• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

انجمن مدیریت

mojtaba2741

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,792
لایک‌ها
17
سن
42
محل سکونت
Tehran
دوست عزیز یه نقدی بکنم ؟!!!....
34.gif


مطالبتون رو مختصر تر بنویسین ... خیلی سخته خوندنشون ...

جملات و قسمت های مهم رو Bold کنین که از یکنواختی در بیاد ...

در اصل به صورت تیتر وار و کپسولی مطلب بنویسید ... تجربه نشون داده که مطالب بلند توی فروم زیاد جواب نمی ده ...
23.gif
سلام
خواهش می کنم دوست عزیز،اتفاقا" پیشنهاد خوبی در رابطه با بلاد کردن قسمتهای مختلف به من دادید،البته مطالبی که منبع نداره نوشته های خودم هست،اما اونهایی که منبع دارن نوشته های دیگران و نمی دونم شاید جدا کردن و بلاد کردن برخی از قسمتها مورد نظر نویسنده نباشه،گرچه من با نویسنده در ارتباطم و می تونم اجازه بگیرم،
در هر صورت از پیشنهادتون استقبال می کنم و سعی می کنم که اولا" مطالب رو به چند بخش تقسیم کنم و ثانیا" همونطور که گفتید مطالب مهم رو مشخص تر کنم،
اگر موارد دیگری هم به ذهنتون می رسه بفرمایید،
بازهم ممنونم،
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
40
محل سکونت
real WORLD :}
اینجا چند وقته که پست جدیدی گذاشته نشده؟؟

میشه برای پست گذاشتن سخت نگیرید؟!؟!
 

mojtaba2741

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,792
لایک‌ها
17
سن
42
محل سکونت
Tehran
اینجا چند وقته که پست جدیدی گذاشته نشده؟؟

میشه برای پست گذاشتن سخت نگیرید؟!؟!

سلام؛
به خاطر فعالیتهای کاری به شدت مشغولم؛اما سعی می کنم گزارشهایی که به خاطر کارم ارائه می کنم رو هم اینجا ارائه کنم تا جبران مقالات مدیریتی رو بکنه؛گرچه خیلی هاش رو نمیشه به دلایلی اینجا قرار داد؛اما اونهایی که کلان و عمومی هستند رو اینجا ارائه خواهم کرد.
انشاله اگر کارشناسی ارشد هم قبول بشم؛کارهای دانشگاهیم رو هم اینجا ارائه می کنم؛گرچه در سایتهای دیگری هم ؛در بحثهای پرسش و پاسخ شرکت می کنم؛و دوست دارم که دوستانی که مطالب رو می خونن؛نظر بدن؛حتی اگر رشته مدیریت نیستن؛مطمئن باشید پرسش ها و ارائه نظرات شما من رو به پاسخ گویی و فعالیت و کندوکاو تشویق می کنه و حداقل این نفع رو برای من داره که دنبال مطالب جدید برم و مطالب جدید یاد بگیرم؛
دوستان مدیریتی؛راحت باشید و نظر بدید؛مقالات خودتون رو ارائه کنیدو در بحثها شرکت کنید؛
موفق باشید.
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
40
محل سکونت
real WORLD :}
کلمه ERP در اصل مخفف واژگان Enterprise Resource Planning یا سامانه تخصیص منابع سازمان است که طیف وسیعی از فعالیتهای مختلفی که به بهبود عملکرد سازمان منتهی می شود را در بر دارد. ERP توسط برنامه های کاربردی با چندین زیربرنامه کاربردی پشتیبانی می شود که فعالیتها را در گستره واحدهای عملیاتی سازمان یکپارچه می سازد. این فعالیتها می تواند بازه وسیعی از مدیریت تولید، خربد قطعات، کنترل موجودی انبار، ارسال مواد به واحدهای تولیدی تا ردگیری سفارشات را شامل شود. ERP همچنین می تواند زیر برنامه های کاربردی در زمینه مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی سازمان را هم در بر داشته باشد...



تعریف

ERP سیستمی است که دارای اهداف، اجزا و محدوده مشخص و معینی است. در ادامه ERP را بر حسب هر یک از این جنبه ها تعریف می کنیم. هدف ERP – هدف از یک سیستم ERP بهبود و تسریع فرایندهای داخلی کسب و کار سازمان است که برای نیل به این منظور عموماً به مهندسی مجدد فرایندهای سازمان نیاز است.

اجزای یک سیستم ERP

نرم افزار ERP - هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است. نرم افزار ERP در عمل بر مبنای زیر برنامه های کاربردی قرار دارد. هر یک از زیر برنامه های کاربردی فعالیتهای عملیاتی بخشی از سازمان را به شکل مکانیزه شبیه سازی می کند. زیر برنامه های معمول نرم افزارهای ERP مدیریت تولید، خرید مواد اولیه، کنترل موجودی انبار،، ارسال مواد به واحدهای تولیدی و ردگیری سفارشات را پوشش می دهد.

فرایندهای کسب و کار کارآمد – فرایندهای کسب و کار سازمان به سه سطح کلی تقسیم بندی می شوند – فرایندهای استراتژیک، کنترلهای مدیریتی و کنترلهای عملیاتی. ERP ها به تدریج به راه حلهای جامعی برای کارآمد کردن فرایندهای سازمان در هر سه سطح مذکور ارتقا یافته اند. بخش عمده ای از موفقیت سیستمهای ERP به یکپارچه کردن فعالیتها در کل سازمان باز می گردد.

کاربران- کاربران سیستمهای ERP می توانند کلیه کاربران سازمان در هر سطحی از هرم سازمانی را شامل شوند.

