهش و برنامه ريزی آموزشی ، انتشارات دنيای مدرسه / چاپ دوم / تيراژ ۱۵۰۰۰ نسخه / قطع رحلی ، شوميز / ۱۷۰۰ تومان

انتشارات مدرسه يکی از موسسات وابسته به آموزش و پرورش است و به همين علت کتاب هايش در سطح وسيعی در ايران توزيع می شود. به همين دليل هم اين انتشارات می تواند چاپ دوم کتاب را با تيراژ بالا منتشر کند.

مصدق و مسائل حقوقی و سياست / گردآوری : ايرج افشار / انتشارات سخن / ۳۳۰۰ نسخه / ۴۵۰۰ تومان

کشف الاسرار و عدة الابرار معروف به تفسير خواجه عبدالله انصاری / تاليف ابوالفضل رشيدالدين الميبدی / به سعی و اهتمام علی اصغر حکمت / ده جلد / چاپ هفتم / امير کبير / ۳۵۰۰۰ تومان

پنج گفتگو با چنگيز پهلوان توسط اکبر گنجی، ماشاءالله آجودانی و علی رضا رجايی / عنوان فرعی تجدد روشنفکران، تمدن ايرانی ، مشارکت ، دين ، جامعه مدنی / موسسه انتشارات عطايی / تيراژ ۳۳۰۰ نسخه

چنگيز پهلوان به دليل شرکت در کنفرانس برلين نتوانست به ايران برگردد و مقيم خارج شد. پهلوان در مقدمه کتاب نوشته بسيار علاقه مند بوده که چاپ نخست اين کتاب در ايران منتشر شود.

در اين کتاب اين مصاحبه ها را می خوانيم: در گفتگو با اکبر گنجی: توسعه، مدرنيته و مشارکت روشنفکران، در گفتگو با ماشاءالله آجودانی: حوزه تمدن ايرانی و در گفتگو با علی رضا رجايی : پايان عصر انقلاب

عروس فريبکار / مارگارت اتوود / مترجم : شهين آسايش / چاپ دوم / انتشارات ققنوس / تيراژ ۱۶۵۰ نسخه / قيمت ۵۵۰۰ تومان

اين اولين کتاب خانم اتودد نويسنده مشهور کانادايی است که در ايران ترجمه می شود. او در سال ۲۰۰۰ جايزه بوکر را از آن خود کرد. در پشت جلد جمله ای از نشريه بوستون کرانيل با اين مضمون چاپ شده است: تا هنوز اين کتاب مجاز است، بخوانيدش.

نيمه پنهان، سرگذشت صادق هدايت / به کوشش جهانگير هدايت / چاپ اول / نشر ورجاوند / تيراژ ۲۰۰۰ نسخه / قيمت ۱۸۰۰ تومان

جهانگير هدايت در مقدمه نوشته کتاب دارای سه بخش اصلی است. در جلد اول اسناد و مدارک و شرح ماوقع در ايام حيات هدايت تا ۱۳۳۰، بخش دوم از ۱۳۳۱ تا ۱۳۵۷ و بخش سوم به پس از انقلاب اختصاص دارد. در اين کتاب تمام احکام و اسناد اداری هدايت، به اضافه مکاتباتی که ورثه هدايت پس از خودکشی او در مورد آثارش با ناشران کتاب ها و تهيه کنندگانی که خواستار امتياز ساخت فيلم از کتاب های او بودند، گرد آورده شده اند.
BBC
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
آدريان گوئتز برنده جايزه ادبي دوماگو

جام جم :هيات داوران جايزه ادبي دوماگو جايزه ادبي 2004 ميلادي را به آدريان گوئتز براي تاليف كتاب «يك زن در خواب در ناپل» انتشارات پاساژ اهدا كرد.
به گزارش راديو فرانس كولتور ، جايزه ادبي دوماگو 2004 از سوي هيات داوران اين جايزه به همراه يك جايزه نقدي به مبلغ 7750 يورو به آدريان گوئتز براي تاليف كتاب «يك زن در خواب ناپل» اهدا شد.


آدريان گوئتز استاد تاريخ هنر در دانشگاه سوربن در اين كتاب چهره هاي چند هنرمند نقاش قرن نوزدهم از جمله اينگرس و كورو را از طريق تحقيق در مورد يك تابلوي افسانه اي در تاريخ نقاشي «يك زن در خواب در ناپل» اثر اينگرس را دوباره زنده مي كند.
اين تابلو پس از سرنگوني ناپلئون و شكست مارشال مورا در ايتاليا و بازگشت سلسله بوربن ها به ناپل ناپديد شد و هنوز هيچكس از سرنوشت اين تابلو خبر ندارد.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
نمايش «باغ آلبالو» اثر چخوف در ادئون تئاتر اروپاي پاريس


جام جم : نمايشنامه «باغ آلبالو» اثر آنتون چخوف نويسنده برجسته روسيه توسط ژرژ لاوودان روي صحنه ادئون تئاتر اروپاي پاريس رفته است.
به گزارش شبكه تلويزيوني كانال 2 فرانسه ، آنتون چخوف نويسنده برجسته روسيه «باغ آلبالو» را در آخرين سال حيات خود در سال 1904 ميلادي خلق كرد.
صد سال پس از خلق اين اثر زيبا ژرژ لاوودان به همراه گروه هنري خود اين نمايشنامه را روي صحنه ادئون تئاتر اروپا آورده است.


