برگزیده های پرشین تولز

ای ام دی به دنبال ساخت پردازنده ۳۲ هسته ای با ۸ کانال رم DDR4 است

candelliran

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژانویه 2016
نوشته‌ها
28
لایک‌ها
3
سن
25
شرکت AMD در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و محصولات آنها همواره زیر سایه‌ی محصولات رقیب دیرینه‌، اینتل قرار دارد. اما به نظر می‌رسد این شرکت با معماری جدید خود موسوم به ذن قصد دارد تا شرایط را به سود خود تغییر دهد. با کندل همراه باشید.


در حالیکه کماکان سوالات بی‌پاسخ زیادی در خصوص Zen، معماری جدید AMD باقی مانده است، اما در هر صورت خبرهای مربوط به این معماری به آرامی در حال انتشار هستند. روز گذشته یکی از سخنگویان رویداد CERN تایید کرد که معماری جدید امکان پشتیبانی از ۳۲ هسته‌ی فیزیکی و ۸ کانال رم DDR4 را خواهد داشت.

در اسلاید زیر مشخصات احتمالی معماری Zen را مشاهده می‌کنید. طبق این اسلاید پردازنده‌های جدید مبتنی بر معماری ذن با فرآیند ۱۴ نانومتری FinFET ساخته خواهند شد؛ بنابراین ابعاد این پردازنده‌ها مشابه تراشه‌های اسکای‌لیک اینتل خواهد بود. علاوه‌بر این، تراشه‌‌های AMD از PCIe 3.0 و ۸ کانال DDR4 پشتیبانی خواهند کرد.

d9a424f0-112e-48ba-8b69-e8e5d815d0f9.jpg


طبق توضیحات سخنگوی این شرکت در رویداد CERN، تراشه‌های ۳۲ هسته‌‌ای شامل ۲ پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای خواهند بود که توسط کانکشن on-die به یکدیگر متصل هستند. در حال حاضر تنها رقیب این تراشه، پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای و بسیار گران‌قیمت Xeon شرکت اینتل است. البته اینتل در حال توسعه‌ی تراشه‌ی ۲۲ هسته‌ای Broadwell-EP v4 نیز است. اینتل در نظر داشت تا تراشه‌ی یاد شده را در اواخر سال ۲۰۱۵ معرفی کند، اما برنامه‌های این شرکت، مطابق پیش‌بینی‌های صورت گرفته پیش نرفت و معرفی تراشه‌ی ۲۲ هسته‌ای به زمان دیگری موکول شد.

چنانچه اطلاعات موجود در این اسلاید صحت داشته باشند، معماری ذن، عملکرد پردازنده‌های نسل جدید را در حدود ۴۰ درصد به ازای هر کلاک نسبت به نسل کنونی پردازنده‌ها بهبود خواهد بخشید. در صورت صحت این ادعا، یکی از نقاط ضعف اساسی پردازنده‌های AMD نسبت به اینتل، یعنی عملکرد به ازای کلاک یکسان، تا حدودی بهبود خواهد یافت.

همچنین به قابلیتی موسوم به "Symmetrical Multi-Threading" نیز اشاره شده است که احتمالا معادل قابلیت Hyper Threading اینتل است. این قابلیت نیز از جمله حوزه‌هایی است که در طی سال‌های گذشته تراشه‌های ساخت اینتل در آن نسبت به تراشه‌های AMD، برتری محسوسی داشته‌اند" چرا که تا کنون محصولات AMD از چنین قابلیتی بی‌بهره بوده‌اند.

در حالیکه به احتمال زیاد تراشه‌های ۳۲ هسته‌ای تنها برای استفاده در سرورها و دیتاسنترها توسعه داده شده‌اند، اما این موضوع به مفهوم آن نیست که AMD در ساخت تراشه‌های ویژه‌ی مصارف خانگی نیز از ساختار دوگانه‌ی مشابهی استفاده نکند.

طبق تایید AMD، رویداد رونمایی از معماری جدید ذن در اواخر سال ۲۰۱۶ برگزار خواهد شد. این معماری نخستین بازطراحی کلی تراشه‌های AMD از سال ۲۰۱۱ بوده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن، می‌تواند وضعیت نابسامان اخیر AMD را دچار تغییر و تحول کند.
 
بالا