معمولترین سیستم عامل برای کاربری نرم افزارهای ERP سیستم عامل UNIX می باشد. علاوه بر این Windows NT و Linux دیگر سیستمهای عامل مورد استفاده برای نرم افزارهای ERP اند اما اکثر سیستمهای ERP بزرگ بر مبنای سیستم عامل UNIX قرار دارند. UNIX سیستم عاملی است که در اصل برای استفاده همزمان جندین کاربر طراحی شده و پروتکل ارتباطی TCP/IP را در خود دارد. از دید فنی دلایل زیادی برای توجیه قرارگیری ERP بر روی سیستم عامل UNIX وجود دارد.



محدوده سیستم ERP – محدوده سیستم ERP از محدوده سازمانی که ERP در آن پیاده سازی می شود کوچکتر است. بر عکس ERP مرز سیستمهای زنجیره تأمین و تجارت الکترونیک از محدوده سازمان فراتر رفته و تا تأمین کنندگان ، شرکا و مشتریان سازمان گسترش می یابد. با این حال، عملاً پیاده سازی بسیاری ا ز سیستمهای ERP مستلزم یکپارچه سازی با سیستمهای اطلاعاتی خارج از محدوده سازمان است

زیر برنامه کاربردی سیستمهای ERP

سیستمهای برنامه ریزی تخصیص منابع سازمان (ERP) گستره وسیعی از فعالیتهای لازم برای بهبود عملکرد فرایندهای داخلی سازمان را در بر دارد. ERP توسط برنامه های کاربردی با چندین زیربرنامه کاربردی پشتیبانی می شود که فعالیتها را در گستره واحدهای عملیاتی سازمان یکپارچه می سازد. این فعالیتها می تواند بازه وسیعی از مدیریت تولید، خربد قطعات، کنترل موجودی انبار، ارسال مواد به واحدهای تولیدی تا ردگیری سفارشات را شامل شود. ERP همچنین می تواند زیر برنامه های کاربردی در زمینه مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی سازمان را هم در بر داشته باشد.

زیربرنامه برنامه ریزی تولید ERP

سیستمهای ERP در اصل تحول یافته سیستمهای برنامه ریزی نیازمندی تولید یا (MRP) II هستند. بسیاری از تأمین کنندگان ERP و شرکتهای مشاور در زمینه ERP ، دانش و تجربه موثری در زمینه زیر برنامه های برنامه ریزی تولید دارند. برنامه ریزی تولید تلاش دارد استفاده از منابع موجود را بهینه کرده و به این ترتیب کل فرایند برنامه ریزی در سازمان از طریق برنامه ریزی تولید تقویت کند. این زیر برنامه نیازمندی مواد اولیه، تخصیص بهینه منابع با توجه به داده های تولید و فروش در گذشته و نیز پیش بینی حجم فروش را برای کاربر ارائه تعیین می کند

زیر برنامه خرید ERP

زیر برنامه خرید تأمین مواد اولیه مورد نیاز را برنامه ریزی می کند. این زیر برنامه فرایندهای تعیین تأمین کنندگان بالقوه، ارزیابی تأمین کنندگان، مذاکرات قیمت، ارائه سفارش خرید به تأمین کننده و تهیه صورت حساب را مکانیزه می نماید. زیر برنامه خرید ارتباط تنگاتنگی با موجودی انبار، مدیریت مالی و برنامه ریزی تولید دارد. به عبارت دیگر این زیر برنامه بخش مرکزی مدیریت زنجیره تأمین است.

زیر برنامه موجودی انبار ERP

زیر برنامه موجودی انبار تمام فرایندهای مربوط به نگهداری سطح موجودی انبار را پوشش می دهد. فعالیتهای مدیریت انبار شامل تشخیص نیازمندیهای انبار، هدف گذاری، گزینه ها و راهکارهای کسری قطعات، ردگیری مصرف هر یک از قطعات، موازنه انبار و گزارش وضعیت موجودی انبار است. یکپارچه سازی کنترل موجودی انبار با فروش، خرید و مدیریت مالی به تولید گزارشهایی به موقع و کارآمد از سطوح عملیاتی منجر خواهد شد.

زیرسیستم فروش ERP

درآمد حاصل از فروش محصول برای سازمانهای تجاری به مثابه خون برای اندامهای زنده اهمیت دارد. زیرسیستم فروش فعالیتهایی نظیر دریافت سفارش، زمانبندی سفارشها، حمل و نقل و صدور صورتحساب را در بر دارد. زیرسیستم فروش می تواند با سایت تجاری شرکت یکپارچه عمل کند. بسیاری از زیرسیستمهای فروش ارائه شده از سوی تأمین کنندگان ERP خدمتی به نام پیشخوان الکترونیکی را به عنوان جزئی از یک سیستم ERP ارائه می دهند.

زیرسیستم مدیریت مالی ERP

هم سازمانهای انتفاعی و هم سازمانهای غیر انتفاعی از پیاده سازی زیرسیستم مدیریت مالی ERP بهره مند می شوند. این زیر سیستم در برخی از ERP ها به عنوان بخش اصلی سیستم مطرح است. زیر سیستم راهبری فعالیتهای مالی، جمع آوری داده های مالی از تمام بخشهای سازمان و تولید تمام گزارشهای مالی مورد نیاز یک سازمان مانند ترازنامه، دفتر کل و گزارشهای مالی فصلی و یا ماهانه را بر عهده دارد.

زیرسیستم منابع انسانی ERP

زیر سیستم مدیریت منابع انسانی یکی دیگر از زیر سیستمهای پرکاربرد ERP است. این زیر سیستم فعالیتهای مرتبط با پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان سازمان را انجام می دهد. پایگاه کاملی از داده های مربوط به پرسنل شامل اطلاعات تماس، جزئیات محاسبه و مبنای حقوق و دستمزد، ساعات حضور و غیاب، ارزیابی عملکرد و ارتقا شغلی افراد در این سیستم تولید و نگهداری می شود. زیر سیستمهای منابع انسانی پیشرفته تر با سیستمهای مدیریت و مستندسازی دانش در داخل سازمان نیز یکپارچه است تا بتواند حداکثر استفاده از تخصصهای موجود را برای سازمان ممکن سازد.