داستان «باغ آلبالو» روايت يك مالك از يك خانواده ثروتمند روسيه است كه علي رغم علاقه اش به املاكش و به ويژه باغ آلبالوي آن به دليل بدهي هاي فراوان ، ناگزير فروش آن است.
وي تلاش مي كند با گرفتن وام هاي جديد ، بهره هاي بدهي هاي خود را پرداخته و باغ آلبالو را حفظ كند.
اما پسر يك موژيك «دهقان رعيت روسي» كه به نان و نوايي رسيده ، وي را براي فروش تحت فشار گذاشته و سرانجام باغ آلبالو را مي خرد.
نمايشنامه «باغ آلبالو» در 4 پرده اجرا مي شود ، شايد چخوف با نوشتن اين اثر در آخرين سال حياتش (1860 تا 1904 ميلادي) مي خواست مرگ خود را مجسم كند.
نمايشنامه «باغ آلبالو» تا روز 28 فوريه در سالن بزرگ آتليه برتيه ادئون تئاتر اروپا شهر پاريس روي صحنه خواهد بود.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
نقاشي آبرنگ متعلق به هيتلر در توكيو به نمايش در آمد

جام جم :يك نقاشي آبرنگ اثر ديكتاتور بزرگ تاريخ ،آدولف هيتلر ، در توكيو ، پايتخت ژاپن به نمايش عمومي در آمد.
عرضه اين اثر هنري هم زمان با پخش يك مستند سينمايي درباره علائق و گرايشات هنري هيتلر در سينماهاي توكيو صورت گرفت.
توشيبا اينترتينمنت ، توزيع كننده اين فيلم مستند و اثر هنري هيتلر گفت در اروپا عرضه آثار هنري هيتلر و صحبت درباره آن ممنوع است اما در ژاپن مي توان به اين جنبه از زندگي اين ديكتاتور پرداخت.
وي از اين گرايشات هيتلر به عنوان جنبه هاي انساني وي نام برد!
نام فيلم مستندي كه در آن گرايشات هنري هيتلر به تصوير كشيده شده است Max نام دارد و محصول مشترك انگليس , مجارستان و كانادا است.
در اين فيلم مستند كه منو ميجس Menno Meyjes آن را كارگرداني كرده است ادعا شده است كه هيتلر پس از جنگ جهاني اول با يك دلال آثار هنري كه يهودي بوده است ارتباطي دوستانه برقرار مي كند و از او تاثيرات هنري مي گيرد.
در اين فيلم آمده است كه هيتلر پيش از ورود به عالم سياست به شدت در آرزوي هنرمند شدن بوده است و از سال 1908 كه فعاليت هنري خود را به صورت حرفه اي آغاز كرده از خود بالغ بر 2000 اثر هنري بر جاي گذاشته است.
بسياري از اثار او هم اكنون قابل شناسايي نيست و بسياري ديگر از آنها كه يا توسط آمريكائيها و يا سايرين توقيف و از آلمان خارج شده در اختيار عموم قرار نگرفته است.
اثري كه در توكيو به نمايش در آمده و تا نيمه فوريه نيز نمايش آن ادامه دارد نقاشي ابرنگ از يك كليسا در وين است. اين اثر قرار است پس از نمايش در يك حراجي در آلمان فروخته شود.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
جكي چان: من از آنفولانزاي مرغي نمي ترسم

جام جم:جكي چان ، ستاره فيلم هاي اكشن و رزمي گفت از سفر به كشورهاي مبتلا به آنفولانزاي مرغي هراسي ندارد و قصد دارد به زودي يك سفر دوره اي را به اين كشورها آغازكند.
اظهارات جكي چان درپي شيوع گسترده بيماري خطرناك آنفولانزاي مرغي در ميان كشورهاي آسياي جنوب شرقي و از جمله چين است كه تا كنون علاوه بر وارد كردن ضرر زياد به صنعت دام و طيور اين كشورها مجددا صنعت گردشگري اين مناطق را تحت الشعاع قرار داده است.
هم اكنون كشورهاي چين ، تايلند ، تايوان ، ژاپن و كره به شدت به آنفولانزاي مرغي مبتلا هستند.
پيش از اين بيماري سارس صنعت توريسم در كشورهاي آسياي جنوب شرقي را به شدت ملتهب و متضرر ساخت.
در آن زمان نيز كه چين و هنگ كنگ به شدت در تب بيماري سارس مي سوختند جكي چان چندين برنامه تبليغاتي براي سرو پا نگهداشتن صنعت توريسم در اين كشورها برگزار كرد. اظهارات اخير او نيز در راستاي تقويت صنعت گردشگري در اين كشورها است. جكي چان از همه خواسته است تا بيماري آنفولانزاي مرغي را چندان بزرگ نكنند.
وي گفت: «من از آنفولانزاي مرغي نمي ترسم زيرا من از آن قوي ترم.» او حتي گفت از خوردن غذاي مورد علاقه اش يعني« برنج و مرغ» نيز دست نكشيده است.
مقامات دولتي چين و دست اندركاران مبارزه با بيماري آنفولانزاي مرغي معتقدند بزودي با يافتن واكسن اين بيماري آن را مهار خواهند كرد و تا آن زمان اينگونه فعاليت هاي تبليغي مي تواند در بالا بردن روحيه مردم براي مبارزه با بيماري موثر باشد.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
يك بازيگر پاكستاني به سينماي باليوود راه يافت

جام جم :يك بازيگر سرشناس سينماي پاكستان به نام «ميرا» توانست نظر كارگردانان و تهيه كنندگان صنعت فيلم باليوود هند را به خود جلب كند.
اين هنرپيشه پاكستاني قردادي با يكي از تهيه كنندگان باليوود به امضا رسانده است و قرار است در دو فيلم ايفاي نقش كند.
با وجود اختلافات شديد قومي و سياسي ميان هند و پاكستان چنين اتفاقي بسيار نادر و عجيب است اگر چه مي تواند در جاي خود به وحدت فرهنگي دو كشور كمك زيادي كند.
به نوشته عمده روزنامه هاي هندي و پاكستاني حضور يك هنرپيشه پاكستاني بسيار معروف در سينماي باليوود از جمله موارد نادر محسوب مي شود.
«ميرا» قرار است در فيلمي به نام «اگر خدا بخواهد» نقش اصلي داشته باشد.
آخرين باري كه يك بازيگر پاكستاني در محصولات سينمايي باليوود ايفاي نقش كرده است به ده سال پيش بر مي گردد.
هنوز از نام دومين فيلمي كه ميرا قرار است در آن ايفاي نقش كند و مبلغ قرارداد وي اطلاعي منتشر نشده است.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
بزرگان کاريکاتور جهان به ياري محرومان بم مي آيند


