برگزیده های پرشین تولز

بازار مالی جهانی چقدر بزرگ است؟

Reza-hamraz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2015
نوشته‌ها
10
لایک‌ها
5
سن
44
محل سکونت
تهران
بر خلاف سایر بازارهای مالی مانند بازار بورس نیویورک، بازار فارکس نه محل فیزیکی دارد و نه مرکز اصلی. بازار فارکس، بازار خارج از بورس (OTC) یا "بین بانکی" محسوب می شود که کل بازار به طور الکترونیکی، در شبکه ای از بانکها، به طور مداوم در 24 ساعت شبانه روز فعال است. این بدان معنی است که بازار فارکس در سراسر جهان بدون مرکز اصلی، گسترده شده است.

بازار خارج از بورس فارکس بزرگترین و محبوب ترین بازار مالی جهان است که در سطح جهان توسط تعداد زیادی از افراد٬ شرکت فارکس وسازمان ها معامله می شود.

در بازار خارج از بورس، شرکت کنندگان بسته به شرایط معامله، جذابیت قیمت، و شهرت همتای معامله، تصمیم میگیرند که با چه کسی داد و ستد کنند.

نمودار زیر، هفت ارز با بیشترین فعالیت در معامله را نشان میدهد.

دلار بیشترین معامله را دارد که 84.9% از تمام معاملات را به خود اختصاص می دهد. یورو در رتبه دوم با 39.1% است، در حالی که ین با 19.0% در رتبه سوم قرار دارد. همانطور که می بینید، بسیاری از ارزهای اصلی در صدر لیست قرار دارند.

1csZeGy5_iqrIz8Qrhq5XRV8dk2FtmTzszMta89MYuSdrq0jTe9fJlWYm_FCrAU2vmk7I9SZXDhy1sGs69AEP3Ut-Wqc0cCLhbhn1g8mhB6KiE8Uin3rZQ3HLnBPDujFwqH9IZbp


از آنجا که دو ارز در هر معامله دخیل اند، مجموع درصد سهم ارزهای منفرد 200% است نه 100%. نمودار بالا نشان می دهد که دلار آمریکا چقدر در بازار فارکس داد و ستد می شود. دلار آمریکا یکی از دو ارز در 84.9% از تمام معاملات گزارش شده است.

دلار پادشاه است

احتمالا متوجه شده اید که چقدر دلار آمریکا (USD) در این متن ذکر می شود. حتی در حساب فارکس خودتان هم میتوانید این تفاوت را احساس کنید. اگر USD نیمی از هر جفت ارز اصلی باشد و با توجه به این موضوع که جفت ارزهای اصلی 75% از تمام معاملات را تشکیل می دهند. پس توجه به دلار آمریکا واجب است. برای همین میگویم که دلار آمریکا پادشاه است.

ZpwFvdp9ixQUe8aMfVNUTbm7d2Sm_rZ9v36XdujfKIpYbSKVpt6cw8r8WCe89THdAPCrtVzrhAqXZbphw9X-b1xtY6GhYLuzq4dQa1pvb5NsahdVqEpPCto3IdkI5uT9QloFLgMJ


در واقع به نقل از صندوق بین المللی پول (IMF)، دلار آمریکا تشکیل دهنده تقریبا 62% از ذخایر ارزی رسمی در جهان است. از آنجا که تقریبا همه سرمایه گذاران، صاحبان کسب و کارها، و بانکهای مرکزی، دلار آمریکا را در اختیار دارند، توجه ویژه به آن بسیار مهم است.

دلایل مهم دیگری وجود دارد که دلار آمریکا نقش مهمی در بازار فارکس دارد:

  • اقتصاد ایالات متحده بزرگترین اقتصاد در جهان است.

  • دلار ارز ذخیر جهان است.

  • ایالات متحده آمریکا بزرگترین و نقدترین بازار مالی در جهان است.

  • ایالات متحده آمریکا دارای **** سیاسی فوق العاده با ثبات است.

  • ایالات متحده تنها ابرقدرت نظامی در جهان است.

  • دلار آمریکا، ارز مرجع برای تمام معاملات فرامرزی است. برای مثال، نفت به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود. بنابراین اگر مکزیک بخواهد نفت از ایران خریداری کند، بهای آن را تنها می تواند به دلار آمریکا بپردازد. اگر مکزیک دلار نداشته باشد، ابتدا باید "پزو" خود را به فروش برساند و دلار آمریکا را خریداری کند.
 
بالا