هادی مشگان- کارشناس رشته مدیریت صنعتی
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
40
محل سکونت
real WORLD :}
من مجددا عرض ادب و احترام دارم!

دوستان کسی اینجا رشته مدیریت رو خونده؟؟

من تازه کارم توی این زمینه!!احساس می کنم خیلی شاخه داره!!

آیا کسی میتونه این شاخه ها را با پیش نیاز تعریف کنه؟و بگه در هر گروه و دوره باید چه مطالبی رو یاد گرفت؟

با سپاس
 

mojtaba2741

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,792
لایک‌ها
17
سن
42
محل سکونت
Tehran
سلام دوست من،
بنده مدیریت خوندم،اما شما معرفی گرایشهای مدیریت رو برای چه مقطعی مد نظرتون هست؟کارشناسی یا کارشناسی ارشد؟منظورم این هست که شما لیسانس رشته دیگه ای هستید و یا تازه قصد دارید وارد دانشگاه بشید؟
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
40
محل سکونت
real WORLD :}
سلام دوست من،
بنده مدیریت خوندم،اما شما معرفی گرایشهای مدیریت رو برای چه مقطعی مد نظرتون هست؟کارشناسی یا کارشناسی ارشد؟منظورم این هست که شما لیسانس رشته دیگه ای هستید و یا تازه قصد دارید وارد دانشگاه بشید؟

سلام

من لیسانس نرم افزار هستم.

اما کلی می خواستم بدونم!و شاید به صورت مطالعه آزاد بخوام بخونم.البته ممنون می شم یه توضیح کامل در مورد رشته های تحصیلیش هم بدید.

موفق باشید و پیروز
 

mojtaba2741

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,792
لایک‌ها
17
سن
42
محل سکونت
Tehran
خوب،با استفاده از توضیحاتی که در سایتهای دیگه سراغ دارم،سعی می کنم که به معرفی گرایشهای مدیریت بپردازم،

مدیریت بازرگانی
هدف از این رشته عبارت است از :

آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی

افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای مختف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات متخذه .

افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی ، اقتصادی ، تکنولوژیکی و سیاسی و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید

ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای

نقش و توانایی :

فارغ التحصیلان این رشته با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازارگانی و بازاریابی ، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند ، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند .

انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند .

علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است ، مشغول بکار شوند.

مديريت صنعتي




هدف از این رشته عبارت است از :

آموزش نیروی انسانی متخصص ، مورد نیاز کارخانه ها ، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با تئوریهای نوین مدیریت صنعتی

نقش و توانایی :

فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در قسمتهای مدیریت تولید ، اداره حفاظت فنی ، و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول بکار شوند . ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارا می باشند .

شرکت کنندگان در این دوره ، علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی ، با زمینه های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا خواهند شد .

مدیریت تکنولوژی – انتقال تکنولوژی


هدف از این رشته عبارت است از :

پرورش کادر متخصص در یکپارچه سازی علوم پایه و مهندسی و دانش و روشهای مدیریت

این رشته یک تخصص میان رشته ای می باشد که بین علوم مختلف از جمله علوم طبیعی ، اجتماعی ، تجزیه صنعتی ، تئوری کسب و کار و مهندسی ارتباط برقرار می نماید .

نقش و توانایی :

این رشته هم در ابعاد ملی و هم در ابعاد سازمانی و فردی می باشد و مواردی از قبیل سیاست علم و تکنولوژی ، فرآیند نوآوری تکنولوژی ، مدیریت تحقیقات ، زیرساختار و تغییرات تکنولوژیک تحقیقات و کارآفرینی تکنولوژیک و سرمایه گذاریهای جدید ، چرخه عمر محصول و چرخه عمر فرآیند ، برنامه ریزی و پیش بینی تکنولوژی و موارد زیادی از این عناوین جزء دانش این رشته می باشد .


مدیریت کارآفرینی



هدف از این رشته عبارت است از :

مدیریت کارآفرینی عبارت است از مجموعه ای از نظریه ها ، فنون و روشهای هدایت اثربخش فعالیتهای کارآفرینی . هدف از اجرای دوره کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت فعالیتهای کارآفرینی در بخش خصوصی ، دولت و بخش عمومی می باشد .

نقش و توانایی :

شرکت کنندگان در این دوره بهتر است دارای تجربه کار عملی در یکی از بخشهای خصوصی ، عمومی و دولتی باشند . دانش آموختگان رشته کارآفرینی بعنوان مدرس ، مدیران موسسات ، پژوهشگران و متخصصین مدیریت کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصه های اقتصادی – اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک نمایند .

و این گرایش ارشد به درد شما می خوره و صد در صد می تونید توش موفق باشید و مطمئنم شما رو ارضا می کند،

مدیریت فناوری اطلاعات


هدف از این رشته عبارت است از :

تربیت کادر متخصص جهت ایجاد پایگاه اطلاعات در سازمان که به تصمیم گیری بهتر مدیران منتهی می شود .