نمايشگاه استادان کاريکاتوريست جهان به نفع زلزله زدگان بم ، يکشنبه آينده در خانه هنرهاي ايراني گشايش مي يابد.
به گزارش خبرنگار ما، سيد مسعود شجاعي طباطبايي ، رئيس خانه کاريکاتور در آستانه برگزاري اين نمايشگاه خيريه که در نوع خود مهمترين نمايشگاه هنري به نفع زلزله زدگان بم به شمار مي رود، با اعلام اين خبر افزود: در اين نمايشگاه استادان برجسته کاريکاتور از 20کشور جهان آثار خود را براي کمک به مصيبت زدگان زلزله بم به ايران ارسال کرده اند. وي در ادامه با اشاره به اين که برپايي اين نمايشگاه به پشتيباني تمام هنرمندان کاريکاتوريست سراسر جهان صورت گرفته است ، تصريح کرد: بسياري از هنرمندان کاريکاتوريست جهان که نتوانستند در اين نمايشگاه شرکت کنند، با معرفي اين حرکت خيرخواهانه در سايتهاي مختلف هنري خواستار جمع آوري کمکهاي مختلف در اين زمينه شدند. او اهداي 5ستاره افتخاري از سوي بنياد بين المللي کاريکاتور «فانو فاني» را به اين نمايشگاه از نمونه اقدامات جهاني در کمک به برگزاري اين نمايشگاه برشمرد و خاطرنشان کرد: در طول برگزاري اين نمايشگاه در دهه فجر، مسابقات حضوري کاريکاتور براي بازديد کنندگان در نظر گرفته شده است.

طباطبايي از حضور پائولو دالپونته ، معروفترين کاريکاتوريست ايتاليايي در طول برگزاري اين نمايشگاه در ايران ياد کرد و افزود: در حاشيه اين نمايشگاه جلسات پرسش و پاسخ با حضور اين هنرمند در محل خانه هنرهاي ايراني برگزار مي شود. گفتني است ، تمامي عوايد حاصل از فروش آثار اين نمايشگاه در پايان دهه فجر طي مراسم خاصي به زلزله زدگان بم اهداء خواهد شد.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
'پيش به سوی حذف کارگردان از سينما'

پرويز جاهد

عباس کيارستمی درباره فيلم تازه اش، مهتاب، صحبت کرد
روز جمعه سی ام ژانويه2004، فيلم کوتاه مهتاب Moonlight آخرين ساخته ديجيتالی عباس کيارستمی به همراه فيلم کوتاه ديگری از سيف الله صمديان عکاس و فيلمبردار ايرانی و سردبير مجله تصوير با عنوان هنر کشتن The Art of Killing برای نخستين بار در لندن به نمايش در آمد.
در اين برنامه که بخشی از برنامه وسيع بزرگداشت هنر و فرهنگ معاصر ايران تحت عنوان " ديروقت جمعه"/"شب ايرانی" بود که توسط بنياد ميراث ايرانIran Heritage Foundation در موزه ويکتوريا و آلبرت (V&A) برگزار شد، عباس کيارستمی و سيف الله صمديان پس از نمايش فيلم های خود در گفتگوئی با جف اندرو از منتقدان فيلم بريتانيا و از مسئولين نشنال فيلم تياترNFTشرکت کرده و به پرسش های او و حاضران در سالن پاسخ دادند.

در اين نشست که موضوع آن "ماهيت فيلمسازی ديجيتال" بود، کيارستمی ابتدا تجربه های اخير خود با دوربين ديجيتال، از ABC آفريقا تا مهتاب را تشريح کرد. وی گفت که برای نخستين بار زمان ساختن فيلم طعم گيلاس با دوربين ديجيتال آشنا شد و آن زمانی بود که به خاطر خرابی سکانس آخر فيلم در لابراتوار، به ناگزير از نماهايی که با دوربين "هندی کم" پسرش فيلمبرداری شده بود استفاده کرده است.

من اعتقاد دارم که ما کارگردان ها هم می سازيم و هم ويران می کنيم، چرا که همه چيز را به طور تصنعی بوجود می آوريم. در واقع بازيگرانمان را عادت می دهيم که خودشان را فراموش کنند وبه عنوان فرمانده به آنها می گوئيم که از آنها چه می خواهيم


عباس کيارستمی

در آنجا بود که وی متوجه تفاوت عمده ای بين شيوه بازی نابازيگران فيلم در مقابل دوربين حرفه ای او و دوربين خانگی پسرش شد. به اعتقاد او نابازيگران فيلم در مقابل دوربين پسر او بهتر بازی کرده بودند چرا که آنها در برابر دوربين کوچک او راحت تر بودند و احساس امنيت بيشتری می کردند.

کيا رستمی درباره ABC آفريقا گفت ابتدا قصد نداشته است فيلم را با دوربين ديجيتال بگيرد و دو دوربين ديجيتال را فقط برای يادداشت برداری ومکان يابی با خود به آفريقا برده است اما پس از بازگشت ازسفر تحقيقاتی خود و ديدن تصاوير ديجيتال متوجه شد که مردم در مقابل دوربين کوچک او راحت تر ظاهر شده اند. از طرف ديگر او بطور نا آگاهانه ميزانسن را حذف کرده بود و اين بيشترين کمک را می کرد که مردم در مقابل دوربين او راحت باشند. به عبارت ديگر نقش کارگردان حذف شده بود.

کيارستمی در ادامه گفت:" من اعتقاد دارم که ما کارگردان ها هم می سازيم و هم ويران می کنيم، چرا که همه چيز را به طور تصنعی بوجود می آوريم. در واقع بازيگرانمان را عادت می دهيم که خودشان را فراموش کنند وبه عنوان فرمانده به آنها می گوئيم که از آنها چه می خواهيم."

وی گفت: در فيلم های قبلی اش نيز هر جا که کارگردانی نکرده است نتيجه بهتری گرفته است، يعنی اتفاقاتی در فيلم هايش افتاده که هيچکدام آگاهانه نبوده و او خلق نکرده بود.

کيارستمی در ادامه حرف هايش در باره حذف نقش کارگردان در فرآيند فيلمسازی گفت: "هر چه بيشتر می گذرد بيشتر فکر می کنم که بايد صندلی کارگردانی را ترک کرده و منتظر چيزهائی باشم که در مقابل دوربين من اتفاق بيفتند. به هر حال ما در خيلی موارد می سازيم اما آنچه می سازيم غير واقعی و تصنعی است."