نقش و توانایی :

فارغ التحصیلان این رشته با کسب اطلاعات جدید فناوری اطلاعات در زمینه اتوماسیون اداری و در طرحهای تحقیقاتی صنعت مشغول بکار شوند



ليست دروس رشته مديريت فناوري اطلاعات در كارشناسي ارشد

دروس پيش نياز: (6 واحد)

كامپيوتر

آمار

روش تحقيق



دروس اصلي : (24 واحد)

تئوري مديريت پيشرفته ،‌ مديريت رفتار سازماني پيشرفته ، تحليل آماري ، سيستمهاي اطلاعات مديريت پيشرفته ، مديريت منابع اطلاعاتي ، تحقيق در عمليات پيشرفته ، تحليل و طراحي سيستمهاي ساختار يافته ،‌ سيستمهاي مديريت بانكهاي اطلاعاتي ،‌ سيستمهاي معين تصميم گيري و خبره ، فن آوري اطلاعات ،‌ پايان نامه



8 واحد مربوط به گرايشها : (يكي از 3 گرايش زير بايد انتخاب شود)



گرايش **** كيفيت فراگير :

مديريت كيفيت فراگير (TQM)

مهندسي رويه هاي اجرايي و ابزار طراحي فرآبند ها

استانداردهاي مديريت كيفيت فراگير

ن قش فناوري اطلاعات در تحقق مديريت فراگير (ISO)



گرايش مديريت منابع اطلاعاتي

كاربرد فناوري اطلاعات در سازمان

مهندسي نرم افزار به كمك كامپيوتر (CASE)

روش شناسي ايجاد سيستمهاي اطلاعاتي

موارد عملي سيستمهاي اطلاعاتي



گرايش سيستمهاي اطلاعاتي پيشرفته

سيستمهاي خبره

سيستمهاي پشتيباني تصميم گيري

سيستمهاي اطلاعاتي استراتژيك

منطق فازي و هوش مصنوعي

مدیریت دولتی




هدف از این رشته عبارت است از :

آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها ، اداره ها و شرکتهای دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روشهای علمی در مدیریت .

نقش و توانایی :

فارغ التحصیلان می توانند مشاغلی از قبیل کارشناسی اداری ، امور کارکنان ، تشکیلات و روشها ، طبقه بندی مشاغل ، حقوق و دستمزد ، برنامه ریزی پرسنلی و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده دار شوند .

شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت ، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند .

ضرورت و اهمیت این دوره در آشنا سازی مدیران رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص بعنوان رابط میان مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولاً مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار می شوند

رشته MBA





تعريف و هدف

دوره كارشناسي ارشد مديريت سازمان كه معادل Master of Business Administration (MBA) است به منظور پرورش مديران كارآمد براي اداره سازمانهاي اقتصادي - اجتماعي، توليدي و خدماتي طراحي شده است.

رشته MBA يا کارشناسی ارشد مديريت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پيداست تنها مديريت بازرگانی نيست ، از آنجا که در ايران آموزش مديريت به سه شاخه بازرگانی ، صنعتی و دولتی تقسيم می شود برای اكثر متقاضيان اين گمان پيش می آيد که MBA تنها در بر گيرنده مباحث مديريت بازرگانی است و به طور مثال برای مديريت صنعتی بايد به سراغ رشته ديگری رفت در حالی که اين تصور کاملا اشتباه است.

MBA مديريت Business است و Business يعنی کليه عملياتی که از توليد تا فروش و خدمات پس از فروش کالا يا خدمات را شامل ميشود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.

برای رشته MBA حدود 30 گرايش مختلف در کشور های مختلف تعريف شده است. اما چهار گرايش اصلی اين رشته که تقريبا در همه دانشگاه ها تدريس می شوند به شرح زير است:

1- بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )

2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی ( Finance )

3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation )

4- مدیریت منابع انسانی ( Human Resources )

امروزه حتی MBA با گرايش هايی مانند تجارت الکترونيک و فن آوری اطلاعات نيز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذيری بالا و نياز روز افزون به فارغ التحصيلان اين رشته است.

متاسفانه امروزه بسياري بدون توجه به محتواي MBA آن را با نام مديريت سازمان مي شناسند و تنها به بخش بسيار کوچکي از اهدافي که در اين دوره بررسي مي شود مي پردازند. اگر بخواهيم تعريفي دقيقتر از اهداف MBA داشته باشيم بايد توجه داشت که هدف اين دوره پذيرش فارغ التحصيلان دوره هاي كارشناسي در رشته هاي مختلف به خصوص رشته هاي فني و مهندسي و پرورش افرادي است كه قادر باشند در زمينه هاي ذيل انجام وظيفه نمايند :

(1) اداره و راهبري مؤثر و كارآمد سازمان يا يك بخش تخصصي از آن نظير بخش هاي توليدي، بازاريابي و فروش، اطلاعات و مالي

(2) ايجاد تحول در يك بخش تخصصي سازمان

(3) طراحي، هدايت و رهبري تحول در كل سازمان پس از كسب تجارب عملي در مديريت

(4) كارآفريني با ايجاد فعاليت هاي جديد در درون سازمان و يا ايجاد سازمانهاي جديد

(5) ارائه خدمات مشاوره اي و مطالعاتي در زمينه هاي مزبور به مديران سازمانهاي اقتصادي و اجتماعي

اين اهداف تقريبا" در تمام جهان يکسان هستند. به عنوان نمونه ( Harvard Business School(HBS

که يکي از معتبر ترين Business School هاي جهان مي باشد،هدف دوره و قابليتهاي مورد نظر فارغ التحصيلان خود را به شرح زير مي داند:

1- a transformational experience for students who will go on to change the lives of those around them

2- Builds a foundation for a life time of leadership

3- Developing abilities to look beyond the present, envisioning what might be and how to accomplish it .