پس از آن کيارستمی در پاسخ به پرسش جف اندرو درباره شباهت فيلم هايش به ويدئو آرتVideo Art گفت که اين وظيفه او نيست که جايگاه فيلم هايش را تعيين کند و اين به عهده منتقدان و بينندگان فيلم های اوست که آنها را طبقه بندی نمايند. اما به نظر او بايد بين فيلم های او و ويدئو آرت تفاوت قائل شد:

"من سعی می کنم نگاه خودم را به عنوان سازنده از پشت فيلم هايم حذف کنم، در حالی که هنرمند ويدئو آرت سعی می کند هنری را از طريق کارش به شما نشان دهد و يا تحميل کند. در ويدئو آرت شما بايد ادعای طراحی و ساختن یک ويدئو آرت را داشته باشيد، در حالی که من خودم را به عنوان تماشاگر در نظر می گيرم. به علاوه در ويدئو آرت، دخالت کارگردان خيلی بيشتر از دخالت من است. اما اگر شما می خواهيد اين فيلم ها را به عنوان ويدئو آرت نگاه کنيد، من حرفی ندارم."

هر چه بيشتر می گذرد بيشتر فکر می کنم که بايد صندلی کارگردانی را ترک کرده و منتظر چيزهائی باشم که در مقابل دوربين من اتفاق بيفتند. به هر حال ما در خيلی موارد می سازيم اما آنچه می سازيم غير واقعی و تصنعی است


عباس کيارستمی

پس از آن نوبت به پرسش های تماشاگران رسيد که بسياری از آنها به ديدگاه های کيارستمی در باره اهميت دوربين ديجيتال در آفرينش هنری اعتراض کردند. يکی از تماشاگران با اشاره به اين گفته آناتول فرانس که "هنر يعنی طبيعت بعلاوه من"، اين حرف کيارستمی را که هنر يعنی طبيعت بعلاوه دوربين ديجيتال، با لحن طنزآميزی مورد انتقاد قرار داد و گفت که به نظر او ترکيب هنر و تکنولوژی بسيار مضحک است. کيارستمی نيز در پاسخ گفت که چنين حرفی نزده و دوربين ديجيتال تنها برای او حکم ابزار را دارد. اما تماشاگر معترض در جواب گفت که به نظر او دوربين ديجيتال ابزاری است که خلاقيت هنرمند را نابود کرده و او را تنبل تر می سازد. در اينجا کيارستمی به طنز گفت که من نماينده کمپانی سونی نيستم و حرفم را در باره دوربين ديجيتال پس می گيرم.

بدون شک کيارستمی نخستين کسی نيست که در تاريخ سينما به جستجو و کشف امکانات بصری و قابليت های بيانی سينما برآمده است. پيشتر از او فيلمسازان بسياری از"من ری" گرفته تا"مايا درن" و"اندی وارهول" کوشيدند با رويکرد آوانگارد، تجربی و غيرمتعارف خود سينما را از قيد و بند قصه گويی و روايت پردازی رهانيده و به آن خصلتی انتزاعی و ناب بخشند و در زمينه هائی نيز موفق و تاثير گذار بوده اند اما هيچيک از آنها نتوانسته اند موقعيتی را که کيارستمی امروز در سينمای آلترناتيو جهان کسب کرده است، بدست آورند و از حد جنبش های تجربی و زيرزمينی فراتر روند.

bbc
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
بيست و دومين جشنواره فيلم فجر


لادن پارسی
عکس ها از سايت جشنواره فيلم فجر

صحنه ای از فيلم عاشق مترسک
20040204161800ashegheh-matarsak.jpg


بيست و دومين جشنواره فيلم فجر در يازدهم بهمن افتتاح شد و کار خود را از دوازدهم بهمن آغاز کرد.
بيست و دومين جشنواره تئاتر فجر نيز از سوم بهمن آغاز شد و در سيزدهم بهمن با اهدای جوايز به برگزيدگان اين جشنواره به کار خود پايان داد. جشنواره موسيقی هم از شانزدهم بهمن آغاز خواهد شد.

امسال تعداد سينماهای نمايش دهنده فيلم در تهران به نوزده سالن افزايش يافته است و برای نخستين بار در مراکز استان های مازندران، فارس، هرمزگان، خراسان و جزيره کيش ۳۹ فيلم ايرانی و ۳۶ فيلم خارجی جشنواره همزمان با تهران نمايش داده خواهد شد.

در اواخر دی ماه هيئت دولت با پرداخت سيصد ميليون تومان برای برگزاری جشنواره موافقت کرد. اين مبلغ به تهيه کنندگانی که در طول جشنواره فيلم هايشان در شهرستان ها نمايش داده خواهد شد، تعلق می گيرد. بابت هر نوبت نمايش، يک ميليون تومان.


صحنه ای از چند تار مو
20040204161455chand-tareh-moo.jpg


در جشنواره امسال تعداد جوايز بخش مسابقه ايران افزايش يافته است.

در بخش مسابقه سينمای ايران تعداد فيلم های شرکت کننده امسال با ۵۰ درصد افزايش به سی فيلم رسيد. قرار است ۱۰ فيلمی که در مسابقه پذيرفته نشدند در بخش مهمان نمايش داده شوند. در کمال تعجب فيلم های ملاقات با طوطی کار علی رضا داوود نژاد که گفته می شود احتمالا پرفروش ترين فيلم سال خواهد شد و چند تارمو ساخته ايرج کريمی در ميان اين ده فيلم قرار دارد.

در مسابقه فيلم های اول و دوم ۱۸ فيلم و در مستند اول و دوم ۵ فيلم، در بخش مسابقه فيلم کوتاه داستانی اول و دوم ۵ فيلم نمايش داده خواهد شد. در بخش مسابقه بين المللی ۲۲ دو فيلم حضور دارد که چهار فيلم ايرانی دوئل، مزرعه پدری، گاو خونی و عاشق مترسک در اين بخش هستند. بر مبنای قوانين جشنواره هر کشور می تواند با دو فيلم در مسابقه شرکت کند و کشور ميزبان استثنائا می تواند سه فيلم را برای شرکت در مسابقه بين المللی معرفی کند . حالا چرا امسال چهار فيلم معرفی شده و آيا همه اين فيلم ها آن قدر خوبند که نمی شود از يکی از آنها گذشت و... را نمی دانيم . با توجه به محدوديت هايی که در جمهوری اسلامی برای نمايش فيلم های خارجی وجود دارد، معلوم نيست چه نياز و الزامی برای حضور بخش سينمای بين الملل در جشنواره فجر وجود دارد.


صحنه ای از فيلم دوئل
20040204162342duel3.jpg


در بخش جنبی جشنواره مرور بر آثار و بزرگداشت ها حذف شده و جشنواره جشنواره ها، نمايش های ويژه، زنگ سينما ( گزيده فيلم های جشنواره کودکان اصفهان)، سينمای حادثه ای و سينمای علمی / تخيلی در اين بخش به چشم می خورد.

در جشنواره امسال ۱۴۰ مهمان خارجی از مديران يا نمايندگان جشنواره های مونترال، کارلووی واری، شيکاگو، هامبورگ، مسکو، کن، قاهره، سه قاره نانت و... حضور خواهند دارند.

امسال در افتتاحيه و اختتاميه از چندين هنرمند تقدير می شود: از ابراهيم حاتمی کيا برای دو فيلم اوليه اش به بهانه نکوداشت سينمای جنگ ، آن هم پس از اين همه سال که نوع نگاه و فيلمسازی حاتمی کيا فرق کرده، از بهرام بيضايی برای فيلمنامه روز واقعه و نه به عنوان يک فيلمساز و از سيف الله داد به خاطر ساخت فيلم بازمانده آن هم بعد از اين همه سال. بهرام بيضايی در مراسم شرکت نکرد.

جشنواره تئاتر


صحنه ای از فيلم مزرعه پدری
20040204161724mazraeh-pedary.jpg


در جشنواره تئاتر امسال ۶۱ نمايش در بخش مسابقه، ۸ نمايش در بخش بين الملل، ۱۳ نمايش در بخش خارج از مسابقه، و ۱۱ نمايش در بخش مرور حضور داشتند.

اين جشنواره با اجرای نمايش در سالن تازه تأسيس ايرانشهر با مديريت آتيلا پسيانی آغاز شد. نمايش ها به مدت ده روز درسالن تئاترشهر، تالارهای مولوی، هنر و سنگلج به روی صحنه رفتند.

در مرحله بازبينی و انتخاب نمايش برای شرکت در جشنواره اعتراض هايی از جانب هنرمندان به نحوه گزينش صورت گرفت و رضا کيانيان و گروهش به عنوان اعتراض در جشنواره شرکت نکردند.

در جشنواره تئاتر امسال شبنم طلوعی، پانته آ بهرام و فرحناز زاديانی به ترتيب به عنوان نفرات اول تا سوم بهترين بازيگر زن و پيام دهکردی، فرزين صابونی و سيروس کهوری نژاد به عنوان بهترين بازيگران مرد برگزيده شدند.


صحنه ای از فيلم ملاقات با طوطی
20040204161549molaghat-ba-tooty.jpg


در حوزه نمايشنامه نويسی، جوايز اول تا سوم به نمايشنامه های شکلک ، تيغ کهنه و بی شير و شکر، به ترتيب نوشته نغمه ثمينی، محمد امير يار احمدی و حميد امجد تعلق گرفت. محمد عاقبتی، خسرو اميری و نادر برهانی مرند برای کارگردانی نمايش های می بوسمت و اشک ، روی خط خاکستری و « تيغ کهنه » جواير اول تا سوم را بردند.

جايزه ويژه مردم به نويسنده و کارگردان سويسی « مارکوس زونر» اهدا شد .

اين دومين بار است که نمايشنامه ای از نغمه ثمينی به عنوان بهترين اثر نمايشی انتخاب می شود. بالاخره در وادی مردانه نمايشنامه نويسی يک خانم نمايشنامه نويس قَدَر و بالا بلند هم پيدا شد.

در مراسم اختتاميه از فهيمه راستکار بازيگر و دوبلور قديمی و خسرو خورشيدی طراح صحنه تقدير شد.

درجوار بيست و دومين جشنواره تئاتر، دومين جشنواره نمايش خوانی، نخستين جشنواره تئاتر دانشکده هنرهای زيبا و نمايش های خيابانی نيز برگزار شد.

bbc
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
كتاب جديد جان گريشام در 3 ميليون نسخه منتشر شد


جام جم : جديدترين كتاب جان گريشان مشهورترين نويسنده رمان هاي پليسي قضايي روز سه شنبه 3 فوريه در 3 ميليون نسخه درچاپ اول در ايالات متحده در بازار نشر انتشار يافت.


به گزارش راديو فرانس كولتور ، جديدترين كتاب جان گريشام تحت عنوان «راي آخر» در 3 ميليون نسخه روانه بازار شد.
داستان كتاب «راي آخر» در سال هاي دهه 1970 ميلادي در يك شهر تخيلي در مي سي سي پي رخ مي دهد.


منطقه اي كه جان گريشام هنگامي كه به حرفه وكالت اشتغال داشت و هنوز به نويسندگي نپرداخته بود ، كاملا با آن آشنايي داشته است.
يك قتل ، تحقيقات ، محاكمه و سرانجام پرونده روايت اين داستان است.
جان گريشام مي گويد: معمولا من براي نوشتن يك رمان 6 ماه وقت صرف مي كنم اما نوشتن كتاب «راي آخر» 15 سال طول كشيد.
البته من هر روز روي كتاب كار نمي كردم و معمولا ماه ها به سراغ آن نمي رفتم.
ولي داستان آن همواره در ذهن من بود و اندك اندك شكل مي گرفت تا نتيجه نهايي آن مشخص شود.
كتاب «راي آخر» توسط انتشارات راندوم هاوس منتشر شده است
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
سرقت يك مجموعه ارزشمند تابلوهاي برنار بوفه

جام جم : مقامات پليس شهر پاريس گفتند دوشنبه شب 2 فوريه 5 سارق بسيار حرفه اي موفق شدند در 2 مرحله با گروگان گيري يك مجموعه از تابلوهاي نقاشي و آبرنگ برنار بوفه را به سرقت ببرند.