افراديكه در اين دوره پذيرفته ميشوند، حداقل دوره كارشناسي را در يكي از رشته هاي دانشگاهي گذرانده و با حوزه تخصصي دوره كارشناسي آشنائي پيدا كرده اند. اين افراد پس از فراگرفتن دانش مديريت و تمرين مهارتهاي مديريتي در اين دوره ، نيروهاي ارزنده اي خواهند شد كه مي توانند با تركيب دانش تخصصي و مديريتي خود در جهت تحقق هدفهاي بالا نقش مهمي در بهبود مديريت جامعه ايفا نمايند.

در فرصتی مناسب سعی می کنم که زیر گرایشهای هر کدام از گرایشهای فوق را نیز به مرور معرفی کنم،مثلا" در رشته مدیریت بازرگانی،زیر گرایشهایی همانند مدیریت مالی،مدیریت بازاریابی؛مدیریت صادرات و واردات،مدیریت بازاریابی بین الملل،مدیریت استراتژیک و ... وجود دارد،
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
40
محل سکونت
real WORLD :}
ممنونم از توضیحات جامع و کامل شما!

من به همه این رشته ها علاقه مندم.اما فکر می کنم MBA مدیریتی شامل شاخه های دیگه باشه!!آیا شما می دونید من کجا می تونم این رشته رو به صورت مجاری بخونم؟؟(غیر حضوری)
 

mojtaba2741

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,792
لایک‌ها
17
سن
42
محل سکونت
Tehran
در مورد دوره های غیر حضوری اطلاعی ندارم،
اما بنده فکر می کنم با توجه به رشته پیشین شما،شما در مدیریت آی تی موفق تر باشید.بنده ام بی ای را در ایران رشته مناسبی نمی دانم،چون کپی نا موفقی از این رشته در خارج از کشور است،گرچه در دانشگاه شریف برخی اساتید مطرح هم مشغول فعالیت هستند؛
 

mojtaba2741

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,792
لایک‌ها
17
سن
42
محل سکونت
Tehran
کانال بازار یابی عبارت است از:. كانال بازاريابي شامل تعداد زيادي از عاملين و يا واسطه هاست كه در فرآيند معاملات شركت مي كنند تا با همكاري هم كارايي كانال را ارتقا بخشند،به عبارت بهتر،کانال توزیع به مجموعه ای از شرکتها و موسسات گویند که در فرآیند تحویل کالا و یا خدمت به مشتری نهایی با هم همکاری می کنند.بنابر این تولید کننده و مصرف کننده نهایی نیز جزء کانال می باشند.در یکی دیگر از تعاریف،کانال ارزش عبارت است از شبکه خلق ارزش برای مشتریان.
ضرورت وجود کانال توزیع
1-بسیاری از تولید کنندگان توانایی مالی لازم را برای بازاریابی مستقیم ندارند.
2-برای دستیابی به صرفه جویی های ناشی از توزیع کلان،بسیاری از شرکتها باید وسطه گی کالاهای دیگر توزیع کنندگان را نیز بر عهده گیرند.(مثلا فرض کنید شرکتی در کار تولید خمیر دندان است،آیا این شرکت می تواند راسا" نسبت به تاسیس فروشگاههایی اقدام کند که صرفا" خمیردندان عرضه می کند؟آیا شما چنین فروشگاهایی را دیده اید؟یا اینکه باید با مجموعه ای دیگر از کالاها همانند مسواک،نخ دندان،دهان شویه ها و... ارائه شود).
3-در صورت وجود توانایی مالی برای تولید کنندگان برای اینکه خود اقدام به بازاریابی کنند،باز هم به صرفه تر است تا این توانایی مالی را در حرفه اصلی خود صرف کنند تا احتمالا" بازده بیشتری از سرمایه گذاری عایدشان شود.(فرض کنید شرکتی توانایی مالی را برای توزیع دارد،اما در مراحل اول آیا تجربه لازم را برای بازاریابی دارد؟تجربه ای که یک توزیع کننده حرفه ای در طول سالها کسب کرده است؟)
4-استفاده از واسطه ها به میزان زیادی از حجم کار می کاهد و سبب می شود که شرکت تمام توانش را صرف فرآیند تولید خود بنماید.

وظایف یک کانال توزیع عبارت است از:
1-اطلاعات:جمع اوری اطلاعات از محیط و به خصوص مشتریان و رقبا
2-تبلیغات:تبلیغات در مورد کالا و ترغیب مشتریان به خرید کالای ما(حتما" بارها شده وارد مغازه ای شدید و کالای خاصی را طلب می کنید و مغازه دار صرفا" از یک برند خاص طرفداری کرده و شما را حتی با وجود قیمت پایینتر به خرید آن کالا با آن برند ترغیب می کند)
3-تماس:جستجو و برقراری ارتباط با خریداران بالقوه
4-انطباق:شکل دادن و جور کردن کالا با نیازهای خریدار.(فرض کنید قرار است میوه بخرید،آیا به فروشگاهی می روید که صرفا" در آن پرتغال به فروش می رسد و یا از فروشگاهی خرید می کنید که در آن انواعی از میوه ها وجود داشته باشد؟شما تا به حال به اجناس سوپر مارکتها دقت کرده اید؟تلاش بر این است که جنس مشتری جور بوده تا تمام نیازهای خود را با یک بار خرید برطرف کند)
5-مذاکره:توافق بر سر قیمت و سایر شرایط معامله به نحوی که امکان مالکیت کالا فراهم آید.(برای مثال این موضوع می توان به فروشگاههایی اشاره کرد که اجناس و لوازم منزل را به صورت اقساط به فروش می رسانند تا بدین نحو عده بیشتری توانایی خرید داشته باشند،مثال بارزتر فروش اتومبیل از طریق شرکتهای لیزینگ می باشد).این مذاکرات در طول کانال توزیع انجام می پذیرد.
6-توزیع فیزیکی:حمل و نقل و انبار کالا
7-تامین مالی:تامین وجوه و استفاده از آن برای هزینه های توزیع
8-مخاطره پذیری:قبول مخاطرات مربوط به انجام کار توزیع(اگر مثلا" ماشین حمل کالای ما برای فروشگاها به سرقت برود،مسئولیت به عهده توزیع کننده است)در حقیقت مسئولیت رسیدن سالم کالا و محصولات به دست مصرف کننده به عهده سیستم توزیع است.
با کمک 5 وظیفه اول معاملات شکل گرفته و با کمک سه وظیفه آخر به انجام می رسند.همگی این وظایف دارای سه ویژگی مشترکند:صرف شدن منابع نه چندان فراوان،تخصص بیشتر،قابلیت انتقال وظایف بین اعضای کانال.