به گزارش شبكه تلويزيوني كانال 2 فرانسه ، اين مجموعه از خانه موريس گارنيه صاحب گالري هنري و تاجر آثار هنري در پاريس به سرقت رفت.
موريس گارنيه از 56 سال پيش آثار برنار بوفه را در گالري خود به نمايش مي گذارد.
سارقان ابتدا به خانه زن خدمتكاري كه امور خانه گارنيه را اداره مي كند رفته تا كليدهاي ورودي خانه را از وي بگيرند.


دو نفر از سارقان پس از دستيابي به كليدها زن خدمتكار و شوهرش را به گروگان گرفتند تا به پليس خبر ندهند.
در همين حال 3 سارق ديگر به خانه گارنيه رفتند آنها زن 76 ساله گارنيه را مجبور كردند تا كليد گاوصندوق را به آنها بدهد.
سارقان ابتدا تابلوهاي بوفه و چند تابلوي ديگر كه درگاوصندوق خانه بود را سرقت كردند.
سپس از زن گارنيه كليدهاي گالري را گرفته و پس از بستن دست و پايش محل را ترك كردند.
سارقان مجموعه آثار برنار بوفه كه در گالري بود را نيز ربوده و فرار كردند.
قرار بود موريس گارنيه از روز پنجشنبه 5 فوريه تا 31 مارس يك نمايشگاه كه به آثار برنار بوفه اختصاص داشت را در گالري خود برپا كند.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
جنگ بچه هاي جاسوس با انسان نماها

جشنواره فيلم فجر امسال ، غير از بخش مسابقه فيلمهاي ايراني و خارجي ، 2 بخش جنبي هم دارد.
يکي مروري بر سينماي اکشن است و ديگري مربوط مي شود به جلوه هاي ويژه و تصاوير عجيب و غريبي که از اين طريق بر پرده سينما خلق مي شود.
اگر از فيلمهاي حادثه اي خوشتان مي آيد و از تماشاي تصاوير برخورد ماشين ها با همديگر و از اين قبيل چيزها کيف مي کنيد، تماشاي آثار مربوط به اين بخش را از دست ندهيد.
در اينجا تا دلتان بخواهد ماشين و سقف خانه است که مي روند هوا و در و پنجره هايي که مي ترکند و آدمهاي غول پيکري که يکي يک لوله بخاري مي اندازند روي کولشان و از کوه و بيابان و در و ديوار ساختمان ها بالا و پايين مي روند.
ژان کلود واندام و استيون سيگال و کريستين بيل هم نقش اين آدمها را بازي مي کنند. از اين فيلمها 2 تا هم مجموعه فيلمهاي «بچه هاي جاسوس» است که قسمتهاي دوم و سومش ، در جشنواره امسال به نمايش درمي آيد.
در «بچه هاي جاسوس» يک خواهر و برادر نوجوان با ماجراهايي روبه رو مي شوند که اصلا فکرش را هم نمي توانيد بکنيد و براي در رفتن از جنگ آدم بدها از وسايلي استفاده مي کنند که چشمهايتان از ديدنش گرد مي شود.
مثلا با مخترعي روبه رو مي شويد که محتويات لوله آزمايشگاهي اش مي ريزد روي جانوران کوچک داخل يک ظرف و همه را به غولهاي بي شاخ و دمي تبديل مي کند.
يا پيرمردي که با ويلچرش پرواز مي کند و يکي از دستگاه هاي يک شهر بازي که آدمها را مثل توپ مي اندازد هوا و مي گيرد و آهن رباهايي که در هوا پرواز مي کنند و آدمهايي که از سمت کلاهک هاي فلزي شان مي چسبند به ته يک بشقاب پرنده که احتمالا از خودش نيروي مغناطيسي ساطع مي کند. البته هيچکدام از اين چيزها واقعي نيستند.
اغلب شان عدد و رقمند و به طريقه ديجيتالي و با کمک رايانه ساخته مي شوند.
روبرتو رودريگوئز، سازنده اين فيلمها بخش زيادي از اين آثار را در کارگاهي که مال خودش است ، توليد مي کند. خودش موسيقي مي سازد، مي نويسد و کارگرداني مي کند.
با تماشاي اين فيلمها، اولين چيزي که به فکرتان مي رسد اين است که اين رودريگوئز چه آدم عجيب و غريبي است و چه تصاويري به فکرش مي رسد.
تصاويري که هيچکدام در واقعيت وجود ندارند
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
«سربازهاي جمعه» 18 بهمن مي آيند

مسعود کيميايي در پي شنيدن برخي خبرها مبني بر احتمال نرسيدن فيلم «سربازهاي جمعه» به جشنواره فيلم فجر به ايسنا گفت : تمام گروه سازنده در تلاش هستند تا فيلم را آماده کنند.
وي افزود: اگر کار همين گونه پيش رود ، قول مي دهم 18بهمن فيلم در جشنواره به روي پرده خواهد رفت. فيلم «مارمولک» ساخته کمال تبريزي در پايان روز سوم جشنواره فيلم فجر با کسب 67/96 درصد آراء تماشاگران همچنان در صدر جدول فيلم برگزيده تماشاگران جشنواره قرار گرفت.

به گزارش ايسنا ، فيلم «قدمگاه» به کارگرداني محمدمهدي عسکرپور توانست 06/73 درصد آراء مردم را از آن خود کند و در رديف دوم جدول قرار گيرد. در اين فيلم رضا کيانيان در نقش يکي از اهالي معتمد شهر ظاهر شده است.

بر اساس اين گزارش ، فيلمهاي شهر زيبا با کسب 95/67 درصد ، دوئل با 44/67 درصد و همنفس با 77/65 درصد آراء در رديفهاي سوم تا پنجم جدول قرار گرفته اند. گفتني است ، فيلم همنفس ساخته مهدي فخيم زاده در روز اول نمايش توانست صدر جدول را به خود اختصاص دهد. فيلمهاي ايراني به دليل ماهيتشان فروش خوبي در صدر خارج از ايران دارند. به گزارش خبرگزاري فارس ، هلما سندرس برامز ، سينماگر آلماني و رئيس هيات داوران بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر با ذکر اين نکته گفت : فيلمسازان ايراني براي ساخت فيلمهايي با مضامين انساني از ابزار کمي استفاده مي کنند. جالب اينجاست که ايراني ها فيلمهايي مي سازند که ذهن مردم را خراب نمي کند. وي در ادامه با اشاره به اين نکته که سينما متعلق به مردم است ، بنابراين بايد مردمي و انساني باشد ، گفت : بحران هاي خانوادگي در اغلب کشورهاي امريکايي و اروپايي باعث سوق دادن مردم به تماشاي فيلمهاي بي ارزش شده است. رئيس هيات داوران بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر افزود: فرهنگ کنوني در غرب مي تواند مثل يک بمب باعث تخريب بشريت شود.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
نقاشي کودکان ايراني در جايگاه اول قرار گرفت

کودکان پيش از آن که توسط کلام ارتباط برقرار کنند ، با ارائه تصوير به دنياي هم مرتبط مي شوند.
محسن چيني فروشان ، مديرعامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در مراسم اهداي جايزه سومين مسابقه بين المللي نقاشي کودکان در تهران ، با بيان اين مطلب افزود: کودکان براي برقراري ارتباط با ديگران ، نياز چنداني به کلام ندارند. وي با تاکيد بر اين که سهم عمده اي از گفتگوي تمدنها مربوط به ارتباط هنري دنياي بچه هاست ، تصريح کرد: زماني که کلام از تبادل انديشه باز مي ماند، تنها هنر قادر خواهد بود که زواياي لطيف روح انسان را بازگو کند. به گزارش روابط عمومي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ، همچنين سيدمهدي مجتهد، دبير اين جشنواره بين المللي در حاشيه اين مراسم با اشاره به اين که در اين نمايشگاه فرهنگ هاي مختلف دنيا از دريچه نقاشي کودکان مورد ارزيابي قرار گرفته است ، افزود: در داوري آثار اين نمايشگاه سعي شده است تا کارهاي کودکانه نسبت به کارهايي که حضور فکر بزرگسالان در آنها احساس مي شود ، برتري داشته باشند. 43 نشان طلا ، 47 نشان نقره و 53 نشان برنز ، جوايز برندگان ويژه اين مسابقه بود که به 28 کشور از جمله برندگان ايراني تعلق گرفت.

گفتني است ، در اين مسابقه بين المللي به 622 اثر از 14 هزار و 949 اثر رسيده به کانون نيز ديپلم افتخار اهداء شد و پس از ايران ، کشور ژاپن با 9 مدال ، برنده بيشترين تعداد جوايز اين دوره از مسابقات شد.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
بم ، در يک مجموعه تصوير شد

کتاب مجموعه عکسهاي جاسم غضبان پور با عنوان «بم» منتشر شد.
اين کتاب که در 2بخش بم پيش از زلزله و بم پس از زلزله توسط انتشارات تيس منتشر شده است ، زندگي فرهنگي ، اجتماعي و اقتصادي اين شهر را نشان مي دهد.
در بخش نخست که به بم پيش از زلزله اختصاص دارد ، آثار تاريخي اين شهر از جمله ارگ و برخي از خانه هاي تاريخي آن به تصوير درآمده اند. در اين بخش آثار مربوط به توليد و جمع آوري خرماي مرغوب اين شهر جلوه ديگري دارد ، بم پس از زلزله که بخش دوم اين کتاب را به خود اختصاص داده است ويراني ، آوار ، کشته شدگان ، کفن و دفن و مويه بر رفتگان اين فاجعه بزرگ ، در قالب عکس هايي ارائه داده شده است.

جاسم غضبان پور از عکاسان جبهه و جنگ است که تاکنون چندين کتاب عکس در خصوص ايران و جنبه هاي مختلف زندگي را در اين سرزمين ارائه کرده است.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
صداي محمد نوري ، جشنواره موسيقي فجر را به کرمان برد

جشنواره موسيقي فجر امروز در حالي به سومين روز برپايي خود قدم مي گذارد که شهر کرمان از ديروز ميزبان برگزاري پنجمين جشنواره موسيقي مقامي نواحي ايران شده است.
به گزارش خبرنگار ما ، امسال صداي محمد نوري جشن موسيقي فجر را به کرمان برد تا مردم کرمان در زلالي صداي نوري ، غمهايشان را فراموش کنند. کنسرت محمد نوري که روز پنجشنبه به نفع زلزله زدگان بم برگزار شد ، برنامه آغازين نوزدهمين جشنواره موسيقي فجر در کرمان بود. ستاد خبري نوزدهمين جشنواره موسيقي فجر نيز گزارش داد، استقبال از اين اجرا که با يک دقيقه سکوت به احترام جان باختگان زلزله بم همراه شد ، به اندازه اي بود که علاوه بر پر شدن سالن 4هزار نفري شهداي کارگر کرمان ، بالغ بر 500نفر نيز به صورت ايستاده ، اين کنسرت را تماشا کردند. محمد نوري در ابتداي اين کنسرت ، براي بازماندگان حادثه بم ، آرزوي صبر و شکيبايي کرد و در ادامه به اجراي قطعات شاليزار، خموشي هاي ساحل ، آرزوها ، مارال ، ايران ايران ، چوپان ، جمعه بازار و...پرداخت. وي قطعه «زمزمه» را به ياد شادروان ايرج بسطامي اجرا کرد. پنجمين جشنواره موسيقي مقامي نواحي ايران که برگزاري آن به دليل فاجعه زلزله بم به تعويق افتاده بود ، ديروز با پيام وزير ارشاد کار خود را آغاز کرد. وي در پيام خود با اشاره به هجوم آوار حادثه غمبار بم بر اهالي فرهنگ و هنر و موسيقي ، افزوده است : اين هجوم آن گونه بود که نواي محزون زنده ياد ايرج بسطامي را همراه با هنر ارزنده ديگر هنرمندان به حق پيوسته زير خروارها عشق در دلهاي سوگوار شيفتگان فرهنگ و هنر مدفون کرد به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، احمد مسجد جامعي به فرا رسيدن چهلمين روز درگذشت قربانيان فاجعه بم ، اشاره کرده و آورده است : هنرمندان ، سوگواره موسيقي مقامي نواحي را به پاسداشت نام آنها که قريب 40 روز است از ميان ما رفتند ، برپا دارند و سازهاي مهرباني کوک کرده و سمفوني اميد به الطاف يگانه عظيم هنرآفرين را در رگهاي زخمي نخلهاي دلشکسته جاري کنند. ديروز و در اولين روز بر پايي جشنواره موسيقي مقامي نواحي ايران ، هنرمندان و گروههاي حاضر به اجراي «سوگ آوا» پرداختند. علي شوقي از کرمانشاه به اجراي مقام «چمري» با سرنا و دهل پرداخت ، و طاهر يارويي مقام «مور» را اجرا کرد. مقامهاي «چمري» و «مور» از جمله سوگ آواهاي مناطق غرب ايران هستند که اولي هنگام تشييع جنازه نواخته مي شود و دومي آوازي غمناک است که در آن صفات فرد در گذشته ، بيان مي شود. از ديگر سوگ آواهاي اجرا شده در نخستين روز اين جشنواره ، مي توان به اجراي دو مقام طالبا و همراهي با تار محمدرضا اسحاقي اشاره کرد. اين دو مقام در مناطق شمال شرقي کشور اجرا مي شوند. پنجمين جشنواره موسيقي مقامي نواحي کرمان تا 19 بهمن بر پاست و در آن 80 نوازنده همراه پيشکسوتان موسيقي مقامي کشور از جمله حاج قربان سليماني ، (نوازنده دو تار) ، طاهر يارويسي (نوازنده تنبور) ، عبدالله سروراحمدي (نوازنده دو تار) ، رحيم اميني (نوازنده دف) و فرج عليپوري (نوازنده کمانچه) به اجراي برنامه مي پردازند. اولين و دومين روز جشنواره موسيقي فجر (پنجشنبه و جمعه) با استقبال خوب مردم مواجه شد. به گزارش خبرنگار ما ، در اولين روز اين جشنواره ، اجراي گروه «پارس نظر» به سرپرستي ناصر نظر تماشاگران بسياري را به تالار وحدت کشاند. پيش از گروه پارس نظر «فرهنگ شريف» نيز در همين تالار برنامه اجرا کرد. گروه شمش به سرپرستي کيخسرو پورناظري از ديگر گروههايي بود که در اين روز به اجراي برنامه پرداخت.