هر کانال توزیع از مجموعه ای از شرکتها تشکیل شده است که برای رساندن خدمت یا کالایی به مشتری نهایی با هم همکاری می کنند.
در یک کانل توزیع،هر عضو کانال به سایر اعضا وابسته است.همچنین هر یک از اعضای کانال در انجام یک یا چند وظیفه مهارت دارند و مجموعه این وظایف و فعالیتهاست که در نهایت به صورت یک کالا و یا خدمت به دست مشتری نهایی می رسد.بنابراین تمامی اعضاء یک کانل باید با یکدیگر همکاری مناسبی داشته باشند تا به اهداف کانال دست یابند،چرا که دست یابی به اهداف کانال،در حقیقت دست یابی به اهداف خود اعضاست.اما در عمل و در بیشتر مواقع این اتفاق نمی افتد،بسیاری از اعضای کانالهای توزیع به جای توجه به منافع کانال که بعضا" باعث نادیده گرفتن برخی منافع کوتاه مدت میشود،به اهداف کوتاه مدت خود توجه کرده و نگران رابطه و معماملاتی هستند که با سایر اعضای کانال دارند.اغلب این موسسات با وظایفی که بر عهده ایشان است مخالف هستند.این عدم توافق نهایتا" منجر به تضاد در کانال می شود.

انواع تضاد در کانالها

۱-تضاد افقی:اختلافی که بين اعضاء واقع در يک سطح،در کانالهای توزيع متفاوت بروز می کند.مثلا" بعضی از پيتزا فروشان از همکاران پيتزا فروش خود به خاطر کيفيت پايين پيتزاها به خاطر استفاده مواد اوليه نامرغوب و عدم وجود خدمات مناسب گلايه کرده و اين موضوع را باعث صدمه خوردن و منفی شدن ديدگاه مشتريان نسبت به مراکز پيتزا فروشی می دانند.

۲-تضاد عمودی:اختلافی که بين اعضای يک کانال توزيع رخ می دهد.مثلا" بعضی از شرکت ها که نمايندگی يک شرکت را به عهده می گيرند،بر خلاف قرارداد عمل کرده و مثلا" نمايندگی شرکت رقيب را نيز بر عهده می گيرند.

گاهی اوقات اين تضاد کوجب رقابت سالمی در بين اعضا می شود و در بعضی موارد بسيار خطرناک است.اداره و رفع و رجوع اين تضادها از طريق ***** مناسب ممکن است.در باره اين موضوع در آينده مفصلا" خواهم نوشت.

علل به وجود آمدن تضاد:

۱-رقابت

۲-منفعت طلبی

۳-عدم هماهنگی و مشخص نکردن وظايف برای سطوح کانال توزيع

۴-تضاد در اهداف(ناسازگاری اهداف)

۵-وابستگی:وابستگی بين اعضا کانال که با عث تعديل اهداف طرف وابسته می شود.

راههای رفع تضاد:

۱-همکاری:سهم افراد و اعضاء قوی و ذينفع را در شرکت افزايش دهيم به طوری که دارای اهداف يکسانی باشيم.

۲-جابجايی پرسنل:جابجايی افراد بين سطوح مختلف کانال توزيع،مثلا" جابجا کردن کارمند بانک بين واحد های ستادی و صف
 

mojtaba2741

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,792
لایک‌ها
17
سن
42
محل سکونت
Tehran
سلام
دوستان،نظرتون در مورد مدلهای سی آر ام چی هست؟کسی از دوستان از می تونه مدلهای سی آر ام رو شرح بده،
 

power DDL

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
288
لایک‌ها
1
بسیار تاپیک مفیدیه!

من هم سهی میکنم از مقالاتم اینجا بزارم!!
 

mojtaba2741

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,792
لایک‌ها
17
سن
42
محل سکونت
Tehran
خوب مثل اینکه کسی از دوستان نمی خواد در مورد سی آر ام و مدلهاش چیزی بگه؛
من دارم برای دانشگاه و ارائه یه پاورپوینت آماده می کنم؛بعد از اینکه ارائه دادم یه مقاله کامل هم آماده می کنم و اینجا می گذارم،
فقط یه نکته هست؛اونم اینه که نمی دونم اینجا افراد مدیریتی اصلا" سر می زنن؟
یه بحث تو گفتگوی آزاد راه اندازی می کنم؛
 

mralikh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 نوامبر 2007
نوشته‌ها
7
لایک‌ها
0
دوست عزيز با سلام !
ميخواستم بدونم نظرتون راجع به دي بي اي ( DBA : Doctor of business administrative ) چيه و تو ايران هست يا نه ؟ تفاوتش با Phd چي هستش؟
ممنون
توضيح اينكه BBA ( بي بي اي) مربوط به دوره ليسانس(Bachelor) و MBA مربوط به دوره فوق ليسانس (Master)و DBA مربوط به دكتراي مديريت اجرايي ميباشد
 

mojtaba2741

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,792
لایک‌ها
17
سن
42
محل سکونت
Tehran
دوست عزيز با سلام !
ميخواستم بدونم نظرتون راجع به دي بي اي ( DBA : Doctor of business administrative ) چيه و تو ايران هست يا نه ؟ تفاوتش با Phd چي هستش؟
ممنون
توضيح اينكه BBA ( بي بي اي) مربوط به دوره ليسانس(Bachelor) و MBA مربوط به دوره فوق ليسانس (Master)و DBA مربوط به دكتراي مديريت اجرايي ميباشد

سلام دوست عزیز؛
من تو ایران ندیدم جایی دی بی ای داشته باشند؛اما استاد زبان بنده در دانشگاه در ترم جاری؛ دی بی ای از امریکا دارند؛اما یه نکته خدمتتون بگم؛اولا" شما فرمودید مدیریت اجرایی؛اما مدیریت بازرگانی صحیح است؛(بیزینس)ضمنا" ما در ایران دکتری مدیریت بازگانی داریم؛امیدوارم بدونید که اصولا" ما ایرانیها تفاوت بین مدیریت بازرگانی و ام بی ای ایجاد کردیم؛در حالیکه هر دو یک رشته هستند؛منتها در امریکا به خاطر نزدیکی با صنعت غالب؛برخی از واحدها به سمت اون صنعت غالب کشیده شده و استاندارد یکسانی نداره؛
اما تو ایران اینگونه نیست؛متاسفانه هنوز فکر می کنیم ام بی ای موجودی عجیب و غریب است؛اما پیشنهاد می کنم که با سرچ در گوگل به این موضوع برسید که ام بی ای همان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است؛
اگر سوالی بود؛بنده در خدمتتونم.
داشت یادم می رفت؛تفاوتی با پی اچ دی نداره،منتها در رشته مدیریت بازرگانی دی بی ای مصطلح شده،
موفق باشید.
 

mojtaba2741

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,792
لایک‌ها
17
سن
42
محل سکونت
Tehran
بازاريابي از ابزارهايي است كه مي‌تواند رشد درآمدهاي بانك را افزايش دهد. بنا به گفته مديران بزرگ بانك‌هاي معروف دنيا فقط 5درصد از مشتريان بيش از 85درصد سودآوري بانك‌ها را تشكيل مي‌دهند.

همچنين تحقيقات محققان امور اقتصادي نشان داده كه بانك‌ها با افزايش مشتريان ارزنده و تراز اول خويش و ايجاد رضايت موثر در مشتريان به طور بي‌سابقه‌اي به سودآوري خود مي‌افزايند. بنابراين شايسته است كه در بازار رقابت تنگاتنگ كنوني بانك‌ها، بر اساس بند 2 و 3 سياست كلي اصل 44 قانون اساسي و احتمالا با عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني (WTO) و به تبع آن تاسيس بانك‌هاي خارجي در ايران و در ضمن با توجه به خصوصي شدن تعداد زيادي از بانك‌هاي دولتي و همچنين اختلاف‌ ناچيز سود بانكي در بخش جذب منابع و مصارف پايين بانك‌هاي دولتي و خصوصي، بانك‌ها را ملزم مي‌نمايد هر چه سريع‌تر براي حفظ مشتريان خويش، چاره‌انديشي نمايند و چاره آن تنها در بازاريابي رابطه‌مند و مشتري‌مداري موثر تجلي مي‌يابد. امروزه اين حقيقت غيرقابل انكار وجود دارد كه كفه ترازو و قدرت بازار به طرف مشتريان سنگيني مي‌كند. مشتريان امروز فرصت‌هاي بيشتري براي مقايسه خدمات در اختيار دارند و مديريت مالي آنها پيچيده‌تر شده است.

بنابراين روابط خلاق ميان مشتريان و بانك‌ها و مجموعه خدمات با كيفيت و ماهيت خدمات خريداري شده در هنگام خريد به كيفيت تعامل و رابطه بين دو طرف مشتري و كارمند بستگي دارد.

قضاوت مشتري در مورد بانك بر اساس ميزان توانمندي بانك در كمك به حل معضلات و توسعه تجارت او استوار است. در كشور ما و اكثر كشورهاي پيشرفته دنيا هدف و غايت نهايي انجام سريع امور و عدم‌اتلاف وقت به عنوان مهم‌ترين عنصر موفقيت در رقابت كنوني مي‌باشد و مشتريان به عنوان اركان تعيين‌كننده ارزش بسياري زيادي براي تكنولوژي و سرعت و در درجه بعدي تخصص فني بانك‌ها قائل هستند.

چيزي كه براي مشتريان ارزش تعيين‌كننده و نهايي را دارد توانايي بانك در ارائه سرويس مورد نظرشان است از اين رو بانك‌ها براي كارآمد شدن نيازمند به دست آوردن اطلاعات كافي از مشتري، درك علائق و خواسته‌ها و توسعه روابط با او هستند.
پيشرفت بازاريابي رابطه‌مند در بانك با پيمودن در جهت توسعه روابط با مشتريان صورت مي‌گيرد. حفظ رابطه با مشتري يك مساله بلندمدت است و به جاي نتايج و پيامدهاي جاري بايد به پيامدهاي آتي آن توجه كرد.از سوي ديگر كيفيت رابطه با مشتري با ميزان رضايت‌ مشتري سنجيده مي‌شود. با توجه به فرهنگ‌هاي مختلف شيوه‌هاي حفظ رابطه با مشتريان متفاوت است در كشورهاي خاورميانه كه مردماني خون‌گرم و مهربان در آن زندگي مي‌كنند، پيشينه تاريخي با قدمت بسيار دارند. براي استحكام بخشيدن به روابط خود با مشتريان به تعاملات اجتماعي و شخصي اهميت مي‌دهند.

ادامه دارد....
منبع
 

mojtaba2741

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2005
نوشته‌ها
1,792
لایک‌ها
17
سن
42
محل سکونت
Tehran
اينگونه تعاملات پيوسته و مداوم اجتماعي همچون ملاقات‌ها، دعوت‌هاي رسمي و غيررسمي در مجامع و مراسم‌ها‌، شركت در مراسم‌هاي‌ مشتريان اهداي هدايا، جايزه خوش‌حسابي و مشاوره اقتصادي و تشريح خدمات بانكي را در دستور كار خود قرار دهند. در اين خصوص تشريح خدمات بانكي از اهميت بسيار بالايي برخوردار مي‌باشد. در بانكداري نوين جهاني تشريح خدمات بانك و خصوصا خدمات بانكداري الكترونيك الزامي است، مشتريان بانك‌ها حق دارند از طريق رسانه‌هاي عمومي، خدمات بانك‌ها را بشناسند و بانك‌ها ملزم مي‌باشند اين خدمات را به صورت بسيار راحت و آسان و مانند كسي كه براي يك شخص نابلد توضيح مي‌دهند اين خدمات را از اولين مرحله تا پايان آن تشريح نمايند و هرگز فكر نكنند كه مشتري واقف به اين امور و خدمات مي‌باشد.

هرگونه تخصيص هزينه در زمينه آگاهي دادن به مشتريان از طريق جرايد، يا رسانه‌هاي عمومي و خصوصا تشريح بانكداري الكترونيك كه از نتايج شايان آن عدم حضور فيزيكي مشتري در شعب بانك، توجيه بودن مشتري از خدمات آن بانك، صرفه‌جويي در وقت، بالا رفتن سرعت كار و در مجموع باعث بهره‌وري بالا براي بانك‌ها و رضايت مشتريان خواهد شد كه در سطح كلان اين صرفه‌جويي‌ها مبالغ بسيار بالايي سوددهي را براي طرفين به همراه خواهد داشت.

اجراي بازاريابي رابطه‌مند و مشتري‌مداري نوين در بانك‌ها منافع زير را تامين مي‌نمايد.

1 - حفظ مشتري‌هاي كنوني بدون هراس از تهديد رقبا

2 - كسب منافع و درآمد بيشتر از مشتريان كليدي كنوني و افزايش سهم بانك از هر مشتري

3 - كاهش قابل توجه هزينه‌هاي سپرده‌ها (منابع) و افزايش چشمگير بازدهي مصارف

4 - جذب مشتريان كليدي و تراز اول ساير بانك‌ها

5 - جذب مشتريان ساير بانك‌ها از طريق به راه‌‌اندازي تبليغات دهان به دهان مثبت مشتريان كنوني

تجربه ثابت نموده است كه يك مشتري قديمي راضي از سرويس و خدمات بانك به اندازه ده مشتري جديد در تبليغ و سودآوري آن بانك موثر خواهد بود.

صنعت بانكداري در صورت هرگونه اهمال و كم‌توجهي از جانب نيروهاي صف خويش به اصول كلي بازاريابي با مركزيت و نقطه ثقل مشتري، حيات بانك در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

بعضي قواعد و اصول كلي كه بانك‌ها ملزم به رعايت آن هستند عبارتند از:

1 - مهم‌ترين اصل و پايه بانك، مشتري است، رضايت و ارائه خدمات سريع و به دور از بوروكراسي برابر قانون وظيفه هر بانكداري مي‌باشد.

2 - بانكدار نقش امانت‌دار را ايفا مي‌كند و موجودي و ذخاير پولي او متعلق به سپرده‌گذاران است.

3 - بانك‌ها طبق قانون نقش نگهدارنده وجوه شهروندان را برعهده دارند و بايد اين وجوه را صرف اهداف سازنده و زيربنايي و توسعه و اعتلاي مملكت كنند و در هر استراتژي بازاريابي به اين اصل بايد توجه جدي شود.

4 - انتظار مي‌رود بانك‌ها پيش از حداكثرسازي بازدهي، ريسك خود را به حداقل ممكن برسانند.5 - بانك‌ها در هر شرايط اقتصادي، مطلوب يا نامطلوب ملزم به ارائه خدمات هستند.

امروزه اكثر بانك‌ها با محيطي كاملا پويا روبه رو هستند، همه بانك‌ها چه بزرگ و چه كوچك با توجه به تغييرات برق‌آسا در موقعيت‌هاي رقابتي و شرايط حاكم بر بازار جذب و حفظ مشتريان تجاري را سرلوحه برنامه‌هاي خويش قرار داده‌اند و از عوامل مهم موفقيت بانك‌ها ارائه خدمات و سرويس سريع و صحيح و ايجاد اين احساس در مشتري است كه مشتري احساس كند رضايت وي از خدمات دريافتي براي بانك بسيار مهم است.در پايان، بانكداري امروز شيوه‌هاي نو، بازاريابي و مشتري‌مداري موثر، ارائه تكنولوژي‌هاي نو، سرويس‌دهي و خدمات موردنظر مشتري را مي‌طلبد كه هر بانكي در اين امور موفق‌تر عمل كند در بازار رقابتي موجب جذب منابع بالا و ماندگاري منابع و در نتيجه دوام و بقاي دائمي آن بانك با بهره‌وري بالا خواهد شد.

منبع
 

mralikh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 نوامبر 2007
نوشته‌ها
7
لایک‌ها
0
ممنون دوست عزيز !
زاستش ميخواستم يه پروپوزال براي پذيرش تو انگلستان بنويسم تو زمينه دي بي اي !
ولي نميدونم چي باشه?!
با توجه به دانش خوب شما اگه ممكنه كمك كنيد بصورت گراف كه تهيه كنم ممنون ميشم
ضمن اين كه
كارشناسي ارشد بنده مهندسي صنايع هست Tanx
 
بالا