در دومين روز جشنواره موسيقي فجر ، تالارهاي وحدت و فرهنگسراي نياوران ميزبان 3 گروه خارجي بودند. در سئانس دوم تالار وحدت (ساعت 17) ارکستر ملي آذربايجان به اجراي قطعاتي از موسيقي آذري پرداخت.

در برنامه اين ارکستر که به رهبري «توفيقي باکي خان اف» اجرا شد، قطعه اي در سوگ از دست رفتگان حادثه بم اجرا شد. در فرهنگسراي نياوران نيز 2گروه موسيقي از کشورهاي آلمان و ايتاليا به اجراي برنامه پرداختند. گروه موسيقي آلمان که ديروز در فرهنگسراي نياوران برنامه اجرا کرد و فردا در تالار وحدت به صحنه مي رود ، امسال با يک ساز جديد به جشنواره موسيقي فجر آمده است اين ساز «استيک» نام دارد و نوازنده آن هانس هارتمن است ساز استيک را «امت تمپن» موسيقيدان امريکايي ساخته است.

.jamejam
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
نمايشگاه آثار نقاشي سزان در موزه اگوستن

جام جم :
موزه اگوستن شهر تولوز فرانسه يك نمايشگاه از برجسته ترين آثار نقاشي پل سزان نقاش مشهور فرانسوي را برگزار كرده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني كانال 2 فرانسه ، موزه اگوستن شهر تولوز يك نمايشگاه از برجسته ترين تابلوهاي نقاشي پل سزان كه به مجموعه والتر گيوم تعلق دارند را برگزار كرده است.

با توجه به اين كه چند ماه تا بازگشايي موزه ملي اورانژي كاخ توييلري باقي مانده است ، اين موزه اين مجموعه را براي برگزاري اين نمايشگاه به موزه اگوستن امانت داده است.

تابلوهايي كه در اين نمايشگاه به نمايش درآمده اند نمايانگر نبوغ پل سزان به عنوان يك نقاش پرتره ، منظره و طبيعت بيجان هستند و در عين حال خصوصيت سزان را به عنوان يك بنيانگذار هنر معاصر نشان مي دهند.
پل سزان در سال 1839 متولد و در سال 1906 ميلادي درگذشت.
نمايشگاه تابلوهاي پل سزان تا روز 15 مارس سال 2004 ميلادي در موزه اگوستن شهر تولوز فرانسه داير است.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
درگذشت جان هنچ نقاش ميكي ماوس
جام جم
شركت والت ديسني اعلام كرد ، جان هنچ نقاش رسمي ميكي ماوس كه از سال 1939 ميلادي تصاوير اين شخصيت كارتوني را نقاشي مي كرد روز پنجشنبه 5 فوريه در سن 95 سالگي درگذشت.

به گزارش شبكه تلويزيوني كانال 2 فرانسه ، جان هنچ به دليل سكته قلبي در يك بيمارستان شهر بوربانك ايالت كاليفرنيا درگذشت.
جان هنچ از سال 1939 ميلادي به عنوان نقاش براي فيلم كارتوني «فانتازيا» به استخدام شركت والت ديسني درآمد.
او تا زمان بازنشستگي نقاش رسمي شخصيت كارتوني ميكي ماوس بود.
وي در عين حال در فيلم هاي كارتوني مشهوري از جمله «دومبو» ، «پترپان» و «سيندرلا» همكاري داشته است.
جان هنچ در نويسندگي و نيز جلوه هاي ويژه چيره دست بود و در سال 1955 ميلادي جايزه اسكار جلوه هاي ويژه براي فيلم «20 هزار فرسنگ زير دريا» را كسب كرده بود.
 

Sabzine

Registered User
تاریخ عضویت
11 نوامبر 2003
نوشته‌ها
137
لایک‌ها
142
محل سکونت
تهران
ماشاالله .... چه كرده اين خوبي كن !
آقا شما احتمالا تو خبرگزاري اي .... جايي كار نميكني ؟! ;)
دست درد نكنه ممنون از خبرات .
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا